Bosch vaiko sittenkin jokin muu

par1

Jäsen
Itselle pitää ostaa nyt uusi ilppi. Mulla on ollut vain kaksi vaihtoehtoa harkinnassa ennen tätä päivää.
- Toshiban Premium +, jonka saa hintaan 2250 euroa asennettuna.
- Janti kun on muistaakseni on vuosia suositellut Fujitsua, niin olen pyytänyt tarjouksen Fujitsu ASYG9KH-CAN:sta, koska siinä on tietääkseni kotikäyttöön levein sisäyksikkö, eli ilmeisesti hiljainen laite. Se on saman hintainen kuin Tossu.
- Tänään kuulin, että kaveri on ostanut Boschin tän 6100 laitteen ja sain tarjouksen Bosch 6101i:stä hintaan 1520 euroa. Nämä kaikki hinnat asennuksineen.
Kiinnostusta Boschiin lisäsi se, että Testivoittaja-sivusto on valinnut tämän laitteen "parhaaksi ilpiksi omakotitaloon" https://www.testivoittaja.net/kodinkoneet/ilmalampopumppu-testivoittajat/

Kehuvat näin: "Tämän hetken paras ilmalämpöpumppu on Bosch Climate 6100 6,5 kW. Uusimmalla teknologialla varustettu laite on energiatehokas ja hiljainen. Se on erinomainen valinta omakotitaloon tai vapaa-ajan asuntoon.

Boschin oman Coanda-ilmanohjausteknologian ansiosta huoneistossa ei synny vedon tunnetta. Plasmacluster-ilmanpuhdistusteknologia hävittää ulostuloilmasta viruksia, bakteereja, savua ja muuta epäpuhtauksia.
  • Neliösuositus: 20-150m2
  • Lämmitys- / jäähdytysteho: 6,5 kW / 4,2 kW
  • SCOP: 4,6 / A++
  • Takuu: 6 vuotta
Kannattaisko sittenkin säästää 700 euroa ja ottaa "testivoittaja"?
 

Ruubertti

Jäsen
Ei mahda olla paras pumppu toi bosch climate sarja millään. Scop alle 5. Tilasin talliin tuollaisen 5kw 6100i kun sai alle tonnilla. Katotaan kun saan seinälle et tekeekö mitään.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Jopahan on mainoslauseita tuossa "testissä".
Jos ei vetoa synny niin ei se taida oikein tehokkaasti ilmakaan lämmetä.
Vai että savutkin syö, mielenkiintoista.
 

Tahvo

Jäsen
Ite vasta liityin foorumille ja ensi kuussa tarkoitus tehdä kaupat sähköllä lämpiävästä talosta. Luulin et täältä sais selvyyden mikä pumppu se kannattaa hommata mut eihän tästä tule mitään. Just kun luulee löytäneensä sen parhaan ni johan saa joku keskustelu pyörtämään päätöksen
 

Hempuli

Töllintunaaja
Lämpöpumpuissa, kuten muissakin vimpaimissa, pitää etsiä sellainen, jonka omituisuuksien kanssa tulee toimeen eikä täydellisyyttä.
 

VesA

In Memoriam
Bosch on tavannut liimata tarransa Sharp-merkkisiin ILPpeihin - mikähän tuo laite mahtaa olla omaa sukua. Ei Sharpeissa mitään erityistä vikaa ole ollut. Tässä on kuva spekseistä - jos noita pakkastehoja haluaa vertailla:

Screen Shot 2021-09-23 at 22.48.01.png
 

timbba

Vakionaama
Specsissa sisäyksikkön matalin äänitaso on 23dB, jos hiljaisuus on tärkeä se ei ole hyvä numero.
Ja nimenomaan näitä ei kannata katsoa ollenkaan. Jos tällä on aikomus jotain säästää, niin alimmalla lehmänhönkäys db:llä ei ole mitään merkitystä.

