es aw12 r32 monobl. + es hybridi varaaja 300l

Nikkinen

Tulokas
@siwer

Ok, itsellä ei haittaa tilanvienti mitään on suht reilunkokoinen pannuhuone vailla muuta virkaa, mutta aina parempi mitä taloudellisempi käyttää tottakai.

Meillä on 4 hengen talous itellä ei älyttömästi mene suihkuvettä, mutta lapset ja emäntä tykkää vähän lotrata. Olisikohan joku 100-150l varaaja asiaa tulistusvaraajaksi?

siwer

Aktiivinen jäsen
Olen 99% varma että jopa se 60l 3kW riittää kovillekin lotraajille jos esilämmitys on 35 astetta kahdessa kierukassa (tai yhdessä pitkässä kierukassa). 100l nyt ei paljon ekstraa maksa rahassa, tilassa tai lämpövuodossakaan jos sellaisen haluaa varmuuden vuoksi laittaa.

Kesällä jos käyttöveden kulutus ei ole kolossaalisen suurta niin sitä isoa VILPin varaajaa ei kannata häviöiden takia pitää ihan niin kuumana vaan kasvattaa tulistuksen osuutta, tosioptimoija etsii sitten juuri tarkalleen oikean toimintapisteen, mutta kyllä se nyt aina minimissään karvan yli 30 voi ja kannattaa aina olla eli kylmää vettä ei niskaansa ikinä suihkussa saa vaikka miten isolla olisi miten monta suihkua auki yhtäaikaa. Ja jos suihkuttelu on kovaa niin toki se iso varaaja kannattaa kesälläkin vetää VILPillä niin kuumaksi kuin mahdollista, kun ulkona on +20 niin COPit on aika mehevät vaikka tekisi 50-asteista. Jää tulistimen osuus aika pieneksi.

sulo_s

Aktiivinen jäsen
Tuo lämpimän veden riittäminen johtuu ennenkaikkea käyttäjistä.
Mulla kävi kuukausi sitten tytär kotona kylässä ja tuli puolentunnin jälkeen suihkusta valittaen, "nysse lämmin vesi loppu!" No itse menin puolen tunnin päästä ja taas mulle piisasi suihkuvesi.
Varaaja 100l ja esilämmitys luokkaa reilu 25C. Esilämmitys öljykattilan kohtuu huonossa kierukassa.

Ylös Bottom