Enerventin huoltoa kotikonstein!

oswald

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Jospa tässä Joululahjaksi antaisin pari neuvoa Enerventin toiminnan varmistamiseksi talvisaikaan.
Laitehan on pyöriväkennoinen ja juuri kennon pyörityksessä on ollut joissain tapauksissa ongelmia useamman vuoden käytön jälkeen. Pakkasella tahtoo kennoa pyörittävä hihna lipsua vanhemmiten ja siitä seuraa helposti kennon kiinni jäätyminen ja hinhnan hankautuminen pilalle moottorin jatkaessa pyörimistä. Tähän voi olla useita syitä, kuten lika, hihnan kuluminen/löystyminen, hihnapyörän kuluminen, moottorin kumityynyjen veltostuminen, moottorivaurio, ym.

Huolto:
1. Pysäytä laite ja avaa puhallin kotelo ja irroita talteenottokennon kotelosta suojapelti jossa hihnan tarkistusreikä, jolloin pääset käsiksi hihnaan ja moottoriin.

2. Kytke laite päälle ja puhdista hihna ja kenno pitäen esim keittiöpaperi tuppoa kennon ja hihnan välissä moottorin paluupuolella joloin saat kaiken töhnän pois, joka liukastaa hihnaa. Yleensä tämä jo auttaa pidon paranemiseen. Jos hihnassa on kulumisesta selviä monttuja niin uuden hihnan vaihto on syytä tehdä pikapuoliin. Jos taas moottori pitää pahaa rutinaa välillä pyöriessään niin se on vaihdettava.

3. Jos vielä puhdistuksen jälkeenkin jossain vaiheessa kierrosta ääni muttuu eli lipsahtaa vähän, niin ota koko kennokotelo alas koneesta. Nyt voit nähdä moottorin telineen kiinnityksen ja hihnan kiristystavan. Avaa sitten telineen päästä ruuvi joka pitää hihnan kireällä. Poraa uusi 4-5mm reikä n. 0,5-1 cm vanhan reiän viereen ja kiinnitä nyt telineen kiristinnurkka ruuvilla uuteen reikään niin jo loppuu lipsuminen.
Samalla voit myös pestä koko kennon vesisuihkulla, mutta kuivata se kuitenkin kunnolla ennen paikoilleen asennusta.

4. Muista myös vaihtaa suodattimet riittävän usein niin hyötysuhde pysyy hyvänä. Tämä on tärkeää etenkin talvisaikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: mie

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Varahihna on siellä kennopyörään kiinnitettynä muutamalla kiinnikkeellä kun purkaa ne kotelot kennon ympäriltä pois. Kennon saa myös sulatettua kun sammuttaa tuloilmapuhaltimen ja ilmanvaihto minimille ettei taloon tule liikaa alipainetta.
 

Hammiska

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tervehdys,

Hyvät huolto-ohjeet!

Omistan 13 vuotta vanhan ltr-3:n. Yksi kennon pyöritysmoottori vaihdettu, mutta hihnan luistamisongelmista en ole kärsinyt. Jotkut valittelevat myös jäätymisongelmista, mutta en sellaistakaan ole vielä kokenut. Toki kone kerää varsinkin poistopuolelle hiukan jäätä näin kovilla pakkasilla, mutta ei ongelmaksi asti. Varmaankin jäätyminen sitten johtuu mitä sisätiloissa tehdään. Muuten kone pelaa ja hyötysuhde on kohdillaan.

Olen myöskin pessyt kennon ainakin joka toinen vuosi, ja aina sieltä jotain irtoaa.

Suodattimet saa edullisesti valmiiksi leikattuna suodatinvalmisteelta 1 €/kpl.

