Fujitsu waterstage hp11 käyntiääni

kakesa

Aktiivinen jäsen
Jospa se on koneen pysäytysarvo
Se on kuitenkin nimikkeellä minimi paluuvesilämpötila. Mutta tuntuu olevan aika tunnoton arvo, eikä sen säätäminen oikein vaikuta mihinkään. Koska enemmän on painoarvoa, lauhemmilla keleillä ainakin, tuolla kompressorin minimi lepoajalla (7 min) eikä tuo säätö tunnu vaikuttavan tuohon lepoaikaa mitenkään,ainakaan lyhentävästi. Hyvä pointti kuitenkin, tutkitaan ja testataan!

Jeesus11

Jäsen
Huhhuh!
Käytiin kylässä tässä välillä.
On muuten ero kuin yöllä ja päivällä koskien vekotinta ja sen ääntä.
Sekö verkoston lämpötiloja.
Arvot nyt 0,64 ja +1.5.
Mukavuus 21 astetta.
Kierrokset aikasta kovalla.
Termarit vielä auki.
Jokaisessa huoneessa järkevä lämpötila.
Ulkolämpötila -11,5

Ei tartte pönttöuunia poltella koko aikaa enää.

Jeesus11

Jäsen
Tuota paluun asetusarvoa joka on sama kuin menolämpö, en ymmärrä. Luuleeko pumppu nyt että pitää olla koko ajan täysillä kun nuo asetusarvot on melkein samat?
Mites tähän pitää reagoida? Tällä pakkasella -15. Nää arvot meno ja paluu 48 astetta, on vieläkin samat. Ja mistä niitä voi muuttaa vai olenko tyytyväinen tilanteeseen.

Jeesus11

Jäsen
Tuo paluuarvo on itellekkin vielä mysteeri, nyt omassa paluuarvo +40. Kompressorin minimi huilausaika Fujilla on 7min ja tuossa ajassa menovesilämpö ehtii laskea jo aika lailla. Tätä vois viisaammat Fujitsuveljet vielä vähän valaista. Mihin tuo paluuarvo vaikuttaa??
Mistä olet saanut säädettyä tuota paluuarvoa?

Jeesus11

Jäsen
Huhhuh!
Käytiin kylässä tässä välillä.
On muuten ero kuin yöllä ja päivällä koskien vekotinta ja sen ääntä.
Sekö verkoston lämpötiloja.
Arvot nyt 0,64 ja +1.5.
Mukavuus 21 astetta.
Kierrokset aikasta kovalla.
Termarit vielä auki.
Jokaisessa huoneessa järkevä lämpötila.
Ulkolämpötila -11,5

Ei tartte pönttöuunia poltella koko aikaa enää.
Ja sitten kaikki aivan toisinpäin. Mitään säätöjä en tehnyt. Ihmettelin kun vilposta on kun mennään nukkumaan. Lämmitysvesi meno 35 ja pyynti 53,9. Ja paluuvesi 29. Hieman vilposta 18 pakkasella. Sammutin koneen ja nyt menovesi hiljalleen nousee. Saa nähdä lähdetäänkö evakkoon.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Ja sitten kaikki aivan toisinpäin. Mitään säätöjä en tehnyt. Ihmettelin kun vilposta on kun mennään nukkumaan. Lämmitysvesi meno 35 ja pyynti 53,9. Ja paluuvesi 29. Hieman vilposta 18 pakkasella. Sammutin koneen ja nyt menovesi hiljalleen nousee. Saa nähdä lähdetäänkö evakkoon.
Jouduin omaakin korjailemaan pakkasille kun sähkövastukset pomppasivat päälle jo aikaisessa vaiheessa korkean +60 pyynnin ansiosta ja menovesi lämmöt alkoivat laskea. Eilisiltana oli pakkasta täällä pahimmillaan -27. Tässä minun -19 säätöni. Tosin minulla mitsun ilppi päällä myös backuppina.

Pyynti (nyt kokeeksi+50), (oli aiemmin +55) minimi +38. Huoneasetus +21. Tuloksena pumppu käy nyt rauhallisemmin ja pidempään. Käyrän asetus nyt kokeeksi 0,9 taso+0,5(aikaisemmin 0,96 taso +1,5.

Pitää kuitenkin muistaa että meillä molemmilla on varmasti erilaiset talot. Mulla 1-kerroksinen 140m2. Mikä säätö on hyvä minun taloon ei välttämättä sovellu niin hyvin sinun taloon.

Ja sen oon huomannut että tuulinen sää laskee tehokkaasti sisälämpöjä. Ja pumppuhan on aika tunnoton juuri tuulenvoimakkuuksille.

