Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

kemmola

Aktiivinen jäsen
On kello kääntynyt jo lauantain puolelle, kello on kolme yöllä, kaikki nukkuu ja vieraat patjalla lattialla. ilmalämpöpumpun sisäyksikön kennoon syntyy repeämä, kaasua valuu sähköisiin osiin, seurauksena sulakkeen palaminen.
Väki heräilee aamulla, lattialla on kuitenkin hyvin hiljaista.
Voisiko näin käydä? Kylmäaine happea raskaampana kaasuna syrjäyttää hapen, asuntovaunuissa tämä on otettu huomioon.
 

Jäähöyry

Aktiivinen jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Kylmäaine R410a on periaatteessa myrkytöntä, ainoastaan jos on paljon suljetussa tilassa niin syrjäyttämällä hapen se saattaisi saada vaaratilanteen aikaiseksi. Tuskin ilpin sisältämä määrä normaalissa asuinhuoneessa kuitenkaan. Pitäähän siellä ilman vaihtua muutenkin jos koko yön meinaa hengitellä. Sähkön kanssakaan se ei vaaraa aiheuta. se höyrystyisi ilmaan eikä saisi oikosulkua aikaan eikä se ole tulenarkaakaan.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Jos se vähänkään reippaammin vuotaa, niin saattaa lattialla nukkuville tulla viileähkö herätys ;-)
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Tilator sanoi:
Jos se vähänkään reippaammin vuotaa, niin saattaa lattialla nukkuville tulla viileähkö herätys ;-)

Itse asiassa isompien multisplittien tekno/asennusmanuelleissa on asiasta mainita ja siellä asetetaan sisätiloille jopa edellytyksiä. Teksti on sennäköistä että jossain on pykälä jonka mukaan jonkun ainemäärän ylittyessä sellaiset ohjeet pitää ainakin jossain maissa antaa... pykälien täyttämiseksi.

Ilmeisesti kilo R410ä ei kuitenkaan riitä tähän.
 

Freeze

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

:cool:
Ei ole vaaraa.
Tässä lainaus eräästä luentomateriaalista

"Kylmälaitestandardissa EN 378-1 mukaan, on vuotojen havaitsemisjärjestelmä asennettava konehuoneeseen,
jos kylmäainetäytös on yli 25 kg.
Standardissa on myös määritelty ”käytännön raja”, eri kylmäaineille.
Nämä raja-arvot ovat maksimi kylmäainepitoisuuksia (kg/m3) huonetilassa, joilla ei ole pelastautumista heikentäviä vaikutuksia.
R-410A:lla se on 0,44 kg/m3.

Tiloihin, joissa käytännön rajojen ylittyminen on mahdollista, ja jotka ovat joko konehuoneita tai ns. yleisiä tiloja, on asennettava vuotohälytin, joka konehuoneissa käynnistää myös automaattisen mekaanisen hätätuuletuksen.

Esim. Rakennuksen ilmastoinnin jäähdytys toteutetaan VRF-laitteistolla. Ulkoyksikkö asennetaan katolle ja useita sisäyksiköitä huonetiloihin.
Laitteiston kylmäainetäytös on 21 kg R-410A.
Pienin mahdollinen huone, johon sisäyksikkö voidaan asentaa ilman vuotohälytyslaitetta. On 0,44 kg/m3 : 21 kg = 48m3. Esim huone mitat pituus 4 m leveys 4 m korkeus 3 m = 48 m3

Eräät valmistajat suosittelevat suunnitteluohjeissaan käytettäväksi R-410A- kylmäaineella käytännön rajana 0,3 kg/m3 jolloin yllä olevan esim. Pienimmäksi huonetilavuudeksi saadaan 70m3."

