CTC Ecoair 520M / ebm papst puhaltimen S3G630-AD05-53 laakerit

  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Puhaltimen laakerit ovat alkaneet pitää ääntä, kuivaa kurinaa. Ajoittain tuo ääni on lähes koneen pääasiallinen käyntiääni. Ääni kuuluu erityisen selvästi, kun kuuntelee puhaltimen moottoria kepillä korvaan. Jo syksyllä kiinnitin huomiota, että puhaltimesta kuului ajoittain pientä kuivaa vikinää, jota ei kuulunut aikaisemin. Kokonaista 3,5 vuotta se kesti.

Kun joskus oli noista ilmanvaihtokoneiden laakereista niin hyvin tietoa, minkälaiset laakerit tässä mahtaisi olla?

Tuo puhallin on ebm papst alkuperää. Moottorin tarrassa on tämmöiset tekstit:
S3G630-AD05-53 IP54
1~ 230 VAC 50/60 Hz 1.4A 230 W 710 min-1 IP54
n=37,6% (A, static) N40 N=48.5 VSD integrated psf max:61PA
L=BK, N=BU, PE=GNYE, GND=BU
0-10V/PWM
Tuon koko puhaltimen kotelon halkaisija on noin 640 mm. Olettaisin, että puhaltimen halkaisija sisällä on noin Ø 630 mm.

CTC:llä suhtautuminen asiaan oli jotenkin myyntihenkistä:
"Löytyy yksi kappale varastosta hintaan 650€ sis. Alv 24%+ toimituskulut 30€ sis. Alv 24%. Tehdastakuu koneelta on loppunut, joten kannattaa olla yhteydessä vakuutusyhtiöön."

S3G630-AD05-53.jpg
 
Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
vähän huono vuodenaika purkaa ja tutkia. Jospa se kevään vielä jaksaisi.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Sen verran tuon eteen voisi kuitenkin tässä vaiheessa tehdä että laittaisi asian vireille tuota virhevastuuta ajatellen.

CTC:n vastaus oli sen näköinen että todennäköisesti tuon joutuu kuitenkin kuluttajariitalautakunnan kautta kierrättämään jos haluaa et ottavat kustannuksiin osaa. Aikaa palaa sen verran että parempi laittaa asian nyt vireille niin ehkä tuosta sitten kesällä löytyy lautakunnan suositus ja jonkinlaista vastaantulemista valmistajan taholta.

Muoks: ilmeisesti kellarinlämmittäjällä ei ole vapaaehtoista lisävakuutusta mallia NibeTurva, sitä kun näkyy CTC:hen saavan nykyään yhtälaisesti. Mutta ehkä siihen aikaan kun tuo pumppu hankittiin sitä ei välttämättä ollut tuollaisenaan?
 
Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuo 630mm suhteessa tehoon on vähän spesiaalia: S3:ssa on pienempiä, 245W moottorilla on S4 450mm noin 350e ebm-papstilta.
630mm on vasta S6-sarjassa - ja tehoa rutkasti.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Pitkä on aika kevääseen. Pelkään pahinta, että tuo koko moottori voi mennä tyystin sököksi. Täytynee yrittää kysellä ebm:n kautta, jos niillä olisi kenties varaosalaakereita. Tuo potkuri tekee varmaan melkoinen vedon käydessään. Jos tuonne saisi edes jotain rasvaa, sitten se voisi käydä kauemminkin.

Nämä taitaa olla näiden energiatehokkaiden puhaltimien perusongelma. Jos laakerikaupasta sopivat löytyisikin, odote ei mahda kummoinen olla. Jospa valmistajalle olisi alkanut tulla näihin jotain kokemusta ja parempia ratkaisuja.
 

pamppu

Vakionaama
Valmistajan mielipide taitaa olla "huoltovapaa laakeri". Toisaalta ikä huomioiden se on kyllä silloin mielestäni materiaalivirhe ja kuluttajan tapauksessa virhevastuun alainen, joten kurre oravan kanssa samaa mieltä siitä että ensin uusi yhteydenotto CTC:lle. Tokihan ne ensiksi kokeilevat takuu-tarinalla kepillä jäätä, mutta eivät ne virhevastuusta voi luikkia niin helposti.

