Ilmalämpöpumppu pääasiassa viilentämiseen ?

tontze

Jäsen
Moi !

Kesäisin tää meidän kämppä on kuin sauna. Talossa on Enervent Pingvin eAir kotilömpö ilmalämmitys johon ei viilentäviä lisäosia saa. Mikä olisi hyvä kestävä merkki pääasiassa viilentämiseen, olemme kaukolämmössä joten tuleeko lämmityksestä säästöjä talvisin ilmalämpöpumpun kautta ? Voiko tuollaisen pumpun siis jättää talveksi vallan virrattomaksi ?

Talo on kaksikerroksinen 150 neliötä ja ajattelin paikkaa rappusten kohdalle puoliväliin, joten pitäisi virtausta saada varmaankin sitten ohjattua ylös ja alas.

Olen ihan ummikko näissä asioissa, joten selkokieltä kaivataan :)

EDIT: tarkennettu pingvinin nimeä
 
Viimeksi muokattu:

tontze

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Katselin että on tuollaisia kattokasettejakin, sellainen voisi kyllä olla myös vaihtoehto yläkerran eteisen keskelle, meillä on käyttövintti niin sinne mahtuisi hyvin. Ainoa olisi että ulkoyksikköä pitäisi sijoittaa parvekkeelle talon päätyyn makuuhuioneiden seinään, paljonko ne pitää ääntä että resonoiko yöllä pahasti ? Tuo viileä ilma varmaan kyllä laskeutuisi alakertaan koska yksi puhallussuunta olisi suoraan rappusiin.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Vain asennettu ILP jäähdyttää.

Kattokasetti voi olla ihan asiallinen, mutta kallis se on ja työläs asentaa ja mm. kondenssiveden ohjaus täytyy tehdä yleensä pumppaamalla. Miinuksia siis löytyy.

Mitenkäs olisi selkeästi kaksi pumppua.. yksi molempiin kerroksiin?
 

tontze

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vain asennettu ILP jäähdyttää.

Kattokasetti voi olla ihan asiallinen, mutta kallis se on ja työläs asentaa ja mm. kondenssiveden ohjaus täytyy tehdä yleensä pumppaamalla. Miinuksia siis löytyy.

Mitenkäs olisi selkeästi kaksi pumppua.. yksi molempiin kerroksiin?

Yläkerran eteisestä putkien vedon joutuisi joka tapauksessa vetämään vintin kautta vaikka ei kasettia laittaisi, eteisessä ei ole yhtäkään ulkoseinää vaan keskellä pieni eteinen josta aukeaa ovet neljään makuuhuoneeseen ja wc:hen. Eteisen koko on sellainen 2m x 3m jossa siis tuo portaikko alas lyhyemmällä sivulla, portaikon suunnassa viistokatto.

On kyllä todella hankala löytää tästä kämpästä hyvää kohtaa, portaiden puliväliin jos laittais niin se tulis siinäkin mukavasti päänkolautus korkeudelle, mutta olis helpoin paikka asentaa, saman seinän taakse saisi suoraan ulkoyksikön ..
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Olisiko lattiamallille tyhjää seinää sen verran että mahtuisi?

Tarkennus….
Pingviini ei ole ilmalämmitys vaan ilmanvaihtokone.
Siinä voi olla jälkilämmitysvastus mutta sillä ei ole tarkoitus lämmittää kämppää vaan varmistetaan ettei kovalla pakkasella sisälle tule liian kylmää ilmaa (vetoa). Yleensä säätö 15-17 asteen luokkaa, hieman alle halutun huonelämpötilan.

Varsinainen huoneiden lämmitys tapahtuu tulisijoilla, pattereilla, lattialämmityksellä tms.
 

tontze

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Olisiko lattiamallille tyhjää seinää sen verran että mahtuisi?

Tarkennus….
Pingviini ei ole ilmalämmitys vaan ilmanvaihtokone.
Siinä voi olla jälkilämmitysvastus mutta sillä ei ole tarkoitus lämmittää kämppää vaan varmistetaan ettei kovalla pakkasella sisälle tule liian kylmää ilmaa (vetoa). Yleensä säätö 15-17 asteen luokkaa, hieman alle halutun huonelämpötilan.

Varsinainen huoneiden lämmitys tapahtuu tulisijoilla, pattereilla, lattialämmityksellä tms.
Olis vissiin pitänyt laittaa laitteen koko nimi, on siis pingvin eair kotilämpö, eli siinä on alla tuo kaukolämpöpatteri josta lämpö otetaan mukaan lattioiden alla oleviin huonekanaviin.

Lattiamallille on vielä vähemmän tilaa yläkerran eteisessä :/ Ainoa paikka olis kaiteen edessä rappusten yläpäässä, mutta ei kyllä kiihota siihenkään sijoittaa. Lisäksi sen puhallussuunta on oletettvasti vain eteenpäin ? Eli ei puhaltelisi sitten alakertaan, vaikka viileä varmaan sinne kyllä valuisi vai ?

Oikeastaan halusin enemmänkin mielipiteitä mikä merkki olisi laadukas ja hyvä, toki asennuspaikkakin varmasti vaikuttaa mikä kannattaa hommata, mutta kunhan käteen ei tule mitään Temu tuotetta.

Onko ulkoyksiköt viilennyksessä kovin äänekkäitä ?
 
Viimeksi muokattu:

tontze

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Tällainen vivaX olis nyt suunnitelmissa. Pakko se on toteuttaa kahdella lattiayksiköllä.


Kukahan näitä näppärästi asentaisi Tampereen suunnalla ? Onko suosituksia ?
 

tontze

Jäsen
Yllättävän vähän kyllä erottuu tuo kotelointi rappusten alapinnasta, oletin että se pistäisi silmään paljon pahemmin, vielä vähän kotelointia tuonne rappusten yläpäähän niin on parempi.

Ulkoyksikkö asennettiin laatoille, halusin alunperin seinälle, mutta asentaja vakuutteli että alkaa resinoimaan. Ei sekään mitenkään kaunein asennus. Virtakaapeli tuli näemmä töpselillä, olisin kuvitellut että kiinteä ja kytkin väliin, ei mikään kaunein kaapelinveto minkä olen nähnyt.

Laite itsessään toimii kyllä odotetusti näin kahden päivän kokemuksella.
 

Liitteet

  • 20250802_084050.jpg
    20250802_084050.jpg
    191,7 KB · Katsottu: 156
  • 20250802_084057.jpg
    20250802_084057.jpg
    200,6 KB · Katsottu: 148
  • 20250802_084245.jpg
    20250802_084245.jpg
    273,2 KB · Katsottu: 153
  • 20250802_084254.jpg
    20250802_084254.jpg
    425,1 KB · Katsottu: 154
  • 20250802_084300.jpg
    20250802_084300.jpg
    176,1 KB · Katsottu: 156
  • 20250802_084124.jpg
    20250802_084124.jpg
    204,7 KB · Katsottu: 159

tontze

Jäsen
Sehän noissa asennuksissa on, kun kaikilla kylmäluvat omaavilla asentajilla ei ole sähkölupia.
Kyllä tällä oli, puhetta oli että jos tuo pistorasian kaapeli ei riitä niin veetään uus kaapeli kaapilta asti, onneks ei tarvinnut.
 

