Aurinkosähkön myyntisopimukset

dabster

Jäsen
Terve!

Eilen meille asennettiin 10kW voimala talon katolle. Tänään tuli Carunalta viesti, että asentajasi on ilmoittanut, että teille on asennettu aurinkovoimala ja sinun pitää vielä tehdä sopimus sähköyhtiösi kanssa. Nopea siirtyminen Helenin sivuille ja tietojen täyttöön meni varmaan pari minuuttia. Kaikki valmista ja klikkaus vielä, niin tulee ilmoitus " Kiitos tekemästäsi pientuotannon myyntisopimuksesta
Kiitos tilauksesta. Suuren kysynnän takia myyntimme on ruuhkautunut, joten valitettavasti odotusaika voi olla useita viikkoja. Käsittelemme tilaukset saapumisjärjestyksessä. Pahoittelut ja kiitos kärsivällisyydestäsi."

Siis ihan oikeastiko sopimuksen tekeminen voi kestää "useita viikkoja", vaikka olen heidän asiakas ja kaikki tiedot on täytetty kaavakkeihin? Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Hienoa, että saa hyödyn juuri asennetusta voimalasta joskus vapun aikaan. Kiitos Helen!
 

Skata

Vakionaama
Siis ihan oikeastiko sopimuksen tekeminen voi kestää "useita viikkoja", vaikka olen heidän asiakas ja kaikki tiedot on täytetty kaavakkeihin?
Ihan sama tilanne oli itselläni samalla toimijalla jo viime huhtikuussa. Ja ilmoitin paneeliston asennuksesta jo maaliskuussa … soittelin useita kertoja perään, nykyään ei taida asiakaspalveluun edes päästä läpi …
 

dabster

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
^Mietin jo nopeasti samaa, mutta irtisanomisaika kaksi viikkoa ja kenties seuraavalla yhtiöllä alkaa sama pelleily?

Onko täällä kokemuksia hyvistä yhtiöistä, jotka maksavat hyvin, eikä yhden enterin painallukseen menee useaa viikkoa?
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Ei ole Fortumista juuri moitteita näkynyt. Ostaa kaikilta, maksaa kerran kuussa, kohtuullinen palkkio jne.
 

-Teme-

Vakionaama
Näistä eri yhtiöiden energian oston sopimusmalleista ois hyvä tietää lisää, niin voi punnita eri yhtiöiden välillä.
Esim maksaako tasaisesti, vai voiko kerätä "pankkiin" ja käyttää sitten hyvityksenä syksyn laskuissa
 

Luukku

Vakionaama
Siis ihan oikeastiko sopimuksen tekeminen voi kestää "useita viikkoja", vaikka olen heidän asiakas
Ei mulla kestänyt viime syksynä kuin muutaman päivän.
Onhan muitakin jotka ostavat sähköä, hinta taitaa olla kaikilla sama
Ei ole hinta sama. Helén ei esim ota tuotannosta mitään marginaalia, aika moni ottaa. Perusmaksua sentään ei kukaan vielä ota. Veikkaan, että Helenin marginaalittomuus johtuu siitä, että niiden vihreän sähkön tuotanto on vielä niin pientä, toista on Vattenfallilla joka ottaa marginaalin välistä.
 

Luukku

Vakionaama
Esim maksaako tasaisesti, vai voiko kerätä "pankkiin" ja käyttää sitten hyvityksenä syksyn laskuissa
Rahat tilille vaan ja laittaa ne omalle tilille josta sitten käyttää sähkölaskuihin talvella, jos kovin tuotantoa tulee. Muuten annat sen rahan sähköyhtiön käyttöön ilman korkoa siihen asti.
 

roots

Hyperaktiivi
^Mietin jo nopeasti samaa, mutta irtisanomisaika kaksi viikkoa ja kenties seuraavalla yhtiöllä alkaa sama pelleily?

Onko täällä kokemuksia hyvistä yhtiöistä, jotka maksavat hyvin, eikä yhden enterin painallukseen menee useaa viikkoa?
Eikös netissä tehdystä ole 'eiku aika', peruuta sopimus ja tee Fortumille?

En tiedä kuinka äkkiä Fortumi toimii mutta voi olla nopeakin, jos joku tietää...

Periaatteessa harkitsisin tuommosta kuvioo. Palata voi Helenille sopivalla siirtoajalla jos siltä tuntuu niin ei tule pausseja.
 