Jos tähän otetaan malliksi perus ILP 1 kg täytöksellä, niin aika pieni ptää huoneen olla, jotta siitä ongelma tulisi. ;D

Sitä vastoin jos syntyy iso repeämä ja sisäyksiköstä tussahtaa hyvin nopeasti kaikki kylmäaineet suurella paineella olohuoneeseen on sen aikaansaama sotku ikimuistoinen. Kylmäaineen seassahan on aina hieman öljyä. Tämä öljysumu kun leviää esim. jonkun olohuoneeseen alkaa alaleuka väpättämään jos tiloissa on ollut jotain arvokasta ja herkkää. ;)
No näinhän tuskin koskaan käy.
Tietysti jos on ne sisäyksikön laippamutterit sisätiloissa, niin joskushan voi se laippamutterikin haljeta. ::)
Moniko asentaja on tämän vaihtoehdon ottanut huomioon. ;)
 

vth-kylmä

Aktiivinen jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Freeze sanoi:
:cool:
Ei ole vaaraa.
Tässä lainaus eräästä luentomateriaalista

"Kylmälaitestandardissa EN 378-1 mukaan, on vuotojen havaitsemisjärjestelmä asennettava konehuoneeseen,
jos kylmäainetäytös on yli 25 kg.
Standardissa on myös määritelty ”käytännön raja”, eri kylmäaineille.
Nämä raja-arvot ovat maksimi kylmäainepitoisuuksia (kg/m3) huonetilassa, joilla ei ole pelastautumista heikentäviä vaikutuksia.
R-410A:lla se on 0,44 kg/m3.

Tiloihin, joissa käytännön rajojen ylittyminen on mahdollista, ja jotka ovat joko konehuoneita tai ns. yleisiä tiloja, on asennettava vuotohälytin, joka konehuoneissa käynnistää myös automaattisen mekaanisen hätätuuletuksen.

Esim. Rakennuksen ilmastoinnin jäähdytys toteutetaan VRF-laitteistolla. Ulkoyksikkö asennetaan katolle ja useita sisäyksiköitä huonetiloihin.
Laitteiston kylmäainetäytös on 21 kg R-410A.
Pienin mahdollinen huone, johon sisäyksikkö voidaan asentaa ilman vuotohälytyslaitetta. On 0,44 kg/m3 : 21 kg = 48m3. Esim huone mitat pituus 4 m leveys 4 m korkeus 3 m = 48 m3

Eräät valmistajat suosittelevat suunnitteluohjeissaan käytettäväksi R-410A- kylmäaineella käytännön rajana 0,3 kg/m3 jolloin yllä olevan esim. Pienimmäksi huonetilavuudeksi saadaan 70m3."

Jos tähän otetaan malliksi perus ILP 1 kg täytöksellä, niin aika pieni ptää huoneen olla, jotta siitä ongelma tulisi. ;D

Sitä vastoin jos syntyy iso repeämä ja sisäyksiköstä tussahtaa hyvin nopeasti kaikki kylmäaineet suurella paineella olohuoneeseen on sen aikaansaama sotku ikimuistoinen. Kylmäaineen seassahan on aina hieman öljyä. Tämä öljysumu kun leviää esim. jonkun olohuoneeseen alkaa alaleuka väpättämään jos tiloissa on ollut jotain arvokasta ja herkkää. ;)
No näinhän tuskin koskaan käy.
Tietysti jos on ne sisäyksikön laippamutterit sisätiloissa, niin joskushan voi se laippamutterikin haljeta. ::)
Moniko asentaja on tämän vaihtoehdon ottanut huomioon. ;)
montakos R-410a laippamutteria olet nähnyt halkeavan
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

vth-kylmä sanoi:
Freeze sanoi:
:cool:
Ei ole vaaraa.
Tässä lainaus eräästä luentomateriaalista

"Kylmälaitestandardissa EN 378-1 mukaan, on vuotojen havaitsemisjärjestelmä asennettava konehuoneeseen,
jos kylmäainetäytös on yli 25 kg.
Standardissa on myös määritelty ”käytännön raja”, eri kylmäaineille.
Nämä raja-arvot ovat maksimi kylmäainepitoisuuksia (kg/m3) huonetilassa, joilla ei ole pelastautumista heikentäviä vaikutuksia.
R-410A:lla se on 0,44 kg/m3.

Tiloihin, joissa käytännön rajojen ylittyminen on mahdollista, ja jotka ovat joko konehuoneita tai ns. yleisiä tiloja, on asennettava vuotohälytin, joka konehuoneissa käynnistää myös automaattisen mekaanisen hätätuuletuksen.

Esim. Rakennuksen ilmastoinnin jäähdytys toteutetaan VRF-laitteistolla. Ulkoyksikkö asennetaan katolle ja useita sisäyksiköitä huonetiloihin.
Laitteiston kylmäainetäytös on 21 kg R-410A.
Pienin mahdollinen huone, johon sisäyksikkö voidaan asentaa ilman vuotohälytyslaitetta. On 0,44 kg/m3 : 21 kg = 48m3. Esim huone mitat pituus 4 m leveys 4 m korkeus 3 m = 48 m3

Eräät valmistajat suosittelevat suunnitteluohjeissaan käytettäväksi R-410A- kylmäaineella käytännön rajana 0,3 kg/m3 jolloin yllä olevan esim. Pienimmäksi huonetilavuudeksi saadaan 70m3."

Jos tähän otetaan malliksi perus ILP 1 kg täytöksellä, niin aika pieni ptää huoneen olla, jotta siitä ongelma tulisi. ;D

Sitä vastoin jos syntyy iso repeämä ja sisäyksiköstä tussahtaa hyvin nopeasti kaikki kylmäaineet suurella paineella olohuoneeseen on sen aikaansaama sotku ikimuistoinen. Kylmäaineen seassahan on aina hieman öljyä. Tämä öljysumu kun leviää esim. jonkun olohuoneeseen alkaa alaleuka väpättämään jos tiloissa on ollut jotain arvokasta ja herkkää. ;)
No näinhän tuskin koskaan käy.
Tietysti jos on ne sisäyksikön laippamutterit sisätiloissa, niin joskushan voi se laippamutterikin haljeta. ::)
Moniko asentaja on tämän vaihtoehdon ottanut huomioon. ;)
montakos R-410a laippamutteria olet nähnyt halkeavan

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5099.msg61189#msg61189
 

Freeze

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

:cool:
Ihan normaali ongelma.
Ei mikään vitsaus, mutta kyllä niitä halki menee uusissakin asennuksissa.
Lämpötilojen vaihtelut saa tämän aikaiseksi.
Jäähdytyspuolella eks-venttiilin laippamutterin halkeaminen tai löystyminen on ihan yleinen ongelma.
Eli kyllä olen nähnyt haljenneita laippamuttereita. :D
 

kemmola

Aktiivinen jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Vuotavia sisäyksikoitä on tälläkin hetkellä satoja, vuodot ovat vain tihkuluokkaa, jotka ajansaatossa näkyvät vajaatoimisina laitteina.
 

SON

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Tässä onkin aasinsilta siihen kuinka paljon ja kenen toimesta välittömästi ja välillisesti vapautuu näitä haitallisia kylmäaineita ympäristöön. Taannoin koitin selvittää tätä asiaa netistä saatavilla tiedoilla mutta laihoin tuloksin. Muistaakseni ympäristöministeriö oli lähettänyt kylmäalan liikkeille, kylmälaitevalmistajille ja maahantuojille kyselyn jossa kyseltiin näitä kylmäainemääriä. Tuloksia ei näy missään.

Jos otetaan mukaan tarkasteluun ns suurten lukujen laki niin tämän perusteella se taho joka eniten määrällisesti käsittelee em kylmäaineita, sen toimesta myöskin tämä suurin ympäristöön häviäminen suurella todennäköisyyydellä tapahtuu.

Työeläajoilta on varsin hyvä tieto siitä mitä mm. isoissa liikerakennuksissa käytettu turbokompressori (100.. 300 kW sähkötehoa ja R11 kylmäainetta ) hukkasi kylmäainetta vuosittain. Tosin nämä masinat eivät ole enää käyttössä.

Mikä sitten on se kylmäainemäärä joka esim vuosittain häviää ILP:sta suhteessa muuhun kylmälaitteistokantaan. Sitähän on vaikea, miltei mahdoton sanoa jos ei ole tilastoja käytettävissä mutta laitekantaa ja yksittäisen ILP:n kylmäainemäärää tarkastelemalla voisi sanoa että pisara meressä voisi olla aika lähellä oikeaa.

/a045 /a045b
 

kemmola

Aktiivinen jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Eihän näillä nykyisillä aineilla otsooni kerros ohene, sensiaan ölämpökuormaa kylläkin syntyy.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Mun mielestä ILPpien kautta ilmakehään pääsevät kylmäaineet ovat kyllä luokka hyttysen pieru saharassa. Käytännössä jokainen ilmastoitu auto hävittää luokkaa 10-15% kylmäaineestaan vuodessa (yleensä niissä on luokkaa 700g - 1kg R134a:ta), eli luokkaa sata grammaa. Ja todennäköisesti jokaisessa ilmastoidussa autossa on elinkaarensa aikana ainakin kerran vuoto joka päästää kaiken pihalle. Esim. mun '97 Volvo 940 on tähän mennessä päästänyt kaasu pihalle kahdesti, kummallakin kerralla lauhdutin puhki.
 

SON

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Jos kavennetaan tarkastelua entisestään siihen, mikä on- tai mahdollinen riskiosuus ns. itseasennetuista ILP:stä ympäristöön vapautuvista kylmäaineista kun vertailukohtana on kaikki muut kylmälaitteet, niin silloin jo puhutaan niin häviävän pienestä yksiköstä ettei sille ole vielä keksitty edes nimeä.

/a045b
 

Freeze

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

:cool:
Olisiko SONin mielestä itseasennus "vapautettava" koska sen haitat ovat niin pienet kokonais ongelmaan nähden?
Itseasiassa tässä aletaan todistella, ettei pienistä vuodoista niin väliä.

Ei jokainen autokaan automaattisesti vuoda sitä 10-15% kylmäainetta vuodessa.
Se luku on lähtenyt elämään omaa elämäänsä jostakin arviosta, jonka sitten markkinamiehet ovat muuntaneet tosiasiaksi. ;D

On luonnon kannalta ihan sama pääseekö kylmäainetta 100 ilpistä 1 kg vai 1 isommasta laitteesta 100 kg.
Tästä syystä näimä lait ja asetukset koskevat kaikkia laitteita, joissa on kylmäaineena CFC, HCFC tai HFC aineita.

"Jos kavennetaan tarkastelua entisestään siihen, mikä on- tai mahdollinen riskiosuus ns. itseasennetuista ILP:stä ympäristöön vapautuvista kylmäaineista kun vertailukohtana on kaikki muut kylmälaitteet, niin silloin jo puhutaan niin häviävän pienestä yksiköstä ettei sille ole vielä keksitty edes nimeä."

Kyllä tällekin arvolle ihan normaali luku löytyy, jos katsellaan ILPpien kokonaismäärää tälllä Telluksella.
Se luku on varmasti mielettömän iso. Niitä koneita on järjettömän paljon esim. Aasiassa.
Mitä luulette, jos täällä meillä pohjolassakin iso lauma henkilöitä haluaa ja luulee pystyvänsä asentamaan ja huoltamaan omat jäähdytyslaitteensa.
Mitä se mahtaa olakkaan muualla muailmassa.
(Kuitenkaan siitä juuri mitään ymmärtämättä) Älkää nyt vetäkö hernettä nenään tästä tämä on nyt vaan se ammattilaisen näkemys asiasta. ;D

Eli ei nyt aleta todistelemaan sitä, että tämä minun ILPpini nyt on niin pieni ongelma ettei sitä kannata laskea tähän kokonaismäärään ollenkaan.
Kyllä jokainen reikä on tukittava jos tästä sotkusta meinataan selvitä.
Jätetään nämä kylmähommat ammattilaisille. :cool:
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Freeze sanoi:
Jätetään nämä kylmähommat ammattilaisille. :cool:

Mitä taas toivoisin että tehdään näistä laitteista niin idioottivarmoja että idiootitkin voivat niitä asentaa. Vähän kuten jääkaapin.

Paino sanalla voivat. Kaikki eivät silti viitsi. En minäkään vaihda autooni jakohihnaa, vaikka voisin. Olen sen tehnyt useamman kerran, osaan homman - mutta enää en viitsi. Jos jään esimerkiksi vaille töitä, viitseliäisyyteni todennäköisesti jälleen kasvaa.
 

SON

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

En ole ottanut kantaa asentamisen luvanvaraisuuteen vaan pelkastään siihen kuinka nämä hallitut tai hallitsemattomat kylmäainevuodot mahdollisesti jakautuvat segmenteittäin jotta asiasta, siis kylmäainevuodoista voisi keskustella oikeassa mittasuhteessa.

Freeze joka on eittämättä alan ihminen mutta syyllistyy tässä vakavassa asiassa ei ammattimaiseen retoriikkaan ilman minkaanlaista tilastotietoa ja antaa ymmärtää että ammatihenkilöiden toimestä ei vapautuisi näitä kylmäaineita ympäristöön. Väitteeni on edelleen se että suurimmat kylmäainepäästöt aiheutuvat lämpöpumppualan ammattilaisten toimesta joko suoraan tai välillisesti. Minulla on kyllä aikaa kaivella tähänkin liittyvää tilastotietoa jotta tämä suuruusluokkajakaumakin voisi saada jotain raameja. Näin aluksi nämä kotisuomen tilastot kiinnostavat.

/a045b
 

kemmola

Aktiivinen jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Se on suomen ympristökeskus joka tietää maahan tuodun vuotuisen kylmäainemäärän lajeittain, tiedetään myös hävitykseen menevän tarkka määrä , yksi on ainakin ekokem joka hoitaa talteenotetun asiallista käsittelyä.
Jokainen auto johon lisätään kylmäainetta on viallinen auto. Syy on selvitettävä ensin, vikas korjattava ja sitten kaaasut sisään, tosiaan nyt markkinamiehet ovat ottaneet käyttöön termin ilmastointihuolto 85 euro.
Seurasin sivusta Ford huolto konalan toimintaa: kyseessä oli alle 2 v. auto normaali määräaikaishuollon yhteydessä myös pyynnöstä tarkastettiin vajaatoiminern ilmastointi. Järjestelmään lisättiin varjoaine, ja suoritettiin lisätankkaus kylmäainetta lasku 100 e.
Takapiruna pyysin auton omistajaa soittamaan huoltopäälllikölle, vaastaus oli että nämä kuluttavat kylmäainetta hieman, joka on täysin normaalia, eikä kuulu takuukorjausten piiriin.
Mielestäni moraali on asiassa hakoteillä ja auto on edelleen epäkunnossa, rahat pitäisi palauttaa ja saattaa auto kuntoon.
 

Moon

Jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Autojen kompurat vuotaa aika suurella todennäköisyydella ... aina,
Sitä akselin tiivistettä kun ei ole kukaan onnistunut tekemään täysin pitäväksi ja kulumattomaksi, niin kyllä sieltä vuotoa tapahtuu enempi tai vähempi, tämä on myös se syy miksi autojen kylmäaineeksi halutaan CO2.

Autoissa sitä kompuraa kannatta pyörittää myös talvella "defrost" asennolla, tällätavalla tiiviste pysyy paremmassa kunnossa .. mutta tämänhän automiehet jo tietävät :D
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Moon sanoi:
Autojen kompurat vuotaa aika suurella todennäköisyydella ... aina,
Sitä akselin tiivistettä kun ei ole kukaan onnistunut tekemään täysin pitäväksi ja kulumattomaksi, niin kyllä sieltä vuotoa tapahtuu enempi tai vähempi, tämä on myös se syy miksi autojen kylmäaineeksi halutaan CO2.

Isompijännitteiset systeemit, tehokkaammat laturit ja sähköinen kompura kehiin, niin eiköhän moisesta päästä eroon.
 

kemmola

Aktiivinen jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Se akselitiiviste on ns. jokamiehen hokema,kun ei muutakaan pysty sanomaan.
Tosiasiassa tiiviste on keksitty jo yli 50 v sitten, nyt on vain tuotekehitystyö tehnyt tehtävänsä.
Onhan kylmäaineetkin muuttunut, mutta ei sekään ole puolustus.
 

Freeze

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

:cool:
Kyllä ne vuodot monesti siellä akselitiivisteessä on, muttei läheskään aina.
Eikä sen auton jäähdytysjärjestelmän tarvitse aina vuotaa.
Ei vuoda ainakaan minulla. ;D

SON kirjoitaa
"Freeze joka on eittämättä alan ihminen mutta syyllistyy tässä vakavassa asiassa ei ammattimaiseen retoriikkaan ilman minkaanlaista tilastotietoa ja antaa ymmärtää että ammatihenkilöiden toimestä ei vapautuisi näitä kylmäaineita ympäristöön."

En käsittääkseni niin kirjoittanut.
Tai se ei ollut missään tapauksessa tarkoitukseni.
Tottakai myös kylmälaite asentajilta pääsee kylmäainetta "karkuun". Ero on siinä, että he osaavat käsitellä kylmäaineita, ymmärtävät miten se käyttäytyy ja heillä on sen käsittelyyn sopivat työkalut. Joita mitä suurimmalla todennäköisyydellä amatööreillä ei ole.

Väitän, että ammattitaitoinen kylmälaiteasentaja aiheuttaa toiminnallaan vähemmän päästöjä, kuin amatöörit ja ei ammattitaidottomat, työkohteen ollessa sama.

Ympäristökeskus on jo vuosia kerännyt kylmäliikkeiltä, tukkureilta, maahantuojilta ja valmistajilta tiedot käytetystä ja talteenotetuista kylmäainemääristä.
Muistaakseni olen joskus jonkun raportin lukenutkin, mutta ei muistu nyt mieleen missä ja milloin.

Jos halutaan keskustella siitä miksi ja mistä syystä ilmakehään pääsee kylmäaineita.
Niin kyllä suurin ryhmä tässä maassa on laitteiden omistajat, jotka eivät huollata laitteitaan säännöllisesti. :eek:
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Jos nyt vielä jatketaan tuosta auton ilmastoinnista, niin siinä on iso ero lämpöpumppuun siinä mielessä että auto ei ole mitenkään hermeettisesti suljettu järjestelmä. Siinä on letkuja ja O-renkaita, ja lisäksi lauhdutin on varsin altis korroosiolle (Volvo on 'fiksusti' kiinnittänyt alumiinisen kennon sinkityillä teräskiinnikkeillä 740/940 malleissa, kun sinkitys loppuu niin korroosio syö alumiinin) sekä esim. nastojen iskuille (vaimon veljellä on tuosta syystä mennyt kaksi lauhdutinta F-korisesta Astrasta). Sitä 10% kylmäainehukkaa per vuosi pidetään ihan normaalina, ja väittäisin että on hyvin yleistä että auto päästää kylmäaineensa pihalle pari kertaa elinkaarensa aikana vaikka sitä kuinka vastuullisesti huollettaisiin.

Tässä on hyvä tutkimus aiheesta: http://www.oekorecherche.de/english/beitraege/beitraegeVolltext/MAC-loss.html
Tiivistettynä keskimääräinen kylmäainepäästö per auto on 10% kylmäainemäärästä per vuosi:
* 6.3% vuotona tiivisteiden, letkujen tms. läpi
* 1.9% kolarin, kiven, nastan tms. aiheuttama vaurio
* 2% romuauton vastuuton kierrätys, kylmäaineita ei imetty talteen


Mitä tulee tuohon kylmäaineiden taivaalle päästämiseen, niin tietääkseni R134a on jonkinverran yleinen ponneaineena. Esim. mulla on Bilteman pölynpoistospray (CRC Industries 67270), jota siis myydään ihan vapaasti Biltemassa. Käyttöturvallisuustiedotteen mukaan se sisältää mm. komponenttia 'tetrafluoroethane'. 1,1,1,2-Tetrafluorietaani tunnetaan myös kylmäaineena R134a.
 

Hemmo

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Kyllä taas kerran Freeze puhuu asiaa. :cool:

Sivusta seuranneena noiden kylmälaitteiden huoltoa, ylläpitoa ja asennusta,
voisin sanoa että nämä isompien laitosten ammattilaiset ovat pakotettuja huolehtimaan kaikista "päästöistään."
Valvonta ainakin toistaiseksi tuo hurjimmat huseeraajat esille ja urakat loppuu herkästi.

Ja uskon myös että suuri osa ilppiasentajistakin tiedostavat kylmäaineiden ympäristövaikutukset ja huolehtivat asiallisesti talteenoton.
Ja pyrkivät minimoimaan kylmäaineen ympäristöhaitat.
Enempi olisinkin huolissani juuri näistä kirjekurssin käyneistä kylmäasentajista,
jotka tekevät pelkkiä ilppiasennuksia ns. alihankkijoina ja joilla ei ole:
a. Riittävää koulutusta
b. Tarpeellista kokemusta
c. Asiankuuluvia työvälineitä
d. Ammattimiehen työmoraalia
Ja lisäksi on havaittavissa lisääntyvä ulkomainen "asentaja" tarjonta, joka tulee pahasti erilaisista työkulttuurin maista.
En nyt tässä mainitse kielialueita, mutta aina kun kuulen työmaalla puhetta noilla kielillä niin herää epäilys työmoraalin tasosta.

Toivottavasti olen edes joskus väärässä /a020
 

PETEBJ75

Jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Pieni Suomi taas pelastaa koko maailman. Koskahan jenkkeihin tulee laki etta kylma-aineet on otettava talteen.. Nythan siella paastetaan kaikista romutetuista autoista ja jaakaapeista kylmasti kylmaineet taivaan tuuliin romutuksen yhteydessa. (Californiaa lukuunottamatta)
 

Hemmo

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

PETEBJ75 sanoi:
Pieni Suomi taas pelastaa koko maailman. Koskahan jenkkeihin tulee laki etta kylma-aineet on otettava talteen.. Nythan siella paastetaan kaikista romutetuista autoista ja jaakaapeista kylmasti kylmaineet taivaan tuuliin romutuksen yhteydessa. (Californiaa lukuunottamatta)

Niimpä niin... jos tuota ajattelumallia jatketaan, niin se on taivaan tosi, ettei maailma ikinä pelastu.
Kuten edellä mainitsin, jos puuttuu työmoraali (yleensä moraali), niin onkos sillä sitten paskankaan väliä mihin sen jätteensä kippaa?

Ihan vaan esimerkkinä:
Tarkoittaakohan PETEBJ75 sitä, että jos naapurin asentaja-Ville kaataa jäteöljyt sadevesikaivoon,
niin hänenkään ei tarvitse loisteputkilamppua viedä keräyspisteeseen ja sitäkautta ongelmajätekäsiteltäväksi?
Smiley211008 Senhän voi kätevästi mökkireissulla nakata sivutieltä kaseikkoon...
Tästä voisi käydä pietemmänkin keskustelun, mutta olkoon.

Nonii, ja kaiken lisäksi tämä taitaa jo poiketa pahasti otsikon aiheesta.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Toni sanoi:
Mitä tulee tuohon kylmäaineiden taivaalle päästämiseen, niin tietääkseni R134a on jonkinverran yleinen ponneaineena. Esim. mulla on Bilteman pölynpoistospray (CRC Industries 67270), jota siis myydään ihan vapaasti Biltemassa. Käyttöturvallisuustiedotteen mukaan se sisältää mm. komponenttia 'tetrafluoroethane'. 1,1,1,2-Tetrafluorietaani tunnetaan myös kylmäaineena R134a.

Samaa tavaraa käytetään myös tulipalojen sammuttamiseen tietyissä tilanteissa. Saattaa muutama sata/tuhat litraa suhahtaa taivaalle kerralla.
 

Freeze

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

:cool:
Olen Hemmon kanssa kyllä samaa mieltä tässä asiassa.
Tässä se ero taitaa olla ammatilaisten ja huihai miesten välillä ;)
Eiköhän me jokainen ymmärretä, etteivät läheskään kaikki tässä mailmassa ajattele, muuta kuin omaa etuaan ikävä kyllä.
Ei anneta sen kuitenkaan vaikuttaa omaan toimintaamme, vaan tehdään niinkuin oikein on. :)
 

teukka

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Freeze sanoi:
:cool:
Olen Hemmon kanssa kyllä samaa mieltä tässä asiassa.
Tässä se ero taitaa olla ammatilaisten ja huihai miesten välillä ;)
Eiköhän me jokainen ymmärretä, etteivät läheskään kaikki tässä mailmassa ajattele, muuta kuin omaa etuaan ikävä kyllä.
Ei anneta sen kuitenkaan vaikuttaa omaan toimintaamme, vaan tehdään niinkuin oikein on. :)

Hemmolle sanoisin, etten usko maailman pelastuvan millään konstilla, enkä usko Hemmonkaan uskovan.
Freeze on oikeassa, että kaikki ajattelevat kyllä omaa etuaan - kaikki ammattilaisetkin. Mm. kylmämiehen paku päästää taivaalle saasteeksi moninkertaisesti yhden ilpin sisällön vuoden aikana ja se on sallittua...:cool:
 

Hemmo

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

teukka sanoi:
[quote link=topic=7524.msg92773#msg92773 date=1256499398]
:cool:
Hemmolle sanoisin, etten usko maailman pelastuvan millään konstilla, enkä usko Hemmonkaan uskovan.
Jos Äiti-Teresaan ja Nelson Mandelaan on uskominen, niin kyllä maailma pelastuu.... /b020
Niin tai Joulupukkiin /p045

Joo kyllä se pahasti näyttää siltä että mualimanloppu tästä tulloopi, mutta jos sen loppupaukauksen ajankohtaa vois vähän viirata tuonnemmaksi ...
 

tet

Vakionaama
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

repomies sanoi:
Moon sanoi:
Autojen kompurat vuotaa aika suurella todennäköisyydella ... aina,
Sitä akselin tiivistettä kun ei ole kukaan onnistunut tekemään täysin pitäväksi ja kulumattomaksi, niin kyllä sieltä vuotoa tapahtuu enempi tai vähempi, tämä on myös se syy miksi autojen kylmäaineeksi halutaan CO2.

Isompijännitteiset systeemit, tehokkaammat laturit ja sähköinen kompura kehiin, niin eiköhän moisesta päästä eroon.

Edellisessä autossani ohjaustehostimen hydraulipumppua pyöritti sähkömoottori. Ei todella luulisi olevan paha rakentaa sama systeemi ilmastointikompuraankaan.
 

PETEBJ75

Jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Hemmo sanoi:
Ihan vaan esimerkkinä:
Tarkoittaakohan PETEBJ75 sitä, että jos naapurin asentaja-Ville kaataa jäteöljyt sadevesikaivoon,
niin hänenkään ei tarvitse loisteputkilamppua viedä keräyspisteeseen ja sitäkautta ongelmajätekäsiteltäväksi?
Smiley211008 Senhän voi kätevästi mökkireissulla nakata sivutieltä kaseikkoon...
En tarkoita ja koska satun asumaan "mokkitien" varrella niin taytyy vain syvasti ihmetella miten paljon ihmiset jaksavat nahda vaivaa vanhojen akkujen raahaamisessa metsatienvarteen vaikka ne vois helpommin, nopeammin ja ennen kaikkea ilmatteeksi jattaa vaikka huoltoasemalle..
 

Poolo

Tulokas
Onko siis näin että 3kg joka on lämpöpumpuilla oleva määrä tätä kaasua ei normaalissa asuintalossa tee mitään vaaraa vaikka kaikki kerralla karkais sisään.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko siis näin että 3kg joka on lämpöpumpuilla oleva määrä tätä kaasua ei normaalissa asuintalossa tee mitään vaaraa vaikka kaikki kerralla karkais sisään.
Sotkee kämpän öljyllä siivottomaan kuntoon, mutta tuolla aiemmin vaatimusten mukaan R410 vuotohaly tarvitaan jos ainetta tulee enemmäm kuin 400g / huoneen kuutiometri - eli jos huone on alle 8m3 - pitää varoitella. Normaalissa huoneessa jossa tuon kokoisen laitteen sisäyksikkö voi olla on kuutiota aika paljon enemmän. Tuskin öljynsekainen kylmäainehöyry silti mitää terveyssumua on.
 

ahpe

Aktiivinen jäsen
Vaikka joku vrf.
VRF.JPG
 

BBF

Aktiivinen jäsen
Vs: Ilmalämpöpumppu ja hengenvaara

Jos nyt vielä jatketaan tuosta auton ilmastoinnista, niin siinä on iso ero lämpöpumppuun siinä mielessä että auto ei ole mitenkään hermeettisesti suljettu järjestelmä. Siinä on letkuja ja O-renkaita, ja lisäksi lauhdutin on varsin altis korroosiolle (Volvo on 'fiksusti' kiinnittänyt alumiinisen kennon sinkityillä teräskiinnikkeillä 740/940 malleissa, kun sinkitys loppuu niin korroosio syö alumiinin) sekä esim. nastojen iskuille (vaimon veljellä on tuosta syystä mennyt kaksi lauhdutinta F-korisesta Astrasta). Sitä 10% kylmäainehukkaa per vuosi pidetään ihan normaalina, ja väittäisin että on hyvin yleistä että auto päästää kylmäaineensa pihalle pari kertaa elinkaarensa aikana vaikka sitä kuinka vastuullisesti huollettaisiin.
Volvossa oli ainakin aikaisemmin "fiksusti" kylmäaineen kuivain/suodatin maalattua teräspeltiä joka tietysti ruostui puhki aika nopeaan kun oli koko ajan kondessista kosteana, ja kaikki aineet pihalle. Toisaalta tuossa on yli 10v. auto jonka ilmastoinnille ei ole ikinä tehty mitään ja vielä vaan toimii.
 
Ylös Bottom