Ilmalämmitystaloon VILP?

Kyveri

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Terve!

Talossani on (v.1980) Himablocin ilmalämmitys n.1200L varaajalla. Olen alkanut kaavaileen sähkön kaveriksi monoblockia jonka pystyn asentamaan itse. Nykyinen vuosikulutus 26000Kwh josta varmaan n.17000Kwh menee talon ja käyttöveden lämmitykseen.(kph lattialäm.sähköllä). Talo etelä lapissa.

Ilmalämmitys toimii mainiosti ja se saa tietenkin hoidella lämmönsäädöt jatkossakin. Kojeen lämmityspatteri on aikoinaan valittu tehokkaaksi(6-rivinen) ja näin ollen talo lämpiää alhaisellakin veden lämpötilalla. (mittauksia liitteenä olevassa kuvassa).
Himablock sisältää LTO:n 60-75% hyötysuhteella(kaksi lämmönvaihdinta sarjassa). Suurin osa huoneilmasta kiertää takaisin koneen kautta.

Käyttöveden antaisin esilämmetä varaajan kierukassa josta se menisi pieneen lisävaraajaan saamaan hiukan lisälämpöä.(Tämäkin kierukka on valittu aikoinaan tehokkaaksi, kts. mittaukset).
Ilmalämmityspatterin kiertovesipumppu pyörii aina vaikka vesiventtiili on ohjattuna kiinni. Eli monon lämmitetty vesi menisi patterille kun huonelämmitystä tarvitaan ja muutoin lämmittäisi varaajan yläosaa..Toimiikohan näin?

Ylä/alavastus toimisi pakkasilla lisälämmöntuottajana.

Miten kannattaisi mono kytkeä varaajaan, ajattelin noita nykyisiä ilmalämmityspatterille meneviä putkia ja ihan vaan T-haaralla vaiko jokin muu paikka varaajassa(esim mittarireikä ym.?(varaaja on suunnilleen mittakaavassa)

Minkä kokoinen ja merkkinen pumppu kannattaisi hommata ja mistä?(max.5000e ja mitä kylmemmällä kelillä toimii niin sitä parempi)

Kiitos asiantuntevista tiedoista!

Varaaja (2).png
 

MetaX

Jäsen
Moro Kyveri. Mulla on vastaava Himabloc vuosimallia -81/82 ja näyttää nuo sinun lämpötilamittaukset täysin vastaavilta kuin itsellä. Laitoin hiljattain Panan 7kW monoblokin kaveriksi ja hyvin on toiminut alkusäätöjen jälkeen. Hinta briteistä P&M coppackilta reilu 3k€ ja asennuksineen ja tarvikkeineen kokonaishinta jäi meni vähän 5k€ yli.

Oletko mitannut LTO:n hyötysuhdetta millään? Oman kokemuksen mukaan Himablocin tuloilman määrä jää aika pieneksi kun kone vetää sitä sisään vain kiertoilmapuhaltimen kehittämällä alipaineella. Tästä johtuen LTO kenno ei ole ikinä jäätynyt tai kondensoinut vettä minulla :oops: LTO hyötysuhteen on siis pakko jäädä alemmas kuin mitä on luvattu.

Joku jolla on VILP kiinni tuon kokoisessa varaajassa saa kommentoida kytkentöjä, mutta suositeltu kytkentä tuntuu olevan niin että tyhjennysyhteestä meno VILPille ja paluu varaajan keskivaiheille. Näin varaaja voisi kerrostua paremmin.

Kun asut pohjoisessa niin kannattaa varmaan katsella riittävän isoa konetta tai sellaista jossa tuotto riittää kylmässäkin kelissä. Esim. Panan high performance sarjalaisista vois löytyä joku. Esim. https://www.maalampotukku.fi/product/3166/panasonic-wh-mxc09g3e8-9-kw-heating-and-cooling
Lämmitystehon tarve pitäisi vaan laskea ensin, onko tietoa veden virtausmääristä Himablokille? Mulla menee ~0,5m3/h mutta siinä on myös kylppärin lattia ja autotallin patteri samassa piirissä.
 

Kyveri

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Terve!
Panaa kans miettinyt, 9 tai 12Kw mutta tiedä sitten kumpi olisi järkevämpi valinta..

Kuinkahan isolla vesiputkella tuo mono kannattaisi kytkeä varaajaan, onko joku 25mm sisämitta ok vai riittääkö ohuempi? Matkaa tulee yhteen suuntaan kyllä kivat 8-9m.

Mulla alkaa jäätymään Himablockki hieman alle -10. Sun kannattaa asentaa lämpömittarit(4kpl) vaihtimeen tuleville ja lähteville ilmoille niin siitä on helppo katsoa onko tulo ja poistoilma balanssissa!! Jos tuloilma lämpenee enemmän mitä poisto jäähtyy niin silloin täytyy kuristaa kiertoilmaa(mulla peltisäätö), että laite imee enemmän ulkoa. Sulla on tod.näk. näin, kun ei kenno jäädy ja hyötysuhde on päin peetä.
Laskennallisesti jos sisälämpö(poisto kennolle)+23 ja tulo ulkoa on -8 niin poiston kennolta ulos pitäisi olla lähellä nollaa.. tähän tietenkin vaikuttaa poistoilman kosteus jonkunverran!

Mulla on tuommoinen kiertovesipumppu (asennolla 1, teho 25W) ja 22mm kuparia/muovia koko linjassa varaajalta himablockille n.16m yhteensä. Korkeuseroa 1,8m.
Tuosta pumpun kaaviosta kun katsoin niin sama 0,5m3/h näyttäisi olevan?

https://product-selection.grundfos.com/product-detail.product-detail.html?custid=GMA&lang=FIN&productnumber=96281384&qcid=496855049

Mitä mieltä tuosta glygolista, kannattaisiko varuiksi 10-15% seos laittaa varaajaan ettei mono niin helposti ainakaan heti jäätyisi jos kierto loppuu jostainsyystä?

Ja Enkusta tuo laite varmaan kannattaa tilata, jos melkein tonnin hintaero?

Edit: Tarkistappa Himablockin tuloilmaputkessa olevan peltimoottorin toiminta ettei ole jumahtanut pelti kiinni ja näinollen ei ime ulkoa ollenkaan!
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä tuosta glygolista, kannattaisiko varuiksi 10-15% seos laittaa varaajaan ettei mono niin helposti ainakaan heti jäätyisi jos kierto loppuu jostainsyystä?
Itse miettisin muita ratkaisuja. Aika ikävä on läträtä sitten myöhemmin glykolin kanssa.
-Sulut ja tyhjennykset, VILP tyhjäksi
-Akku invertteri / akkukäyttöinen saattolämmitys.
-Mahdollisesti se kiertää ihan luonnon kierrolla, niin kauan kuin varaajassa on jotain lämpöä.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kyverin varaaja on kuin omani paisuntaa myöten, minulla tosin vain 900 litraa.
Jos vilpin paluu on T-kappaleella patterille menevässä putkessa pitää varautua että sulatuksen ajan tulee kylmää ilmaa tupaan, ja se voi tulla useammin kuin kerran tunnissa. Oma vilp jäähdytti menovedet alle 20 asteeseen kun sulatettiin.

Tuolla aiemmin linkattiin Nibe 2025. Itse olisin jo peräkärryn kanssa hakureissulla ;)
 

MetaX

Jäsen
Kuinkahan isolla vesiputkella tuo mono kannattaisi kytkeä varaajaan, onko joku 25mm sisämitta ok vai riittääkö ohuempi? Matkaa tulee yhteen suuntaan kyllä kivat 8-9m.

Mulla alkaa jäätymään Himablockki hieman alle -10. Sun kannattaa asentaa lämpömittarit(4kpl) vaihtimeen tuleville ja lähteville ilmoille niin siitä on helppo katsoa onko tulo ja poistoilma balanssissa!! Jos tuloilma lämpenee enemmän mitä poisto jäähtyy niin silloin täytyy kuristaa kiertoilmaa(mulla peltisäätö), että laite imee enemmän ulkoa. Sulla on tod.näk. näin, kun ei kenno jäädy ja hyötysuhde on päin peetä.
Laskennallisesti jos sisälämpö(poisto kennolle)+23 ja tulo ulkoa on -8 niin poiston kennolta ulos pitäisi olla lähellä nollaa.. tähän tietenkin vaikuttaa poistoilman kosteus jonkunverran!

