ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

Kummo

Tulokas
Onko porukalla ollut ongelmia ES AWT 11kw V5+ kuumaksaasun lämpöjen kanssa? Tässä meikäläisen yksilössä tuo tuppaa nousemaan välillä tuonne 99asteeseen mikä lienee maksimi mitä laite näyttää.

Ongelma ilmenee erityisesti käyttövesitoininnolla. Tyypillisesti kompressori puskee maksimitehoilla aina niin pitkälle että tulee vikakoodi tuosta korkeasta kuumakaasun lämpötilasta. Tämän tullessa laite pudottaa tehon kolmasosaan(ottoteho 1100W). Yleensä tuon jälkeen laite junnaa noin 15 tuolla kolmasosateholla jonka jälkeen kompressori pysähtyy (kuumakaasun lämpö edelleen tapissa)

Eli varmaankin joku ohjelmointivika kun tuo ei osaa pudottaa tehoa tarvittaessa. Käyttövesitoiminnolla laite pitää kuumakaasun lämpötilan aina tuonne 0asteeseen asti max 70asteessa, mutta astekkin pakkasen puolelle mentäessä nouseekuumakaasun lämpötila myös lämmitystoiminnolla noin 90asteeseen.

Onko muilla ollut vastaavaa ilmiötä?
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

Hälyttääkö 02 P6 vai 02 P8 vai joku muu?

Kun tuo ilmenee, teetkö kuinka kuumaa vettä?

Sisääntulevan/lähtevän veden lämpötilat?

Tiedätkö kuinka paljon virtausta tuossa on silloin lämmönvaihtimen yli?

Ulkolämpötila?

ES:n EEV säätöön ja kuumakaasulämpötiloihin liittynee yleisesti jokin syvällinen Kiinalainen viisaus joka ei aukea länsimaiselle ihmiselle mutta tuo sinun tilanteesi vaikuttaa kyllä siltä että jokin on vinossa. Lisätiedoilla ehkä pystyy jotain päättelemään jotain siitä mikä tuon voisi aiheuttaa.
 

Kummo

Tulokas
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

01 P8 koodia herjaa tuolloin.

Käyttöveden pyyntilämpö on 45c. Lämmityksellä -1c ulkolämpötilassa lämmitysveden lämpötila on noin 35astetta.

Lähtevän ja tulevan veden lämpötila ero on noin 4astetta. Myös vaihtimelta palaavan kylmäaineen putki on melko viileä vaikka kuumakaasun lämmöt olisivat tapissa. Ilmeisesti siis tuossa jotain lauhtumista tapahtuu.

Virtauksesta ei ole hajua mutta kiertovesipumppu on täysillä ja pattereissa käy melkoinen kohina.

Ulkolämpötila on noin -2c.

Tuolla lämmitystoiminnolla tuo ohjaus tuntuu toimivan kohtalaisesti ja kuumakaasu pysyykin tuossa max 90c -2c ulkolämpötilassa, mutta käyttövesitoiminnolla laitteella on tapana käydä täydellä teholla aina tuohon vikakoodiin asti jos lämpötila ei ennen sitä kerkeä saavuttaa pyyntilämpötilaa. Laitoin tuohon käyttöveden lämpötilan nousun mittauksen ajaksi 20min (oletuksena 40min), eli vastus tulee aikaisemmin auttamaan ja tuota vikakoodia ei tule.

Perustuuko tuossa vehkeessä paisuntaventtiilin säätö pelkkään ulkolämpötilaan?

Kylmäaineen täyttömäärä tyyppikilven mukaan on 1,9kg joka kuulostaa 11kw koneeseen melko vähältä, vai kuinka?
 

Riku84

Aktiivinen jäsen
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

Kovalta kuulostaa kk-lämmöt. Omassa vilp kun ja jos väännetään pakkasella kv-vettä eli 45 astetta pyynti ja lopussa on jotain 55 asteen paikkeilla kk-lämmöt, mitattuna putkesta ennen vaihdinta.

Muistaisin taas että ekassa panan vilpis mentii johkin 70-80 paikkeille samoilla 45 asteen lämmöillä.

2.5kg on kylmäainetta atlantickin myllyssä. Panas muistaakseni oli vielä enempi olisiko ollut joku 2.9kg
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

Ei tuo ES:n EEV:n ohjaus nyt ihan pelkästään ulkolämpötilaan perustu mutta jostain syystä Amitimen viisaat insinöörit ovat jakaneet nuo ulkolämpötilat "blokkeihin" 0-10C 10-20C jne. Ja kun siirrytään blokista toiseen niin ohjaus saattaa tehdä aikamoisia kevätjuhlaliikkeitä ja etenkin säädön luonne saattaa muuttua täysin. Blokkien välimaastoissa tuo on sitten jonkinlaista hakemista.

Itsellä kun on tuo vanhempi V5:n ilman plussaa niin on myös pistänyt silmään nuo kk lämmöt, tosin eri tavalla. Jos tarkkailee esim blokkia 0-10C niin 1 ja 10 asteen välillä on ihan järkevät arvot, kk lämmöt pyörivät 60-70C paikkeilla. Alle yhden asteen kun tippuu lämpötila niin logiikka avaa tuo EEV:n ilmeisesti ihan selälleen ja kk lämmöt tippuvat tuonne 45-50C. Pyynti tuolloin noin 33-35C. Taas kun kylmenee ja lämpötila painuu noin -2C:n niin taas muuttu ja nyt tuo säätö kiristetään, kk lämmöt pompsahtava 85-90C. Jos vielä pakastuu niin tuossa -9 tai -10C paikkeilla rupeavat taas laskemaan tuonne 60-70C:n paikkeille. Pyynti silloin noin 38C.

Nuo edellämainitut menevät vielä aiheuttamatta hälytyksiä, itse asiassa kone on yhden ainoan kerran stopannut hälytykseen olemassaolonsa aikana ja sekin stoppi oli ihan itse aiheutettu.

Kummon tapauksessa muut arvot kuulostavat ihan järkeviltä, niin pyynti kun dT.

Saisitko laitettua jonkinlaisen lämpötilamittauksen kaasuputkelle tuossa missä se menee sisäyksikköön sisälle? Mietin että ovatko lämmöt vielä siellä korkeita? Onko pitkiä putkia? Jos lämmöt ovat tapissa vain kompurasta ulos tullessa niin saattaisi olla kyse ihan yksinkertaisesti kylmäainevajauksesta. Minulla tippuu lämmöt kompuran ja sisäyksikön välillä noin 10% tuossa nollan tuntumassa, 7 metrin putkistolla.

Edit: Jäi kysymättä, onko asennettu itse vai jonkun muun toimesta? Jos on hankittu kaupallisesti, asennettuna niin voi toki myyjää-/asentajaakin kiusata hiukan kysymällä tuosta käytöksestä, kyllä tuota on sellaisessa tapauksessa mielestäni syytä reklamoida.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

01 - ulkoyksikkön koodi, P08- kuumakaasun lämpötila.
Onko vikakoodi P8 tai P08?

Helpoin arvio olisi kylmäainevuoto mutta:
Jos laitteessa on kuitenkin tehoa sitten pitää varmistaa että lämpö lähtee levylämmönvaihtimelta.
Lämmön tie talolle on pitempi kuin tankkin, siksi on vaikea käsittää että jos samaa kiertovesipumppu ajaa veden tankin kautta takaisin lämmönvaihtimelle olisi huonompi tai viallinen vaihtoehto jos veden säätö on 45C. (Esimerkiksi jos vesipumppu "vie" lauhduttimelta huomattavasti enemmän lämpöä pois
kuin kompressori lämpöä tuottaa sitten ei saa kuumakaasun lämpötila mitenkään nousta rajotuksen yli). Eli ajattelun tuloksena pitää poista lämpö lauhduttimeltä tehokkammin.

Mikä koskee EEV-n toiminta voin sanoa että olen asentanut sekä on tarvittaessa huollossa kymmeniä samanlaisia laitteta. Ei yhtään paisunataventtiilin vika.

Veden tiellä on 3-tie venttiili. Onko venttiili täysin auki? Onko siinä lämpöhäviö?

Lämmityskäyrän toiminto talon lämmityksessä: Jos talo ei ota lämpöä vastaan sitten laita käyrä alemmas että lauhdutin saa paremmat olosuhteet.

ES AWT13-V5+ on 3kg kylmäainetta. Tämä että kylmäainetta on 1,9 kg antaa laitteelle jonkunlaisen lämmitystehon. Jos kylmäainetta on vajaa (reikä) sitten ei ole olennaista eroa mikä on täsmällinen määrä.
 

Kummo

Tulokas
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

kurre orava sanoi:
Saisitko laitettua jonkinlaisen lämpötilamittauksen kaasuputkelle tuossa missä se menee sisäyksikköön sisälle? Mietin että ovatko lämmöt vielä siellä korkeita? Onko pitkiä putkia? Jos lämmöt ovat tapissa vain kompurasta ulos tullessa niin saattaisi olla kyse ihan yksinkertaisesti kylmäainevajauksesta. Minulla tippuu lämmöt kompuran ja sisäyksikön välillä noin 10% tuossa nollan tuntumassa, 7 metrin putkistolla.

Edit: Jäi kysymättä, onko asennettu itse vai jonkun muun toimesta? Jos on hankittu kaupallisesti, asennettuna niin voi toki myyjää-/asentajaakin kiusata hiukan kysymällä tuosta käytöksestä, kyllä tuota on sellaisessa tapauksessa mielestäni syytä reklamoida.

Kylmäaineet on tarkastettu ja vuotoa ei ollut. Laitteen tyyppikilven mukainen määrä (1990g 7m putkella) tuli laitteesta pihalle. Kylmäaineputkien pituus on siis tuon 7metriä joista metri kulkee ulkona. Eristin tuon ulkonamenevän pätkän paremmin mutta sillä ei ollut havaittavaa merkitystä.

Mittailen tuon kaasuputken lämpötilan kun saan honmattua siihen soveltuvan lämpömittarin. Käsin kokeilemalla tuo tulevan kaasun putki on ihan tulikuuma eikä paljon kärsi koskea ja lämmönvaihtimelta lähtevän kaasuputken lämpötila tuntuu aika lailla samalta kuin lähtevän vedenkin.

Mikä on oikean suuntainen lukuarvo tuolle paisuntaventtiilin asennolle tuolta laitteen käyttöliittymästä katsottuna? Tässä se tuppaa näyttämään n.350-450 ulkolämpötilasta riippuen.

Kompuran paine näyttää yleensä 22-30 kg/cm2 riippuen nopeudesta. Kuulostaako oikealta?

Edit: Ja vikakoodi oli tuo 01 P08. Kolmitieventtiili on aina ääri asennossa sekä lämmitys että käyttövesitoiminnoilla.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

Pikaliitosmalli ilmeisesti kyseessä?

Tuossa ei nyt kovinkaan paljon järkeviä/todennäköisiä vaihtoehtoja tule enää mieleen muutamaa lukuunottamatta ja nekin tuntuvat kyllä lievästi sanottuna kaukaa haetulta.

Jos kaasuputken jomman kumman pään takaisku on auennut vain osittain se vaikuttaa kk lämpötiloihin samalla tavalla kun sulkisi rotalock venttiilejä hiukan. En muista kyllä kuulleeni että kenellekään olisi todistetusti noin käynyt mutta kaipa sekin mahdollista on.

Toinen on sit tuo EEV ja epäilys siitä että kanittaa. En osaa sanoa noista arvoista sen enempää, vanha malli ei näytä EEV asentoa muuten kun modbusilla eikä se oo itsellä vielä käytössä. Joka tapauksessa noissa ei taida mitään takaisinkytkentää olla vaan tuo näkemäsi arvo on mitä todennäköisemmin EEV:n pyynti, onko se itse venttiili sit asettunut oikein vai ei on toinen kysymys.

Ei tuota kaasuputken lämpötilaa kannata ehkä sen enempää mitata, on joka tapauksessa todella kuuma ennen lämmönvaihdinta ja nesteputki vastaavasti huomattavasti viileämpi joten jollain tavoin tuo lämmönluovutus toiminee kyllä.

Tuo on kyllä hiukan hankala tilanne kaiken kaikkiaan. Oletko kysellyt Onniselta tai ES:ltä suoraan josko joku muu on kohdannut vastaavia haasteita?

Ei ole myyjää / asentajaa mitä voisit kiusata hankalilla kysymyksillä?
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

Kummo sanoi:
Onko porukalla ollut ongelmia ES AWT 11kw V5+ kuumaksaasun lämpöjen kanssa? Tässä meikäläisen yksilössä tuo tuppaa nousemaan välillä tuonne 99asteeseen mikä lienee maksimi mitä laite näyttää.

Ongelma ilmenee erityisesti käyttövesitoininnolla. Tyypillisesti kompressori puskee maksimitehoilla aina niin pitkälle että tulee vikakoodi tuosta korkeasta kuumakaasun lämpötilasta. Tämän tullessa laite pudottaa tehon kolmasosaan(ottoteho 1100W). Yleensä tuon jälkeen laite junnaa noin 15 tuolla kolmasosateholla jonka jälkeen kompressori pysähtyy (kuumakaasun lämpö edelleen tapissa)

Eli varmaankin joku ohjelmointivika kun tuo ei osaa pudottaa tehoa tarvittaessa. Käyttövesitoiminnolla laite pitää kuumakaasun lämpötilan aina tuonne 0asteeseen asti max 70asteessa, mutta astekkin pakkasen puolelle mentäessä nouseekuumakaasun lämpötila myös lämmitystoiminnolla noin 90asteeseen.

Onko muilla ollut vastaavaa ilmiötä?

Täsmälleen samanlaista oli meidän Ultimate 5000EEV:n kanssa. Alkoi kuumakaasut nousemaan ja kone sammui, vikakoodeja oli erilaisia. Monien vaiheiden jälkeen vaihdettiin paisuntaventtiili, jonka jälkeen kaikki ok. Nyt o, 1,5 vuotta takana ja toimii aivan loistavasti. Ohessa kuva. Sahasin poikki ja sisältä paljastui töhnäinen pyörivä kara. Epäselväksi jäi, että mistä tuo töhnä oli peräisin.
 

Liitteet

  • WP_20150930_18_23_42_Pro_02.JPG
    WP_20150930_18_23_42_Pro_02.JPG
    81,8 KB · Katsottu: 469

Andres

Aktiivinen jäsen
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

Parametri 0--Käyttöveden uudelleen käynnistys veden ΔT perusteella on? (5C?)

Saa kokeilla jos vaihtaa esimerkiksi käyttöveden lämpötilan 5 astetta alemmas sekä ΔT pienemmäksi tai muita vaihtoehtoja. Jos paisuntaventtiili on jumissa sitten latteen käytännössä ei ole muutosta.

Toinen vaihtoehto on että ohjelma antaa liian paljon tehoa, sitten ohjelma odottaa sekä katso mitä tapahtui, sen jälkeen ohjelma pudottaa kompressorin kierroksia, mutta on jo myöhässä.
Tähään vaikuttaa tämä ΔT. Jos ΔT on pienempi sitten ohjelma ei näin hermostuu.
 

Kummo

Tulokas
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

Pudotin melkein heti tuon käyttöveden lämmityksen uudelleen käynnistyksen ΔT:n 5c->3c joka vähäsen rauhoitti tilannetta.

Nyt kun tänne eteläänkin tuli vähän pakkasta (-10c - -15c) niin tuntuu nousevan nuo kuumakaasut lämmitystoiminnollakin melko helposti tappiin. Lämmitystoiminto toimi tuossa -2 ja -5 asteen välissä todella hyvin. Kuumakaasun lämpötila pysyin kiltisti tuossa 80asteessa eikä noussut siitä mihinkään. Myös lepotaukoja ulkoyksikölle jäin ihan mukavasti.

Nyt kovemmilla pakkasilla ulkoyksikkö huutaa non-stoppina ja pyyntilämpötilaa ei ole kertaakaan saavutettu. Myös kuumakaasun lämpötila nousee korkeaksi vaikka laite käy hyvin pienellä teholla (n.1000W ottoteho). Pikkupakkasilla samanlaisilla tehoilla kuumakaasun lämpötila vain laskee.

Tämä on itseasiassa jo toinen ulko ja sisäyksikkö meillä. Aikaisemmasta halkesi lämmönvaihdin tuolta kylmäainepuolelta ja se meni takuuvaihtoon. Tämä aikaisempi yksilö käyttäytyi samalla tavalla kuin tämäkin.

Pitää laitella Onniselle viestiä tuosta.
 

Kummo

Tulokas
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

kurre orava sanoi:
Pikaliitosmalli ilmeisesti kyseessä?

Tuossa ei nyt kovinkaan paljon järkeviä/todennäköisiä vaihtoehtoja tule enää mieleen muutamaa lukuunottamatta ja nekin tuntuvat kyllä lievästi sanottuna kaukaa haetulta.

Jos kaasuputken jomman kumman pään takaisku on auennut vain osittain se vaikuttaa kk lämpötiloihin samalla tavalla kun sulkisi rotalock venttiilejä hiukan. En muista kyllä kuulleeni että kenellekään olisi todistetusti noin käynyt mutta kaipa sekin mahdollista on.

Toinen on sit tuo EEV ja epäilys siitä että kanittaa. En osaa sanoa noista arvoista sen enempää, vanha malli ei näytä EEV asentoa muuten kun modbusilla eikä se oo itsellä vielä käytössä. Joka tapauksessa noissa ei taida mitään takaisinkytkentää olla vaan tuo näkemäsi arvo on mitä todennäköisemmin EEV:n pyynti, onko se itse venttiili sit asettunut oikein vai ei on toinen kysymys.

Ei tuota kaasuputken lämpötilaa kannata ehkä sen enempää mitata, on joka tapauksessa todella kuuma ennen lämmönvaihdinta ja nesteputki vastaavasti huomattavasti viileämpi joten jollain tavoin tuo lämmönluovutus toiminee kyllä.

Tuo on kyllä hiukan hankala tilanne kaiken kaikkiaan. Oletko kysellyt Onniselta tai ES:ltä suoraan josko joku muu on kohdannut vastaavia haasteita?

Ei ole myyjää / asentajaa mitä voisit kiusata hankalilla kysymyksillä?

Ei ole pikaliitin malli tämä yksilö. Laittelin onniselle viestiä, katotaan mitä vastaavat. Pystyykö tuota EEV:n jumiutumista todentamaan mitenkään järkevästi?
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

Samaa selvittelin aikanaan. Mutta ei oikein ole konstia EEV:n toiminnan tarkastamiseen. Pyörivä kara on sylinterin sisällä ja ulkopuolella on käämisysteemi, jonka magnetoinnilla sisäpuolen kara pyörähtää. Systeemi olettaa, että kara pyörähtää justiinsa sen verran kun systeemi käskee. Mitään takaisinkytkentää ei ole.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Vs: ES AWT 11kw V5+ korkea kuumakaasun lämpötila

Kummo sanoi:
.....

Tämä on itseasiassa jo toinen ulko ja sisäyksikkö meillä. Aikaisemmasta halkesi lämmönvaihdin tuolta kylmäainepuolelta ja se meni takuuvaihtoon. Tämä aikaisempi yksilö käyttäytyi samalla tavalla kuin tämäkin.

Pitää laitella Onniselle viestiä tuosta.

Uusi ulkoyksikkö sekä sisäyksikkö? Siis koko sisäyksikkö 250l varaajan kanssa on vaihdettu?
Onko kone tehtaan asetuksilla?
Jos kompressori laittaa lisä kierroksia sitten sen jälkeen EEV aukaise enemmän.
Jos lämpöa ei tarvita sitten kompressori ottaa kierrokset alas sekä EEV laittaa kiinni.
Jos nyt heti tarvitaan vähemmän lämpöa sitten menee kuitenkin aikaa että kone ehti toimia. Tämän nimi on myöhästyminen. Eli jokainen sellainen automaation laite toimi jonkun ajan kuluttua.
Jos tieto ei "aivoon" tulee nopeasti sitten on myös kierrosten pudotus vaikea tulemaan.
Eli katso onko veden lämpötilan anturi kunnolla tankissa kiinni.
Jos anturi on laiska (vaikka ilmassa) sitten voi olla kuumakaasun lämpötila jo ennen lämpötilan viestia korkea.
 
Ylös Bottom