Semmoinen tuli mieleeni myös, että onko oikeasti laakerissa vikaa (käsin tuntuu pykällystä, tahmausta, löysää tms). Toinen vaihtoehto voisi olla tuommoisen muovipotkurin ääntely tai ilman pyörteily, jos on vaikka pölystä kertynyt jotain shaissea johonkin osaan lapoja? Aiheuttaa ehkä jopa epätasapainoa? Toisaalta ei kyllä oma koneeni ole moista kerännyt 10 vuoden mittaan...
 

rema

Aktiivinen jäsen
Myös jää aiheuttaa ääntä, joko on puhaltimessa tai valunut puhaltimen aukkoon, niin että osuu puhaltimeen. Meillä on ollut kumpaakin tapausta ,mutta ei puhaltimen laakereissa ääntelyä.
 
E ole jäätä kun on lämmintäkin ollut ajoittain 4 astetta. Se kuuluu vähän kierroksista riippuen ja semmoinen kevyt jyrinä tai kurina, joka on pienillä kierroksilla hiukan katkonaista. Kuuluu selvästi tuosta moottorista. Sormin tuota ei pääse tuon kalterin läpi kokeilemaan mutta täytyy illalla tutkia tarkemmin. Eikä hankaa mihinkään.

Oliko teillä @rema juuri tuon saman näköisiä puhaltimia teidän koneissa? Muistelen, että kaikissa malleissa tuo puhallin on jotenkin aika eri näköinen ja jopa eri kokoisella aukolla.

Ei ole eivätkä kerro laakerin tyyppiä, voi olla etteivät edes tiedä sitä.
Jep, näin se juuri tuntui olevan. Tuo ei ole noilla koodeilla ja mitoilla ebm papstin listoilla oleva puhallin. CTC:lle tehty, mutta joku ebm:n moottorihan siinä varmasti on. Eli juuri tyypillinen pallottelu. Purettavisa tuo kyllä näkyy olevan ja eiköhän laakerista mitat aina saa. Keraamisin kuulin olevaa laakeria suosittelivat tämän tyyppisiin moottoreihin. CTC:llä vaikenevat kuin muuri - ei muka tiedetä mitään. Eivät selvästi halua panostaa myyntiin olemassa oleville asiakkaille.

Lopullinen ratkaisuhan tuohon olisi laittaa jokin normaali 3-vaihemoottori. Tilaa tuossa on vaikka kuinka ja tuo suojaristikkokin on tukevaa rautaa, joten monenlaista puhallinta tuohon varmaan saisi istumaan. Setältä saataa vain olla vaikea saada ohjausta ja se ilmeisesti jotenkin saa vainun, jos johtojen päässä on vain rele eikä tuollainen moottori. Vaikka tuo puhallin kävisi vakio nopeudella, tappio tuskin suuri olisi sen rinnalla, että tuota puhallinta purkaa tai uusii säännöllisesti.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
710 rpm on hieman harvinaisempi lukema 1075 rpm olisi tarjolla 1/3 HP moottoreita paljonkin.
 
Viimeksi muokattu:

MJKA

Jäsen
710 rpm on hieman harvinaisempi lukema 1075 rpm olisi tarjolla 1/3 HP moottoreita paljonkin.
Taitaa nuo puhaltimen moottorit olemaan nykyisten pumppujen ongelma. Omasta Fujitsu 11 Waterstagesta meni ylempi puhallin vaihtoon runsaan vuoden vanhana, nyt rohisee alempi, menevät takuuseen, eli pumppu tulee 2 vuoden ikään tammikuun lopulla. Aiemmin ollut Sanyo CO2 9 oli käytössä n. 8,5 vuotta, mutta nuo puhaltimen moottorit oli alkuperäiset ja ne ongelmat ihan muualla. Olen ihan vastaisuuden varalle etsinyt noita Fujin moottoreita netistä, mutta ei ole paljon tarjontaa ja hintaa taisi Briteissä olla yli 300 ekeä. Oli muuten tarkoitus vastata Andres:n viestiin, mutta näkyyhän se tässäkin, eli vihjeitä otetaan vastaan jos jollain tietoa näistä Fujitsun moottoreista.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Omasta Fujitsu 11 Waterstagesta meni ylempi puhallin vaihtoon runsaan vuoden vanhana, nyt rohisee alempi, menevät takuuseen, eli pumppu tulee 2 vuoden ikään tammikuun lopulla.
Saitko sen vioittuneen moottorin itsellesi? Onnistuuko sen uudelleen laakerointi?
 