Mulla on tuommoinen kiertovesipumppu (asennolla 1, teho 25W) ja 22mm kuparia/muovia koko linjassa varaajalta himablockille n.16m yhteensä. Korkeuseroa 1,8m.
Tuosta pumpun kaaviosta kun katsoin niin sama 0,5m3/h näyttäisi olevan?

Edit: Tarkistappa Himablockin tuloilmaputkessa olevan peltimoottorin toiminta ettei ole jumahtanut pelti kiinni ja näinollen ei ime ulkoa ollenkaan!
Mulle tuli myös 10 metrin veto pumpulta pannuhuoneeseen. Laitettiin 28mm teräsputkella ja sen kanssa maksimivirtaus on reilu 30l/min eli varsin riittävä. Täällä lisää juttua:
https://lampopumput.info/foorumi/threads/120m2-saneerauskohde-pirkanmaalla-öljy-ilmalämmitys-ilp-kaveriksi-mono-vilp.27286/

Lämmityskierrossa tuo 500l/min on se suositeltu maksimi tuolle Himablocin lämmönvaihtimelle niin pumppu on ihan oikein mitoitettu.

Himablocin säädöistä:
- Peltimoottori uusittu joitakin vuosia sitten, tuntuu ainakin äänen perusteella liikkuvan vielä kun ajaa poistoa eri nopeuksilla. Täytyy tarkistaa missä asennoissa se on kun tehostettu poisto on päällä/pois.
- Kiertoilman / tuloilman tasapainotuspelti on säädetty niin että rako on 8cm. Alunperin kun ostettiin talo 5 vuotta sitten pelti oli huomattavasti enemmän auki. Pellin säädön jälkeen mitattu paine-ero talosta ulkoilmaan 2 pascal eli suositusten mukainen.
- Mulla on G4 mattoa tuloilmakanavassa LTO:n päällä, se kyllä pölyyntyy joten ilmaa tulee ainakin jonkin verran

Tällä perusteella vaikuttaisi että tuloilmakanavassa on joku tukos tms. Täytyy kaapelikameralla tutkia tarkemmin. Mulle on tulossa piakkoin Xiaomin langattomia zigbee antureita, niin niillä voisin sitten mitata lämpöjä tuolta LTO:lta.

Onko sulla erikseen kesä/talvi tuloilma? Näissähän oli tapana ottaa talvella tuloilma yläpohjasta. Mulla ei ole tota ollenkaan, pelkästään talvi 160mm tulo kytketty (ja ottaa ilman ulkoseinästä) ja kesä 125mm tulo on tulpattu kokonaan.
 

MetaX

Jäsen
Sori säikeen kaappaamisesta ;)

Kävin nyt tsekkaan vielä tuon tuloilmakanavan pellin asennon normaalilla ja tehostetulla poistolla:

Normi:
EAB10FFB-8543-4684-A41B-27D8B36CE1F1.jpeg


Tehostettu poisto:
4B84761D-E3D6-46B6-B58E-381598FB7ABC.jpeg


Katsotaan alkaako kondensoimaan vettä jos ajaa tehostetulla poistolla pidempään..
 

Kyveri

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Miten tuon Niben kestoikä, kun kuitenkin jo noin vanha ja muutenkin uusien vilppien kohdalla, kuinka pitkä elinikä noin suunnilleen(tietty riippuu käytöstä)?

Mulla täytyisi vetää monon vesiletkut varaajalle vintin kautta, kun muuten ei oikein onnistu. Mietin vaan että miten siinä tapauksessa kun kiertovesipumppu pysähtyy niin laskeeko putkista vesi alempana olevaan varaajaan.. imupuolen voi varustaa takaiskulla mutta miten tuo pumpulta paluu?

Totta tuo veden jäähtyminen kyllä on Pökö, täytynee kytkeä erikseen varaajaan, ainakin tuo pumpulta tuleva!

Laskin max. lämmitykseen/käyttöveteen menevän sähkön kulutustiedoista 25-30 asteen pakkasella ja se on n.5KW.
Eli täytynee jättää mahdollisesti toinenkin vastus käyttöön varaajassa arktisille keleille.. Ajattelin vaan ensin, että toiselta vastukselta saisi nätisti 3~ vaihe syötön pumpulle.


Sitten Hb..

