Aurinkosähkön ylijäämän perusteella lataustehoa ohjaavat s.autojen latauslaitteet

fraatti

Hyperaktiivi
Laitetaan tänne moinen keskustelu pystyyn. Jossain vaiheessa tämäkin homma tulee varmasti eteen että haluan hommata laturin joka toimii sillä periaatteella että lataustehoa ohjataan aurinkopanelien ylijäämän mukaan. Tämä vaatii tietysti sähkömittauksen heti sähkömittarin perään.

Lataustehonsäätö toimii näissä niin että 1-vaiheella minimi latausteho on 6A eli 1,38kW. Kolmivaiheisessa latauksessa on sama juttu eli minimilatausteho on 3x6x230-> 4,14kW. Tällöin tuo menee helposti yli paneliston tuotosta. Tämän takia vaihtoehdoksi jää laturit jotka osaavat vaihtaa automaattisesti 1- ja 3-vaiheen latauksen välillä. Tällöin tehoa on mahdollista säätää aina 1,38kW:sta aina tuonne 22kW asti. Osa sähköautoista ei tosin tue tälläistä latausta(vaiheiden määrän muuttamista) mutta valtaosa suoriutuu moisesta hienosti.

Tarvittaessa 3 vaiheisuuden ajastus voi olla myös hyvä ominaisuus jos auton haluaa lämpenemään ennen ajoa vaikka johonkin tiettyyn aikaan niin tällöin sähköä ei tarvi syödä akusta ja esim koko auton lämmityslaitteen teho voidaan imaista suoraan töpselistä.

Jos tulee moisia mieleen niin saa kertoa... muutama on jo mielessä ja laitan ne tähän.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
SMA EV CHARGER 7.4 / 22 with SMA SMART CONNECTED
Vaatinee kalliin(n 500e) mittarin mittaamaan kiinteistön kulutusta. Samoin käytännössä SMAn invertterin.
1615053941884.png

Mööpelin hinta noin 1600e, tuosta saa myös yksivaiheisen 7,4kW 32A x 230 V malli joka maksaa noin 1100e). melko kallis kokonaisuus.

Video kännyapin toiminnasta.
 
K

korsteeni

Vieras
tuohon hintaan saa hyvän off grid /grid tied vertin ja siihen akut, ylijäämä täyttää akut, voi ladata vaikka yöllä sillä auton omalla laturilla, ollut toista vuotta kätössä josta nuo käytännön kokemukset
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Tälläinen löytyy myös. Myenergi zappi.
1615057640962.png


Mööpeli taitaa maksaa briteissä £725.00
Virtamittauksen taitaa saada tässä myös langattomana eli latauslaite ja talon sähkömittari voi olla eri paikassa.
Samaan kokonaisuuteen saa myös Eddin joka on divertteri millä voi kärvennellä ylimääräisen sähkön vaikka sitten vastuksiin jos haluaa. Tuo maksaa 400£.
Esittelyvitteeo: https://myenergi.com/wp-content/upl...om-myenergi_zappi_7dMFsfHF1m0_1080p-1.mp4?_=1

Kännyappi:
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
OpenWB

1615058859316.png


Tämä vaikuttaa varsin mielenkiintoiselle myös. Softa on opensourcea eli sitä taitaa päästä käpälöimään kuka haluaa. Ainut taitaa olla että en tiedä onko tätä kun saksankielisenä vielä.

Tässä mööpelissä on ominaisuuksia ainakin paperilla älytön määrä. Joissain autoissa tuo kai tietää myös auton akun varaustilan(en ole tutustunut kuinka tuo on toteutettu). Mööpeli osaa myös vaihtaa 1 ja 3 vaiheen välillä. Laite on rakennettu niin että se osaa käyttää hyödyksi jo valmiiksi olevia tietoja esim vaikka Froniuksen invertteristä ja smart meteristä. Samoin tuo osaa ohjata useampaa latauspistettä. Haluttaessa laitteen kylkeen saa myös näytön. Germaaneille on tarjolla myös vaihtoehto että latausta ohjataan pörssisähkön hinnan perusteella. Tuo näyttää osaavan ohjata myös muita kuormia, myös portaattomasti. Myös akut on tuettuna. Vaikuttaa oikein bittinikkarin unelmalle.

All features are software-based and integrated in openWB.
No extra costs in the form of licenses or the like.
Some features require certain modules to function correctly (see *)

All features simply listed:

  • Up to 8 charging points possible
  • All charging points can be (de) activated individually
  • Automatic switching between 1 and 3 phases (optional) * 6
  • Optional with display
  • Loading log
    • charged range (based on average consumption)
    • charged kWh
    • average charging power
    • Charging time
    • Charging point
    • Logging
    • Date filter
    • Number of last filter loads
    • theoretical price of the load
    • csv export
    • Charge to RFID card * 10
  • Logging
    • Live graph on the main page
    • Daily graph
    • Monthly graph
  • The operation and setting takes place completely via a web interface (smartphone compatible).
  • Load management at the house connection * 7
  • Backup function
  • SmartHome features (control external consumers and actuators)
    • Shelly actuators
    • Tasmota actuators
    • Read out SDM counter
    • Control the IDM heat pump
    • Control the Stiebel Eltron heat pump
    • Control AC Elwa
  • Grid protection (interruption of charging in the event of an imminent blackout of the power grid)
  • RFID reader (optional)
  • Loading modes
    • Immediately load
      • Amperage adjustable for each charging point
      • Charge amount adjustable per charge point
      • SoC adjustable per charging point * 1
      • Load sharing with 2 charging points used * 4
      • House connection monitoring (EVU load management) * 5.7
      • aWATTar connection (electricity price-based charging) for Germany and Austria * 11
    • Min + PV
      • Always charges with minimum current x A (adjustable) + PV excess * 2
      • Optional consideration of the storage charge status
    • PV only
      • Configurable to your own needs and the PV size
      • Charges with existing PV excess * 2
      • Ensures a minimum charge in% SoC even if there is no excess * 1
      • Only charges up to a maximum, e.g. 90%, x% SoC, even if there is still excess PV * 1
      • takes into account an existing memory in order not to discharge it * 3
      • take into account an existing memory in order to specifically discharge it up to x% SoC
      • adaptive PV charging with 2 vehicles, the empty EV is charged faster than the fuller * 9
    • Night shop
      • Charges at night from x to x with x A
      • Charges at night from x to x to SoC x% * 1
      • In the morning loading time window for the pre-air conditioning
  • Modules
    • Charging point connection (1-3 per charging point)
      • openWB charging points
      • smartWB
      • Go-e Charger
      • NRGKick + Connect
      • Keba c and x series
    • Charging point connection (4-8 per charging point)
      • openWB own charging points in single and duo version via network
    • SoC Module (State of Charge = state of charge of the car) (no guarantee of function)
      • HTTP
      • Json API
      • BMW i3
      • Tesla Model S / X / 3
      • Renault (Zoe)
      • Nissan (Leaf)
      • EVNotify
      • VW e-Golf
      • Zero NG
      • Audi etron
      • Hyundai Bluelink
      • Kia
      • Volvo
      • VW ID
    • Current reference measuring modules (EVU transfer point)
      • openWB EVU kit
      • VZLogger
      • SDM 630 Modbus meter
      • HTTP
      • Json API
      • MPM3PM Modbus meter
      • SMA Energy Meter
      • SMA Home Manager
      • Kostal Plenticore with SmartMeter
      • Fronius inverter with energy meter
      • Fronius inverter with S0 meter meter
      • SolarLog
      • SolarEdge (with Energy Meter)
      • Smartme
      • E3DC (memory)
      • SMA Sunny Boy Storage (storage)
      • SmartFox
      • Tesla Powerwall
      • Kostal Puko
      • Victron GX (with Carlo Gavazzi counter)
      • Discovergy
      • Fenecon FEMS
      • Siemens Junelight
      • Kaco with Hy-Control
      • RCT hybrid storage
    • PV modules
      • HTTP API
      • Json API
      • Fronius inverters
      • VZLogger
      • SDM 630 Modbus meter
      • MPM3PM Modbus meter
      • SMA Energy Meter
      • Kostal Piko
      • Kostal Plenticore
      • SolarEdge
      • SmartMe
      • SMA ModbusTCP capable inverters
      • Tesla Powerwall
      • SolarLog
      • Discovergy
      • Sunways
      • Youless 120
      • Fenecon FEMS
      • Siemens Junelight
      • RCT memory
    • Memory module
      • HTTP
      • MPM3PM
      • ByD HV
      • Fronius
      • E3DC
      • Alpha ESS (separate communication module is required and available from redpoint-newenergy.de)
      • SMA SBS2.5 storage
      • SMA Sunny Island
      • Solaredge Storage (Solaredge Hybrid WR)
      • Tesla Powerwall
      • Kostal Plenticore
      • Solar battery ECO (series 5)
      • Varta Elements et al
      • LG ESS
      • Victron
      • Fenecon FEMS
      • Siemens Junelight
      • RCT memory
The setup is different depending on the module. If the module is a network interface, it is usually sufficient to specify an IP address.
If it is a Modbus meter, extra cabling may be necessary.
All SoC modules only need the corresponding access data. An SMA Energy Meter or all inverters can be queried via the network (no cabling required), whereas an SDM Modbus meter must be cabled.
If something is unclear, please ask in advance.
We are happy to help and advise.

