F750 jäätyminen ja ilmavirran nopeus

Have

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Terve

Maaliskuun alkupuolella F750(+SAM41) kenno meillä ilmeisesti jäätyi lähes tukkoon, sillä lämmitysteho laski merkittävästi ja ilmavirran nopeus pitkän hiipumisjakson jälkeen romahti parissa päivässä (arvo noin 250->180). Tilanne ratkesi sillä, että käsikäytöllä estin kompressorin käytön ja ajoin lämmintä sisäilmaa koneen läpi noin 40min ja sen aikana sieltä tuli melkoisesti vettä ulos. Tämän jälkeen ilmavirran nopeus oli taas yli 310 ja lämmitystehoakin piisasi. Alla kuvaaja selventämään asiaa. Sininen nuoli osoittaa kohdan, jossa ilmavirta romahti.

1589352964509.png



Nyt parin kuukauden jälkeen on taas havaittavissa samaa, kun ilmavirran nopeusanturi näyttää keskimäärin noin 250 lukemia, joka oli sattumoisin samaa tasoa ennen edellistä akillistä romahdusta. Päiväkohtaisella tasolla näkee selvästi, että ilmavirran nopeus nousee aina kun päivällä on niin lämmintä, ettei jäteilma (extract air) ole pakkasen puolella. Yöllä on kuitenkin niin kylmä, että jäteilma on pakkasella ja ilmavirran nopeus on selkeästi hitaasti hiipumassa. Tämä viittaisi siihen, että sinne on kerääntymässä jäätä.

Miltä muilla F750(+SAM41) käyttäjillä näyttää historiatieto "value, air velocity sensor EB100-BS1" anturilta 3kk välillä? Käyttäytyykö samalla tavalla vai onko tässä yksilössä jotain vikaa? Nibeltä arvelivat, että vika voisi olla kylmäainevuoto tjsp. ja maaliskuussa oli puhe, että seurataan toistuuko ongelma. Vähän näyttäisi, että on toistumassa.
 

Mikki

Vakionaama
Vai että kylmäainevuoto... onkohan siellä kesähessut aloittaneet työt jo vähän etuajassa :)

Meneppäs huoltovalikkoon ja kohtaan 5.1.5.1 (poistoilman säätö). Mitä se sanoo lukemaksi kohdassa "korjauskerroin (BS1)"?
 

jukra

Jäsen
Ootko putsannut suodattimia? meillä oli vähä samanlainen käyrä helmi-huhtikuu välillä ja sit putsasin filtterit jonka jälkeen nousi takaisin alkup. tasolle. Talo käyttöönotettu helmikuussa niin ei ole pidemmältä ajalta kokemuksia
 

Mikki

Vakionaama
Mitäs jukralla näyttää tuo korjauskerroin (BS1)? Tähän liittyy jonkin verran sidonnaisuutta vääräaikaiseen sulatukseen jos lukema on selvästi yli 1.
 

Mikki

Vakionaama
Se on varmaan ihan hyvä. En täysin ymmärrä mitä se tekee oikeasti, mutta minulla oli 1,3 asentajan jälkeen ja sulatukset tuli aluksi joko liian usein tai harvoin. En logiikkaa ihan hiffanut mutta ruotsalaisten palstoilta vinkin asiaan löysin ja 0,99 arvolla olen mennyt nyt.
 

Have

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Korjauskerroin on 1.26.

Tuolloin maaliskuussa suodattimien vaihdolla ei ollut vaikutusta. Silloin siellä oli kenno jäässä ja se sitten suli, kun ajeli ilman kompressoria käsikäytöllä. Vettä tuli ulos runsaasti ja äänestä kuuli kuinka irtoava jää kolisteli.

Eilen sen sijaan kokeilin taas pidempää sulatusta käsikäytöllä ja jäätä ei ollutkaan. Oli vain suodattimessa pölyä ja se oli mikä aiheutti kuvassakin näkyvän ilmanopeuden hitaan laskun. Melko paljon se ehtii tukkeutua vajaassa kahdessa kuukaudessa. Sisäilmasuodattimen vaihto ja ilmanopeus on taas 300.
 

Mikki

Vakionaama
Ok... No nyt ei kenno jäädy kun jäteilma jäänee plussalle.

Ehdottaisin että teet niin että menet sinne poistoilman säätöön. Kompura sammuu silloin. Sitten odotat ainakin vartin että on taatusti sula.

Sen jälkeen säädät sitä "todellista ilmannopeutta" alaspäin ja näin korjauskerroin laskee. Laske kunnes on yhden alla. Minulla 0,99 on toiminut ihan hyvin.

Rakentamisen jälkeen (oliko uusi kohde?) pölyä tullee ensimmäiset 6kk vaikka kuinka siivosi. Ensimmäisenä vuonna suodattimet siis usein vaihtoon tai aikakin väli-imurointi
 

jukra

Jäsen
Tuli mieleen että olen joskus liitteen ohjeen bongannut ja tallentanut itselle, tuo oli joko niben sivuilta tai täälä. En ole noita steppejä ite tehnyt kun tuota sulatuselementtivikaa ei pumppu hälyttele mutta tuossa oli aika hyvät ohjeet miten korjaus kerroin tulee säätää.
 

Liitteet

Ylös Bottom