Ennätyspakkanen hyydyttää Tesloja Yhdysvalloissa - ”En voi odotella koko päivää tämän älyttömän auton kanssa”

Anonyymi2

Poistunut käyttäjä
Palautepisteet
0
Tuohon otsikkoon voisi ihan hyvin laittaa Teslojen tilalle "autoja".

Eiköhän nuo pakkaset vaikuta kaikkiin autoihin samalla tavalla riippumatta käyttöenergiasta...

Omasta mielestäni sähköauto on ehdottomasti paras talviauto mihin olen törmännyt. Norjassakin ihan pohjoista myöten toimivat erittäin hyvin...
 

Arvid

Jäsen
Palautepisteet
2
Model 3 myötä on tullut paljon uusia sähköauton omistajia (150 000) noin vuodessa, ja kaikki eivät vielä osaa käyttää autoansa. Someen kyllä osataan laittaa kuva, mutta ei muuta. Piuha kiinni pakkasella ja auto on aamulla lämmin ja ladattu. Karmittomien ikkunoiden ja kahvojen jäätymisiä ei pysty suomalaisena ja entisenä BMW 1-sarjan omistajana nauramatta lukemaan, onko tämä uutinen?

Juuri oli kauppalehdessä, että Suomessa, missä talvi on sinänsä tuttu ilmiö, 94% sähköauton hankkineista ei vaihtaisi takaisin (ja siitä 6%:kin puolet vaihtaisi hybridiin).
 

jviirret

Vakionaama
Palautepisteet
2
Norja on ympäri vuoden sulan meren rannalla. Siellä missä autoja käytetään ei juuri paukkupakkasia ole.
 

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
22
Sähkö. Muissa sähköautoissahan on yleisesti käytössä ilmalämpöpumppu.
Paitsi myöskään esimerkiksi oppel amperassa/chevrolet voltissa ei ole muuta kuin sähkö. Joka on mielestäni hyvin erikoista ettei näihin ole laitettu lämpöpumppuja lämmitykseen.
 

Anonyymi2

Poistunut käyttäjä
Palautepisteet
0

Arvid

Jäsen
Palautepisteet
2
Paljonko mahtaa olla ILPin tai webaston tyylisen lämmittimen hyöty vuoden aikajaksolla autossa, jota käytetään niin, että sillä lähdetään liikenteeseen esilämmitettynä? Varmaan aika marginaalinen, kun kokemusperäisesti energiankulutuksen kasvu talvisin on keskimäärin 10%, ja se sisältää muutakin kuin kabiinin lämmitystä. Lämpöeristyksen parantaminen tuo enemmän säästöä. Ja tähän sähköautoissa kannattaisi todella panostaa, koska se hyödyttää myös kesäisin ja ajomelun torjunnassa.

Ajossa lämmityksen tarve voi olla esimerkiksi 500 W samalla kun eteenpäin viemiseen kuluu 10-15 kW. Tuosta on vaikea säästää järkevästi laitteella joka tuo autoon uuden huoltokohteen (kyllä, vaikka sama laite toimii ilmastointina).
 
Viimeksi muokattu:

Anonyymi2

Poistunut käyttäjä
Palautepisteet
0
Pieniakkuisilla (24-40 kWh) autoilla tuon ilpin merkitys on totta kai merkittävä, mutta 60-100 kWh akuilla ilpin suhteellinen vaikutus pienenee todella mitättömäksi hyvin helposti.
 

Arvid

Jäsen
Palautepisteet
2
Aivan. Lisäksi resistiivistä lämmitystä tarvitaan olosuhteisiin, jolloin ILP ei tuota ja myös nopean lämmöntuoton tarpeeseen, kuten esilämmitys. COP autokäytössä tuskin on kummoinen.

Käytännössä myös arkiajossa voi olla järkevämpää hyödyntää ilmastoinnin ilmankuivauskykyä, kuin lämpöpumppua. Lämmöllä kuivaaminen ei ole sekään tehokasta.
 
Viimeksi muokattu:

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
12
Ajossa lämmityksen tarve voi olla esimerkiksi 500 W samalla kun eteenpäin viemiseen kuluu 10-15 kW. Tuosta on vaikea säästää järkevästi laitteella joka tuo autoon uuden huoltokohteen (kyllä, vaikka sama laite toimii ilmastointina).
Jotenkin tuntuu ettei se 500 wattia riitä alkuunkaan lämmitystehoksi kovalla pakkasella. Ehkä se voi riittää silloin kun auto seisoo paikallaan nollakelissä. Sitten kun pakkanen kiristyy ja sitä on vaikka -40C niin tarvittava lämmitysteho voi olla vaikka 4 kilowattia kun auto seisoo paikallaan ja sisällä halutaan pitää +23C lämpötila. Kun auto liikkuu niin ajoviima jäähdyttää auton matkustamoa tehokkaasti jolloin pitäisi laittaa vielä useampi kilowatti lisää lämmitystehoa.

Tahtoo olla nykyiset diesel-autotkin kylmiä kovalla pakkasella. Niisssähän kuitenkin se 60 prosenttia polttoaineen sisältämästä energiasta muuttuu hukkalämmöksi moottorissa. Jos auto kuluttaa 5 litraa dieseliä tunnissa, niin sen energiasisältö on noin 50 kWh ja siitä hukkalämmöksi muuttuu joku 30 kWh. Saisi olla karvalakki omassakin nokivasarassa lisävarusteena sillä auto on kylmä jo -30C pakkasella. Hyvä jos ikkunat pysyvät sulana ja sisällä on vähän toista kymmentä astetta lämmintä sellaisella pakkasella.
 

tj86430

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
27
pakkanen kiristyy ja sitä on vaikka -40C niin tarvittava lämmitysteho voi olla vaikka 4 kilowattia kun auto seisoo paikallaan ja sisällä halutaan pitää +23C lämpötila
Melko harvoin ainakaan Suomessa on -40, edes Lapissa. Ja miksi kummassa jos ulkona on -40 pitäisi sisällä olla +23? Kaikki autossa olijat lienevät talvivaatteissa tuolla kelillä, ja +23 voi tuntua aika tuskaiselta.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
57
Melko harvoin ainakaan Suomessa on -40, edes Lapissa. Ja miksi kummassa jos ulkona on -40 pitäisi sisällä olla +23? Kaikki autossa olijat lienevät talvivaatteissa tuolla kelillä, ja +23 voi tuntua aika tuskaiselta.
Jos ei nyt välitetä näistä ääripäistä, niin 'tavallisen' auton lämmittäminen vaatii silti aivan uskomattomia tehoja, koska lämppärillä pystyy kylmentämään niin uudemman bensakoneen kuin dieselinkin ajossa. Uudemmissa dieselvolkkareissa taitaakin olla webasto jota käytellään ajossakin kun koneen hukkalämpö ei riitä. Vanhoissa oli apuvastukset.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
57
Se mainittu 500W ei riitä millään pakkasella.
Lupossa - joka siis on lähinnä Mopoauton kokoluokkaa - on joku tuollainen tai isompikin lämppärin kennon perässä boostaamassa. Sen vaikutus yksinään on luokkaa 'onks toi ilma vähän lämpösempää'.
 

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
12
Melko harvoin ainakaan Suomessa on -40, edes Lapissa. Ja miksi kummassa jos ulkona on -40 pitäisi sisällä olla +23? Kaikki autossa olijat lienevät talvivaatteissa tuolla kelillä, ja +23 voi tuntua aika tuskaiselta.
Ei sitä toki tarvi +23C olla, mutta olisi hyvä jos sen saisi tarvittaessa niin lämpimäksi kun vääntäisi lämmityslaitteet täydelle teholle.

Viimeksi jäänyt elävästi mieleen kun jollakin -33C pakkasella autoiltiin perhejuhlista 600 kilometriä kyydissä neljä ihmistä. Audi oli niin perkeleen kylmä että pipo sai olla päässä koko matkan ja takasivuikkunat olivat osittain jäässä ja ne jäätyivät aina uudelleen vaikka niistä jäät rappasi pois. Siinä on tosiaan sitä "premiumia" tosiaan. Yhtä kylmä se kuulosti olleen sukulaisen toinen saksalainen automerkkikin kun saman matkan ajoivat samoihin aikoihin ja oli maksanut siitä autosta varmaan sata tonnia.

Isäukko naureskeli ettei tämä onneksi niin kylmä ole kuin mitä hänen Morris Marina oli 1970-luvulla kun tuulilasikin tahtoi jäätyä ajaessa pakkasella umpeen. :D

Itse keskusteluketjun aiheeseen palatakseni niin ei tuollainen 500 wattia riitä kyllä alkuunkaan auton lämmitystarpeeksi Suomen kovilla pakkasilla. Harvoin esimerkiksi täällä Oulussa -40 C pakkasia on, mutta -30C alle painuu lämpötila lähes vuosittain. Ennätys mitä muistan Oulusta on -44 C muistaakseni vuodelta 1998. Silloin auton renkaatkin tuntuivat ensimmäiset muutama sata metriä kantikkailta kun lähti ajamaan.

Oulukaan ei vielä Lappia ole vaan aika tarkkaan keskellä Suomea. Rovaniemelle on joku 230 kilometriä matkaa täältä ja Utsjoelle ja Kilpisjärvelle joku 650 kilometriä. Siellähän on vielä luokkaa -10 Celsiusta kovempia pakkasia.

Eihän se periaatteessa mahdotonta ole että Helsinkiinkin pyörähtäisi joskus sopivalla ilmavirtauksella yli -40C pakkanen. En osaa arvioiden sen todennäköisyyttä.
 

Arvid

Jäsen
Palautepisteet
2
Ei sähköautossakaan 100% lämmöstä tule vastuksilla. Akusta, moottoreista ja inverttereistä tulee myös hukkalämpöä merkitsevästi, jos niitä puretaan edes 10-15kW teholla. Paljon vähemmän tietenkin kuin pakokaasuautossa, mutta se mikä on saatavilla tyypillisesti kerätään talteen tehokkaammin.

-40C olosuhteisiin biokaasu tai LBG on hyvä vaihtoehto, sillä molempien säilöntä vain helpottuu kylmässä. Teoriassa. Käytännöstä on yhtä paljon kokemusta kuin +40C olosuhteista.

Edes teoreettisen pohdinnan kannalta olisi järkevää keskittyä skenaarioihin, jotka edustavat 80-90% autoilusta. Tai vaikka käytännön kokemuksiin.
 

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62
Edes teoreettisen pohdinnan kannalta olisi järkevää keskittyä skenaarioihin, jotka edustavat 80-90% autoilusta. Tai vaikka käytännön kokemuksiin.
Selvä. PK-seudun talvessa Webastoakin tarvitsee yhdessä dieselin kanssa lisälämmittimenä. Kun tuollainen Webasto jo puhkuu sen min. 3kW, niin ei varmasti 500W:llä kyllä saa yhtään mitään aikaiseksi ajossa. Eikä puhuta nyt mistään hetkellisistä lisätehontarpeista kuten ikkunoiden sulattamisista.

Tesla Model S:ssä on 6kW vastus lämmittämiseen.
 
Palautepisteet
81
2 kW lämmitin riittää lämmittämään auton kuin auton kovallakin pakkasella ihan täysin lämpimäksi pihamaalla. Ajossa varmaan tarvitaan enemmän kuin pihamallaa, kun puhalletaan koko ajan raitista ilmaa sisään.

Autoissa on varmaan merkittävänä ongelma moottorin kyljestä karkaava lämpö. Kuin keulan peittää, moottorin lämpö riittää dieselissäkin vaikka kuinka kovalla pakkasella lämmittämiseen. Jos keula on auki, lämmöntuotto ohjaamoon alkaa hiipua jo nopeudesta riippuen 15 vai viimeistään 20 asteen pakkasella. Keula peitettynä ainakaan 30 asteen pakkanen ei merkitse vielä mitään. Itse olen teipannut täysin umpeen. Nollakelillä saataa käynnistää jäähdyttimen puhaltimen sen jälkeen kun pysähtyy.
 

pumpauttaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
12
PK-seudun talvessa Webastoakin tarvitsee yhdessä dieselin kanssa lisälämmittimenä
Jos normaali talvikelissä tarvitaan lisälämmitintä muuten kun alkumatkasta niin siinä tapauksessa on auto rikki. Tarkemmin termostaatti(t) hajalla. Keula tukittuna lämmöt kuuluu nousta normaaliin, muuten se on särki. Toki 30 asteen pakkasessa lämpöjen nousu kestää kauemmin kun 30 asteen helteessä.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
188
Jos normaali talvikelissä tarvitaan lisälämmitintä muuten kun alkumatkasta niin siinä tapauksessa on auto rikki. Tarkemmin termostaatti(t) hajalla. Keula tukittuna lämmöt kuuluu nousta normaaliin, muuten se on särki. Toki 30 asteen pakkasessa lämpöjen nousu kestää kauemmin kun 30 asteen helteessä.
Ne on sitten rikki kaikki uudemmat dieselit.
 

Arvid

Jäsen
Palautepisteet
2
Meillä CBAB moottorinen aito huijausdiesel, jonka lämpiäminen on surullisen kuuluisaa, ei tarvitse 1000W PTC vastuksen lisäksi eberiä muuta kuin mukavuussyistä esilämmitykseen. Veikkaan että ne PTCt ei huuda koko ajan täysillä. Tämäkin siis pk-seudun talvessa, ilman viimasuojia tms. Huonostihan nuo on suunniteltu lämmön käytön suhteen, ei pelkästään päästöjen osalta.

Tällä ei taida kuitenkaan olla paljoa tekemistä sähköautojen kanssa.
 
Palautepisteet
81
Moottori hukkaa niin paljon että ei lämpene. On kokeiltu, että vesiletku on kylmä eli termostaatti kiinni. Kun keulan tilkkii, sitten ylävesiletkukin lämpenee.
 

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
12
Edes teoreettisen pohdinnan kannalta olisi järkevää keskittyä skenaarioihin, jotka edustavat 80-90% autoilusta. Tai vaikka käytännön kokemuksiin.
Jos auto toimii 99 prosenttia päivistä eikä hyydy pakkaseen, niin se 1 prosenttia tekee jo 3-4 päivää vuodessa.

Kyllä itsellä auto lähtisi aika vihaisesti vaihtoon jos alkaisi noin usein tielle jättää.

Jollakin 80-90 prosentin toimintavarmuudella auto olisi kyllä täysin sopimaton Suomen olosuhteisiin.

Oma käytännönkokemus nykyaikaisista diesel-autoista on sellainen, että saisivat antaa jo auton mukana karvalakin lisävarusteeksi. Jos sähköautojen yleistyessä ne alkavat hyytyä pakkasissa teille, niin mukaan saisi pistää autotehdas karvalakin lisäksi pilkkihaalarit.

Aikoinaan vanhoilla autoilla ajaneet oppivat, että ne autot ovat niin epäluotettavia että aina talvikelissä sai varata kaikenlaista pilkkihaalaria mukaan kun autot jättivät aika usein tien päälle. Samoin moottorinlämpömittaria oppivat katsomaan vähintään kilometrin välein kun auton moottorin jäähdytysnesteen keittäminen oli myös yleistä. Jonnet eivät taas välttämättä nykyään edes tiedä mikä autossa on lämpömittari ja miksi se on siinä.
 

Toni

Vakionaama
Palautepisteet
27
Jos autoa lämmitetään sähköllä, niin sellainen suuruusluokkaa 5 kW alkaa olla teho jolla saadaan järkevä lämmitysteho aikaiseksi. Eikä sekään vielä vastaa mitään kunnollista bensa-auton lämmityslaitetta. Vertailun vuoksi, tavallinen sähkökiuas on yleensä noin 6 - 9 kW tehoinen. Liikkuvan auton lämmittäminen vaan vie ihan älyttömästi tehoa, kun sitä lasipintaa piisaa. 2 kW riittää kyllä siihen että parkissa oleva auto saadaan lämpimäksi, ainakin jos ei ole kovin kova pakkanen.

Nykyaikaisen dieselin ongelmana ei ole se, että hukkalämpö ei riittäisi, vaan se että hukkalämpö menee ns. 'väärään' paikkaan, eli pakoputkesta ulos, sen sijaan että moottorin jäähdytysvesi lämpiäisi kunnolla.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
188
Joo kyllä. Vaan kannattaa laittaa silti kuntoon. Eikös dpf polttokin vaadi kohtuullisen moottorinlämmön (yli 75tms) eli murheita on luvassa jos jatkuvasti ajetaan kylmällä koneella.
Oma ehjä diesel ei ole viimistä huutoa oleva pihistäjä, mutta täyteen lämpöön se ei kaupunkiajossa hevin lämpene, maantiellä kylläkin. Oma osuutensa on automaattilootalla joka pitää kierrokset aika alhaalla.
 

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62
Jos normaali talvikelissä tarvitaan lisälämmitintä muuten kun alkumatkasta niin siinä tapauksessa on auto rikki.
Mikä sitten lienee rikkinäinen, melkein kaikki nykydieselit? Kaupunkiajossa ihan nopeasti saa kyllä nykydieseliä lämpiämään, jos ollenkaan. Lämpö itseasiassa laskee liikennevaloissa kovilla pakkasilla lopulta.

Eikä mulla mikään säästödiesel ole, ~7,5l/100km tuota menee.
 
Ylös Bottom