Kannattaisko sittenkin säästää 700 euroa ja ottaa "testivoittaja"?
Uskoisin, että tuota 700 euroa ei mikään ILP kuro kiinni elinikäodotteen aikana säästöissä. Minä itse kallistuisin ehdottomasti Boschiin ja eritoten, koska on 6v täystakuukin.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Ne pienet scoppierot, ne on mitattu täydellä puhalluksella, moniko käyttää laitetta täydellä puhalluksella?
Mitä se scoppi on niillä perinteisesti käytetyillä "lehmänhenkäyspuhalluksilla", tuskin kummoisia eroja tulee.
Kuitenkin kaukana vtt yms. testeistä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kannattaisi tarkistaa vielä Panasonicin hinnat asennettuna. ;)
"Musta hevonen" voisi olla LG Prestige Plus
 
Viimeksi muokattu:

par1

Jäsen
"Musta hevonen" voisi olla LG Prestige Plus
Tällä oli 10 vuoden kompressoritakuu, vaikuttaa aika hyvältä, oliko se syy tälle suositukselle?
Panasonic HZ25 wifillä saisi asennettuna parilla tonnilla, mutta on vain kahden vuoden takuu (?)

Yksi kiinnostava yksityiskohta mulle olisi ajastin, jolla voisi laskea lämpöä esim yöksi. Vanhoissa pumpuissa ajastin vain sammutti ja laittoi pumpun päälle. Fujitsussa se oli toteutettu tunnistimella, joka laskee lämpöä, jos liikettä ei ole.
Onko nykyisissä kaukosäätimissä ajastinta lämmön laskulle?
 

LendZi

Jäsen
Tällä oli 10 vuoden kompressoritakuu, vaikuttaa aika hyvältä, oliko se syy tälle suositukselle?
Panasonic HZ25 wifillä saisi asennettuna parilla tonnilla, mutta on vain kahden vuoden takuu (?)

Jotkut myyjät tarjoavat 5v takuuta, esim Zave jos tilaat myös asennuksen heiltä.

 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tällä oli 10 vuoden kompressoritakuu, vaikuttaa aika hyvältä, oliko se syy tälle suositukselle?
Edellinen versio R410A kylmäaineella pärjäsi hyvin Ruotsin testeissä
Tuossa yhden sivuston 2021 suosikki
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Ja nimenomaan näitä ei kannata katsoa ollenkaan. Jos tällä on aikomus jotain säästää, niin alimmalla lehmänhönkäys db:llä ei ole mitään merkitystä.

Ihmiset haluavat säästää ja myöhemmin meteli ärsyttää:prkl:. On hyvä tietää että 1 luokan laiteet tarjoavat yötoimintan 19 db äänitasolla, ja Samsung Windfree jopa 16 dB.
 

par1

Jäsen
Uskoisin, että tuota 700 euroa ei mikään ILP kuro kiinni elinikäodotteen aikana säästöissä. Minä itse kallistuisin ehdottomasti Boschiin ja eritoten, koska on 6v täystakuukin.
Tosi hieno laskuri sun profiilin alaosassa toi laskuri :)
1632477402856.png

Se näyttäisi, että toi Panasonicin HZ25 olis mun kulutuslukemilla hyvä vehje.
P.S. Kyllä käytetyn auton osto on paljon helpompaa kuin uuden ilpin :hmm:
 

pamppu

Hyperaktiivi
Kiinnostusta Boschiin lisäsi se, että Testivoittaja-sivusto on valinnut tämän laitteen "parhaaksi ilpiksi omakotitaloon"
Mikä tuo saitti edes on? Rekisteröijä noisy stream oy, joka on yhden hengen it-putiikki, eikä mikään testilaitos.

Eli siis tuo on varmaan saitti joka pyrkii kalastelemaan klikkejä linkittelemällä sinne tänne ja kerää tuohta siitä. Tuon ”valinnan” arvoa voi sitten miettiä… Ehkö joku on maksanut ”mainoksesta”. Kannattaa katsoa ne testit jostain, joka edes yrittää tehdä jotain…
 

jarkko_h

Vakionaama
1 yksikön COP lisä säästää oikein pumppua käytettäessä karkeasti 100 euroa vuodessa. Toki tuohonkin kannatta kiinnittää huomiota ja myyjien esitteiden sijasta huomio mieluummin vertailukelpoisiin testeihin (vtt...).

Coppia enemmän kiinnittäisin ehkä enemmän huomiota.
1. Hiljaisuus
2. Puhdistettavuus
3. Maahantuojan maine
4. Varaosien ja huollon saatavuus
5. Pumpun toiminta-alueen sopiminen omaan käyttöön
6. Yksinkertaisuus ( Kaikki ioni... suodattimet ovat täyttä humpuukia ja heikentävät puhdistettavuutta).

Mitään täysin uutta pumppumallia ei mielestäni kannata ostaa, ellei halua testaajaksi.
 

iqo

Vakionaama
1 yksikön COP lisä säästää oikein pumppua käytettäessä karkeasti 100 euroa vuodessa.
Tuo COPin ja säästön riippuvuus ei suinkaan ole lineaarinen. On ihan eri asia, jos COP muuttuu vaikka 2 -> 3 tai 4 -> 5. Saatikka jos tarkastellaan muutosta 5 -> 6, niin lisäsäästö on ihan olematon enää.
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Tällä oli 10 vuoden kompressoritakuu, vaikuttaa aika hyvältä, oliko se syy tälle suositukselle?
Panasonic HZ25 wifillä saisi asennettuna parilla tonnilla, mutta on vain kahden vuoden takuu (?)
No, takuu on kuitenkin vain vapaaehtoinen lisä tuote-/virhevastuun päälle et itse en ehkä antaisi ihan hirveästi painoarvoa sille. (lähi)Historia(kin) on täynnä esimerkkejä tahoista jotka ovat luvanneet satumaisia takuita asentamiinsa pumppuihin mutta jostain syystä eivät enää ole keskuudessamme lunastamassa lupauksiaan. Tuote- tai virhevastuu kuitenkin sitoo ravintoketjussa ylempänäkin olevia ja eiköhän ILP:n oletettu kesto oo kuitenkin reippaasti 2 vuotta enempää?

Hyvin asennettu ILP jossa ei satu löytymään tehdas-/valmistusvikoja käy ja kukkuu kyllä ongelmitta tuon 10v jos siitä pideään edes auttavasti huolta.

1 yksikön COP lisä säästää oikein pumppua käytettäessä karkeasti 100 euroa vuodessa. Toki tuohonkin kannatta kiinnittää huomiota ja myyjien esitteiden sijasta huomio mieluummin vertailukelpoisiin testeihin (vtt...).

Coppia enemmän kiinnittäisin ehkä enemmän huomiota.
1. Hiljaisuus
2. Puhdistettavuus
3. Maahantuojan maine
4. Varaosien ja huollon saatavuus
5. Pumpun toiminta-alueen sopiminen omaan käyttöön
6. Yksinkertaisuus ( Kaikki ioni... suodattimet ovat täyttä humpuukia ja heikentävät puhdistettavuutta).

Mitään täysin uutta pumppumallia ei mielestäni kannata ostaa, ellei halua testaajaksi.
Korvaisin tuon sinänsä hyvän listan yhdellä kohdalla, osta asennus luotettavalta asentajalta joka on tukenasi myös vaikeuksien ilmestyessä. Toki niin kun aiemmin totesin yritykset ja asentajatkin joskus siirtyvät ajasta ikuisuuteen joten ehkä nuo kohdat 2 ja 3 voisi säilyttää vielä tuon omani lisäksi.
 

timbba

Vakionaama
Ihmiset haluavat säästää ja myöhemmin meteli ärsyttää:prkl:. On hyvä tietää että 1 luokan laiteet tarjoavat yötoimintan 19 db äänitasolla, ja Samsung Windfree jopa 16 dB.
No siis, kauniisti sanoen tuolla alimmalla dB-arvolla pumppu on hiukan paremmin toimiva sähköpatteri. Tällä tarkoitan sitä, että lämpö ei leviä juurikaan pumpun lähistöltä, vaan lisälämpö pitää sit tuottaa muulla tavalla kauimmissa huoneissa. Kaiken lisäksi ainakin meidän pumppu alkaa pahimmassa tapauksessa himmaamaan, koska luulee että on tarpeeksi lämmin.. tosin vain siinä pumpun lähellä ;)

Mut toki kukin saa käyttää pumppua miten haluaa, säästöähä se tuo pienemmälläki asetuksella. Mutta kuten huomasit, niin kirjoitin että "Jos tällä on aikomus jotain säästää", niin sitten ei kannata speksien alimpia desibelejä kattoa ollenkaan. Meitä on moneksi ja tarkoitukseni oli sanoa, ettei aina oma preferenssi ole kaikkien muiden preferenssi. Ja tällä tarkoitan myös itseäni ja sen takia vähä kärjistin haluten korostaa preferenssiemme ristiriitaa. Eli ei voi minusta ajatella toisen näkökulmasta liikaa.. toki jos toinen sanoo että hiljaisuus on tärkeintä, niin sitten asia on eri. Mutta esimerkiksi tuo sinun lausahduksesi "1 luokan laitteet tarjoavat" on minulle taas "1 luokan laitteet kisaavat pelkällä prosyyrillaan".

Meillä pumpun alimmalla voimakkuudella manuaali sanoo 27dB ja luultavasti tämäkin siis jäähdytyksellä (lämmityksellä voimakkaampi puhallus). En ole koskaan käyttäny pumppua alimmalla voimakkuudella vaan käytännössä lähes aina keskiasetuksella, jossa jo voimakkuus on manuskan mukaan noin 550m3/h. Ilma pitää saada kiertämään minusta, eikä tuo puhallus häiritse edes ketään (toki hyvin sijoitettu paikkakin).. Mulle siis tärkeintä on, että pumpun saa puhaltamaan n. 400-600m3/h. Joskus äärimmässä tapauksessa tarpeen mukaan viel voimakkaampikin. Mutta sitten se tärkein juttu: mä väitän, että kun otetaan pumppu kuin pumppu vertailuun ja laitetaan niihin suunnilleen samat puhallusvoimakkuudet, niin eroja ei käytännössä ole juuri ollenkaan sisäyksikön äänessä.

Tosi hieno laskuri sun profiilin alaosassa toi laskuri :) katso liitettä 73303
Se näyttäisi, että toi Panasonicin HZ25 olis mun kulutuslukemilla hyvä vehje.
P.S. Kyllä käytetyn auton osto on paljon helpompaa kuin uuden ilpin :hmm:
Kiitos. Pari uutta pumppua on näköjään VTT-testattu eli uus Mitsu ja Toshiba. Pitää lisäillä ne tuonne, mut täytyy sanoa että on vähä deprekoitunu koodi tuon osalta (pumppudata on siis Google Sheetissä, josta se haetaan laskurille JSON-muotoon). Ei toimi tällä hetkellä, joten pitää kirjoittaa uusiks toi munklautin, joka tekee Sheetistä JSONia.

Edit. Nyt on lisätty myös Mitsu FT25 ja Toshiba Premium+ laskuriin. Molemmat näkööjään suorituskyvyltään edellisiä malleja heikompia :oops:
 
Viimeksi muokattu:

Tuokko

Aktiivinen jäsen
Autotalliin olen laittamassa ilmalämpöpumppua. Tallin koko noin 60 m2. Sijainti Pohjois-Suomessa.
Tuo aiemmin otsikoitu Bosch Climate 6100 5 kW vaikuttaisi sopivalta. (Se tunnekysymys?) Ja hintakin tonnin luokkaa + asennus.
Ylläpitolämpötila +10 ja toimintakin luvataan tuonne -30 pakkaseen saakka.
Onko tästä pumpusta raatilaisilla kokemuksia?
 

mobbe

Vakionaama
Autotalliin voisin suositella Panasonicin CZ25-mallia ulkoyksikkö hyvin hiljainen naapurit ei häiriinny ylläpitolämmöt +8 +15 löytyy cop 1.5 -25 asteessa kyseinen laite löytyy minulta eteisestä mutta pidettävä koko ajan quiet-modessa puhallus kun jo ykkösasennossa korvia raastavaa mutta autotalleissa ja mökeillä ei haittaa ja niihin laitetta suositellaankin kesällä sain tonnilla nyt pari sataa kalliimpia.
 

moti

Aktiivinen jäsen
Mistä ketjun aloittaja sai 6101i 1520€ tarjouksen? Minulle tarjottiin 2350€

Autotalliin välttäisi varmaan tämäkin


mutta asennetuna hinta menee 1620 nurkille.

Erikoinen tuo Boschin takuu, 2 vuotta mutta jos valtuutettu asentaja niin 6 vuotta.
 

Tuokko

Aktiivinen jäsen
Joo tilasin autotalliin tuon 6100 5 KW Bosch :n hieman alle tonnilla. Laitteen asennukset teen itse ja sitten käy ammattilainen kytkemässä. Tässä ylläpitolämpö 10 astetta ja norm. Lämmitys 16 :sta ylöspäin. Saapa nähdä miten toimii ylläpitolämmöllä vai pitääkö ajaa aina sitten 16 asteella?
 

VesA

In Memoriam
Erikoinen tuo Boschin takuu, 2 vuotta mutta jos valtuutettu asentaja niin 6 vuotta.
Näissä on usein takana vakuutus - voi olla ettei vakuutusyhtiö luota ihan kaikkiin asentajiin. Bosch on ostanut IVT:n lämpöpumpputoiminnot. IVT myi Sharpin ILPpejä omalla tarrallaan niin että niissä oli 5 vuoden takuu - joka oikeasti oli sveitsiläisen yhtiön myymä korjausvakuutus. Sen kanssa oli aikamoisia vaikeuksia - korjaajan saaminen sitä kautta oli vaikeaa. Bosch on ainakin jatkanut tarrojen ( tosin Bosch ) liimaamista Sharppeihin, ehkä ne ovat myös jatkaneet tätä vakuutuspuuhaa.
 

laissez

Jäsen
Bosch 6101i

Mistä tätä on saanut 1500€ asennuksineen? Minulla kävi Boschin mies ja tarjosi 2000€ asennuksen kanssa tätä.
 

sauhuh

Tulokas
En suosittele Boshcia. Itsellä käytössä n. 1.5 v. 3 wifi moduulia vaihdettu. 2 ulkoyksikköä ja nyt odotellaan kolmatta, kun sammuu 5 kertaa vähintään. Ei siedä pakkasta yhtään.
Samat oireet. Eka sisäyksikkö piti outoa pärinää, vaihdettiin vipuja ja moottoreita. Sama jatkui, vuoti aineet pihalle, vaihdettiin uusi sisäyksikkö. Wlan katosi viikossa, vaihdettiin uusi moduli, sama juttu. Odottelen kolmatta vikailmoituksen jälkeen..... kulunut muutama kuukausi, Bosch ei ole kommentoinut vieläkään mitään. Nyt pysähtyi koko laite. Vikailmoitus 9-0 huoltoon oltu yhteydessä ja huolto tilattu. Mitäpä tässä vielä tämän kanssa voi tehdä? Nyt alkaa pinna olla laitteen kanssa sen verran tiukalla, että tämän kanssa ei jäädä enää odottelemaan ,isompi vaihde silmään. Ja samoin, laite ollut käytössä 1,5 vuotta.
 

Luukku

Vakionaama
Samat oireet. Eka sisäyksikkö piti outoa pärinää, vaihdettiin vipuja ja moottoreita. Sama jatkui, vuoti aineet pihalle, vaihdettiin uusi sisäyksikkö. Wlan katosi viikossa, vaihdettiin uusi moduli, sama juttu. Odottelen kolmatta vikailmoituksen jälkeen..... kulunut muutama kuukausi, Bosch ei ole kommentoinut vieläkään mitään. Nyt pysähtyi koko laite. Vikailmoitus 9-0 huoltoon oltu yhteydessä ja huolto tilattu. Mitäpä tässä vielä tämän kanssa voi tehdä? Nyt alkaa pinna olla laitteen kanssa sen verran tiukalla, että tämän kanssa ei jäädä enää odottelemaan ,isompi vaihde silmään. Ja samoin, laite ollut käytössä 1,5 vuotta.
Kuluttaja-asiamieheen yhteys, jos sellaisia vielä jossain on.
 

sauhuh

Tulokas
Kuluttaja-asiamieheen yhteys, jos sellaisia vielä jossain on.
Katson nyt tämän huollon ja otan sen jälkeen yhteyttä suoraan Bosch'ille ja kerron asiat ja kyselen heiltä "mitenkä tämä nyt omasta mielestä on sujunut". Huoltoliike on toiminut kiitettävästi omalta osaltaan ja heitä ei voi tässä moittia. Ovat tehneet sen minkä Bosch on heille antanut tehtäväksi. Tämän jälkeen alan sitten ottaa isompaa kynää käteen. Onneksi laitteilla on 6v takuu :)
 

Heikki

Tulokas
Niin, tuo boshin 6100,en ulkoyksikön joku venttiili systeemi, joka ei ole boshin oma tekele, on kiusannut monia käyttäjiä. Niin minullakin on vaihdettu kerran, mutta vieläkin sammunut pari-kolme kertaa. Pari viikkoa sitten sammutin kokonaan ja annoin olla kiinni kolme tuntia, jonka jälkeen toiminut loistavasti . Ulkolämpömittari on näyttänyt -32 astetta, ja kone puskee vaan lämmintä. Melu on minusta kohtuullinen, johon kyllä tottuu.. saa nähdä vieläkö sanoo työsopimuksen irti..
 

Heikki

Tulokas
En suosittele Boshcia. Itsellä käytössä n. 1.5 v. 3 wifi moduulia vaihdettu. 2 ulkoyksikköä ja nyt odotellaan kolmatta, kun sammuu 5 kertaa vähintään. Ei siedä pakkasta yhtään.
Minullakin ulkoyksikkö vaihdettu sammuilun takia, ihmettelen mainintaasi tuosta "eisiedä pakkasta.." minulla toimii vielä 32 asteen pakkasessa loistavasti, puskee lämmintä vielä ihan mukavasti. Tosin hyötysuhde ei varmaan enää kovin hyvä.
 

sauhuh

Tulokas
Niin, tuo boshin 6100,en ulkoyksikön joku venttiili systeemi, joka ei ole boshin oma tekele, on kiusannut monia käyttäjiä. Niin minullakin on vaihdettu kerran, mutta vieläkin sammunut pari-kolme kertaa. Pari viikkoa sitten sammutin kokonaan ja annoin olla kiinni kolme tuntia, jonka jälkeen toiminut loistavasti . Ulkolämpömittari on näyttänyt -32 astetta, ja kone puskee vaan lämmintä. Melu on minusta kohtuullinen, johon kyllä tottuu.. saa nähdä vieläkö sanoo työsopimuksen irti..
Toimiiko sulla laitteen wifipuoli tai onko siinä ollut ongelmia?
 

Tuokko

Aktiivinen jäsen
Täällä Pohjois-Suomen olosuhteissa tuo Boschilainen on toiminut nyt pari vuotta ilman mitään ongelmia. Lämmittänyt autotallia 16 asteen pyynnillä. Kymmenen asteen ylläpitoa en ole liioin kokeillut...saattaisi tulla kovalla pakkasella sulatusongelmia?
 

LeeeviN

Tulokas
Kannattaisi tarkistaa vielä Panasonicin hinnat asennettuna. ;)
"Musta hevonen" voisi olla LG Prestige Plus
Panasonicista on sen verran kokemusta, että sama ilp on ollut tuolla seinässä kesästä 2006 saakka. Muutama vuosi asennuksesta ulkoyksikkö ”halkesi” pakkasella asentajan virheen vuoksi (unohti sulatuskaalelin) ja maahantuoja maksoi ison osan korjauksesta. Kerran on vaihdettu sisäyksikköön keraamiset laakerit. Muuten ilp toimii moitteettomssti. Mitsun asentaja sanoi, ettei sitä kannata vaihtaa, kuin vasta laitteen rikkoutuessa. Vaikka kone ei olekaan nykyisiin verrattuna niin sähkötehokas, hyvin on tultu toimeen sen kanssa eikä sähkölaskut ole nousseet vuosien aikana.
 

Pholke

Tulokas
Ostin Boschin 8100i-sarjan pumput muutama vuosi sitten sekä taloon että autotalliin vara/lisälämmöksi, pääasiallinen lämmitys on maalämpö ja patterikierto. Tallin vesikierto on minimissä ja pumppu hoitaa talvella lämmityksen, talon pumppua en käytä enää juuri ollenkaan.

Sisäyksiköt rupesivat pikkuhiljaa pitämään kammottavaa räpätystä. Autotallissa se ei haittaa kun ei siellä talvella juurikaan oleskella, mutta talossa sitä ei kestä kuunnella riippumatta puhallusasetuksesta. Itse asiassa pienellä puhalluksella räpätys häiritsee jopa enemmän koska suuremmalla asetuksella räpätys alkaa peittyä ilmavirran huminan alle.

Tallin pumppu oli aluksi talvella 10 C pyynnöllä. Kun pakkanen alkoi olla -15 C tai enempi, pumppu ei kyennyt enää sulattamaan ulkoyksikköä. Siitä lähtien pyyntö on talvisin ollut 20 C eikä ongelmia ole ollut. Muutenkin näiden pumppujen toiminta on ollut ääntä lukuunottamatta täysin ok sekä lämmityksen että viilennyksen osalta.

En ole jaksanut tuohon räpätykseen puuttua kun ei aika riitä asentajien tai maahantuojan kanssa arpomiseen. Toisaalta tiedän useita kohteita joissa taas 6100i-sarjan sisäyksiköt ovat toimineet moitteettomasti vuosia ja olleet päällä ympäri vuoden. Niissä kohteissa käyneenä aikoinaan ostopäätöksenkin tein. Jälkiviisaana olisi pitänyt ottaa samanlaiset mutta tuon 8100i:n spekseissä taisi olla hitusen parempi COP ja lisäksi ajattelin että on hyvä olla tehoreserviä.
 
Back
Ylös Bottom