EC9 Lämminvesivaraajasta vuotaa vettä

Megawatti

Jäsen
Vesivaraajasta näyttää vuotavan vettä, ja pahoin pelkään että on vesivaraaja yksinkertaisesti ruostunut puhki... en tiedä voiko olla muu syy, vesivaraajan yläpuoliset tilat on kuivat. Sikäli on yllättävää jos kyseessä puhkiruostuminen, koska kyseessä vasta 6 vuotta käytössä ollut laite. Mutta olen vasta kerran vaihtanut anodin joten se saattaa olla syy.. olisi pitänyt varmaan joka vuosi vaihtaa.

Joka tapauksessa. onko jollain vinkata hyvää putkimiestä Espoon suunnalta joka osaa näitä korjailla? Tässä tapauksessa luultavasti täytyy vaihtaa varaajan. Onko kellään tietoa kuinka iso operaatio suorittaa?
 

kaihakki

Vakionaama
Millainen varaaja on kyseessä.
Meillä on Bilteman 50 litrainen kv varaaja, jonka kestoikä on ollut välillä 1 vuosi ja välillä 3 vuotta. Alkaa vuotamaan ja käyn sitten ostamassa uuden. Maksaa n. 100,- euroa. Sinne kertyy jostain syystä hiekkaa ja moskaa. Siksi lyhyt ikä ei harmita. Meillä päin Vantaata puhkeaa vesiputkistoa aina silloin tällöin. Taitaa siinä paikkausoperaatiossa mennä putkistoon kuravettä ja hiekkaa, joka sitten jää tuohon varaajaan.
Elikkä on monenlaista laatua varaajissa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Noin 30 vuotiaan Haaton tekeleen elvytin vaihtamalla vastuksen tiivisteen 3 vuotta sitten. :grandpa: On samaa vuosimalllia torpan kanssa kanssa, joten sopivat hyvin yksiin. Tosin rosteripytty, ei tarvetta vaihdella noita anodeja ja ihan luonnon vesillä.
 

Skata

Vakionaama
@Megawatti mistäs pytty vuotaa, onko selvää kohtaa?? Koskas vaihdoit anodin viimeksi ja laitoitko tuolloin niihin kierteisiin kierreteippiä?? Jos tiputtaa siitä ??
 

Megawatti

Jäsen
@Skata oli pyydettävä Nilanin huoltomiehen tarkistamaan asian ja selvisi että todellakin oli vesivaraajan vuoto kyseessä. Vuotokohta on jossain tankin yläosassa, ja tiputtaa pikkaisin tasaisella vauhdilla. Ensiviikolla menee vesivaraaja vaihtoon. Anodi on vaihdettu kolme vuotta sitten, silloin vielä oli anodista jäljellä ihan hyvin tavaraa, vaihto oli suunnitelmissa nyt. Mielenkiintoista nähdä onko anodi kuinka kulunut kun varaaja otetaan irti...
 

Telehell

Aktiivinen jäsen
Ok. Itselläni on 2017 pumppu, siinä on tarkastus käyttöpaneelin kautta niin, että irroitetaan piuha anodilta ja katsotaan antaako vikakoodia. Liekkö sit miten luotettava, näe ja tiedä.
 

Magirus

Jäsen
Ok. Itselläni on 2017 pumppu, siinä on tarkastus käyttöpaneelin kautta niin, että irroitetaan piuha anodilta ja katsotaan antaako vikakoodia. Liekkö sit miten luotettava, näe ja tiedä.
Onko tuosta tarkastuksesta muuten maininta manuaalissa? Eli miten suoritetaan näihin näyttöpaneelin kautta tarkastettaviin? Olin ollut siinä uskossa, että se ilmoittaa itsestään hälytyksen, jos anodi on kulunut liiaksi.. Saman tyylisesti kun auton jarrupalojen kuluneisuuden ilmaisin. Modbus-väylään antaa ”AUX-temp (sacrificial anode)” arvon -20,6C eikä näytä viimeisen vuoden aikana muuttuneen..
 

Telehell

Aktiivinen jäsen

Tuolta CTS602;

"Näissä malleissa CTS 602 -ohjausjärjestelmä vahtii anodin tilaa ja paneelin HÄLYTYS ANODI -ilmoitus kertoo vaihtotarpeesta.
Tarkista anodin tilaa mittaavan järjestelmän tila kerran vuodessa. Irroita anodiin menevä johdin (kelta/vihreä), tällöin paneliin pitäisi syttyä HÄLYTYS ANODI. Aseta johdin takaisin ja kuittaa hälytys, anodin tilan tulisi näyttää Näytä data -valikossa normaalia."
 

Magirus

Jäsen

Tuolta CTS602;

"Näissä malleissa CTS 602 -ohjausjärjestelmä vahtii anodin tilaa ja paneelin HÄLYTYS ANODI -ilmoitus kertoo vaihtotarpeesta.
Tarkista anodin tilaa mittaavan järjestelmän tila kerran vuodessa. Irroita anodiin menevä johdin (kelta/vihreä), tällöin paneliin pitäisi syttyä HÄLYTYS ANODI. Aseta johdin takaisin ja kuittaa hälytys, anodin tilan tulisi näyttää Näytä data -valikossa normaalia."
Jotenkin ymmärtäisin tuon niin, että varsinaisen järjestelmän toimivuus testataan (varuiksi) irroittamalla tuo johdin. Näin nähdään että varsinainen ”vahti” on kunnossa. Voin toki olla väärässä. Tuntuisi tolkulta toiminnalta se, että anodin kuluessa puhki, antaisi tuon HÄLYTYS ANODI -vikakoodin.

Toisaalta koko koneen logiikka ja toiminnallisuudet on niin kummalliset, että voi se tuokin olla noin höperösti suunniteltu ja toteutettu.
 

Jolberious

Vakionaama
Esimerkiksi jarrupalojen kuluneisuus anturin toimintalogiikka:
Kun yhteys on kunnossa ja "pinnit yhdistetty", on homma ok, kun jarrupalat kuluvat niin anturi katkeaa ja yhteys menee poikki -> valo tauluun.

Toimisiko tuollainen anodivaroitin samalla tavalla ja kun anodi kulahtaa riittävästi, yhteys katkeaa?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Toimisiko tuollainen anodivaroitin samalla tavalla ja kun anodi kulahtaa riittävästi, yhteys katkeaa?

Anodin ja rungon välillä on jännite-ero silloin kun se on hengissä. Jossain vehkeissä johto nypätään irti ja sitten yleismittarilla katdotaan että lukema on oikeissa haarukoissa. Kun piuha on paikallaan siinä menee pieni virta - uskoisin että tuo laite seuraa virran kulkua.
 

Telehell

Aktiivinen jäsen
Joo kyllä minä ymmärrän ton niin, että CTS602 antaa vikakoodin kun anodi on vaihtokunnossa.

Kuten sivustolla sanotaan;
Näissä malleissa CTS 602 -ohjausjärjestelmä vahtii anodin tilaa ja paneelin HÄLYTYS ANODI -ilmoitus kertoo vaihtotarpeesta.

Eli ns.fyysiselle tarkastukselle ei ole tarvetta.
 

Magirus

Jäsen
Näinhän se loogisesti toimisi. Itse lähinnä ymmärsin aiemmista viesteistä niin, että tuota johtoa tarvitsisi käyttää irti anodin kunnon tarkastaakseen. Näinhän se ei kuitenkaan ole, sillä varmistetaan lähinnä tuo vahdin toiminta, eikö niin? Jos esim. nyt suoja-anodi kuluisi puhki, niin kyllähän se tuon hälytyksen antaa ilman johtojen irroittelua.
 

kaihakki

Vakionaama
Meillä ensimmäinen Bilteman varaaja toimi muistaakseni 1 vuotta ja alkoi vuotaa suihkuamalla. Sain takuuna uuden. Se kesti n. 2 vuotta ja alkoi vuotaa suihkuamalla. Seuraavan ostin riihikuivalla ja se kesti muistaakseni 3 vuotta. Ostin taas uuden riihikuivalla ja se on nyt toiminnassa. Jokaisessa oli anodi ihan hyvässä kunnossa. Eliu vuoto johtuu vaan siitä, että pönttö hitsataan jossain halpamaassa surkealla laadunvarmistustasolla ja hitsaussaumat ovat kelvottomia. Mutta pönttö on halpa. Näyttää nyt nousseen reippaasti. On nyt 135,- euroa, kun viimeksi oli muistaakseni 99,- euroa. Pitänee seuraavaksi alkaa katsoa kestävämpiä pönttöjä. On vaan niin sopivan kokoinen autotallin katonrajaan.
Täältä löytyy: https://www.biltema.fi/rakentaminen/lvi/lamminvesivaraajat/lamminvesivaraaja-2000038416
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Mutta pönttö on halpa. Näyttää nyt nousseen reippaasti. On nyt 135,- euroa, kun viimeksi oli muistaakseni 99,- euroa.

Noita emalipyttyjä myydään itärajantakana Zanussina, Electroluxina, Gorenjena, Astonina ....
Satasella ja alle saa jotain 80 litran pyttyä, pienimmät mitä nyt yleensä on ovat jotain 60-70 €. Kestävyydestä en tiedä. Bilteman ei välttämättä ole tarvinnut niitä sen kummemmin teettää, vain tilata omilla tarroilla. Näkyy olevan saksalaiseksi väitettyä Bosch Tronic 2000 T 50 SB satasella, (50 litran emalipytty) mutta euroalueella esim. tuota Boschia ei taida olla myytävänä ja Puolassakin hinta kipuaa jo 120 €.

 

Megawatti

Jäsen
Joo, tältä muuten näytti kolmen vuoden jälkeen vaihdettu anodi ja toinen kuva on anodista joka oli varaajan sisällä vaihtohetkellä. Näyttää siltä että on ollut jotain pielessä anodin toiminnassa koska ei ole juuri sulanut, tämä lienee syy miksi on ruostunut.

IMG_20200126_164732.jpg


IMG_20200111_144538.jpg
 

Megawatti

Jäsen
Kannattaa tosiaan tarkistella niitä anodeja että ei tarvitse samanlaista varaajan vaihtooperaatiota suorittaa, on aika helkkarin iso duuni ja sen myötä myös kallis. Veikkaisin että kaikki lämmittyskustannuksissa tullut säästö verrattuna esim suorasähkölämmitykseen, on tällaisen operaation jälkeen menetetty.
 

pjr

Aktiivinen jäsen
Vs: Kloori syö Nilanin

Appiukolta löytyy saman ikäinen VP18C. Siihen on kertaalleen pytty vaihdettu 10vuoden iässä anodin vaihdon unohtumisen seurauksena. Vakuutusyhtiö korvasi muistaakseni ~puolet jumpasta(~2k€) ikävähennysten jälkeen.
Tuossa tuli joskus aikasemmin kirjoteltua appiukon tapauksesta niin kannttaa vilkasta jos kotivakuutuksesta sais jotain takas päin.
 

BUK

Jäsen
2020 mallissa on varaaja päivittynyt ruostumattomaan:

"Uusi (2020 lähtien) ruostumaton varaajasäiliö poistaa suoja-anodin tarkistus- ja vaihtotarpeet sekä pidentää laitteen käyttöikää!"

(Onkohan samalla hoksattu päivittää tuo lapsellinen ruuveilla avattava suodatinkotelo johonkin pikalukkoihin.)
 

Tois puol jokke

Vakionaama

Telehell

Aktiivinen jäsen
6700e se maksoi 2017 tämä oma Ec9 pömpeli, vai onko näitä joskus halvemmalla saanut?

Tuossa tuli joskus aikasemmin kirjoteltua appiukon tapauksesta niin kannttaa vilkasta jos kotivakuutuksesta sais jotain takas päin.

Niin, toki kotivakuutuksessa on korvausrajoituksena huollon puutteesta aiheutuvat vahingot, että korvauksen saanti riippuu sitten käsittelijän ammattitaidosta.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Eiköhän siellä katsota vain ikävähennykset ja korvata sen mukaan.

Juu, ei vakuutusytiöillä ole enää henkilökuntaa tutkimaan tämmöisiä - tavallisten ihmisten harvat, halvat ja pienet vahingot maksetaan kyselemättä ja pienet epäselvyydet menevät vähän niinkuin mittatappioina, asiakkaat maksavat vakuutusmaksuissaan. Tietokone sitten vinkaisee jos joku alkaa tekemään jotain kummaa määrissä tai hakemus on muuten epätavallinen. Ainakin aiemmin tätä tietoa pahiksista myös jaettiin yhtiöiden kesken, niillä saattaa olla jopa yhteinen vilunkiveijareiden rekisteri jos se on enää mahdollista.
 

kotte

Hyperaktiivi
saattaa olla jopa yhteinen vilunkiveijareiden rekisteri jos se on enää mahdollista.
Jollei muuten, niin tuollaisen rekisterin voinee sopivalla järjestelyllä ulkoistaa jonnekin, missä säännöt eivät estä ja hakea sitten aina tiedot tuolta. Vakuutusbisneshän on globaalia muutenkin, joten myös globaali riskinhallinta on jo jälleenvakuutusten riskitietojen kannalta välttämätöntä.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
missä säännöt eivät estä ja hakea sitten aina tiedot tuolta.

Tätähän kyllä jo harrastetaan... on tehty jo ennen GDPR.ää. Kiinni vaan ei saa jäädä, pollisitkin jäivät omasta atari-kannastaan aikoinaan. Tuollainen pahisrekisteri ei valitettavasti voi olla kovin salainen tai sitten se ei ole enää kovin käyttökelpoinen...
 

Telehell

Aktiivinen jäsen
Vakuutusyhtiöt tarkastavat aina vahinkoa aukaistaessa, että onko samalla asiakkaalla avattu samoja vahinkoja muissa yhtiöissä. Samoin on olemassa myös vakuutusyhtiöiden välinen ns.väärinkäytösrekisteri, jonne asiakas päätyy mikäli jää petoksesta kiinni. Tämä estää vapaaehtoisten vakuutusten myönnön ja käytännössä ainut vakuutus mitä saa sen jälkeen on liikennevakuutus. Rekisteri on ihan julkisesti tiedossa, ei ole mikään salainen juttu.



Vakuutusyhtiöillä on edelleenkin henkilökuntaa tutkia näitäkin, lopputulos riippuu vaan käsittelijän osaamisesta. Yleensä ratkaisun tekee korvausneuvoja ja mikäli käsittelijän oma taito loppuu kesken kysyvät sitten tukea vahinkotarkastajalta. Valtaosa vahingoista menee nimenomaan ikäpoisto ja omavastuu vähennyksillä, jos selkeää huollon puutetta niin sitten on mahdollisuus korvauksen eväämiseen.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Eikös tässä tapauksessa ole huolto tehty... toki ymmärän että vakutusyhtiö yrittää olla maksamatta mutta vähän vaikeeta jos käyttöohjeissa mainitut asiat on tehty.
 

Telehell

Aktiivinen jäsen
Eikös tässä tapauksessa ole huolto tehty... toki ymmärän että vakutusyhtiö yrittää olla maksamatta mutta vähän vaikeeta jos käyttöohjeissa mainitut asiat on tehty.

"Appiukolta löytyy saman ikäinen VP18C. Siihen on kertaalleen pytty vaihdettu 10vuoden iässä anodin vaihdon unohtumisen seurauksena. Vakuutusyhtiö korvasi muistaakseni ~puolet jumpasta(~2k€) ikävähennysten jälkeen."
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
"Appiukolta löytyy saman ikäinen VP18C. Siihen on kertaalleen pytty vaihdettu 10vuoden iässä anodin vaihdon unohtumisen seurauksena. Vakuutusyhtiö korvasi muistaakseni ~puolet jumpasta(~2k€) ikävähennysten jälkeen."

Nilanin ohjeet käskee tarkistamaan anodin kunnon kerran vuodessa ja näyttää että ohjeiden mukaan menty kun anodi ei ole kulunut.
Tarkista kuumavesisäiliön suoja-anodi ja vaihda se, jos se on voimakkaasti kulunut. Jos suoja-anodia ei vaihdeta, seurauksena voi olla säiliön vaurioituminen korroosion vaikutuksesta. Lähde: www.nilan.fi/huolto/ohjeet/
 

Telehell

Aktiivinen jäsen
Menee kyllä ihan offtopiciksi, mutta en nyt tainnut pysyä kärryillä. Eikös tuossa kerrota, että säiliö meni vaihtoon anodin vaihtamatta jättämisen takia. Eli huolto on laiminlyöty, vai?

No mutta yleisenä huomiona tämä nyt oli muutenkin, että huoltamatta jättäminen voi olla vakuutuskorvausta hakiessa kallis virhe. Sillä ei ole väliä, onko kyse unohduksesta vai tahallisuudesta.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
lauseessa nimenomaan kerrotaan säiliön menneen vaihtoon anodin vaihtamatta jättämisen takia

Jaa en itse näe kommenttia että olisi mennyt vaihtoon vaihtamatta jättämämisen takia. Sen sijaan sanotaan että vaihdettu 3 vuotta sitten. Mikä on anodin vaihtamisväli? Anodi vaihdetaan kun sen paksuus on alle 1 cm.
 
Viimeksi muokattu:

Skata

Vakionaama
Tulipa jumpattua anodin vaihto. Kuvissa vasemmalla jo kertaalleen vaihdettu, oikealla alkuperäinen. Originaali on siis pidempi ja kulunut selvästi vaihtoversiota vähemmän. Vaihtoversio hyvä puoli on noi heikennykset, josta anodin saa taipumaan. Kumpaakaan ei olisi kulumisen vuoksi tarvinnut vaihtaa, läpimittaa oli molemmilla kerroilla reilusti. Laite on ollut toiminnassa loppuvuodesta 2011, eka anodin vaihto 2015 ja nyt siis tänään uusi vaihto. Mutta vettä tuli kyllä runsaasti, eikä pysähtynyt alipaineesta vaikka näin teki ekalla vaihtokerralla (ja pitäisi Nilanin ohjeen mukaan tehdä). Olin onneksi varautunut ja tehnyt tyhjästä 2 litran Lasolpurkista pienen ohjurin ja ohjasin veden 10 litran ämpäriin. Hiekkamoskaa (anodin kappaleita?) tuli ihan reippaasti, tulipa tyhjennettyä ne samalla. Kierreteippiä ja kiinni.
Eli Turun alueella, ainakaan minulla, ei anodi juuri kulu. Mutta taitaapa laitteeni muutenkin olla kumma versio, kun ei kuluta (edelleen 125 neliötä + 12 neliön varasto ~8 asteessa, 3 henkilöä. Tänä ”talvena” takkaa ei kertaakaan ja saunaakin hyvin vähän. Ja vuosikulutukset ~10 000 kwh) eikä tarvitse mitään huomiota ilmanvaihdon kausivaihdon lisäksi :cool:
 

Liitteet

  • 6C309139-74DD-4203-B71A-BA0640F4F0A0.jpeg
    6C309139-74DD-4203-B71A-BA0640F4F0A0.jpeg
    75,1 KB · Katsottu: 148

Magirus

Jäsen
Onko tuosta tarkastuksesta muuten maininta manuaalissa? Eli miten suoritetaan näihin näyttöpaneelin kautta tarkastettaviin? Olin ollut siinä uskossa, että se ilmoittaa itsestään hälytyksen, jos anodi on kulunut liiaksi.. Saman tyylisesti kun auton jarrupalojen kuluneisuuden ilmaisin. Modbus-väylään antaa ”AUX-temp (sacrificial anode)” arvon -20,6C eikä näytä viimeisen vuoden aikana muuttuneen..
Nyt sai tähänkin varmistuksen. Tänä aamuna anodi-häly, eli vaihdon aika. Tuo AUX-temp näytti myös muuttuneen, eli puhki kulunut. Kone 2015 vuosimallia, luultavasti ensimmäinen anodin vaihto.
 
Täällä 88-vuosimallin 300l lämminvesivaraaja käy ja kukkuu, tosin lämmittää enää yhdellä vastuksella 1kw teholla,
saa nähdä milloin sekin sammuu. Joskus satunnaisesti tippasee vettä jostakin eristeen ja kuoren välistä, ja vesi valuu
säätönuppia pitkin laatoitetulle lattialle jossa viemäri alla. Vaikuttaisi että tippasee vettä lähinnä jos on käyttänyt lämmintä
vettä vähän reilummin. Hikoileeko tuo pönttö eristeen välistä jotenkin vai mikä lienee sitten.
 

Liitteet

  • IMG_20200815_203058.jpg
    IMG_20200815_203058.jpg
    131,2 KB · Katsottu: 26
  • IMG_20200815_203327.jpg
    IMG_20200815_203327.jpg
    192 KB · Katsottu: 28

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ei hikoile. Todennäköisesti vastuksen tiiviste mennyt. Hyvällä tuurilla saattaisi pystyä vaihtamaan, ellei ole kauan vuotanut. Vuoto syö mustan kiristysrenkaan ja sen jälkeen jokseenkin korjaamaton paikka. Termari ja vastus kärsivät tuosta kosteudesta. Saattaapi olla jo vaikeaa saada pultteja auki.
 
Paikallinen putkimies kävi tosiaan aiemmin vilkaisemassa tätä tapausta, ja oli sitä mieltä että tämän ikäisen laitteen kohdalla kannattaa jo koko laite vaihtaa uuteen. Ei oikein innostunut tämän korjaamisesta ;D
 
Ylös Bottom