ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Löytyykö foorumilla hyvää ehdotusta seuraavan pulman ratkaisemiseksi?

ES:n antureinhan toimii perus ntc 4,7 kohm/25 anturit, antureiden luonteeseenhan kuuluu mitä ilmeisemmin aina pieni epävakaus eli vastusarvo vaeltelee pikkuisen edestakaisin todellisen lukeman molemmin puolin. ES:n softa on ilmeisesti kirjoitettu niin että pumppu käynnistyy kun vastusarvo X saavutetaan. Homma on kuitenkin jätetty puolitiehen sikäli että on ilmeisesti annettu vain tarkka käynnistysarvo ja kun ollaan juuri rajoilla silleen että vastusarvo välillä saavuttaa käynnistysrajan ja välillä pysyy sen yläpuolella niin syntyy "juupas-eipäs-juupas" tilanne jossa pumppu käynnistyy ja sammuu monta kertaa lyhyen ajan sisällä kunnes pysyvästi pysyy käynnistysarvon sisällä ja pumppu jää käymään. Samaa ilmiötä on ilmeisesti myös monessa muussakin Amitime sukuisessa tekeleessä.

Ongelma on tosin luonteeltaan lähinnä kosmeettinen/harmillinen mutta oletan että laitteen käyttöiän maksimoimisen kannalta olisi myös kaikin puolin parempi jos käynnistyksiä olisi kerralla 1 eikä 4-10. Kysyin Ruotsista josko tuota saisi softassa oiottua, ei luulisi olevan iso asia, muodostetaan käynnistysehto ja kun se täyttyy niin laite käynnistyy vaikka vastusarvo sahaisikin hiukan ylös alas. En saanut kuitenkaan lupausta nopeasta korjauksesta joten täytynee yrittää ratkaista tuo itse. Foorumiltahan löytyy esimerkkejä erilaisista anturihuijauksia pilvin pimein mutta en löytänyt juuri tuollaista. Jonkinlaista suodatusta tai tasausta/"smoothing" olisi tuohon hakusessa mutta mitenköhän sellaisen helpoiten toteuttaisi?

Laitehan säätelee tehot tuon anturin vastusarvojen kehityksen perusteella joten ainakin pumpun käydessä täytynee käyttää ko anturia. Osaako joku elektroniikan kanssa enemmän pelannut sanoa onko noissa antureissa isoja laatueroja eri hintaluokissa, voisiko esimerkiksi ajatella että kalliimpi anturi olisi myös arvoiltaan vakaampi? Olisi tietysti helppo ratkaisu laiskalle jos selviäisi pelkällä anturin vaihdolla.
 

jussi

Vakionaama
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Tuo on sanoisinko softavika. Pääasiassa. Kytkennän suunnittelu- tai toteusvika voi pahentaa asiaa, mutta sekin olisi softassa korjattavissa. Anturitietoa ei luultavasti saa stabiloitua sillai, että tuo softa olisi siihen yhtään tyytyväisempi. Elektrolyyttikonkkien lisäystä prossukortin sähkönsyöttöön ja anturien mittauspisteisiin voisi kokeilla, mutta pahoin pelkään, ettei tuo ongelma poistu.
Vastushuijausta voi tarjota myös mitattavalle anturille kyllä, yhden sellaisen olen johonkin tehnytkin. Pitää vaan löytää paikka, josta saa jännitteen "on" tilatietona. Se laitetaan trankun kanssa kytkemään isohko vastus anturipiiriin sopivalle puolelle, jotta saadaan mitattu arvo hypähtämään vähän alemmas heti käynnistyksen tapahduttua.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

jussi sanoi:
Tuo on sanoisinko softavika. Pääasiassa.
Joo, ihan samoilla linjoilla olen itsekin, ei vaan tuossa tapauksessa tunnu olevan valmistajalla juurikaan mielenkiintoa ko vian oikaisemiseksi. Tiedä sitten liittyykö ohjelmamuutokseen jotain muita vaikeuksia, luulisi ettei olisi iso homma ja sitä olisi jo vuosien saatossa korjattu. Uusi sirukaan ei paljoa maksa vaikka jakaisi niitä ilmaiseksi laitteen omistajille päivityksenä.

