Daikin pohjattoman ulkoyksikön sulatusvesien keräys

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Jos Perferan ulkoyksikköä meinaisi viemäröidä niin tämmöinenkö se pitäisi hankkia?
Sellainen tuonne alle pitäisi viritellä

Tässä lisää vaihtoehtoja

Tässä oli tehty modauksia talvea varten. Tuossa oli tuollainen eteen heittävä keruuallas alla

Viimeksi muokattu:

Juise

Jäsen
Niin eli ensin suunnitellaan pohjaton ilppi, jotta päästään eroon sähköä tarpeettomasti tuhlaavasta sulanapitovastuksesta ja sitten lisätään se erillisenä palikkana systeemiin?

Ulkoyksikön teline jonka alle mahtuu koko ulkoyksikköä isompi neliönmuotoinen laastipalju. Talvella jääharkot helppo kipata pois ja palju kestää mitä vaan.
Syksyn sulatuvesiviemäröintiin paljuun yläreunan alapuolelle reikä johon jäykähkö 5mm sisähalkaisijainen letku joka ulottuu noin 5 cm pohjasta.
letkun toinenpää pohjan alapuolelle viemäriin / muuhun vedenpoistoon.
Vedenpinnan ylittäessä reiän korkeuden alkaa ylimäärä valua pois ja letku lappoaa veden melkein pohjalle asti.

Hinta: laastipalju 90litraa, 10,90€ puuilo, letku 1€ metri, sama puoti.

tj86430

Aktiivinen jäsen
Minulla oli ennen tuollainen laastipalju, ja omat kokemukseni ovat:
- jääharkkoja ei ole helppo kipata pois
- palju ei kestä mitä vaan

Se ei tosin ollut Daikinin alla, mutta luulen silti, että itse paljun ominaisuudet ovat samat kaikkien pumppumerkkien alla.

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Minulla oli ennen tuollainen laastipalju, ja omat kokemukseni ovat:
- jääharkkoja ei ole helppo kipata pois
- palju ei kestä mitä vaan

Se ei tosin ollut Daikinin alla, mutta luulen silti, että itse paljun ominaisuudet ovat samat kaikkien pumppumerkkien alla.
Mikä palju sinulla oli? Ainakin Puuilon laastipaljusta kohtuullisen hyvin lähtee jäät pois.
Tosin vasta lopputalvesta perheen hallituksen vastustuksesta huolimatta tuli tuo hankittua.

Tuplis

Jäsen
Palju on toki jo hankittu

Kuinkas tiheään tuon paljun tyhjentely talvisin sitten keskimäärin tarvitsee tehdä?

Mitä jos sinne paljuun vain virittää sulanapitokaapelin ja putkituksen viemäriin x-korkeudelle tai pohjaan ?

Edit: ulkoyksikön luokse pitäisi tyhjentely varten alkaa tekemään lumitöitä yms vaivannäköä niin kai siitä 20e/v voisi maksaa jos systeemi olisi "fit and forget"

Kaapelin tarvitsisi se pohjapellillinenkin yksikkö viemäröinti varten

Viimeksi muokattu:

Juise

Jäsen
Palju on toki jo hankittu

Kuinkas tiheään tuon paljun tyhjentely talvisin sitten keskimäärin tarvitsee tehdä?

Mitä jos sinne paljuun vain virittää sulanapitokaapelin ja putkituksen viemäriin x-korkeudelle tai pohjaan ?

Edit: ulkoyksikön luokse pitäisi tyhjentely varten alkaa tekemään lumitöitä yms vaivannäköä niin kai siitä 20e/v voisi maksaa jos systeemi olisi "fit and forget"

Kaapelin tarvitsisi se pohjapellillinenkin yksikkö viemäröinti varten
Jos se vesi ei nyt sen sulanapitokaapelin ansiosta jäädy siihen laitteen pohjaan tai siihen erilliseen astiaan josta se johdetaan esim sadevesikaivoon, niin sitten se huonolla tuurilla jäätyy siihen kaivon läheisyyteen ja sitten tulee kerrasta vähän isompi haaste.

Se jääharkon kerääminen ja poisto on kuitenkin ihan hyvä tapa varmistua ettei jäätä ala kertymään hallitsemattomasti pumpun läheisyyteen, josta ainoa keino poistaa on kuumalla vedellä sulattaminen, ettei mitään hajoa.

Pumpun luona olis talvisin muutenkin ihan hyvä vähintään kerran viikkoon käydä vilkasee ettei lumituisku ole tukkinut paikkoja ja jäätä ala kertyä mihinkään.

Jos se laite pitää talveksi voida unohtaa oman onnensa nojaan, ottaen huomioon kuinka herkkä rakenne ilpeissä on, niin ehkä se ei silloin ole oikea lämmitysjärjestelmä?

Viimeksi muokattu:

Tuplis

Jäsen
No - mielestäni - jos omaa vapaa-aikaa saa lisättyä jollain pienellä ja kohtuuhintaisella virityksellä niin se kannattaa tehdä tai ainakin kokeilla.
Ulkoyksikkö on kyllä ihan hyvin näkyvissä kulkureitin varrelta, ettei siinä mitään katastrofia pääsisi syntymään.
Wattien tuhlaus moisiin hullutuksiin lienee kumminkin kiellettyä tällä foorumilla.;)

Juise

Jäsen
No - mielestäni - jos omaa vapaa-aikaa saa lisättyä jollain pienellä ja kohtuuhintaisella virityksellä niin se kannattaa tehdä tai ainakin kokeilla.
Ulkoyksikkö on kyllä ihan hyvin näkyvissä kulkureitin varrelta, ettei siinä mitään katastrofia pääsisi syntymään.
Wattien tuhlaus moisiin hullutuksiin lienee kumminkin kiellettyä tällä foorumilla.;)
Suorastaan pyhäinhäväistys :D

Ylös Bottom