Onko joku tilannut puhallinmoottoreita muualta kuin Enerventiltä? Tulopuhallin alkaa olla tiensä päässä. Valmistaja ainakin tässä vanhassa mallissa on EBM-papts.
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Hammiska sanoi:
Onko joku tilannut puhallinmoottoreita muualta kuin Enerventiltä? Tulopuhallin alkaa olla tiensä päässä. Valmistaja ainakin tässä vanhassa mallissa on EBM-papts.
Kyllä papstilta sai noita ac moottoreita alle satasen kappale suoraankin. Myös laakerit on standardikamaa.
 

oswald

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Hammiska sanoi:
Tervehdys,

Hyvät huolto-ohjeet!

Omistan 13 vuotta vanhan ltr-3:n. Yksi kennon pyöritysmoottori vaihdettu, mutta hihnan luistamisongelmista en ole kärsinyt. Jotkut valittelevat myös jäätymisongelmista, mutta en sellaistakaan ole vielä kokenut. Toki kone kerää varsinkin poistopuolelle hiukan jäätä näin kovilla pakkasilla, mutta ei ongelmaksi asti. Varmaankin jäätyminen sitten johtuu mitä sisätiloissa tehdään. Muuten kone pelaa ja hyötysuhde on kohdillaan.

Olen myöskin pessyt kennon ainakin joka toinen vuosi, ja aina sieltä jotain irtoaa.

Suodattimet saa edullisesti valmiiksi leikattuna suodatinvalmisteelta 1 €/kpl.

Onko joku tilannut puhallinmoottoreita muualta kuin Enerventiltä? Tulopuhallin alkaa olla tiensä päässä. Valmistaja ainakin tässä vanhassa mallissa on EBM-papts.
Joo on nimittäin kokemusta tuosta lipsumisesta, nähtävästi kylmä laajentaa hihnaa ja se ns venyy ja alkaa luistaa. Siitä irtoaa vihreetä töynää ja luisto vaan lisääntyy siitä.
Olen tehnyt säätöjä mm viikon aikana kahteen koneeseen Pingviini ja LTR-3:seen ja homma pelaa hienosti sen jälkeen. Hihnan kiristys hommaan kuluu n puoli tuntia kaikkineensa jos on laite kohtuullisessa paikassa että pääsee käsiksi siihen.
Se alkuperäinen moottori oli aika rihveli, mutta tää Panasonic näyttää vahvalta ja jaksaa suijata hihnan vaikka poikkijos jää pitkäksi aikaa suijaamaan.
Muuten yksi konsti on laittaa poisto 1 pykälä isommalle kuin tulo ja pitää muutoinkin mahdollisimman pienellä kun on -20 ja alle pakkasilla niin ei jäädy niin helposti kone sisältä. Muutenhan laite on hyötysuhteeltaan ihan hyvä.
 

Hammiska

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

oswald sanoi:
Joo on nimittäin kokemusta tuosta lipsumisesta, nähtävästi kylmä laajentaa hihnaa ja se ns venyy ja alkaa luistaa. Siitä irtoaa vihreetä töynää ja luisto vaan lisääntyy siitä.
Olen tehnyt säätöjä mm viikon aikana kahteen koneeseen Pingviini ja LTR-3:seen ja homma pelaa hienosti sen jälkeen. Hihnan kiristys hommaan kuluu n puoli tuntia kaikkineensa jos on laite kohtuullisessa paikassa että pääsee käsiksi siihen.
Se alkuperäinen moottori oli aika rihveli, mutta tää Panasonic näyttää vahvalta ja jaksaa suijata hihnan vaikka poikkijos jää pitkäksi aikaa suijaamaan.
Muuten yksi konsti on laittaa poisto 1 pykälä isommalle kuin tulo ja pitää muutoinkin mahdollisimman pienellä kun on -20 ja alle pakkasilla niin ei jäädy niin helposti kone sisältä. Muutenhan laite on hyötysuhteeltaan ihan hyvä.
Samoin hyvät kokemukset Panasta. On paljon hiljaisempi ja jotenkin laadukkaampi. Entinen oli jokin kiinalainen ja siitä meni hihna-akselin laakeri todella väljäksi. No, 12 vuotta oli rallatellut, joten ei sekään ihan huono ollut.
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Meillä taas pingviini jäätyy jos -25..-30 pakkasella laittaa puhalluksen liian pienelle. 3 nopeudella pelaa ok. 1 nopeudella jäätyy varmasti tukkoon. Pingviinille on haastavat kelit tälläiset -25 ja kylmemmät kelit. Kolmesti sulatin kennon, mutta kun laitoin puhalluksen 3 nopeudelle, niin loppui jäätyminen. Ei ole suomen olosuhteisiin tehty tätä masiinaa varsinkin jos tykkää saunoa. Näkee jo heti päällepäin ku kurkkaa laitteen sisälle, että ei voi toimia. Tämä härveli valmistettu v.2004 ja malli Pingvin 85 EKS.

Jännä kun tuossa kuvassa varjolta näyttävä kohta ei ole varjoa vaan kenno on siitä sula. Ongelman havaitsi kun poistoventtiiliin ääni oli välillä kovempi ja välillä ei kuulunut mitään. Kädellä kokeiltuna oli välillä imua ja sitten ei ollenkaan imua. Muutenkin niin susi härveli, että en suosittele kenellekkään! Laite valmistettu muistaakseni toukokuussa (olisiko joku kesätyöläinen tehnyt).
 

Liitteet

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Enerventin kotisivuilla on iso ukaasi siitä että älkää kuristako ilmanvaihtoa pakkasilla piheyttänne. Koneita ei ole suunniteltu suomalaislaihialaista mielenlaatua silmälläpitäen.

Esimerkiksi yksi Nibeilijä palstalla pruukasi sammutella koko masiinansa, säästyi kuulemma sähköä. Epäilemättä niin. Tästä voisi vetää johtopäätöksen että ehkä Enerventin olisi pitänyt yksinkertaisesti laittaa koneeseensa pelkkä on/off kytkin..
 

Hammiska

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

SPL sanoi:
Meillä taas pingviini jäätyy jos -25..-30 pakkasella laittaa puhalluksen liian pienelle. 3 nopeudella pelaa ok. 1 nopeudella jäätyy varmasti tukkoon. Pingviinille on haastavat kelit tälläiset -25 ja kylmemmät kelit. Kolmesti sulatin kennon, mutta kun laitoin puhalluksen 3 nopeudelle, niin loppui jäätyminen. Ei ole suomen olosuhteisiin tehty tätä masiinaa varsinkin jos tykkää saunoa. Näkee jo heti päällepäin ku kurkkaa laitteen sisälle, että ei voi toimia. Tämä härveli valmistettu v.2004 ja malli Pingvin 85 EKS.

Jännä kun tuossa kuvassa varjolta näyttävä kohta ei ole varjoa vaan kenno on siitä sula. Ongelman havaitsi kun poistoventtiiliin ääni oli välillä kovempi ja välillä ei kuulunut mitään. Kädellä kokeiltuna oli välillä imua ja sitten ei ollenkaan imua. Muutenkin niin susi härveli, että en suosittele kenellekkään! Laite valmistettu muistaakseni toukokuussa (olisiko joku kesätyöläinen tehnyt).
Meidän laitteessa jää kerääntyy poistopuhaltimen viereen ja kennon tukirakenteeseen nimenomaan poistopuolella. Kenno ei ole minun aikaan noin jäätänyt kuten sinulla. Saunotaan pari kertaa viikossa ja pari kertaa pyykkipäivä, jolloin kuivatus telineellä ja enerventti kakkosella tai kolmosella. Saunan aikana ja saunomisen jälkeen puhallus nelosella (täysillä) pari kolme tuntia. En tiedä sitten miten jäätysi jos pesisi pyykkiä ahkerammin ja saunoisi useammin.

Se mikä tässä vanhemmassa koneessa ihmetyttää on se, ettei siinä ole mitään kondessivesiputkea minnekkään. Käsittääkseni uudemmissa sellainen on. No eipä tuo uima-allas ole ollutkaan, kun sinne silloin tällöin kurkkaa.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Mitenköhän moni laittoi ilmanvaihdon minimiin joulunpyhinä kun lähti reisuun. -25...-30 C ulkona niin ei kyllä tee mieli jättää kolmoselle huudattamaan lämpöjä harakoille. Minimikierroksilla täällä mentiin, onneksi on kuutiokone, ei "turhia" pyöriviä härpäkkeitä eikä hilavitkuttimia. :D
Se mikä hyötysuhteessa hävitään, luotettavuudessa voitetaan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Ainakin osa Enerventin koneista valmistetaan Kiinassa. Laatuongelmia on kuulemma ollut, tämän kuulin entiseltä enerventtiläiseltä.
 

Hammiska

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

repomies sanoi:
Ainakin osa Enerventin koneista valmistetaan Kiinassa. Laatuongelmia on kuulemma ollut, tämän kuulin entiseltä enerventtiläiseltä.
Oiskohan tuo minun wanha kone ns. suomivehe ja tehty vielä siihen aikaan materiaaleja suuremmin pihistämättä. Sama ilmiö on havaittavissa nykypäivän muissakin koneissa. Seinämävahvuuksia vain pienemmäksi ::)
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

No onneksi tammikuussa vaihtuu sellainen iv kone, että voi saunoa vaikka olisi pakkasta -30 astetta.
 

oswald

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

SPL sanoi:
Meillä taas pingviini jäätyy jos -25..-30 pakkasella laittaa puhalluksen liian pienelle. 3 nopeudella pelaa ok. 1 nopeudella jäätyy varmasti tukkoon. Pingviinille on haastavat kelit tälläiset -25 ja kylmemmät kelit. Kolmesti sulatin kennon, mutta kun laitoin puhalluksen 3 nopeudelle, niin loppui jäätyminen. Ei ole suomen olosuhteisiin tehty tätä masiinaa varsinkin jos tykkää saunoa. Näkee jo heti päällepäin ku kurkkaa laitteen sisälle, että ei voi toimia. Tämä härveli valmistettu v.2004 ja malli Pingvin 85 EKS.

Jännä kun tuossa kuvassa varjolta näyttävä kohta ei ole varjoa vaan kenno on siitä sula. Ongelman havaitsi kun poistoventtiiliin ääni oli välillä kovempi ja välillä ei kuulunut mitään. Kädellä kokeiltuna oli välillä imua ja sitten ei ollenkaan imua. Muutenkin niin susi härveli, että en suosittele kenellekkään! Laite valmistettu muistaakseni toukokuussa (olisiko joku kesätyöläinen tehnyt).
Oletko varma että ilmamäärät ovat oikein, meinaan että eihän vaan ole tulo suurempi kuin poisto, voi olla myös konkkavika poistopuhaltimessa ja pyörii liian hitaasti. Meillä on ollut tuo Pingviini varmaan 7v ja ei ole kertaakaan jäätynyt tuolleen kun kuvissa on. Yksi puhallinmoottori, tai siis konkka on kerran mennyt (tulopuhallin ei jaksanut pyöriä kunnolla) ja se kennon mootori myös. Nyt sitten aattona piti kiristää se hihna kun alkoi lipsua. Mutta ei ole ollut tosiaankaan jäässä kertaakaan. Meillä ei ole edes jälkilämmitintä ja hyvin on tarennut kun saunotaan joka ilta niin poistoilma on aina päälle +26 jolloin tulo pysyy päälle +15 pakkasillakin. Pakkasilla on pidetty 1-2 nopeudella ja saunoessa 3:sella.
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kesällä viimeksi mitattu säädöt ja poistoa on 10 enemmän mitä tuloa. Konkat on kerran vaihdettu samoin poistopuhallin.
 

ekis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

SPL sanoi:
Meillä taas pingviini jäätyy jos -25..-30 pakkasella laittaa puhalluksen liian pienelle. 3 nopeudella pelaa ok. 1 nopeudella jäätyy varmasti tukkoon. Pingviinille on haastavat kelit tälläiset -25 ja kylmemmät kelit. Kolmesti sulatin kennon, mutta kun laitoin puhalluksen 3 nopeudelle, niin loppui jäätyminen. Ei ole suomen olosuhteisiin tehty tätä masiinaa varsinkin jos tykkää saunoa. Näkee jo heti päällepäin ku kurkkaa laitteen sisälle, että ei voi toimia. Tämä härveli valmistettu v.2004 ja malli Pingvin 85 EKS.

Jännä kun tuossa kuvassa varjolta näyttävä kohta ei ole varjoa vaan kenno on siitä sula. Ongelman havaitsi kun poistoventtiiliin ääni oli välillä kovempi ja välillä ei kuulunut mitään. Kädellä kokeiltuna oli välillä imua ja sitten ei ollenkaan imua. Muutenkin niin susi härveli, että en suosittele kenellekkään! Laite valmistettu muistaakseni toukokuussa (olisiko joku kesätyöläinen tehnyt).
Kuinka paljon oli sisäkosteus % tuolla -25..-30 pakkasella kun kone jäätyi?
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Ei ollut. Ensin eukko silitti pyykkiä 1h, sitten 5hlöä meni suihkuun ja saunomaan n. 2h saunomista. Kiuas sellainen josta tulee runsaasti kosteutta.
 

ekis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

SPL sanoi:
Ei ollut. Ensin eukko silitti pyykkiä 1h, sitten 5hlöä meni suihkuun ja saunomaan n. 2h saunomista. Kiuas sellainen josta tulee runsaasti kosteutta.
Millä nopeudella kone oli saunomisen ja suihkujen ajan?
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

3 nopeudella, suodattimet puhtaat. Iv kone on lämpimässä varastossa n. 10 astetta lämmintä, pesuhuoneen poisto 17 l/s. Khh 12, saunassa säädettävä poisto. Sisälämpötila oli 21 astetta. Pakkasta -30. Laitteessa ei ole jäätymisenestoa joka sammuttaisi tulopuhaltimen.
 

ekis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

SPL sanoi:
3 nopeudella, suodattimet puhtaat. Iv kone on lämpimässä varastossa n. 10 astetta lämmintä, pesuhuoneen poisto 17 l/s. Khh 12, saunassa säädettävä poisto. Sisälämpötila oli 21 astetta. Pakkasta -30. Laitteessa ei ole jäätymisenestoa joka sammuttaisi tulopuhaltimen.
Ehkä syyllinen löytyy tuosta viilestä varastosta? Jäätyiskö kone, jos varasto olisi +20-asteinen?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Ekis, pisti silmään, että joulunaluspakkasilla sinunkin koneesi tuloilma putosi jonnekin 3-4 asteen vaiheille (nyt on toki noussut normaaliksi). Mahtoiko tuossakin iskeä jonkinlainen jäätyminen, remmin luisto tai ainakin jäätymissuojaus, kun talteenottoprosentti tuon perusteella laski aika alhaiseksi?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte sanoi:
Ekis, pisti silmään, että joulunaluspakkasilla sinunkin koneesi tuloilma putosi jonnekin 3-4 asteen vaiheille (nyt on toki noussut normaaliksi). Mahtoiko tuossakin iskeä jonkinlainen jäätyminen, remmin luisto tai ainakin jäätymissuojaus, kun talteenottoprosentti tuon perusteella laski aika alhaiseksi?
Tässäpä se näkyypi
http://ekishe.wippiespace.com/LTR3/fd25-graph.png
 

Liitteet

ekis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte sanoi:
Ekis, pisti silmään, että joulunaluspakkasilla sinunkin koneesi tuloilma putosi jonnekin 3-4 asteen vaiheille (nyt on toki noussut normaaliksi). Mahtoiko tuossakin iskeä jonkinlainen jäätyminen, remmin luisto tai ainakin jäätymissuojaus, kun talteenottoprosentti tuon perusteella laski aika alhaiseksi?
Veikkaan osittaista jäätymistä, johtuen pienestä puhallinnopeudesta eli kone oli I-nopeudella.
Nostin puhallinnopeutta kun huomasin, että tuloilma laskee kovin alas, jonka seurauksena tuloilma taas lämpeni ja kone palautui normaaliksi.
Eli konetta ei taida kannattaa käyttää kovilla >-25 pakkasilla I-nopeudella.
Talteenottoprosenttia ei oikeen voi tuosta tuloilmasta suoraan sanoa, koska tuloilma jäähtyy ~20m matkalla noin kovalla pakkasella useamman asteen. Tuohon mittausventiiliin tuloilma tulee 2-3l/sec kun kone on I-nopeudella.
Tässä kuvassa näkyy kuinka tuloilmanlämpötila laskee kun vaihdoin II-nopeudesta I-nopeudelle klo ~19.
Myös kosteuden poistokyky pystähtyy kuin seinään tuolla I-nopeudella, kuten kuvasta näkyy.
 

Liitteet

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

ekis sanoi:
Talteenottoprosenttia ei oikeen voi tuosta tuloilmasta suoraan sanoa, koska tuloilma jäähtyy ~20m matkalla noin kovalla pakkasella useamman asteen. Tuohon mittausventiiliin tuloilma tulee 2-3l/sec kun kone on I-nopeudella.
Tässä kuvassa näkyy kuinka tuloilmanlämpötila laskee kun vaihdoin II-nopeudesta I-nopeudelle klo ~19.
Myös kosteuden poistokyky pystähtyy kuin seinään tuolla I-nopeudella, kuten kuvasta näkyy.
Tuossa 24.12. tilanteessa on myös mielenkiintoista, että tuloilman lämpötilan ja kastepisteen välillä näkyy olevan muutaman asteen melko vakiona pysyvä ero. Eikö tuo pikemminkin viittaa siihen, että putkistoa on paha mennä syyttämään? Eli eikö tuon eron pitäisi siinä tapauksessa pienentyä kun tuloilma on kylmimmillään (kun kosteutta kaiketi palautuu, kuten itsekin kääntäen toteat). Jonkinlaiseen koneen tai poistokanavan jäätymiseen (tai jäätymissuojan toimintaan, jos sellainen on kytkettynä?) tuo omasta mielestäni viittaisi, kuten itsekin toteat.
 

ekis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte sanoi:
Tuossa 24.12. tilanteessa on myös mielenkiintoista, että tuloilman lämpötilan ja kastepisteen välillä näkyy olevan muutaman asteen melko vakiona pysyvä ero. Eikö tuo pikemminkin viittaa siihen, että putkistoa on paha mennä syyttämään? Eli eikö tuon eron pitäisi siinä tapauksessa pienentyä kun tuloilma on kylmimmillään (kun kosteutta kaiketi palautuu, kuten itsekin kääntäen toteat). Jonkinlaiseen koneen tai poistokanavan jäätymiseen (tai jäätymissuojan toimintaan, jos sellainen on kytkettynä?) tuo omasta mielestäni viittaisi, kuten itsekin toteat.
En oikeen täysin ymmärrä mitä haet takaa, mutta mutu tuntumalla tuossa ilmeisesti ilmanvaihdon nopeuden nostolla alkoi kenno sulamaan ja osa kennosta sulavasta vedestä palautui tuloilmaan, jonka takia tuloilman kastepistekkin nousee. Tuo voi johtua myös sisäilman kastepisteestä, josta osa palautuu tuloilmaan. Tuossa koneessa ei ole mitään jäätymissuojaa.
Ei putkistossa mitään vikaa olekkaan se vaan laskee vähän tuloilman lämpötilaa pitkällä matkalla eli koneelta lähtisessä tuloilma on useamman asteen lämpimämpää kuin venttiilinkohdalla.
Tuossa klo ~13 mentiin joulusaunaan, jonka seurauksena tuloilman lämpötila nousi huomattavasti.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

ekis sanoi:
Ei putkistossa mitään vikaa olekkaan se vaan laskee vähän tuloilman lämpötilaa pitkällä matkalla.
Tarkoitin vaan sitä, että jos putkisto jäähdyttää merkittävästi tuloilmaa (niin, että se esim. lähtee yli +10-asteisena koneelta ja laskee alle +5:n), niin kyllä siltä odottaisi käytöstä, jossa tuloilman lämpötila ja kastepiste ovat sitä lähempänä toisiaan, mitä kylmempää ulkona on (toki ei välttämättä aivan samassa vaiheessa). Tuloilman absoluuttinen kosteusmäärähän on tässä tapauksessa normaalitilanteessa riippuvainen sisäilman kosteudesta (mitä kosteampaa, sitä enemmän palautuu) ja raitisilman ja/tai poistoilman lämpötilasta (mitä kylmempää, sitä enemmän kosteutta pakosta palautuu, kun poistuva ilma ei enempää kykenee pidättämään).
 

ekis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte sanoi:
Tarkoitin vaan sitä, että jos putkisto jäähdyttää merkittävästi tuloilmaa (niin, että se esim. lähtee yli +10-asteisena koneelta ja laskee alle +5:n), niin kyllä siltä odottaisi käytöstä, jossa tuloilman lämpötila ja kastepiste ovat sitä lähempänä toisiaan, mitä kylmempää ulkona on (toki ei välttämättä aivan samassa vaiheessa). Tuloilman absoluuttinen kosteusmäärähän on tässä tapauksessa normaalitilanteessa riippuvainen sisäilman kosteudesta (mitä kosteampaa, sitä enemmän palautuu) ja raitisilman ja/tai poistoilman lämpötilasta (mitä kylmempää, sitä enemmän kosteutta pakosta palautuu, kun poistuva ilma ei enempää kykenee pidättämään).
Eikö näin juuri käy? Eli kun ulkona on kylmää tuloilman lämpötila ja kastepiste on lähempänä toisiaan?
Tuloilman lämpötila ei suoraan vaikuta tuloilman kastepisteeseen vaan tuloilman kastepisteeseen vaikuttaa eniten ulkolämpötila ja sisäilman kastepiste.
 

wattis

Pumpusta ottaa
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Vaihdoin joku aika sitten suodattimet omaan LTR-3:een ja tarkastin kennon (ulkona oli n. -20C) eikä ollut yhtään jäätä kennossa. Sitten kattelin että näkyykö jälkiä että ois sulattanut kennoa mutta laitteen pohja näyttää siltä ettei siellä ole vettä ollut. Meillä ei ole kyllä siis paljoa jäätynyt tuo. Olen kyllä pitänyt tänä talvena konetta min 2 -nopeudella kun on tuota kosteutta ollut enemmän tarjolla.
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Mitähän eroa on ltr ja pingvin malleissa. Pingvin ainakin jäätyy herkästi kun pakkanen menee -30 asteeseen. -20 asteessa ei jäätä ja kuuraa ilmene. Jäätymisen syy on laitteen suunnitteluvirheessä. Tämä siis eks 85.
 

leeka

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kannattaa notkua näillä foorumeilla. Tänään alkoi Pelican varoittamaan kylmästä tuloilmasta. Ei muuta kuin paperilla kennon pinta ja hihnapyörä puhtaaksi ja taas toimii. Moottorin kiinnityskumi oli hapertunut ja antoi moottorin kallistua hieman kennoa kohti. Tämä varmaan osasyy luistamiseen. Pitänee hankkia tuohon uusi kumi.
 

ekis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

SPL sanoi:
Mitähän eroa on ltr ja pingvin malleissa. Pingvin ainakin jäätyy herkästi kun pakkanen menee -30 asteeseen. -20 asteessa ei jäätä ja kuuraa ilmene. Jäätymisen syy on laitteen suunnitteluvirheessä. Tämä siis eks 85.
LTR on ainakin valmiiksi eristetty ja sen voi asentaa kylmään tilaan.

