F750 Ulkoisen jäätymissuojapeltimoottorin kytkentä

Eemilou

Jäsen
Palautepisteet
0
F750 raitisi-ilmakanavaan on asennettu halton sulkupelti jossa moottori (jousupalautteinen). Eli sähkökatkon tullessa jousi ajaa pellin kiinni ja kun sähkökatko on ohi niin moottori ajaa pellin auki.

Moottori on Belimo LF230: https://www.belimo.fi/pdf/fi/LF230_datasheet_fi-fi.pdf

Moottori on yhdistetty F750 tulokorttiin: AA3-X7 (tulokortissa). Kun valitsen valikosta 5.4 pehmeät lähdöt/tulot valikossa AA3-X7 kohtaan ulkonen pelti niin sammuttaessa pumpun moottorissa ei tapahdu mitään. Alkuperäinen asetus tuossa AA3-X7 kohdassa on hälytyslähtö jonka olen vain muuttanut yllämainituksi.

Onko vinkkejä?

Spoilerissa vielä niben ohje kytkentään:
AUX-lähdön vaihtoehdot (potentiaalivapaa
vaihtava rele)
Mahdollisuus ulkoiseen liitäntään reletoiminnolla potentiaalivapaalla
vaihtoreleellä (maks. 2 A) tulokortissa
(AA3), liitin X7.
Valittavat toiminnot ulkoiselle liitännälle:
■ Summahälytyksen ilmaisu.
■ Käyttövesikierron kiertovesipumpun ohjaus.
■ Ulkoinen kiertovesipumppu, esim. ulkoinen pumppuja
shunttiryhmä.
■ Ulkoinen jäätymissuojan pelti.
Jos jokin yllä mainituista kytketään liitinrimaan X7, se
pitää valita valikossa 5.4, katso sivu 44.
Summahälytys on aktivoitu tehtaalla.
 

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62
Eikös tuo Belimon ole tarkoitus sulkea se pelti vain jos virta katkeaa? Ei kai Niben sammuttaminen varsinaisesti vielä katko sitä välttämättä, mutta voisit toki kokeilla paukuttaa sulakkeet alas ja katsoa mitä silloin tapahtuu.
 

Eemilou

Jäsen
Palautepisteet
0
Eikös tuo Belimon ole tarkoitus sulkea se pelti vain jos virta katkeaa? Ei kai Niben sammuttaminen varsinaisesti vielä katko sitä välttämättä, mutta voisit toki kokeilla paukuttaa sulakkeet alas ja katsoa mitä silloin tapahtuu.
Silloin kun Nibe F750 sammuu niin eihän se silloin tee lämpöä. Niin eikös se silloin pidä sulkupelti myös mennä kiinni, jotta ulkoa tuleva raitis-ilma ei mene SAM40:lle kylmänä = jäätymisvaara?

Mutta noin tuo belimo toimii, eli kun siihen tulee virta se ajaa pellin auki ja kun virta katkeaa niin moottorissa oleva jousi kiertää sulkupellin kiinni. Nyt ei vaan liiku mihinkään suuntaan.
 

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62
Mutta noin tuo belimo toimii, eli kun siihen tulee virta se ajaa pellin auki ja kun virta katkeaa niin moottorissa oleva jousi kiertää sulkupellin kiinni. Nyt ei vaan liiku mihinkään suuntaan.
Niin, mutta katkeaako se virta kun sammutat F750:n? Eihän siellä enää moottoria sen lisäksi ole, vaan se jousi laskeutuu hiljakseen ja sulkee sen (muutenhan se ei toimisi sähkökatkossa jos se vaatisi sähköä sulkeakseen).

Sen takia sulakkeet pois niin näet mitä tapahtuu kun oikeasti sähköt katkeaa. Kyllä se varmaankin silloin sulkeutuu ihan oikein.
 

Mikki

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
94
Tähän tuli sivuhuomautuksena mieleen, että eikö varmempi tapa olisi että SAM40:n virransyöttö olisi lämpömittarin takana ja anturi SAM40:n jälkeen kanavassa: <5 astetta --> virrat pois.

Se, että talosta menee virrat pois ei ole erityisongelma. Silloin kyllä puhaltimet sammuu enivei. Vai miksi tuo on tehty tuollaisen sulkupellin avulla?

Mutta tuo mitä burmanm sanoi kannattanee testata. Eli virrat kokonaan pois, että meneekö se sitten kiinni.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
43
Kuten spolierissakin sanotaan, tuo x7 lienee pelkkä kärkitieto.
Eli tuolla pitäs ohjata relettä/kontaktoria jonka kärki sitten ohjaa sulkupellin moottoria.
Onhan sinulla näin?
 

Eemilou

Jäsen
Palautepisteet
0
Tässä oli, hämminkiä/sekoittamassa se kun Samin puhaltimet eivät olleet käytössä. Eli aivan oikein toimii, samantien kun laitoin puhaltimet päälle niin moottori ajoi itsensä auki.

@Mikki tiedoksi myös: kun tuloilma alkaa olla liian kylmää niin puhaltimet sammuu ja moottoripelti ajaa raitisilmakanavan tukkoon.
 
Ylös Bottom