Auton ilmastointilaitteesta myös ILP

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #1
Kun nämä diesel ajoneuvot ovat nykyisin niin taloudellisia ettei hukkalämpöä tule kabiinin lämmitykseen nimeksikään, niin miksiköhän kukaan ei ole keksinyt tehdä ilmastointilaitteesta ILP-mallia. ;)
Lämpenishän sillä sisätilat nopeasti ja tehokkaasti.

Eberiin ja Webastoon nähden tietysti tuo tehopuoli hiipuu tuolla pakkaislla kun eniten sitä lisälämpöä kaipaisi ja eipä tuota Auto ILPiä voisi ilman moottorin käynnistämistä käyttää. :(

Hyvänä puolena olisi pienemmät investointikustannukset, kun lisälämmitintä ei tarvitaisi. ;)

Ehkäpä tuollainen laite jatkossa sopisi suurimpaan osaan Eurooppaa, mutta ei varmaankaan tuonne Pohjois-Suomeen ellei sitten tuo kasvihuoneilmiö yllätä. ;D
 

teukka

Vakionaama
Vs: Auton ilmastointilaitteesta myös ILP

Minulla oli edellinen auto tuollaisella uudella dieselillä ja sen lämpeneminen oli vähän heikompaa kuin edellisten autojen. Nyt minulla on vähän vanhempi diesel ja webasto. Tuo, mitä janti sanoi, ettei lämpöä riitä, kun on niin taloudellinen moottori, on yleisesti toistettu asia näissä yhteyksissä.

Olen kuitenkin ihmetellyt sitä, että kun moottori käyttää vain korkeintaan 40 % tehosta ja loput muuttuvat lämmöksi, niin miksi lämpö ei riitä sinne sakastin puolelle. Lämpönä menee hukkaan parin omakotitalon lämmitykseen riittävä määrä.

Olen tullut siihen tulokseen, että lämmityslaitteita ei ole teknisesti kehitetty ollenkaan vielä siihen malliin, mitä nämä uudet koneet vaativat. Eräs ratkaisu tietenkin olisi tuo jantin ehdotus. Odotellaan.... :cool:
 
L

leiko

Vieras
Vs: Auton ilmastointilaitteesta myös ILP

janti sanoi:
Kun nämä diesel ajoneuvot ovat nykyisin niin taloudellisia ettei hukkalämpöä tule kabiinin lämmitykseen nimeksikään, niin miksiköhän kukaan ei ole keksinyt tehdä ilmastointilaitteesta ILP-mallia. ;)
Lämpenishän sillä sisätilat nopeasti ja tehokkaasti.

Eberiin ja Webastoon nähden tietysti tuo tehopuoli hiipuu tuolla pakkaislla kun eniten sitä lisälämpöä kaipaisi ja eipä tuota Auto ILPiä voisi ilman moottorin käynnistämistä käyttää. :(

Hyvänä puolena olisi pienemmät investointikustannukset, kun lisälämmitintä ei tarvitaisi. ;)

Ehkäpä tuollainen laite jatkossa sopisi suurimpaan osaan Eurooppaa, mutta ei varmaankaan tuonne Pohjois-Suomeen ellei sitten tuo kasvihuoneilmiö yllätä. ;D
Itseasiassa muistelisin lukeneeni joku aika sitten että uudessa Honda Accordissa olisi tuollainen eli ilmastointilaite voidaan kääntää siirtämään myös lämpöä. Siis siinä CTDi -mallissa.

Saisi yleistyä myös muihinkin. Nythän melkein kaikissa uusissa dieseleissä on webasto/eberspächer -polttoainelämmitin varmistamassa lämmön riittävyyden. Kyllähän tuolla Hondan mallilla jokusen desin löpöä tunnissa säästäisi.
 

Musse

Jäsen
Vs: Auton ilmastointilaitteesta myös ILP

Toyotan diesel Verso:ssa "hot gas" systeemi, tässä lainaus Toyotan sivulta

Making good use of the air-conditioner yet further, Toyota engineers have incorporated the Hot Gas Heater into the diesel-powered Toyota Corolla Verso, a first for the segment (available only in some countries).
At lower temperatures, like below -8° C, normal air-conditioners fail to deliver a satisfying level of heat, especially in diesel vehicles. For this reason, vehicles built for the coldest European countries are usually available with a combustion heater. However, this equipment drastically increases fuel consumption and emissions, and has a low thermal efficiency, which represents an additional burden on the environment.
In order to solve these problems, Toyota developed the Hot Gas Heater. By adding just an electromagnetic valve with an additional orifice and a hot gas tank to the conventional air conditioner, it is possible to have impressive warming power from 8° C to -30° C. This makes the system much lighter and more compact than a conventional combustion heater. In addition, the Hot Gas Heater thermal efficiency is better, making more efficient use of energy and achieving impressive savings in terms of fuel consumption.
In the new Toyota Corolla Verso, the Hot Gas Heater system received modifications that improved its efficiency for exterior temperatures below -30º C. The system will raise the refrigerant’s pressure by heating it in a storage tank

