ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Saatuani loggerin toimintaan on tullut seurattua omien lämpöpumppujen sielunelämää hiukan järjestelmällisemmin. Vilpin osalta mietityttää kuumakaasun suuri lämpötilavaihtelu ja etenkin syy siihen. Liitteenä pari otosta loggauksista, kuumakaasu piirretty punaisella. Silmiinpistävää on tuo että lähes tulkoon samanlaisissa olosuhteissa kuumakaasun lämpötila voi vaihdella 30 astetta, ottotehon, ulkolämpötilan ja tuotetun tehon pysyessä suht vakiona.

Kokeneemmat osaavat varmaan selittää mikä tuon aiheuttaa, onko riippuvainen EEV:n säädöstä? Ja miksi niin suuret vaihtelut, onko säätösofta tai venttiili huono vai johtuuko jostain muusta. Pumppu sinänsä tekee työnsä hyvin, on toistaiseksi riittänyt kaikissa tilanteissa ilman vastusten apua. Toisaalta kunnon pakkasia ei ole ollut vielä kun hetkellisesti.

Invertteripumpuksi tuo ei kyllä tosin ole viisaammasta päästä, käy turhan paljon katkokäyntiä. Kuvista näkyy tyypilliset tehokäppyrät normi käyntisyklille, ensin kiihdytys johonkin vajaan 2kW tietämille, sit tiputetaan noin 1,5-1,6kW teholle jossa pysytellään kunnes lopetetaan sulatukseen. Tunnin päästä sit taas uudestaan käyntiin. Pakkanen kun putoaa tuonne -7 - -10 asteen nurkille niin voisi ihan hyvin käydä lähes taukoamatta minimitehoilla.
 

Liitteet

  • V5-220115-2.png
    V5-220115-2.png
    69,7 KB · Katsottu: 499
  • V5-220115-3.png
    V5-220115-3.png
    61,1 KB · Katsottu: 466

jussi

Vakionaama
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

Nuo 70 hipovat kuumakaasut on oikein. Neljänkympin tuntumaan jäävät tilanteet ehdottomasti väärin, paisuntaventtiili syöttää aivan liikaa. Siinä on jo vaara kompuran saada nestettä. Syy edellä.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

Kiitos jussi asian valaisemisesta!

Mikähän tuon saa aikaiseksi, onko softa huono, anturit huonosti tai mikä? Pystyykö tuohon kotikonstein tekemään jotain? Tuntuu toimivan täysin satunnaisesti tuo säätö, ohessa "käppyrä" tästä päivästä, ensin pari käyntijaksoa normilämpötiloilla, sit muutama jakso jossa jäätiin taas tuonne 40 asteen tietämille. Väliin taas yksi 70 asteen kerta ja taas mennään matalalla lämpötilalla. Säätyykö tuo EEV kuumakaasun lämpötilan perusteella vai millä? Kaikissa noissa olosuhteet ihan samat jollei oteta huomioon ulkolämpötilan muutaman asteen sahaus ylös alas. Laite lämmittää tankkia, vesi kiertää vakionopeudella joten sillä puolella pitäisi olosuhteiden olla ihan vakiot.

Täytynee pistää Ruotsin suuntaan taas postia menemään ja kysellä hiukan josko tuohon osaisivat tarjota jotain lääkettä.

Tarkennuksena vielä että minulla nuo mittausanturit on sisällä lauhduttimen luona joten kuumakaasu (jos sitä nimikettä voi käyttää enää tuossa) on kai jonkin verran viilentynyt matkalla. Tarkoitus on siirtää tuota mittausanturia ulos mutta mieluiten sen tekisi vasta kun ilmat hiukan lämpiävät.
 

Liitteet

  • V5-230115-2.png
    V5-230115-2.png
    70,1 KB · Katsottu: 402

pjr

Aktiivinen jäsen
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

Onko tämä Amitimen tekeleitä eli sen perusteella vois olla hyvin saman kaltainen firmis, kun esim. ultin 9000eev:ssä? Se perustaa eev-säädön muistaakseni ulkolämpötilaan. Käppyröissä näyttäs, että eev:tä pienennetään nollan jälkeen jolloin kuumakaasun lämpö ampasee ylös. Amitimen AVH-30V1DC näyttää ainakin erehdyttävän paljon samalle laitteelle.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

pjr sanoi:
Onko tämä Amitimen tekeleitä eli sen perusteella vois olla hyvin saman kaltainen firmis, kun esim. ultin 9000eev:ssä?