Lurkus

Vakionaama
Kas joo, enpä huomannutkaan, ihan mmj näyttää olevan ..
Ammattilaiselta erikoinen tapa asentaa. Itse olisin kysynyt asiakkaalta että onko tämä pistorasia sulle ihan valtavan tärkeä vai voitaisko laittaa pistorasian tilalle turvakytkin ja siitä kumikaapelilla pumppuun.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ukkosherkällä alueella lipin pistotulppaliitännällä on etunsa, eli kun irrottaa pistotulpan rasiasta, on laite varsin hyvässä suojassa salamoinnin aiheuttamilta suuriltakin ylijännitteiltä. Suojakytkimet sun muut eivät ainakaan pysty suojelemaan suoralta salamaniskulta sähköjohtoihin jossakin lähistöllä välttämättä edes tapauksessa, että melko hyvät ylijännitesuojat (täydellinen ylijännitesuojaus salamaniskun varalta on nimittäin hankalaa ja kallista). Tällä olisi merkitystä etenkin ilpille, jonka päätarkoituksena on lämmitys, joten miksi poltattaa sitä kesäisten ukonilmojen aikaan.
 

Luukku

Vakionaama
Ammattilaiselta erikoinen tapa asentaa. Itse olisin kysynyt asiakkaalta että onko tämä pistorasia sulle ihan valtavan tärkeä vai voitaisko laittaa pistorasian tilalle turvakytkin ja siitä kumikaapelilla pumppuun.
Ja olis siihen jakorasian voinut laittaa, josta molemmille vedot ja pistorasia olis saanu olla paikallaan.
 

Lurkus

Vakionaama
Ukkosherkällä alueella lipin pistotulppaliitännällä on etunsa, eli kun irrottaa pistotulpan rasiasta, on laite varsin hyvässä suojassa salamoinnin aiheuttamilta suuriltakin ylijännitteiltä. Suojakytkimet sun muut eivät ainakaan pysty suojelemaan suoralta salamaniskulta sähköjohtoihin jossakin lähistöllä välttämättä edes tapauksessa, että melko hyvät ylijännitesuojat (täydellinen ylijännitesuojaus salamaniskun varalta on nimittäin hankalaa ja kallista). Tällä olisi merkitystä etenkin ilpille, jonka päätarkoituksena on lämmitys, joten miksi poltattaa sitä kesäisten ukonilmojen aikaan.
Tuosta oon ihan samaa mieltä ja itse olen asentanut kaikki ilppini pistotulpalla. Kaapelina muu kuin mmj.
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Ukkosherkällä alueella lipin pistotulppaliitännällä on etunsa, eli kun irrottaa pistotulpan rasiasta, on laite varsin hyvässä suojassa salamoinnin aiheuttamilta suuriltakin ylijännitteiltä. Suojakytkimet sun muut eivät ainakaan pysty suojelemaan suoralta salamaniskulta sähköjohtoihin jossakin lähistöllä välttämättä edes tapauksessa, että melko hyvät ylijännitesuojat (täydellinen ylijännitesuojaus salamaniskun varalta on nimittäin hankalaa ja kallista). Tällä olisi merkitystä etenkin ilpille, jonka päätarkoituksena on lämmitys, joten miksi poltattaa sitä kesäisten ukonilmojen aikaan.
Ja vielä pistotulpan etuna jos menee sähköt poikki niin agrikaatista ilpille sähköä helpolla
 

Tata

Aktiivinen jäsen
Minullakin ilpit ovat olleet pistotulpalla, mutta sisätitoissa. Kumikaapeli sisäyksikköön ja siitä sitten MMJ:llä ulkoyksikköön. Sisätilassa on myös sähkönkulutusmittari kiva siinä välissä.
 

tontze

Jäsen
Minullakin ilpit ovat olleet pistotulpalla, mutta sisätitoissa. Kumikaapeli sisäyksikköön ja siitä sitten MMJ:llä ulkoyksikköön. Sisätilassa on myös sähkönkulutusmittari kiva siinä välissä.
https://www.alykotituotteet.fi/prod...sia-adapteri-energiamittauksella-ulkokayttoon Tällaista itse ajattelin laittaa väliin, ajatuksena juurikin seurata kulutusta.

Tai vaihtoehtoisesti tämä jos rasian ja haaroituksen laittaa.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom