CZ25WKE kokemuksia

Onko jollain kokemuksia Panasonicin CZ25WKE mallista? Lähinnä ylläpitolämmityksen toiminta kiinnostaa.
Olenkohan ymmärtänyt oikein, että tässä mallissa voi ylläpitolämmön säätää portaattomasti +8-15 asteen väliltä mihin tahansa lämpöön?
Yleensähän pumpuissa käsittääkseni on yksi ylläpitolämpötila. Poikkeaako Panasonic tästä siis portaattomalla säädöllä?

Saakohan suodattimet irroitettua puhdistusta varten sammuttamatta pumppua? Vai onko sisäyksikön kannessa kytkin, joka sammuttaa pumpun tai aiheuttaa virhe koodin kannen avatessa laitteen käynnissä olleessaan? Pakkasella olisi fiksumpi pitää pumppu käynnissä kokoajan myös suodattimien puhdistuksen ajan.

Toiminee 10 metrin kylmäaineputkien vedolla ainakin lisätäytöllä?
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Onko jollain kokemuksia Panasonicin CZ25WKE mallista? Lähinnä ylläpitolämmityksen toiminta kiinnostaa.
Olenkohan ymmärtänyt oikein, että tässä mallissa voi ylläpitolämmön säätää portaattomasti +8-15 asteen väliltä mihin tahansa lämpöön?
Yleensähän pumpuissa käsittääkseni on yksi ylläpitolämpötila. Poikkeaako Panasonic tästä siis portaattomalla säädöllä?

Saakohan suodattimet irroitettua puhdistusta varten sammuttamatta pumppua? Vai onko sisäyksikön kannessa kytkin, joka sammuttaa pumpun tai aiheuttaa virhe koodin kannen avatessa laitteen käynnissä olleessaan? Pakkasella olisi fiksumpi pitää pumppu käynnissä kokoajan myös suodattimien puhdistuksen ajan.

Toiminee 10 metrin kylmäaineputkien vedolla ainakin lisätäytöllä?

Itsellä on HZ25WKE, voisi olettaa että toiminnot on aika samanlaiset kuin CZ25WKE:ssa. Oma pumppua en ole käyttänyt ylläpitotoiminnolla, mutta tsekkasin että ainakin tässä pumpussa voi asettaa tuon ylläpitolämpötilan kakesta portattomasti 0.5 asteen askelin.

Suodattimien puhdistusta varten ei tarvitse sammuttaa pumppua, kansi vaan auki ja puhdistaa. Käyttöohjeessa toki kehoitetaan ottamaan virrat pois ennen puhdistus, mutta ei tuossa kannessa taida olemaan mitään senoria, mitään virheilmoja ei tule. Lienee tyypillinen vastaavapauksien takia kirjattu ohje.
 

Tuppu

Jäsen
Mökille laitettiin NZ25-tyypin pumppu syksyllä ja kun mökillä ei olla niin on +8C ylläpitolämpötilassa. Sisäyksikön puhallin jauhaa ylläpidossa täysillä ja jos oikein ymmärsin, niin myös sulatusten aikana. Eli voipi tulla pikkasen vilu jos ilmavirrassa on sulatuksen aikana. Nyt tulevalle perjantaille on povattu -25C pakkasta ja pumppu on päällä. Ehkä pitää pyyntiä vähän nostaa. -15C pakkasessa tuli sisälämpötiloja seurailtua sovelluksen yli ja pientä huojuntaa oli sisälämpötilassa. Yllättävän vähän oli ulkoyksikön alle kertynyt jäätä, vaikka ilma on ollut kosteaa.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Hyviä kommentteja tullut. Tuo on hyvä ominaisuus, jos suodattimet saisi pois pumpun ollessa käynnissä. Tuntuu typerälle sammuttaa pumppua vaikka -20 pakkasella siksi aikaa, että suodattimet imuroi.

Jostain toisaalta luin myös, että ylläpitolämmöllä Panasonicin puhallin huutaa täysillä. Tällä haetaan tasaisempaa lämmön jakoa ja parempaa hyötysuhdetta. Se kyllä on erikoista, jos sulatuksen aikanakin puhallus täysillä.

Mitenhän usein pumppu sulatuksia tekee? Toki ilman lämpötila ja kosteus vaikuttaa siihen. Jotkut pumput vaan taitaa sulatella kellon mukaan oli tarvetta tai ei. Liekö tässä järkevästi toteutettu sulatukset?

