Huonelämpötilojen tarkkailu etänä

Halkoholisti

Aktiivinen jäsen
En tiedä tuleeko kysymys parhaalle mahdolliselle alueelle, mutta modet siirtäköön jos aihetta.

Eli mikä olisi simppeli ja edullinen tapa seurata vähintään kahden huoneen sisälämpötiloja etänä, android pohjaisen puhelimen kautta?
Onhan tuossa lämpöpumpussa sisäanturi jota voi seurata etänä, mutta sen näyttämä seilaa sulatuksista, lämmitystehoista yms johtuen reilun puoleisesti.

Haluaisin hieman tarkempaa dataa kuin sisäyksikön anturin arvailemat "18-24c"

fraatti

Hyperaktiivi
Netatmo

Tuossa aikaisempaa juttua

puuteknikko

Aktiivinen jäsen
Vähän monipuolisempi ratkaisu on sitten Ruuvitageilla + Raspberry Pi:llä toteutettu systeemi. Vaatii toki näpräämistä alkuun, mutta on hyvin toimiva systeemi.

Itsellä on mm. tällainen käppyrä:
1610472382668.png

pamppu

Vakionaama
Mulla on osin netatmo, osittain lämpötietoja tulee z-wave-laitteista, esim. palovaroittimilta ja liiketunnistimilta.

Kaikki näkyy kotiautomaation kautta ja netatmo lisäksi myös oman pilvensä kautta.

Kotiautomaationa mulla on domoticz/raspi, mutta se nyt voi olla mikä vaan, jos sellaista innostuisi rustaamaan.

Tuo netatmo on kallis, mutta helppo, nettiyhteyden vaan vaatii. Ja siihen saa sitten ulkolämmöt, co2:t, sademittarit jne...

TopiR

Aktiivinen jäsen
Mä oon nuita tehny ESP8266 prossukorteilla, joihin johdottanu 1-wire lämpötila-antureita.

1610473581296.png

MQTT-protokollalla työntäny dataa eteenpäin, jossain vaiheessa oli Raspi, mutta nyt on pilvipalvelin käytössä.

Kännykän laturista sähkö.

Nättihän toi ei ole, hellakitinä on varmaa jos tuo teknisten tilojen ulkopuolelle...

Multa saa softakoodin pohjan jolla toi onnaa.

-Topi

msr

Aktiivinen jäsen
Shelly H&T - lämpötila ja ilmankosteus. Mulla on noita pari. Päivittävät tietoja kun lämpötila/kosteus muuttuu yli annetun rajan (oletuksena 1 aste / 5%).

markok

Jäsen
Shelly H&T - lämpötila ja ilmankosteus. Mulla on noita pari. Päivittävät tietoja kun lämpötila/kosteus muuttuu yli annetun rajan (oletuksena 1 aste / 5%).
Näitä on minullakin 3kpl käytössä ja ihan hyvin ovat toimineet. Toimivat paristolla ja lisävarusteena on saatavissa myös usb virransyöttö mahdollisuus. Android app on melko selkeä ja laajennusvaraa löytyy jos haluaa tehdä lämpötilan mukaan tapahtuvia ohjauksia.

msr

Aktiivinen jäsen
Shellyjä näyttäisi olevan suomalaisissakin verkkokaupoissa, mutta valmistajalta shop.shelly.cloud tulee selvästi halvemmalla. Tulevat Bulgariasta niin hetki kestää toimituksessa.

Katselin omien kahden sensorin tilaa. Toinen on ryömintätilassa ihan vaan tarkkailemassa miltä lämpö ja kosteus siellä näyttää ja toinen on takkahuonessa katonrajassa. Takkaa lämmitettäessä tuon perusteella käynnistetään siirtoilmapuhallin kun huoneen lämpötila nousee yli annetun rajan. Noi on ollut pari kuukautta käytössä. Ryömitätilassa tapahtumia on melko harvakseltaan ja patteri näyttää 100% edelleen, mutta takkaa on tullut lähes päivittäin lämmitettyä niin takkahuoneen sensorilla tapahtumia huomattavasti enemmän, niin näyttäisi että 50% patterista kulunut.

Tuossahan WiFi ei ole patterin säästön vuoksi aina päällä, vaan vain silloin kun lämpötilan muutos liipaisee tapahtuman. Tosin jos on USB-laturissa kiinni, niin silloin voi asettaa tilaan jossa on aina päällä.

5epi

Jäsen
Jos helpolla haluaa päästä niin https://mobile-alerts.eu

Laitteita myydään maailmalla vähän eri nimilä. Suomessa edustaa https://www.paratronic.fi/ (vasemmalta Mobiilituotteet -> Mobile Alerts mittausjärjestelmä).
Mulla on ollut tuo Mobile alert käytössä jo kolme vuotta.
Oikein hyvin on pelannut, pattereita joutuu vaihtaan suunnilleen vuosittain.
Paratronic toimittaa todella nopeasti ja mielestäni hintakin on edullisemmasta päästä, jos on Mobile alert brändätty tuote.
Helppo laajentaa lisäantureilla.

Esäätäjä

Lempäälä
Mulla on ollut tuo Mobile alert käytössä jo kolme vuotta.
Oikein hyvin on pelannut, pattereita joutuu vaihtaan suunnilleen vuosittain.
Paratronic toimittaa todella nopeasti ja mielestäni hintakin on edullisemmasta päästä, jos on Mobile alert brändätty tuote.
Helppo laajentaa lisäantureilla.
Ostin muutama vuosi sitten tuon aloitussarjan ja erilaisia lähinnä lämpötilan tarkkailuun pumpusta ja huoneista mittaamiseen sopivia palikoita. Osa oli silloisia parempia (tarkempi + tiuhempi mittaustaajuus) mutta nämä kaikki lähettimet pimeni yks toisessa perästä takuun päätyttyä. Alkoi pätkimisellä joka venyi muutamiin päiviin ja sitten lopetti kokonaan. Toivottavasti nykyisissä on paremmat lähetin osat.

tj86430

Vakionaama
Ostin muutama vuosi sitten tuon aloitussarjan ja erilaisia lähinnä lämpötilan tarkkailuun pumpusta ja huoneista mittaamiseen sopivia palikoita. Osa oli silloisia parempia (tarkempi + tiuhempi mittaustaajuus) mutta nämä kaikki lähettimet pimeni yks toisessa perästä takuun päätyttyä. Alkoi pätkimisellä joka venyi muutamiin päiviin ja sitten lopetti kokonaan. Toivottavasti nykyisissä on paremmat lähetin osat.
Minulla on nyt nelisen vuotta toiminut melko ongelmitta. Joskus jotkut kauempana toisissa rakennuksissa kuin gw olevat anturit saattavat ajoittain pätkiä, mutta yleisesti ottaen toimii hyvin. Antureita on 10, niistä 4 on perusmallia, 2 mittaa myös ilmankosteutta, 2 ilmankosteutta ja vuotoa ja 2 kahta eri lämpötilaa ja ilmankosteutta.

Ylös Bottom