Skata

Vakionaama
Siis ihan oikeastiko sopimuksen tekeminen voi kestää "useita viikkoja", vaikka olen heidän asiakas ja kaikki tiedot on täytetty kaavakkeihin?
Näin Helenin verkkosivuilla:
”Oheisella lomakkeella voit tehdä sopimuksen tuottamasi aurinkosähkön myymisestä.

Tilauksen käsittelyaika on keskimäärin 1-2 viikkoa. Saat vielä sähköpostiisi sopimusvahvistuksen, kun pientuotantosopimus on tullut voimaan ja aloituspäivä on varmistunut.”

Mutta kuten aiemmin totesin, viime keväänäkin tuo vaan venyi ja venyi ja vaati muutaman soiton :mad: sen jälkeen homma on kyllä toiminut mallikkaasti…postilla erittely kirjeitse ja rahat tulee tilille.
 

jarkko_h

Vakionaama
Toki vasta-asennettua laitosta tekee mieli ja itselläkin tuntui pitkältä aika odottaessa, mutta pitkässä juoksussa vikkolla sinne tai tänne ei ole mielestäni mitään merkitystä.

En lähtisi entisestään ruuhkauttamaan asiakaspalvelua soitolla, joka korkeintaan nopeuttaa viikolla käsittelyä.

Uskoisin että Helenillä käsittelevät hakemukset tulojärjestyksessä ja osaavat meitä paremmin painaa enteriä. Jos välttämättä haluaa etuilla jonoissa, niin mikäs siinä.
 

roots

Hyperaktiivi
Toki vasta-asennettua laitosta tekee mieli ja itselläkin tuntui pitkältä aika odottaessa, mutta pitkässä juoksussa vikkolla sinne tai tänne ei ole mielestäni mitään merkitystä.

En lähtisi entisestään ruuhkauttamaan asiakaspalvelua soitolla, joka korkeintaan nopeuttaa viikolla käsittelyä.

Uskoisin että Helenillä käsittelevät hakemukset tulojärjestyksessä ja osaavat meitä paremmin painaa enteriä. Jos välttämättä haluaa etuilla jonoissa, niin mikäs siinä.
Kyllä tuo on heidän omasta halusta aiheutettu suunniteltu ruuhka.
Mahtaiskos ruuhka kadota kun peruu sopimuksen.
Milläs nopeudella saa sähköä jos haluaa tehdä sopimuksen ilman että on vanhaa sopparia riesana?
 

jarkko_h

Vakionaama
Onko lähdettä tuohon omasta halusta suunniteltuun ruuhkaan?

Mulla tuli soppari neljässä päivässä ja olin vanha Helenin asiakas. Kaksi tuttua joutui huonompaan rakoon ja joutuivat odottamaan noin 3 viikkoa.
 

dabster

Jäsen
Ymmärtäisi, jos tässä olisi joku julkinen taho, jonka byrokratian läpi pitäisi hakemuksen kanssa mennä lakki kourassa, mutta ihan liikelaitos kuitenkin. Lisäksi ei ole ihan ensimmäinen voimala Suomenniemellä, joten luulisi tässä vaiheessa prosessin olevan jo melko selkeä ja suoraviivainen.

Parempaa maksudiiliä ei ole ainakaan omaan silmään osunut, eli ehkä tässä nyt vaan odotellaan ja ihastellaan keväistä auringonpaistetta.
 

VesA

In Memoriam
Sähkön hintaa on helpompi nostaa kuin asiakaspalvelun tasoa. Sanoisin että ihan sähköyhtiön oma valinta.
Niillähän oli aspa kokonaan tavoittamattomissa syksyllä - jopa webikaavakkeet oli laitettu pois päältä, sähkötalon piste suljettu. Veikkaan että vanhan asiakkaan tapauksessa asiaa hoitaa suurelta osin joku automaatti, aspa vaan kuittaa että OK kun kerkiää.
 

dabster

Jäsen
Asiat edistyy. Eilen olin yhteydessä asentaneeseen yritykseen ja sain sieltä vinkin, että Fortumilla myyntisopimuksen saa solmittua samana päivänä, kun vaan soittaa heidän asiakaspalveluun. Eli voit myydä sähköä eri yritykseen, kuin mistä ostat sitä. Soitin sinne juuri äsken ja hommassa meni muutama minuutti, kun sopimus tehtiin. Nyt vaan odottelen Carunalta viestiä, että voimalan saa laittaa käyntiin. Tämän jälkeen voin halutessani vaihtaa sopparia Helenille, mutta en joudu enää odottelemaan viikkokausia sitä kuuluisaa enterin painallusta.
 

roots

Hyperaktiivi
Asiat edistyy. Eilen olin yhteydessä asentaneeseen yritykseen ja sain sieltä vinkin, että Fortumilla myyntisopimuksen saa solmittua samana päivänä, kun vaan soittaa heidän asiakaspalveluun. Eli voit myydä sähköä eri yritykseen, kuin mistä ostat sitä. Soitin sinne juuri äsken ja hommassa meni muutama minuutti, kun sopimus tehtiin. Nyt vaan odottelen Carunalta viestiä, että voimalan saa laittaa käyntiin. Tämän jälkeen voin halutessani vaihtaa sopparia Helenille, mutta en joudu enää odottelemaan viikkokausia sitä kuuluisaa enterin painallusta.
Otit sitten neuvosta vaarin...

Eikös netissä tehdystä ole 'eiku aika', peruuta sopimus ja tee Fortumille?

En tiedä kuinka äkkiä Fortumi toimii mutta voi olla nopeakin, jos joku tietää...

Periaatteessa harkitsisin tuommosta kuvioo. Palata voi Helenille sopivalla siirtoajalla jos siltä tuntuu niin ei tule pausseja.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Nyt vaan odottelen Carunalta viestiä, että voimalan saa laittaa käyntiin. Tämän jälkeen voin halutessani vaihtaa sopparia Helenille, mutta en joudu enää odottelemaan viikkokausia sitä kuuluisaa enterin painallusta.
Valitettavasti tässäkin on välillä kulunut viikkoja ruuhkien takia.
 

trauma

Jäsen
Meillä asennus aloitettiin 13.5.2022 noin kello 9:00, ja Fortum ilmoitti sopimuksen olevan voimassa 14.5.2022 kello 9:00. Siitä asti on homma toiminut ihan ok.
 

dabster

Jäsen
Otit sitten neuvosta vaarin...
No tavallaan joo, vaikka mitään "eiku" -näppäintä en painanutkaan. Sopimus mahdollisesti siirtyy aikanaan lennosta Fortumilta Helenille, mutta tuossa ei tule sitten katkoksia.

Pari tuntia sopimuksen teon jälkeen tuli Carunalta viestiä, että voimalan saa kytkeä käyttöön!

Kotiin soittoa, että käy kääntämässä katkaisijaa ja siellä se nyt puhkuu auringonpaisteessa!
 

roots

Hyperaktiivi
No tavallaan joo, vaikka mitään "eiku" -näppäintä en painanutkaan. Sopimus mahdollisesti siirtyy aikanaan lennosta Fortumilta Helenille, mutta tuossa ei tule sitten katkoksia.

Pari tuntia sopimuksen teon jälkeen tuli Carunalta viestiä, että voimalan saa kytkeä käyttöön!

Kotiin soittoa, että käy kääntämässä katkaisijaa ja siellä se nyt puhkuu auringonpaisteessa!
Ajattelinkin että kyllä tuo homma pitäis käydä melkein sormia napsauttamalla kun on kaikenmaailman Hubit laitettu näitä just helpottamaan... on tiedot keskitetysti olemassa kaikilla käytettävissä.
Fortumi tosiaan vain kirjoitti oman sopparinsa *vanhan päälle* ja olis ollu parin viikon siirtoaika jos olis ollu vanha soppari alla mutta kun ei ollut niin astuu heti voimaan. Helenin soppari tosiaan varmaan jäi työlistalle kukkumaan ja käsittelevät sen sitten kun käsittelevät, Fortum>Helen vaihto menee sitten Hubi-kättelynä joustavasti läpi ilman katkoja, joskin se kannattaa valvoa Hubista että sopimukset tosiaan on niinkuin kuuluu.
 

-Teme-

Vakionaama
off topic
n.10 vuotta sitten puhelinoperaattoreilla oli vastaava tilanne että jonotusaika tunnin ja päälle, mitä tapahtui? No niille asetettiin määräykset että jonotusajat pitää olla esillä verkossa, sanktiot jos jonotusajat venyy yli xx minuuttiin, sekä aktiivinen raportointi + toimenpidesuunnitelma jolla jonotusajat leikataan.
Mitä energiayhtiöille? voivotellaan tilannetta ja yhtiöt saavat sulkea online kanavat
 

fraatti

Hyperaktiivi
Carunalta vai?
En juuri Caruansta tiedä mutta eri siirtoyhtiöissä oli jonoa ainakin viimevuonna kun asennuksia oli paljon. Jotkut odotteli viikkoja.
Siirtoyhtiöitä nämä sähkönhinta puhelut ei varmaan ole työllistänyt niin paljon ja varmaan muutenkin asennusten määrät on pieniä talvella niin kai siellä on jonot purkautuneet. Ja varmaan on yhtiökohtaisia erojakin.
 

dabster

Jäsen
Tänään tuli viesti, että sopimus tehty ja siirtyy kahden viikon päästä Fortumilta Heleniin. Ei nyt kauhea viive, mutta aika pitkä kuitenkin vs Fortumin kaksi tuntia.
 

tassu

Jäsen
Kannattaa olla ilmeisesti nuiden myyntisopimusten kanssa aikaisin liikenteessä. Itse odottanut jo yli kolmeviikkoa Vattenfallilta sopimuksen tekoa. Sillälailla onni onnettomuudessa, että paneelit odottelevat vielä asennusta autotallissa.
 

tassu

Jäsen
Taitaa olla verkonhaltija kohtaista voiko tuota käyttöpaikkatunnusta saada etukäteen, harva varmaan hoksaa kysyäkkään kun taitavat nämä viipyvät myyntisopimukset olla melko uusi juttu.
 

Lurkus

Vakionaama
Taitaa olla verkonhaltija kohtaista voiko tuota käyttöpaikkatunnusta saada etukäteen, harva varmaan hoksaa kysyäkkään kun taitavat nämä viipyvät myyntisopimukset olla melko uusi juttu.
En tiedä onko kiinni mistä mutta onko sulla siis jo käyttöpaikkatunnus ennen ku vehkeet on asennettu??
 

Tifo

Vakionaama
Jos sulla on sähköurakoitsija tiedossa ja voimalan tiedot myös niin voit ja kannattaa laittaa paperit heti vetämään. Ei sen voimalan tarvitse heti tuottaa mitään. Voimalan tietoja voi muuttaa myös jälkikäteen.
 

mobbe

Vakionaama
myyntisoppareista olen mieltä että kun niihin tulee kiinteä kk maksu kun kiima on ohi ja sitten provikat päälle ja ketkuilut sitten verottajan kanssa kun yhtiöt ilmoittavat tuotot samoin kuin pankit, itse pitää menot näyttää toteen
siinä riemu ratkeaa
ja tietty vuosittainen maksullinen tarkastus jne
Jos tuohon että jotain maksuja alkavat keräämään tuotosta täällä menee sopimus pientuotannosta irti kun omakäyttö on jo 80 prosenttia tällä pienellä paneelistolla
 

Luukku

Vakionaama
Syksy oli varsin hyvää aikaa laitattaa paneelit ja tehdä sopimukset, pe 4.11 oli asennus ja verkkoyhtiön lupa tuli heti seuraavana maanantaina klo 9. Vaihdoin samalla Vattenfallista Helenin asiakkaaksi ja Helenin pörssisähkösopimus tuli 24.11 ja tuotantosopimuksen vahvistus 25.11.
Syksyllä ei niin kiirettä olis noiden kanssa ollut, kun ei voimala juuri tuottanut mitään merkittävästi.
 

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Osaakos joku sanoa onko Fortumia halvempaa yhtiötä joka ostaa tuotetun sähkön ilman että heidän kanssa on kiinteistöllä omaa sähkösopimusta? Moni muu yritys vaatii että kiinteistöllä on oma osto sopimus että suostuvat ylijäämän ostamaan. Fortumilla tuo marginaali ostetusta sähköstä on 0,24c/kWh
 

-Teme-

Vakionaama
Osaakos joku sanoa onko Fortumia halvempaa yhtiötä joka ostaa tuotetun sähkön ilman että heidän kanssa on kiinteistöllä omaa sähkösopimusta? Moni muu yritys vaatii että kiinteistöllä on oma osto sopimus että suostuvat ylijäämän ostamaan. Fortumilla tuo marginaali ostetusta sähköstä on 0,24c/kWh
PKS näyttää ottavan 0,2snt/kWh välityspalkkiota jos ei ole heidän kanssaan ostosopimusta
 

Skata

Vakionaama
Jaaha, tuli Heleniltä postia … 1.10 —> veloittavat ⚡️ pientuotannon myynnistä 0,3 c/kWh…ontuvana perusteluna: ”sähkömarkkinoiden tuotannon välitys- ja tasekustannusten nousu” :mad:
Aiemmin pientuotannon ostosopimuksen välitysmaksut on ollut 0 €
 

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Villi veikkaus että nousua tulossa muillakin (kartellit purevat),omakäytön optimoinnin tarve ja kannattavuus nousee takuulla.
 
Back
Ylös Bottom