Pumppu on tulossa autotalliin niin ei tuo kauhean paha asia ole vaikka puhallin olisi täysillä myös sulatuksen aikana.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Hyviä kommentteja tullut. Tuo on hyvä ominaisuus, jos suodattimet saisi pois pumpun ollessa käynnissä. Tuntuu typerälle sammuttaa pumppua vaikka -20 pakkasella siksi aikaa, että suodattimet imuroi.

Jostain toisaalta luin myös, että ylläpitolämmöllä Panasonicin puhallin huutaa täysillä. Tällä haetaan tasaisempaa lämmön jakoa ja parempaa hyötysuhdetta. Se kyllä on erikoista, jos sulatuksen aikanakin puhallus täysillä.

Mitenhän usein pumppu sulatuksia tekee? Toki ilman lämpötila ja kosteus vaikuttaa siihen. Jotkut pumput vaan taitaa sulatella kellon mukaan oli tarvetta tai ei. Liekö tässä järkevästi toteutettu sulatukset?

Pumppu on tulossa autotalliin niin ei tuo kauhean paha asia ole vaikka puhallin olisi täysillä myös sulatuksen aikana.

Kun laitoin tuo HZ:n ylläpitomoodiin niin se ottti myös välittömästi täydet kierrokset. Eiköhän sillä haeta hyvää hyötysuhdetta ja puhalluksen tasaista jakautumista. Harvoin sitä kuitenkaan ollaan samassa tilassa kovin kauaa ylläpitolämmityksen kanssa. Veikkaisin että sulatuksella ottaa kuitenkin puhalluksen pois päältä.

Ylläpidolla en osaa sanoa sulatusvälistä. Nyt näillä keleillä ja 20-21 asteen pyynnillä on ollut tyypillisesti 2-4 tunnin välein. Lyhyin taisi olla todella kostealla kelillä reilun tunnin ja pisin lienee lähellä viittä tuntia. Kuvasta alla näkee parin vuorokauden sulatukset - pumpun alla on aiemmin käytössä ollut Sensibo:n IR-ohjain (jota ei enää tarvi kun on wifi), siinä on kuitenkin näppärä lämpötilanmittaus. Jokainen noista kuopista on sulatus. Kuten näkyy niin sulatusvälit vaihtelee, lyhyimmät tässä ovat parin tunnin luokkaa. Eli säätää sitä ulkokennon tukkoisuuden mukaan. Viikon loppupuolella pitäisi olla -20 pakkasta, silloin näkee toiminan alhaisissa lämpötiloissa.

1610389518390.png
 

pamppu

Hyperaktiivi
Tottakai ylläpitoasetuksella puhallus on täysillä myös sulatuksella. Eihän ole oletus että siellä tuulessa oleskellaan ainakaan paitahihasillaan. Jos on tarkoitus puuhastella laitteen edessä, voihan sen kääntää yp:ltä pois siksi aikaa.

Täyspuhalluksella varmistetaan tehokas sulatusenergian saaminen viileästä tilasta ja sitä myöten kohtuullisen mittainen sulatusjakso. Sulatus venyisi pidemmäksi ilman puhallusta.

Mitä omaa konetta olen seuraillut, niin yp-asento tuo sen ison eron, että kone käy helposti koko ajan hyvin pienellä kompressoriteholla (ja puhaltaa täysillä sisällä) Normiasennossa taas varmaankin vedonpoistotoiminto ajaa siihen että kompurakierroksia nostellaan aika korkealle ja puhallusta rajoitetaan. Tuo riuhtominen ajaa sitten katkokäyntiin. Vedontunteen poistaminen ylläpidossa on ihan turhaa, siksi tuo yp-asento on keksitty, se poistaa turhat ominaisuudet käytöstä ja antaa koneen käydä rauhassa.
 

Tuppu

Jäsen
Noihin suodattimiin, niin onko se ihan pakko kovimmilla pakkasilla niitä alkaa siivoamaan. Itselläni on kotona Mitsun FH-25, niin en kyllä pakkasella lähde edes miettimään suodattimien puhdistamista. Pakkasjaksot on kuitenkin sen verran lyhkäisiä ja suodattimien puhdistamisen voi siirtää aivan hyvin pikkupakkasille. Eikä niihin nyt niin hirveästi pölyä kerry, kun pitää normaalia siisteystasoa.

Olen seuraillut pumpun energiankulutusta Panasonicin sovelluksen kautta ja -10C asteeseen saakka menee yllättävän pienellä kulutuksella, eli ei ole isoa eroa onko +5C tai -10C. Kylmemmässä sitten alkaa ottamaan tehoa enemmän.
 

LendZi

Jäsen
Löytyisikö foorumilta lisää kokemuksia Panasta? Hinta ja ominaisuudet vaikuttaisivat kohtaavan erinomaisesti.
 

mobbe

Vakionaama
Karmeet sulatuksen äänet ainakin mun Panassa sihisee ja kohisee kurluttava ääni sisäyksikössä aivan kuin perunoita keitetään voipi olla toki viallinen ilp pitää ottaa yhteys asentajaan
 
P

Poistunut käyttäjä 16934

Vieras
Karmeet sulatuksen äänet ainakin mun Panassa sihisee ja kohisee kurluttava ääni sisäyksikössä aivan kuin perunoita keitetään voipi olla toki viallinen ilp pitää ottaa yhteys asentajaan
Tulee Mitsubishi mieleen perunoitten keittämisestä mutta tähän tottuu ääneen siis ja nuo muutkin äänet sopii Mitsubishiin myöskin.
 

mobbe

Vakionaama
No voihan tottua mutta siihen ei totu kun kuuluu sisäyksiköltä lähtee kova suhina ja pauke kun sulatus alkaa mutta ei tee sitä jokaisella sulatuksella öisin ei voi pitää päällä siihen herää naapuritkin yritän vaihtaa sen takuuna
 

Wilukissa

Jäsen
Tuli hommattua tuollainen Panasonic, koska sen sisäyksikön voi laittaa hyvin lähelle kattoa. Väliin tarvitsee jäädä vain 5cm. Talossani on tiiliverhoilu, mikä yltää ikkunoiden yläreunan tasolle ja katto on 38cm päästä ikkunoiden yläreunasta. Tähän väliin piti saada putket ja oli löydettävä sellainen sisäyksikkö, jonka voi laittaa lähelle kattoa. Muutoin olisi pitänyt ruveta poraamaan tiiliin reikää. Kyllä siinä meinasi päreet palaa, kun kyseli kauppiailta ja katseli esitteistä, miten lähelle kattoa kenenkäkin pumpun sisäyksikön saa laittaa. Sellaista tietoa ei esitteissä ole, eikä kauppiaat tiedä. Pumppujen esitteissä on vain sukkasillaan hipsuttelevien tätien ja kissojen kuvia ja tekstikin on täyttä puppua. Kunnollisia spesifikaatioita ei löydy. Onko ilmalämpöpumppu ainut tekninen tuote, jota myydään tällaisten puppupapereiden avulla. Niissä ei todellakaan ole mitään asiaa; miten kaikki hyödyllinen onkin saatu sieltä perinpohjin poistettua! Loppujen lopuksi valinta perustui siihen, että eräs tuttu muisteli Panasonicin sisäyksikön ehkä olevan lähinnä sopiva. Tällä kertaa säkissä ostettu sika osoittautui pakkauslaatikosta löytyneiden spesifikaatioiden mukaan ihan oikeanlaiseksi. Myös käyttökokemukset ovat kelvollisia. Ulkoyksikkö on miellyttävän hiljainen. Sisäyksikkö ei ehkä hiljaisin mahdollinen, mutta siihen tottuu. Sulatus kohahtelee kuuluvasti, mutta niin se tekee monella muullakin.
 

mobbe

Vakionaama
Kyllä se vaan on niin että ainakaan tässä pumpussa ei sulatus ilman äänekästä kohahdusta sulatuksessa ei ole mahdollista.Pakkasten alettua viimeinen toivo oli muuttaa asetusta 60: Deice start determination judgment temperature switching 00/01 joka pitäisi olla joku uusi fiksu sulatusalgoritmi ,ei vaikutusta.Miksi nelitieventtiili pitää vaihtaa sekunnin murto-osissa lämmityksestä sulatukseen proboventtiilillä se voisi olla vaikka minuutin kaksi näin äänet olisi sulatuksessa vaimeammat ehkä
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Kyllä se vaan on niin että ainakaan tässä pumpussa ei sulatus ilman äänekästä kohahdusta sulatuksessa ei ole mahdollista.Pakkasten alettua viimeinen toivo oli muuttaa asetusta 60: Deice start determination judgment temperature switching 00/01 joka pitäisi olla joku uusi fiksu sulatusalgoritmi ,ei vaikutusta.Miksi nelitieventtiili pitää vaihtaa sekunnin murto-osissa lämmityksestä sulatukseen proboventtiilillä se voisi olla vaikka minuutin kaksi näin äänet olisi sulatuksessa vaimeammat ehkä
Mielenkiintoista että meikäläisen vastaavalla pumpulla sulatusta ei edes meinaa huomata ainakaan näissä keleillä. Tuo voimakas kohaus sulatuksen alussaon tullut kyllä tutuksi aiemmista pumpuista (Mitsu ja edellinen Pana), mutta tässä vuosi sitten asennetussa CZ25WKE:ssä joutuu todella kuuntelemaan keskittyneesti että tajuaa että pumpun sulattavan.
 

