F750 & katkokäynti

root

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Käytössä 4+1 käyrä, joka toimii hyvin lämmityskaudella, mutta lämpimillä keleillä paljon katkokäyntiä (vrt. kuva).

Auttaisikohan pisteensiirto tms? Mielellään hakisin säädöt, joita ei tartte keväisin/syksyisin muutella.

354A8807-679F-4939-9133-F827A97583DB.jpeg

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ei taida auttaa muu kuin että jostakin saadaan kuormaa tai asteminutteja suuremaksi - onko PILP:ssä asteminuutteja?

Mikki

Aktiivinen jäsen
Kesällä ei menisi varmaan sähköä mitenkään merkittävästi vaikka ajaisi ilman kompuraa elokuun loppuun asti.

Kompura lepäisi ja jäisi satoja startteja pois. Koskee varmaan muitakin pumppuja. Eipä katkokäyntiä oikein pysty estää jos energiaa ei kulu edes kompuran minimiantotehon verran.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
On asteminuutteihin perustuva logiikka (esim. voi säätää milloin vastukset kytkeytyy päälle)
Jos kompuran käynille on asteminuutit niin kasvata lukemaa. Kuormaa saat lisää kasvattamalla menoveden lämpötilaa kosteisiin tiloihin... mulla menee minimissään 28C vesi kodinhoitohuoneeseen, suihkuun ja saunaan.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jos kompuran käynille on asteminuutit niin kasvata lukemaa. Kuormaa saat lisää kasvattamalla menoveden lämpötilaa kosteisiin tiloihin... mulla menee minimissään 28C vesi kodinhoitohuoneeseen, suihkuun ja saunaan.
Ähh.. antaa katkoa. Mitä väliä sillä on ?

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ähh.. antaa katkoa. Mitä väliä sillä on ?
Ei kai mitään mutta kun asiaa kysyttiin. Kai tässä on huoli kompuran kestävyydestä. Itse en ole katsonut katkooko paljonko mutta pidän itse kyllä tasaisesta menosta ihan periaatteen vuoksi.

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Tähän katkokäyntiin on hyvä esimerkki olemassa, nimittäin jääkaappi. Moniko kaappi on hajonut ihan vaan käynnistysten määrästä johtuvaan vaurioon?

Entä moniko ILP, VILP tai MLP on hajonut käynnistysmääristä johtuvaan vikaan? Nibe 410p kompuroiden laukeamiset johtuvat pitkälti siitä että kävivät täysillä 90% kaikesta ajastaan?

kotte

Hyperaktiivi
Eikös F750 perustu inverttiohjattuun kompressoriin (!). Tuskin tuollainen edes on kovin moksiskaan käynnistyksistä (voitelu alkaa toimia samalla, kun paineet nousevat). Jollei pilppiä halua käyttää kesällä käyttöveden lämmittämiseen, kannattaisi jättää pilp ja muutkin vettä lämmittävät lämpöpumput kokonaan hankkimatta.

root

Jäsen
Huoli kompuran kestävyydestä oli tässä tosiaan takana. Mutta jos jatkuvista käynnistyksistä ei ole juuri haittaa, niin hyvä (tammikuun alusta lukien käynnistyksiä 1644).

Tottakai laite on hommattu sekä käyttöveden että lattiassa kiertävän veden lämmittämiseen, nyt vain lämmityskauden ulkopuolella haettiin lisäoptimointia...

hanuri

Jäsen
Ajastusta siten, että yöllä pari/kolme astetta enempi lämpöä ja tarvittaessa päivällä vastaavasti pienemmälle. Itsellä saanu silleen enimmän katkokäynnin pois. Liekkö sit hyötyä, mutta ei tuosta ajastuksen tekemisestä suuremmin vaivaa ole... Minulla tosin f470 pilp käytössä.

kotte

Hyperaktiivi
Minulla tosin f470 pilp käytössä
ON/OFF-koneessa käynnistykset ravisuttavatkin paikkoja melkoisesti, mutta kuten edellä toiset kirjoittivat, jääkaapit starttaavat ja stoppaavat alinomaa. Autoihinkin on tullut kaikenlaista start/stop-automaatiikka ja hybridivoimalinjoja, joilla kompressorin käynnistymistä vastaavia tapahtumia aiheutuu alinomaa. Itse polttomoottorin ydinosan kesto ei taida kokemuksen mukaan tuosta "rääkistä" olennaisesti lyhentyä.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Huoli kompuran kestävyydestä oli tässä tosiaan takana. Mutta jos jatkuvista käynnistyksistä ei ole juuri haittaa, niin hyvä (tammikuun alusta lukien käynnistyksiä 1644).

Tottakai laite on hommattu sekä käyttöveden että lattiassa kiertävän veden lämmittämiseen, nyt vain lämmityskauden ulkopuolella haettiin lisäoptimointia...
Äkkiseltään aika paljon startteja invertterikoneelle? Miten tuo käyttäytyi lämmityskaudella?

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Tein itse myös F470:aan ajastuksen missä yöllä ja päivällä kompressori on estetty. Sallittu taas silloin kun yleisesti on vedenkulutusta. Kiertovesipumppu taas pyörii koko ajan normaalisti. Käytössä vain silloin kun ulkona on oikeasti lämmintä. Tuota on uplinkillä helppo hallita ja kytkeä tarvittaessa päälle ja pois.

root

Jäsen
Äkkiseltään aika paljon startteja invertterikoneelle? Miten tuo käyttäytyi lämmityskaudella?
Lämmityskaudella sitten tiheä sulattelu aiheuttaa useita käynnistyksiä. No menin ja asetin pisteensiirron (10 C / -2 C), pitää seurailla onko hyötyä :hmm:

Lappanen

Jäsen
Vertailun vuoksi täällä invertteriMLP käynnistyksiä 260 kpl tammikuun alusta tähän päivään.
Käyttövettä tuolla ei ole tehty yhtään, mutta silloin kun tehtiin niin kompura ei pysähtynyt sen vuoksi jos oli lämmityssykli päällä.

root

Jäsen
Katkokäynti pysyny näillä ulkolämmöillä nyt hyvin kurissa :) ...tosin pisteensiirtoa jouduin muuttamaan, kun sisälämpö laski liikaa
60215

root

Jäsen
...katkokäynnin tilanne näyttää edelleen parantuneen, kun muutin asteminuuttiasetusta kompuran käynnistykselle (tehdasasetus oli -60, nyt -100)

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Päteeköhän tähän Nibe MLP/VILP ohjeistus asteminuuttiasetuksille?
Muistelisin että VILP default -60 tai -80, suositus lattialämmölle -120

@Jolberious
Lattialämmössä -120, jopa -150, torpan mukaan.

Ohjauslogiikka on sama käytännössä kaikissa Niben tuotteissa, asteminuuteilla mennään

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom