Ennätyspakkanen hyydyttää Tesloja Yhdysvalloissa - ”En voi odotella koko päivää tämän älyttömän auton kanssa”

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
57
Itse asiassa Lupossa on pieni lämmönvaihdin myös pakopuolella. Ei paljon auta.. kun keskikulutus alle 3l.
 

Arvid

Jäsen
Palautepisteet
2
Jollakin 80-90 prosentin toimintavarmuudella auto olisi kyllä täysin sopimaton Suomen olosuhteisiin.
Näin on, enkä tainnut kirjoittaa toimintavarmuudesta. Autoilusta tapahtuu suurin osa ympäristöissä, joissa sähköauto pystyy hoitamaan 100% suoritteista jo nyt, ja infran ja autojen parantuessa tämä piiri laajenee. Esimerkiksi normaalijakauman keskikohta ajomäärälle on vain 17tkm vuodessa. Suurin osa ajosta tapahtuu myös infran (pikalataus ja sähkö kohteessa) saavutettavissa. Tätä ei muuta -40C ajetut Lapin reissut ilman kusitaukoa, ne mahtuvat ihan hyvin ajosuoritteiden pitkään häntään.

Aika vähän (0 kpl) noita ”hyytyneitä” sähköautoja on tullut vastaan muualla kuin TM:n öljyteollisuuden sponsoroimissa artikkeleissa.
 

Killi10

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
24
Näistä dieselien lämpiämisistä oli vanhempikin threadi täällä. Vääntöä oli siitä, toimiiko ne auton omat sähköavustukset pakkasilla. Oma kokemus on, että sisälle tulee lämmintä bensa-autoa nopeammin ja moottorikin lämpenee normidieseliä nopeammin. Vaimolla dieselissä webasto, joka tietenkin takaa heti lähtiessä lämpimän kabiinin ja moottorin.
 

Toni

Vakionaama
Palautepisteet
27
Aika vähän (0 kpl) noita ”hyytyneitä” sähköautoja on tullut vastaan muualla kuin TM:n öljyteollisuuden sponsoroimissa artikkeleissa.
Siitäkin oli itse asiassa vain 'pakko' tehdä klikkiotsikko. ja tottakai Teslan kuvalla. Testissä jokaisen sähköauton akku ajettiin tyhjäksi asti ja katsottiin kuinka pitkälle päästiin.
 
Palautepisteet
81
Tuo lämpenemisongelma ratkeaa sillä kun sulkee ilman kulun keulasta. Jos joutuu vetämään kärryä, kannattaa valmistautua ainakin lauhemmalla kelillä päästämään jostain reiästä vimaa sisälle. Ihmeesti ilma siellä pellin alla kiertää, vaikka ei edestä päin pääse puhaltamaan sisälle. Lämpenee nopeasti, pysyy paljon pidempään lämpimänä ja mitään lisälämmitintä ei tarvita. Jos jäähdyttimen puhallin pyörii jo ajon aikana moottorin käydessä, sitten siellä alkaa olla kuumat paikat. Puhallin saa kuitenkin ilmaa lähes normaalisti ja ei se siitä mihinkään keitä mutta ei se puhallin pakasella edes lähde pyörimään vaikka keula on ummessa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
41
Ei ole mitään talviautoja ainakaan volkkarin vanhemmat dieselit. Niin olivat kylmiä, että nahkahousut laittoivat webaston ajonaikaiseksi apulämmittimeksi. Se apulämmitin kesti sitten ehjänä yleensä vähintään 5v mutta harvemmin 10v, ja hajoamisen jälkeen noita voi ihan syystä nimittää natsipakastimiksi. Ilman webastoakin pärjää kyllä pidemmässä maantieajossa, yleensä vartin ajon jälkeen alkaa tulla kunnolla lämmintä talvellakin. Mutta tuollainen lyhyehkö vartin stintti kaupungissa on melko epämiellyttävä kokemus, koska lämpöä ei tule lainkaan.

Volkkarin vieressä minulla on bensacorolla, joka lämpenee talvellakin aika äkkiä. Volkkarin risan tehdaswebaston päivitin pysäköintilämmittimeksi, niin silläkin voi sitten lähteä ilman isompaa vitutusta. Mikään ympäristöteko tuollainen reipas esilämmitys ei kuitenkaan ole, ainakaan jos hiilidioksidipäästöt kiinnostavat.

Sähköautoissa tuommoinen polttoöljytoiminen lämmitin voisi olla ihan ok range-extender talveksi. Semmoiseen jotain MY-dieselin tapaista, niin ei pitäisi omatuntokaan kolkuttaa liikoja. Mutta jos akku riittää, niin turhaa.
 
Palautepisteet
81
Itse asiassa Lupossa on pieni lämmönvaihdin myös pakopuolella.
Onkohan tuo lämmön talteenottoa varten vai kierrätettävien pakokaasujen jäähdytystä varten. Usein EGR systeemeissä on lämmönvaihdin, joka toki auttaa moottorin lämpenemistä.

Ei ole mitään talviautoja ainakaan volkkarin vanhemmat dieselit. Niin olivat kylmiä, että nahkahousut laittoivat webaston ajonaikaiseksi apulämmittimeksi. Se apulämmitin kesti sitten ehjänä yleensä vähintään 5v mutta harvemmin 10v, ja hajoamisen jälkeen noita voi ihan syystä nimittää natsipakastimiksi.
Nuo lämmittimet vaativat säännöllistä korjaamista, jos niiden sallii käydä automaattisesti. Jos niitä käyttää manualisesti vain tarpeeseen ja satunnaiseen esilämmittämiseen silloin kun sähköä ei ole saatavilla, korjausvälit kasvavat ainakin x π. Tuo sama ongelma on kaikissa dieseleissä, joissa ei ole sähkögrilliä lämpärin sisällä. Ohjelmallisesti merkkikorjaamolla voi luultavasti asettaa lämmittimen manuaalimoodiin tai sitten laittaa kytkimen sitä ruokkivaan sähköjohtoon, jolloin se käy vain silloin kun haluaa. Keula auki eivät tahdo talvella lämmetä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
41
^Ei pysty vanhaa diesel-volkkaria ohjelmoimaan niin ettei weba käynnisty automaattisesti. Bensakoneisen pystyy, mutta ei tarvitse, koska bensaweba ei niin kovin karstoitu.

Laitoin webaston CAN-väylälle tuplareleen jota ohjaa laturin heräte. Kun laturi antaa jännitettä, weba putoaa väylältä. Näin can-väylän kautta tulevat ajastukset toimivat kun kone ei käy, ja samoin ilmastointi herää puhaltamaan kun esilämmittää, mutta kun moottori käynnistyy, weba putoaa väylältä ja automaattista starttia ei tule. Käyttelen sitä sitten lähinnä kaukosäätimellä.

Virtajohtoja ei kannata kytkimellä katkoa, siinä menee kaikki toiminnallisuus sitten. Ei toimi ajastukset eikä mikään, jos katkaisija unohtuu väärään asentoon.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
57
Onkohan tuo lämmön talteenottoa varten vai kierrätettävien pakokaasujen jäähdytystä varten. Usein EGR systeemeissä on lämmönvaihdin, joka toki auttaa moottorin lämpenemistä.
Juu, EGR:n vaihdin se on, ei sitä lämmitykseen ole tehty. Kuplassa lämmitys pelaa pakosarjojen lämmöillä, sitä tuleekin äkkiä ja äkäisesti - mutta tehokkaasti vain ihan väärään paikkaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
77
Kuplassa lämmitys pelaa pakosarjojen lämmöillä, sitä tuleekin äkkiä ja äkäisesti
Bensakoneen pakokaasut ovat tyhjäkäynnilläkin sen verran kuumia, että lämmitys toimii joten kuten pakokaasun lämmölläkin suoraan. Toista on dieselillä, joka vähällä teholla toimii suurella ilmaylijäämällä ja päästää haaleita pakokaasuja, joista ei lämpöä kunnolla irtoa ilman lämpöpumppua. Ilmaylijäämä on niin suuri, että pienehkö diesel jäähtyy tyhjäkäynnillä jo pelkän koneen sisäisen ilmavaihdon seurauksena kovalla pakkasella, vaikka olisi ennättänyt lämmetä normaalilämpötilaan.
 

fraatti

Vakionaama
Palautepisteet
39
Juu, EGR:n vaihdin se on, ei sitä lämmitykseen ole tehty. Kuplassa lämmitys pelaa pakosarjojen lämmöillä, sitä tuleekin äkkiä ja äkäisesti - mutta tehokkaasti vain ihan väärään paikkaan.

Kuinkas tuollainen pikkukinneri suoriutuu pakkasilla dpf poltoista? Eräs tuttu osti uutena jonkun alta 1.5l diiselin ja se kävin jatkuvasti kylmänä ja poltot ei toimineet...
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
57
Kuinkas tuollainen pikkukinneri suoriutuu pakkasilla dpf poltoista? Eräs tuttu osti uutena jonkun alta 1.5l diiselin ja se kävin jatkuvasti kylmänä ja poltot ei toimineet...
Ei siinä mitään sellasia ole, pari katalysaattoripönttöä vaan. Auto on aerodynamiikan takia varmaan sellanen, ettei konehuoneessa tuule ihan niin pahasti kuin yleensä. Lämpömittaria siinä ei ole, pitäisi väylää seurailla. Konekin on jo lohkoltaan sellainen, ettei sitä ole kuin näissä 3L -malleissa, mutta periaatteessa samaa sukua muiden 3-sylinteristen kanssa. Koneen etupuolella muuten on eräänlainen vaatetus, se ei ole ihan paljaana.
 
Palautepisteet
81
Toista on dieselillä, joka vähällä teholla toimii suurella ilmaylijäämällä ja päästää haaleita pakokaasuja, joista ei lämpöä kunnolla irtoa ilman lämpöpumppua. Ilmaylijäämä on niin suuri, että pienehkö diesel jäähtyy tyhjäkäynnillä jo pelkän koneen sisäisen ilmavaihdon seurauksena kovalla pakkasella, vaikka olisi ennättänyt lämmetä normaalilämpötilaan.
Kyllä se dieselistäkin se lämpö karkaa kuitenkin ulospäin ja kyllä pakokaasuistakin lämmintä saa irti ihan lämmönvaihtimella. Lienee lämpöpumpun käyttö perin harvinaista pakokaasujen lämmön talteenotossa.
 

fraatti

Vakionaama
Palautepisteet
39
Ei siinä mitään sellasia ole, pari katalysaattoripönttöä vaan. Auto on aerodynamiikan takia varmaan sellanen, ettei konehuoneessa tuule ihan niin pahasti kuin yleensä. Lämpömittaria siinä ei ole, pitäisi väylää seurailla. Konekin on jo lohkoltaan sellainen, ettei sitä ole kuin näissä 3L -malleissa, mutta periaatteessa samaa sukua muiden 3-sylinteristen kanssa. Koneen etupuolella muuten on eräänlainen vaatetus, se ei ole ihan paljaana.

Ahaa... oletin vain että egr (pakokaasun takaisin kierrätys) tarkoittaa sitä että auto on automaattisesti diesel... ulkoinen egr bensakoneessa ei taida olla kovin yleinen?

Joissain bensa-autoissa vastaavaa on haettu säätyvällä imunokan ajoituksella. Sama homma saadaan tällöin tehtyä koneen sisäisesti...
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
57
Ahaa... oletin vain että egr (pakokaasun takaisin kierrätys) tarkoittaa sitä että auto on automaattisesti diesel... ulkoinen egr bensakoneessa ei taida olla kovin yleinen?

Joissain bensa-autoissa vastaavaa on haettu säätyvällä imunokan ajoituksella. Sama homma saadaan tällöin tehtyä koneen sisäisesti...
Kyllä Lupo 3L on 1.2l turbodieseli, siitä on vaan jätetty pois kaikki kulutusta lisäävät turhat osat ja kaikkea kevennetty - alumiinia magnesiumia, ohennetut lasit ja pellit..

Oli mulla Mitsun GDI-suorasuihkulaihaseoskoneessa ulkoinen EGR. Koitin tukkia, mutta se sotki moottorinohjauksen. Siitä koneesta sai nokipilviä ihan niinkuin dieselistä.
 
Ylös Bottom