http://www.toyota.co.jp/en/event/auto_shows/2004/geneva/toyota_verso.html
 

Musse

Jäsen
Vs: Auton ilmastointilaitteesta myös ILP

Tässä kuvana infoa tuosta verson "hot gas" systeemistä, jos jotakuta kiinnostaa.... :-X
 

Freeze

Vakionaama
Vs: Auton ilmastointilaitteesta myös ILP

:cool:
Meneeköhän tuo kiertopiiri ihan noitten nuolien mukaan.
Samoin tuo "kuumakaasusäiliö" askarruttaa. :D
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Auton ilmastointilaitteesta myös ILP

Sinne säiliöidään tietenkin se kuuma ilma mikä on kesällä kerätty kun on jäähdytetty ::)
 
K

KZJ90

Vieras
Vs: Auton ilmastointilaitteesta myös ILP

Musse sanoi:
Tässä kuvana infoa tuosta verson "hot gas" systeemistä, jos jotakuta kiinnostaa.... :-X
Kovasti kiinnostaisi, mutta mites tuon kuvan saisi lukukelpoiseen kokoon? Ei ainakaan mun ohjelmat osaa tuota aukaista... ???
 

Henrola

Jäsen
Vs: Auton ilmastointilaitteesta myös ILP

Laitetta on tietääkseni Mersu testannut ja toimii, mutta kehitys ei ole vielä sarjatuotanto kelpoinen hintansa vuoksi. :D
Laitteena (työkaluna) ko. versiota voi käyttää kuumentamiseen ja jäädyttämiseen.
Laite n ulkonäöltään putkenpätkän näköinen ja paineilmaa puhalletaan putkeen, niin toisesta päästä tulee kuumaa ilmaa. Puhallus suuntaa vaihtamalla muuttuu puhallus kylmäksi.
 

Kale

Jäsen
Vs: Auton ilmastointilaitteesta myös ILP

teukka sanoi:
Olen kuitenkin ihmetellyt sitä, että kun moottori käyttää vain korkeintaan 40 % tehosta ja loput muuttuvat lämmöksi, niin miksi lämpö ei riitä sinne sakastin puolelle. Lämpönä menee hukkaan parin omakotitalon lämmitykseen riittävä määrä.

Olen tullut siihen tulokseen, että lämmityslaitteita ei ole teknisesti kehitetty ollenkaan vielä siihen malliin, mitä nämä uudet koneet vaativat. Eräs ratkaisu tietenkin olisi tuo jantin ehdotus. Odotellaan.... :cool:
Kaikista moottoreista riittää lämpöä kovimmillekkin pakkasille jos vain moottorit eristettäisiin kunnolla. Tuosta eristeestä tulisi kuitenkin ongelmia kesällä ja hintaakin se nostaisi joten autonvalmistajat ovat valinneet helpoimman ja halvimman tien. Ei autoja suunnitella tänne vaan Keski-Eurooppaan.
 

Toni

Vakionaama
Vs: Auton ilmastointilaitteesta myös ILP

Mä muistelen lukeneeni että Honda CRV:n jossain mallissa olisi tuollainen. Eihän siinä nyt mitään ihmeellistä uutta olisi ilmastointiin verrattuna, mitä nyt sulatukset pitää hoitaa kuntoon.

Mutta kyllä noista nykydieseleistä tulee huonosti lämpöä. Ovat varmaan varoiksi pistäneet niin pienen kennon että kone varmasti saavuttaa käyntilämpötilansa kaikissa olosuhteissa. Esim. '08 Peugeot 308SW 1.6 HDI:ssa ei juuri tarvitse koskea lämpötilansäätöön (manuaali-ilmastointi) pakkasella vaan se saa olla koko ajan täysillä. Kakkosauto, Volvo 945 turbo, on ihan toista maata, lämpöä tulee jotta tuntuu ja kaikki lasit pysyvät vaivatta auki.
 
Ylös Bottom