Laitetaan tänne moinen keskustelu pystyyn. Jossain vaiheessa tämäkin homma tulee varmasti eteen että haluan hommata laturin joka toimii sillä periaatteella että lataustehoa ohjataan aurinkopanelien ylijäämän mukaan. Tämä vaatii tietysti sähkömittauksen heti sähkömittarin perään.
Lataustehonsäätö toimii näissä niin että 1-vaiheella minimi latausteho on 6A eli 1,38kW. Kolmivaiheisessa latauksessa on sama juttu eli minimilatausteho on 3x6x230-> 4,14kW. Tällöin tuo menee helposti yli paneliston tuotosta. Tämän takia vaihtoehdoksi jää laturit jotka osaavat vaihtaa automaattisesti 1- ja 3-vaiheen latauksen välillä. Tällöin tehoa on mahdollista säätää aina 1,38kW:sta aina tuonne 22kW asti. Osa sähköautoista ei tosin tue tälläistä latausta(vaiheiden määrän muuttamista) mutta valtaosa suoriutuu moisesta hienosti.
Tarvittaessa 3 vaiheisuuden ajastus voi olla myös hyvä ominaisuus jos auton haluaa lämpenemään ennen ajoa vaikka johonkin tiettyyn aikaan niin tällöin sähköä ei tarvi syödä akusta ja esim koko auton lämmityslaitteen teho voidaan imaista suoraan töpselistä.
Jos tulee moisia mieleen niin saa kertoa... muutama on jo mielessä ja laitan ne tähän.
Lataustehonsäätö toimii näissä niin että 1-vaiheella minimi latausteho on 6A eli 1,38kW. Kolmivaiheisessa latauksessa on sama juttu eli minimilatausteho on 3x6x230-> 4,14kW. Tällöin tuo menee helposti yli paneliston tuotosta. Tämän takia vaihtoehdoksi jää laturit jotka osaavat vaihtaa automaattisesti 1- ja 3-vaiheen latauksen välillä. Tällöin tehoa on mahdollista säätää aina 1,38kW:sta aina tuonne 22kW asti. Osa sähköautoista ei tosin tue tälläistä latausta(vaiheiden määrän muuttamista) mutta valtaosa suoriutuu moisesta hienosti.
Tarvittaessa 3 vaiheisuuden ajastus voi olla myös hyvä ominaisuus jos auton haluaa lämpenemään ennen ajoa vaikka johonkin tiettyyn aikaan niin tällöin sähköä ei tarvi syödä akusta ja esim koko auton lämmityslaitteen teho voidaan imaista suoraan töpselistä.
Jos tulee moisia mieleen niin saa kertoa... muutama on jo mielessä ja laitan ne tähän.
Viimeksi muokattu:
Edessähän se johto on vain esim autokatoksessa.