F470 lämmöntalteenottolamellien puhdistus kotikonstein

mikiz

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Onkohan kukaan uskaltanut purkaa konetta niin paljoa, että on saanut lamelleja puhdistettua itse? Poistoilmahan on tunnetusti melko pölyistä, ja pölyä varmasti menee heppoisen suodattimen läpi ja tarttuu lamelleihin laskien hyötysuhdetta. Olisi mukava tietää etukäteen, millaisia sudenkuoppia operaatiossa olisi odottamassa - meneekö tiivisteitä tms. uusiksi. Ja miten lamelleihin mahtaa päästä käsiksi?

Puhaltimiinhan pääsee käsiksi helpohkosti laitteen etupinnan avaamalla.

Heat&Cool

Aktiivinen jäsen
Tämä! Olisi kyllä paikallaan puhdistaa myös PILP:n sisukset säännöllisesti siinä missä erillisen iv/lto laitteenkin. Toisaalta perus pilp, kuten f470 ei ole varsinaisia lämmöntalteenotto kennoa (passiivinen). Toisaalta likaantumisen merkitys on suurempi kun laite hoitaa ilman kautta kaiken muunkin lämmityksen tuloilman ohella. Meidän neljä vuotta vanha f470 siirtyi perhepiirissä vanhusten käyttöön, ja siinä yhteydessä Nibehuolto purki ja puhdisti laitteen. Jäi sellainen mielikuva, että tämä hankala mutta tarpeellinen huoltokohde on yksi iso miinus pilp:ssä! Eli kyllä siellä pölyä oli vaikka kuinka käytetty vakio suodatinta tasokkaampaa f5:sta (imuroitu viikoittain, vaihdettu 1-2kk välein).

ohjaus

Jäsen
Tätä olen myös itse pohtinut F750:n osalta. Olen miettinyt seuraavaa proseduuria, kondenssiletkun pää pois astiasta vaikka ämpäriin, kennonpesuaineen suihkuttamista suodatinkotelosta ja varovasti vettä perään. F470:n osalta tämä ei taida toimia kun siinä puhaltimet suodattimien alla.

Heat&Cool

Aktiivinen jäsen
Tuon ruiskuttelun seurauksena saattaa olla se, että märkä pöly vaan siirtyy tai kasaantuu eri paikkaan. ILP kennon diy pesussakin tahtoo jäädä se kennon takaosa puhdistumatta. Siinä kuitenkin näkee paremmin mihin ruiskuttaa. Aikas lujassa tahtoo olla jo erillisen IV/LTO:n pöly, vaikka sen kennon saa irti ja raanan alle.
Surku homma, että pilp sisuksiin ei kotikonstein pääse käsiksi. Selvä tuotekehityksen paikka. Suorituskyky takuulla laskee vuosien mittaan. Taitaa olla jälleen kerran syynä pilppien lilliputti kokoiset markkinat verrattuna kaikkiin muihin lämpöpumpputyyppeihin?!

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Puhdistusvaahto jos sais jostakin luukusta sinne tungettua niin se varmaan tekisi tehtävänsä.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vaahto irrottaa lian, desinfioi ja huuhtoutuu pois kondenssiveden mukana
Olen tuota yli 100 pulloa käyttänyt mutten vielä onnistunut saamaan sillä oikeastaan mistään kennosta pölyä pois, ja nuukaillut en ole. Aina on vedellä viimeistelty.
Joko olen tehny jotain väärin tai sitten olen liian kriittinen.
Mutta kannattaa tuolla kokeilla, ei se mitään riko.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Olen tuota yli 100 pulloa käyttänyt mutten vielä onnistunut saamaan sillä oikeastaan mistään kennosta pölyä pois, ja nuukaillut en ole. Aina on vedellä viimeistelty.
Joko olen tehny jotain väärin tai sitten olen liian kriittinen.
Mutta kannattaa tuolla kokeilla, ei se mitään riko.
Minä olen ollut tyytyväinen, toki olen päässyt huuhtelemaan kunnolla. Riippuu näköjään tavoitteesta.

ohjaus

Jäsen
Toki siis vedellä huuhtelu perään, ei vaan kauhean paljon vettä pysty kerralla laittamaan, sen mitä siitä kondenssiletkusta menee läpi ettei tule tulva.

Heat&Cool

Aktiivinen jäsen
Tuota olen minäkin käyttänyt. Painepesurin avustuksella saanut tulosta, mutta pelkällä huuhtelulla mielestäni yhtä huono tulos kuin millä tahansa pesuaineella. Se tuossa pilpin huollossa juuri on ongelma, kun ei sinne sisuksiin pääse käsiksi kotikonstein.

Ylös Bottom