Viimeksi muokattu:

Jeesus11

Jäsen
Jouduin omaakin korjailemaan pakkasille kun sähkövastukset pomppasivat päälle jo aikaisessa vaiheessa korkean +60 pyynnin ansiosta ja menovesi lämmöt alkoivat laskea. Eilisiltana oli pakkasta täällä pahimmillaan -27. Tässä minun -19 säätöni. Tosin minulla mitsun ilppi päällä myös backuppina.

Pyynti (nyt kokeeksi+50), (oli aiemmin +55) minimi +38. Huoneasetus +21. Tuloksena pumppu käy nyt rauhallisemmin ja pidempään. Käyrän asetus nyt kokeeksi 0,9 taso+0,5(aikaisemmin 0,96 taso +1,5.

Pitää kuitenkin muistaa että meillä molemmilla on varmasti erilaiset talot. Mulla 1-kerroksinen 140m2. Mikä säätö on hyvä minun taloon ei välttämättä sovellu niin hyvin sinun taloon.

Ja sen oon huomannut että tuulinen sää laskee tehokkaasti sisälämpöjä. Ja pumppuhan on aika tunnoton juuri tuulenvoimakkuuksille.
Mistä tuo minimi 38 asetetaan

kakesa

Aktiivinen jäsen
Käyttöönottovalikosta löytyy lämmityspiiri 1. Sieltä löytyy pyörää rullaamalla minimi lämmitysveden asetusarvo ja myös maksimiarvo ym. Ite kokeeksi säädin tuon +38---+40, mulla nyt maksimi +50

Liitteet

• DSC_0135.JPG
    DSC_0135.JPG
    33,1 KB · Katsottu: 20

KarHe

Jäsen
Voi olla, että olen ymmärtänyt väärin tuon asetuksen, mutta olen koko aika ollut siinä uskossa, ettei tuo vaikuttaisi mihinkään muuhun, kuin jäähdytyskäyttöön. Eli saisi eliminoitua kondenssin muodostumisen.

KarHe

Jäsen
Ja siis tietenkin, jos lämmityskäytössä se on +38, niin ei se silloin päästä vettä jäähtymään koskaan alle sen.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Jaahas. Miksiköhän minun vehkeessä on 17 astetta.
Aika tunnoton arvo tuo minimi mutta koeta nostaa sitä ylöspäin. En tiedä mikä vaste sillä on ja mihin asetuksiin vaikuttaa. Asentaja laittoi kesällä minimiasetuksena kosteiden lattialämmitykseen pumpulle +27 ja käyrän 0,7.pitänee vielä miettiä tuota maksimin ja minimin suhdetta, mitä tuolla on haettu.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Ja siis tietenkin, jos lämmityskäytössä se on +38, niin ei se silloin päästä vettä jäähtymään koskaan alle sen.
Tarkoitat varmaan että jos +38 on maksimi niin tietysti pumppu sen pitää. Mutta minimiarvona en ole sille vielä tarkoitusta löytänyt.

KarHe

Jäsen
Tarkoitat varmaan että jos +38 on maksimi niin tietysti pumppu sen pitää. Mutta minimiarvona en ole sille vielä tarkoitusta löytänyt.
Niin. En tosiaan ole varma, mutta niin olen itse tuon minimiarvon ymmärtänyt, että se on alin mahdollinen lämpötila, johon pumppu antaa veden lämpötilan laskea. Jos esim kesällä haluaa, että lattiat pysyy aina vähintään +27, niin silloin arvon pitää olla tuo mainitsemasi +27. Normaalisti lämmityskaudella harvemmin riittää tuo +27 lämmitykseen, niin eihän käyräajolla veden lämpö pääse laskemaan noin viileäksi. Mutta nyt jos sinulla on asetuksena +38, niin oletan, ettei pumppu anna edes kesällä lämpötilan laskea alle +38. Ja maksimi arvo on käsittääkseni se minkä yläpuolelle pumppu ei ikinä kompressorilla lämmitä.

Eli mielestäni nuo eivät siis suoraan vaikuta käyrän lämpötiloihin mitenkään.

Jeesus11

Jäsen
Tämä! Mitä tuo paluuarvo oikein tarkoittaa. Tai oli mitä vain niin sama kuin meno ei voi olla järkevä.
Pitää palata tähän. Itsekin ihmettelen miksi niissä on sama arvo. Selittäisikö tämä koneen kovan hurinan. Onko muilla fujitsun omistajalla eri asetusarvot menon ja paluun suhteen?