mobbe

Vakionaama
Hyvä tietää että jollakin tämä pumppu sulattelee niinkuin pitääkin ja itseasiassa myös mun ilp ei aivan joka sulatuksella metelöi mutta seurataan nyt jonkin aikaa miten tuo uusi sulatusohjelma käyttäytyy jos ongelmat jatkuu takuuna saavat vaihtaa uusi pumppu kun on.
 

jarkko_h

Vakionaama
Nämä sulatuksen kohahdukset ja porinat taitavat kuulua joka merkille ja niidrn voimakkuuteen vaikuttaa putkipituudet ja kuun asento. Veikkaan että vaikea saada takuuseen vaihtoa sulatusäänien perusteella.
 

mobbe

Vakionaama
Muutin pari päivää sitten asetuksia puhallus ykkösasentoon
56: Fixed fan speed selection during heat mode compressor OFF: 00/01 00 ja set
puhallin käy nyt koko ajan samaa nopeutta sulatus pois lukien
60: Deice start determination judgment temperature switching 00/01 se 01 eli käyttöön
parannettu sulatusohjelma.
Jotain positiivista vaikutusta näillä on ollut kohahdus sulatuksen alussa on vaimempi ja välillä lähes äänetön alle kahden ja puolen tunnin sulatusvälejä en ole huomannut .
Haitta lienee ominaisuus eikä vika kuvattu tuon ketjun aloituksessa sama vaiva

https://lampopumput.info/foorumi/threads/panasonic-nz35-vke-sulattelu-kokemuksia.30969/
 

LendZi

Jäsen
Pientä mittausta:

Ulkolämpötila 0°c
Imuilma 22,5°c
Puhallus 43°c

Pyynti ja puhallus täysille, ei kuitenkaan powerful

Esitteen mukaan puhallusteho olisi 750m3/h. Näin laskettuna teho olisi reilut 5,3kw, enemmän kuin valmistajan ilmoittama huipputeho. Epäilenkin, että suurin syy liian suureen tehoon johtuu siitä, että puhallus oli todellisuudessa alle tuon 750.

Harmillisesti mahdollisuutta hyötysuhteen mittaamiseen ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

joof

Tulokas
Onko tässä mallissa (tai Panasonicissa ylipäänsä) sisäyksikössä puhallus päällä sulatuksen aikana? TKE version VTT testissä näkyy sisäyksikön puhalluslämpötila menevän jopa -20 asteeseen sulatuksen aikana.

Rupesin tätä ihmettelemään kun joissain Mitsun keskusteluissa sanottiin, että sulatuksen aikana puhaltaa kylmää niskaan. Itsellä on tällä hetkellä Cooper&Hunter VIP eikä se puhalla sulatuksen aikana. Nyt on vaan pumpussa vikaa ja mahdollisesti pitää vaihtaa uuteen. Tämä Panasonic voisi kiinnostaa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko tässä mallissa (tai Panasonicissa ylipäänsä) sisäyksikössä puhallus päällä sulatuksen aikana? TKE version VTT testissä näkyy sisäyksikön puhalluslämpötila menevän jopa -20 asteeseen sulatuksen aikana.
Ei siellä puhallin pyöri, ellei ole valittu ylläpitotoimintoa. Kylmä ilma tuossa vaan valuu kennoston läpi puhallusilman lämpötila-anturille.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Nyt saatan puhua puuta heinää…
Oliko joskus että pumput tosiaan pysähtyi sulatuksen ajaksi. Ehkä joku vieläkin. Tällä vältetään tuo vedon tunne. Toki kylmää laskeutuu kennosta omia aikojaankin ilman puhallintakin.
Mutta kun sulatusta halutaan tehostaa/nopeuttaa, on parempi että jotain puhalletaan sisäkennon läpi jolloin saadaan enemmän lämpöä ulkokennon sulattamiseen.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nyt saatan puhua puuta heinää…
Oliko joskus että pumput tosiaan pysähtyi sulatuksen ajaksi. Ehkä joku vieläkin. Tällä vältetään tuo vedon tunne. Toki kylmää laskeutuu kennosta omia aikojaankin ilman puhallintakin.
Mutta kun sulatusta halutaan tehostaa/nopeuttaa, on parempi että jotain puhalletaan sisäkennon läpi jolloin saadaan enemmän lämpöä ulkokennon sulattamiseen.
Kaikki pumput pysäyttävät puhalluksen sulatuksen ajaksi ellei laite ole ylläpito moodissa. (Huippu Panat VZ ei tuota aina kuitenkaan tee.)
 