Itse kun ei tuohon softaan pysty vaikuttamaan kuitenkaan niin täytyy yrittää kiertää tuo ongelma jollain keinolla. On-tieto on kyllä saatavilla, kv pumppu kun käynnistyy myös samalla kun itse laite. Miten tuota vastusta kannattaisi tuonne kytkeä jotta aikaansaadaan kuvailemasi porras käynnistyksen yhteydessä?
 

jussi

Vakionaama
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

No, arvaan sen toteutusta, kun en tiedä... Kaikki tähän asti tutkimani ovat olleet tehty jokseenkin noin.
Ekassa kuvassa alkuperäinen mittausjärjestely. (pitää tarkistaa, kun onhan se sieltä kumminkin etsittävä.)
Kuvassa 2 lisätty maan puoleisen vastuksen rinnalle lisävastus R2, jonka vastusarvoksi valitaan jotain reilusti isompaa, kuin R1. R3 vois olla esim. 10K, jos ohjaus otetaan prossun 5V ohjauskarvasta, joka myös ohjaa kiertopumpun releen ohjaustrankkua. Näin käyntitieto nitkauttaa mittapistettä pikkusen alaspäin, jolloin prossu luulee mittauspistettä kylmemmäksi. Mihin kaikkeen tuo sitten invertterikoneessa vaikuttaa, jää kokeiltavaksi. Ainakin todellinen tavoitelämpö on sitten enemmän, kuin asetettu.
 

Liitteet

  • alkuperäinen.png
    alkuperäinen.png
    1,9 KB · Katsottu: 390
  • modattu hystereesiä.png
    modattu hystereesiä.png
    3 KB · Katsottu: 378

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Isot kiitokset jussille tuosta erittäin seikkaperäisesti pohjustetusta neuvosta piirustuksineen !

Minulla on yksi ylimääräinen ohjainkortti tuohon, täytyy hiukan tutkia onko tuo anturikytkentä sellainen kun oletat/arvaat. Ideasi joka tapauksessa avautui joten eiköhän sitä saa tuohon sovellettua, oli todellinen tilanne sitten niin tai näin. Itse pohdin tuossa aiemmin jos tuon "rappusen" olisi voinut saada aikaiseksi solid state relellä ja isolla vastuksella joka kytkeytyisi tuon ntc:n kanssa rinnan mutta ilmeisesti olisi liian krouvia toimintaa jos haluaa päästä hyvään lopputulokseen.

Palaan jahka näen miltä piirikortti näyttää.
 

jussi

Vakionaama
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Asiaa tutkimatta arvaisin, että puolijohderele ei toimi oikein tuollaisen mittauspiirin osana. Sitäpaitsi ntc:n rinnalle kytkettävä lisävastus vie lämpötilatietoa väärään suuntaan (tässä tapauksessa), ja sarjavastus on sekä hankala toteuttaa, että nuuka arvosta.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Sen verran kiirettä on pitänyt että vielä on jäänyt tutkimatta miten tuon jussin mainion suunnitelman saisi toteutettua käytännössä.

Silmäilin tuota ohjainkorttiakin tuossa ohimennen mutta epäilen kyllä vahvasti että oma mitätön elektroniikaosaaminen on niin lapsenkengissä että operaation toteuttamiseksi joutuu kyllä pyytämään ainakin neuvoja joltain kokeneemmalta elektroniikkaosaajalta. Saattaa olla että samalla on parempi pyytää apua myös tuossa käytännön hommassa, uskon että kokenut kaveri saa tuollaisen puukotuksen ympättyä tuonne kortille oikein siististi, itse jos rupeaa turaamaan niin saattaa olla asiat vallan toisin.

Jotain tuolle asialle täytynee tehdä kuitenkin, tänään aamulla käynnistys/pysäytyksiä oli varmasti ainakin 20 kappaletta ennen kuin kone jäi lopullisesti käymään. Ei voi olla kovin terveellistä noin monta käynnistyskertaa yhden syklin alussa. Pahinta tuntuu olevan silloin kun lämmöntarve on pieni ja varaajan lämpötila pysyy pitkään juuri tuolla käynnistysrajalla.

Muutama kuva ohessa jos jollain on heittää hyviä neuvoja miten tuota lähtisi selvittämään. Lämpötila anturi tulee kiinni liittimeen CN203 (keltainen). Puristin kuvat aika pieneen kokoon, jos joku uskoo paremmilla kuvilla pystyvänsä tulkitsemaan noita kortteja paremmin niin vihjettä kehiin, laitan paremmat liitteet.
 

Liitteet

  • ES sisäyksikön kortti ylöpuoli.jpg
    ES sisäyksikön kortti ylöpuoli.jpg
    152 KB · Katsottu: 482
  • ES sisäyksikön kortti alapuoli.jpg
    ES sisäyksikön kortti alapuoli.jpg
    148,2 KB · Katsottu: 381

jussi

Vakionaama
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Se tekeminen ei tosiaan ole kummonen temppu. Oikeiden paikkojen etsiminen yleensä onkin se "työ". Ei uskalla kuvasta ohjeistaa...
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

jussi sanoi:
Ei uskalla kuvasta ohjeistaa...

Joo, on varmasti parempi pelata varman päälle, täytyy tuossa ottaa ohjain taskuun ja pyytää jonkun asiaa tuntevan aukaisemaan asiaa hiukan, sellainen kun sattuis käytävällä tulemaan vastaan jossain vaiheessa.

Ruotsista kysyin jälleen eikö olisi ohjelmistopäivityksen paikka mutta tulos oli laihahko eli vastausta ei kuulunut. Ilmeisesti tuota ei pidetä varsinaisena ongelmana käytön kannalta. Voi olla et ei olekaan kun kauneusvirhe mutta veikkaan ja väitän kuitenkin että tuo oire oli se mikä sai tuon ensimmäisen ohjaimen kv-pumpun releen hitsaamaan. Tai ainakin myötävaikutti siihen.
 

jussi

Vakionaama
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Kyllä toi minusta on sen sortin vika, että korjaus softaan olisi sieltä tärkeästä päästä.
minäkin kun olen täällä Keski-Suomessa, niin apu taitaa olla vähän kaukana.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Joo, softan tilanteesta täysin samaa mieltä. Luulisi ettei ole iso homma muuttaa tuo mutta jostain syystä ES:n porukka ei ole ollut ollenkaan innokas tarttumaan tuohon epäkohtaan vaikka siitä on ollut useamman kerran puhetta. Outoa sikälikin koska yleensä toiminta tuolla suunnalla on ollut suhteellisen ripeätä. Voisikohan olla niin että tuota on yritetty aiemmin korjata mutta jostain syystä on tullut seinä eteen/todettu tulevan liian kalliiksi ja jätetty asia sikseen.

Ei luulisi muutaman softarivin vääntäminen ja uusien sirujen toimittaminen asiakkaille olevan ylivoimaista joten kaipa siinä jotain muuta on takana.

Tuossa opinahjossa jossa syvennän sähköoppejani on useampi opettaja joka on kehuskellut elektroniikkaosaamisellaan, ajattelin ottaa tuon ohjaimen mukaan sinne joku ilta ja katsoa josko saisi jonkun herroista tarttumaan haasteeseen.
 

mc

Aktiivinen jäsen
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Pikku-EEVikin käynnistelee 1..4 kertaa ennen kuin jää käyntiin, mutta tuo 20 on melko monta.
Olisiko turvallisempi keino hankkia aito kiinalainen akvaariotermostaatti (noin 10 €), ja rakennella sen avulla reippaampi hystereesi ko. anturille(?). Kytkentä sinne anturikaapeliin erilleen ohjauserotiikasta. Ainakaan pikku-EEV ei nopeista anturikatkoksista hermostu.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Voitko mc avata hiukan vielä tuota ajatusta ja varsinkin toteutusta? Millainen tuo ko termostaattikytkentä olisi ja millainen termari siihen tarvitaan?

Itse kun ei ole, niin kun monesti on tullut todettua, kovinkaan etevä juottokolvin kanssa niin kiinnostaa kaikki tavat jolla tuon ongelman saisi kierrettyä varsinaista ohjainkorttia puukottamatta.
 

mc

Aktiivinen jäsen
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

kurre orava sanoi:
Voitko mc avata hiukan...


Tiedä auttaako käynnistelyyn, tai olenko aivan aiheessakaan, mutta itse kokeilin hystereesin säätöä suunnilleen seuraavasti..

Ko. termostaatti toimii lämmityksessä ja jäähdytyksessä. Tavoitelämpötila ja hystereesi on aseteltavissa.

Termostaatin anturi pumpun anturin viereen samoja lämpöjä mittaamaan.
Pumpun anturin kaapeli poikki ja kiinni termostaatin liittimiin.
Kun halutaan pitää pumpun säädin tyytyväisenä, on sopiva trimmeri (vastus) kytkettynä pumppun anturin rinnalle.
Kun varaaja on viilennyt tarpeeksi (varmasti käynnistyy), kytkee termostaatti trimmerin pois rinnalta.
Varaaja lämpenee.. Kun riittävän lämmintä, niin termostaatti kytkee trimmerin anturin rinnalle -> pumppu pysähtyy.
Asetuksia joutuu hieman hakemaan, mutta ei paha..

Jos rinnankytkentä ei käy, niin voihan tuon 'tyytyväisyys'-trimmerin jättää yksin sinne koskettimien toiseen haaraan.

Eihän tämä kovin hifi-ratkaisu ole, mutta simppeli, joten sopii mulle.

Pikku-EEVin omat hystereesit taisi olla 2 ja 6 astetta. Toinen sovellus voisi olla pumpun sammutus kovemman pakkasen sattuessa. Nykyisellään pikku-EEV pysähtyy noin -23 lämpötilan paikkeilla virheilmoitukseen, ja yrittää aikansa käynnistyä uudestaan kunnes luovuttaa, ja jää odottelemaan lämpimämpiä kelejä.

Termari
http://www.ebay.com/itm/Automatic-Aquarium-Temperature-Controller-Thermostat-220V-Control-Switch-CM-/271656011371?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item3f3ff5c66b

olikin 8,38€.

Linkki ja hinta muutettu.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Tilasin tuollaisen termarin, tai oikeastaan tilasin 3kpl samalla kertaa. Jos tuolla pääsee ongelman kiertämään puukottamatta itse ohjainkorttia niin on tietysti helppo ja turvallinen tie. Nähtäväksi jää toimiiko odotusten mukaan vai ei. Vahinko ei nyt rahallisesti ole kovinkaan iso mikäli menee mäkeen.

Koitan samalla toisena sivuraiteena saada jonkun hituvirtaosaajan toteuttamaan toiselle ohjainkortille nuo jussin ehdottamat muutokset, tulee sekin vaihtoehto selvitettyä sitten.

Luulisi että joku muukin olisi valittanut tehtaalle/maahantuojalle tuosta käynnistymiskäyttäytymisestä mutta ehkä sitä ei vaan koeta ongelmaksi. Voi olla että jos anturi sijaitsee lattialämmön paluuputkessa tai mikäli tankin lämpötilaa monitoroidaan kierrättämällä vähän vettä aina joka 10:s minuutti niin ilmiö on lievempi. Tuo 20 kertaa on tosin poikkeuksellinen meilläkin, tuntuu että 2-6 käynnistysyritystä on aika tyypillistä käyttäytymistä. Ja mitä suurempi lämmön ulosotto sen jyrkemmin tuo raja tietysti alittuu.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Onninen- sivu 23. Laitteen toiminnon valinta. Valitsee käyttövesi , sitten on lämpötilaväli noin 5 C. (jos aurinko sitten on tundemattomuus alue 2 astetta)
1. Set
2. Aurinko
3. Water temp
4. Kompressori toimii
5. Painaa mode- käyttövesi
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Andres sanoi:
Onninen- sivu 23. Laitteen toiminnon valinta. Valitsee käyttövesi , sitten on lämpötilaväli noin 5 C. (jos aurinko sitten on tundemattomuus alue 2 astetta)
Kiitos Andres, tuo oli hyvä tieto. En tiedä auttaako se tuohon perusongelmaan, eli softassa kirjoitettu "terävä" käynnistysraja ja kun anturi heiluu hiukan ylös-alas niin tulee tuo päälle-pois-päälle ilmiö. Mutta tuo laajempi hystereesi tekee ainakin sen että käynnistyksiä tulee kaiken kaikkiaan vähemmän. Mietiskelin jossain vaiheessa tuon lämmityksen ja lämpimän veden eron, ei mielestäni tullut selkeästi esille käyttöohjeesta ainakaan. Ajattelin silloin että ehkä laite tekee "käyttövettä" rajummalla profiililla verrattuna lämmitykseen jota se tekee maltillisella teholla ja aika pitkään. Tuota ei tullut silloin kuitenkaan testattua.

Vaihdoin nyt tuon oman laitteen moodia "lämpimän veden" tuottoon, katsotaan miten se vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Jos ei ole vikailmoitusta (myös ulkoyksikkön kortissa) sitten laite itse on OK.
http://moodle.keuda.fi/kansiot/kao-lf/index_tiedostot/Page2112.htm
Jokaisella talolla on oma kaavio, johtuen talon lämmöntarpeesta, paikkakunnasta....
Löysin tämän suihkuversion hystereesin itse.
Jos opit tämän PI kaavion, sitten ongelma on kaavion ensimmäisessa yläkulmassa. Laitteen teho on iso verratuna sisäosasta (tai tankista) otettavan lämpömäärän (PI kaavio on jyrkkä) . Sitten isompi hystereesi auttaa tasoittaa ohjausta jos lämmöntarve on pieni .
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Andres sanoi:
Jos ei ole vikailmoitusta (myös ulkoyksikkön kortissa) sitten laite itse on OK.
Ei ole vikailmoituksia, toimii kyllä mutta kuvatulla tavalla ontuen.
Andres sanoi:
Jos opit tämän PI kaavion, sitten ongelma on kaavion ensimmäisessa yläkulmassa. Laitteen teho on iso verratuna sisäosasta (tai tankista) otettavan lämpömäärän (PI kaavio on jyrkkä) . Sitten isompi hystereesi auttaa tasoittaa ohjausta jos lämmöntarve on pieni .
Arvuuttelin itsekin joskus voisiko olla noin tuon hystereesin suhteen mutta en osannut yhdistää sitä tuohon "lämmin käyttövesi" moodiin. Vaihdoin laitteen toimintatapaa illalla mutta energia menee nyt lauhalla niin vähän että aamusta ei ollut pumppu vielä käynnistynyt joten vielä on liian aikaista sanoa miten tuo puree varsinaiseen ongelmaan. Tuota kyllä tiedostin että osasyy ongelmaan on pieni energiamenekki jolloin rajan "päällä" ollaan pitkään. Olisi mielestäni korjattavissa pienellä ohjelmamuutoksella, tosin voin olla sen suhteen väärässä.

Ainakin se lieventää oireita kun noita käynnistyksiä tulee selkeästi harvemmin. Varaajakin kerkeää kerrostumaan paremmin joten sen puolesta voisi kuvitella että ainakin lämmitysjakson alussa mennään paremmalla hyötysuhteella kun tuleva vesi on kylmempää.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Tullut tuossa kokeiltua tuota lämpimän veden moodia, muutama huomio.

Hystereesi on niin kun Andres totesi noin 5 astetta verrattuna lämmitysmoodin 2 asteeseen. Tarkoittaa tietysti sen että pumppu käy harvemmin ja huilijaksot ovat pitkiä. Sen verran harvoin käynnistyy nyt että en ole sattunut paikalle käynnistysvaiheessa joten en uskalla sanoa vielä lähteekö laakista vai yrittääkö muutaman kerran. Vastaavanlaista relepaukuttelua mitä lämmitysmoodissa ei ole kuitenkaan esiintynyt. Varaajakin kerkeää hyvin kerrostumaan lämmitysjaksojen välillä.

Toimintaprofiili on selkeästi tavallista lämmitystä aggressiivisempi, käynnistyessä nostaa nopeasti ottotehon noin 3kW:n tienoille ja anto noin 10kW. Nykykeleillä (nollakeli ja kosteus lähellä 100%) vetää tuolleen kuitenkin kennon aika nopeasti tukkoon jolloin tuotto putoaa jo 6kW:n nurkille. Aika pitkään veti tuolleen heikolla hyötysuhteella ennen kun vihdoin sulatti ja lopetti sit lämmitysjakson sulatukseen.

Sinänsä ymmärrettävää tuo "täydet tehot tiskiin" toiminta, jos seisoo suihkussa niin toivoo luonnollisesti lämmintä vettä nopeasti eikä hissutellen. En ole kuitenkaan ihan vakuuttunut että tuo on tuon pumpun taloudellisin toimintatapa mutta näin lyhyellä kokemuksella on vaikeata sanoa mitään tarkempaa vielä tässä vaiheessa. Jonkinmoinen kompromissi lienee pakko hyväksyä noiden moodien osalta kunnes saa fiksattua jotain tuon anturitiedon suhteen.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: ES V5 anturitiedon "vakauttaminen"

Tarinan jatkoa...

Sain ainakin omalta osaltani ongelman ratkaistua. Pitkään kesti, osittain kun itse ei ole nopeimmasta päästä liikkeellelähdössä ja osittain koska odottelin noita tilaamiani termostaatteeja mitä mc oli linkittänyt.

Loppujen lopuksi, teermostaatit kun katosivat jonnekin matkalla, tai ainakaan eivät ole vielä saapuneet niin tuli ratkaistua ongelma jussin ja mc:n neuvoja soveltaen, käyttäen muutamia miljoonalaatikosta löytyneitä osia.

Tein siis pitkällisen pohdinnan jälkeen seuraavasti: Kaivoin miljoonalaatikosta yhden teollisuusreleen jossa vaihtavat kärjet sekä yksi CarloGavazzin monitoimirele josta valittiin toimintatilaksi päästöhidastus. Lisäksi 3kpl 100 ohmin 1W metallikalvovastuksia. Vastukset yhteen nippuun, rinnan releen vaihtokärkien yli. Anturista tuleva johdin liitin normaalisti kiinni olevaan vastuksen kärkeen. Kiertovesipumpun ohjaus kun tulee ensimmäisen kerran jännitteiseksi niin aktivoi tuon päästöhidastetun releen joka sulkee myös teollisuusreleen kärjet. Kärkien sulkiessa anturin kanssa sarjaan tulee nuo edellä mainitut vastukset jolloin mitattu lämpötila/anturitieto sukeltaa kerralla sen verran että päästään marginaalilla pumpun käynnistysrajan alle eikä tuollaista päälle/pois ilmiötä pääse syntymään.

Oma pumppu kun teki, kulutuksen ollessa pieni, tuota päälle/pois/päälle kytkentää pahimmillaan lähemmäs 30 kertaa niin rupesi jo olemaan rasittava ilmiö. Vaikuttaa siltä että lämpötilatietoa ei mitata jatkuvasti vaan arvot haetaan aina uudestaan muutaman sekunnin välein joten lyhyttä katkoa kärkien muuttaessa asentoa jää käytännössä elektroniikalta huomaamatta.

Tuota lämminvesiasentoa jos käyttää niin vähenee kyllä nuo mainitut käynnistysoireet mutta miinuspuolelle tulee sit tuo että kone vetää kaasu pohjassa koko jakson mikä ei tunnu järkevältä. Yllä olevalla anturihuijauksella eliminoi tuon käynnistyshäiriön ja pystyy lisäksi jossain määrin vaikuttamaan lämmitysjakson hystereesiin. Lisävastus kun pysyy sarjassa lämmitysjakson loppuun asti niin tulee todellisuudessa lämmittämään varaajan jonkin verran lämpimämmäksi kun alkuperäissäädöin. Huilijaksosta tulee myös siten hiukan pidempi eli hystereesia pystyy hiukan säätämään vastusarvoilla pelaamalla. Epäilen vaan ettei kovin isoa "rappusta" kannata tuonne tehdä ettei taas lähde nupit kaakossa lämmittämään. Päästöhidastus on siis tällä hetkellä ohjelmoitu niin että lisävastukset pysyvät anturin kanssa sarjassa koko lämmitysjakson ja rele vapauttaa kärjet takaisin alkuperäisasentoon muutaman minuutin jälkeen lämmitysjakson loputtua. Vaihtoehtona olisi tietty ollut että rele olisi vetäneenä vain lyhyen ajan jakson alussa mutta tuntui loppujen lopuksi paremmalta vaihtoehdolta tämä nykyinen konfiguraatio.
 
Ylös Bottom