Kyllä jäljet johtavat Amitimen tehtaille joo, eli on heidän tekeleensä mitä Ruotsin pojat ovat sitten brändänneet omakseen. Kehuvat kyllä että heillä on oma kehitysosastonsakin mutta mene ja tiedä eroaako tuo ES oikeasti ollenkaan vastaavasta Amitimesta.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

pjr sanoi:
Onko tämä Amitimen tekeleitä eli sen perusteella vois olla hyvin saman kaltainen firmis, kun esim. ultin 9000eev:ssä? Se perustaa eev-säädön muistaakseni ulkolämpötilaan. Käppyröissä näyttäs, että eev:tä pienennetään nollan jälkeen jolloin kuumakaasun lämpö ampasee ylös. Amitimen AVH-30V1DC näyttää ainakin erehdyttävän paljon samalle laitteelle.
Onko kukaan koittanut huijata ulkolämpötila-anturia kuumakaasuanturin ja tehonkulutuksen perusteella (vaatisi kyllä tehonmittausta, mikä ei ole ihan yksinkertaista)? Eli ulkolämpötila-anturin rinnalle laitettaisiin optofetti tai vastaava, jota aukaistaan virtaa syöttämällä, jos laite ottaa reippaasti tehoa, ulkokenno on järkevässä lämpötilassa, mutta kuumakaasu pysyy viileänä. Saattaa olla, että tämä laukaisee sulatuksen, jolloin myös kennoanturia pitäisi huijata, kunnes huijaus poistetaan, kun oma anturointi osoittaa sulatuksen aiheelliseksi.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

Otin loggerista 3 ja 7 päivän käppyrät. Näyttää tuon ensimmäisen kuvan perusteella että jossain -2 asteen tietämillä sijaitsee veitsenterävä raja jossa kuumakaasun lämpötila ampaisee keralla 30 astetta ylöspäin. Tosin taas kun mennään vielä 5-7 astetta lämpimämmän suuntaan, silloin kuumakaasut pyörii noin 55 asteen tietämillä eli jossain puolivälissä. Ilma ollut varmaan kosteampi silloin mutta eihän tuo kone sitä ilmankosteutta kyllä mitenkään mittaa. vai päätteleekö esimerkiksi sulatusvälistä?

Voisi tietysti yrittää hiukan säätää tuon lämpötilaanturin sijaintia. Onko veikkauksia mistä tuon lähtisi etsimään? Ohjainkortista kaapelia seuraamalla löytynee ainakin jollei muuten. Mutta kaipa tuo luulisi löytyvän aika lailla samasta paikasta missä se sijaitsee esim Ulteissa.

Edit: luettavuuden parantamiseksi tulostettu 7 päivän käppyrä jossa näkyy ainoastaan kuumakaasu, sähhkön otto ja ulkolämpötila. Ulkolämpötila sinisellä käyrällä.
 

Liitteet

  • V5-230115-3.png
    V5-230115-3.png
    94,1 KB · Katsottu: 403
  • V5-230115-4.png
    V5-230115-4.png
    89,5 KB · Katsottu: 383
  • V5-230115-5.png
    V5-230115-5.png
    67,3 KB · Katsottu: 404

jussi

Vakionaama
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

kurre orava sanoi:
Tarkennuksena vielä että minulla nuo mittausanturit on sisällä lauhduttimen luona joten kuumakaasu (jos sitä nimikettä voi käyttää enää tuossa) on kai jonkin verran viilentynyt matkalla. Tarkoitus on siirtää tuota mittausanturia ulos mutta mieluiten sen tekisi vasta kun ilmat hiukan lämpiävät.

Aina kun puhutaan säädön oikeellisuudesta ja siinä yhteydessä kuumakaasun lämmöstä, niin pitäisi aina olla puhumatta kuumakaasusta, jos sitä ei ole mitattu oikeasta paikasta. Kuumakaasun lämpö mitataan kompressorin lähdöstä varsin läheltä. Muualla se ei ole kuumakaasua. Lauhduttimen sisäänmenosta mitattuna tuo tilanne on jo ihan muuta.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

jussi sanoi:
Aina kun puhutaan säädön oikeellisuudesta ja siinä yhteydessä kuumakaasun lämmöstä, niin pitäisi aina olla puhumatta kuumakaasusta, jos sitä ei ole mitattu oikeasta paikasta. Kuumakaasun lämpö mitataan kompressorin lähdöstä varsin läheltä. Muualla se ei ole kuumakaasua. Lauhduttimen sisäänmenosta mitattuna tuo tilanne on jo ihan muuta.
Joo, oli täysin ns "my bad" tuo kun ei tullut alun perin mainittua tuon kyseisen anturin sijaintia eikä osannut tuon paremmin sitä kuvaillakaan. Sijainnin ja matkalla tapahtuneen lauhtumisen perusteella ehkä tuo nesteiskun uhka voidaan unohtaa?

Kuitenkin ihmetyttää ja kummastuttaa isot ja jyrkät heitot kaasun lämpötiloissa. Perin karkealta vaikuttaa tuo EEV:n säätö.

Tilasin muutaman lisäanturin, täytyy tuota koppaa aukaista sen verran että saa yhden anturin tuonne kompuran juureen, näkee sitten samalla kuinka paljon tuo kaasu lauhtuu matkalla lauhduttimeen.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

Minulla on leegio antureita Ultissa. Laitoin kuumakaasuanturin sekä kompuran jälkeen että sisäyksikön tuloon. Ei juurikaan ollut eroa. Antureiden asennuksesta aiheutuu paljon isompi heitto. Poistin sitten ulkoanturin myöhemmin.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

kurre orava sanoi:
Saatuani loggerin toimintaan on tullut seurattua omien lämpöpumppujen sielunelämää hiukan järjestelmällisemmin. Vilpin osalta mietityttää kuumakaasun suuri lämpötilavaihtelu ja etenkin syy siihen. Liitteenä pari otosta loggauksista, kuumakaasu piirretty punaisella. Silmiinpistävää on tuo että lähes tulkoon samanlaisissa olosuhteissa kuumakaasun lämpötila voi vaihdella 30 astetta, ottotehon, ulkolämpötilan ja tuotetun tehon pysyessä suht vakiona.
Minulla on Ultissa vastaava tilanne nyt. Vaikuttaa, että kuumakaasun lämpötila-anturissa on vikaa. Kaasun lämpötila on alkanut nousta korkeammalle kuin ennen. Ja toisaalta Ultin ottoteho on lisääntynyt. Sinun tilannetta vastaavaa romahdusta edeltää aina ottotehon nousu yli 1800 wattiin. Olen nyt tiputtanut pyyntiä alaspäin ja sillä tavalla saanut toimimaan paremmin. Täytyy keväämmällä sitten vaihtaa anturia. Ei viitsi pakkasessa puuhata.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

kurre orava sanoi:
Sijainnin ja matkalla tapahtuneen lauhtumisen perusteella ehkä tuo nesteiskun uhka voidaan unohtaa?
Ei voi unohtaa nesteiskun mahdollisuutta, mutta johtopäätökset tilanteesta ovat sitä epävarmemmalla pohjalla mitä huonommin kylmäaineprosessin kannalta keskeisiä tilatietoja pystytään mittaamaan. Pitäisi tuntea mm. putkien eristystapa koko matkalta, jotta tilannetta voi ollenkaan arvioida.
 

jussi

Vakionaama
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

kaihakki sanoi:
Minulla on leegio antureita Ultissa. Laitoin kuumakaasuanturin sekä kompuran jälkeen että sisäyksikön tuloon. Ei juurikaan ollut eroa. Antureiden asennuksesta aiheutuu paljon isompi heitto. Poistin sitten ulkoanturin myöhemmin.

No, sulla ei tosiaan anturiasennus sitten ollut kovin onnistunut. Lämpötilaero voi helposti olla jopa 20 astetta lyhyessäkin putkessa. Se on toki hyvin tapauskohtaista, kuten kottekin tuossa muistuttaa.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

Ohessa on eräs esimerkkikuva viime joulukuulta. Kaasun l-tila lähes 60 astetta. Anturi sisäyksikön tulossa ennen lauhdutinta. Putken pituus ulkokyksiköstä on 8 metriä. Meinaatko, että kaasun lämpötila voisi olla jopa 80 astetta, jos mitataan ulkoyksikön kompuran jälkeen?
 

Liitteet

  • D141220.jpg
    D141220.jpg
    142,8 KB · Katsottu: 394

jussi

Vakionaama
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

kaihakki sanoi:
Ohessa on eräs esimerkkikuva viime joulukuulta. Kaasun l-tila lähes 60 astetta. Anturi sisäyksikön tulossa ennen lauhdutinta. Putken pituus ulkokyksiköstä on 8 metriä. Meinaatko, että kaasun lämpötila voisi olla jopa 80 astetta, jos mitataan ulkoyksikön kompuran jälkeen?

Tuolla putkimitalla oikeassa paikassa on vähintään se 80 astetta. Arvaisin. Mikä on oikein sopivassa haarukassa.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

kotte sanoi:
Pitäisi tuntea mm. putkien eristystapa koko matkalta, jotta tilannetta voi ollenkaan arvioida.
Putkien eristyksenä on vain ohut alkuperäiseristys, veto on tehty pintana kourussa. Putkien pituus on 7 metriä ja matkalla kulkevat kahden seinän läpi. Häviöitä varmasti on, en uskalla veikata kuinka paljon.

Täytynee odottaa et uudet anturit saapuvat jotta tilanteen saa todettua käytännössä. Vaihtoehtoisesti voisi tietysti siirtää tuon sisällä olleen anturin ulos. Taidan kuitenkin odottaa siihen asti että uudet palikat saapuvat. Seuraavan kerran kun kompura käy voisi tietysti hankkiutua pihalle ja katsoa minkälaisen lämpötilan IR mittari antaa tuossa kaasuputken pikaliitännän juuressa, antanee jonkinlaisen kuvan siitä kuinka paljon tuo kuumakaasu viilenee matkalla lauhduttimeen.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

kurre orava sanoi:
Putkien eristyksenä on vain ohut alkuperäiseristys, veto on tehty pintana kourussa. Putkien pituus on 7 metriä ja matkalla kulkevat kahden seinän läpi. Häviöitä varmasti on, en uskalla veikata kuinka paljon.

Täytynee odottaa et uudet anturit saapuvat jotta tilanteen saa todettua käytännössä. Vaihtoehtoisesti voisi tietysti siirtää tuon sisällä olleen anturin ulos. Taidan kuitenkin odottaa siihen asti että uudet palikat saapuvat. Seuraavan kerran kun kompura käy voisi tietysti hankkiutua pihalle ja katsoa minkälaisen lämpötilan IR mittari antaa tuossa kaasuputken pikaliitännän juuressa, antanee jonkinlaisen kuvan siitä kuinka paljon tuo kuumakaasu viilenee matkalla lauhduttimeen.

IR mittari ei välttämättä toimi kupariputken kanssa kovin hyvin..
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

VesA sanoi:
IR mittari ei välttämättä toimi kupariputken kanssa kovin hyvin..
Joo, on tullut itsekin todettua ongelmalliseksi. Vaatii vähintäänkin teippauksen pintaan johon mitata. Eikä tulos välttämättä sittenkään ole luotettava jollei ota useampaa mittausta. Mutta ajattelin jos olisi edes hiukan suuntaa antava.

Voi tuohon tietysti tilapäisesti laittaa tavallisen lämpömittarinkin anturilla ja piitahnaa väliin, näkee hiukan missä mennään ja kuinka suuret erot on verrattuna tuohon sisällä olevaan anturiin.
 

Wesa

Aktiivinen jäsen
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

Suhauttaa ohuen kerroksen spraymaalia putken pintaan. Emissiokerroin yli 0,94
Myös pinnan kastelu esim. öljyllä tai rasvalla ohuesti hoitaa saman.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

Voinee taas palata aiheeseen kun uudet anturit saapuivat ja kelikin oli niin leuto että tuntui mielekkäältä paloitella tuota pumppua sen verran että sai uuden anturin asennettua kuumakaasulle.

Tein kokeilun kahdessa vaiheessa todetakseni miten paljon tuo anturin paikka vaikuttaa mittaustuloksiin. Pidin viikon verran ensin anturia siten että se sijaitsi heti nelitieventtiilin jälkeen kaasuputkessa. Tulos oli lievä pettymys, lämpötila oli vain muutamia asteita korkeampi verrattuna tuohon sisällä lauhduttimen luona sijaitsevaan anturiin. Jussin neuvot mielessä siirsin sen nyt lauantaina sitten lopulliseen paikkaansa eli siihen kohtaan missä tuo kuumakaasuputki tulee kompurasta ulos. Nyt rupesi jo selviä erojakin syntymään tuohon sisällä olevaan anturiin verrattuna, eroa lämpötiloissa näyttää olevan noin 10% ja se kasvaa luonnollisesti mitä korkeammaksi tuo kaasun lämpötila nousee.

Mukana muutama loggausdiagrammi, kompuran luona oleva anturi ruskealla ja lauhduttimen luona oleva punaisella. Pari ensimmäistä kuvaa tilanteesta kun ulkoanturi on asennettu nelitieventtiilin jälkeen, kaksi seuraavaa tuolla lopullisella sijoituksella. Viimeisenä vielä kuva pumpun sisuskauista etukuoret purettuina mikäli sellainen näkymä sattuu jotakuta kiinnostaa.

Ei ole muuten tehtaalla asennettu kovinkaan paljon eristemateriaalia tuohon kopan sisään, olisikohan lisäeristyksestä mahdollisesti jotain hyötyä? Jos tuota kompuraa vaikka käärisi hiukan paremmin?
 

Liitteet

  • V5 sisuskalut.jpg
    V5 sisuskalut.jpg
    153,9 KB · Katsottu: 467
  • V5-010315-1.png
    V5-010315-1.png
    58,3 KB · Katsottu: 391
  • V5-010315-2.png
    V5-010315-2.png
    48 KB · Katsottu: 374
  • V5-220215.png
    V5-220215.png
    55,2 KB · Katsottu: 353
  • V5-220215-2.png
    V5-220215-2.png
    40,4 KB · Katsottu: 388

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

Talven edetessä ja pakkasen kiristyessä on tullut taas seurattua ja ihmeteltyä noita ES:n kuumakaasun lämpötiloja tai tarkemmin sanottuna niiden laaja hajonta suhteellisen samanlaisissa olosuhteissa. Jokin syvä itämaan viisaus täytyy todellakin olla ohjelmoinnin takana, muuta en kerta kaikkiaan keksi.

Tuntuu että lämpötila alue on jaettu ikään kun vyöhykkeisiin ja kun siirrytään vyöhykkeeltä toiseen niin pumpun käytös ja luonne muuttuvat kertaheitolla. Aina käytös ei ole kuitenkan samanlaista hyvinkin samankaltaisista olosuhteistakaan riippumatta vaan tuntuu että osa säädöistä menee ikään kun arpomalla. Lähinnä se kai on tuo EEV:n asento mikä arvotaan. Aiheeseen syvemmin perehtyneet voinevat valistaa minut siitä onko muita muuttuvia tekijöitä (mikäli oletetaan että kylmäaineen määrä on oikea ja pysyy vakiona) jotka suuressa määrin vaikuttavat tuohon kk:n lämpötilaan,käytetyn tehon ja EEV:n asennon sekä höyrystimen tilan lisäksi?

