Fujitsu AOYG 18LAc2 Multi

ML

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
2014 asennettu pumppu,5v takuu siis juuri umpeutunut.
Sisäyksiköiden tuuletin nopeudet ei toimi lämmityksellä/ kylmäpuolella toimii.Lämmitysteho on myös pois.FAN napista,kun yrittää säätää tuulettimien nopeuksia kauko-ohjaimessa kyllä näkyy nopeudet mutta mitään ei tapahdu puhaltimissa.Yleensä olen käyttänyt FAN AUTO asentoa ja vaikka pyynniksi laittaa 30 ei nopeus muutu ja puhaltaa hyvin hiljaisella nopeudella haaleahkoa ilmaa.
Koetin myös jäähdytystä ja siellä puolen lyhyen testin aikana puhaltimet toimi normaalisti.Voiko kyse olla kylmäaine vajauksesta,kun kuitenkin jäähdytys toimii??
Ulkoyksikön lähtevät putket ovat kuumia.
 

ML

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Kyselin maahantuojalta ongelmaa.Jäähdytyskäytössä sisäyksiköt seuraavat orjallisesti asetettua puhallin nopeutta.Lämmityskäytöllä näin ei ole. Laitteessa on ns.vedonesto toiminto ja kennon lämpötila pitää olla määrätty (käppyrä mukana)jotta sisäyksikkö lähtisi puhaltamaan kovemmalla nopeudella.
Vikatilanteissa (esim.kylmävuoto,sisäyksikkö pölystä tukossa tms)kennon lämpötila ei välttämättä nouse riittävästi,jotta sisäyksikkö lähtisi puhaltamaan kovemmalla nopeudella.
Nyt sitten ensin kylmäaine määrän testaus. Sen jälkeen tulee
vissiin mekaanisen vian haku esim. kompura?
 

ML

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vikana löytyi kylmäaine vajaus,selvää vuotokohtaa vaan ei löytynyt.Kesällä tehtiin kattoremontti mitään nauloja ei kuitenkaan ole mennyt putkien läpi,yläkerran yksikön putket vintillä sen verran alempana kattotuolissa kiinni.
Aika hintavaa kylmäaine n.100ekua/kg!
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Jollei vuotokohta löydy niin täyttö on vain avohaavan laastaroimista, jonkin aikaa tietty toimii mutta ajan saatossa vähenee aineet taas.

Jos on niin pieni tuo vuoto että taas menisi 5 vuotta yhdellä täytöllä niin ehkä se on sitten jollain tavoin hyväksyttävissä mutta yleisesti täytyisi ensin löytää ja paikata vuotokohdan ja sen jälkeen uudelleen täyttö.

Tyypilliset kohdat tuuppaa olemaan laippaliitokset ( nestelinja vedetty liikaa ja kaasuputki taas liian vähän) ja ainakin edullisemmissa pumpuissa rotalokit niiden hattujen kautta.

Kun kerran aineet olivat muutenkin puntarissa niin olisi tietty ollut hyvä sauma koeponnistaa putkisto typellä, tehtiinkö sitä? Typellä kun laittaa 35-40 baaria painetta niin kohtuu nopsaan näkee pysyvätkö paineet vai eivät.

Mutta huoltofirmalle voi toki olla taloudellisesti kannattavampaa myydä aineet + työkustannukset nyt ja jonkin ajan päästä taas sama uusiksi.

Ei ole tarkoitus maalata piruja seinille mutta kylmäainevuodot korjaantuvat harvoin itsestään.
 

ML

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Koe ponnistusta ei tehty laipat ja pari jatkoa tark.Edellinen Fujitsu kesti kolme vuotta myös multi,siihen tuli ulkoyksikön sisäinen vuoto kompuran nurkilta.Uutta ulkoyksikköä ei silloin löytynyt ja vaihdettiin siis koko paska uuteen, maahantuoja tuli toki vastaan hinnassa.
Nyt ei ulkoyksikön kuoria avattu mutta yleensä' näkyy öljyä lauhdutimen sulatusvesien joukossa.
Itsellä on kokemusta autopuolelta koe ponnistuksesta typellä, harvoin löytyy vuotoa vaikka aineet karanneet/kyseessä lähinnä linja-autot.Autossa toki on kumiletkuja ja kompuran akseli jotka tärinästä saattaa vuotaa.
Ensimmäinen pumppuni oli Tossun/multi 2000luvun alussa silloin siihen aluksi asennettiin väärät sisäyksiköt ja sulatus ei pelannut lainkaan.Sisäyksiköt, kun vaihdettiin pumpusta meni komppressori 6v kuluttua.Silloin juotettiin kaikki karvit ja käsitys oli,että juottamisesta jäänyt plaki olisi rikkonut kompuran.
Tässä pieni tiivistelmä pumppuhistoriastani ja kysynkin missähän mahdollinen säästö on!
Taitaa olla kirottu paikka pumpuille?
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Hiukan kuullostaa siltä ettei säästöjä ole liiemmälti päässyt kertymään ei. Liekö sitten sitä kuuluisaa erittäin huonoa tuuria mistä armeijassa aina jaksettiin alokasta muistuttaa?

Multissa tietty tuplamäärä mahdollisia vuotokohtia tavalliseen pumppuun nähden.

Mutta joo, tarkoitus ei niin kun totesin ollut maalata piruja seinille tai päteä. Itse en oo koskaan tehnyt autopuolen järjestelmiä joten niistä on vaikeaa lausua mitään, joku vanha Opel oli jossain vaiheessa jossa ilmastoinnin sai täyttää kerran vuodessa jos mieli jäähdytystä käyttää mutta sekään ei kuulemman mukaan vuotanut, aineet eivät vaan pysyneet sisällä.

Oma kokemus lämpöpumpuista taas ILP:ien osalta on se että mikäli asennus on tehty hyvin ja huolella niin aineet pysyvät yleensä sisällä sen ajan minkä pumppu muutenkin kestää eli käytöstä riippuen kymmenen vuotta ja ylöspäin. Höyrystin- ja muut ulkoyksikön vuodot sit ovat asia erikseen, niissä joko ollut heikko paikka tai sitten höyrystimen tapauksessa tyypillisesti jää vahingoittanut.
 

ML

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Multi taas tyhjä testattu typellä 13-16bar linja kerrallaan aina vuorokauden ajan ainakin ei vuotoa,viisari voi yön aikana pudota paksuutensa verran mutta nousee taas,kun lämpötila nousee.Pitäisikö testata vaikka 30barilla?
Max pressure:suction 1600kpa discharge 4150kpa
 
Viimeksi muokattu:

ML

Jäsen
Selvää vuotopaikkaa ei löytynyt.Neulaventtiilit uusittiin ja hatut myös lisä tiivistettiin,kyllä se nyt viikon on jäähdytellyt mutta pari kuukautta se kesti ensimmäisellä tankkauksellakin.
Väriaine olisi tietysti mutta vuotaessaan aika sotkuista tavaraa.
Onkohan Fujitsulla jo vastaava Multia R-32 kylmäaineelle.
 
Ylös Bottom