Energy Save AH, HBH vastusten ohjauslogiikka

siwer

Vakionaama
Googlella ei tietenkään löydy.

ES ei ole oikein kunnolla vaivautunut dokumentoimaan miten nuo varavastusten ohjaukset toimivat.

Extended manuaali https://energysave.se/wp-content/uploads/2020/06/es_manual_extended-user-manual-hmi_eng_v1.pdf sentään kertoo vähän enemmän kuin paperinen user's reference manual, eli:

* Tuo väittää että AH on aina käytössä vaikka "backup heating sources for heating" ei olisikaan ruksattu. Sitä ei siis saa pois. OK, so far so good.
* HBH ruksataan käyttöön, ja sitten voi valita tuleeko se ennen AH:ta vai sen jälkeen.
* HBH:lle voi konffata käynnistymiskynnyksen lämpötilavirheen ja minuuttien tulona. Hienoa.
* AH:ta ei voi konffata mitenkään.

Se mikä jää dokumentaatiosta epäselväksi, millä kriteereillä AH käynnistyy, sen on siis oltava joku sisäinen kovakoodattu ehto kun mitään konffattavaa ei ole.

Epäselväksi jää myös miten käyttäjä mukamas voi valita järjestyksen että kumpi tulee käyttöön ensin, HBH vai AH, jos kerran AH:lle on joku oma sisäinen fiksattu kriteerinsä. Jos käyttäjä laittaa vaikkapa maksimi asteminuutit HBH:lle ja sen suuremmalle prioriteetille, estääkö se AH:ta toimimasta omalla logiikallaan koska HBH:n pitäisi tulla ensin?

Voin toki seurailla miten laite käyttäytyy mutta jos joku olisi jo tämän reverse-engineerannut tai löytänyt oikean dokumentaation.

Ärsyttäviä tällaiset dokumentoimattomat kikkareet kun tuokin on aika oleellinen ominaisuus. Voisin olettaa että kun johdottaa AH:n ja HBH:n molemmat tarpeeksi isoihin vastuksiin niin ei kämppä kylmene, mutta itse haluan varmistua myös siitä ettei nuo vastukset runksuta turhaan päälle esim. tilanteessa jossa asetuspiste on hieman noussut, suuri osa energiasta menee pattereihin ja varaajan lämpötila nousee erittäin hitaasti, mutta nousee kuitenkin.
 

pelzi_

Vakionaama
Ja tuo hidas vaste on tietysti yksi varaajan käyttämisen tuomista ongelmista, pitäisi tehdä varuiksi lämpimämpää että shuntti sitten reagoi nopeasti, ja se taas huonontaa COPia ja niitä säästöjä mitä varaajalla haettiin. Toki nykyaikana voi sääennusteen perusteella myös todella ennustaa, joten tämä ongelma on täysin ratkaistavissa ja asetuspisteen muutoksen voi tehdä hyvin hitaasti.
 

siwer

Vakionaama
Niinpä onkin, missasin nuo oleelliset sanat tuossa example-kohdassa: "When the set accumulating value is exceeded, the first backup heater is switched on. Then a new countdown starts for the second step." Kiitos, se vastaa kysymyksiini tyhjentävästi.

Pienen varaajan kanssahan tuo systeemi on hyvä. Kovin ison varaajan kanssa asteminuuttivirheintegraattori ei toimi ellei ole kahta erillistä setpointtia "tämä tarvitaan" (minkä perusteella varavastuksien asteminuuttivirhe lasketaan) ja "tähän asti saa ladata" (minkä perustella kompressorin teho valitaan). Toinen vaihtoehto olisi derivaattatermi joka estäisi vastuksia tulemasta päälle jos lämpenemistä tapahtuu ilmankin vastuksia.

Täytyy se oma säätö tehdä Heti Kun Kerkeää eli tällä vauhdilla joskus v. 2027. Inputteina Ilmaviihteenlaitos, aurinkoinvertterin modbus-data ja pääsulakkeiden virtamittaukset. Varaaja saisi olla isompi että kikkailu onnistuisi paremmin. 1200 litralla ei kannata varata ajatuksella että "päivällä on parempi COP" koska varatun energian dT syö kokonaan sen paremman COPin. Mutta aurinkoenergia on toki oiva syy ladata huonollakin COPilla, verkon käyttäminen akkuna on niin epätaloudellista että COP saa pudota paljonkin, esim. 3.0:sta 1.5:een vielä voiton puolella! Mutta tällä ei ole mikään kiire kun Elenia ei pidä lupauksiaan ja yksivaihekone on toistaiseksi ihan vitsi aurinkoa ajatellen.

Suntin kyllä olis tarkoitus olla auki niin usein kuin mahdollista, ei pidä liikaa ruveta liian innokkaasti kikkailemaan sen varaamisen kanssa ilman kunnon dataa ettei mene pakkasen puolelle hyödyt. Silloin sitä tietysti kannattaa sulkea kun aurinko paistaa ja kone painaa hyvällä COPilla ilmaisella sähköllä vaikka 50-asteista vettä, tällaisia kelejä on keväisin ja syksyisin.
 
Viimeksi muokattu:

siwer

Vakionaama
Lisäksi tossa säädössä on mielestäni selvä ajatusvirhe, asteminuuttivirhettä lasketaan esimerkin mukaan
Tset - Tactual
vaikka mielestäni pitäisi laskea
Tset - Heating/Cooling restarts water dT - Tactual

Esim. defaulteilla (restart dT = 2) jos asetuspiste on 40, tankki on käynyt jossain vaiheessa 42 asteessa (kone mennyt pois) ja sitten hiljaksiin pudonnut 38.1 asteeseen, kompressori on (ja kuuluukin olla) pois päältä on/off-hystereesin vuoksi. Tämä kuitenkin koko ajan kerryttää asteminuuttivirhettä. Jos energiankäyttö on vähäistä ja varaaja on iso, varaajahan voi hillua pitkäänkin juuri tuossa asetuspisteen alapuolella mutta uudelleenkäynnistyksen yläpuolella, ja aiheuttaa sen että varavastukset käynnistyvät syyttä suotta vaikka lämpötila on pyydettyjen rajojen sisällä. Ja sitten se vastuksilla lämmittäminen estää kompressoria käynnistymästä uudelleen!

Täytyisi tietysti kokeilla toimiiko se noin hölmösti.
 
Viimeksi muokattu:

pelzi_

Vakionaama
Olettaisin että vastaavasti se laskuri menee plussalle (vai miinukselle?) kun kompura käy, niin se toimii tarpeeksi hyvin.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Extended manual 4.10 asteminuuttit koskee vain vastuksia.
Konella on oma tehdassäätö sekä lämmityksessä että käyttöveden lämmityksessä.

Milloin vastus laukea töihin?
ES kone vaihtaa kompressorin kierroksia tehdasäätöjen mukaan (liitteenä vaikka AWC19-R32-M-V6 tänään isommassa patteritalossa).
Kone aloittaa korkeilla kierroksilla että takaa öljyn kierto kylmäaineen kanssa. Sitten kone alkaa etsiä sopivia kierroksia. Koska sää on plussalla sitten myös tämä kone välillä pysähtyy.
Jos nyt sää olisi kylmä sitten vakiosäätö katsoo onko koneen teho riittävä että onko lämpötilan nousu aikayksikkössä riittävän nopea. Jos päätos on EI sitten tulee käsky sauvalle. Tämä käsky tulee viivella jonka saa asiakas säätää.

Talon lämmitys on hidas prosessi. ( Vaikka minulla itsellä on VILP sekä lattialämmitys sitten lämmitin betonilattian eilen mutta tänään ei ole VILP toiminut koska sähkön hinta on korkea. Talo on kuitenkin lämmin. )
Että jos vaikka sauva laukesi joku minuutti aikaisemmin tai myöhemmin sitten tästä ei ole lattialämmityksen tapauksessa juuri mitään.
Patterikierto on nopeampi, siksi voi laittaa pienemmän viiveeen.

Sauvan voi laittaa AH, mutta tekemalla rastin menuun saa asiakas vaihtaa kumpi ensin laukea, AH tai HBH.

Jos halua lataa isoa varaajaa kevällä tai syksyllä sitten menussa on "Set outdoor temp to blok the auxial heater"-- tehdassäätö 0 C.
Jos tästä ei tykkää voi laittaa jonkun muun numeron. Mutta vaikka jos ulkosää on yli 0 astetta sitten sauvat ei laukea töihin.
Että kyllä voi lataa varaajaa lämpöpumpulla korkeammalle lämpötilalle jos noin halua.
 

Liitteet

  • chart (8).jpeg
    chart (8).jpeg
    61,1 KB · Katsottu: 21
Viimeksi muokattu:

siwer

Vakionaama
Kiitos kun mainitsit tuon blokkaustoiminnon. Jos tekee oletuksen että laite on luotettava ja sen hajoaminen johonkin erroriin tai vaikkapa sulatusongelmaan on niin erikoinen tapahtuma että talo saa mennäkin silloin kylmäksi, silloinhan tuon "Set outdoor temp to block the aux heater" -kohdan voi laittaa sellaisiin arvoihin milloin vastusten mukaantulo on odotustenmukaista eikä mikään vikatila, vaikkapa nyt -15. Tällöin ei tartte miettiä meneekö vastukset turhaan päälle missään erikoisessa tilanteessa, ja asteminuuttiarvoa ei tarvitse pistää järjettömän suureksi, niin että ne sitten tulevat kohtuu ajassa peliin kun oikeasti tarvitsee. Tosin se maksimiarvo minkä voi laittaa on 600, ei siinä talo ehdi jäähtyä kuin asteen osia, joten sen voi hyvillä mielin asettaa maksimiin turhan laukeamisen välttämiseksi.

Tämä blokkausasetus ei taida blokata HBH:ta, ainoastaan AH?

Talon pattereiden/vesikalusteiden jäätymisriskiä ei mulla näiden asetusten puolesta ole, varaajassa on 3.4kW vastuksia mekaanisen termostaatin perässä, napsahtaa päälle kun tippuu alle 25:n, millä kyllä putket pysyy sulana.
 

pelzi_

Vakionaama
Ulkolämpömittaria eristämällä voi hidastaa asetuspisteen muutoksia. Silloin vähenee todennäköisyys että jyrkkä muutos aikaansaa vastusten käynnistymisen, mutta en oikein usko että se on ongelma.
 

siwer

Vakionaama
Käyttääköhän tuo ES sitä ulkolämpömittaria muuhun kuin käyräohjaukseen. Esim. päätösentekoon sulatuksissa tms. Eli jos anturia huijaa tavalla tai toisella, seuraako siitä ongelmia?

Käyräohjausta varten olisin kaivannut erillistä anturia jonka voisi viedä talon pohjoisseinälle ettei aurinko osu siihen. Sitten siihen olisi voinut tehdä myös kaikenlaisia huijauksia, mukaanluettuna tuo mainittu mekaaninen RC-suodatin vaikkapa laittamalla anturi pieneen eristettyyn metallimöykkyyn.

Ottaen huomioon talon varaavuuden, itse olen ajatellut että käyrää voisi ajaa 24 tunnin liukuvasta keskiarvosta josta 12 tuntia tulisi omasta mittaushistoriasta ja 12 tuntia Ilmatieteenlaitoksen ennusteesta seuraaviksi 12 tunniksi. Ei ainakaan tulisi sitä efektiä että laite käy isoimmalla teholla yöllä kylmimpään hetkeen, mutta kävisi keskimäärin oikealla teholla, ja tasaisesti, kun keskiarvossa olisi aina mukana jokainen vuorokauden tunti samalla painotuksella.
 

pelzi_

Vakionaama
Tuskin se hidastus sitä haittaa, mutta yleensä ulkoanturia käytetään päättämään sulatetaanko ollenkaan ja joskus myös kylmemmässä sulatetaan pidempään, mutta ehto tälle on jokin mielivaltainen +5 ja -10. Ei se NTC muutenkaan ole niin tarkka että se vimpan päälle olisi. Ison varaajan kanssa käyrän muutoksen on kyllä toivottavaa olla niin hidas kuin mahdollista vaikka se lisääkin viivettä entisestään. Se ennuste auttaa sitten siihenkin.

Ehkä tärkeämpi ennusteen sovellushan on kuitenkin sään lauhtuminen, turha ylilämmittää kämppää pahimmillaan vastuksin tehdyllä liialla lämmöllä. Siksi hidastus toki olisi kiva vain yhteen suuntaan.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Käyttääköhän tuo ES sitä ulkolämpömittaria muuhun kuin käyräohjaukseen. Esim. päätösentekoon sulatuksissa tms. Eli jos anturia huijaa tavalla tai toisella, seuraako siitä ongelmia?

Käyräohjausta varten olisin kaivannut erillistä anturia jonka voisi viedä talon pohjoisseinälle ettei aurinko osu siihen. Sitten siihen olisi voinut tehdä myös kaikenlaisia huijauksia, mukaanluettuna tuo mainittu mekaaninen RC-suodatin vaikkapa laittamalla anturi pieneen eristettyyn metallimöykkyyn.

Ottaen huomioon talon varaavuuden, itse olen ajatellut että käyrää voisi ajaa 24 tunnin liukuvasta keskiarvosta josta 12 tuntia tulisi omasta mittaushistoriasta ja 12 tuntia Ilmatieteenlaitoksen ennusteesta seuraaviksi 12 tunniksi. Ei ainakaan tulisi sitä efektiä että laite käy isoimmalla teholla yöllä kylmimpään hetkeen, mutta kävisi keskimäärin oikealla teholla, ja tasaisesti, kun keskiarvossa olisi aina mukana jokainen vuorokauden tunti samalla painotuksella.
ES käyttää ulkolämpöanturia myös muuhun kuin käyräohjaukseen, esimerkiksi sulatusohjelmassa.
Anturia ei voi missän tapauksessa hidastaa!
Kyllä ulkolämpötilan anturi voisi olla talon pohjoispuolella. Tämä paikka höyrystimen vieressä ei ole paras mahdollinen. Mutta noin on tämä vuodesta 2004 ollut.

Kyllä ohjauksen manuaali on 50 sivua pitkä sekä aikamoisesti on säätöja. Jos kuitenkin on omia ajatuksia sitten on parempi valmistaa joku eri säädin tai jotain muuta mutta ei pitää koskea konetta. Validettavasti on turha toivo jotain muutoksia tehdä kuin insinööriporukka on jo nyt 17 vuotta laidetta kehittänyt.
 

siwer

Vakionaama
Onhan nuo säädöt ihan OK, ei tee mieli valittaa. Ennemmin tämä yksinkertainen P-säädin hystereettisellä on/offilla + ziljoona muuta parametria kuin erään nimeltämainitsemattoman tuplasti kalliimman koneen 14.5 miljoonaa riviä koodia ja villisti oskilloiva säätölööppi.

Koko hommaa jos haluaa hallita itse mutta pitää kaikki oleelliset toiminnot kuten sulatukset, niin voisi vaan huijata Tc-anturia keinotekoisilla resistansseilla saadakseen ulos haluamansa tehon kompurasta.
 

Arnold

Amatöörimäinen puuhastelija
Tämä paikka höyrystimen vieressä ei ole paras mahdollinen.
Näköjään anturin lukema putoaa pahimmillaan 3-4 astetta koneen käydessä. Hain esimerkin viikon takaa. Pudotus vaihtelee, mutta yleensä ainakin 1 asteen.

Onko tietoa, onko tätä asiaa kompensoitu ohjaussoftassa? Kun ilmeisesti on tiedostettu "ominaisuus".
 

Liitteet

  • chart_2021-09-28.png
    chart_2021-09-28.png
    250,7 KB · Katsottu: 12

siwer

Vakionaama
Kyllä sitä kiinnitysnipsua voisi mielestäni vähän taittaa että olisi ihan vähän kauempana höyrystimestä mutta kuitenkin ilmavirrassa. Tuskin se pumpun sulatuslogiikkaa rikkoo.

Itse en ole ajanut käyrällä vielä ollenkaan kun säät ovat olleet niin tasaisia että olen käynyt itse vaan muuttamassa asetuspistettä tarpeen mukaan. Näin välttää sen että kone tekisi lämpöä öisin ja lepäisi päivät. Jos tuon haluaisi automatisoida, pitäisi ulkolämpötila ottaa 12 tunnin päästä tulevaisuudesta.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Näköjään anturin lukema putoaa pahimmillaan 3-4 astetta koneen käydessä. Hain esimerkin viikon takaa. Pudotus vaihtelee, mutta yleensä ainakin 1 asteen.

Onko tietoa, onko tätä asiaa kompensoitu ohjaussoftassa? Kun ilmeisesti on tiedostettu "ominaisuus".
Otetaan vaikka lentokone. Lentokonessa on automatiikka joka säätää lentokorkeutta vaikka ulkona on kaikenlaisia ilmavirtauksia.
VILP ohjauksen tavoite on usein veden lämpötila varaajassa.
Jos nyt tämä varaajan lämpötila käyrän mukaan hettää asteen sitten sillä ei ole olennaista vaikutusta.
Talon patteriveden tai lattiaveden säädin on usein Ouman tai joku muu.

Jos talon lämmityspiirissä on vain tämä ES lämpöpumppu sekä ei ole toisia säätimiä sitten voi laittaa menusta "Heating/Cooling 1" käyrän lisäksi "Room temperature effect on heating curve" rastin sekä "Ideal room temp. in heating" vaikka 22 C. Anturi Tr pitää olla vaikka olohuoneella. Sitten tämän anturin näyttö parantaa käyrää.

Että tavoiite on tämä lentokorkeus tai veden lämpötila tai veden lämpötila huonelämpötilan sivuvaikutuksella.
Ulkolämpötila tai sää on sivuvaikutus joka halua haittaa toimivaa lämitysjärjestelmää.
 

siwer

Vakionaama
Tuo anturin kouplautuminen koneen käyntisykliin nyt ei sinänsä aiheuta muuta kuin pienen vääristymän käyrään, mutta kun käyrä joka tapauksessa haetaan paikalleen kokeellisesti, tällä ei suurta väliä pitäisi olla. Huonekompensaatio kannattaisi teoriassa pitää pois niin kauan kuin käyrää haetaan, ja sitten kun tuntuu ettei enää jaksa hakea käyrää kohdalleen niin sitten huonekompensaatio päälle korjaamaan loput.
 

pelzi_

Vakionaama
Se huonekompensaatio kyllä toisaalta tarkoittaa että käyrää ei edes tarvitse laittaa kohdalleen, kunhan vaan kulmakerroin ei ole aivan mitä sattuu.
 

siwer

Vakionaama
ES:n huonekompensaatio tosin ei ole säädettävä, se on joko kertoimella 0 tai 1 (1 asteen virhe -> 1 asteen ero veteen). Toikin on varmaan ihan riittävä jos käyrä on edes sinne päin. Tuo ei ainakaan ylikompensoi.
 

Arnold

Amatöörimäinen puuhastelija
Jos nyt tämä varaajan lämpötila käyrän mukaan hettää asteen sitten sillä ei ole olennaista vaikutusta.
Joo ei varmasti varaajaan olekaan. Mutta mietin lähinnä sitä liipaiseeko ulkoanturin putoava lukema ehkä turhaan noita sulatuksia, kun kirjoitit:

ES käyttää ulkolämpöanturia myös muuhun kuin käyräohjaukseen, esimerkiksi sulatusohjelmassa.
Anturia ei voi missän tapauksessa hidastaa!

Ja tuosta, ettei anturia saa hidastaa, se juuri tulikin mieleeni, olisiko softassa tehty tuohon joku kompensointi, jota hidastaminen häiritsisi.

ES:n huonekompensaatio tosin ei ole säädettävä, se on joko kertoimella 0 tai 1 (1 asteen virhe -> 1 asteen ero veteen). Toikin on varmaan ihan riittävä jos käyrä on edes sinne päin. Tuo ei ainakaan ylikompensoi.

Mistä tämä tieto muuten on peräisin?
 

siwer

Vakionaama
Mistä tämä tieto muuten on peräisin?
Siitä etten ainakaan minä ole siihen mitään asetusta löytänyt, pelkkä ruksi ja manuaalissa on kerrottu sitten tuo että 1 asteen virhe -> 1 asteen ero veteen. Varmaan jos siihen olisi joku asetus jossain piilossa niin manuaali ei kertoisi tuota kiinteää suhdetta.
 

Arnold

Amatöörimäinen puuhastelija
manuaalissa on kerrottu sitten tuo että 1 asteen virhe -> 1 asteen ero veteen
Jaa, tätä kohtaa en ole itse huomannut. Tuossa yllä linkitetyssä "extended manualissa" osui minun silmiini vain "small adjustments" tai "small corrections" sivulla 14 eikä niitä ole sen tarkemmin siinä auki selitetty.
 

siwer

Vakionaama
Okei, se oli varmaan sitten siinä paperisessa joka tuli koneen mukana vaikka se muuten onkin vähemmän kattava joiltain muilta osiltaan.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Se huonekompensaatio kyllä toisaalta tarkoittaa että käyrää ei edes tarvitse laittaa kohdalleen, kunhan vaan kulmakerroin ei ole aivan mitä sattuu.
Ensin pitää laittaa käyrä kohdalleen koska tämä ES VILP huonelämpötilan kompensoiti pystyy laskemaan tai nostamaan veden lämpötilaa vain 2...3 astetta.
Jaa, tätä kohtaa en ole itse huomannut. Tuossa yllä linkitetyssä "extended manualissa" osui minun silmiini vain "small adjustments" tai "small corrections" sivulla 14 eikä niitä ole sen tarkemmin siinä auki selitetty.
"Extended manual" sivu 13
Example:
The requirement is an indoor temperature of 21°C but the current heating curve heats the house to
22°C. Normally, lowering the water temperatures by 2-3°C will reduce the indoor temperature by app
1°C. (See example below)
Tämä on ohjeen toimittajan ajatus asiasta että usein vastaa 2-3 asteen muutos veden lämpötilaan 1 asteen muutosta huonelämpötilassa.
Minusta tämä ei ole hyvin sanottu koska haaste on pitää huonelämpötilaa vakiona, vaikka 21 C.
Kyllä säädimen tarkkuus on joku 0,25 C että jos tavoite on 21 C sekä lämpötila laskee 20,75 C asti sitten säädin rupea nostamaan veden lämpötilaa.
Tämä on kyllä PID säädin https://fi.wikipedia.org/wiki/PID-säädin että säädin itse yrittää jatkuvasti tavoittaa tavoitelämpötilaa. Jos lämpötilan ero on isompi sitten säädin yrittää tavoittaa säätöpistettä nopeammin.

Asiassa pitää huomioida että jos anturi Tr on olohuoneessa sekä sitten jos takan käyttö nostaa huonelämpöä sekä säädin ajattele että talo on riittävän lämmin.

--------------------------
Ulkolämpötilan anturi on mukaana muun muassa sulatusohjelmassa. Vaikka jos ulkosää on yli 5 astetta sekä kenno ei ole jäissä sitten kone ei sulattaa-- ei ole tarvetta.
Sulatusohjelmat ovat monimutkaiset eikä niitten kanssa ole ollut viimemalleissa valituksia.
Joka koneen valikoimassa on kolme sulatusohjelmaa.
0- tehtaan säädö
1- en ole käyttänyt
2- laskee pääasiassa kennon lämpötilojen perustella.
Saa itse vaihtaa sulatusohjelman jos halua kokeilla.

Miksi antureita ei voi hitastaa sekä virittää tai tehdä jotain muuta omituista? Koska tämä laitteen ohjausohjelma on jo noin pitkälle viety että puutteita ei noin helposti löydä.
 
Viimeksi muokattu:

siwer

Vakionaama
Lisäksi tossa säädössä on mielestäni selvä ajatusvirhe, asteminuuttivirhettä lasketaan esimerkin mukaan
Tset - Tactual
vaikka mielestäni pitäisi laskea
Tset - Heating/Cooling restarts water dT - Tactual

Esim. defaulteilla (restart dT = 2) jos asetuspiste on 40, tankki on käynyt jossain vaiheessa 42 asteessa (kone mennyt pois) ja sitten hiljaksiin pudonnut 38.1 asteeseen, kompressori on (ja kuuluukin olla) pois päältä on/off-hystereesin vuoksi. Tämä kuitenkin koko ajan kerryttää asteminuuttivirhettä. Jos energiankäyttö on vähäistä ja varaaja on iso, varaajahan voi hillua pitkäänkin juuri tuossa asetuspisteen alapuolella mutta uudelleenkäynnistyksen yläpuolella, ja aiheuttaa sen että varavastukset käynnistyvät syyttä suotta vaikka lämpötila on pyydettyjen rajojen sisällä. Ja sitten se vastuksilla lämmittäminen estää kompressoria käynnistymästä uudelleen!

Täytyisi tietysti kokeilla toimiiko se noin hölmösti.
Ja niin vaan kokeilin että toimiiko se noin hölmösti. Nimittäin jos dokumentaatio pitäisi paikkansa niin P-säätimeen kuuluvan säätövirheen takia kone käyttäisi vastuksia aina kun tehontarve olisi yli n. 75% maksimista, mutta kuitenkin teho aivan hyvin riittäisi, ja näin hölmöä ratkaisua kukaan ei varmaan olisi tehnyt.

Testasin näin:
Heating/Cooling restarts water dT = 1 aste
Compressor speed reduction = 2 astetta
Asteminuuttivirheasetus = 5 min*aste

Varaajan lämpötila 34.5 (ei ehdi kauheasti muuttua testin aikana).
Kiinteäksi tavoitteeksi asetettu 38 astetta.

Jos dokumentaation kaava pitäisi paikkansa, AH:n pitäisi napsahtaa päälle
5 min / (38-34.5 astetta) = 1.4 minuutissa.

Sepä kuitenkin vei peräti 3.5 minuuttia (ensin AH), sitten toisen 3.5 minuuttia (HBH). No en ihan sekunnin tarkkuudella kelloa katsonut, mutta sinne päin. Tähän päädytään esim. kaavalla

5 min / (36-34.5 astetta) = 3.3 minuuttia.

Eli selvästi käytetty kaava ei ole tuo ohjeessa esitetty, vaan asteminuuttivirhettä integroidaan arvosta
Tset - Compressor speed reduction dT - Tactual

Mikä on juuri oikein, koska lämpötilasta (Tset - Compressor speed reduction dT) alaspäin kompressori on täysillä ja vasta sen alapuolella olo on merkki siitä ettei koneen teho riitä ylläpitämään lämpötilaa.

Vastukset menee heti pois kun (Tset - Compressor speed reduction dT) on saavutettu, ja oletettavasti integraattorikin resetoituu tällöin. On siis oikein tehty.
 

siwer

Vakionaama
Testailen tätä nyt niinkuin Tsernobyliä testailtiin aikoinaan.

Hauska havainto: jos hanat pistää kiinni (simuloiden tilannetta että mutasihti tukkeutuisi tai latauspumppu hajoaisi), liian pienen virtauksen virhetila estää myös varalämmitysvastukset. Aika hanurista tällainen toiminta. Ymmärrän että se on näin siltä varalta että vastukset on asennettu samaan kiertoon. AH on ilmeisesti "tarkoitettukin" samaan kiertoon, levarin jälkeen. HBH:n kai kuitenkin "kuuluu" olla varaajassa, jota Tc mittaa., joten se kyllä saisi mennä päälle. Prioriteettijärjestyksen vaihtaminen (HBH ensin) ei myöskään tuo sitä kuitenkaan toimintaan.

Kai tuolla on pelailtu varman päälle sen suhteen ettei vastukset mene päälle jos niiden tuottamaa lämpötilaa ei pystyttäisi seuraamaan, jos joku jorma olisi asentanut ne siihen samaan latauskiertoon. Mutta jos asennus on kuten aika usein on, vastukset on varaajassa, samoin lämpötila-anturi, tuo on ikävä ominaisuus että latauskierron hajoaminen estää varalämmityksen kokonaan. Eli tarvitaan se mekaaninen termostaatti hätävaraksi, kuten mulla onkin juuri tällaiset tilanteet mielessä.

Tietysti voidaan ajatella että latauskierron tukkeutuminen on niin poikkeava vikatilanne että silloin kämppä saakin mennä kylmäksi.

Olisi kiinnostava tietää onko jotain muitakin vikakoodeja, jotka estävät varavastusten toiminnan.
 

siwer

Vakionaama
Kuudesta 1.6kW vastuksesta olen laittanut kaksi mekaanisen termostaatin perään, kaksi AH:n ja kaksi HBH:n taakse. AH laittaa varaajan keskeltä kaksi vastusta päälle, niistä lämpö tulee nopeammin yläosaan, tarkoituksena antaa ES:n kokeilla että josko vähempikin riittäisi. Jos ei riitä, niin HBH laittaa sitten varaajan keskeltä yhden ja alhaalta toisen. Mekaaninen termostaatti laittaa alhaalta kaksi vastusta. Asetus mekaanisessa olkoon nyt 25 astetta ettei vahingossa mene päälle lauhoilla keleillä, mutta nostettakoon sitten kovilla pakkasilla vaikka 30:een.

AH:n ja HBH:n olen laittanut oman energiamittarin taakse.

Tarkoitus on Joskus^tm laittaa kaikki vastukset oman ohjauksen taakse ja antaa ES:n boksin tehdä mahdollisimman vähän (huijata Tc-anturin arvoa niin että sieltä saa vain halutun vakiotehon ulos, ja se lähinnä huolehtii sulatuksista.)

... ja sen mekaanisen termostaatin rajoitinpuoli (95 astetta taisi olla) on johdotettu kontaktorille joka katkaisee kaikki vastukset, ettei käy hassusti jos kaikki jää jumiin päälle (ja patterikierto pysähtyy niin ettei sinne mene energia). Tästä toki syntyy riippuvuus siihen yhteen vaiheeseen jonka kautta kontaktorin syöttö on, parempi olla polttamatta pääsulaketta siitä.
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Amatöörimäinen puuhastelija
Melkomoinen määrä vastuksia.
Minulla on vain 1 kpl 10 kW vastus ja sen kontaktorille HBH:n rinnalla mekaaninen katkaisija.

Tuota vastusta kokeillessani muuten sain ES:n logiikan jotenkin toimimattomaan tilaan.
ES oli siis normaalisti päällä ja pyynti käyrän mukaan jossain 37 asteessa, kun kytkin tuosta mekaanisesta katkaisijasta vastuksen päälle tarkoituksena tsekata että vastuksen oma termostaatti katkaisee säädetyssä n. 60 asteessa. No, olikin kytkentävirhe tuossa vastuksessa mistä syystä pytty lämpeni erittäin hitaasti johonkin 45 asteeseen, missä kohtaa lopetin testin yöksi palauttamalla katkaisijan auki. Seuraavana päivänä pytty olikin jäähtynyt n. 25 asteeseen eikä ES osannut käynnistää kompuraa eikä HBH:ta ennen kuin tein sille virtaresetin!

En ole vastuksen kytkennän korjaamisen jälkeen vielä ehtinyt tehdä testiä uudelleen, toistuisiko sama ilmiö.
 

siwer

Vakionaama
Joo, noin tein. Toki sitten nollajohdossa kulkee merkittävästi enemmän virtaa kuin jos kaikki vastukset ovat käytössä. Kannattaa tarkistaa nollien liitokset yms. Vaikka ainahan noista on ihmiset sulakkeita irrotelleet.

Katsoitko installer-moodissa vikakoodihistorian? User-levelillä näkyy vain juuri sillä hetkellä voimassa olevat. Tosin pitäisi näkyä siinäkin listassa sillä hetkellä kun kieltäytyy toimimasta.

Ikäviä tällaiset mustat laatikot joihin ei ole täyttä näkyvyyttä. Itekkin pari kertaa ihmetellyt miksei suostu toimimaan. Jos vikakoodeissa ei näy mitään, silloin syynä on luultavastikin joku Ominaisuus. Ekalla kerralla kun tuota ihmettelin, oli ulkona liian lämmintä (sille on oma rajansa asetuksissa), ja viimeksi tänään taas ihmettelin, ja laite oli jäänyt "pois päältä" -tilaan, kun ensin painoin sen "pois päältä" -tilaan (mihin se ei suostunut menemään ja totesin että jaahas, aika bugista softaa) ja sitten katkaisin sähköt, ja palautin sähköt. Yleensä mielestä on mennyt "päälle" -tilaan automaattisesti? Mutta nyt muisti olleensa "pois", vaikkei alkuun suostunut siihen tilaan menemään.
 

sulo_s

Aktiivinen jäsen
Minullakin tehnyt yhden kerran (oli vissiin lyhyt sähkökatkoräpsy) silleen, ettei ulkoyksikkö lähtenytkään päälle, vaikka ohjaisyksikkö oli ok. Käyttö pois päältä ja takas => kaikki ok.
Mitään vikoihin liittyvää ei mistään löytynyt.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Joo, noin tein. Toki sitten nollajohdossa kulkee merkittävästi enemmän virtaa kuin jos kaikki vastukset ovat käytössä. Kannattaa tarkistaa nollien liitokset yms. Vaikka ainahan noista on ihmiset sulakkeita irrotelleet.

Katsoitko installer-moodissa vikakoodihistorian? User-levelillä näkyy vain juuri sillä hetkellä voimassa olevat. Tosin pitäisi näkyä siinäkin listassa sillä hetkellä kun kieltäytyy toimimasta.

Ikäviä tällaiset mustat laatikot joihin ei ole täyttä näkyvyyttä. Itekkin pari kertaa ihmetellyt miksei suostu toimimaan. Jos vikakoodeissa ei näy mitään, silloin syynä on luultavastikin joku Ominaisuus. Ekalla kerralla kun tuota ihmettelin, oli ulkona liian lämmintä (sille on oma rajansa asetuksissa), ja viimeksi tänään taas ihmettelin, ja laite oli jäänyt "pois päältä" -tilaan, kun ensin painoin sen "pois päältä" -tilaan (mihin se ei suostunut menemään ja totesin että jaahas, aika bugista softaa) ja sitten katkaisin sähköt, ja palautin sähköt. Yleensä mielestä on mennyt "päälle" -tilaan automaattisesti? Mutta nyt muisti olleensa "pois", vaikkei alkuun suostunut siihen tilaan menemään.
Koneessa on nettiyhteys. Pyydä jällenmyyjalta tunnussanat sekä laida yhteys.
Sitten saa katsoa paitsi vikailmoituksien myös laitteen toimintaa.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
@Andres Eikö tuolta netin kautta näy vain "user tason" ilmoitukset? Vai kaikki, tämä nulle epäselvä
Ohjelmassa on monta porrasta. Jällenmyyjä näkee enemmän kuin käyttäjä. Jos kyse olisi vikailmoituksesta sitten jällenmyyja näkee noin kuukauden vikailmoitukset.
Vikailmoitukset näkee myös koneesta jos menee "installer" salasanalla katsomaan. Jos silloin vikailmoituksia ei näkee sitten vikailmoituksia ei ole. Tämä ei vaikuttaa että sähköt on otettu välillä pois.
 

siwer

Vakionaama
Olen itse se "jälleenmyyjä"/asentaja joka on yrityksenä ostanut koneen (Onniselta) ja myynyt sen itse itselleen. ES ei vastaa sähköposteihin (kokeilin kysyä installer-salasanaa, jonka sitten sain tältä foorumilta), ja Onniselta olen kysellyt myös että mistä ihmeestä tunnukset saa ja Onninen lupasi palata asiaan muttei koskaan palannut. Laitteelle ei siis ole minkäänlaista tukea. Pitäisi ilmeisesti olla tarpeeksi iso peluri että ES:ää itseään kiinnostaisi. Kuvaus siitä että kyseessä on testikohde ja saatan tulla ostamaan koneita enemmän ei ilmeisesti herättänyt kiinnostusta. Mutta kai tuohon joku prosessi on miten ES ilmoittaa ne tunnukset asentajaliikkeille. Helpoin olisi vaikka laatikossa mukana oleva lippulappunen mutta kai tämä olisi liian yksinkertaista. Onnisella ei siis tiedetty. Eivät ilmeisesti kauhean paljon näitä koneita myy.

Mutta eipä mua se kiinalaisten pilvipalvelu niin paljon kiinnosta, se olisi toki kiva hetken aikaa mutta tarkoitus olisi askarrella kyllä jotain omaa mikä sitten ohjaa muutakin kuin vain sitä ES:ää. Toistaiseksi riittää että kämpässä on lämpöä ja sen tuo mekaaninen termostaatti turvaa. Olen napannut sen IoT-moduulin irti sähköistä, turha se pienikin kulutus on. Turhaan lähettelisi mun pumppuni tietoja Kiinaan kun itselleni ei suostuta kertomaan tunnuksia joilla ne näen.

Joo, ja kyllä ne virhekoodit säilyy siellä valikon takana (vaikka sähköt ottaisi pois), kun näpyttelee installer-salasanan. Jos on vain user, lista näyttää tyhjältä, voi hämätä kun näyttää siltä ettei koodeja ole muistissa.
 

Arnold

Amatöörimäinen puuhastelija
Katsoitko installer-moodissa vikakoodihistorian? User-levelillä näkyy vain juuri sillä hetkellä voimassa olevat. Tosin pitäisi näkyä siinäkin listassa sillä hetkellä kun kieltäytyy toimimasta.
Enpä hoksannut mennä tuohon installer-moodiin katsomaan. Nyt menin ja siellä oli muutama ilmeisesti koneen testausvaiheen juttu muistissa ( vikojen päiväyksiä vuosilta 2011, 2017 ja 2018 ) ja sitten ilmeisesti tuosta omasta todellisesta vikatilanteesta jääneet:

P02 Compressor phase current protection
ja
P03 IPM module protection

Nämä olivat samalla sekunnilla aikaleimattu, listalla ensin P02 ja sitten P03 tuoreimpana. Mitä nuo mahtavat tarkoittaa?

Aikaleima (muistaakseni) täsmäisi siihen, kun testasin sitä vastusnippua. Sen kytkentävika oli sellainen, että nolla ja L3 olivat ristissä. Tästä seurasi että taulusta paloi kolmosvaiheen sulake ja kaksi vastusta nipusta toimi aliteholla. Voisiko tuo olla jotenkin aiheuttanut nuo vikakoodit, esim. vinokuorma tai piikki jännitteessä? ES ulkoyksikkö on kytketty samasta ryhmäkeskuksesta ykkösvaiheeseen ja sisäyksikkö kakkosvaiheeseen, tietysti omilla sulakkeillaan.

Toimiiko muuten kosketusnäytön taustavalon automaattinen sammutus muilla? Itse en ole saanut sitä millään aika-asetuksella toimimaan, vaan se on aina vain päällä.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Jos Installer menussa ovat muistin vikailmoitukset esillä sitten klikkaa kiinnostavan vikailmoituksen riviä. Sitten tulee selvitys mitä tämä vikailmoitus tarkoittaa.
P02 kompressorin suojaus ... "nolla ja L3 olivat ristissä "
P03 IPM module protection...Kompressorin invertterin piirikortin suojaus
Hyvin meni että laide toimii.
 
Ylös Bottom