Jeesus11

Jäsen
Ja siis tietenkin, jos lämmityskäytössä se on +38, niin ei se silloin päästä vettä
Käyttöönottovalikosta löytyy lämmityspiiri 1. Sieltä löytyy pyörää rullaamalla minimi lämmitysveden asetusarvo ja myös maksimiarvo ym. Ite kokeeksi säädin tuon +38---+40, mulla nyt maksimi +50
Kun sinulla vekotin sulattaa koneen tai tekee käyttöveden, niin kuinka alas lämpöpumpun menovesi sinulla menee? Minulla menee 20 asteeseen vaikka olen minimin Laittanut 35 asteeseen ja max 55. Tosin tiistaina vasta tulee asentajat paikalle jotta laittavat uuden releen paikalle.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Kun sinulla vekotin sulattaa koneen tai tekee käyttöveden, niin kuinka alas lämpöpumpun menovesi sinulla menee? Minulla menee 20 asteeseen vaikka olen minimin Laittanut 35 asteeseen ja max 55. Tosin tiistaina vasta tulee asentajat paikalle jotta laittavat uuden releen paikalle.
Kyllähän se melko alas vetää lämpötilan. En ole tarkasti seurannut mutta sinne +30 asteeseen ainakin. Tosin sulatus on tosi nopea ja pumppu spurttaa aika nopeasti kierron lämmöt nousuun.
Tuo minimiarvo on kyllä ihan tunnoton. En ole vielä sille merkitystä löytänyt. Pyynti arvo on se merkityksellisin arvo. Minulla se oli +52 ja se on jo niin korkea että yli - 20 asteen pakkasilla, käyrän ollessa yli 0.92, pumppu ottivastukset avuksi. Laskin pyyntiä +50 asteeseen ja ero oli huomattava. Pumppu teki kompressorikäytöllä parhaimmillaan +53 menovettä lämmitykseen, ilman vastuksia pelkällä kompressorilla. Ja kyllähän pumppu "hurisi" silloin100% tehoilla ja siitähän se kova mainitsemasi ääni tulee.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Onko sinulla eri lukema paluun asetusarvolle?
On joo.Meno +50 ja minimi+38. Mutta niinkuin sanoin, tuo pyynti eli menovesi arvo on se merkityksellisin arvo pumpun käyntitehoja ja myös käyntiääntä ajatellen.Ja tuolla minimillä ei minusta ole mitään merkitystä.

Viimeksi muokattu:

Jeesus11

Jäsen
Ok. Mulla on vain tuo laite huutaa koko ajan. Ei pelkkä kompuran ääni vaan toi koko vekotin huutaa jatkuvasti tälläkin hetkellä vaikka lämpötila 0 astetta ulkona. Ja ääni kuuluu 50m päähän. Ihan kuin se ei tajuaisi milloinkaan mitä pitää tehdä. Onneksi tiistaina tulee korjaajat paikalle. Olen nukkunut 5 vuotta korvatulpat päässä ja kone on 6 m alempana kuin makkarin ikkuna. Kone siis hurissut yhtä kovaa oli asetus sitten käyrä 0,5 tai 1,2. Eli jotain mätää mitä ei itse pysty säätämään…

Jeesus11

Jäsen
On joo.Meno +50 ja minimi+38. Mutta niinkuin sanoin, tuo pyynti eli menovesi arvo on se merkityksellisin arvo pumpun käyntitehoja ja myös käyntiääntä ajatellen.Ja tuolla minimillä ei minusta ole mitään merkitystä.
Tälläkin hetkellä kun 0,9 käyrä ja pyynti max 55 kone huutaa kuin tapettava eläin. Ja tuollaisia lukuja antaa.

Liitteet

• 0B20767D-9401-4A3C-9EB6-A0437F50461F.jpeg
    0B20767D-9401-4A3C-9EB6-A0437F50461F.jpeg
    31,6 KB · Katsottu: 15
  • 2FDB03AD-1777-490D-8120-3D12B3DE0576.jpeg
    2FDB03AD-1777-490D-8120-3D12B3DE0576.jpeg
    37,6 KB · Katsottu: 15
  • AA31074F-3EE4-40B8-BE63-999348AE7971.jpeg
    AA31074F-3EE4-40B8-BE63-999348AE7971.jpeg
    38,1 KB · Katsottu: 15

kakesa

Aktiivinen jäsen
Ok. Mulla on vain tuo laite huutaa koko ajan. Ei pelkkä kompuran ääni vaan toi koko vekotin huutaa jatkuvasti tälläkin hetkellä vaikka lämpötila 0 astetta ulkona. Ja ääni kuuluu 50m päähän. Ihan kuin se ei tajuaisi milloinkaan mitä pitää tehdä. Onneksi tiistaina tulee korjaajat paikalle. Olen nukkunut 5 vuotta korvatulpat päässä ja kone on 6 m alempana kuin makkarin ikkuna. Kone siis hurissut yhtä kovaa oli asetus sitten käyrä 0,5 tai 1,2. Eli jotain mätää mitä ei itse pysty säätämään…
Ok. Toivotaan että pumppusi tulee kuntoon. Laitahan viestiä miten korjaukset onnistui. Minulla edessä patterien vaihto tehokkaampiin, muutama purmon c22 odottelee tuossa jo tulille pääsyä eli asennusta. Millaiset vesipatterit sinulla muuten on?

kakesa

Aktiivinen jäsen
Tälläkin hetkellä kun 0,9 käyrä ja pyynti max 55 kone huutaa kuin tapettava eläin. Ja tuollaisia lukuja antaa.
47% prosentin kompressoriteholla, pumpun ei pitäis huutaa kuin eläin vaan käydä silleen niinkuin puolella teholla kohtuullisen rauhallisesti. Jotain mätää tuossa nyt on. Hystereesi (meno-paluu lämmöt) ihan ok mutta pumppu käy ylikierroksilla koko ajan. Toivotaan että homma selviää..

Jeesus11

Jäsen
On vaan jännä homma kun tuossa 900metrin päässä isommassa talossa samanmoinen fujitsu ei pidä mitään ääntä verrattuna omaani.

MJKA

Jäsen
Ja kuistilla yksi lehtinen mutta 1,5 leveä.
Ihme juttu, itsellä tulee kanssa 5 vuotta täyteen 22.1.-22, mutta ääntä ei voi moittia. Mutta noista meno-paluu lämmön säädöistä, itsellä molemmat 48C ollut aikojen alusta, samoin kuin muutkin säädöt jotka asentaja silloin laittoi. enkä ole niihin kajonnut sen jälkeen. Pyynti pumpulta 48C, mutta hönkii välillä yli 50C puhtaalla kennolla. Sitäpaitsi, kyllä tuo ohjekirjakin on melko vaikeaselkoinen, ainakin näin yli 75:lle, vaikka toisaalta tekniikka aina kiinnostanut ja jossain mielessä hallussakin. Pitäisi vissiin istua yksi päivä pannuhuoneessa ja kokeilla mitä mistäkin löytyy ja tapahtuu. Mutta näillä mennään, ja pakkasia pidellyt niin, että vaikka alin ollut -28C, niin ei pumppu sammunut. Noista säädöistä vielä, minullahan tuo on kytketty Sanyo/CTC varaajaan, joka sitten osaltaan elää omaa elämäänsä ja voi olla, ettei kaikki tapahdu optimaalisesti.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Ihme juttu, itsellä tulee kanssa 5 vuotta täyteen 22.1.-22, mutta ääntä ei voi moittia. Mutta noista meno-paluu lämmön säädöistä, itsellä molemmat 48C ollut aikojen alusta, samoin kuin muutkin säädöt jotka asentaja silloin laittoi. enkä ole niihin kajonnut sen jälkeen. Pyynti pumpulta 48C, mutta hönkii välillä yli 50C puhtaalla kennolla. Sitäpaitsi, kyllä tuo ohjekirjakin on melko vaikeaselkoinen, ainakin näin yli 75:lle, vaikka toisaalta tekniikka aina kiinnostanut ja jossain mielessä hallussakin. Pitäisi vissiin istua yksi päivä pannuhuoneessa ja kokeilla mitä mistäkin löytyy ja tapahtuu. Mutta näillä mennään, ja pakkasia pidellyt niin, että vaikka alin ollut -28C, niin ei pumppu sammunut. Noista säädöistä vielä, minullahan tuo on kytketty Sanyo/CTC varaajaan, joka sitten osaltaan elää omaa elämäänsä ja voi olla, ettei kaikki tapahdu optimaalisesti.
Ite seuraillu vasta 7kk Fujitsun sielunelämää. Sen verran on tullu jo selväksi että siitä pyynnistähän se paljon riippuu. +52 oli pyyntinä itellä aikaisemmin ja pumppu otti vastukset apuun jo n. -20 pakkasesta lähtien. Pudotin pyyntiä +50 asteeseen ja tuolloin pumppu lykkäsi pelkällä kompressorilla +52-+53 asteista menovettä. Näköjään tällä pumpulla eduksi on että ei pyydä liikoja niin vastaavasti saa enemmän lämpöä. Ja ääni on mullakin hyvin maltillinen, tosin 100% kompressoritehoilla pumppu humisee kyllä aika komeasti. Äänekkääksi sitä en kyllä sanoisi.
Onhan tuo ohjekirja tosi vaikeaselkoinen ja saa sitä vähän nuoremmatkin opiskella ihan tosissaan, mikä vaikuttaa mihinkäkin.