* 1 configured SoC module required, SoC modules do not necessarily work
* 2 configured PV module required
* 3 storage module requires the charging / discharging power in watts
* 4 is used if the garage is connected e.g. with 32A / 22kW but has 2 charging points
* 5 required EVU module at the house connection point
* 6 Optionally available in the finished openWB. Must NOT be used in combination with the Renault ZOE or Kona with 11kW charger
* 7 requires EVU module which provides the amperes for each phase at the house connection
* 8 the module used must be able to transmit exact meter readings
* 9 both vehicles must be charged in one phase and via a configured SoC module
* 10 requires RFID module
* 11 requires aWATTar electricity tariff Hourly

Käyttöliittymä lienee webbiselainpohjainen mutta ruma kuin mikäkin näin nopeasti vilkaistuna verrattuna moneen muuhun. Toki tietoakin taitaa olla tarjoaa aivan toiseen malliin.
Tässä softasta joku video(tosin saksaa).

Tässä toinen:
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
tuohon hintaan saa hyvän off grid /grid tied vertin ja siihen akut, ylijäämä täyttää akut, voi ladata vaikka yöllä sillä auton omalla laturilla, ollut toista vuotta kätössä josta nuo käytännön kokemukset
Kerropa vaikka joku esimerkki akuista ja muista tarvittavista laitteista? Mitä autoa latailet?
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Myös NRGkick:ltä löytyy aurinkoversio.
Joo, katselin tuota jo eilen ja kyseessä lienee varsin suosittu laite. Tuossa mainostetaan että lataa 3-vaiheisesti. Mulla jäi ainakin itselle epäselväksi että osaako tuo siis ainostaan säätää lataustehoa 3-vaiheisena eli noin 4kW eteenpäin vai händlääkö se myös 1 ja 3 vaiheisen latauksen vaihtamisen lennossa. Jos säätö on vasta yli 4kW tehosta ylöspäin niin tuo taitaa tehdä laitteesta kyllä sopimattoman ainakin siihen tarkotukseen mihin olen sitä itse ajatellut.
Pikaisen selaamisen perusteella tuo osaa kysellä tehoja suoraan ainakin SMA:n ja Froniuksen inverttereiltä. Yhteystavasta en ole oikein varma mutta kännyyn tuo liittyy bluetoothilla. Jos tietoja haluaa katsella muualta niin tuo vaatii Connect/pilvi paketin ja hinta on jossain 830e paikkeilla. Laite on myös tuollainen piuhamallinen ja kytketään voimavirtarasiaan joten se on helppo ottaa mukaan tarvittessa.
1615062286501.png


With four easy and at the same time efficient charging strategies NRGkick Connect offers the best solution for solar led charging available:
  • Surplus charging – your electric car is charged with the surplus solar energy
  • 100 % solar energy – all of the generated energy is used to charge the electric car
  • Supportive charging – for smaller photovoltaic systems. You can choose how much power from the grid is used in addition to the output of the PV-system
  • Sunny Home Manager led charging (for SMA systems)
All that you need is:

  • NRGkick charging unit (Bluetooth-variant)
  • NRGkick Connect
  • Compatible inverter that is connected to the same network*
Currently, communication is possible with inverters from Fronius and SMA as well as with the Sunny Home Manager 1 and 2 from SMA. Other brands like SMA, Kostal,… will soon be added.
NRGkick Connect is not only efficient, but also very easy to use: Setup takes only a few minutes and is possible without any programming effort!

*Inverters from Fronius only need to be network-compatible. SMA inverters must be network-compatible and have Modbus TCP (not RS 485) if the strategy “Surplus”, “100% sun” or “Supportive” is selected. Alternatively, if the strategy “Sunny Home Manager led charging” is selected, direct communication with the Sunny Home Manager 1 or 2 is also possible.

In order to recognise the power consumption of the house for the surplus charging strategy, an Energy Meter from the respective provider is required. Alternatively, an estimated house consumption can also be entered in the NRGkick App.

 

noble

Aktiivinen jäsen
Mites echarge.de
Fronius ainakin youtube pätkässä demoaa, että tuo echarge osaa ladata suoraan sillä teholla, mikä meinaisi karata muualle.

 

fraatti

Hyperaktiivi
Mites echarge.de
Fronius ainakin youtube pätkässä demoaa, että tuo echarge osaa ladata suoraan sillä teholla, mikä meinaisi karata muualle.

Tuo käytännössä kaivanut jo kuoppansa. Ei appia eikä muutakaan seurantaa. Ainoastaan lataustehon säätö. Tuo tuskin kehittyy tuosta enää mihinkään. Sen sijaan tälläinen viesti osui silmiin tuossa hiljan.

Next year Fronius will be launching numerous new products and extending its range of digital services even further to meet the rising demand for high-quality photovoltaic solutions. “We’ve increased our production capacity significantly and completely restructured our production lines with the latest technology. We are also going the extra mile in terms of sustainability. When it comes to product design, we use recyclable raw materials and 100% renewable energy for production, we’ve reduced our CO2 emissions for transport by 27% over 2 years and are focusing on the durability of our inverters – both through active cooling and also an innovative service concept and our own repair centre,” states Martin Hackl, Director Solar Energy at Fronius International. “We are also moving forward in new areas, such as with powerful commercial inverters and our own electric car charging solution.”

