Autotalliin ilmankuivain...

  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Talli 50m3 panasonicin 9 ylläpitomallilla.. Olisiko taloudellisesti kannattavampaa tehostaa ilmanvaihtoa ja nostaa lämpötilaa vai hommata esim: http://www.gigantti.fi/product/pienkoneet/ilma-ja-lammitys/muut-laitteet-old/DH18/wilfa-ilmankuivain kuivuri?
Tallissa ylläpitolämpö päällä n:10-12 astetta ja märän auton ajon jälk. kosteus 80% pari päivää?? Jos laittais trönöt kiinni ja kuivurin huutamaan tai niinkuin joku viisas sanoi että kun pakkasilmaa lämmittää, ja puhaltaa ulos niin kuivaa ilma nopeammin/halvemmalla, tuntuu vaan hullulta että ilpo huutaa lämminta ja huippari vie sen ulos..
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Auto viihtyy myös pakkasessa,lohkis käyttöön ja auto ulos. Ota talli muuhun käyttöön.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Harrasteauto/2 auto lepää tallissa, ajellaan pari kertaa viikossa.. tilaa jää vielä reilusti harrastamiseenkin..
on poistopuhallin pax kosteusohjauksella nyt testauksessa, luulisi vain maalaisjärjellä että on melkoista haaskausta tuulettaa ilpon lämmin ilma ulos..
 

Rosvolinna

Jäsen
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Kyllä nuo pienet kuivaimet toimivat kosteudenpoistajina ihan hyvin. Ainakin pyykinkuivaus tarkoituksessa.

Olen pitänyt tuollaista Clas Olsonin vastaavaa mallia asuntovaunua kuivaamassa. Vaunussa ei ole lämmitystä päällä, mutta siltikin se kerää tälläisellä syyskolealla säällä 3 litran säiliön täyteen parissa päivässä. Vaunun kattoikkunat ja tuuletusluukut ovat suljettuina. Eihän se vempain jaksa koko maailmaa kuivata :) - tai menee sillä ainakin siihen aikaa...

...Jos talliini mahtusi auto niin satavarmasti kokeilisin tuonlaista laitetta kuivaamaan tallin ilmaa. Pitäisi myös nakertaa lattiakaivo, jotta saisi auton sulamisvedet lanattua lattialta.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Rosvolinna sanoi:
Pitäisi myös nakertaa lattiakaivo, jotta saisi auton sulamisvedet lanattua lattialta.
Joka tuo se vasta kalliiksi ja monimutkaiseksi onkin tehty :( Siis ajatuksella että jos tallissa on kaivo, niin sinne voi lurahtaa veden lisäksi kaikki muukin nestemäinen glygoleista ja öljyistä lähtien => asiaankuuluvat erottimet on rak.määräyksissä pakolliset => tulee muuten kummasti hintalappua moiselle kaivolle :'( Kun taas jos lattiassa ei ole kaivoa vaan on vain kaato ulko-ovelle ja edelleen oven ali kynnystä pitkin suoraan luontoon/hulevesisysteemiin, niin hommahan on ihan 100% rak.määräysten mukainen. Arvaas vain kumpi meillä on ::)
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Hyvin oli ilmankuivuri hommansa hoitanut yön aikana, parilitraa vettä säiliössä kosteus laskenut 75% säädettyyn 65%. Saas nähä kuinka käy kun tulee pakkaset ja luminen auto talliin.. Lämpötila tallis 18astetta. ps. kuka tulee valmiiseen talliin tarkistamaan viemärin asennusta.....
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotalliin ilankuivain...

jormaheikki sanoi:
Hyvin oli ilmankuivuri hommansa hoitanut yön aikana, parilitraa vettä säiliössä kosteus laskenut 75% säädettyyn 65%. Saas nähä kuinka käy kun tulee pakkaset ja luminen auto talliin.. Lämpötila tallis 18astetta. ps. kuka tulee valmiiseen talliin tarkistamaan viemärin asennusta.....
Tuskinpa tallisi kestää tuollaista (tarvittavaa) sisäilman kosteustasoa talvella. Etkä saa sitä pysymään yllä tuotuasi lumisen auton talliin puhaltamatta tallin ilmaa auton alle erillisellä tuulettimella (jolleivat ilmalämpöpumppu ja kuivain siihen yksinään kykene). Muutoin ei kuivainkaan sitten toimi tehokkaasti, vaan ilmalämpöpumppu ja ilmanvaihto kuivattavat auton tehokkaammin vähemmällä sähkönkulutuksella.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Niin eikö 65% kosteus ole riittävän kuiva...?
Siis jos pidän tallissa talvella esim 12astetta ylläpidolla ja kanavaouhallin tai pax puhaltaa lämmintä ilmaa ulos se on taloudellisenpaa kuin tukkia ilmanvaihto ja huudattaa ilmankuivainta kunnes ilma tarpeeksi kuivaa?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotalliin ilankuivain...

