Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

staari

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Valmistumassa 2018 puolilämmin talousrakennus jossa nyt LL putket 10cm laatassa. Lämmitettyä 50m2 joka tarkoitus pitää vähän plussalla talvella. Tehty uusilla rak. määräyksillä joten eristeet, ovet ja ikkunat parempia kuin vanhemmissa OKT:ssa.

Suunniteltiin tuossa putkarin kanssa väliaikaista budjettiratkaisua seuraavien vuosien käyttöön jossa seuraavat vermeet:

Kv pumppu
Ulko/sisäilma termostaatti
230V 3000W tavallinen vesivaraaja 30-60 l
(edit) ja kalvopaisunta-astia

Toimintaperiaate: termostaatti rele kytkee vesivaraajaan ja kv pumpun päälle kun lämpötila laskee alle asetetun. Varaaja asetettu omalla termostaalilla jonnekin +30 asteeseen.
Vaihtoehtoisesti termostaatti kytkee vain pumppua ja varaaja aina päällä lämmityskaudella.


Mitä mieltä tästä ?
Vai onko tehdastekoisia ratkaisuja tähän teholuokkaan?
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

Putkikattila?

Tässä ensimmäinen mikä osui silmiin: https://www.lvi-viro.fi/putkikattila-2-45-kw?keyword=putkikattila
 

staari

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

fraatti sanoi:
Putkikattila?

Tässä ensimmäinen mikä osui silmiin: https://www.lvi-viro.fi/putkikattila-2-45-kw?keyword=putkikattila
Kiitos linkistä. Pikainen googlaus että nuo taitaa olla yleisiä esim. Itä-Euroopassa.

Tässä kanssa yksi, kehittyneempi ohjaus.
http://profil.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=22_2&products_id=11

Onkohan kellään kokemuksia läpivirtauslämmittimistä. Hyötysuhteet ym.
 

HelaKammo

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

Kaikissa sähkövastusperustaisissa lämmityslaitteissa hyötysuhde on liki 1, ainoa hukka on ympäröivään tilaan menevä lämpö, joka nyt lämmittää myös tallia.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

Tässä hiukan parempi, ohjaus hoitunee seinätermostaatilla? Aikaisempi oli vain nopein mitä silmiin osuin. Ja tosiaan kuten todettu hyötysuhde sen 1. Kaikki lämpö tästä jää tiloihin sisälle.


https://www.thermotech.fi/Lattialaemmitys/Saehkoekattilat/Saehkoekattila-2-kW
 

staari

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

fraatti sanoi:
Tässä hiukan parempi, ohjaus hoitunee seinätermostaatilla? Aikaisempi oli vain nopein mitä silmiin osuin. Ja tosiaan kuten todettu hyötysuhde sen 1. Kaikki lämpö tästä jää tiloihin sisälle.


https://www.thermotech.fi/Lattialaemmitys/Saehkoekattilat/Saehkoekattila-2-kW
KIITOS. Tutkin speksit, tuo näyttää todella laatutuotteelta ja on asennusvalmis paketti. Laitoin tarjouspyyntöjä vetämään termostaatin kera.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

staari sanoi:
KIITOS. Tutkin speksit, tuo näyttää todella laatutuotteelta ja on asennusvalmis paketti. Laitoin tarjouspyyntöjä vetämään termostaatti kera.
Jotkut ovat hoitaneet vastaavalla mutta pienemmälä värkillä pesutilojen lattialämmityksen kesällä lämpöpumppujen kanssa joiden kanssa voi tulla harmia pätkäkäynnistä tai riittämättömästä virtauksesta.

Tässä yksi sellainen olikin.
https://www.thermotech.fi/Lattialaemmitys/Sekoitusryhmaet/Sekoitusryhmae-TMix-XS

Tässä viesti minkä joku laittoi aikanaan tuosta pesutilojen lämmityksestä kesällä: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=8334.msg111222#msg111222
 

staari

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

staari sanoi:
KIITOS. Tutkin speksit, tuo näyttää todella laatutuotteelta ja on asennusvalmis paketti. Laitoin tarjouspyyntöjä vetämään termostaatin kera.
1370,00 hintaa tuolla. En tiedä saako täällä mainostaa mutta yksi juuri avattu nettikauppa myy avajaistarjouksesssa -25 % vielä pois. Liekö tuo enää kallis kun kuitenkin rst ja laatukomponenteista koottu valmis paketti. Vertailuna Viron ihme 360,00 ilman pumppua ja paisaria.

Varmaan käsitelty täällä usein, mutta niitä VILPpejä 3-4kW luokassa ei vaan taida markkinoilla olla ?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

staari sanoi:
1370,00 hintaa tuolla. En tiedä saako täällä mainostaa mutta yksi juuri avattu nettikauppa myy avajaistarjouksesssa -25 % vielä pois. Liekö tuo enää kallis kun kuitenkin rst ja laatukomponenteista koottu valmis paketti. Vertailuna Viron ihme 360,00 ilman pumppua ja paisaria.

Varmaan käsitelty täällä usein, mutta niitä VILPpejä 3-4kW luokassa ei vaan taida markkinoilla olla ?
Amitimellä olisi 5kW malli, siitä lähtee pakkasella 2-3kW..
 

burmanm

Vakionaama
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

staari sanoi:
Varmaan käsitelty täällä usein, mutta niitä VILPpejä 3-4kW luokassa ei vaan taida markkinoilla olla ?
Panasonicilta löytyy 3kW malli. Hinta on tosin aika sama kuin isommissa (5kW mallia saa itseasiassa halvemmalla), niin tuskinpa noilla hirveästi kysyntää on..
 

Aki

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

Kaikista kätevin autotalliin 5kw vilp joka olisi monobloc ja tietysti edullinen, sellaista olen etsinyt vaan en ole löytänyt. Onko tietoa mistä löytyy?
 

pamppu

Vakionaama
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

Aki sanoi:
Kaikista kätevin autotalliin 5kw vilp joka olisi monobloc ja tietysti edullinen, sellaista olen etsinyt vaan en ole löytänyt. Onko tietoa mistä löytyy?
Kätevyydessä kannattaa muistaa että jos aikoo pitää tallissa vain pientä peruslämpöä, niin lattialämmityksellä kiertovesi on varsin kylmää, eikä sulatukset toimi sillä. Alle 20 asteinen kiertovesi on omassa aparaatissakin kielletty kokonaan. Se tarvii siis kaverikseen kohtuullisen puskurivaraajan jossa lämpimämpi vesi ja jota sitten suntataan. Siitä tulee hintaa ja romua lisää.

Sitten jo on semmoinen talli jossa on tarkoitus pitää 20 astetta lämpöä, niin tilanne muuttuu.
 

staari

Jäsen
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

pamppu sanoi:
Kätevyydessä kannattaa muistaa että jos aikoo pitää tallissa vain pientä peruslämpöä, niin lattialämmityksellä kiertovesi on varsin kylmää, eikä sulatukset toimi sillä. Alle 20 asteinen kiertovesi on omassa aparaatissakin kielletty kokonaan. Se tarvii siis kaverikseen kohtuullisen puskurivaraajan jossa lämpimämpi vesi ja jota sitten suntataan. Siitä tulee hintaa ja romua lisää.

Sitten jo on semmoinen talli jossa on tarkoitus pitää 20 astetta lämpöä, niin tilanne muuttuu.
Tähän ja edellisiin kommentteihin. Luulisi että markkinoilla olisi myös matalammassa teholuokassa edullisia monoblock VILPpejä. Edullisuus ei tarkoita huonoa laatua vaan yksinkertaistettuna tekniikkaa, kaikki tässä käytössä turha esim. ohjaustekniikka riisuttu pois. Uudessa rakennuskannassa usein löytyy isohkoja talousrakennuksia ja nykyään halutaan niihinkin se lämpö. Itsekin olen selvittänyt nyt sähkökattilaa, jos löytyisi järkevämpi vaihtoehto niin olisi mahdollisuus maksaa enemmänkin. Vesikierto lattiaan oli valinta tulevaisuuteen eli lämpö voidaan tehdä millä vaan.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

staari sanoi:
Tähän ja edellisiin kommentteihin. Luulisi että markkinoilla olisi myös matalammassa teholuokassa edullisia monoblock VILPpejä. Edullisuus ei tarkoita huonoa laatua vaan yksinkertaistettuna tekniikkaa, kaikki tässä käytössä turha esim. ohjaustekniikka riisuttu pois. Uudessa rakennuskannassa usein löytyy isohkoja talousrakennuksia ja nykyään halutaan niihinkin se lämpö. Itsekin olen selvittänyt nyt sähkökattilaa, jos löytyisi järkevämpi vaihtoehto niin olisi mahdollisuus maksaa enemmänkin. Vesikierto lattiaan oli valinta tulevaisuuteen eli lämpö voidaan tehdä millä vaan.
Mikä on edullinen? 5kW monoblock VILPin saa 3k€:llä ainakin Panasonicin vehkeenä. 3kW vehje taisi maksaa saman verran suunnilleen, tosin se ei ollut enää monoblock. Daikinin omistama Rotex myy näköjään 4kW VILPpejä kanssa R32:lla, mutta hinnoista en tiedä. Hirveästi halvemmalla vaan ei kannata noita tuottaa, niin paljon pienemmät markkinat kuin ILPeillä.
 

pamppu

Vakionaama
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

ILPin putkiin lämmönvaihdin tee-se-itse tyyliin. Foorumiltakin löytyy juttua moisista. Lienee kaikkein halvin.

Tosin miksei sitten vaan se ILP suoraan? No jos tallissa on pölyisiä hommia niiin sitten ehkä ei.
 

staari

Jäsen
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

pamppu sanoi:
Tosin miksei sitten vaan se ILP suoraan? No jos tallissa on pölyisiä hommia niiin sitten ehkä ei.
Rakennus 90m2. at/verstas 35m2, var. 15m2, katos 40m2 jossa valmius rakentaa lämpimäksi myöhemmin. Asennettu jo putket laattaan ja 3 piiriset jakotukit. Ja niitä pöly, hitsaus, maalaus ym. hommia varmasti joskus.

Laskin vielä Fraatin ehdottamaa Thermotech sähkökattilaa, se siis alennuksella 1000€.
Aloituksessa selostettu systeemi laatuosilla itse tehtynä n. 600€..

Harmittaa edelleen kun ei ole sitä lämpökanalia aikoinaan kaivettu talosta, sieltähän lämpö halvalla saataisiin.

Mutta mitä mieltä foorumi, onko se varaaja lainkaan tarpeen jos sähkökattilan tekee ?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotalliin vesikiertoisen lattialämmityksen budjettiratkaisu

staari sanoi:
Laskin vielä Fraatin ehdottamaa Thermotech sähkökattilaa, se siis alennuksella 1000€.
Aloituksessa selostettu systeemi laatuosilla itse tehtynä n. 600€..

Harmittaa edelleen kun ei ole sitä lämpökanalia aikoinaan kaivettu talosta, sieltähän lämpö halvalla saataisiin.

Mutta mitä mieltä foorumi, onko se varaaja lainkaan tarpeen jos sähkökattilan tekee ?
Ei varaajasta ole sähkökattilan kanssa kuin haittaa, eli lisää häviöitä. Käyttövesi ja mahdollinen lämmön varastointi ovat oma kokonaisuutensa, jotka sitten olisi ratkaistava tarpeiden lähtökohdista. Jos kerran talo lämpiää edullisesti, niin pitkän aikavälin ratkaisu taitaisi silti olla kanaalin kaivuu joskus myöhemmin?

Tuo pieni käyttövesivaraaja, pumppu + painesäiliö on myös ihan toimiva ratkaisu, jos lämmönsäätö tehdään termostaattisilla patteriventiileillä tai erillisellä (ylimääräisellä) ON/OFF-termostaatilla. Itsellä on vastaava ratkaisu (ilman painesäiliötä) käyttöveden ns. hullunkierron toteutukseen (15 l rst-säiliö). Tuolla saa hanasta aina heti 60-asteista vettä (meillä lämpimän käyttöveden kierto päättyy jälkimittariin).
 

staari

Jäsen
IMG_20181227_201329.jpg

No niin tuollainen siitä tuli. Lopulliset digitaaliset lämpötila-anturit vielä asentamatta. Samalla saatiin toimintaan kosteusohjattu huippuimuri joka normaalisti on pois päältä. Ohjaukset omavalmisteisia. Autoa ei täällä muuten ole tarkoitus säilyttää.

RST sähkökattilalla varmaan on jälleenmyyntiarvo jos joskus ilmaantuu kohtuuhintaisia pieniä VILPpejä tai se kanaali tulee tehtyä..

Kiitos fraatille taas vinkistä.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
No niin tuollainen siitä tuli. Lopulliset digitaaliset lämpötila-anturit vielä asentamatta. Samalla saatiin toimintaan kosteusohjattu huippuimuri joka normaalisti on pois päältä. Ohjaukset omavalmisteisia. Autoa ei täällä muuten ole tarkoitus säilyttää.
Kuinkas @staari on lämmitys pelannu?

Ohjaus on ilmeisesti kokolailla simppeli, sisälämpötilan mukaan ohjataan vastusta?
 

staari

Jäsen
Joo sisälämpötila mukaan ohjataan vastusta. Seuraavaksi aion mitata kulutustietoja.

Tuli sitten asennettua vielä digitaalinäytötkin :).
Nuo "näytöt" ovat tosin ihan täysiverisiä ohjelmoitavia ohjauslaitteita, joten tuo termostaatti on tarpeeton vaikka onkin toiminnassa..
 

Liitteet

Ylös Bottom