Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

ollikuhta sanoi:
Vattenfallin tutkimus tuotti tuloksen että elinkaaren aikana tuulivoiman päästöt 3x ja aurinkosähkön 10x verrattuna tuulivoimaan. Toki vattenfallilla omistusta ydinvoimassa(toki kaikissa muissakin tuotantomuodoissa) ja on sitä kautta väärin tutkittu...
http://nuclearinfo.net/Nuclearpower/TheBenefitsOfNuclearPower
Siinä suhteessa ydinvoima kuitenkin rinnastuu fossiiliseen energiaan, että se tuottaa nettona lisää lämpöenergiaa maapallolle. Joskus aikoinaan tätä "lämpösaastetta" esitettiin hyvinkin suureksi uhkaksi maapallon lämpenemisen edistäjänä, mutta tuntematta tuon merkitystä ns. kasvihuonekaasuihin verrattuna en osaa ottaa asiaan enempää kantaa.

Aurinkovoimalla on hiukan samansuuntaisia haittoja, eli tummina pintoina aurinkopaneelit keräävät enemmän auringon lämpöä maan pintaan asfaltin tai toisaalta tiheän havumetsän tapaan. Tuulivoiman kerääminen sen sijaan jäähdyttää ilmaa, kun ilmakehän energiaa kerätään pois sähkönä (energia toki palaa takaisin häviöinä kerättyä energiaa kulutettaessa, mutta nettona auringon energiaa ei kerry lisää aurinkovoiman tapaan eikä täysin uutta lämpöenergiaa synny lisää ydinvoiman tai vanhaa vapaudu polttoaineiden polttamisen tapaan).
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Palautepisteet
7
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bloomberg-akkujen-saastuttava-valmistaminen-voi-ulosmitata-sahkoautojen-paastohyodyt/53c5d3b9-2731-36a1-b2ca-bb8f6e04d3b6?ref=facebook%3Ac70b&fbclid=IwAR2Wt8H4zSJsU47-xbGlHaNJbqqo15bd5hdsxORe-c3HvJMfLLD5JpVdLJE
 

Arvid

Jäsen
Palautepisteet
2
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

Yllä hieno esimerkki siitä miten kun vaan toistaa disinformaatiota, se menee läpi monesta kanavasta ilman kritiikkiä.

Samaa toistellaan nyt varmaankin totuutena nostalgiaradiota myöten.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Palautepisteet
8
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

Arvid sanoi:
Yllä hieno esimerkki siitä miten kun vaan toistaa disinformaatiota, se menee läpi monesta kanavasta ilman kritiikkiä.
No eikös se ole ihan hyvä että välillä tuo jankkaamisen levy vaihtuu ja ne dieselin NOx-päästöt pikkuhiljaa unehtuu, kukaan hyvä jos edes muistaa VAG:n huijaus-softia jne ;D
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

HiTec sanoi:
No eikös se ole ihan hyvä että välillä tuo jankkaamisen levy vaihtuu ja ne dieselin NOx-päästöt pikkuhiljaa unehtuu, kukaan hyvä jos edes muistaa VAG:n huijaus-softia jne ;D
Talvivaaran saastuttava kaivoskin on muuttumassa vihreiden sähköautoakkumateriaalien airueksi. Kukaanhan ei kiellä, etteivätkö sähköauton päästöt olisi ajovaiheessa paikallisesti pienemmät kuin muilla käyttövoimavaihtoehdoilla (ja nykykemioiden mainio etuhan on, että vain etuoikeutetulle väelle raaka-aineita maailmassa riittää).
 

Killi10

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
24
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

kotte sanoi:
Siinä suhteessa ydinvoima kuitenkin rinnastuu fossiiliseen energiaan, että se tuottaa nettona lisää lämpöenergiaa maapallolle. Joskus aikoinaan tätä "lämpösaastetta" esitettiin hyvinkin suureksi uhkaksi maapallon lämpenemisen edistäjänä, mutta tuntematta tuon merkitystä ns. kasvihuonekaasuihin verrattuna en osaa ottaa asiaan enempää kantaa.