Eli Froniukselta tulee vastaava mööpeli tänä vuonna. Tämä on varmasti se kiinnostavin vaihtoehto omalla kohdalla kun muut laitteet löytyvät jo ennestään. Jos tekevät homman fiksusti niin poimivat parhaat ominaisuudet jo markkinoilla olevista laitteista ja ottavat käyttöön omassa laitteessaan. Muutamaan kertaan olen jo yrittänyt löytää laitteesta tietoa mutta hiljaista on pitänyt. Toki hinta pitää olla myös kilpailukykyinen.

Yksi kaivattu ominaisuus olisi myös kiinteistönvirranvalvonta. Jos kulutus meinaa mennä yli vaikka kiukaan takia niin lataus keskeytetään tai siirretään myöhemmälle hetkelle....
 

VesA

In Memoriam
Yksi kaivattu ominaisuus olisi myös kiinteistönvirranvalvonta. Jos kulutus meinaa mennä yli vaikka kiukaan takia niin lataus keskeytetään tai siirretään myöhemmälle hetkelle....
Tähän kykeneviä lataussysteemeitä tuli ensin - se että virtaa vahditaan toiseenkin suuntaan ei sitten enää ole iso lisäjuttu. Eli aika iso osa noista on sellaisia ettei niitä kiinnosta mitä kiukaita tai paneleita siellä on - kunhan vahtivat taloon tulevaa virtaa ja toimivat sen mukaan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
go-eCharger HOME+

Tätä laitetta itse katsellut jos ja kun ladattava auto pihaan joskus ilmestyy.
Silmäilin tuota nopeasti ja tuo taitaa vaatia esim rasperry pin ohjaamaan tuota ja suorittamaan kyselyä verkossa olevalta mittarilta(invertterin apilta ?) että paljonko ylituotantoa on. Hiukan epäselväksi jäi että saako tuosta ohjattua ainoastaan 3-vaihelatausta vai myös yhtä vaihetta? 3-vaiheella on taas se ongelma että säädettävä latausteho lähtee vasta tuolta +4kW:sta ylöspäin joka on mielestäni jo liian suuri. En tiedä millainen auto tulee joskus mutta tuo mööpeli saisi olla sellainen että taipuisi sekä 1 että 3 vaiheen lataukseen ja mieluusti portaattomasti. Toki tuollaisella laitteella missä on api pystyy tekemään mitä vain koska se on ohjelmoitavissa mutta jos säätö lähtee noin ylhäältä niin se on puute ehdottomasti.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Tähän kykeneviä lataussysteemeitä tuli ensin - se että virtaa vahditaan toiseenkin suuntaan ei sitten enää ole iso lisäjuttu. Eli aika iso osa noista on sellaisia ettei niitä kiinnosta mitä kiukaita tai paneleita siellä on - kunhan vahtivat taloon tulevaa virtaa ja toimivat sen mukaan.
Joo, jos joskus tulee (Carunalla taisi olla jo) siirtomaksuihin tehomaksu niin ehkäpä voisi olla järkevää jos tuolta latauslaitteesta voisi säätää maksmitehon mitä yhdeltä vaiheelta otetaan ettei polteta missään tilanteessa pääroppuja. Tai mitä koko kiinteistöstä annetaan maks pihalle kilowatteja.
 

roots

Hyperaktiivi
Joo, jos joskus tulee (Carunalla taisi olla jo) siirtomaksuihin tehomaksu niin ehkäpä voisi olla järkevää jos tuolta latauslaitteesta voisi säätää maksmitehon mitä yhdeltä vaiheelta otetaan ettei polteta missään tilanteessa pääroppuja. Tai mitä koko kiinteistöstä annetaan maks pihalle kilowatteja.
Ei Carunalla ainakaan näissä pienissä, taitaa olla Helen jolla on...joku kokeilu vai oliko kaikissa ...
 

fraatti

Hyperaktiivi
Imaisin huvikseen tuolta smart meteristä vaihekohtaiset virrat pihalle 5 min resoluutiolla parin kk ajalta. Oransseissä käppyröissä virta on jaettu suuruusjärjestykseen. Näyttäisi että L2 on selkeästi vähiten kuormitettu. Tuo olisi varmaan loogisin ottaa käyttöön laturin L1:nä jolloin voisi käyttää suhteellisen turvallisin mielin halutessaan 16A latausvirtaa yhdestä vaiheesta. Piikeistä näkee että riski pääropun palamiselle olisi suurempi jos lataisi 16A:lla muista vaiheista tai vaikka lataisi esim 11 kW teholla kolmesta vaiheesta. Virranhallinta olisi näemmä kyllä hyvä olla olemassa, oli aurinkoa tai ei, jos laturista haluaa ottaa 3x25A roppujen takaa kaikki pihalle ilman jännittämistä.
1615147875101.png

1615147900312.png

1615147929075.png

1615148191013.png
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Fronius on julkaissut "oman" latauslaitteensa, wattpilotin. Ulkonäkö on niin identtinen @hanuri mainitseman go-echargerin kanssa että arvaa nopeasti mistä pajalta nuo froniuksen laturit ovat peräisin. Ulkonäkö ei kyllä hivele silmää ja olisin itse ehkä kaivanut laitetta missä latausjohto on kiinteä. Mitä iloa tuosta on että johdon saa sekä seinästä että autosta irti? Yksi vikapaikka vain lisää. Lisäksi tuo johdonpää sojottaa ulospäin jatkuvasti tuosta pöntöstä joka tekee johdon jatkuvasta säilyttämisestä niin että pää on tuossa kiinni hiukan pölhöä :hmm: Edessähän se johto on vain esim autokatoksessa.
1616258953752.png

 

repomies

Hyperaktiivi
Idea go echargerissa ja tuossa Froniuksessa on siinä, että siitä voi tehdä itselleen kolmivaihetökkeliin kytkettävän matkalatauslaitteen. Eli sen voi nostaa seinältä auton persiiseen, jossa nyt yleensä on se erillinen johtokin.

Itse arvostan sitä että laitteen pölliminen on tehty mahdollisimman hankalaksi, eli johdot on piilossa samoin kuin ruuvit. Joutuu edes vähän näkemään vaivaa jos haluaa nyysiä laitoksen. Mutta lähteehän se kiinteäkin latauslaite eikä välttämättä ole ihan tekemätön paikka pitkäkyntiselle pudottaa sitä johdonsuojaa alas purkaessa. Silleen, ns. testimenetelmällä.
 

remykv

Vakionaama
Fronius on julkaissut "oman" latauslaitteensa, wattpilotin. Ulkonäkö on niin identtinen @hanuri mainitseman go-echargerin kanssa että arvaa nopeasti mistä pajalta nuo froniuksen laturit ovat peräisin. Ulkonäkö ei kyllä hivele silmää ja olisin itse ehkä kaivanut laitetta missä latausjohto on kiinteä. Mitä iloa tuosta on että johdon saa sekä seinästä että autosta irti? Yksi vikapaikka vain lisää. Lisäksi tuo johdonpää sojottaa ulospäin jatkuvasti tuosta pöntöstä joka tekee johdon jatkuvasta säilyttämisestä niin että pää on tuossa kiinni hiukan pölhöä :hmm: Edessähän se johto on vain esim autokatoksessa.
katso liitettä 70917
Eikö tuo sama pönttö toimi type1 ja type2 autoissa jos käyttää asiointikaapelia.
Eli olisi monikäyttöisempi
 

fraatti

Hyperaktiivi
Idea go echargerissa ja tuossa Froniuksessa on siinä, että siitä voi tehdä itselleen kolmivaihetökkeliin kytkettävän matkalatauslaitteen. Eli sen voi nostaa seinältä auton persiiseen, jossa nyt yleensä on se erillinen johtokin.

Itse arvostan sitä että laitteen pölliminen on tehty mahdollisimman hankalaksi, eli johdot on piilossa samoin kuin ruuvit. Joutuu edes vähän näkemään vaivaa jos haluaa nyysiä laitoksen. Mutta lähteehän se kiinteäkin latauslaite eikä välttämättä ole ihan tekemätön paikka pitkäkyntiselle pudottaa sitä johdonsuojaa alas purkaessa. Silleen, ns. testimenetelmällä.
Joo, harvassa talossa on kuitenkaan voimavirtatökkeliä etuseinässä tai autopaikan läheisyydessä että siitä siirrettävyydestä ei ole mitään iloa. Itse olisin täysin kiinteän kannalla omaan kämppään. Ja johtojen läpivienti saisi tarvittaessa kulkea myös laitteen takaa sisään. Tuossahan se on seinäasennusta ajatellen aivan ääliömäisesti yläpuolelta.

Johto sojottaa laitteesta eteenpäin kun jostain hitsauskoneesta. :mad:
Lisäksi johtoa varten tarvii vielä erikseen jonkin telineen. Tuossa kuvassakin on oikein raikkaan näköinen vihreä teline. Kyllä on niin kaunista että silmä lepää.

1616272526606.png

Tuolla asennuskuvia go-e:stä: https://go-e.co/support/pictures-videos/?lang=en#kunden
Froniuksen mööpeliin näyttää olevan jossain myynnissä RFID tageja sekä tälläiset kamppeet.
1616273482182.png


Tämä edustaa mielestäni hyvää suunnitelua. Johdon saa pyöritettyä tuohon laitteen päälle jemmaan.
1616274612742.png


go-e:n kehittäjä mainitsee täällä että siihen tulee toiminnallisuus että se tulee kyselemään ylijäämän tuoton suoraan invertterin apista. Tosin Tuo go-e:n versio laitteesta ei sisällä kuin yhden kontaktorin niin sillä ei voi vaihdella 1 ja 3 vaiheen välillä. Tästä keskustelusta jää vähän epäselväksi onko tuosta tulossa jossain välissä uusi malli. Ainoastaan 3-vaiheisena tehonsäätö on vähän turha.

Tässä on käyty tuon laturin sisuksia läpi. Sieltä löytyy muutakin kuin pelkkää kehua.
1616272864236.png


Tuolla saksalaisten foorumilla joku on kysynyt että onko mittauslaitedirektiivin mukainen ja hän on saanut seuraavan vastauksen. Taittuuko joltain saksa niin hyvin että osaa sanoa mitä tuo loppu osa tekstistä tarkoittaa. Jotain sallaistahan tuossa sanotaan että mittari ei ole mid direktiivin mukainen mutta tulevaisuudessa tuotteet tulevat kalibroitavalla mittarilla. Mitähän tuolla viimeisellä lauseella tarkoitetaan, "tuotanto ei ole alkanut vielä"?
Antwort von Fronius: "Bezugnehmend auf Ihre Anfrage kann ich Ihnen folgendes mitteilen:
Der Wattpilot besitzt keinen MID-konformen Zähler.
Zukünftige Produkte sollen mit einem eichfähigen Zähler ausgestattet werden.
Für diese Wallboxen ist aber noch kein Serienstart bekannt."

google translate käännös

Answer from Fronius: "With regard to your request, I can tell you the following:
The Wattpilot does not have a MID-compliant meter.
Future products are to be equipped with a calibratable meter.
Series production is not yet known for these wallboxes. "

Itse laitteen api taitaa olla avoin ja ainakin saksassa latauslaite osaa säädellä lataustehoa sähkön hinnan mukaan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eikö tuo sama pönttö toimi type1 ja type2 autoissa jos käyttää asiointikaapelia.
Eli olisi monikäyttöisempi
Tuo taitaa vaatia type 2 -> type 1 adapterikaapelin.

Nyt kun tuon firman taustaan tutustui niin se näyttää lähteneen jostain kickstarter projektista 2015 ja taustat ova itävallassa kuten Froniuksellakin.

Näköjään tuohon on tulossa samoja ominaisuuksia kuin mitä openWB:ssä on jo eli sama purkki osaa ohjata auringon ylijäämää myös muualle kuin autoon. Joku PRO malli tuosta on kai tulossa: https://go-e.co/products/go-echarger-pro/?lang=en
The go-eCharger can specifically use surplus current from a photovoltaic installation via API or the go-eController*. With the go-eController, photovoltaic overproduction can be used not only for the go-eCharger, but also for other smart devices such as hot water boilers.

But even without the go-eController, the go-eCharger can communicate with the photovoltaic system via API, provided an inverter with API interface is available. The well documented API of the go-eCharger for communication between the Charger and the photovoltaic inverter can be downloaded here.

*additional product – currently under development




Itävallassa valtio taitaa tukea latauslaitteen hankintaa 600e:lla ja saksassa 700e:lla.
 
Viimeksi muokattu:

VesA

In Memoriam
Minkähän takia siinä pitäisi olla direktiivin mukainen sähkömittari.. en minä ainakaan haluaisi maksaa siitä lisää. Tuolla tukuissakin on mittareista aika järjestään kaksi rinnakkaismallia ja se siunattu versio on selvästi kalliimpi.

Taitaa olla niin että jos nyt haluaa kaikki herkut pitää hommata open-vehje koottuna tai rakennussarjana.
 

remykv

Vakionaama
Tuo taitaa vaatia type 2 -> type 1 adapterikaapelin.

Nyt kun tuon firman taustaan tutustui niin se näyttää lähteneen jostain kickstarter projektista 2015 ja taustat ova itävallassa kuten Froniuksellakin.

Näköjään tuohon on tulossa samoja ominaisuuksia kuin mitä openWB:ssä on jo eli sama purkki osaa ohjata auringon ylijäämää myös muualle kuin autoon. Joku PRO malli tuosta on kai tulossa: https://go-e.co/products/go-echarger-pro/?lang=en
The go-eCharger can specifically use surplus current from a photovoltaic installation via API or the go-eController*. With the go-eController, photovoltaic overproduction can be used not only for the go-eCharger, but also for other smart devices such as hot water boilers.

But even without the go-eController, the go-eCharger can communicate with the photovoltaic system via API, provided an inverter with API interface is available. The well documented API of the go-eCharger for communication between the Charger and the photovoltaic inverter can be downloaded here.

*additional product – currently under development




Itävallassa valtio taitaa tukea latauslaitteen hankintaa 600e:lla ja saksassa 700e:lla.
Mielestäni asiointikaapeli on type2-->type1 johto jos autossa type1 pistoke
 

fraatti

Hyperaktiivi
Minkähän takia siinä pitäisi olla direktiivin mukainen sähkömittari.. en minä ainakaan haluaisi maksaa siitä lisää. Tuolla tukuissakin on mittareista aika järjestään kaksi rinnakkaismallia ja se siunattu versio on selvästi kalliimpi.

Taitaa olla niin että jos nyt haluaa kaikki herkut pitää hommata open-vehje koottuna tai rakennussarjana.
Niin, tuo taitaa olla vaatimus jos tuon perusteella meinataan laskuttaa jotain. Muuten sillä tuskin sitten onkaan mitään merkitystä. Kai tuo tarkkuus on riittävä muutenkin.
 

VesA

In Memoriam
Niin, tuo taitaa olla vaatimus jos tuon perusteella meinataan laskuttaa jotain. Muuten sillä tuskin sitten onkaan mitään merkitystä. Kai tuo tarkkuus on riittävä muutenkin.
Tyypillisesti niiden speksattu tarkkuus on ihan sama - mutta se kalliimpi on ilmeisesti testattu tai tehty valikoiduista osista.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Android softa joka osaa ohjata autolaturia aurinkosähkön ylijäämän mukaan. Itsellä ei ole vielä laturia tai autoa mutta kehittäjän sivujen mukaan toimii myös tp-linkin etäohjattavan pistorasian kanss joten taidan maksaa mielenkiinnosta muutaman euron ja testata(jotta näen miten graafit yms toimii). Tuo toimii ilman pilveä ja osuu esim CSV exportin latauksilta eri päiviltä.
1616505634897.png


wall boxes:
  • Go-eCharger
  • Phoenix EV Charge Control EM-CP-PP-ETH
  • Walli Light Pro (contains Phoenix EV Charge Control EM-CP-PP-ETH)
  • nrgKick Connect (but without the new search for a WB via UDP)
  • SimpleEVSE / WiFi (Normal Mode & Always Active)
  • SmartWB (contains SimpleEVSE / Wifi)
  • Wallbe Eco 2.0 (s) (Modbus)
  • cFos Power Brain (with and without charge measurement-S0)
  • Keba KeContact P20, P30 (c / x versions)
  • BMW wallbox
Socket switch as a wallbox replacement for the loading tile:
  • TP-Link Wifi Plug Kasa System
Grid:
  • Suns (REST and JSON) (+ battery if available)
  • Kostal Pico or Plenticore (+ battery if available)
  • E3 / DC Simple (Modbus) (+ battery if available)
  • Fronius (JSON and Modbus) (+ battery if available)
  • SolarEdge (Cloud) (+ battery if available)
  • Fronius Energy Meter (JSON) (without battery)
  • Generic JSON
  • Senec Home V2
  • SMA Energy Meter (Speedwire) (without battery)
  • SMA Sunny Home Manager -> SMA Energy Meter
  • Solar Log
  • Kostal Smart Energy Meter (Modbus) (without battery)
  • Energy Manager EM300-LR (JSON) (without battery)
  • SolarView for Linux (Telnet)




OpenWB taitaa jäädä pois laskuista vaikka olisi monipuolisin koska näyttäisi että siitä ei ole tulossa englanninkielistä versiota ainakaan lähitulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Onkos mitään laturia joka ohjautuu pörssisähkön hinnan mukaan? Toki ne halvimmat tunnit on aina varmaan yöllä.
 

jlu2006

Aktiivinen jäsen
Onkos mitään laturia joka ohjautuu pörssisähkön hinnan mukaan? Toki ne halvimmat tunnit on aina varmaan yöllä.
Ajastamallahan tuo hoituu:


Juuri tänään sähkäri laittoi tulille, yöllä 01...04 välillä hybridin akku latautuu sillä pörssisähköllä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Froniuksen Wattpilotiin on tulossa myös pörssisähkön mukaan oleva ohjaus. Tällähetkellä ei ole kuin nuo kaksi maata mutta ehkä jatkossa sitten muitakin...
1617173388859.png


Samoin tuossa on tuo vaihto 1 ja kolmen vaiheen välillä
1617173610358.png


Tässä on latausmoodit, ECO
1617173927951.png

Toinen lataumoodi missä määritellään kWh määrä
1617174028628.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kännysoftasta on tulossa ilmeisesti tälläinen
1617174275300.png

Prioriteetteja mihin ylimääräinen sähkö menee pääsee myös itse muuttelemaan.
1617174677936.png

Tuossa oli webinar tuosta.
 

roots

Hyperaktiivi
Froniuksen Wattpilotiin on tulossa myös pörssisähkön mukaan oleva ohjaus. Tällähetkellä ei ole kuin nuo kaksi maata mutta ehkä jatkossa sitten muitakin...
Nyt enempää jaksanu tutustua, mutta ymmärtääkö tuo jotakin niiden tasejaksojen kWh:n päälle, eli nyt on täällä paljolti jo tuntinetotus ja lisääntyy, sitten vaihtuu 15min koko Eurooppa jossain vaiheessa.
Osaako se optimoida tuon tasejakson energioilla vai pohjautuuko Live-tehon rajoitukseen?
 