jormaheikki sanoi:
Niin eikö 65% kosteus ole riittävän kuiva...?
Siis jos pidän tallissa talvella esim 12astetta ylläpidolla ja kanavaouhallin tai pax puhaltaa lämmintä ilmaa ulos se on taloudellisenpaa kuin tukkia ilmanvaihto ja huudattaa ilmankuivainta kunnes ilma tarpeeksi kuivaa?
N. tuo 12 astetta ja 65% on kieltämättä kompromissi, joka saattaa juuri ja juuri olla siedettävän rajoissa. Silti tuo on auton kuivumisen kannalta turhan korkea kosteus, eli kuivumista kannattaisi tehostaa tuulettimella, joka lämmittää ja kuivattaa auton alustaa. Luultavasti myös tuo kosteustaso saa veden tai huurun tiivistymään ikkunoihin, ovitiivisteisiin ja ties minne.

Joka tapauksessa noiden edullisten kuivaimien COP on alle 1,5 tuollaisella 65% kosteudella ja laskee, kun mennään tätäkin alemmas. Kuivaimen tuottama lämpö vähentää mahdollisuutta tuottaa vastaava lämpö ILPillä paremmalla COPilla.

Jos autotallin kosteus saataisiin pysymään yli 80 prosentissa (ja lämpötila silti yli kymmenen asteen), alkaisi kuivaimellakin tuotettu lämpö olla taloudellista. Yksinkertaisinta olisi silti unohtaa kuivain ja hankkia tilalle sellainen huonekohtainen lämmöntalteenotolla varustettu ilmanvaihtolaite, joka ottaa lämmön talteen tuloilmaan ja pystyy tiivistämään haihtuneen kosteuden osittain vedeksi (roottorikenno ei ole hyvä, kun ei tätä tee). Toki kuivaimen käyttö näin syyskeleillä on autotallissakin ihan järkevää, jos tallin lämpötilaa voi sen seurauksena pitää matalampana.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Kotte: miksi aina kaikki on näin vaikeata,kopioitko suoraan jostain tiedekirjasta vai mistä?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotalliin ilankuivain...

pökö sanoi:
Kotte: miksi aina kaikki on näin vaikeata,kopioitko suoraan jostain tiedekirjasta vai mistä?
No onpahan noita kuivaimia tullut kokeilluksi eri tarkoituksiin (olen hankkinut niitä vuosien varrella useampia) ja todennut, missä toimivat ja missä eivät. Jos se olisi toiminut autotallissa, olisin pitänyt yhtä sellaista siellä vakituisesti jo pitkään. Nuo jäähdytinkuivaimet on rakennettu kesäkosteuden kuivaamiseen, eli ovat ihan OK esim. suihkuhuoneiden kuivaukseen, lämmittämättömien huoneiden kuivaamiseen meren rannalla loppukesästä, pyykin kuivaukseen jne. (tuohon niitä käytänkin). On ihan turha herättää innostusta aiheeseen, jossa vaan sattuu olemaan ongelmia ja harrastuksenani on sitten ollut selitysten keksiminen havaintojen ymmärtämiseksi. ;)

Kosteuden käyttäytyminen ja kuivaaminen onnistuu eri tilanteissa kovin eri keinoin. Mikä toimii jossakin tilanteessa, ei toimi toisessa ja päin vastoin. Myös energian säästölle pätee ihan sama.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Autotalliin ilankuivain...

pökö sanoi:
Kotte: miksi aina kaikki on näin vaikeata,kopioitko suoraan jostain tiedekirjasta vai mistä?
Kotten puheet on minusta ihan ymmärrettäviä: toimiaksensa hyvin halpiskuivaimet tarvitsevat korkean kosteuden ja lämpöä. Tämän voi hyvin päätellä jo teknisistä tiedoista.
 

Aihki

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotalliin ilankuivain...

En tiedä mistä mättää vai mättääkö mistään, mutta talli lämpiää vain ilpin avulla (noin 15 astetta) ja tallissa ei ole ilmankuivainta ja koneellinen poistoilmakin on pois päältä ja siitä huolimatta koko syksynä en ole saanut ilmankosteutta nousemaan tallissa yli 55 prosentin.

Yksi tuloventtilli on seinän alaosassa ja poisto katossa (ja huippuimuri samassa hormissa).
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Aihki sanoi:
En tiedä mistä mättää vai mättääkö mistään, mutta talli lämpiää vain ilpin avulla (noin 15 astetta) ja tallissa ei ole ilmankuivainta ja koneellinen poistoilmakin on pois päältä ja siitä huolimatta koko syksynä en ole saanut ilmankosteutta nousemaan tallissa yli 55 prosentin.

Yksi tuloventtilli on seinän alaosassa ja poisto katossa (ja huippuimuri samassa hormissa).
Mättäisikö kosteusmittarista?
Minulla samat speksit tallissa, enkä ole saanut kosteutta alle 80 prosentin. Nyt kolmen päivän ilmankuivurin käytöllä on laskenut 63 prosenttiin. On kolme kosteusmittaria, joita olen kalibroinut varsin lähelle oikeita arvoja. Alkuun kaksi mittaria heitti melkoisesti.

Huippuimuria ei ole ja lämpötila on ollut 17 astetta.
 

Aihki

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Äimänkäki sanoi:
Mättäisikö kosteusmittarista?
Minulla samat speksit tallissa, enkä ole saanut kosteutta alle 80 prosentin. Nyt kolmen päivän ilmankuivurin käytöllä on laskenut 63 prosenttiin. On kolme kosteusmittaria, joita olen kalibroinut varsin lähelle oikeita arvoja. Alkuun kaksi mittaria heitti melkoisesti.
Kosteusmittaria olen epäillyt itsekin, se on nimittäin sellainen digitaalinen lämpötilamittariin "integroitu" halppismalli. Mikä olisi hyvä (ja kohtuullisen hintainen) kosteusmittari? Onko mekaaniset tarkempia kuin nuo halvat digitaaliset?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Aihki sanoi:
Kosteusmittaria olen epäillyt itsekin, se on nimittäin sellainen digitaalinen lämpötilamittariin "integroitu" halppismalli. Mikä olisi hyvä (ja kohtuullisen hintainen) kosteusmittari? Onko mekaaniset tarkempia kuin nuo halvat digitaaliset?
Hyvää ja kohtuullisen hintaista on paha löytää. Mekaaninen mittari on periaatteessa hyvä, jos se on tehty kunnolla, mutta sitä on vaikea mistään todeta.. olen vertaillut kolmea hiusmittaria rinnan ja tulokset olivat aika surullisia. Jos esivanhempien nurkista löytyy vanha itäsaksalainen niin ne on tehty saksalaisella hartaudella.

Itselläni on Teston 'halpismalli' ( n. 100e ) ja onewire Honeywellin piirillä ( jonka virhe on saatavissa datalehdestä ). Ynnä leluja.

Edullisin kompromissi ( mutta hyyyyvin hidas ja vaivalloinen ) on ostaa vakuuttavan oloinen mekaaninen ja verrata sitä ilmatieteen laitoksen ulkoilmamassalle antamiin absoluuttisen kosteuden lukemiin. Ja kirjata laitteen virhe ylös.

Tai sitten joku tuollainen Teston tyyppinen halpispään ammattimalli ulkomailta, tuo satanen oli kotimaan hinta. Veikkaisin että puoleen hintaan lähtee jostain verkkokaupasta.
 

Raksaaja

Vakionaama
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Aihki sanoi:
Kosteusmittaria olen epäillyt itsekin, se on nimittäin sellainen digitaalinen lämpötilamittariin "integroitu" halppismalli. Mikä olisi hyvä (ja kohtuullisen hintainen) kosteusmittari? Onko mekaaniset tarkempia kuin nuo halvat digitaaliset?
Tämä lienee kohtuullisen hyvä hintaisekseen: http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=2334
Omat halppislämpömittarit olivat yllättävän tarkkoja, kun vertasin niitä Fluken kosteusmittariin...
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Raksaaja sanoi:
Tämä lienee kohtuullisen hyvä hintaisekseen: http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=2334
Omat halppislämpömittarit olivat yllättävän tarkkoja, kun vertasin niitä Fluken kosteusmittariin...
Halpismittarit näyttävät yleensä jollain keskialueella suunnilleen oikein, mutta suurimmat ja pienimmät kosteudet ovat hankalia. Ei niistä selviä Honeywellin piirikään, jota Onewirevehkeessä käytetään. Itse pääsin hiukan vertaamaan Testoa kaikenhintaisiin ammattilaismittareihin, eli erikoiskaupan koko sortimenttiin. Ei käynyt ollenkaan niin, että kalleimmat mittarit olisivat olleet keskenään samoissa lukemissa ja halvoissa olisi ollut enemmän hajontaa. Siksipä tyydyin Testoon ja tutkin itse sen virheet.

Suhteellisen kosteuden mittaus on hankalaa, koska sitä ei voi suoraan mitata kuin noilla mekaanisilla.

Elektroniset mittaava absoluuttistra kosteutta + lämpötilaa ja katsovat taulukosta suhteellisen kosteuden jota näyttävät. Niinpä sekä lämpöanturin että absoluuttisen kosteuden antureiden pitää molempien olla monella tapaa hyviä kaikissa oloissa tai suhteellien kosteus katsotaan väärästä kohtaa taulukkoa. Halvoissa vehkeissä onni siis ratkaisee, osia ei ole varaa valita ja testata kunnolla ja yksilöiden välillä on suuri ero.
 

Raksaaja

Vakionaama
Vs: Autotalliin ilankuivain...

VesA sanoi:
Halpismittarit näyttävät yleensä jollain keskialueella suunnilleen oikein, mutta suurimmat ja pienimmät kosteudet ovat hankalia.
Joo. Silloin joskus kun vertailin mittaustuloksia, niin kosteusprosentti oli luokkaa 35%RH ja halppikset olivat tuliteriä.

Nyt kävin vertaamassa niitä Center 314-mittariin. Centerin virhe 75.4 %RH kosteudessa on +4.8%RH ja 11.3%RH kosteudessa +3,4%RH. Lämpötilan ollessa +25c. Mittarille valmistaja ilmoittaa tarkkuudeksi +/- 2,5%RH. http://www.centertek.com/products_con.aspx?cid=C_00000018&cpid=C_00000004&pid=P_00000062&pn=proEV

Halvin ja vanhin halppis näytti kosteudeksi ulkovarastossa 49%RH ja Center 64.8%RH eli halppis näyttää Centerin virhe huomiotuna noin 11-12 %Rh liian vähän tällä hetkellä. Toinen halppis on ulkona ja se näytti Hi (eli yli 80%RH), Center näytti 83%RH. Ulkona oleva halppis näytti ulkolämpötilaksi +6.1c ja Center +8.3c joten eiköhän tuossa ulkona olevassakin ole virhettä riittävästi myös kosteuden osalta.

Pesuhuoneen Vallox (HIH-4000) näytti 36%RH ja Center mittasi 48%RH....olisikohan tuossa Centerissä nyt heittoa entistä enemmän. Täytyy ensiviikolla ottaa Fluke mukaan vertailuun, siinä on kalibrointi voimassa.

Pitäiskö ostaa uusi Center ;D
http://www.aliexpress.com/store/701725/200003320-502625498/CENTER-314-Humidity-Temperature-Meter-Dual-Input-Datalogger-PC-Interface-.html
 

jja

Jäsen
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Kastepiste on samassa ja ilmassa ihan yhtä paljon vettä jos lämpö on +8 ja kosteus 60% tai lämpö +18 ja kosteus 31%. Näinollen rakenteiden kannalta en olisi huolissani ensinmainitussakaan tapauksessa. Auto toki kuivuu jonkinverran hitaammin ensimmäisessä tapauksessa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotalliin ilankuivain...

jja sanoi:
Kastepiste on samassa ja ilmassa ihan yhtä paljon vettä jos lämpö on +8 ja kosteus 60% tai lämpö +18 ja kosteus 31%. Näinollen rakenteiden kannalta en olisi huolissani ensinmainitussakaan tapauksessa.
Jos tarkoitat autotallin rakenteita, niin ei pelkkä kastepiste ratkaise, vaan lämpötila sitä kautta, että kosteus tiivistyy sinne, missä lämpötila alittaa kastepisteen. Mitä korkeampi on sisälämpötila, sitä paremmin lämpöä johtuu mahdollisiin tiivistymispisteisiin, jolloin sen lämpötila nousee ja tiivistymistä ei välttämättä edes aiheudu.

Tilanne on aivan sama kuin jos käännät talvella auton lämmityksen pois, mutta jätät puhaltimen ennalleen. Ikkunat jäätyvät paljon varmemmin kuin lämmityslaitteen ollessa päällä (enkä nyt viittaa mahdollisen lattialla lilluvan sulamisveden haihdutteluun lämpöä puhaltelemalla).
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Autotalliin ilankuivain...

kotte sanoi:
Tilanne on aivan sama kuin jos käännät talvella auton lämmityksen pois, mutta jätät puhaltimen ennalleen. Ikkunat jäätyvät paljon varmemmin kuin lämmityslaitteen ollessa päällä (enkä nyt viittaa mahdollisen lattialla lilluvan sulamisveden haihdutteluun lämpöä puhaltelemalla).
Niin.. lämmityslaitetta ei kannata laittaa päälle alunperinkään jos haluaa pitää ikkunat kirkkaina, pikemminkin ikkuna vähän auki. Pienikin lämmitys lisää ilmassa olevan kosteuden määrää ja sitten pitääkin lämmittää riittävästi että päästää lasin kastepisteen tuollepuolen.

Näin siis kuplavolkkarissani, joka ei paljon jaksa tuulilasiin asti puhaltaa vaikka muovikassit jo sulavat takajalkatilassa :p
 
Vs: Autotalliin ilankuivain...

Eli kanavapuhallin vai ilmankuivuri(halpa)? Toki auto jätetään pihalle jos sillä päivittäin pitää kulkea, tai sitten sulatellaan se hyvin työmaalla..
Ei viitsi talliin mitään kalliita lämmöntalteenottoja tms. hommata, kun muutenkaan tuo ilpo ei pakkasilla -15- jaksa kunnolla ilman lisävoimaa( rakennuspuhallinta)
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotalliin ilankuivain...

jormaheikki sanoi:
Eli kanavapuhallin vai ilmankuivuri(halpa)? Toki auto jätetään pihalle jos sillä päivittäin pitää kulkea, tai sitten sulatellaan se hyvin työmaalla..
Oma mielipiteeni on, että ajoittain ja tarpeen mukaan käytettävä (poisto-) puhallin ja lämmitys ovat autotallissa edullisin ratkaisu. Todellinen tarve/ongelma ovat pyrykelillä muutaman asteen pakkasella. Lunta tulee väkisinkin sisään ja sen jäätyminen kiinni lattiaan pitää estää. Kaikkea vettä ei edes kannata haihduttaa, vaan antaa hieman sulaa ja lakaista sohjo pois (ja laiskempi antaa sulavan veden valua jonnekin, viemäriin tai ovesta ulos). Autotallin ilmaa ei kannata kierrättää ja lattia saa pysyä mahdollisimman lähellä nollaa. Sen sijaan lattiatasoa ylempänä olevien ilmakerrosten kastepisteen saa ilmanvaihdolla pysymään mahdollisimman matalalla, jolloin lämpenevien metalliosien ruostuminen hidastuu ja käsijarrukaapelit ym. kuivuvat edes hiukan paremmin (tai ainakaan niihin ei tiivisty niin paljon lisää kosteutta heti sen jälkeen, kun auto tuodaan talliin sulamaan).

Ilmankuivain on sen sijaan syyssateilla autotallissa ihan OK, jos tallia ei lämmitetä lainkaan (itse en tosin silloin viitsi pitää autoakaan tallissa).
 
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

Ilpo tallissa yleensä pakkasilla ylläpitotoiminnolla, jolloin puhallin aina täysillä, eli ilma sekoittuu tehokkaasti ja kosteus lattialta ilmaan.
 

Raksaaja

Vakionaama
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

jormaheikki sanoi:
Ilpo tallissa yleensä pakkasilla ylläpitotoiminnolla, jolloin puhallin aina täysillä, eli ilma sekoittuu tehokkaasti ja kosteus lattialta ilmaan.
Ja tuohon lisäksi kosteuden mukaan käynnistyvä poistoilmapuhallin, niin muuta ei sitten tarvitsekaan. Pitäisi pysyä perimmäisen nurkankin kuivana.
Sähköä kuluu sen minkä kuluu (käytöstä riippuen), mutta kosteudesta ei tarvi murehtia kunhan puhallin on riittävän tehokas ja sen ohjaus toimiva.

Tuollainen kotten mainitsema, tarkoituksella kylmänä ja märkänä pidettävä lattia ei tunnu ajatuksena kovin mukavalta/houkuttelevalta/toimintavarmalta.
Lattianlämpötilan pitäisi olla hyvin lähellä nollaa ja todennäköisesti sitten lattia välillä jäätyykin...."parhaissa" tapauksissa nosto-ovi lattiaan kiinni.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

Raksaaja sanoi:
Lattianlämpötilan pitäisi olla hyvin lähellä nollaa ja todennäköisesti sitten lattia välillä jäätyykin...."parhaissa" tapauksissa nosto-ovi lattiaan kiinni.
Maata vasten olevan karmin osan ja tiivisteen täytyy koostua harkituista materiaaleista. Jonkinlainen polyeteeni- ja polypropeenifilmi irtoavat jäästä aika hyvin. Tuota oviaukkoa täytyy valmistautua pitämään kunnossa harjalla tai sitten asentaa aivan kynnyksen kohdalle itsesäätyvä kaapeli tai muut paikallinen sulanapitoratkaisu.

Oma kokemus tallin lämmitysratkaisuista on, että mitä kerrostuneempi ilma, sitä parempi (ja kuivempi). Kaikkein vietävin on tehokas lattialämmitys. Sinne kun viet pakkasilla auton, niin kaikki tippuva (suola-) loska ja lumi höyrystyy ja tiivistyy seuraavien tuntien aikana auton pitkään kylminä pysyviin alustarakenteisiin. Jos lähdet saman vuorokauden aikana liikkeelle, niin eipä sitten toimi käsijarru, ikkunat ja ties mikä.

Ja kun lämmittää tallia ILPillä ylläpitolämmityksellä (mikä on ihan järkevää sinänsä), kannattaisi ilmavirta suunnata mahdollisimman ylös ainakin silloin, kun tuo hiemankin lumisen tai loskaisen auton talliin, jotta lunta haihtuu mahdollisimman hitaasti ja ilma pysyy mahdollisimman kuivana (samalla säästyy lämpöäkin, kun autotallin lämpötila on keskimäärin alempi). Lattia kyllä lämpeää riittävästi tallin yläosan säteilylämmön ansiosta, mikäli eristystaso on edes kohtuullinen.
 
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

jormaheikki sanoi:
Eli kanavapuhallin vai ilmankuivuri(halpa)? Toki auto jätetään pihalle jos sillä päivittäin pitää kulkea, tai sitten sulatellaan se hyvin työmaalla..
Oma kokemukseni on että kanavapuhaltimella tehostettu poisto jäädytti ulkoseinän venttiilin ympäriltä. Kosteus lähellä 100%ja ikkunat valui vettä kun loskakeleillä ajoi auton talliin.
Ilmankuivain sen sijaan toimii useamman talven kokemuksella aivan loistavasti. Tallissa lämmintä vain +8C, patterit seinällä, ja on totta että maksimilitrat ne kerää +30 asteessa, mutta tolla +8:llakin kerää parhaimmillaan n.3 litraa yön aikana ja kosteus pysyy asetellussa, esim 55%, ( voi säätää 30-80% välillä).
En jaksa pohtia mitään kastepisteitä tai kerrostumisia, hyvin toimii... tulo- ja poistoventtiilit kiinni vaan... ;)
 
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

;D
Itselläni on ollut autotallissa ( 50m2) Panasonic CE9GKE jo kolmisen vuotta. Aiemmin 2002 rakennettu talli toimi lattialämmöllä, jonka ongelma olisi se, että kosteus ei poistunut, koska ilma ei käsittääkseni kiertänyt tarpeeksi. Asensin huippuimurin kosteustunnitimella, sekä tehostin muutenkin ilmanvaihtoa. Ei auttanut, paitsi sähkölasku tod. näköisesti vain lisääntyi.
Ennen tallin rakentamista sähkölämmitetun talon kulutus oli 20.000kwh. Tallin rakentamisen jälkeen kulutus nousi 31.000kwh:n lukemiin.
Asennutin ilmalämpöpumpun 2008 tammikuussa ja vuoden päästä sähkölasku oli pudonnut 31.000kwH:stä 26.000kwh:n lukemaan!! Säästöä siis noin EUR 500 / vuosi.
Panasonic lämmittää talvet 16C:n asennossa ja mikä parasta, kosteus häipyi tallista samantien, kun pumppu asennettiin.
Mielestäni alle 16C:n lämpötilassa kosteus ei poistu, vaan siihen tarvitaan enemmän lämpöä. Omassa mallisssani ei lämpöä alemmas pysty säätämäänkään, mutta ei ole väliksikään.
Neuvona siis se, että säädä lämpöä isommalle, niin kosteus häipyy....
 

jja

Jäsen
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

Jaamäävai? sanoi:
Oma kokemukseni on että kanavapuhaltimella tehostettu poisto jäädytti ulkoseinän venttiilin ympäriltä. Kosteus lähellä 100%ja ikkunat valui vettä kun loskakeleillä ajoi auton talliin.
Ilmankuivain sen sijaan toimii useamman talven kokemuksella aivan loistavasti. Tallissa lämmintä vain +8C, patterit seinällä, ja on totta että maksimilitrat ne kerää +30 asteessa, mutta tolla +8:llakin kerää parhaimmillaan n.3 litraa yön aikana ja kosteus pysyy asetellussa, esim 55%, ( voi säätää 30-80% välillä).
En jaksa pohtia mitään kastepisteitä tai kerrostumisia, hyvin toimii... tulo- ja poistoventtiilit kiinni vaan... ;)
Täysin samanlaiset kokemukset täällä. Ilmankuivain kehiin ja venttiilit kiinni. Talli kuivaa nopeammin kuivaimella kuin poistoilmapuhaltimella ja lisäksi lämmityskustannukset pienenevät sillä
1. tallin lämmön voi pitää syksyisin ja keväisin matalampana koska sen saa kuivaksi ilman lämpötilaeroa suhteessa ulkoilmaan
2. kuivaimen cop on noin 1,5 +5 lämpötilassa (tosin lämmötuotto vain pari-kolmesataa vattia), sähköpatterin 1,0
3. lämmitä ilmaa ei puhalleta harakoille!

Jos haluaa poistoilmapuhaltimella poistaa 3litraa vettä +8 asteisen ilman mukana niin saa puhaltaa ulos 500m3 !! ilmaa sillä oletuksella että korvausilma on täysin kuivaa (siis erittäin kylmää pakkasilmaa).
 

Aihki

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

Jaamäävai? sanoi:
Ilmankuivain sen sijaan toimii useamman talven kokemuksella aivan loistavasti.
Kerrotko mikä merkki ja malli kyseessä? Jos vaikka innostuisi samanlaisen hankkimaan...

Jaamäävai? sanoi:
Tallissa lämmintä vain +8C, patterit seinällä, ja on totta että maksimilitrat ne kerää +30 asteessa, mutta tolla +8:llakin kerää parhaimmillaan n.3 litraa yön aikana ja kosteus pysyy asetellussa, esim 55%, ( voi säätää 30-80% välillä).
Mitenkähän tarkkoja nuo ilmankuivainten kosteusmittarit sitten ovat? Voisi kuvitella, että ne vetäisivät "kotiinpäin" eli näyttäisivät todellista alhaisempia lukemia, kokemuksia?

Jaamäävai? sanoi:
En jaksa pohtia mitään kastepisteitä tai kerrostumisia, hyvin toimii... tulo- ja poistoventtiilit kiinni vaan... ;)
Mitäpä sitä turhaa miettimään, jos homma toimii :cool:
 

Aihki

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

jja sanoi:
Täysin samanlaiset kokemukset täällä. Ilmankuivain kehiin ja venttiilit kiinni. Talli kuivaa nopeammin kuivaimella kuin poistoilmapuhaltimella ja lisäksi lämmityskustannukset pienenevät sillä
1. tallin lämmön voi pitää syksyisin ja keväisin matalampana koska sen saa kuivaksi ilman lämpötilaeroa suhteessa ulkoilmaan
2. kuivaimen cop on noin 1,5 +5 lämpötilassa (tosin lämmötuotto vain pari-kolmesataa vattia), sähköpatterin 1,0
3. lämmitä ilmaa ei puhalleta harakoille!

Jos haluaa poistoilmapuhaltimella poistaa 3litraa vettä +8 asteisen ilman mukana niin saa puhaltaa ulos 500m3 !! ilmaa sillä oletuksella että korvausilma on täysin kuivaa (siis erittäin kylmää pakkasilmaa).
Oliko niin, että sulla oli KCC-820 ilmankuivain vai muistanko väärin?
 

varajussi

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

Minulla on kaksi ilmankuivainta tallissa. Olivat tarjouksessa muutama vuosi sitten joten ostin kaksi. Jos vaikka toinen hajoaisi niin jää vielä yksi. :)

Enää ei ikkunan sisäpinta ole aamulla märkä kun illalla on ajanut märän tai loskaisen auton talliin. Tallissa on noin 10-15C näin syksyllä. Kovilla pakkasilla lämpötila on pienempi mutta silloin on muutenkin kuivaa eikä auton mukana tule juurikaan lunta joten kuivaimet eivät edes käynnisty.

Räppänät on tukittu ja eristystä on lisätty.

Eiköhän autokin tykkää lämpimästä ja kuivasta enemmän kuin lämpimästä ja kosteasta. Samoin talon yhteydessä oleva tallikin. Kuski täällä ainakin vaatii lämmintä joten ulkosäilytys ei ole vaihtoehto ;D
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

Myönnän toki, että autotallia on järkevämpi lämmittää ilmankuivaimella kuin sähköpatterilla. Samaten, jos autotallissa on lattialämmitys, jota ei raatsita säätää pelkäksi jäätymissuojaksi, nousee kosteuskin loskaisen auton talliin ajon jälkeen niin korkeaksi, että kuivaimesta on hyötyä. Sainpa aikoinaan yhden auton ruostumaan puhki useasta kohtaa korin yläosasta, kun pidin sitä lattialämmitteisessä tallissa.
 
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

Olisikohan näistä kuivureista mihinkään 12asteessa 130 kuution tallissa?

http://www.gigantti.fi/product/pienkoneet/ilma-ja-lammitys/ilma/DH18/wilfa-ilmankuivain
tai
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=162473762

Enempää ei raaski kuivuriin sijoittaa.. Tuollakin rahalla kyllä saisi aikapaljon sähköä...
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

jormaheikki sanoi:
Enempää ei raaski kuivuriin sijoittaa.. Tuollakin rahalla kyllä saisi aikapaljon sähköä...
Viestissä http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4165.msg183328#msg183328 mainittu kuivuri on omankin kokemukseni mukaan ihan hyvä ja selvästi halvempi. Tuo toimii varmasti myös 1 ... 12 asteen lämpötiloissa. Sähköähän tuo sitten vie n. 400 ... 600W toimintatilasta riippuen ja kerää 3l:n säiliön täyteen yön aikana (juu, olen tuota tallissakin puolivakavalla mielellä kokeillut), mutta tuleepahan sähkö hyödyksi lämmitykseen, jos tarpeen on (itselleni ei).
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

Sitten on tietty tää Bilteman kuivuri mikä itsellänikin on tallissa:
http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoaminen/Koneet/Ilmankuivain-84083/
Tehosta en tosin tiedä kun mulla se on viemäröity suoraan. Voisi ehkä mielenkiinnosta tutkia paljonko vettä kertyy vuorokaudessa näillä keleillä, kun ulkona on ~7 C ja tallissa ~13 C...

Näyttäisi muuten tuo Bilteman laite olevan sama kuin yo. postin kautta löytyvän kuivainlistan toinen malli:
http://www.trotec.de/en/product-catalog/machines/dehumidification/dehumidifiers-in-the-ttk-s-series/technical-data-overview/
 
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

220euroon saisi tälläisen? 30l/24h. Näyttäisi olevan hinta kohillaan??
Vai onkohan joku ketkukauppa?

http://www.trotec24.com/en-us/dehumidification/dehumidifiers-of-the-ttk-s-series/ttk-100-s-air-dehumidifier.htm

tai 136e kotiintuotuna: http://www.trotec24.com/en-us/dehumidification/dehumidifiers-of-the-ttk-s-series/ttk-70-s-air-dehumidifier.html
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotalliin ilmankuivain...

jormaheikki sanoi:
Vai onkohan joku ketkukauppa?
http://www.trotec24.com/en-us/dehumidification/dehumidifiers-of-the-ttk-s-series/ttk-100-s-air-dehumidifier.htm
Itselläni on ainakin ihan hyvät kokemukset, kun ostin yhden halvan kuivaimen. Kauppasite on vähän kankea ja pelkistetty (enkä saanut vanhoja tilauksia näkyviin), mutta esim. Visan käyttö menee pankkivarmennuksen kautta, joten turvallisuus on luultavasti OK. Firma lienee alkujaan lähinnä ammattikuivaimien valmistaja/edustaja, joka on laajentanut kuluttajakauppaan ja -tuotteisiin.
 
Ylös Bottom