Aurinkovoimalla on hiukan samansuuntaisia haittoja, eli tummina pintoina aurinkopaneelit keräävät enemmän auringon lämpöä maan pintaan asfaltin tai toisaalta tiheän havumetsän tapaan. Tuulivoiman kerääminen sen sijaan jäähdyttää ilmaa, kun ilmakehän energiaa kerätään pois sähkönä (energia toki palaa takaisin häviöinä kerättyä energiaa kulutettaessa, mutta nettona auringon energiaa ei kerry lisää aurinkovoiman tapaan eikä täysin uutta lämpöenergiaa synny lisää ydinvoiman tai vanhaa vapaudu polttoaineiden polttamisen tapaan).
Tuollaisella lisälämmöllä ei ole mitään merkitystä verrattuna auringon tuottamaan lämpöön ja ilmakehän muutoksiin. Eli ydinvoima esim ei rinnastu millään tavalla fossiilisten polttoaineiden vaikutuksiin maapallon lämpenemiseessä.

HiTec sanoi:
Olkiluoto 3 kun saadaan tuotantoon, niin kuvio hiukan muuttuu. Ja kun sitten Loviisa 3 puolestaan putoaa verkosta, niin tuo notkahduskin on suurempi kuin yhdelläkään toisella. Josta tietty päästäänkin ydinvoiman huoltovarmuuteen, jota saataisiin jo melko mukavasti ylös noilla kontti-voimaloilla. Sellainen mini-yksikkö vaan pykälään jokaiseen vähäkään suurempaan asutuskeskukseen ja jo saa olla jo yksikkö jos toinenkin vuorollaan pois pelistä, sillä ole enää juuri mitään vaikutusta ydinvoiman kokonaistuotantoon :cool:
Kun Olkiluoto-3 käynnistyy, niin sen huoltokatkon notkahdus on kokonaisydinvoimasta noin 38%. Lisäksi on tuloillaan mahdollisesti Hanhikivi, eli Pyhäjoen ydinvoimalahanke.
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

Killi10 sanoi:
Tuollaisella lisälämmöllä ei ole mitään merkitystä verrattuna auringon tuottamaan lämpöön ja ilmakehän muutoksiin.
Epäilemättä näin, ja bioenergialla sekä aurinkoenergialla voi tosiaan olla ydinenergiaan verrattuna paljonkin suurempi ilmakehää lämmittävä vaikutus, tilanteen yksityiskohdista riippuen (https://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_energy_budget).
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Electriq-Global wants to power cars with zero-emission, water-based fuel
Jos tuosta kerran jää kierrätettävää ainetta, muistuttaa kuvauksen perusteella boorihydridiä [Wikipedia: Natriumborohydridi], jollaista (jauhetta tai sopivasti puskuroitua liuosta) siis olisi tarkoitus sekoittaa veteen vedyn saamiseksi. Jäljelle jääneen booriyhdisteen kierrättäminen vain on vaikea tehdä energiatehokkaasti. Voi olla, että ovat keksineet jonkin muun kemikaalin.

Itse asiassa ammoniakki olisi puheena olevassa mielessä vielä hauskempi lähtöaine, eli sitä hajottamalla saadaan vetyä ja jäljelle jää typpeä, jonka voi päästää takaisin ilmaan (missä typpeä on jo muutenkin 80%). Ammoniakki vain on melko myrkyllistä, mutta se nousee keveänä ylemmäs ilmaan ja sen voi neutraloida vesiruiskulla tehokkaasti. Ainettahan näkyy olevan tätäkin nykyä suurempiä määriä esimerkiksi urheikulkenttien tekojäälaitteistojen jäähdytyskonteissa kylmäaineena. Tuotahan on melko taloudellisesti valmistettavissa vedystä ja ilmasta laajassa käytössä olevilla menetelmillä (erottamalla ensin typpi nestetislauksella alhaiseen lämpötilaan jäähdytettynä).
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
80
Autoilu mullistuu täysin jo ihan kohta, jos Suomi ottaa tosissaan 1,5 asteen ilmastotavoitteen – Ilmastopaneeli listaa järeät keinot

Esimerkiksi bensa- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynti pitäisi kieltää jo vuonna 2027, arvioi Suomen ilmastopaneeli.

https://yle.fi/uutiset/3-10498658
 

ollikuhta

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
10
Kyllä oli aamun hesarissa vtt taas syöttänyt sellaista tuubaa, että oikein ihmettelen miten kehtaavat omalla nimellään näitä laittaa. Johtaja Mikko Pihlatie VTT: "Täyssähköauto kuluttaa noin 0.13 kwh kilometrillä... kun auton lataa kodin sähkverkosta sille tulee hintaa noin 8 snt/kwh..."
VTT: n uskottavuus pian samalla tasolla motivan kanssa
 

Toni

Vakionaama
Palautepisteet
28
Joo, aika optimistista on. Vajaa 20 kWh / 100 km, eli 0.2 kWh / km on lähempänä totuutta. Eikä sitä sähköäkään noin halvalla saa, mulla taitaa kokonaishinta (tai siis jokainen lisää ostettu kWh) olla noin 12 snt / kWh.
 

Arvid

Jäsen
Palautepisteet
2
200Wh/km liikkuu 700 hv 2,2 tonnin 7 paikkainen nelivetoinen auto, kesäaikaan. Lämmitys lisää 1-2 Wh per aste alkaen 10C. Varmasti on myös energiapihimpiä autoja tulossa.

Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi



No eikös se ole ihan hyvä että välillä tuo jankkaamisen levy vaihtuu ja ne dieselin NOx-päästöt pikkuhiljaa unehtuu, kukaan hyvä jos edes muistaa VAG:n huijaus-softia jne ;D
Kyllä, suomalaiset ovat valmiita rasvaamaan arat paikkansa ja ottamaan VAGilta uuden kierroksen. Ei kai meidän kuulu vaatia korvauksia täällä, nöyryyttä kehiin. Varmaan koko homma oli pelkkää disinformaatiota, kuten ilmastonmuutos. Kyllähän toki anteeksipyyntökirje riittää saksalaiselta osakkeenomistajalta: ”me oltiin tehty silein etä tyhmästi..”. Olisiko seuraavaksi taas vuorossa esituotantosarjahuijaus vai mitä uusia innovaatioita sieltä tulee? Oi olisipa enemmän NOxia.
 

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1
Kaikki sähköautoista innostuneet hörhöilevä tahot maksattavat laskut muilla. Helppoa sitä on YUP henkilöiden haaveilla sähköautoista kun töihin ja takaisin pääsee ratikalla tai bussilla kotiovelle saakka. Muuta se on vähän muuta kun etäämmällä asuvien pitää pärjätä kuljetustarpeensa kanssa ja käyttö vaan kallistuu ja päästöjen perusteella ja autoa tarvitsevat vielä luokitellaan pyhimyksiin (pienipäästöinen vaikka sähköllä enimmäkseen kuluttava) ja roistoihin (suurempi dieselmaasturi). Kukaan ei kysy paljonko sillä kyseisellä ajopelillä ajetaan kilometrejä vuodessa. Raskas liikenne on taas ihan eri asia, siellä ei sähköllä kulkeva 40 tai 60 tonnia painava ajopeli koskaan tule kulkemaan sähköllä.
 

tj86430

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
32
Raskas liikenne on taas ihan eri asia, siellä ei sähköllä kulkeva 40 tai 60 tonnia painava ajopeli koskaan tule kulkemaan sähköllä.
Koskaan ei pidä sanoa "ei koskaan". Voi siihen hieman aikaa mennä, mutta kun katsoo viime vuosikymmenten / vuosisatojen koko ajan exponentiaalisesti kiihtyvää teknologista kehitystä, niin eipä se mitenkään pois suljettua ole. Se on tietysti toinen juttu, onko tuollaisia ajopelejä ylipäänsä olemassa jonkin ajan kuluttua. Ja mikä lasketaan sähköllä kulkemiseksi, onko esim. polttokenno sähköllä vai vedyllä kulkemista? (Ja ilmeisesti rajasit tämän maantieliikenteeseen, sähköllä kulkevia ajopelejä on kulkenut kiskoilla jo jonkun aikaa, ja aika paljon painavampiakin.)
 

Arvid

Jäsen
Palautepisteet
2
Kaikki sähköautoista innostuneet hörhöilevä tahot maksattavat laskut muilla.
Kyllä, myös sen laskun joka maksetaan päästöistä maksavat sinun jälkipolvesi. Ja sitä ei makseta pelkällä rahalla.

Ratikan varressa asuvat Nuoret Urbaanit Ihmiset tuskin autoa hankkivat ja ovat muutenkin yhteiskunnan nettomaksajia reilulla marginaalilla.
 

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62
Ratikan varressa asuvat Nuoret Urbaanit Ihmiset tuskin autoa hankkivat ja ovat muutenkin yhteiskunnan nettomaksajia reilulla marginaalilla.
Ei pahalla, mutta eivät ole. Muussa tapauksessa Helsingissä ei olisi niin suuria määriä asumistukea nauttivia "urbaaneja nuoria" ja itseasiassa aivan valtava osa vuokralla asuvista on asumistuen parissa Helsingissä. Vuokralla taas asutaan vastaavasti juuri näillä alueilla joissa "urbaanit nuoret" tahtovat asua. Huomaatko ristiriidan?

Se nettomaksajien osuus on suurimmalta osaltaan autoilijoita, ei sporassa päivisin spugen kusessa istuvia "latteryystäjiä". Niillä alueilla joissa on paljon kalliita asuntoja on myös paljon autoja. Jätkäsaaren ja vastaavien ongelmatkin ovat tulleet aivan yllätyksenä "urbaanille nuorille kaupunkisuunnittelijoille" kun ihmiset joilla on varaa ostaa asunto on yllättäen halua myös vapaaseen liikkumiseen.

Puhumattakaan Espoon kasvamisesta, joka sotii täysin ajattelumallia vastaan.
 
Palautepisteet
89
Ratikan varressa asuvat Nuoret Urbaanit Ihmiset tuskin autoa hankkivat ja ovat muutenkin yhteiskunnan nettomaksajia reilulla marginaalilla.
Sen verran tuota kannattaa täsmentää, että pääkaupunkina Helsinkiin on myös sijoittuneina lähes koko valtion hallinto. Nimen omaan Helsingissä, aika moni saa palkkansa joko suoraan verovaroista tai välillisesti valtiollisen instanssin tai muun monopolin ansiosta, joiden rahoittamiseen jokaisen on osallistuttava, halusi tai ei.

Kannattaa muistaa, että pienillä paikkakunnilla ei ole valtion virkoja tai valtion ylläpitämiä laitoksia ollenkaan. Jos poliisia ei lasketa, valtion virkoja löytyy vasta maakuntakeskuksista ja niukasti niistäkin.
 

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62
Sen verran tuota kannattaa täsmentää, että pääkaupunkina Helsinkiin on myös sijoittuneina lähes koko valtion hallinto.

Kannattaa muistaa, että pienillä paikkakunnilla ei ole valtion virkoja tai valtion ylläpitämiä laitoksia ollenkaan. Jos poliisia ei lasketa, valtion virkoja löytyy vasta maakuntakeskuksista ja niukasti niistäkin.
Toisaalta Helsinki maksaa tulonsiirtoina muualle Suomeen huomattavia määriä, joilla kompensoidaan noilla alueilla omien verovarojen riittämättömyyttä. Uusimaa maksaa tulonsiirtoja muualle yli puoli miljardia euroa vuodessa.

Uudellamaalla työskentelee valtion palkkapussista n. 48000 ihmistä, samalla alueella on työntekijöitä yli 530 000. Eli kyllä verotulot muodostuvat muista kuin valtion työntekijöistä pääasiassa.
 

Arvid

Jäsen
Palautepisteet
2
Ei tarvitse pahoitella, itse en ole kovinkaan nuori tai urbaani (jos se tarkoittaa vaikka ratikan varrella tai edes kehä 3 sisällä asuvia, tai jotain henkistä mindsettiä). Ihmisyydestä voidaan neuvotella.

Termi YUP mainittiin ja se kääntyy kömpelösti nuoreksi urbaaniksi henkilöksi. Samalla viitattiin kuitenkin työssä käyviin ihmisiin, ja alunperin "juppi" on nimenomaan ns. menestyvä henkilö, jota ehkä tietystä näkökulmasta edustaa vaikkapa uusimaalainen insinööri tai muu kaupunkien hyvätuloisissa töissä käyvä. Veroista ja tulonsiirroista heidän osuutensa on suuri, aivan oikein.

Asumistuilla elävä hipsteri ei hörhöile sähköautojen parissa, enkä usko että kyseinen ryhmä on kovinkaan suuri tai merkittävä valtakunnallisesti ajatellen.
 
Palautepisteet
89
Toisaalta Helsinki maksaa tulonsiirtoina muualle Suomeen huomattavia määriä, joilla kompensoidaan noilla alueilla omien verovarojen riittämättömyyttä
Näin juuri. Tosin suuret saastuttavat tehtaat ovat sijoittuneet perin kauas Helsingistä. Monella suurella yhtiöllä on vain pääkonttori Helsingissä.

Sitten tuo 48000 / 530 000 tekee 9,5 %. Kuuluukohan tuohon mukaan esim. yliopistot ja tutkimuslaitokset? Useimmissa Suomen kunnissa suoraan valtiolta palkkansa saavien määärä ~0% ja työttömyys 10 % luokkaa.

Tästä varmaan voisi vääntää loputtomiin, ilman että konsensusta syntyy. Suomessa nyt on vain ajauduttu vähän samantapaiseen kehitykseen kuin Tanskassa ja Venäjällä. Kaikki toiminta keskityy pääkaupunkiin. Maailmalta löytyy myös hajautetumpaa kehitystä, Saksa, USA ja Kiina tunnetuimmasta päästä. Tukiaisten asemasta kannattaisin enemmän muutakin kuin mökkien hajasijoitusta maakuntiin. Kun 2/3 bkt:sta kerätään veroina ja poltetaan yhdessä paikassa, ei ole suuri ihme, että padan pohja ajoittain ylikuumenee.
 

mk

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
4
Veroja 2017
Kunnallisvero 19,1/97
Valtion tulo-, pääoma- ja ylevero 9,1/97

Valtionosuuden tasaus 2018, euroa / henkilö
(ei sisällä Ahvenanmaata)
Kauniainen -1523,53
Espoo -631,50
Helsinki -502,65
Kirkkonummi -315,67
Eurajoki -271,08
.
.
.
Lempäälä -5,29
 

Arvid

Jäsen
Palautepisteet
2
Pyörähipit on oma ryhmä, joka ei varmasti kannata yhtään yksityisautoilun muotoa. Äänekäs vähemmistö, joka on kuitenkin saanut merkittävästi valtaa Helsingissä.

Tällä viikolla olisi ollut hyvä testata muutamana peräkkäisenä päivänä kaupunkibulevardilla fillarointia. Lunta oli pääväylillä yli 10cm ja alla jäätä.

Mutta bulevardisoinnin tavoitteella ei ole mitään tekemistä ympäristön kanssa. Se on maksumuuri, jonka takaa ei voi käydä töissä Helsingissä ja maksaa veroja kotikuntaansa.

Sähköauto on lupaus yksityisautoilun tulevaisuudesta, ja peruste vastustaa väylien bulevardisointia ja muita pyöräilyhörhöjä.
 

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1
Eräs tuttavani Tukholmassa päivitteli puhelimessa hiljattain siellä autoilijoilta kerättävistä ruuhkamaksuista. Maksua kerätään sekä saapumisesta melko laajaan keskustaan ja taas toiseen kertaan kun sieltä poistuu. Tukholman läpi ei kuulemma pääse edes E4 ajettaessa ilman, että joutuu maksamaan ruuhkamaksua. Hän joutui lisäksi yli vuoden kärhämään pienestä ruuhkamaksujen järjestelmässä olevasta virheestä maksamaan väärän summan ja lopulta "Trafikverket" joutui lopulta myöntämään virheensä, mutta ei suostunut palauttamaan väärin perustein kerättyä pientä rahasummaa. Lupasivat kuitenkin päivittää virheellisen rutiinin "tulevaisuudessa". Pitää vaan toivoa, että meillä eivät suuret kaupungit sortuisi samanlaiseen ruuhkamaksujen keräilyyn, oli sitten auto sähköllä tai millä tahansa kulkeva.
Vedyllä kulkevat autot pitää kyllä mielestäni luokitella sähköautoiksi koska vety ja happi syntyy suoraan vedestä elektrolyysin kautta sähkön avulla. Sinäänsä aika näppärä tehonlähde kun se vety vaan ei vuoda ulos ja iso parkkihalli tai vastaava muuttuu pölyksi hetkessä. Hyvät saavat tuuletusvempaimet olla jos vetyautoja alkaa ilmestyä enemmän tulevaisuudessa. Venäläisissä höyryvoimalaitoksissa (ehkä muissakin) muuten meilläkin päin heidän tekeleensä käyttää vetykaasua generaattorin jäähdytyksessä, että silleen. Vielä ei ole posahtanut.
 
Viimeksi muokattu:

nackerton

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Mutta bulevardisoinnin tavoitteella ei ole mitään tekemistä ympäristön kanssa. Se on maksumuuri, jonka takaa ei voi käydä töissä Helsingissä ja maksaa veroja kotikuntaansa.
Saa nähdä miten helposti homma pyörähtää niin päin, että työpaikat siirtyvätkin sinne minne pääsee edelleen autolla.
 
Palautepisteet
89
Sinäänsä aika näppärä tehonlähde kun se vety vaan ei vuoda ulos ja iso parkkihalli tai vastaava muuttuu pölyksi hetkessä. Hyvät saavat tuuletusvempaimet olla jos vetyautoja alkaa ilmestyä enemmän tulevaisuudessa
Vedyn vaarallisia tekijöitä ovat lähinnä hajuttomuus ja pieni syttymisenergia. Keveys on yleensä vahingoilta suojaava tekijä, sellainen kun pääsee yleensä kätevästi karkuun taivaalle. Vedyn palamiskaasut ovat myös myrkyttömiä, elleivät ne käristä savua jostain muusta.

Raskaat kaasut jäävät pyörimään jalkoihin ja melko pienikin vuoto vai saada huomattavan suuren räjähtävän kaasumällin aikaan. Bensiini kaasuuntuu helposti ja raskaampina huurut jäävät helposti maanpinnan lähelle. Haju on tosin yleensä hyvä varoitusmerkki.

Jos ajatellaan, että vetyautosta karkaisi kaasua vaikkapa 1 kg tunnissa, se tuskin missään parkkiluolassa voisi muodostaa mitään syttyvää seosta muualla kuin 10 senttiä vuotokohdan päällä. Vastaava nestekaasu (tai bensiini) vuoto taas voi jäädä pyörimään lattianrajaan tai viemäreihin ja syttyä jopa metrien päästä senkin jälkeen, kun vuotanut ajoneuvo on lähtenyt pois. Jos parkkihallissa olisi niin paljon vetyä että seos olisi räjähtävä ihmisten korkeudella, sen koko parkkihallin tulisi täyttyä vedyllä. Tämmöinen ei ole mahdollista niistä määristä, mitä sitä autoissa tarvitaan.

Eli en usko kaasun paloturvallisuuden muodostuvan vedyn käytön esteeksi, jos sellaisia joskus oikeasti alkaisi ilmestyä.
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
70
Älä nyt, kauhistellaanhan tällä hetkellä R32 kylmäaineen "palamisherkkyyttä" (A2L), vaikka realistisesti, niin pientä koppia ei ole missään, missä ei ilma vaihtuisi ja sinne vuotaisi kuin nappia painamalla koko lämpöpumpun sisältö.
 

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62
Saa nähdä miten helposti homma pyörähtää niin päin, että työpaikat siirtyvätkin sinne minne pääsee edelleen autolla.
Kyllähän tätä Helsingissä on tapahtunut paljon, aika vähän isoja yrityksiä enää on keskustassa. Toki tähän on syynä myös tilakulujen säästö. Joka tapauksessa, Keilaniemet, Aeropolis ja vastaavat ovat kasvaneet tällaisten asioiden seurauksena. Eikä tämä ole mihinkään muuttumassa, työpaikat siirtyvät kyllä tulevaisuudessakin pois Helsingistä Espoon ja Vantaan suuntaan.
 

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1
Eli en usko kaasun paloturvallisuuden muodostuvan vedyn käytön esteeksi, jos sellaisia joskus oikeasti alkaisi ilmestyä.
Kyllä olet oikeassa vedyn ominaisuuksien suhteen. Nuo kallioon louhitut parkkihallit ovat kyllä aika tiiviitä myös yläosiltaan ja onhan siellä katossa laajat ilmanvaihtoputkistot puhaltimineen. Sinne kattokupoliin saattaa pahimmassa tapauksessa kerääntyä vetyä enemmänkin ellei tuuletus sitä koko ajan poista. Sitten ei tarvita kuin pieni kipinä sähkölaitteissa ja pamahdus siitä taatusti seuraa. En olisi kyllä vetyä tyrkyttämässä joka paikkaan missä sitä ei varmuudella hallita. Oletko muuten huomannut missä kaasupulloja (kaikenlaisia) myyvät liikkeet säilyttävät kaasupullot, melko kaukana rakennuksista eikä missään nimessä parkkihalleissa.
 
Viimeksi muokattu:

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
7
Muutamia vuosia sitten kun alettiin puhumaan vetyautoista, olivat asiantuntijat sitä mieltä, että jos bensiini keksittäisiin nyt niin se kiellettäisiin liian vaarallisena.
 

RAFU

Vakionaama
Palautepisteet
1
Muutamia vuosia sitten kun alettiin puhumaan vetyautoista, olivat asiantuntijat sitä mieltä, että jos bensiini keksittäisiin nyt niin se kiellettäisiin liian vaarallisena.
Onhan tuokin nähty, viimeksi Meksikossa kun bensiinivorot porasivat reiän bensiiniputkeen (taisi olla aika iso putki). Koko hoito lensi lopulta ilmaan ja seurauksena paljon loukkaantuneita ja kuolonuhrejakin tuli runsaasti. Ei ole leikkimistä palavien nesteiden ja kaasujen kanssa!
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Kyllähän tätä Helsingissä on tapahtunut paljon, aika vähän isoja yrityksiä enää on keskustassa. Toki tähän on syynä myös tilakulujen säästö. Joka tapauksessa, Keilaniemet, Aeropolis ja vastaavat ovat kasvaneet tällaisten asioiden seurauksena. Eikä tämä ole mihinkään muuttumassa, työpaikat siirtyvät kyllä tulevaisuudessakin pois Helsingistä Espoon ja Vantaan suuntaan.
Omasta mielestäni kehitys on mennyt jo siihen suuntaan, että kaupallisia palvelujakaan ei edes halua hakea Helsingin keskustasta. Joskus (nykyisin tosi harvoin) sinne on tarvetta mennä jonkin muun syyn takia kuin yhteiskunnan tuella tehdyt kulttuuririennot, mutta juuri matkanteon hankaluuden takia yrittää välttää kaikkea asiointia etäämpänä rautatieasemasta tai Pasilasta, jonne sentään pääsee meiltä julkisilla kulkuneuvoilla aika sujuvasti.

Kyllä tosin autoruuhkat ovat viime aikoina kehittyneet tasolle, jossa myös muuta asiointia täytyy sovittaa, jos meinaa liikkua autolla. Kehäteiden ja näitä yhdistävien säteittäisväylien ruuhkat alkavat ajoittain olla Espoossa sietämättömiä. Espoossa on paljon työpaikkoja, joihin tullaan kaukaakin. Ennen vain Länsiväylä oli tukkeinen, mutta nykyisin Turunväylä, Kehä I, Kehä II:n liitymät ja Kehä III muodostavat paljon pahempia sumppuja. Lähempänä Helsinkiä tilanne pikemminkin rauhoittuu, kun sinne ei edes yritetä kulkea autolla (kaupungin sisällä kun on jo nyt riittävän takkuista ja vain junalla pääsee etenemään suhteessa nopeasti; metrokaan ei auta kuin keskustan ohittamisessa poikittain, sillä ydinkeskustaa luukuunottamatta juuri metron vierellä on ainoat kunnolla vetävät tieyhteydet).
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Kotten kanssa on pakko olla samaa mieltä pääkaupunkiseudun ruuhkautumisesta. Pidin sellaisen viidentoista vuoden mittaisen tauon ruuhkista, mutta olen nyt taas ottanut tuntumaa siihen miltä tuntuu ajella kehäykkösen länsipuoliskoa siinä neljän kieppeillä iltapäivällä.

Masokismia on monenlaista, mutta on pakko sanoa, että täytyy olla poikkeuksellisen sairas yksilö, jos jaksaa päivittäin tuhlata elämäänsä tuohon jonossa seisomiseen ja oikealta ohittelun hämmästelyyn. Oikeasti, elämää on muuallakin. Muuttakaa pois ja etsikää töitä muualta, tai tehkää vaikka etätöitä - niin minäkin teen yleensä.

Aluksi kuvittelin että Tapiola->kolmostie on paha, koska kehän jumi Vihdintien huitteilla on infernaalinen, mutta sitten kokeilin kertaalleen samaa kovennettuna, eli Tapiola->Tuusulanväylä. Ei helevata koskaan enää, ei kestä pirkkalalaisen pää. Totaali jumi ja oikea kusipäiden kokoontumisajo oikealta ohitteluineen.

En ymmärrä pääkaupunkiseudun yhtälöä. Tuo ei vastaa elämänlaatua johon olen tottunut. Alue toimii ehkä niille, jotka elävät siellä muiden varoilla vailla pakollista tarvetta liikkua mihinkään, mutta se ei todellakaan toimi niille jotka joutuvat kustantamaan asumisensa itse ja liikkumaan noissa ruuhkissa. Yök.
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Aluksi kuvittelin että Tapiola->kolmostie on paha, koska kehän jumi Vihdintien huitteilla on infernaalinen, mutta sitten kokeilin kertaalleen samaa kovennettuna, eli Tapiola->Tuusulanväylä. Ei helevata koskaan enää, ei kestä pirkkalalaisen pää. Totaali jumi ja oikea kusipäiden kokoontumisajo oikealta ohitteluineen.
Kehä I ei sitten ole moottoritie, eli liikennesääntöjenkin mukaan oikealta voi tarvittaessa ohittaa, vaikkei olisi ruuhkaakaan. Ruuhkassahan saa moottoriteilläkin ajaa ohitse oikealta (muttei ohittaa vaihtaen kaistaa muuten kuin ryhmittyäkseen liittymästä poistuakseen, mikä toki tuokin tarjoaa käytännössä mahdollisuuksia "ohittamiseen"). Kehä I:llä on siten kaksinkertaiset perusteet ajaa ohitse oikealta melkein minä ajankohtana hyvänsä, kunhan ei suoranaisesti puikkelehdi.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Tässä viittasin enempi Tuusulanväylän ramppiin ja sen jatkeeseen, josta pääsee vanhalle tuusulantielle. Ei se taida motaria tosin olla sekään vielä siinä kohtaa. Melko keskieurooppalaista on ajokulttuuri, sanoisin, pujottelu on melkoista tuolla kohdin. Siinä pääsee toteuttamaan sisäistä kauneuttaan ajelemalla ensin vanhan tuusulantien suuntaan ja sitten taksikaistaa pitkin tuusulanväylää, samalla kun jono seisoo vieressä.
 
Palautepisteet
89
Tuo sähköauto >< polttomoottoriauto vääntö joutaisi minun mielestä romukoppaan. Käyttövoimavaihtoehtoja tulee vielä varmaan lisääkin esim. polttokennon kautta ja toisaalta biopohjaisten vaihtoehtojen kautta. Jos tuo akkujen varauskapasiteetti ei kasva, puhtaaseen sähköautoon jää aika pahoja puutteita.

En suuresti yllättyisi, vaikka 20 vuoden päästä eri käyttövoimavaihtoehdot toimisivat ihan sulassa sovussa samoilla teillä, jos nyt ei sitten mitään kieltoja mennä kiihkoissaan pystyttämään.
 

tj86430

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
32
Ruuhkista: olen juuri autolla Euroopassa (Saksa, Belgia, Ranska). Suomessa ei ole ruuhkia. Ei kehällä eikä muualla. Hieman takkuavaa liikennettä voi silloin tällöin olla, muttei ruuhkia. Ei silti, voi se kehä I:n takkuava liikennekin harmittaa, mutta ruuhka se ei ole.
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Suomessa ei ole ruuhkia. Ei kehällä eikä muualla.
Siinä mielessä ei, että Kehä I:llä ja Turunväylällä pääsee tukko-osuudesta lävitse puolen tunnin lisäjonotuksella (normaalisti menisi 10...15 minuuttia), ellei sitten ole sattunut onnettomuutta tai vastaavaa. Repomiehen mainitsemalla yhteydellä Tapiola-Tuusulanväylää Kehä III:lla olen kyllä ollut todistamassa matkustajana pahempaakin. Keski-Euroopassakin tapaukset, että joutuu odottamaan iltapäivästä vuorokauden vaihteen ylitse, liittyvät poikkeustilanteisiin.
 
Ylös Bottom