mobbe

Vakionaama
Ennen sulattelukauden alkua on hyvä palata tähän panaan joka muuten hintaansa nähden hyvä pumppu vaivaan sulatuksen karmeista äänistä sisäyksiköllä.Tuli laitettua pana älypistorasian perään jolla saa kännyllä mm. sähköt päälle ja pois ym. Pumppu oli jo lämmitysmoodissa ja näytti ottavan tehoa 500 wattia testimielessä tässä kohtaa sähkökatko kännykällä joten kompura hyvistä kierroksista seis seurauksena lähes yhtä kova ääni kuin sulatuksella seuraavaksi sähköt appilla päälle pumppu alkaa heräilee ja muutama kymmen watin tehossa (kompura otti jo kierroksia) ja taas sähköt pois tällä kertaa sisäyksiköltä ei kuulunut mitään ,ongelma on nyt selvitetty mutta ratkaisu puuttuu.Onko tosiaankin niin että panan softa on niin kökköä että sulatukseen aluksi kompuraa ei ajeta rampilla ensin seis ja sitten vasta alkaa venttiileitä kääntää ym. näin olettaisin että ääniongelma poistuisi onkohan service settingessä tähän mitään
 
Viimeksi muokattu:

mobbe

Vakionaama
Muutin pari päivää sitten asetuksia puhallus ykkösasentoon
56: Fixed fan speed selection during heat mode compressor OFF: 00/01 00 ja set
puhallin käy nyt koko ajan samaa nopeutta sulatus pois lukien
60: Deice start determination judgment temperature switching 00/01 se 01 eli käyttöön
parannettu sulatusohjelma.
Jotain positiivista vaikutusta näillä on ollut kohahdus sulatuksen alussa on vaimempi ja välillä lähes äänetön alle kahden ja puolen tunnin sulatusvälejä en ole huomannut .
Haitta lienee ominaisuus eikä vika kuvattu tuon ketjun aloituksessa sama vaiva

https://lampopumput.info/foorumi/threads/panasonic-nz35-vke-sulattelu-kokemuksia.30969/
korjaan tämän "jotain posiivista vaikutusta" syy miksi sulatusääni alussa voi olla vaimeampi johtunee siitä että haluttu lämpötila on hetkellä saavutettu ja kompura on seis tai hyvin pienillä kierroksilla useimmiten näin ei ole vaan äänimaailma kuin sota olisi alkanut.
 

mobbe

Vakionaama
Tästä pumpusta on tehty testi suomalaisia käyttö olosuhteita vastaava toimintakoe sulatuksineen puhallus +20 pumppu tosin malli CS-CZ25TKE mikä tietojen mukaan sama kuin uudempi malli tämä cz25wke . Huomioitavaa on todellinen lämpökerroin cop käyrä sivulla 7/11
joka ei juuri innosta saattaa mennä uusiksi näillä sähkön hinnoilla ilpillä lämmitys ,olisi toivottavaa että vastaavia toimintatestejä olisi julkaistu muistakin merkeistä.Epäselväksi tosin jäi oliko testissä mukana myös sulatusvastus jos ei luvut olisi vieläkin huonompia.Copluvut ulkolämpötila +10 cop 3,3 +5 cop 3,5 0 cop 3,1 -5 cop 2,5 - 10 cop 2 -15 cop 1,8 -20 cop 1,7 -25 cop 1,5.Toimintakokeessa pyyntilämpötila oli +20 astetta mutta puhallus 5 eli täysillä ,onko mitään arviota miten nämä copit asettuu kun puhallus on 1 tai 2 kun tuskin kukaan täysillä puhallinta huudattaa?


 
Viimeksi muokattu:

jarkko_h

Vakionaama
Onko tämän pumpun sulatusäänistä vielä lisää kokemuksia? Etsinnässä kohtuu edullinen pumppu alakerran aulaan. Makkarit vieressä, joten kovaa perunakattilaa ei voi laittaa.

Toshiba Polar ja tämä Panasonic harkinnassa.
 

mobbe

Vakionaama
Panasonicin tätä mallia en voi suositella sulatus alkaa ajoittain riippuen kompressorin sen hetkisistä kierroksista kovalla kohahduksella ja kompressori seis täydestä laukasta sama kuin sulakkeen irrotus en tiedä onko tämä edes pitemmän ajan kuluessa turvallista laitteistolle oletan että taustalla on valmistajien kilpailu energiatehokkuudesta ja siksi haluavat sulatuksen nopeasti suoritetuksi mutta voisi tuon fiksustikin tehdä , sulatus jatkuu "perunoiden keittämisellä "johon kyllä tottuu mutta ei kohahdukseen.
 
Viimeksi muokattu:

LendZi

Jäsen
Miten muiden ulkoyksiköt, paljonko lähtee ääntä?

Oma pumppu käy aika pienellä teholla ja ulkoyksikön päälläolon kyllä kuulee jo kymmenen metrin päästä helposti.

Huomasin, että UY propelli on hieman epäkesko. Mielestäni enemmän kuin ennen. Tämäkin varmasti vaikuttaa meteliin.

Jos pitäisi verrata ääntä johonkin, niin sanoisin, että samaa luokkaa kuin hiljainen polttomoottoriauto tyhjäkäynnillä. Kuulostaako normaalilta?
 

mobbe

Vakionaama
Käyttöohjeen luettuani en enään ihmettele panan katkokäyntiä ei tuolle varmaan mitään tehtävissä kun ohjauslogiikka on tämä

Heating Operation Thermostat control Compressor is OFF when Intake Air Temperature - Internal Setting Temperature > +2.0°C continue for 3 minutes. Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Intake Air Temperature - Internal Setting Temperature < Compressor OFF point.
 

mobbe

Vakionaama
Imuilma-anturin siirto kauemmaksi laitteesta auttaisi varmaan.
ok .Tämä malli on kuin on/off pumppu jos haluat 22 astetta tämä takoo 24 asteeseen sitten off huilille 3 minuutiksi ja sama homma taas mutta karvalakki-malli tämä onkin ja pärjää kun pyynniksi asettaa 2 astetta vähemmän kuin on tavoite.
 

Husky

Hyperaktiivi
Käyttöohjeen luettuani en enään ihmettele panan katkokäyntiä ei tuolle varmaan mitään tehtävissä kun ohjauslogiikka on tämä

Heating Operation Thermostat control Compressor is OFF when Intake Air Temperature - Internal Setting Temperature > +2.0°C continue for 3 minutes. Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Intake Air Temperature - Internal Setting Temperature < Compressor OFF point.
Hmm, kuulostaa vaaralliselta kun tuossa mainittu tuo 3min, kun juuri sellaista tahtia oma veti nollille ja sitten taas isolle teholle.

No täytyy selvittää tässä lähiaikoina jatkuuko tuo vai oliko vain tuo pari viikkoa jossakin +5 ulkolämmöissä missä ilmiö on.

Kunhan ei tehnyt tuota keväälläkin pakkasissa, kun ei ollut sähköseurantaa eikä tullut kuunneltua mitä puhisee
 

Husky

Hyperaktiivi
Imuilma-anturin siirto kauemmaksi laitteesta auttaisi varmaan.
Saakohan tuon siirrettyä ilman juotoshommia, että riittääkö piuha ja mahtuuko anturi ulos jostakin kolosta...no täytyy zoomailla, jos ihan näkisi, ellei joku ole siirtänyt ja tiedä...
 

Emikael

Jäsen
Oma panan kyseinen malli oli viikko sitten lopettanut lämmityksen, ilppi siis autotallissa ja pyyntinä ollut 10c. Huomasin siis kun tallin lämpötila oli tippunut 1c ja sähkönkulutuksesta pystyin paikantamaan tuon ajan kun lämmöntuotto on loppunut (puhallin oli yhä toiminnassa). Löytyisiköhän täältä vinkkejä:

Vikakoodit tsekattu, ei mitään. Auto, Cool ja Dry tilassa sisäpuhallin toimii ihan normaalisti auto-1-2-3-4 ja puhaltaa mutta lämpöä ei tule. Heat tilassa puhallin ei lähde puhaltamaan lainkaan, ei auto eikä missää muussakaan tilassa MUTTA kun painaa sen powerful-tilan päälle, tai laittaa ylläpitolämmitystilan niin puhallin kytkeytyy täysille (mutta lämpöä ei siltikään siis tule).

Ulkoyksikön flekti lähtee pyörimään mutta pysähtyy hetken päästä, kylmäaineputket pysyvät kylminä. Eli diagnosoisin tämän niin, että kompura ei lähde päälle ja lämpöä ei ala tuottamaan ja syy ei ole tiedossa?

Ulkona nyt -8c ja sisällä +5c, ulkoyksikössä ei näkyvää jäätä mutta kokeiltu myös kaataa ämpärillinen lämmintä vettä päälle = ei vaikutusta.

Loppuviikosta luvattu 0 keliä joten odotellaan vielä sen yli ja kokeillan, jos ei apua tule niin sitten se on varmasti soittoa jonnekkin Panasonicin huoltoliikkeeseen että tulevat jatkamaan selvitystä.
 

Mauno1

Tulokas
Suht samanlaista vikaa tuli omaan pumppuun, kuin yllä olevallakin. H11 vikakoodia antaa oma pumppu.
Kolme vuotta vanha pumppu ja jälleenmyyjä + Panasonic pesee kätensä.
Itse asiaa tutkimalla ulkoyksikkö`on rikki ja semmoisella 550eurolla pitäisi vaihtaa varaosia. Tietysti sähkömiehen pitäisi tulla vielä diagnosoimaan vika + asentamaan varaosat, niin taitaa siihenkin aika monta sataa vielä palaa rahaa. About tonnin korjaus?

Panasonic muuten käski olemaan heidän ProPartneriin yhteydessä. Lähin Jyväskylässä ja itse asun EP:n alueella. Jokseenkin huvittava ohjeitus alkaa tilamaan sähkömiestä 200km päästä.
 

arimika

Vakionaama
Suht samanlaista vikaa tuli omaan pumppuun, kuin yllä olevallakin. H11 vikakoodia antaa oma pumppu.
Kolme vuotta vanha pumppu ja jälleenmyyjä + Panasonic pesee kätensä.
Itse asiaa tutkimalla ulkoyksikkö`on rikki ja semmoisella 550eurolla pitäisi vaihtaa varaosia. Tietysti sähkömiehen pitäisi tulla vielä diagnosoimaan vika + asentamaan varaosat, niin taitaa siihenkin aika monta sataa vielä palaa rahaa. About tonnin korjaus?

Panasonic muuten käski olemaan heidän ProPartneriin yhteydessä. Lähin Jyväskylässä ja itse asun EP:n alueella. Jokseenkin huvittava ohjeitus alkaa tilamaan sähkömiestä 200km päästä.
Jos on kotivakuutus niin sitten vaan uuta tilalle ja asentajalta vakuutusyhtiöön tarvittavat tiedot
 

Mauno1

Tulokas
Jos on kotivakuutus niin sitten vaan uuta tilalle ja asentajalta vakuutusyhtiöön tarvittavat tiedot
Joo näinhän se, mutta joutuu siinäkin vaan jonkun 500-600€ köyhtymään. (Omavastuu ja vähän ikävähennyksiä)

Suoraan sanottuna vähän v***aa tilanne, kun ostat ”laatu pumpun”, joka hajoaa kolmen vuoden jälkeen ja kaikki pyörittelee käsiään. Jälkimarkkinointi aivan surkeaa. Ajatus oli kuitenkin, että vähintään kymmenen vuotta kestäisi pumppu.
 
Suht samanlaista vikaa tuli omaan pumppuun, kuin yllä olevallakin. H11 vikakoodia antaa oma pumppu.
Kolme vuotta vanha pumppu ja jälleenmyyjä + Panasonic pesee kätensä.
Itse asiaa tutkimalla ulkoyksikkö`on rikki ja semmoisella 550eurolla pitäisi vaihtaa varaosia. Tietysti sähkömiehen pitäisi tulla vielä diagnosoimaan vika + asentamaan varaosat, niin taitaa siihenkin aika monta sataa vielä palaa rahaa. About tonnin korjaus?