Sulatuksen jälkeen kun höyrystin on "puhdas" luulisi olevan suhteellisen samankaltaiset olosuhteet pienistä lämpötilaeroista huolimatta. Silti, hämmästyttävän usein juuri sulatuksen jälkeen tuntuu menevän säädöt poskelleen ja kk:n lämpötila tekee pientä sahausliikettä pohjamudissa jossain 40-50 asteen välillä. Välillä taas aikaansaannos on ihan hieno "käppyrä" jonka parhaimmassa tapauksessa laakea huippu osuu jonnekin 70 ja 80 asteen välille. Pakkasella tuntuu tähän tulevan vielä noin 10C lisää mutta ei kaikissa lämpötiloissa, esimerkiksi hiukan vajaassa -8 asteen lämpötiloissa tuntuu olevan samankaltainen "laakso" kun +2:ssa ja kk:n lämpötilat romahtavat 40 astetta, kunnes sit taas jossain -11C tienoilla kaasut kohoavat taas takaisin 80 asteen tienoille.

Oikuista huolimatta lämpöä on riittänyt ainakin toistaiseksi, pumpulle jää vielä -15C lämpötilassa huilijaksoja ja se jaksaa lämmittää matalaa majaamme ihan hyvin. Veikkaan että jossain vajaassa -20:ssa asteessa tulee kohta jolloin paukut eivät enää riitä vaan on kutsuttava apujokkoja hätiin tukilämmityksen muodossa. Jollei olisi loggausta nämä vaihtelut jäisivät siis huomaamatta lähes varmasti, pumppuhan lämmittää - se siis toimii. Veikkaan että aika moni ajattelee asian niin.

Itseäni asia kiinnostaa siinä mielessä mitä asialle voisi mahdollisesti tehdä, samalla toki hiukan askarruttaa myös nuo välillä todella matalat kk lämmöt ja niiden mahdolliset haitalliset vaikutukset pumpun odotettavissa olevaan elinikään. Toisaalta kaikki harrastuksethan maksavat joten mitäpä sitä turhia huomisesta huolia kantamaan. Kunhan saisi modbus ohjauksen tulille niin sitä kautta olisi luettavissa ainakin tuo EEV:n asento, helpottaisi hiukan arvuuttelua jos/kun mahdollisesti pystyisi sulkemaan ainakin yhden tuntematoman tekijän pois laskuista jos näkisi että EEV:n ohjaus toimii edes jotenkuten säännönmukaisesti ja järjellisesti.
 

Liitteet

  • ES V5-311215.png
    ES V5-311215.png
    67,7 KB · Katsottu: 272
  • ES V5-040116_2.png
    ES V5-040116_2.png
    72,7 KB · Katsottu: 287

kaihakki

Vakionaama
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

kurre orava sanoi:
Talven edetessä ja pakkasen kiristyessä on tullut taas seurattua ja ihmeteltyä noita ES:n kuumakaasun lämpötiloja tai tarkemmin sanottuna niiden laaja hajonta suhteellisen samanlaisissa olosuhteissa. Jokin syvä itämaan viisaus täytyy todellakin olla ohjelmoinnin takana, muuta en kerta kaikkiaan keksi.

Tuntuu että lämpötila alue on jaettu ikään kun vyöhykkeisiin ja kun siirrytään vyöhykkeeltä toiseen niin pumpun käytös ja luonne muuttuvat kertaheitolla. Aina käytös ei ole kuitenkan samanlaista hyvinkin samankaltaisista olosuhteistakaan riippumatta vaan tuntuu että osa säädöistä menee ikään kun arpomalla. Lähinnä se kai on tuo EEV:n asento mikä arvotaan. Aiheeseen syvemmin perehtyneet voinevat valistaa minut siitä onko muita muuttuvia tekijöitä (mikäli oletetaan että kylmäaineen määrä on oikea ja pysyy vakiona) jotka suuressa määrin vaikuttavat tuohon kk:n lämpötilaan,käytetyn tehon ja EEV:n asennon sekä höyrystimen tilan lisäksi?

Sulatuksen jälkeen kun höyrystin on "puhdas" luulisi olevan suhteellisen samankaltaiset olosuhteet pienistä lämpötilaeroista huolimatta. Silti, hämmästyttävän usein juuri sulatuksen jälkeen tuntuu menevän säädöt poskelleen ja kk:n lämpötila tekee pientä sahausliikettä pohjamudissa jossain 40-50 asteen välillä. Välillä taas aikaansaannos on ihan hieno "käppyrä" jonka parhaimmassa tapauksessa laakea huippu osuu jonnekin 70 ja 80 asteen välille. Pakkasella tuntuu tähän tulevan vielä noin 10C lisää mutta ei kaikissa lämpötiloissa, esimerkiksi hiukan vajaassa -8 asteen lämpötiloissa tuntuu olevan samankaltainen "laakso" kun +2:ssa ja kk:n lämpötilat romahtavat 40 astetta, kunnes sit taas jossain -11C tienoilla kaasut kohoavat taas takaisin 80 asteen tienoille.

Oikuista huolimatta lämpöä on riittänyt ainakin toistaiseksi, pumpulle jää vielä -15C lämpötilassa huilijaksoja ja se jaksaa lämmittää matalaa majaamme ihan hyvin. Veikkaan että jossain vajaassa -20:ssa asteessa tulee kohta jolloin paukut eivät enää riitä vaan on kutsuttava apujokkoja hätiin tukilämmityksen muodossa. Jollei olisi loggausta nämä vaihtelut jäisivät siis huomaamatta lähes varmasti, pumppuhan lämmittää - se siis toimii. Veikkaan että aika moni ajattelee asian niin.

Itseäni asia kiinnostaa siinä mielessä mitä asialle voisi mahdollisesti tehdä, samalla toki hiukan askarruttaa myös nuo välillä todella matalat kk lämmöt ja niiden mahdolliset haitalliset vaikutukset pumpun odotettavissa olevaan elinikään. Toisaalta kaikki harrastuksethan maksavat joten mitäpä sitä turhia huomisesta huolia kantamaan. Kunhan saisi modbus ohjauksen tulille niin sitä kautta olisi luettavissa ainakin tuo EEV:n asento, helpottaisi hiukan arvuuttelua jos/kun mahdollisesti pystyisi sulkemaan ainakin yhden tuntematoman tekijän pois laskuista jos näkisi että EEV:n ohjaus toimii edes jotenkuten säännönmukaisesti ja järjellisesti.
Ultissa ihan on samanlaista meininkiä. Kuumakaasun lämpötila ei ihan suoraviivaisesti vaikuta tehoon ja COPpiin. Mutta nyt kun syksyllä vaihdettiin uusi paisari, niin kk lämpötila on aika hyvin tuolla 70-80 asteen välimaastossa ja se vaikuttaa kyllä jonkin verran sekä tehoon että COPpiin. Aikaisemmin kk lämmöt oli välillä siellä 40-50 asteen paikkeissa ja kyllä silloinkin laite toimi.
Ultissa on kyllä eri lämpötila-alueilla erilaisia säätöjä. Myös riippuen siitä, tullaanko alueelle pakkasen puolelta tai lämpimältä puolelta. Lisäksi laite jättää muistiin lähihistoriaa ja tekee erilaisia ohjaavia päätöksiä. Kuumakaasun lämpötila voi todellakin heitellä ja sahata välillä edestakaisin. Epäilen, että EEV:n toiminnassa on myös välillä häiriöitä. Tuossa EEV:ssä ei ole mitään takaisinkytkentää. Ohjaus antaa tietyn määrä pulsseja käämiin, joka sitten lieriön seinämän läpi kieputtaa sisällä olevaa karaa, jossa on kierteet ja joka sitten liikkuu ylös-alas. Ohjaus ei tiedä karan todellista asemaa koskaan. Ja tätä epäilen, että välillä kara ei pyörähdäkkään niin monta askelta kun käsketään.
 

jussi

Vakionaama
Vs: ES V5 11kW kuumakaasun lämpötila

Laitteen antotehonhan kannalta ei pyritä johonkin tiettyyn kuumakaasulämpöön. Se on vain yksi indikaattori, joka kertoo höyrystimen toiminnasta. Matalilla kuumakaasulämmöillä lauhduttimen antoteho voi olla jopa suurempi, mutta silloin kompressori on vaarassa. Se kun ei ole nestepumppu, sen pitää saada imeä höyrystettyä kylmäainetta.
 
Ylös Bottom