Reilut 12 vuotta puhkunut Panan HE9PKE sisäyksikön puhallin alkoi yht'äkkiä pitämään melkoista ulinaa, joten ei auttanut, kuin ottaa auki ja kattoa, mikä vikana. Hiljattain jouduin muutaman vuoden nuorempaan Tossun Arcticiin vaihtamaan siiven, kun siitä oli puslan kumi rikkoontunut, joten tiesin suunnilleen mimmonen työmaa. Yllätys oli, että tämä oli selkeästi huoltoystävällisempi rakenne, kuin Tossussa.
Puhallinsiipi oli jo aika likainen, joten sen sai pestä puhtaaksi. Varmaan keveni jonkin verran. Moottorissa (ARW7676ACCB) googlen mukaan keraamiset laakerit, eikä väljyyttä löytynyt, joten pikkusen öljyä molempiin päihin, että liukastuu. Puhaltimen toisessa päässä oleva liukulaakeri oli todennäköisesti se syypää, mikä piti ääntä, kun se oli ihan kuiva. Sinne kunnolliset molybdeenivaseliinit ja takaisin kasaan. Loppui ulinat ja puhaltaa taas, kuin uusi.
Eli jos alkaa puhallin ääntää, jos ei ole ihan peukalo keskellä kämmentä, kannattaa ottaa auki ja kattoa mikä vialla. Saattaa selvitä pelkällä voitelulla.
Puhallinsiipi oli jo aika likainen, joten sen sai pestä puhtaaksi. Varmaan keveni jonkin verran. Moottorissa (ARW7676ACCB) googlen mukaan keraamiset laakerit, eikä väljyyttä löytynyt, joten pikkusen öljyä molempiin päihin, että liukastuu. Puhaltimen toisessa päässä oleva liukulaakeri oli todennäköisesti se syypää, mikä piti ääntä, kun se oli ihan kuiva. Sinne kunnolliset molybdeenivaseliinit ja takaisin kasaan. Loppui ulinat ja puhaltaa taas, kuin uusi.
Eli jos alkaa puhallin ääntää, jos ei ole ihan peukalo keskellä kämmentä, kannattaa ottaa auki ja kattoa mikä vialla. Saattaa selvitä pelkällä voitelulla.