Ensimmäisiä ILP:ja hankkimassa, 2-kerroksinen omakotitalo, mitoitus ja valinta mietityttää

Potko2

Tulokas
Hei arvon foorumilaiset!

Ensimmäiset ILP:t hankinnassa, ajatuksena lämmityksen tukeminen lämmityskautena, viilennys kesäaikaan ja varajärjestelmäksi VILPille.
2004 rakennettu siporex runkoinen omakotitalo. Alakerta ~108m2, yläkerta ~88m2. Huonekorkeus kummassakin kerroksessa standardia korkeampi.
Lattialämmitys molemmissa kerroksissa, päälämmitysjärjestelmä Toshiba Estia 11kw VILP. Alakerrassa varaava takka. Puita poltellaan 3-4 pinokuutiota vuodessa.

Noviisina siis kyselen ohjeistusta pumpun mitoitukseen ja valintaan.

Alakertaan on ehdolla
Daikin Perfera N 40
Fujitsu Nordic Master 12
(Toshiba Premium + 35 on myös ehdotettu, mutta foorumia luettuani tämä taitaa tippua listalta pois)

Yläkertaan ehdotettu
Daikin Perfera N 30
Daikin Comfora N 35
Fujitsu Nordic Master 9

Kiitoksia etukäteen kommenteista ja vinkeistä.
 

RauskiH

Vakionaama
Pärjäät 25 sarjan koneilla joissa miniteho useimmiten pienempi kuin isoveljissään ja käyvät siten vähemmän katkokäyntiä. Mitsu jos kiinnostaa niin 2 x rw25 on oiva valinta.

Pistä pohjakuva näkyville ja menneiden vuosien kulutustietoja
 

Potko2

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Kiitoksia vastauksesta, ohessa alakerran ja yläkerran pohjakuvat ja itse pähkäilemäni paikat sisäyksikölle (sininen rinkula). Sähkön kokonaiskulutus on vuositasolla vaihdellut 27000 - 32000kwh(viimeiset 4 vuotta) välillä, sisältäen kaiken sähkön, tarkempaa mittausta en ole tehnyt. Vettä lotraa säännöllisesti 5 henkeä. Ajoittain 7 henkeä. Mitsuakin olen miettinyt, tosin sitä RW35 mallia, joka tällä foorumilla ei ole saanut paljoakaan kehuja. Mutta jos astetta pienempi malli on riittävä mitoitukseltaan, niin RW25 olisi hyvinkin varteenotettava kandidaatti.
 

Liitteet

  • alakerta_ILP.jpg
    alakerta_ILP.jpg
    196,3 KB · Katsottu: 82
  • ylakerta_ILP.jpg
    ylakerta_ILP.jpg
    236,7 KB · Katsottu: 80

RauskiH

Vakionaama
Puut huomioiden kulutus 30-35mwh on kyllä yllättävän iso vilp taloksi, odotin n. 20mwh, jopa allekin lukemia. Missä talo sijaitsee ja selittääkö esim. sähköautot, ulkoporeallas, todella suuri käyttösähkön osuus tms suurta kulutusta? Mikä sähkön kulutus kk-tasolla läpi vuoden?

Vilpit ovat minulle outoja mutta Toshiba ei taida olla mitenkään suosituimpia merkkejä. Lähtisin kuitenkin ihan ensimmäiseksi tarkistamaan että vilp toimii niin kuin pitääkin. Jos olemassa olevasta vilpistä ei saa tehoja irti niin harkitsisin sen vaihtoa tai tuolla kulutuksella jopa maalämpöön siirtymistä. Itse en vesikiertoiseen lattialämmitystaloon huolisi ilppejä puhkumaan kuin ihan pakon edestä.

Mahdollinen jäähdytys hoituu sitten halvemmallakin ilpillä ja voi olla että kone pelkästään yläkerrassa riittää jo tuohon
 

Potko2

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Talo sijaitsee Vaasassa, kulutusluvussa on mukana sähköauton lataukset, ulkouima-allas toukokuusta-syyskuulle (oma VILP sillä), hetivalmis kiuas. Kulutus on alimmillaan kesäkuukausina n. 1500-2000Kwh, kun VILP viettää kesälomaa. Eli käyttösähköä kuluu. Käyttövesi lämpenee erillisellä varaajalla.
 

RauskiH

Vakionaama
Talo sijaitsee Vaasassa, kulutusluvussa on mukana sähköauton lataukset, ulkouima-allas toukokuusta-syyskuulle (oma VILP sillä), hetivalmis kiuas. Kulutus on alimmillaan kesäkuukausina n. 1500-2000Kwh, kun VILP viettää kesälomaa. Eli käyttösähköä kuluu. Käyttövesi lämpenee erillisellä varaajalla.
Ota sähköyhtiön sivulta kaappaus vuosi kulutuksesta kuukausittain ja jos mahdollista niin sellainen missä näkyy keskilämpötilat. Sama päiväkohtaisesti esim joulu ja tammikuu.

Mitä vilppi sanoo vastusten käyttötunneista?
 

Potko2

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Tässä on näitä kulutustilastoa vuodelta 2024: koko vuosi, tammikuu 2024 ja joulukuu 2024. Tutkin tuon Toshiban service manuaalia vielä, miten siitä saisi noita käyttötunteja esille. Valitettavasti näistä kuvista ei ainakaan graafisessa muodossa saanut tarkemmalla resoluutiolla.
 

Liitteet

  • kokonaiskulutus_vuosi2024.png
    kokonaiskulutus_vuosi2024.png
    34,8 KB · Katsottu: 72
  • Tammikuu_2024.png
    Tammikuu_2024.png
    42,9 KB · Katsottu: 67
  • Joulukuu_2024.png
    Joulukuu_2024.png
    42,9 KB · Katsottu: 73

Potko2

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
VILP:n lämpökompressorin käyttötuntimäärä on 15400h ja vastuksen (Backup heater) 2900h. Eli noin 19% käyttöajasta on vastus ollut apuna.
 

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
Talo sijaitsee Vaasassa, kulutusluvussa on mukana sähköauton lataukset, ulkouima-allas toukokuusta-syyskuulle (oma VILP sillä), hetivalmis kiuas. Kulutus on alimmillaan kesäkuukausina n. 1500-2000Kwh, kun VILP viettää kesälomaa. Eli käyttösähköä kuluu. Käyttövesi lämpenee erillisellä varaajalla.
Saisiko yläkerran ILP:n portaiden yläpuolelle lähelle kattoa?

BTW: Sinulla on talo joka oikeasti hyötyisi aurinkopaneeleista :)
 

Potko2

Tulokas
Kiitos ehdotuksesta, portaiden yläpuolella on yksi paikka, jota olen miettinyt, mutta huoltotyöt ovat todella hankalia. Etäisyys portailta katon rajaan on n. 4 metriä.

Aurinkopaneelit ovat remonttilistalla.
 
Back
Ylös Bottom