CTC Ecoair 520 M viritys

Aki

Aktiivinen jäsen
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Oliko CTC ssä mahdollista säätää tehoa 0-100%. Fujitsussa itsellä nyt max. teho säädetty 20%.
 
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Ei sitä 0-100% saa. Minimi on 20 rps ja maksimi 90 rps. Mitä lämpimämpää, sitä enemmän se tietty pukkaa lämmintä jollakin tietyllä kierrosluvulla, kun korkkeammassa paineessa liikkuu enemmän kaasua / kierros. Tuo näkyy kierron lämpötilan nousuna myös. Mitä lämpimämpää, sitä suurempi latauskierron lämpötilan nousu samalla kierrosnopeudella. Kuvittelisin raadollisesti hyötysuhteen olevan paras tuolla 20 rps kierrosnopeudella sillä perusteella, kun +7 °C lukemat on juuri tuolla 20 rps ilmoitettu.

Pienin antoteho +7 °C:ssa on ilmoitettu olevan 4,9 kW (35 °C). Omien rätinkieni mukaan lämmön tarve +7 °C:ssa on vain 3,8 kW ja vasta +1 °C lämmön tarve on 4,9 kW. Nämä ovat arvioidun lämmitystarvekäyrän mukaan laskennallisia arvoja eikä näitä tarkasta ilmaisustani huolimatta pidä ottaa missään nimessä ihan pilkun tarkkuudella. Setä kiihdyttää alussa jonnekin 50 rps paikkeille ja tekee luokkaa puolet lämmitysjakson tuotannosta 40-50 rps kierroksilla kunnes loppua kohti sitten himmailee. Vasta käynjakson loppupuolella palaavan veden lämpötla ylittää pyynnin 34 °C ja aivan lopussa se nousee noin 36 °C, kun kattila on pohjaa myöten lämmennyt pyyntilämpötilaan.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Tuo katkokäynti nyt ei sitten selvästi liity vain kesään ja kärpäsiin. Onko kone tarpeettoman tehokas, pitäisikö olla enemmän varaajakapasiteettia vai olisiko säädöille tehtävissä jotain? Jos kone kävisi vain minimikierroksilla, käyntijaksot pidentyisivät oleellisesti ja käyntijaksoja tulisi muutama vähemmän vuorokautta kohti. Muutamana kylmimpänä iltana ja yönä nyt syyskuun aikana on vedellyt usemman tunnin käyntijaksoja.
Voi olla että se liittyy siihen varaajatilaan.. sillä lailla varaajaa varataan. Ottaa siihen nähden aika rauhallisesti, kuitennii, voisihan tuo vetäistä varaajan kuumaksi vähän rajumminkin.
 

jalittam

Aktiivinen jäsen
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Enoo katellu uudempien käyttöohjeita, mut missäs sulla on "varaajan" anturit, jos ja kun 5 ohjelma samankaltainen kuin tos vanhemmassa viritelmässä?
Ja yhteitä kattillaan en muista...

Kun yläanturin lukema tippuu asetetun käyrän alle, niin pumpataan kunnes ollaan käyrällä alaosassa.
Onoff laitteella ja isommalla varaajalla toi on havainnollisempaa. Mulla kans ohjelma 5 käytössä. 5 asteen hystereesi on kiinteä tos vanhas vekottimes. Mulla käyttöohje suosittaa 7,5 telttaa plus 10 ulkolämmös.
 

Karhu

Aktiivinen jäsen
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

VesA sanoi:
Voi olla että se liittyy siihen varaajatilaan.. sillä lailla varaajaa varataan. Ottaa siihen nähden aika rauhallisesti, kuitennii, voisihan tuo vetäistä varaajan kuumaksi vähän rajumminkin.
Juuri tämän takia ehdotin varaajatilasta lämmitysmoodiin siirtymistä. Varaajatilassa käsittääkseni moni pumppu vetää hanat tiskissä lämpöä (koska lämmin kåyttövesi), lämmitysmoodissa invertterivehje nostaa pyyntiin ja pitää siinä kierroksia laskemalla.

Tässä tosin voi tulla juuri se "ongelma" että pumppu tekee sopivan (käyrän) mukaista lämpöä ja varaaja voi käydä tarpeettomaksi.
 

jalittam

Aktiivinen jäsen
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Eli esim tällä hetkellä mulla käyrän mukaan pitäs olla 37.
Varaajan ylälämpö on 33 ja alalämpö 29. Kun ylälämpö tippuu 32:een niin pumpun pitäs käynnistyä. Ja kun alalämpö on 37 ni pumppu sammuu, jos ulkolämpö pysyy tos 4-5 asteessa. Ainaki teoriassa ja jos ei tuu kuumakaasuhäiriötä... Kohta pitäs taas pärähtää. Shuntit avautuu koko ajan täyttä kohti kun varaajan lämpö kohtaa oumannin lämpökäyrät.
 
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

jalittam sanoi:
Enoo katellu uudempien käyttöohjeita, mut missäs sulla on "varaajan" anturit, jos ja kun 5 ohjelma samankaltainen kuin tos vanhemmassa viritelmässä?
Liityntä kattilaan on lämmityksen menoputkeen ja toinen pohjalle alun perin paisarin yhteeksi tarkoitettuun putkeen. Molemmat 1" kokoa.

Kokeilin siirtää anturin kattilan yläosasta lämmitykseen lähtevään. Tuossa kuvassa on sinisellä ympyröity tasku, missä varaajan anturi oli ja on nytkin. Kuva taas esittää koetta anturi putken kyljessä, joka ei toimi. Tuo putki saavuttaa nopeasti pumpulta tulevan lämpötilan, sillä latauskierto on suurempi kuin lämmityskierto. Tämä ei toimi, koska Setä tuumaa, että varaaja on lämmin muutaman minuutin kuluttua käyntiinlähdöstä ja se ei ehdi edes pudottaa tuossa ajassa kierroksia alas. Vastaavasti tuo putki sitten jäähtyy myös nopeasti, kun kattilaan ei ole ehtinyt mennä oikein mitään, minkä vuoksi kohta kone käynnistyy uudelleen.

Tuo tasku kiehuntayhteessä on osoittautunut kohtuullisen hyväksi. Kattila hiukan sekoittuu ja tuo sijoituspaikka ei lämpene heti vaan Setä saa käydä kunnes pohjakin on lämmin.

Liitteen käyrässä näkyy lopussa muutama onneton käyntijakso, kun siirsin anturin tuohon lämmityskierron menoputkeen. Enpä suuria odottanut mutta kokeilin nyt kuitenkin, kun tuota oli helppo kokeilla. Tavallaanhan tuossa oli kaksi anturin peräkkäin, koneen oma lämpimän lähdön anturi sen kapineen sisällä ja nyt tämä varaajan anturi putkessa.

Viime yön viileydessä näkyy käyneen muutaman tunnin putkeen.
 

Liitteet

Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Homma toimii hienosti, kun ei ole sulatuksia ja riittävä lämmön tarve. Kävi eilen koko illan kuten nytkin 24-30 rps.

Ongelmat alkavat kun käy sulatus. Sulatuksen jälkeen kone kiihdyttää lähes täyteen laukkaan (80 rps) ja ennen kuin se ehtii pudotella kierroksia alas, se pysähtyy. Ei mihinkään kuumakaasun tai muuhunkaan vaan siihen, että varaaja lämpenee ja totta ihmeessä lämmöt nousee kun täysillä polkee. Sitten sulatusten kanssa oli koko viime yön käynyt pätkäkäyntiä. Noin 45 min käyntiä + sulatus + 15 minuuttia melkein täysillä ja sitten seis reiluksi puoleksi tunniksi. Minkähän takia tämä ei suostu käymään tasaisesti vaan tykkää ottaa nuo spurtit sulatusten jälkeen. Vain ihka ensimmäisen sulatuksen teki nätisti, ja se näkyi vain pienenä hampaana lämpötilakäyrissä.

Sulatushan käykin sitten niin että oksat pois. 8 minuuttia koko homma, 40 rps ja kenno on loppuvaiheessa yläreunastaan käteen oikein kunnolla lämmin, sanoisin 40 °C. Näyttää ottavan virtaa vähän vaihtelevasti sulatuksen aikana, luokkaa 1,5-2 kW. Ihmeekseni vesikierto ei jäähdy sulatuksien aikana kuin noin 2 astetta, mikä vastaa suunnilleen minimitehoa lämmityskäytössä. Höyryää sulatuksen loppuvaiheessa kylmässä illassa kuin kuuma palju ja puhaisee lopuksi mahtavan höyrypilven. Kauhean jäinen tuo kenno ei näyttänyt olevan mutta 3,1 litraa siitä vettä kerralla herui, joka oli käytännössä noin tunnin käynnin saalis 0 -asteisesta sumusta.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Käykö sulla "latauspumppu" aina, vai silloin vaan kun vilp lämmittää?
 

pamppu

Vakionaama
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Tuolta minimiteholta tuo sulatus kuullostaakin. Nibe vetää täysillä, kylmentää vettä rajusti sulatuksessa, mitta eipä se myös kestä edes puolta tuosta. 3 minuuttia ehkä.

3 litraa sulatuksesta kuullostaa hyvältä, isosta kennosta tulee yllättävästi vettä vaikka se ei edes näyttäisi jäiseltä. Töitä on siis tehty menestyksellä.

Kuis iso varaajatila olikaan? Kaipaisko se kone vaan enemmän kun tykkää täysillä välillä päästellä?
 
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Pökölle: Latauspumppu kävi eilen illalla väliajalla 20 % pyynnillä, kun alkoi käymään pätkäkäyntiä sulatusten vuoksi. Tuo 20% on tehdasasetus oletus. Valmetin mittari muuten herää tuohonkin, ihan katsoin että pyörii se sittenkin eli alkuunkaan niin jäykkä kuin on peloiteltu. Ecologic ajaa pumppua aina, kun lämpötila on alle +2 °C. Mitään kompuran lämmitystä tuo ei taida turhaan käyttää, kun lämpimämmällä mittari seisoo tyystin.
 
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

pamppu sanoi:
Kuis iso varaajatila olikaan? Kaipaisko se kone vaan enemmän kun tykkää täysillä välillä päästellä?
Varaaja on 250 litrainen Jämän öljykattila.

Yleensä nuo käyntijaksot kulkee niin että päästelee aika railakkaasti lämmöt parin asteen päähän ja sitten alkaa hiljentelemään. Lopussa veti kesälläkin pitkän pätkän ihan minimillä 20 rps ennen kuin pysähtyi.

Jostain syystä juuri sulatuksen jälkeen ottaa raivokkaan kiihdytyksen, vaikka eihän se kattila siinä paljon ehdi jäähtyä. Tuolla tavalla saa varmaan kennonkin jäähän vaikka pienemmällä höyryllä pysyisi vielä sulana.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Mulla on omassani nyt koemielessä latauspumppu käynnissä jatkuvasti. taidan kärsiä siitä että vesi kerostuu varaajassa turhankin paljon. Kun pohjalla on vain 25 lämpöä ja ylhäältä otetaan 40 lämmitykseen niin ei riitä deltta t mitenkään. Nyt se voi riittää kun pumppu käy ja kompuran hystereesi on 5 astetta käyntiinlähdössä.
 
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

pökö sanoi:
ylhäältä otetaan 40 lämmitykseen
Pitääkö veden jo nyt olla 40 asteista ? - vai mitä tuo tarkoittaa?

Mietin vielä tuota sulatuksen jälkeistä kiihdytystä. Voisikohan se olla niin, että olisi yritetty ikään kuin maksimoida tuotanto. Ohjelma ei muista mikä oli marssivauhti ennen sulatusta ja kääntää heti hanat kaakkoon kun kone taas käy. Alkaa sitten muutaman minuutin kuluttua miettimään, että missäs oikein mennään.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Pitääkö veden jo nyt olla 40 asteista ? - vai mitä tuo tarkoittaa?

Mietin vielä tuota sulatuksen jälkeistä kiihdytystä. Voisikohan se olla niin, että olisi yritetty ikään kuin maksimoida tuotanto. Ohjelma ei muista mikä oli marssivauhti ennen sulatusta ja kääntää heti hanat kaakkoon kun kone taas käy. Alkaa sitten muutaman minuutin kuluttua miettimään, että missäs oikein mennään.
Ehkäpä en nyt laita kuvaa, mutta ILPin kanssahan myös tunnetaan ns alkukiukku ja sen jälkeinen epämääräinen tehotaso. Omissa mittauksissani suhteellisen kostealla säällä peräkkäiset käyntijaksot olivat 0,5 -> 2h ennen uutta sulatusta, ihan vaan siitä sulatuksen jälkeisestä arvasta riippuen. Ja mittasin siis ihan kaikkea, myös kosteutta ulkoyksikön tienoilla.

VILPin kanssa tilanne voi olla aika samanlainen, se varmaan säätää tehoaan sekä erolla tavoitteeseen että lämpötilan muutosnopeudella ja himmailee kierroksia kun aletaan olla lähellä. Säätöön vaikuttaa ehkä myös lämmönvaihtimen lämpötila, ainakin ILPeissä kennon anturi on mukana säädössä. Sulatuksen jälkeen siellä ulkona voi olla kylmiä paikkoja vaikka se öljypannu ei niin ehdi jäähtyä, ehkä ne saavat arpaonnen suosimaan laukkaa. Tai sitten siinäkin on perinteinen ILPin ohjain, joka aluksi aika kauan ajelee vaan jollain arvotulla teholla ja katselee kuinka käy. Se voi tässä mittaillessa selvitä. Sulatusten kannalta se olisi kyllä vähän synkkää.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Pitääkö veden jo nyt olla 40 asteista ? - vai mitä tuo tarkoittaa?
Ei pidä, nollassa menee 34-35 pattereille, tuo oli vain esimerkki.
 
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Kerätään hiukan logia valmistajatehtaalle. Uskoisin tuohon löytyvän helposti ratkaisun. Jotenkin se vaikuttaisi lähtevän liikkeelle kovin raskaalla kaasujalalla sulatuksen jälkeen. Ilmeisesti ei ole käyttäjän perusparametrien asettelusta kyse.

Käyrästä näkyy kuinka yöllisten sulatusten jälkeen on tullut katkos sulatusten jälkeisten spurttien jälkeen.
 

Liitteet

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: CTC Ecoair 520 M viritys

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Kerätään hiukan logia valmistajatehtaalle. Uskoisin tuohon löytyvän helposti ratkaisun. Jotenkin se vaikuttaisi lähtevän liikkeelle kovin raskaalla kaasujalalla sulatuksen jälkeen. Ilmeisesti ei ole käyttäjän perusparametrien asettelusta kyse.

Käyrästä näkyy kuinka yöllisten sulatusten jälkeen on tullut katkos sulatusten jälkeisten spurttien jälkeen.
Valitettavasti tuo sulatuksen jälkeinen spurtti on ollut aika vakiovaruste näissä ilmavehkeissä kautta aikain. Joku torjui sitä laittamalla sulatuksen yhteydessä pyynnin alas jollain kikalla, ehkä huijaamalla anturia. En muista laittoiko niin alas, ettei laite lähtenyt varsinaisesti tulille suoraan sulatuksesta.
 
Ylös Bottom