SPL ootko tarkistanut ilmamäärät, että asunto on varmasti alipaineinen? Onko talossa mitään muuta poistoa kuin tuo kone? Esim. liesituuletin tai takka tms.? Onko talo tiivis? Höyrynsulkumuovi?

Jotenkin tuntuu, että sulla on jossain muualla vika kuin koneessa.
 

wattis

Pumpusta ottaa
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

LTR-3:ssa on myös jonkin verran suuremma ilmamäärät kuin pingviinissä. Mulla on lämpimässä tilassa tuo kone, liekkö se syynä mutta en nähnyt että ois viimevuonnakaan jäätynyt edes kylmimmillä ilmoilla.

Oswaldin vinkit on syytä käydä läpi ja kattoa auttaako jäätymiseen, jos kenno on jumissa niin sitten varmasti jäätyy.
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

ekis sanoi:
LTR on ainakin valmiiksi eristetty ja sen voi asentaa kylmään tilaan.

SPL ootko tarkistanut ilmamäärät, että asunto on varmasti alipaineinen? Onko talossa mitään muuta poistoa kuin tuo kone? Esim. liesituuletin tai takka tms.? Onko talo tiivis? Höyrynsulkumuovi?

Jotenkin tuntuu, että sulla on jossain muualla vika kuin koneessa.
On alipainetta. Mitattu viimeksi kesällä 2010. Poistoa on 10 enemmän kuin tuloa. On takka ja liesituuletin. Jos esim. Liesituuletin päällä, niin ovea avattaessa huomattava alipaine. Pelkällä ilmanvaihdolla huomaa myös ovea avattaessa alipainetta. Vuotoja ei näytä olevan. Talo rakennettu v.2005. En ole ainut jolla on ongelmia pyöriväkennoisen kanssa. Nyt kun tilasin tuon uuden iv koneen, niin asentaja sanoi, että näissä pingvin malleissa ollut paljon jäätymisiä ja muitakin ongelmia.
 

Otso

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Meillä oli Pandionin kenno vajaan pari viikkoa seis, kun koneeseen tuli vika. Huoltomies vaihtoi ohjainpaneelin sekä sisuskalut takuuseen. Onneksi oli takuuta vielä jäljellä, niin ei tarvinnut alkaa kotikonstein korjaamaan.
 

Sami68

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Otso sanoi:
Meillä oli Pandionin kenno vajaan pari viikkoa seis, kun koneeseen tuli vika. Huoltomies vaihtoi ohjainpaneelin sekä sisuskalut takuuseen. Onneksi oli takuuta vielä jäljellä, niin ei tarvinnut alkaa kotikonstein korjaamaan.
Ei ollu ensimmäinen eikä viimeinen.
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kyllä iv koneen pitää olla sellainen, että voi turvallisin mielin lähteä lomareissulle... Aika vikaherkkää tavaraa nää enerventin iv koneet. Kiva jos on -30 pakkasta ja iv kone simahtaa (remmi luistaa tai muuta vikaa) ja pukkaa tupaan -30 asteista ilmaa ja olet 2vkoa reissussa. Vai olikos näihin uudempiin tullut jo jotain parannuksia, että sammuttaa koko ilmanvaihdon vikatilanteessa ;D
 

ekis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

SPL sanoi:
Kyllä iv koneen pitää olla sellainen, että voi turvallisin mielin lähteä lomareissulle... Aika vikaherkkää tavaraa nää enerventin iv koneet. Kiva jos on -30 pakkasta ja iv kone simahtaa (remmi luistaa tai muuta vikaa) ja pukkaa tupaan -30 asteista ilmaa ja olet 2vkoa reissussa. Vai olikos näihin uudempiin tullut jo jotain parannuksia, että sammuttaa koko ilmanvaihdon vikatilanteessa ;D
EDA koneissa taitaa olla vakiona joku jäätymisenesto en kyllä tiedä miten toteutettu.
 
Ylös Bottom