Ilmalämpöpumpu sähköautossa

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
On se match made in heaven kun tuplasovellus on mahdollinen:

- auton lämmitys/viilennys -
- akkun lämmitys/viilennys -

Suomessa akkun esilämmitys on elintärkeä.

Sähköautot jossa on ilmalämpöpumppu:

Tesla kaikki uudet mallit - vain ilmastointi
BMW i3 - vain ilmastointi
Nissan Leaf - ilmastointi ja akku
Hyundai Kona - ilmastointi ja akku
.... muut?
 

HeTi

Aktiivinen jäsen
Kyllä Tesla lämmittää akkuja myös.
Video jossa Model 3 siirtää auton sisälämpöä akkuhin.
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Kyllä Tesla siirtää auton sisälämpöä akkuhin. No talven aikana kun auto on kylmä, toimko akkun esilämmitys ilpin kautta?
Pohjoismaisen version ilp pitäisi olla 'hyperheating' tasolla eli vielä toimiva kun lämpötilä -XXC, X=2 tai jopa 3 :huh:
Ehkä kiinteän elektrolyytin akkut on oikea ratkaisu.
 
Leafissa ajoakun lämmitys kytkeytyy vain, kun auto seisoo ja akkupaketin lämpötila laskee -17 asteeseen. Tämä vain malleissa, joissa tuo varuste on. Erillistä akun jäähdytystä ei myöskään ole. Sisätilojen lämmitys ja jäähdytys puolestaan hoituu joissakin malleissa ilpillä. Paska auto. T. -18 Leafin omistaja.
 

HelaKammo

Vakionaama
Leafissa ajoakun lämmitys kytkeytyy vain, kun auto seisoo ja akkupaketin lämpötila laskee -17 asteeseen. Tämä vain malleissa, joissa tuo varuste on. Erillistä akun jäähdytystä ei myöskään ole. Sisätilojen lämmitys ja jäähdytys puolestaan hoituu joissakin malleissa ilpillä. Paska auto. T. -18 Leafin omistaja.
No jopas, ILP taisi olla aiemmin kaikissa, paitsi halvimmassa(Visia) ja sitten nostivat sen vasta N-connectaan oliko 2020.

Itsellä oli 40 ja nyt 62. Toinen Tekna toinen N-connecta. Ero akkukoossa on valtava, etenkin pitkällä matkalla, 40 on kaupunkikippo tai töistä-kotiin malli.

Taisit ostaa vaan sen halvimman, ei se myyjän vika ole, jos ilp puuttuu? Lexus vastaavassa 50k€ autossa ilppiä ei edes saa, vaikka maksasisi, kun sitä vaan ei ole, ja ero Leaffin on enimmäkseen hinta?
 
No jopas, ILP taisi olla aiemmin kaikissa, paitsi halvimmassa(Visia) ja sitten nostivat sen vasta N-connectaan oliko 2020.

Itsellä oli 40 ja nyt 62. Toinen Tekna toinen N-connecta. Ero akkukoossa on valtava, etenkin pitkällä matkalla, 40 on kaupunkikippo tai töistä-kotiin malli.

Taisit ostaa vaan sen halvimman, ei se myyjän vika ole, jos ilp puuttuu? Lexus vastaavassa 50k€ autossa ilppiä ei edes saa, vaikka maksasisi, kun sitä vaan ei ole, ja ero Leaffin on enimmäkseen hinta?

Kyllä meillä ILP löytyy. En tiedä miten tuo Lexus liittyy mitenkään asiaan tai Leafeihin. Leaf on kuitenkin hinnat-alkaen sähköauto ja tämä näkyy mielestäni auton käytettävyydessä.

Omasta mielestäni suurimpia haittoja tässä autossa ovat Suomen oloihin nähden heikkotehoinen lämmityslaite, chademo ja akun lämpötilahallinnan puute. Hankittiin tämä auto aikanaan työmatka-autoksi, mutta koska kyseessä on talouden ainoa auto, on sillä myös välillä ajettava pidempiäkin matkoja.

Voisin vähän perustella negatiivista kommenttiani:

Lämmityslaitteen teho. ILP+resistiivinen on yhteensä n. 4,5 - 5 kW ja ILP putoaa pois pelistä n. -17 asteen pakkasella. Auto lämpeää ja pysyy lämpöisenä ihan hyvin -15 ja lämpöisemmillä keleillä, mutta tuota kylmemmissä lämpötiloissa pitää jo tyytyä viileään autoon tai kikkailla lämmityslaitteen kanssa. Kovalla pakkasella ajoviima myös jäähdyttää ohjaamoa todella voimakkaasti, ja sen myös huomaa autossa sisällä.

Chademo. Pikalataus on aina toiminut, kun olemme sitä tarvinneet. Kuitenkin chademo on käytännössä hävinnyt kilpailun CCS / chademo välillä ja tulevaisuus tämän suhteen on epävarma. Chademoja myös on yleensä vain 1 per pikalatausasema / kenttä. Latausteho chademolla Suomessa jää ainakin 40 kWh -paketilla varustetun Leafin kanssa todella alhaiseksi. Tyhjällä ja sopivan lämpöisellä akulla saatat saada jopa 47 kW teholla latausta. Latausajat tosin venyvät usein yli 30 minuuttiin, koska latausteho alkaa laskea jo melko aikaisessa vaiheessa akun varaustason tai akun lämpötilan vuoksi.

Tästä päästäänkin akun lämpötilan hallintaan, jota ei autossa oikeastaan ole. Mielestäni tämä asia rajoittaa Leafin järkevän käyttökantaman n. 500 kilometriin. Kesän lämpötiloissa ja kesäisillä nopeuksilla ajaessa maantietä akku ei jäähdy käytännössä ollenkaan. Tästä johtuen jo muutama pikalataus kuumentaa akun ja latausteho laskee. Matkantekokyky ei siis ole kovinkaan hyvä.

Näistä Leafin ominaisuuksista huolimatta en pidä sähköautoa huonona vaihtoehtona, vaan pidän Leafia huonona autona. Toki jokainen ostaa auton omaan tarpeeseensa ja joillekin Leaf on varmasti hyvä valinta. Meille Leaf ei kuitenkaan tunnu oikealta vaihtoehdolta. Polttomoottoriin ei itsellä ole palaamista ja myös seuraava automme on sähköauto. Tällä hetkellä vain uusien autojen toimitusaika on todella pitkä, joten ensi kesään saamme vielä ajella Leafilla.
 

moti

Jäsen
Tänään tuli ajettua 40kwh Leafilla 680km. Latausnopeudet 45kw vessatauko, 45kw lounas, 37kw kauppa/kahvi ja viimeisimmässä 27kw iltaruoka. Autoa ei tarvinnut odottaa ja ainoastaan motarilla tuli ajattua alle rajoituksen. Mutta ei tosiaan mikään kaupparatsun valinta, hyvä paikallisauto.
 

Liitteet

  • 85E7C461-3856-4537-B59D-1B95B4DA4591.jpeg
    85E7C461-3856-4537-B59D-1B95B4DA4591.jpeg
    199,3 KB · Katsottu: 80

HelaKammo

Vakionaama
Juuri tuon takia vaihdoin 62 kWh malliin, siinä näitä ongelmia ei ole. Ja Leaf on hinnat alkaen malli ja vanhaa tekniikkaa. 62 ladataan harvemmin, akkua ei ladata niin täysillä, eikä matkanteko tyssää ainakaan tähän akun kuumenemiseen.

Lexus, juu, siksi, että se on lähes vastaava, mutta siihen ei pumppua saa, aina sähkölämmitys. Ihan sama Chademo ja sen ongelmat. En ole koskaan törmännyt kuvaamaasi ongelmaan, vaikka lämpö -20°C.

Leafissa on paljon hyviäkin juttuja, yhden polkimen ajo, ihan ok 20k€ käytettynä ja kohtalainen ulottuvuus. Toki hinnat pomppasi, mutta seuraava askel on äkkiä 2x hinta? Rahalla saa, ja diiselin vielä halvemmalla.
 

moti

Jäsen
Matkan teko kesti vajaat 11 tuntia vaimon kanssa. Aika rullaa silloin kun on virrat päällä esim. liikennevaloissa, mutta ei ladatessa.

Olen tuon saman välin ajanut yksin polttiksella kesäaikaan kahdella tienvarsikusennalla reiluun 6 tuntiin tyyliin rajoitus+10km/h GPS. Hankala on suomessa päästä 100km keskituntinopeuteen näissä pitkissä siirtymissä.
 
Ylös Bottom