Mulla on kesä/talvipelti, kesällä pohjoispuolelta ilma sisään ja talvella juurikin vintiltä, joka pitäisi muuttaa eteläpuolelle talia räystään alle.. 5-10 astetta lämpöisempää vaan imaisee ullakolta niin aina vaan siirtynyt tuo muutos

Eli tuo sun kuva on otettu vintiltäpäin..ootko varma ettei ole kesä/talvipeltiä? Mulla kun näkyy peltimoottorin alla lämmönvaihtimen eka kenno.. Katsoppas sillä johtokameralla peltimoottoriläpän ohi, että löytyykö kennoa ja jos niin ettei olis joku tipu ym. Peittämässä virtausta kennon päällä.. Noi kennothan on aika työn takana käyttää pois.
n. 5cm mulla auki toi kiertoilma.

Ja oikein näyttäisi peltimoottori ohjaavan!

Ylemmässä kuvassa näkyy tuo kesä/talvipelti.

Sitten lämpömittarit vaihtimen tuloissa/lähdöissä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

pamppu

Vakionaama
Miten tuon Niben kestoikä, kun kuitenkin jo noin vanha ja muutenkin uusien vilppien kohdalla, kuinka pitkä elinikä noin suunnilleen(tietty riippuu käytöstä)?
F2025:n valikoista löytyy käynnistyskertojen määrä ja kompuran käyttötunnit. Siitähän sitä voi päätellä että onko ajettu 20 minuutin pätkäkäyntiä (en ottais vaikka ilmaiseksi saisi) vai mitä ja kuinka paljon.

Omani käy vajaa 2000 tuntia vuodessa, n. 700-800 käynnistyskertaa vuodessa. Nähtäväksi jää milloin vehje pamahtaa, 2010 vuosimallia on. Toistaiseksi tuntuis olevan kaikki löyly tallessa.
 

MetaX

Jäsen
Eli tuo sun kuva on otettu vintiltäpäin..ootko varma ettei ole kesä/talvipeltiä? Mulla kun näkyy peltimoottorin alla lämmönvaihtimen eka kenno.. Katsoppas sillä johtokameralla peltimoottoriläpän ohi, että löytyykö kennoa ja jos niin ettei olis joku tipu ym. Peittämässä virtausta kennon päällä.. Noi kennothan on aika työn takana käyttää pois.
n. 5cm mulla auki toi kiertoilma.
Kuvat on otettu kanaviin päin LTO kennolta. Mulla on nähtävästi uudempi vuosimalli koneesta koska sun on erinäköinen ja omasta koneesta LTO kenno lähtee irti kun ruuvaa pohjasta neljä siipiruuvia löysälle. Kesäkanava on tukittu joten ilma menee myös kesäisen LTO:n läpi ilman ohitusmahdollisuutta. Tänään olisi tarkoitus kuvata kanavat.. jännäksi käy mitä löytyy.

Ajoin myös tehostetulla poistolla viikonloppuna muutaman tunnin saunoessa, mutta tästä huolimatta kennosta ei tullut tippaakaan vettä. Ei käy järkeen :hmm:
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ehkä raitisilmaa kulkee lto.n läpi liian vähän ja siksi vettä ei tiivisty?
Huono lto-hyötysuhde.
 

Kyveri

Jäsen
Sitäpä tässä itsekkin tarkoitin, että ulkoa ei tule tarpeeksi ilmaa sisään! Luulen että kiertoilmapelti on liikaa auki tai sitten se tukos.. Olisi niin helppoa säätää ilmat kohdilleen kun olisi ne MITTARIT! ;)
Onhan sulla kuitenkin kans kaksi kennoa sarjassa tuossa lto:ssa?


Mitä arvelette tuosta pumpun vesiputkien vedosta varaajaveden yläpuolella, suattaako tulla onkelmia?
Olisiko tässä tapauksessa sittenkin järkevämpi laittaa splitti?
 

MetaX

Jäsen
Tässä kuva laitteesta. Ylhäällä on tuo kiertoilmapelti, mikä on 80mm auki ja sen alla on raittiin ilman tulo koneeseen. Niiden alla näkyy LTO-kenno paikallaan kiertoilmapuhaltimen yläpuolella. Ohjekirja puhuu sarjaankytketystä kennosta, käytännössä tuo on yksi suuri murikka missä meno/tulo puolet poistolle ja raittiille ilmalle.
DDBB180A-61F0-4F82-A916-9B72E911ED43.jpeg

Umpeen koko kiertoilma, mitä sillä tekee?
:D Ilmalämmityskoneen toiminta perustuu siihen että asunnon ilmamäärä kiertää koneen kautta 2,5 kertaa tunnissa. Tähän sotketaan sitten mukaan sopivassa suhteessa raitista ilmaa. Jos kierron tukkii asunto kylmenee kun joudutaan lämmittämään pelkästään LTO:n läpi tulevaa tuloilmaa ja sen määrä jää tuon 160mm putken kautta auttamatta pieneksi verrattuna kiertoilman normaaliin määrään.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Tässä kuva laitteesta. Ylhäällä on tuo kiertoilmapelti, mikä on 80mm auki ja sen alla on raittiin ilman tulo koneeseen. Niiden alla näkyy LTO-kenno paikallaan kiertoilmapuhaltimen yläpuolella. Ohjekirja puhuu sarjaankytketystä kennosta, käytännössä tuo on yksi suuri murikka missä meno/tulo puolet poistolle ja raittiille ilmalle.
katso liitettä 58767


:D Ilmalämmityskoneen toiminta perustuu siihen että asunnon ilmamäärä kiertää koneen kautta 2,5 kertaa tunnissa. Tähän sotketaan sitten mukaan sopivassa suhteessa raitista ilmaa. Jos kierron tukkii asunto kylmenee kun joudutaan lämmittämään pelkästään LTO:n läpi tulevaa tuloilmaa ja sen määrä jää tuon 160mm putken kautta auttamatta pieneksi verrattuna kiertoilman normaaliin määrään.
Joo, sekoitin kierto ja lämmitysilmat päässäni.
Mutta jos sinulla nyt tulee raitisilmaa tuosta neliskanttisesta aukosta niin ei ihme jos hikivettä ei tule. Sehän ohittaa koko lto.n ja on joku kesäkäyttöreikä.
Eli lämmöntalteenotto on 0%.
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Aaa, siellä on siis käsikäyttöpelti piilossa, no sitten.
Tuossahan nyt sitten lämmitysilmaa kuristamalla lisätään tuloilman määrää, muuta keinoa ei ole?
 

Kyveri

Jäsen
Oletkos putsaillut molempien puhaltimien "siivet"? Niihin kertyy todella paljon paskaa ja tämäkin voi aiheuttaa virtauksien epätasapainon, jos puhaltimissa erimäärä likaa. itse putsailin hiljattain hammasharjalla ja pari desiä irtos kökköä.. puhallus parani varmaan 30%!

Kokeileppa laittaa vaikka yksi lämpömittari siihen kennolta tulevaan ulkoilmaan(hieman sen neliöaukon sisäpuolelle) joka sitten sekoittuu kiertoilmaan niin saa suunnilleen osviittaa kuinka pahasti on pielessä. Ulkolämpötilan ja huonelämpötilan, kun tietää muutenkin. Kerro lukemat sitten tänne.

Oletko tarkistanut ettei sulatustermari ole säädetty liian lämpöiselle ja näinollen alkaisi pätkimään tuloilmaa ennenaikojaan ja kenno ehtisi edes höyrystyä/jäätyä(ei kond.vettä)?
 

MetaX

Jäsen
Kiertoilmapuhaltimen siivet oon putsannu kerran vuodessa paineilmalla. Näyttäs olevan taas sen aika. Kone ei sulattele ikinä, eli peltimoottori ei ajele itsekseen koskaan.

Tästä videota tuloilmakanavasta, vähän siellä on roskaa ja seittejä, muttei mitään hälyttävää: https://www.dropbox.com/s/je25r7krlyqdciw/Tuloilma.avi?dl=0

Tein nyt niin että kun LTO kenno oli muutenkin irti niin ruuvasin siitä kyljet auki ja pesin suihkun alla. Pölyä ja roskaa tuli jonkin verran. Kennon tiivisteet ok.

Lämpötilat:
Ulko -11C
Sisä 22,5C (1,5m korkeudelta, RH 24%)
Kiertoilma huoneeseen lattiasäleiköstä 33,6C
Raitisilma LTO:ta 18,8C (RH 16%)

Koneen sisällä oleva mittari (RuuviTagi) oli nyt siinä LTO:n yläpuolella olevalla "hyllyllä". Siirsin sen nyt kennoon sisälle poikittain niin katsotaan mitä näyttää iltapäivällä.
 

Kyveri

Jäsen
Mittari saatava heti raitisilmakennon jälkeen(mielellään ei kiinni kennoon vaan muutaman sentin väli). Noin miten mulla tuossa kuvassa!

Tuntuu kyllä heikolta sun tulovirtaus kun on seititkin putkeen tullut.
 

Liitteet

Vetja

Jäsen
Metax mitä toi sinun lämpötilan alennus nuppi tekee ja mihin siitä toi johto menee ? Mulla on kans toi oilon oivassa mutta johto on nipussa koneen sisällä ja nupista ei tapahdu mitään.
 

MetaX

Jäsen
Metax mitä toi sinun lämpötilan alennus nuppi tekee ja mihin siitä toi johto menee ? Mulla on kans toi oilon oivassa mutta johto on nipussa koneen sisällä ja nupista ei tapahdu mitään.
Tuon toiminta on kuvattu käyttöohjeissa. Eli jos koneeseen on kytketty omavoimainen lämpötilansäätöventtiili ja kotona/poissa -kytkin, niin tuolla voisi asetella sen lämpötilan pudotuksen koneelle. Minulla ei ole kumpaakaan ja nupin piuha on kytkemättä.
 

Vetja

Jäsen
onko kyverillä tai metax tietoa mihin toi sulatustermarin anturi kuuluu laittaa ? Näytti toiki olevan rullalla koneen sisällä. :)
Eipä oo kumma että ei oo sulatellu itsestään,. ja mihin suuntaan toi termari toimii ku mulla on vain semmonen rauta nuppi ekä mitään asteikkoo?

20190123_124605.jpg20190123_124708.jpg
 

Kyveri

Jäsen
Ei ole mullakaan asteikkoa, mutta suunnilleen tuossa asennossa termari mullakin. Auta kun kokeilla oikea asento jäätymisen aikana. Ne lämpömittarit kun olisi niin saisi helposti käsityksen lto:n elämästä.
Yleensä tuo sulatustermarin anturi on sijoitettu juuri ennen poistoilmapuhallinta kennoon..
Minusta vaan lto toimisi paremmalla hyötysuhteella eikä turhaan pätkisi tuloilmaa, kun anturin sijoittaisi tuloilmakanavaan(siis kennojen jälkeen mistä esilämmitetty ilma lähtee huoneisiin). Tämä alkup. termari ei silloin tod.näk. käy kun sulatus pitäisi kytkeytyä, kun tuloilman lämpötila laskee n. +10. Nykyinen termari ei noin ylös varmaankaan ylety.

Nytkin kovilla pakkasilla lto pätkii kokoajan tuloilmaa ja suurimmaksi osaksi ihan turhaan. Päivällä kun suihkua ym. kosteutta aiheuttavaa ei käytetä, poistoilma on aika kuivaa ja näin ollen poistoilma kärsisi kylmetä reilusti pakkaselle lto:n jälkeen(nyt sulatus alkaa -1, eli on jatkuvaa ulkoilman ollessa kylmempi kuin -8. Tämän saisi onnistumaan vaihtamalla tulopuolelle tuo termari(tässäkin tietty omat haittansa).
 

Vetja

Jäsen
Juu työnsin sen poistokennon puolelta kohti raitisilmakennoo, Nyt on säädetty about ku menee raitisilmapuolen kenno -11-12 niin alkaa sulattaa. Mulla ei jäteilmaa saa menemään alle 5 oikein mitenkään. sisälle tulee 15-18 asteista ilmaa normi iv pakkasita riippuen. Kiertoilmapelti noin 4cm auki.
 

Kyveri

Jäsen
Kennoilta tuleva raitisilma on suunnilleen +15 jos ulkoa tuleva on -10 ja poistoilma kennoille +23. Otinpa kokeeksi sulatuksen pois päältä pariksi tunniksi niin johan painui jäteilma -5 asteeseen.. eikä tässä ajassa ainakaan jäätänyt kun tuloilman lämpötila kennoilta pysyi vakiona. Eli kyllä saisi kuivalla susäilmalla ainakin hyötysuhdetta paremmaksi. Nythän sulatuksen aikana korvausilma revitään alipaineiseen huusholliin suoraan ulkoa ovien välistä ym raoista. (Nytkin ulkona -23 ja lto:lta saa melkein +10 asteista. Pitäisi olla pyörivä levylämmönvaihdin tämmösillä pakkasilla!! :)
 

MetaX

Jäsen
Juu työnsin sen poistokennon puolelta kohti raitisilmakennoo, Nyt on säädetty about ku menee raitisilmapuolen kenno -11-12 niin alkaa sulattaa. Mulla ei jäteilmaa saa menemään alle 5 oikein mitenkään. sisälle tulee 15-18 asteista ilmaa normi iv pakkasita riippuen. Kiertoilmapelti noin 4cm auki.
Onko sulla Vetja kone samanlainen kuin tuo mun kuvassa oleva? Täytyykin ruuvata sitä kiertoilman kuristuspeltiä kiinni vielä se 4cm lisää että tulis enemmän raitista ilmaa koneen kautta.. nythän mulla poistoilma on siellä 15-20 asteen tienoilla! Ja ei siis ole ikinä sulattanut mulla, joten termarin toiminnasta ei ole mitään hajua. Mutta tuohon voisi tehdä jonkun oman ohjauksen tilalle kun selvästi alkuperäinen ratkaisu ei ole kovin energiatehokas :D

Ja ylläpito, tämän voisi varmaan lohkaista omaksi Himabloc ilmalämmitys -säikeeksi kun ei oikein liity ketjun perustajan juttuun ;)
 

Kyveri

Jäsen
Raitisilmapeltiä vaan kiinnippäin, liian pieni on tulovirtaus!
Miten on muuten puhaltimet pelannu?
Mulla pyöriny ilman ongelmia 40vuotta, rasvannut olen laakerit kylläkin..pikkasen pitää poistopuhallin jurinaa kun korvan liimaa kaapinoveen kiinni..peltimoottori on vaihdettu 10v sitten..

Joo, omaksi ketjuksi tämä niin saa hyvällä omallatunnolla raapustaa..
 

Vetja

Jäsen
Mulla on oilon oiva, mutta mitä oon katellu niin melkein identtinen himabloc:kin kanssa. Taitaa mullaki olla alkuperäset puhaltimet vm82
 

MetaX

Jäsen
Raitisilmapeltiä vaan kiinnippäin, liian pieni on tulovirtaus!
Miten on muuten puhaltimet pelannu?
Mulla pyöriny ilman ongelmia 40vuotta, rasvannut olen laakerit kylläkin..pikkasen pitää poistopuhallin jurinaa kun korvan liimaa kaapinoveen kiinni..peltimoottori on vaihdettu 10v sitten..
Nojoo, pelti oli auki 16cm kun ostettiin talo 2014 ja siitä sitten ruuvasin sitä puolet enemmän kiinni kun oli tuntuma että sitä korvausilmaa ei tullut kunnolla.

Puhaltimet ovat kestäneet uskomattoman hyvin.. vuodesta -82 pyörineet ja alkuperäiset laakeritkin vielä! Peltimoottorin alkuperäinen asukas oli vaihtanut 2000-luvun alussa. Täytyy huomenna yrittää ehtiä puhaltaa paineilmalla pölyt pois puhaltimien siivistä ja sitten säätää peltiä. Ja käydä hakemassa postista uudet lämpötila-anturit että pääsee mittaroimaan LTO:ta tarkemmin.
 

MetaX

Jäsen
Zigbee anturit meni mittaroimaan eri huoneiden lämpöjä. Tilasin äsken kasan DS18B20 antureita ja kytken ne espiin. Ajattelin mittaroida ilmalämmityskoneelta: LTO:n 4 lämpötilaa ja kiertoilman sisään- ja ulos-lämpötilat. Tuolla pääsee jo erittäin hyvään käsitykseen mitä siellä tapahtuu, varsinkin kun saan mittaukset vielä tietokantaan ja visualisoitua :) Vedenlämpöjen mittaukseen sitten vastaava systeemi kunhan ehdin..
 
Ylös Bottom