Autojen lämpöpumput

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Onko tietoa autojen lämpöpumpuista, millaisiin lämmityskäytön COP arvoihin pääsevät eri ulkolämpötiloissa? Esim. kylmäaineet R1234yf ja R744.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Tässä pari artikkelia Hyundain ja VW:n lämpöpumpputekniikasta autoissa.


Lämpöpumpun avulla 90 % toimintamatka saavutetaan -7 C kelissä.



Akun energiaa säästyy n. 3-4 kWh / 100 km, tai talvella alle -25 C keleissä jopa -30 %.


Tämä VW.n käytämä kylmäaine on hiilidioksidia, mistä tulee lähinnä mieliin tämän foorumin 10 v takaiset jutut Sanyon CO2 lämpöpumpusta.
Onko niillä kutienkaan mitään muuta yhteistä kuin CO2...?
Jonkin verran ovat mittauksissaan ottaneet huomion lämmityslaitteita youtubettajat / somettajat, mutta tekniikapuolesta ei niinkään syventävää juttua. Lisäksi käyttöohjeet ja omat kokemukset ovat olleet hieman ristiriitaisia. Toki tässä on talvi vielä kokematta ja uusista sähköautoista kyse. Itsekin tässä perehdyn Kian lämpöpumppuun konepeltiä avaamalla ja käsikopelolla putkien lämpötiloja kokeilemalla, mitä siellä tapahtuu. Samoin sulatussykli on kokematta miten sen huomaa toiminnassa + lisänä lämmönvaihtimet onko ne neste/neste tyyppisiä vai otetaanko kylmäainepaluusta lämmityslaitteen kennon jälkeen (vastannee kaiketi ILPin sisäkennoa) mitä talteen. Kolmitieventtiileitä löysin 2 kpl ja 2-tieventtiileitä 2 kpl. Kovin yksityiskohtaisia tietoja netistä en ole vielä löytänyt, eikä silleensä ole omaa alaa että olisi niin tuttua.
 

jk_single

Jäsen
Käyttävät ilmeisesti hukkalämpöä hyväkseen eli keulassa ei ole umpeen jäätyvää lauhdutinta/höyrystintä eikä sulatusta? Olen ihmetellyt minne sulatusvesi menisi, luulisi olevan kovalla pakkasella melkoinen ongelma ;D
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
TB onkin ansioitunut näissä mittauksissa ja hänellä on myös skannauslaite Teslan dataan. M3:een tuli lämpöpumppu päivitettyyn 2021 mallivuoteen. En vielä löytänyt mitä kylmäainetta Tesla käyttää.
Tuossa jälkimmäisessä videossa päättelisin auton käyttävän akun massaa jonkinlaisena "lämpöakkuna", lämpöpumppu pumppailee välillä eri tehoilla ja auton sisälämpötila pysyttelee samana?! Tosin voi olla myöskin että akkua vain pidetään lämpöisenä.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Tubesta löytyi videoita Teslan uudesta lämmitys- ja jäähdytyslaiteesta lämpöpumpulla liitettynä "Octovalveen". Onpahan melkoinen venttiilisysteemi kehitelty.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Tubettaja Tesla Bjorn on jälleen kerran yöpynyt Model 3:ssa (- 8 C ulkona) Norjan napapiirillä lämpöpumpun lämmittäessä. Itsellä kyllä tulisi vilun väreet...
Auton ikkunat oli kyllä lisäeristetty lämmönhukan pienentämiseksi.
 
Ylös Bottom