Auton ilmastoinnin puhalluslämpötila

Kuinka kylmää autosi ilmastointi puhaltaa Max-AC asennossa?

  • Alle 0C

    Ääniä: 3 15,8%
  • +0 - +2C

    Ääniä: 1 5,3%
  • +2 - +4C

    Ääniä: 1 5,3%
  • +4 - +6C

    Ääniä: 7 36,8%
  • +6 - +8C

    Ääniä: 5 26,3%
  • +8 - +10C

    Ääniä: 1 5,3%
  • +10 - +12C

    Ääniä: 0 0,0%
  • yli +12C

    Ääniä: 1 5,3%

  • Ääniä yhteensä
    19

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kuinka kylmää ilmaa auton ilmastoinnin pitäisi puhaltaa, jotta se olisi kunnossa?
Laita ilmastointi MAX-AC asetuksella puhaltamaan ja mittaa puhallusilman lämpötila noin 3 minuutin kuluttua.

Testo 826-T4 lämpömittarin piikkipäällä mittasin puhalluslämpötilaksi +7C
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mikä ulkolämpötila, vaikuttaa oleellisesti kun halutaan niin kylmää mitä saadaan?
Vaikkapa +20C. Vaikuttaako tuo ulkoilman lämpötila Suomen olosuhteissa kuinkakin paljon?
Käsittääkseni tilanne autonilmastoinnissa on sama kuin ILPissä, eli sisäkierron kennoa suojellaan jäätymiseltä, mikä taas rajoittaa sisäänpuhalluslämpötilan laskua.

Tässä mielenkiintoinen opinnäytetyö
 
Viimeksi muokattu:

Jolberious

Vakionaama
IMG_20190608_134532_1.jpg


Täydellä höngällä eräs vanhempi ooppeli, ulkona n. +20astetta.

Oma transhit puhaltelee sellaista -7asteista.

Eikun perskule, muistin väärin -4,8 näytti mittari.
IMG_20190430_182203 (1).jpg
 
Viimeksi muokattu:

Tois puol jokke

Vakionaama
Yleisin puhalluslämpö 2 isoimmalla teholla pitäis osua 5-8 asteen väliin kun kaikki on ok. Kaasu kun vähenee ni puhalluslämpö nousee. Tuo äskeinen kuva on kyllä päin p#@€että. Jos miinus 14 puhaltaa ja toinen miinus 7 ni huh huh. Jos tuon miinusmerkin ottaa pois niin silloin uskotaan....
 

Jolberious

Vakionaama
Varmaan tuo mittari sitten valehtelee niin kaikilla on hyvä mieli, mukaanlukien itsellänikin, sillä ei paljoa helteet vaivanneet :cool:
 

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Tommoinen IR mittari ei ole niitä luotettavimpia. Tai sanotaanko että mittausjärjestely vaikuttaa tulokseen. Eri aineilla on erilainen IR säteily ”profiili” ja mittari on kalibroitu tietylle ”profiilille”.
Esim ikkunan lämpötilaa et suoraan saa mitattua luotettavasti vaan pitää käyttää ”välimateriaalia”. Vaikka teippi ikkunaan liimattuna ja mitataan teipin lämpötila.
Pitäisiköhän tässäkin laittaa joku esine suuttimen eteen ja jonkin ajan kuluttua kunhan se on jäähtynyt puhallusilman lämpötilaan, mitataan sen esineen lämpötila?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Peugeot, parjattu ranskalainen lykkää n. 5 asteista niin että tukka heiluu. Myös jäähdytetty hanskalokero on kuin jääkaappi, onneksi siinä on säätö
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tommoinen IR mittari ei ole niitä luotettavimpia. Tai sanotaanko että mittausjärjestely vaikuttaa tulokseen. Eri aineilla on erilainen IR säteily ”profiili” ja mittari on kalibroitu tietylle ”profiilille”.
Esim ikkunan lämpötilaa et suoraan saa mitattua luotettavasti vaan pitää käyttää ”välimateriaalia”. Vaikka teippi ikkunaan liimattuna ja mitataan teipin lämpötila.
Pitäisiköhän tässäkin laittaa joku esine suuttimen eteen ja jonkin ajan kuluttua kunhan se on jäähtynyt puhallusilman lämpötilaan, mitataan sen esineen lämpötila?

Ei IR mittari näytä miten sattuu vääriä lukemia. Se näyttää aina sekoitusta kohteen säteilemästä lämpösäteilystä ja kohteesta heijastuneesta lämpösäteilystä. Tämä suhde on se heijastuskerroin jolla aine valitaan hienommissa mittareissa. Kolmas asia on itse mittarin lämpötila - IR-mittari ei osaa mitata lämpötilaa suoraan, vaan se mittaa lämpötilaeroa. Kapulassa on siis toinen lämpömittari mittaamassa IR-mittarin lämpötilaa ja lopputulos saadaan vähennyslaskuna.

Tuolla tavalla puhallusta mittaamalla mittari on sitten vähän oudossa tilanteessa kun kenno mittaa - ja itse mittari samaan aikaan jäähtyy puhalluksen takia, mutta vaikea keksiä miten sen saisi näyttämään noin paljon liian kylmää senkään takia.
 

Mikkolan

Vakionaama
Kolmella eri mittarilla mittailin korjauksen jälkeen että mitähän sieltä tulee. 2 erilaista IR-mittaria ja kolmantena K-anturilla.
Noh, kaikilla tuli ihan sekopäisiä tuloksia +10 ... -20 C. Ehki se perinteinen huonemittari antais uskottavimman tuloksen. Pari tolkullista olis ihan hyllyssä kun jaksais tehdä "koe järjestelyt" riittävän tarkantuloksen saamiseksi. Lievästi evvk osastoa.
 

Lappanen

Aktiivinen jäsen
Eiköhän se K-anturi tässä tapauksessa ole se luotettavin. Voihan sitä kokeilla laittaa pakkaseen elohopeamittarin, K-anturin ja infrapunamittarin ja katsoa mikä näyttää elohopeaan verrattuna lähimmäksi.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Eiköhän se K-anturi tässä tapauksessa ole se luotettavin. Voihan sitä kokeilla laittaa pakkaseen elohopeamittarin, K-anturin ja infrapunamittarin ja katsoa mikä näyttää elohopeaan verrattuna lähimmäksi.

K-anturi toimii ihan samalla tavalla kuin IR-mittarikin, lämpötilaero johdon toiseen päähän synnyttää jännitteen, mutta etu on siinä että johto on yleensä niin pitkä ettei langan toinen pää ole tässä tapauksessa puhalluksessa samalla tavalla kuin IR-kaffa. K-anturi pitää vaan työntää niin syvälle kanavaan ettei johdinta myöden kulkeva lämpö sotke mittaavan liitoksen lämpötilaa.
 

Mikkolan

Vakionaama
K-anturin pistemäinen mittaustapa on tavallaan liian tarkka. Kanavan reunoilla lämpimämpää kuin keskellä kanavaa. Tuo ilmiö tuli vastaan myös kun mittailin kattilan savukaasuja, savukanavan eri osissa erilaisia lämpöjä, aika suuriakin eroja.
Muistaakseni K-anturi antoi tuon -20 mutta antoi kaikenlaisia muitakin tuloksia. IR-mittarit tieten mittaa tuon kanavan sisäpinnan lämpötilaa, omilla ehdoillansa.

Ehdotan että tähän mittaukseen luodaan jonkinlainen standardi. Esmes niin että mittaus tehdään 50mm etäisyydellä puhalluskanavan ritilästä siten että puhallus kohdistuu n. 50 x 50 alumiini siileen ja kädenlämpöisellä IR-mittarilla mitataan lämpötila sieälläpuolella olevasta sähköteipistä. Kun IR-mittarissa on se tietty mittauskeila niin mittari on pidettävä ihan teipissä kiinni. Mittauksia toistetaan minuutin välein niin kauan kunnes lämpötila ei enää muutu. Tulos ilmoitetaan ulkolämpötilakorjattuna jos ulkolämpötila poikkeaa +25 asteesta.
Voi helvetti!
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Semmoisella huonedigitaalilla saa varmaan aika hyvän tuloksen, kun tunkee sen anturin keskeltä ritilää kanavaan. Muistelen tuota joskus mitanneenikin mutta en enää muista tulosta.
 

Mikkolan

Vakionaama
Pitihän se käydä kokeilemassa.
Pököttiin teipillä vanhanajan huonemittarit roikkumaan n. 3 cm ritilän eteen. Keskiritilältä n. +4 astetta ja reunoilta + 5 astetta.
Kian testissä tuikkasin mittarit ritilän rakoihin, keskeltä +7 ja reunoilta +8.

Kia reilun vuoden ikäinen ja pököttiin tein masinistihenkisen täytön hiljattain .

Vapaita huonedigimittareita ei ollut joten hiukka rajallinen testi, joka ei täytä standardin vatimuksia mutta onhan suuntaa antava ja riittää minulle.
 

IJN

Jäsen
Auto 1: 14-vuotias sitikka, 200tkm, kuukausi sitten ilmastointi täyttöhuollettu. Ulkona +20C, sisäkierto pois, puhallin keskimmäisellä teholla. Huonemittarin nappi ritilän raossa näyttää +4,8C.

Auto 2: 18-vuotias sitikka, 320tkm, ilmastointi täyttöhuollettu reilu 4v sitten. 9 vuoteen ei ole muuta tehty, laitteiston osat tietääkseni alkuperäisiä. Ulkona +18C, sisäkierto pois, puhallin keskiteholla. Huonemittarin nappi ritilän raossa näyttää +4,4C.
Molemmilla pärjäsi hyvin +32C kelissä heinäkuussa, mutta silloin puhallus tuskin olisi mennyt alle 10 asteen.
Galluppiääniä sain annettua vain yhden.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Enpä ole ikinä ennen nähnyt minkään auton menevän pakkasen puolelle. Ennen aineen lisäystä puhalsi noin kuusiasteista.
Oliko puhallus varmasti täysillä?
Käykö puhallusilma välillä plussan puolella, jotta kenno sulaa?
 
Viimeksi muokattu:

kamakoon

Tulokas

kamakoon

Tulokas
Magneettikytkimen pitäisi välillä päästää, jotta ei lämmityslaitteen kenno vaurioituisi jäätymisen vuoksi. Painekytkin ei taida nyt pelata oikeassa paineessa uuteen kylmäaineeseen nähden. :cool:
Höyrystimessä on lämpötilatunnistin joka sammuttaa kompressorin jos se menee pakkasen puolelle. Painekytkimellä ei ole tässä tekemistä.
 

Mikkolan

Vakionaama
Jos puhallus on täysillä niin ilma ei ehdi jäähtyä. Mittaus standardiin pitäis lisätä käytäntö että puhallusta pidentään ensin esmes 5min täysillä sitten 3 - 5 min puoliteholla ja sitten mittaus.

Lämpötilan mittaus on aika hankalaa; yleensä mittari tai sen anturi, mittaa omaa lämpötilaansa, joka korreloi jonkinverran mitattavan kohteen lämpötilan kanssa ;)

Tulevana kesänä ei montaa kertaa viilennystä tarvitakkaan ;)

Jäin tässä miettimään mikä olis optimi lämpötila höyrystimelle? Liian kylmää ei tieten kannata tehdä koska varsinainen kylmäteho jää silloin pieneksi. Auton sisäsätilan jäähdytyksen kannalta oleellista ei ole alin ilman puhallus lämpötila, eniten "viileyttä saadaan kabiiniin kun puhallus on täysillä vaikkei puhalluslämpötila ole silloin alinmillaan.
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Aktiivinen jäsen
Ei taida uudemmissa autoissa tämä "testi" kertoa oikeasti laitteen tehosta. Omassa joka ei mitenkään uusi sekään on sähköinen ilmastoinnin kompura ja tuohan menee ihan samoin kun invertteri ilppi, säätää tehoa. Sain n. 20 asteen lämmössä puhallus täysillä 9,6 asteista ulos. Kuitenkin kompuran ottoteho oli huiputkin alle 1 kw, muutoin piti arviolta 100-200 w ottotehoa eli tosi kuumalla kompurasta saa varmaan paljon enemmän irti. Eli sama kuin ilpiissä, antureita pitäisi alkaa huijata jos todellinen teho haluttaisiin kokeilla. Kun on vanha tyhmä on-off ilmastointi niin on sellaisessa saatu puhallusaukon ritilä huurteeseen.
 

-ww-

Aktiivinen jäsen
Kuinka kylmää ilmaa auton ilmastoinnin pitäisi puhaltaa, jotta se olisi kunnossa?
Laita ilmastointi MAX-AC asetuksella puhaltamaan ja mittaa puhallusilman lämpötila noin 3 minuutin kuluttua.

Testo 826-T4 lämpömittarin piikkipäällä mittasin puhalluslämpötilaksi +7C

Tämä riippuu täysin autosta. Vanhemmat saksalaiset, etenkin opelit puhalteli jopa -10c ilmaa 75-100% puhallustehoilla.
Japanilaiset ja ranskalaiset heiluu jossain 5 - 10c välillä. Saksalaiset käyttävät yleensä normaalien sekoitusläppien lisäksi erillistä lämmityslaitteen kennon ohitusventtiiliä jolloin vuotavat läpätkään eivät häiritse kylmän tuottoa.

Japanilaisten lauhduttimen puhaltimien ohjauskin on edelleen on/off periaatteella, saksalaiset käyttänyt useampi asteista/pwm ohjattuja flektejä jo 90-luvulta lähtien. Volvot tappoi kompressorien magneettikytkimet jatkuvalla katkokäynnillä. Hyvin erilaisia järjestelmiä. kaikenkaikkiaan.

Amerikkalaisista löytyy myös jäähdytystehoa.

E: Opelit myös omalaautisia; jos on jäähdytetty hanskalokero, se myös on sitä. Jäähdytysilma ohjataan suoraan höyrystimeltä. Valtaosassa tuo "jäähdytysilma" on kaapattu sivutuuletuskanavasta mistä nyt harvemmin tulee sitä oikeasti kylmää ilmaa, etenkään talvisin.
 

tet

Vakionaama
Magneettikytkimen pitäisi välillä päästää, jotta ei lämmityslaitteen kenno vaurioituisi jäätymisen vuoksi.
Tänä päivänä monessakaan autossa ei ole magneettikytkintä kompressorissa, sen korvaa portaaton iskunpituuden säätö. Tuossa omassa veikkaisin taas kierroslukusäätöä, kun kompuraa pyörittää sähkömoottori.
 
Ylös Bottom