CTC Ecoair 520 M

Harba

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Miten tässä pumpussa säädetään teho jolla varataan varaajaa? Olen harkinnut CTC 420 pumppua kytkettynä Sanyon CO2 9kW pumpun tilalle Sanyon varaajaan, koska luulen että on-off tyyppinen pumppu olisi helpoin saada toimimaan nykyisen varaajan kanssa säätämällä käynnistys- ja pysäytyslämpötilat. Mistä/miten 520 M malli päättelee tarvittavan tehon ja miten siihen pystyy vaikuttamaan?

Taustaa: Meillä on ongelmana käyttövesikierrossa oleva lattialämmitys, jonka takia varaajaan pitää varata kuumempaa vettä kuin mitä patteriverkko vaatii. Olen ymmärtänyt että esim. Niben invertterikone säätää veden lämpötilaa lämmityskäyrän perusteella ja siksi sellainen ei vaikuta järkevältä meidän tapauksessa.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: CTC Ecoair 520 M

Harba sanoi:
Miten tässä pumpussa säädetään teho jolla varataan varaajaa? Olen harkinnut CTC 420 pumppua kytkettynä Sanyon CO2 9kW pumpun tilalle Sanyon varaajaan, koska luulen että on-off tyyppinen pumppu olisi helpoin saada toimimaan nykyisen varaajan kanssa säätämällä käynnistys- ja pysäytyslämpötilat. Mistä/miten 520 M malli päättelee tarvittavan tehon ja miten siihen pystyy vaikuttamaan?

Taustaa: Meillä on ongelmana käyttövesikierrossa oleva lattialämmitys, jonka takia varaajaan pitää varata kuumempaa vettä kuin mitä patteriverkko vaatii. Olen ymmärtänyt että esim. Niben invertterikone säätää veden lämpötilaa lämmityskäyrän perusteella ja siksi sellainen ei vaikuta järkevältä meidän tapauksessa.
Ei tuollaista tavallista pumppua oikein voi eikä kannata käyttää samalla tavalla kuin CO2-pumppua jolla saa vaikka kuinka kuumaa, käyttövesi kannattaa vetää lopullisen kuumaksi jollain muulla konstilla vaikka sen esilämmittäisi varaajassa. Tuo CO2-Sanyo on tehty Japanissa alunperin pelkkään kylpyveden tekoon, CTC yritti tehdä siitä talonlämmitysvehkeen. Eli ulkoyksikköä lukuunottamati se varaaja jne taitavat olla jo CTC:n tekosia. Käytännössä siihen perään kannattaisi hommata toinen pieni varaaja joka nostaa käyttöveden loput asteet. Ehkäpä sinne lattiaankaan ei edes tarvitsisi laittaa ihan niin kuumaa jos virtausta nostaa, eikai se vesi siellä kovin suurella vauhdilla nyt virtaile, lämmitysteho voisi muuten olla aikamoinen.

Harba

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja

VesA sanoi:
Ei tuollaista tavallista pumppua oikein voi eikä kannata käyttää samalla tavalla kuin CO2-pumppua jolla saa vaikka kuinka kuumaa, käyttövesi kannattaa vetää lopullisen kuumaksi jollain muulla konstilla vaikka sen esilämmittäisi varaajassa. Tuo CO2-Sanyo on tehty Japanissa alunperin pelkkään kylpyveden tekoon, CTC yritti tehdä siitä talonlämmitysvehkeen. Eli ulkoyksikköä lukuunottamati se varaaja jne taitavat olla jo CTC:n tekosia. Käytännössä siihen perään kannattaisi hommata toinen pieni varaaja joka nostaa käyttöveden loput asteet. Ehkäpä sinne lattiaankaan ei edes tarvitsisi laittaa ihan niin kuumaa jos virtausta nostaa, eikai se vesi siellä kovin suurella vauhdilla nyt virtaile, lämmitysteho voisi muuten olla aikamoinen.
Ajatuksena olisi tehdä noin 50 asteista vettä ja ajaa se varaajan alaosaan. Loput lämmöt nostaisi varaajan ylävastus. Käyttövesikierrossa on lämmitettävää 80 neliötä. Mitä olen erilaisten pumppujen coppi käppyröitä katsellut, niin 50 asteisen veden tekeminen onnistuisi vielä yli 2 copilla? CTC:stä tosin en ole löytänyt kuvaajia anto- ja ottotehoista eri lämpötiloissa, löytyyköhän jostain?

Onko invertteripumpusta tässä tilanteessa hyötyä? Itse ajattelisin että pumpun käyntijaksoja voisi saada pidemmiksi ja jäätymistä vähäisemmäksi, jos pumppua ja latauspumppua voisi ajaa lämpimässä kelissä pienemällä teholla. Onko 520 M mallissa mahdollista tehdä näin?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Harba sanoi:
Onko invertteripumpusta tässä tilanteessa hyötyä? Itse ajattelisin että pumpun käyntijaksoja voisi saada pidemmiksi ja jäätymistä vähäisemmäksi, jos pumppua ja latauspumppua voisi ajaa lämpimässä kelissä pienemällä teholla. Onko 520 M mallissa mahdollista tehdä näin?
Kannattaa lukea tämä ketju http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=24241.0

pamppu

Vakionaama

Jos meinaa vaihtaa CO2-laitteen mihin tahansa muuhun vilppiin, niin kannattaisi kyllä ehdottomasti tutkia mahdollisuudet vaihtaa se lattiakierto käyttöveden kierrosta pois ja tehdä sinne matalammilla lämmöillä kierto. Ja stten käyttöveden tulistus ihan omana numeronaan. Sitä ennen tarttis saada tutkittua että millainen taso sinne lattiaan riittää. Se kun on voitu tehdä tavallista harvemmaksi jos on oletettu että siellä kiertää tulikuuma käyttövesi.

Ei tule muuten kunnollisia säästöjä, ei kannata 50 astetta yrittää tahkota läpi vuoden.

Harba

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Lattioiden vaihtaminen pois käyttövedestä ei onnistu helposti. Sanyon CO2 pumpun kanssa vuosikulutus on ollut vajaa 34 000 kWh vuodessa. Arvioin että pelkillä vastuksilla vuodessa menisi sähköä reilu 40 000 kWh. Jos tuosta lämmityksen osuus olisi 30 000 ja jos kokonaisuuden vuosicopiksi saisi 2, niin vuodessa tulisi säästöä 15 000 kWh eli noin 1500€. Onkohan mahdoton yhtalö?

Ylös Bottom