EC9 Lämminvesivaraajasta vuotaa vettä

Megawatti

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Vesivaraajasta näyttää vuotavan vettä, ja pahoin pelkään että on vesivaraaja yksinkertaisesti ruostunut puhki... en tiedä voiko olla muu syy, vesivaraajan yläpuoliset tilat on kuivat. Sikäli on yllättävää jos kyseessä puhkiruostuminen, koska kyseessä vasta 6 vuotta käytössä ollut laite. Mutta olen vasta kerran vaihtanut anodin joten se saattaa olla syy.. olisi pitänyt varmaan joka vuosi vaihtaa.

Joka tapauksessa. onko jollain vinkata hyvää putkimiestä Espoon suunnalta joka osaa näitä korjailla? Tässä tapauksessa luultavasti täytyy vaihtaa varaajan. Onko kellään tietoa kuinka iso operaatio suorittaa?
 

kaihakki

Vakionaama
Millainen varaaja on kyseessä.
Meillä on Bilteman 50 litrainen kv varaaja, jonka kestoikä on ollut välillä 1 vuosi ja välillä 3 vuotta. Alkaa vuotamaan ja käyn sitten ostamassa uuden. Maksaa n. 100,- euroa. Sinne kertyy jostain syystä hiekkaa ja moskaa. Siksi lyhyt ikä ei harmita. Meillä päin Vantaata puhkeaa vesiputkistoa aina silloin tällöin. Taitaa siinä paikkausoperaatiossa mennä putkistoon kuravettä ja hiekkaa, joka sitten jää tuohon varaajaan.
Elikkä on monenlaista laatua varaajissa.
 
Noin 30 vuotiaan Haaton tekeleen elvytin vaihtamalla vastuksen tiivisteen 3 vuotta sitten. :grandpa: On samaa vuosimalllia torpan kanssa kanssa, joten sopivat hyvin yksiin. Tosin rosteripytty, ei tarvetta vaihdella noita anodeja ja ihan luonnon vesillä.
 

Skata

Vakionaama
@Megawatti mistäs pytty vuotaa, onko selvää kohtaa?? Koskas vaihdoit anodin viimeksi ja laitoitko tuolloin niihin kierteisiin kierreteippiä?? Jos tiputtaa siitä ??
 

Megawatti

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
@Skata oli pyydettävä Nilanin huoltomiehen tarkistamaan asian ja selvisi että todellakin oli vesivaraajan vuoto kyseessä. Vuotokohta on jossain tankin yläosassa, ja tiputtaa pikkaisin tasaisella vauhdilla. Ensiviikolla menee vesivaraaja vaihtoon. Anodi on vaihdettu kolme vuotta sitten, silloin vielä oli anodista jäljellä ihan hyvin tavaraa, vaihto oli suunnitelmissa nyt. Mielenkiintoista nähdä onko anodi kuinka kulunut kun varaaja otetaan irti...
 

Telehell

Aktiivinen jäsen
Ok. Itselläni on 2017 pumppu, siinä on tarkastus käyttöpaneelin kautta niin, että irroitetaan piuha anodilta ja katsotaan antaako vikakoodia. Liekkö sit miten luotettava, näe ja tiedä.
 

Magirus

Jäsen
Ok. Itselläni on 2017 pumppu, siinä on tarkastus käyttöpaneelin kautta niin, että irroitetaan piuha anodilta ja katsotaan antaako vikakoodia. Liekkö sit miten luotettava, näe ja tiedä.
Onko tuosta tarkastuksesta muuten maininta manuaalissa? Eli miten suoritetaan näihin näyttöpaneelin kautta tarkastettaviin? Olin ollut siinä uskossa, että se ilmoittaa itsestään hälytyksen, jos anodi on kulunut liiaksi.. Saman tyylisesti kun auton jarrupalojen kuluneisuuden ilmaisin. Modbus-väylään antaa ”AUX-temp (sacrificial anode)” arvon -20,6C eikä näytä viimeisen vuoden aikana muuttuneen..
 

Telehell

Aktiivinen jäsen

Tuolta CTS602;

"Näissä malleissa CTS 602 -ohjausjärjestelmä vahtii anodin tilaa ja paneelin HÄLYTYS ANODI -ilmoitus kertoo vaihtotarpeesta.
Tarkista anodin tilaa mittaavan järjestelmän tila kerran vuodessa. Irroita anodiin menevä johdin (kelta/vihreä), tällöin paneliin pitäisi syttyä HÄLYTYS ANODI. Aseta johdin takaisin ja kuittaa hälytys, anodin tilan tulisi näyttää Näytä data -valikossa normaalia."
 

Magirus

Jäsen

Tuolta CTS602;

"Näissä malleissa CTS 602 -ohjausjärjestelmä vahtii anodin tilaa ja paneelin HÄLYTYS ANODI -ilmoitus kertoo vaihtotarpeesta.
Tarkista anodin tilaa mittaavan järjestelmän tila kerran vuodessa. Irroita anodiin menevä johdin (kelta/vihreä), tällöin paneliin pitäisi syttyä HÄLYTYS ANODI. Aseta johdin takaisin ja kuittaa hälytys, anodin tilan tulisi näyttää Näytä data -valikossa normaalia."
Jotenkin ymmärtäisin tuon niin, että varsinaisen järjestelmän toimivuus testataan (varuiksi) irroittamalla tuo johdin. Näin nähdään että varsinainen ”vahti” on kunnossa. Voin toki olla väärässä. Tuntuisi tolkulta toiminnalta se, että anodin kuluessa puhki, antaisi tuon HÄLYTYS ANODI -vikakoodin.

Toisaalta koko koneen logiikka ja toiminnallisuudet on niin kummalliset, että voi se tuokin olla noin höperösti suunniteltu ja toteutettu.
 

Jolberious

Vakionaama
Esimerkiksi jarrupalojen kuluneisuus anturin toimintalogiikka:
Kun yhteys on kunnossa ja "pinnit yhdistetty", on homma ok, kun jarrupalat kuluvat niin anturi katkeaa ja yhteys menee poikki -> valo tauluun.

Toimisiko tuollainen anodivaroitin samalla tavalla ja kun anodi kulahtaa riittävästi, yhteys katkeaa?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Toimisiko tuollainen anodivaroitin samalla tavalla ja kun anodi kulahtaa riittävästi, yhteys katkeaa?
Anodin ja rungon välillä on jännite-ero silloin kun se on hengissä. Jossain vehkeissä johto nypätään irti ja sitten yleismittarilla katdotaan että lukema on oikeissa haarukoissa. Kun piuha on paikallaan siinä menee pieni virta - uskoisin että tuo laite seuraa virran kulkua.
 

Telehell

Aktiivinen jäsen
Joo kyllä minä ymmärrän ton niin, että CTS602 antaa vikakoodin kun anodi on vaihtokunnossa.

Kuten sivustolla sanotaan;
Näissä malleissa CTS 602 -ohjausjärjestelmä vahtii anodin tilaa ja paneelin HÄLYTYS ANODI -ilmoitus kertoo vaihtotarpeesta.

Eli ns.fyysiselle tarkastukselle ei ole tarvetta.
 

Magirus

Jäsen
Näinhän se loogisesti toimisi. Itse lähinnä ymmärsin aiemmista viesteistä niin, että tuota johtoa tarvitsisi käyttää irti anodin kunnon tarkastaakseen. Näinhän se ei kuitenkaan ole, sillä varmistetaan lähinnä tuo vahdin toiminta, eikö niin? Jos esim. nyt suoja-anodi kuluisi puhki, niin kyllähän se tuon hälytyksen antaa ilman johtojen irroittelua.
 

kaihakki

Vakionaama
Meillä ensimmäinen Bilteman varaaja toimi muistaakseni 1 vuotta ja alkoi vuotaa suihkuamalla. Sain takuuna uuden. Se kesti n. 2 vuotta ja alkoi vuotaa suihkuamalla. Seuraavan ostin riihikuivalla ja se kesti muistaakseni 3 vuotta. Ostin taas uuden riihikuivalla ja se on nyt toiminnassa. Jokaisessa oli anodi ihan hyvässä kunnossa. Eliu vuoto johtuu vaan siitä, että pönttö hitsataan jossain halpamaassa surkealla laadunvarmistustasolla ja hitsaussaumat ovat kelvottomia. Mutta pönttö on halpa. Näyttää nyt nousseen reippaasti. On nyt 135,- euroa, kun viimeksi oli muistaakseni 99,- euroa. Pitänee seuraavaksi alkaa katsoa kestävämpiä pönttöjä. On vaan niin sopivan kokoinen autotallin katonrajaan.
Täältä löytyy: https://www.biltema.fi/rakentaminen/lvi/lamminvesivaraajat/lamminvesivaraaja-2000038416
 
Mutta pönttö on halpa. Näyttää nyt nousseen reippaasti. On nyt 135,- euroa, kun viimeksi oli muistaakseni 99,- euroa.
Noita emalipyttyjä myydään itärajantakana Zanussina, Electroluxina, Gorenjena, Astonina ....
Satasella ja alle saa jotain 80 litran pyttyä, pienimmät mitä nyt yleensä on ovat jotain 60-70 €. Kestävyydestä en tiedä. Bilteman ei välttämättä ole tarvinnut niitä sen kummemmin teettää, vain tilata omilla tarroilla. Näkyy olevan saksalaiseksi väitettyä Bosch Tronic 2000 T 50 SB satasella, (50 litran emalipytty) mutta euroalueella esim. tuota Boschia ei taida olla myytävänä ja Puolassakin hinta kipuaa jo 120 €.

 
Ylös Bottom