Panasonic muuten käski olemaan heidän ProPartneriin yhteydessä. Lähin Jyväskylässä ja itse asun EP:n alueella. Jokseenkin huvittava ohjeitus alkaa tilamaan sähkömiestä 200km päästä.
Reklamoi ja vetoa virhevastuuseen. Ilmalämpöpumpun tulee kestää pidempään kuin 3 vuotta.

Virhevastuusta kerrotaan mm. ”Tavaran pitää olla määrältään, laadultaan, kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan samankaltainen kuin muutkin saman tyyppiset tavarat yleensä.”

 

LendZi

Jäsen
Oma panan kyseinen malli oli viikko sitten lopettanut lämmityksen, ilppi siis autotallissa ja pyyntinä ollut 10c. Huomasin siis kun tallin lämpötila oli tippunut 1c ja sähkönkulutuksesta pystyin paikantamaan tuon ajan kun lämmöntuotto on loppunut (puhallin oli yhä toiminnassa). Löytyisiköhän täältä vinkkejä:

Vikakoodit tsekattu, ei mitään. Auto, Cool ja Dry tilassa sisäpuhallin toimii ihan normaalisti auto-1-2-3-4 ja puhaltaa mutta lämpöä ei tule. Heat tilassa puhallin ei lähde puhaltamaan lainkaan, ei auto eikä missää muussakaan tilassa MUTTA kun painaa sen powerful-tilan päälle, tai laittaa ylläpitolämmitystilan niin puhallin kytkeytyy täysille (mutta lämpöä ei siltikään siis tule).

Ulkoyksikön flekti lähtee pyörimään mutta pysähtyy hetken päästä, kylmäaineputket pysyvät kylminä. Eli diagnosoisin tämän niin, että kompura ei lähde päälle ja lämpöä ei ala tuottamaan ja syy ei ole tiedossa?

Ulkona nyt -8c ja sisällä +5c, ulkoyksikössä ei näkyvää jäätä mutta kokeiltu myös kaataa ämpärillinen lämmintä vettä päälle = ei vaikutusta.

Loppuviikosta luvattu 0 keliä joten odotellaan vielä sen yli ja kokeillan, jos ei apua tule niin sitten se on varmasti soittoa jonnekkin Panasonicin huoltoliikkeeseen että tulevat jatkamaan selvitystä.

Suht samanlaista vikaa tuli omaan pumppuun, kuin yllä olevallakin. H11 vikakoodia antaa oma pumppu.
Kolme vuotta vanha pumppu ja jälleenmyyjä + Panasonic pesee kätensä.
Itse asiaa tutkimalla ulkoyksikkö`on rikki ja semmoisella 550eurolla pitäisi vaihtaa varaosia. Tietysti sähkömiehen pitäisi tulla vielä diagnosoimaan vika + asentamaan varaosat, niin taitaa siihenkin aika monta sataa vielä palaa rahaa. About tonnin korjaus?

Panasonic muuten käski olemaan heidän ProPartneriin yhteydessä. Lähin Jyväskylässä ja itse asun EP:n alueella. Jokseenkin huvittava ohjeitus alkaa tilamaan sähkömiestä 200km päästä.

Millainen takuu pumpuissanne oli? Tätähän on saanut myös 5v takuulla
 

Mauno1

Tulokas
Reklamoi ja vetoa virhevastuuseen. Ilmalämpöpumpun tulee kestää pidempään kuin 3 vuotta.

Virhevastuusta kerrotaan mm. ”Tavaran pitää olla määrältään, laadultaan, kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan samankaltainen kuin muutkin saman tyyppiset tavarat yleensä.”

Laitoin kuluttajaneuvojalle viestiä ja sieltä tuli puoltava vastaus. (”Yllätys”)

No edelleen Panasonicia ei asia kiinnostanut yhtään.

Myyjäliikettä kuitenkin kiinnosti ja sieltä laitettiin varaosat tilaukseen.
Tänään kyselin että missä mennään ja selvisi, että jotain varaosaa ei saada ja minulle tulee kokonaan uusi ulkoyksikkö, mutta asennus menisi minun piikkiin.

Noh tämä nyt ihan OK vielä, kun tuskin tuo asennus juuri satasta kalliimpi ole.
 
Back
Ylös Bottom