roots

Hyperaktiivi
Toinen vähän liippaava kysymys, mätsääkö nykyään Froniuksen Smart meter mittaukset energian suhteen mm. Helenin ja Carunan verkkojen mittauksiin joissa siis on jo tuntinetotus?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Nyt enempää jaksanu tutustua, mutta ymmärtääkö tuo jotakin niiden tasejaksojen kWh:n päälle, eli nyt on täällä paljolti jo tuntinetotus ja lisääntyy, sitten vaihtuu 15min koko Eurooppa jossain vaiheessa.
Osaako se optimoida tuon tasejakson energioilla vai pohjautuuko Live-tehon rajoitukseen?
Kyllä tuo tehdään varmaan niin että reaaliaikaisesti ohjataan tehoa eli koko tunnin (tai jatkossa vartin summasta tuo ei ymmärrä mitään).
 

fraatti

Hyperaktiivi
Toinen vähän liippaava kysymys, mätsääkö nykyään Froniuksen Smart meter mittaukset energian suhteen mm. Helenin ja Carunan verkkojen mittauksiin joissa siis on jo tuntinetotus?
Smartmeterin mittaukset toiminevat "reaaliaikaisesti" eli kaikki summataan. Tästä aiheutunee jonkinlaista ero verkonhaltijan mittauksiin nähden riippuen sitten miten missäkin yhtiössä lukema muodostetaan. Täytyy joskus tutkia paljonko heitto on. Viimeistään sitten kun myös netotuksesta on hiukan kokemuksia. Varttiin siirryttäessä ero tietysti kapenee. Luulen että ero ei ole kovin merkittävä.
 

roots

Hyperaktiivi
Smartmeterin mittaukset toiminevat "reaaliaikaisesti" eli kaikki summataan. Tästä aiheutunee jonkinlaista ero verkonhaltijan mittauksiin nähden riippuen sitten miten missäkin yhtiössä lukema muodostetaan. Täytyy joskus tutkia paljonko heitto on. Viimeistään sitten kun myös netotuksesta on hiukan kokemuksia. Varttiin siirryttäessä ero tietysti kapenee. Luulen että ero ei ole kovin merkittävä.
Onko mahtanut kukaan edes huomata eroa :) ...

Eli se Live-netottaa 3-vaiheisesti vai, tavallaan samalla tavalla kuin Caruna ennen 1.12021, eli samalla tunnilla on kulutusta ja tuottoa!?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onko mahtanut kukaan edes huomata eroa :) ...

Eli se Live-netottaa 3-vaiheisesti vai, tavallaan samalla tavalla kuin Caruna ennen 1.12021, eli samalla tunnilla on kulutusta ja tuottoa!?
Laskee samalla tavalla kuin se sähkö oikeastikin kulkee eli samaan aikaan ei ole kuin yksi suunta. Luulen että tuolta löytyy laskuri mikä päivittyy "reaaliaikaisesti" muodostaen esim päiväkohtaiset summat sekä tuonne solawebiin tallentuu myös hetkelliset teholukemat 5 min tarkkuudella. Näistä hetkittäisista tehoista laskettaessa koko vrk kulutusta heittoa saattaa tulla jonkinverran(en ole tarkistanut miten lukemat muodostuu, voihan olla että se otetaan myös total counterista ja määritetään keskiteho). Apista saa kyseltyä sitten useammin tehoa jos haluaa.

Kaikissa mittauksissa on aina omat heittonsa mutta toinen juttu on sitten että onko niillä mitään merkitystä.

Mun piti verrata koko vuoden sähköyhtiön lukemaa jo aikaisemmin ja SM lukemaa toisiinsa mutta mulla oli smartmeterissä katkos tuossa keväällä niin jätin sitten tuon tekemättä. Teen tuon ehkä sitten kun täysi vuosi on kulunut niin että mittari on ollut sähköissä. Ja viimeistään kun netotus tulee voimaan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
go-eChargerista on tulossa uudistettu versio jossa on myös mahdollisuus 1 ja 3 vaiheen latauksen vaihdolle mahdollisuus. Huhua on ollut myös tehonsäädöstä aurinsähkön perusteella mutta en ole oikein varma mitä tässä tekstissä kerrotaan tai miten se pitäisi tulkita. Todennäköisesti vaihemäärän vaihto onnistuu ainakin uudesta mobiili apista..

I corresponded with go-e in this regard today. Allegedly, the "new" go-e Charger can only switch 1p / 3p via the new App 2.0, but not automatically via the hardware. As I understand it, the WiFi connection must remain active for this.

And at Fronius, this automatic 1p / 3p switchover should be integrated in the wallbox itself, and not just triggered by the app.

Source = manufacturer.
This means that the go-eCharger does not automatically connect to a PV system in order to independently decide when to switch between 1- and 3-phase. The customer must set this setting in the app himself.

A permanent WLAN connection is not necessary. Once set, the setting is of course retained. It is even possible to change the number of phases during the charging process. The go-eCharger interrupts the charging process and starts a new one (from the view of the car).

Only with the go-eController will the go-eCharger receive the data that is necessary to decide when to switch automatically.
Kind regards, Peter Pötzi (manufacturer)
 
Back
Ylös Bottom