MJKA

Jäsen
Ite seuraillu vasta 7kk Fujitsun sielunelämää. Sen verran on tullu jo selväksi että siitä pyynnistähän se paljon riippuu. +52 oli pyyntinä itellä aikaisemmin ja pumppu otti vastukset apuun jo n. -20 pakkasesta lähtien. Pudotin pyyntiä +50 asteeseen ja tuolloin pumppu lykkäsi pelkällä kompressorilla +52-+53 asteista menovettä. Näköjään tällä pumpulla eduksi on että ei pyydä liikoja niin vastaavasti saa enemmän lämpöä. Ja ääni on mullakin hyvin maltillinen, tosin 100% kompressoritehoilla pumppu humisee kyllä aika komeasti. Äänekkääksi sitä en kyllä sanoisi.
Onhan tuo ohjekirja tosi vaikeaselkoinen ja saa sitä vähän nuoremmatkin opiskella ihan tosissaan, mikä vaikuttaa mihinkäkin.
Tuosta pyyntilämpötilasta on kyllä kulutuksen suhteen paljon kiinni, liike/asentaja joka "myllyn" laittoi sanoi,että yli 50C pyynti ei kannata. Ja mielestäni oli oikeassa, myy muuten useita merkkejä joten kokemusta on. Kysymys, mistä näet koska pumpun vastukset on käytössä? Tuon CTC:n näytöstä näen koska se käyttää vastuksia, mutta entä tuon Fujitsun?

kakesa

Aktiivinen jäsen
Tuosta pyyntilämpötilasta on kyllä kulutuksen suhteen paljon kiinni, liike/asentaja joka "myllyn" laittoi sanoi,että yli 50C pyynti ei kannata. Ja mielestäni oli oikeassa, myy muuten useita merkkejä joten kokemusta on. Kysymys, mistä näet koska pumpun vastukset on käytössä? Tuon CTC:n näytöstä näen koska se käyttää vastuksia, mutta entä tuon Fujitsun?
Fujitsun sisäyksikön näytöllä lukee mikäli sähkölämmittimet on käytössä. Käsittääkseni on 3kw+3kw vastukset. Joo sähköä kyllä kuluu mikäli pyynti on korkea. Oletko vaihtanut pattereita pumpun tulon myötä vai onko alkuperäiset patterit?

MJKA

Jäsen
Fujitsun sisäyksikön näytöllä lukee mikäli sähkölämmittimet on käytössä. Käsittääkseni on 3kw+3kw vastukset. Joo sähköä kyllä kuluu mikäli pyynti on korkea. Oletko vaihtanut pattereita pumpun tulon myötä vai onko alkuperäiset patterit?
En ole vaihtanut, alakerrassa -70 luvun 2-lehtisiä ja olkkarissa peltirypytettyjä 3 kpl. Yläkerrassa 2-lehtisiä -91 vuodelta. En ole muuten vastusilmoitusta huomannut kovallakaan pakkasella.

Jeesus11

Jäsen
Tässä taitaa olla seuraava vika joka selviää ehkä ensi torstaina kun tulee kylmäainemies tutkimaan. Lämmitysverkostoon siis kertyy jatkuvasti ilmaa. Putkari kävi tiistaina ja ilmasi koko talon. Sulki automaatti-ilmaajan. Hyvin meni loppupäivä. Ulkoyksikkökin hiljeni huomattavasti. Siis mulla toi ulkoyksikkö huutaa koko ajan. Ihan kuin traktori kävisi pihalla tauotta. Ihan sama mikä ulkolämpötila tai minkä pyynnin laittaa. No sitten aamuyöstä yläkerta täynnä ilmaa ja ulkoyksikkö huutaa koko ajan. EI SIIS OLE KOMPURAN ÄÄNI. Sen tunnistan. Soitin putkarille. Hän veikkaa että lämmönvaihdin vuotaa kylmäainetta kierron puolelle. Olen alusta asti tiennyt että jossain on vikaa. Itse en ymmärrä laitteista mitään mutta tiedän mikä ei ole normaalia. Normaalia ei ole nukkua korvatulpat päässä koska VILP lämmönlähteenä.

Ylös Bottom