MJKA

Jäsen
En saanut, koska meni takuuseeen. En ollut edes paikalla kun asentaja oli sen käynyt vaihtamassa, täytyy nyt olla kun tuo toinen vaihdetaan, saisi siitä tyyppitiedot ja voisi netistä metsästää. Myös hintaa en tiedä, mutta pitää sekin selvittää kun takuuaika loppuu.
Muuten, yhdellä tutulla on n. 3 v:n ikäinen IVT, ja siinäkin noita moottoreita jo vaihdeltu.
 

jannu93

Jäsen
Täällä myös alle kaksi vuotta vanhaan CTC:hen takuuseen vaihdettu puhaltimen moottori. Piti korkea äänistä kitinää kovalla pakkasella.
 
Ei ollut paha rasti purkaa tuota puhallinta. Varsinkin puhaltimen irrotus koneesta on helppo. Ensin pari ruuvia kannen etureunasta auki, jotta kansipaneelia saa raotettua ja etupaneelin pujotettua ulos. Sen jälkeen puhallin on kokonaan näkösällä.

Johto tulikin tässä tämmöiseen pistokkeeseen. Kun avasi kaksi ruuvia puhaltimen alakulmalla, pistoke lähti irti. Oli tarkoitus mittailla millaisia virtoja puhaltimelle tulee mutta tämä koe jäi tekemättä, kun tämä johdotus olikin tällä tavalla toteutettu. Toisaalta helppo laittaa paikoilleen.

CTC 520M  ebm papst S3G630-AD05-53.jpg


Sitten tuon itse moottorin avaus: Kuori auki ja sieltä paljastuu tämmöinen taajari. Taajarin on kiinni 3 ruuvilla, lisäksi joitakin tehokomponentteja on kiinni peltiklipseillä runkoon. Peltiklipsit auki ja sitten vain varovasti kitkutelleen taajari irti. Tuon kortin takana on kolme pitkää ohutta käpälää ja ei kannata kovasti vääntää kieroon, kun nostaa irti. Moottorille lähtävät virrat menevät kolmen pinsetin läpi. Kuvassa voi näyttää kuin paikon olisi kosteutta mutta tuo veden näköinen on kirkasta lakkaa komponenttien päällä.

CTC 520M  ebm papst S3G630-AD05-53 inverter.jpg


Kun kortin on saanut pois, akselin päässä on pieni propeli, joka ilmeisesti kierrättää ilmaa tuon taajarin sisällä. Se istuu akselin nenän päässä ja on vain hiukan puristuksella kiinni. Taajarikortin takana oleva muovinen pohjantaustamuovi ei ole millään kiinni.

Tamun sisäinen tuuletin.jpg


Sisäisen tuulettimen alla on lukkorengas. Kun lukkorenkaan poistaa, staattorin voi nostaa pois. Lukkorenkaan alla ei ole ruostetta vaan fiberi rengas. Tämä laakeri ei ollut päästänyt rasvaa ulos.

IMG_5787.JPG


Tässä tapauksessa hommaan sopi tämmöinen 3-sorkkainen ulosvetäjä oikein hyvin. Laippa ei ole kovin luja ja kannattaa vähän tunnustella, jos laakeri on tiukassa ettei särje tuota laippaa. Varmaan noista M6 ruuvin reijistä saisi myös hyvän vastaotteen jonkin orsiviritelmän avulla. Kun ulosvetäjällä nostaa tuuman verran, staattorin voi ottaa pois. Magneetit hiukan vetävät tuota systeemiä takaisin pakettiin.

S3G630-AD05-53 stator.jpg


Propelia ei kannata yrittää irrottaa sillä se on samalla hyvä jalustin ja pitää moottorin hyvin asennossa koko homman ajan. Roottorin ulkoreunalla on magneetit. Magneetit eivät ihmeekseni olleet mitenkään kovin vahvan oloiset mutta laitoin kuitenkin pahvin sisäpintaan niin ei naarmuta työkalut eivätkä tartu niin kiinni.

CTC 520M  ebm papst S3G630-AD05-53 rotor.jpg


Pohjalla olevan laakerin poistoon tarvitaan sirosorkkainen ulosvetäjä, joka mahtuu tuon roottorin sisälle (Ø ~85mm). Laakerit eivät olleet kovin tiukassa mutta sormivoimin ne eivät lähde irti. Ulkokehältään laakerit eivät ole kiinni millään.

CTC 520M  ebm papst S3G630-AD05-53 rotor 1.jpg


Tämmöiset sieltä sitten löytyi:

Taajuusmuuntajan puolella: FAG 581980.6001 ... Portugal - (Ø28mm / Ø12mm, leveys 8 mm).
Sisäkehällä muitakin numeroita, joista ei saa selvää. Suojuksessa merkintä NBR+Fe ... 13-74, toisella puolella 13-64 ..... NBR+Fe. Tämä johti hyvin sähköä eli mainittavaa resistanssia ei ollut. Tämä oli kuin uusi - vetreä mutta ei täysin herkkä.

Propellin puolella: SKF 6001...2RSH/+3 ....Italy ....04 ..... 09 061 N... Italy - (Ø28mm / Ø12mm, leveys 8 mm).
Resistanssi suuri (~sama kuin sormissa). Pyörittelyllä ei ollut tähän vaikutusta. Tämä oli viallinen. Tämä SKF oli hyvin jäykän tuntuinen ja pyöri kuin siellä olisi ollut jotain muruja sisältävää tahnaa sisällä.

S3G630-AD05-53 laakerit.jpg


Tuo puhallin on tehty kuin sveitsiläinen käkikello. Hienoa työtä eikä ole käytetty purkamista vaikeuttavia niittejä eikä muutakaan. Harmi vaan jos tuollaiset insinööritaidonnäytteet lentävät parin vuoden käytön jälkeen sulatukseen epäonnistuneen laakeroinnin vuoksi. Mistä syystä nuo laakerit ovat vielä eri merkkisiä ja erilaisilla sähköisillä ominaisuuksilla ?

Mina hälsningar till Ljungby :p
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pitäisi saada selvyys aamuun mennessä mitä tehdä:
a) Uudet tavalliset todennäköisesti huomenna saisin. Mitähän niistä seuraisi - kaksi johtavaa rautaista laakeria.
b) Kuten @pökö ehdotti, voisi laittaa ainakin tuon SKF:n takaisin pestynä uusilla rasvoilla. Olisi jatkossa paljon helpompi uusia tuo (ilmeisesti keraaminen laakeri), jos se olisi taajarin päässä eikä pohjalla siivikon puolella. Eli jos tämä olisi ratkaisu, ei varmaan kauheasti väliä, kummassa päässä se on. Pestäessä tietysti selviää lopullisesti, onko se keraaminen vaiko niin kivettynyt palaneesta rasvasta, että edes sähkö ei kulje läpi.
c) Etsiä siihen uudet ns. viralliset laakerit - tai ainakin tuo yksi, joka vaikuttaa keraamiselta. Tämä on pidempi reitti. Tämmöisiä en huomenna ainakaan saa.

Nyt tulee vaan väistämättä mieleen, että jos tuo SKF oli keraaminen, niin on selvää, että nuo eivät tule kauan kestämään. Ilmeisesti ne ei teräkselle pärjää. Tuo siivikon puoleisen pään keraaminen on sitten saattanut tietysti pelastaa tuon taajarin pään rautaisen laakerin. Rauta ehkä sittenkin lujempaa kuin keramiikka, kun ei vain sähkö kulje.

Onko hyviä neuvoja? Tahtoisi saada jo huomenna käyntiin.
 

pamppu

Vakionaama
Eikö tuossa SKF:ssä pitäisi olla jotain lisäkirjaimia vielä tunnisteena jos se olisi keraaminen? Minusta tuo vaikuttaa ihan tavalliselta ja yleiseltä, mutta mikä lie ettei sähköä saanut läpi kulkemaan...
 

MJKA

Jäsen
Nyt pitäisi saada selvyys aamuun mennessä mitä tehdä:
a) Uudet tavalliset todennäköisesti huomenna saisin. Mitähän niistä seuraisi - kaksi johtavaa rautaista laakeria.
b) Kuten @pökö ehdotti, voisi laittaa ainakin tuon SKF:n takaisin pestynä uusilla rasvoilla. Olisi jatkossa paljon helpompi uusia tuo (ilmeisesti keraaminen laakeri), jos se olisi taajarin päässä eikä pohjalla siivikon puolella. Eli jos tämä olisi ratkaisu, ei varmaan kauheasti väliä, kummassa päässä se on. Pestäessä tietysti selviää lopullisesti, onko se keraaminen vaiko niin kivettynyt palaneesta rasvasta, että edes sähkö ei kulje läpi.
c) Etsiä siihen uudet ns. viralliset laakerit - tai ainakin tuo yksi, joka vaikuttaa keraamiselta. Tämä on pidempi reitti. Tämmöisiä en huomenna ainakaan saa.

Nyt tulee vaan väistämättä mieleen, että jos tuo SKF oli keraaminen, niin on selvää, että nuo eivät tule kauan kestämään. Ilmeisesti ne ei teräkselle pärjää. Tuo siivikon puoleisen pään keraaminen on sitten saattanut tietysti pelastaa tuon taajarin pään rautaisen laakerin. Rauta ehkä sittenkin lujempaa kuin keramiikka, kun ei vain sähkö kulje.

Onko hyviä neuvoja? Tahtoisi saada jo huomenna käyntiin.
Minulla ei ole viisasta neuvoa antaa, mutta tässä on taas hyvä esimerkki siitä, kuinka asiat voidaan tehdä kertakäyttöiseksi pienellä virheellä, eli halvalla laakerilla. Ja sitten yritetään maailmaa pelastaa sillä, että ei syötäisi lihaa tms. Kuten tuolla edellä jo kirjoitin, omassa Fujitsussa jo runsaan vuoden käytön jälkeen alkoi toinen moottori "vinkua" ja nyt odottaa toinen uusintaa vajaan kolmen vuoden jälkeen. Mutta Kellarinlämmittäjältä "isänmaallinen" teko tuoda tämä korjausoperaatio hienosti esiin. Olisin Pökön neuvon kannalla, kokeilla ainakin voisi ja hankkia uudet laakerit vaaralle nyt kun niitten tiedot on selvillä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jostain vain nyt uudet laakerit sisälle ja vanhat jäisivät sitten varalle. Vanhoille voi sitten tehdä mitä haluaa tai etsiä oikean tyyppiset varaosat.
=> Ainakin tuo viallinen kannattaa nyt suosiolla vaihtaa, kun on puhallin kerran auki.

Motonetista ja Biltemasta löytyy tuo 6001 2RSH/C3
https://m.motonet.fi/fi/tuote/116001/Kuulalaakeri-6001-o2812x8mm
 
Viimeksi muokattu:

KarHe

Jäsen
Tuo SKF laakeri on normaalia suuremmalla välyksellä "C3" eli saattaa olla ihan ok jos ostaa biltemasta. Itsellä ainakin oli molemmat uudet laakerit jo uutena huonommat kuin vanhat jyrsimessä olleet. Päädyin putsaamaan vanhat ja laittamaan uudet rasvat. Ei ole sen enempää kokemusta, että onko vaan laatu yleisesti huonontunut, vai sattuko mulle 2kpl maanantai malleja.

Ja osaako joku sanoa, että voisiko tuohon nyt suoraan miettiä CN laakeria, mikä on normaalivälyksellä?
 
Vanha laakeri oli täynnä kittimäistä töhnää.

Jäykistynyt SKF laakeri.jpg


Pestynä laakerissa ei näkynyt ruostetta tai kosteuden jättämä jälkiä. Tavara oli huomattavan vaikeaa pestä pois ja laakeri herkistyi vasta kun suojuksen poisti molemmin puolin, jotta laakerin voi pestä kunnolla.

SKF laakeri pestynä.jpg


Pestynä laakeri rahisee ja siinä on ihan huomattava välys. Samalla sähkönjohtavuus palautui normaaliksi. Eli täysin tavallinen rautainen laakeri sieltä löytyi. Laakeri on semmoisessa paikassa, että ei ole mahdollista rasvata purkamatta puhallinta kokonaan.


Motonetista ja Biltemasta löytyy tuo 6001 2RSH/C3
Aamun kierroksella sain kaksi kappaletta kerrotun mukaan aitoja japanilaisia Nachin muovisuojattuja laakereita tyyppimerkinnällä 6001-2NSE9. Nämä pitäisi olla ihan normilaakereita ja kestää mainiosti nämä kierrosluvut. Olisi ehkä kannattanut ajaa Mononettiin asti, sen verran varaosaliikkeen ja näiden välillä on hintaeroa.

C3:na ei ollut heillä tarjolla. Mikä sitten on tuon C3:n välyksen merkitys? Kierrosluku on mielestäni aika pieni 200 - 700 r/min, lämpötila käytännössä ulkolämpötila. Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Vielä ehtisi hyvin Motonettiin tai Biltemaan jos tuo jotenkin oleellista olisi.

Huomasin @janti vinkkisi tuolla toisaalla. Kun viime yönä oli sähkö edullista, kokeilin vastustakin ensimmäistä kertaa pidempään (10 h) kun sähköä sai melkein siirron ja verojen hinnalla.
 

KarHe

Jäsen
Tuota samaa mietin, että niissä kahdessa C3 välyksellä olevissa uusissa laakereissa, mitkä ostin, oli omasta mielestä paljon enemmän klappia, mitä vanhoissa oli. Ja äänikin oli pahempi. Tietty jos sun uudet laakerit vaikuttaa paremmilta, niin sittenhän valinta on helppo.
 
Kyllä se käy. En ole vielä alkanut tuota laittamaan, mutta ei taida olla parempia ehdotuksia kuin panna nuo uudet tavalliset, koska nuo vanhatkaan eivät olleet sen ihmeellisempiä. Minä kokeilen sitten rasvata tuota vanhaa, vai olisiko parempi palastella niin näkisi ehkä mitä siellä on tapahtunut.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Halkaise se SKF, olisi kiva tietää onko siinä kulumaa vai oliko vaan rasva kuivunut.
Ei tuo töhnä itse laakereissa kovin metallipitoiselta näytä. Veikkaan siis, että se on ihan kunnossa. Eli jospa ensin sitä rasvaa, että voi pyöritellä. Tuskin tuota takaisin laitetaan, halki vaan jos sattuisi jotain näkymään.
 
Mahtaakohan onnistua vielä tänään..... Nuo uudet laakerit uivat akselille väljästi. :prkl:

Näissä on nyt joku toleranssi juttu kyseessä. Mikä numero näistä merkitsee tuota akseli toleranssia?
Vai onko tuo Nachin laakerit sitten jollakin poikkevalla mittatoleranssilla?

Nuo alkuperäiset ottavat aksellille tiukasti, uudet menevät kun pudottaa. Molemmat samalla tavalla.
Nachin pakkauksessa lukee 6001-2NSE9 ..... CM MTSRLQ x 161227
Noilla numeroilla myyjän nuo pitää tunnistaa.

Tuossa ehjäksi jääneessä lukee FAG F-581980.6001 ... PORTUGAL ... MO 125

Ja siinä SKF:ssä oli se C3 ja SKF 6001...2RSH/+3 ....Italy ....04 ..... 09 061 N


FAG merkinnät.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom