Auton ilmastoinnin puhalluslämpötila

Kuinka kylmää autosi ilmastointi puhaltaa Max-AC asennossa?

  • Alle 0C

    Ääniä: 1 6,7%
  • +0 - +2C

    Ääniä: 1 6,7%
  • +2 - +4C

    Ääniä: 1 6,7%
  • +4 - +6C

    Ääniä: 5 33,3%
  • +6 - +8C

    Ääniä: 5 33,3%
  • +8 - +10C

    Ääniä: 1 6,7%
  • +10 - +12C

    Ääniä: 0 0,0%
  • yli +12C

    Ääniä: 1 6,7%

  • Ääniä yhteensä
    15

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #1
Kuinka kylmää ilmaa auton ilmastoinnin pitäisi puhaltaa, jotta se olisi kunnossa?
Laita ilmastointi MAX-AC asetuksella puhaltamaan ja mittaa puhallusilman lämpötila noin 3 minuutin kuluttua.

Testo 826-T4 lämpömittarin piikkipäällä mittasin puhalluslämpötilaksi +7C
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #3
Mikä ulkolämpötila, vaikuttaa oleellisesti kun halutaan niin kylmää mitä saadaan?
Vaikkapa +20C. Vaikuttaako tuo ulkoilman lämpötila Suomen olosuhteissa kuinkakin paljon?
Käsittääkseni tilanne autonilmastoinnissa on sama kuin ILPissä, eli sisäkierron kennoa suojellaan jäätymiseltä, mikä taas rajoittaa sisäänpuhalluslämpötilan laskua.

Tässä mielenkiintoinen opinnäytetyö
 
Viimeksi muokattu:

Jolberious

Aktiivinen jäsen
IMG_20190608_134532_1.jpg


Täydellä höngällä eräs vanhempi ooppeli, ulkona n. +20astetta.

Oma transhit puhaltelee sellaista -7asteista.

Eikun perskule, muistin väärin -4,8 näytti mittari.
IMG_20190430_182203 (1).jpg
 
Viimeksi muokattu:

Tois puol jokke

Vakionaama
Yleisin puhalluslämpö 2 isoimmalla teholla pitäis osua 5-8 asteen väliin kun kaikki on ok. Kaasu kun vähenee ni puhalluslämpö nousee. Tuo äskeinen kuva on kyllä päin p#@€että. Jos miinus 14 puhaltaa ja toinen miinus 7 ni huh huh. Jos tuon miinusmerkin ottaa pois niin silloin uskotaan....
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Varmaan tuo mittari sitten valehtelee niin kaikilla on hyvä mieli, mukaanlukien itsellänikin, sillä ei paljoa helteet vaivanneet :cool:
 
Tommoinen IR mittari ei ole niitä luotettavimpia. Tai sanotaanko että mittausjärjestely vaikuttaa tulokseen. Eri aineilla on erilainen IR säteily ”profiili” ja mittari on kalibroitu tietylle ”profiilille”.
Esim ikkunan lämpötilaa et suoraan saa mitattua luotettavasti vaan pitää käyttää ”välimateriaalia”. Vaikka teippi ikkunaan liimattuna ja mitataan teipin lämpötila.
Pitäisiköhän tässäkin laittaa joku esine suuttimen eteen ja jonkin ajan kuluttua kunhan se on jäähtynyt puhallusilman lämpötilaan, mitataan sen esineen lämpötila?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Peugeot, parjattu ranskalainen lykkää n. 5 asteista niin että tukka heiluu. Myös jäähdytetty hanskalokero on kuin jääkaappi, onneksi siinä on säätö
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tommoinen IR mittari ei ole niitä luotettavimpia. Tai sanotaanko että mittausjärjestely vaikuttaa tulokseen. Eri aineilla on erilainen IR säteily ”profiili” ja mittari on kalibroitu tietylle ”profiilille”.
Esim ikkunan lämpötilaa et suoraan saa mitattua luotettavasti vaan pitää käyttää ”välimateriaalia”. Vaikka teippi ikkunaan liimattuna ja mitataan teipin lämpötila.
Pitäisiköhän tässäkin laittaa joku esine suuttimen eteen ja jonkin ajan kuluttua kunhan se on jäähtynyt puhallusilman lämpötilaan, mitataan sen esineen lämpötila?
Ei IR mittari näytä miten sattuu vääriä lukemia. Se näyttää aina sekoitusta kohteen säteilemästä lämpösäteilystä ja kohteesta heijastuneesta lämpösäteilystä. Tämä suhde on se heijastuskerroin jolla aine valitaan hienommissa mittareissa. Kolmas asia on itse mittarin lämpötila - IR-mittari ei osaa mitata lämpötilaa suoraan, vaan se mittaa lämpötilaeroa. Kapulassa on siis toinen lämpömittari mittaamassa IR-mittarin lämpötilaa ja lopputulos saadaan vähennyslaskuna.

Tuolla tavalla puhallusta mittaamalla mittari on sitten vähän oudossa tilanteessa kun kenno mittaa - ja itse mittari samaan aikaan jäähtyy puhalluksen takia, mutta vaikea keksiä miten sen saisi näyttämään noin paljon liian kylmää senkään takia.
 

Mikkolan

Vakionaama
Kolmella eri mittarilla mittailin korjauksen jälkeen että mitähän sieltä tulee. 2 erilaista IR-mittaria ja kolmantena K-anturilla.
Noh, kaikilla tuli ihan sekopäisiä tuloksia +10 ... -20 C. Ehki se perinteinen huonemittari antais uskottavimman tuloksen. Pari tolkullista olis ihan hyllyssä kun jaksais tehdä "koe järjestelyt" riittävän tarkantuloksen saamiseksi. Lievästi evvk osastoa.
 

Lappanen

Jäsen
Eiköhän se K-anturi tässä tapauksessa ole se luotettavin. Voihan sitä kokeilla laittaa pakkaseen elohopeamittarin, K-anturin ja infrapunamittarin ja katsoa mikä näyttää elohopeaan verrattuna lähimmäksi.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Eiköhän se K-anturi tässä tapauksessa ole se luotettavin. Voihan sitä kokeilla laittaa pakkaseen elohopeamittarin, K-anturin ja infrapunamittarin ja katsoa mikä näyttää elohopeaan verrattuna lähimmäksi.
K-anturi toimii ihan samalla tavalla kuin IR-mittarikin, lämpötilaero johdon toiseen päähän synnyttää jännitteen, mutta etu on siinä että johto on yleensä niin pitkä ettei langan toinen pää ole tässä tapauksessa puhalluksessa samalla tavalla kuin IR-kaffa. K-anturi pitää vaan työntää niin syvälle kanavaan ettei johdinta myöden kulkeva lämpö sotke mittaavan liitoksen lämpötilaa.
 

Mikkolan

Vakionaama
K-anturin pistemäinen mittaustapa on tavallaan liian tarkka. Kanavan reunoilla lämpimämpää kuin keskellä kanavaa. Tuo ilmiö tuli vastaan myös kun mittailin kattilan savukaasuja, savukanavan eri osissa erilaisia lämpöjä, aika suuriakin eroja.
Muistaakseni K-anturi antoi tuon -20 mutta antoi kaikenlaisia muitakin tuloksia. IR-mittarit tieten mittaa tuon kanavan sisäpinnan lämpötilaa, omilla ehdoillansa.

Ehdotan että tähän mittaukseen luodaan jonkinlainen standardi. Esmes niin että mittaus tehdään 50mm etäisyydellä puhalluskanavan ritilästä siten että puhallus kohdistuu n. 50 x 50 alumiini siileen ja kädenlämpöisellä IR-mittarilla mitataan lämpötila sieälläpuolella olevasta sähköteipistä. Kun IR-mittarissa on se tietty mittauskeila niin mittari on pidettävä ihan teipissä kiinni. Mittauksia toistetaan minuutin välein niin kauan kunnes lämpötila ei enää muutu. Tulos ilmoitetaan ulkolämpötilakorjattuna jos ulkolämpötila poikkeaa +25 asteesta.
Voi helvetti!
 
Semmoisella huonedigitaalilla saa varmaan aika hyvän tuloksen, kun tunkee sen anturin keskeltä ritilää kanavaan. Muistelen tuota joskus mitanneenikin mutta en enää muista tulosta.
 

Mikkolan

Vakionaama
Pitihän se käydä kokeilemassa.
Pököttiin teipillä vanhanajan huonemittarit roikkumaan n. 3 cm ritilän eteen. Keskiritilältä n. +4 astetta ja reunoilta + 5 astetta.
Kian testissä tuikkasin mittarit ritilän rakoihin, keskeltä +7 ja reunoilta +8.

Kia reilun vuoden ikäinen ja pököttiin tein masinistihenkisen täytön hiljattain .

Vapaita huonedigimittareita ei ollut joten hiukka rajallinen testi, joka ei täytä standardin vatimuksia mutta onhan suuntaa antava ja riittää minulle.
 

IJN

Jäsen
Auto 1: 14-vuotias sitikka, 200tkm, kuukausi sitten ilmastointi täyttöhuollettu. Ulkona +20C, sisäkierto pois, puhallin keskimmäisellä teholla. Huonemittarin nappi ritilän raossa näyttää +4,8C.

Auto 2: 18-vuotias sitikka, 320tkm, ilmastointi täyttöhuollettu reilu 4v sitten. 9 vuoteen ei ole muuta tehty, laitteiston osat tietääkseni alkuperäisiä. Ulkona +18C, sisäkierto pois, puhallin keskiteholla. Huonemittarin nappi ritilän raossa näyttää +4,4C.
Molemmilla pärjäsi hyvin +32C kelissä heinäkuussa, mutta silloin puhallus tuskin olisi mennyt alle 10 asteen.
Galluppiääniä sain annettua vain yhden.
 
Ylös Bottom