Ilmalämpöpumpun kustannustehokas käyttö vesikiertoisen lattialämmityksen kanssa

PKM

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Hei,

Tässä olisi aloittelijan kysymys ILP:n kustannustehokkaasta käytöstä vesikiertoisen lattialämmityksen kanssa (suora sähkö).

Siporex-taloomme (asuinala 130m2, kuutioita 530) tuli viikko sitten Mitsubishi LN 35 pumppu. Keittiö ja eteinen laattaa, makuuhuoneet laminaattia.

Olen ymmärtänyt periaatteen siten, että lattialämmitystä pienennetään ja annetaan ILP:n toimia pääasiallisena lämmittäjänä.

Pyytäisin neuvoja ja vinkkejä:

1) Kannattaako lattialämmitystä pienentää teknisen tilan perussäädöstä (Ouman-säädin), vai huonekohtaisista termostaateista, vai ehkä molemmista?

2) Onko jotain nyrkkisääntöä, paljonko kannattaa pienentää? Vai onko kyse vain makuasiasta, millaisen lämmön haluaa lattian pintaan?

3) Miten kovalla lämpöasetuksella pumppua voi ja kannattaa pitää jatkuvasti päällä? Voiko se olla koko ajan (talvella siis) esim. 25, 27 tai 30 asteessa? Onko esim. 23 ja 27 asteissa lähtökohtaisesti miten iso ero pumpun sähkönkulutukseen, tai kestävyyteen tms.?
 

Jolberious

Vakionaama
1. säädät vaikkapa näin alkuun oumanista vakiolämmön, vaikka 23-25astetta, jotta vesi kiertää ja lattia pysyy "mukavana", loppulämpö sit tarpeen mukaan ILPillä, eli sen ohjaus +24 niin kämpässä on about 22 lämmintä tämän jälkeen
2. katso kohta 1
3. asteen huonelämpötilan nosto lisää kustannuksia n. 5%, joten turha ylilämmittäminen ei kannata. Lisäksi asumismukavuus kärsii turhaan.
 

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Voi myös tehdä niin että säätää ILPillä huonelämpötilan esim 22 ja huonetermostaatit 21 (huonetermostaatti pienemmällä kuin ILP). Eli lattia lämpenee vain jos ILPin teho loppuu kesken.
Mukavuus ei ole edellisen neuvon luokkaa mutta säästöä tulee hieman enemmän. Varsinkin laattalattia on ongelmallinen (villasukat?). Käytännössä edellinen neuvo voi olla helpompi, mutta silloin lauhalla kelillä ILP ei ehkä lämmitä ollenkaan koska lattia lämmittää riittävästi.

Oli ILPpiä tai ei niin oumanilla pitäisi vesi saada mahdollisimman kylmäksi mutta ilman että palelee. Liian kuuma vesi aiheuttaa turhaa lämpöhäviötä (rahanmenoa). Huonetermostaattia tarvitaan vain jos auringon, takan, uunin, ILPin, väentungoksen tms takia lämpö nousee liikaakin.
 

PKM

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Kiitos kommenteista!

Oumanissa on se haaste, että siinä ei ole suoraan lämpöasteita mitä valita. Siinä on vain 5 pykälää miinuspuolella ja 5 pluspuolella. Nyt se on "-2" asennossa, ennen pumppua se oli tähän aikaan vuodesta normaalisti noin keskiasennossa (nolla-asento). Eli kokeile ja erehdy -tyylillä on Oumanin kanssa mentävä. Ja kyllä, laattalattia on haaste ja tuntuu melko kolealta :)

Huonetermarit ovat olleet 21 asteessa.

ILP lämpötilan suuruudesta kysyin, koska nyt muutaman päivän kokeilun jälkeen tällä kombinaatiolla (eli Ouman -2 ja ILP 27 astetta) asunnon lämpö oli vain 21 asteen pintaan, joka tuntuu tässä talossa varsin kolealta (ulkona noin -1,5 astetta). Tuo 27 tuntuu kyllä varsin isolta asetukselta, ja siksi kysyin vaikutuksesta kulutukseen.

Mutta nyt tässä kolmantena iltana alkaa lämpö vihdoinkin nousta, nyt himpun yli 22, olenkohan pahasti väärässä, jos arvelen että talon kuutioiden takia lämpeneminen kestää (oh + aula 2-kerroksen korkuista)?

Kiitos vinkeistä, jatkan Oumanin ja ILP -säätöjen kokeiluja.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kiitos kommenteista!

Tuo 27 tuntuu kyllä varsin isolta asetukselta, ja siksi kysyin vaikutuksesta kulutukseen.
Ei sillä 27 asetuksella ole mitään selkeää vaikutusta kulutukseen - se on vain asetus joka pitää sisäyksikön oikean posken noin 25 asteessa, kämpän lämmöistä se vehje ei suoraan tiedä paljonkaan.
Tästä seuraakin sitten kysymys: kuinka hyvin on ILPin ilmankierrot viritelty 27 - asetus kuulostaa sellaiselta johon ajaudutaan jos ILPin lämmittämä ilma ei pääse riittävän kauas vaan jää pyörimään siihen viereen.
 

PKM

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Tästä seuraakin sitten kysymys: kuinka hyvin on ILPin ilmankierrot viritelty 27 - asetus kuulostaa sellaiselta johon ajaudutaan jos ILPin lämmittämä ilma ei pääse riittävän kauas vaan jää pyörimään siihen viereen.
Alla havaintokuva ILP asennuspaikasta. Asentajan säätämänä: mode "lämmitys", puhallusnopeus "auto", asennuspaikka "keskellä", ilmanvirtauksen suuntaus "oikealle" (kaikkein oikeanpuoleisin asento).

Jälkikäteen kysyin myyjältä, onko tuo asennuspaikka "keskellä" varmasti oikea valinta ja kuulemma näin on. Valittavana olisi myös "vasemmalla" asetus, joka näin maallikon silmin tuntuisi sopivan paremmin. Laitan alle käyttöohjeesta kuvapoiminnan tästä asiasta.

ILP.jpg


wide vane.PNG
 

arimika

Jäsen
Alla havaintokuva ILP asennuspaikasta. Asentajan säätämänä: mode "lämmitys", puhallusnopeus "auto", asennuspaikka "keskellä", ilmanvirtauksen suuntaus "oikealle" (kaikkein oikeanpuoleisin asento).

Jälkikäteen kysyin myyjältä, onko tuo asennuspaikka "keskellä" varmasti oikea valinta ja kuulemma näin on. Valittavana olisi myös "vasemmalla" asetus, joka näin maallikon silmin tuntuisi sopivan paremmin. Laitan alle käyttöohjeesta kuvapoiminnan tästä asiasta.
Puhallusnopeus pois AUTO ja tilalle 3-4 manuaalinen puhallus. Koita myös asennus paikka muutosta, mutta muista että ei vaikuta heti. Noin vuorokaudessa huomaa muutoksen.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Otsikkoon vastaan että on kyllä hankala yhtälö yhdistää vesikeskuslämmitys ja ilp niin että saa maksimisäästöt mukavasti.
Vesikierto on oltava seis, jos vaikka kuinka haaleaa lattioihin ajaa niin kilowatteja kuluu kovaa vauhtia, tämän huomaa reaaliajassa kun asentaa pollucomin lämmitykseen. Toki sähkölaitoksen sivuiltakin viiveellä.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Olisi kiva tietää tuosta tilasta mihin tuo sisäyksikkö on laitettu että miksi se on oikealla eikä vasemmalla seinällä.
Vasemmalla seinällä olisi ollut todennäköisesti toimivampi vaikka liian vähän tuon laitteen yläpuolella on tilaa joka tapauksessa.
mutta nämä ovat vain mielipiteitä.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Olisi kiva tietää tuosta tilasta mihin tuo sisäyksikkö on laitettu että miksi se on oikealla eikä vasemmalla seinällä.
Vasemmalla seinällä olisi ollut todennäköisesti toimivampi vaikka liian vähän tuon laitteen yläpuolella on tilaa joka tapauksessa.
mutta nämä ovat vain mielipiteitä.
Onhan tuo niin väärässä seinässä kuin olla voi.
 

PKM

Jäsen
Olisi kiva tietää tuosta tilasta mihin tuo sisäyksikkö on laitettu että miksi se on oikealla eikä vasemmalla seinällä.
Sijainti oli myyjän/asentajan suositus, johon vaikutti myös se, että ulkoyksikön sai talon sivulle (ei ulko-oven viereen).
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jälkikäteen kysyin myyjältä, onko tuo asennuspaikka "keskellä" varmasti oikea valinta ja kuulemma näin on. Valittavana olisi myös "vasemmalla" asetus, joka näin maallikon silmin tuntuisi sopivan paremmin. Laitan alle käyttöohjeesta kuvapoiminnan tästä asiasta.

katso liitettä 58118
Tuolla asetuksella rajoitetaan vain sen i-see -anturin katselua/kääntymistä ja ilmanohjaimien kääntymistä. Vasemmalla olisi oikea asetus, jotta torni kääntyisi tuonne vapaalle puolelle.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Alat vaan rohkeasti kokeilemaan eri asetuksia, asentajat asentavat, eivät ne näistä juuri mitään ymmärrä. Sisäyksikkö puhaltaa huonosti 'vasemmalle' tai 'oikealle'. Edesä on kuitennii pyöreähkö este jota ilma mielellään kiertää. Eli ehdottaisin että ensin brutaali asetus - puhallus suoraan eteen ja manuaalitäysille. Meteli voi olla liiallinen, mutta sillä pääsee alkuun.
 

pamppu

Vakionaama
Tuosta Oumannin kuvasta näkee että - palaa, silloiin on venttili täysin kiinni.
(Tai epätodennäköisemmin sait räpsästyä kuvan just kun se ajoi sitä pienelle.)

Tuon kannen alla on sitten lisäsäätöjä. Mutta kylmähkö käyrä tuo nyt on, koska tuo B on 4 astetta per väli. Tuossa luukun alla on myös ihan ohjekirja aparaattiin. Ja tässä sama:
http://ouman.fi/documentbank/EH-80__manual__fi.pdf
 

PKM

Jäsen
Mutta kylmähkö käyrä tuo nyt on, koska tuo B on 4 astetta per väli.
Joo, olen käyttänyt B-asetusta, koska manuaalissa on sanottu, että lattialämmitystaloihin A tai B.

Aloitin tänään iltapäivällä kokeilut laittamalla asennuspaikaksi "vasemmalla". Ainakin tässä illan mittaan lämpöä tuntuu tulevan vähän enemmän sinne päin taloa, minne pitääkin.

Kiitos kaikille kommentteja ja neuvoja antaneille. Jatkan eri asetusten kokeilua, kyllä se optimaalisin kombinaatio vielä löytyy.
 

pamppu

Vakionaama
Joo, olen käyttänyt B-asetusta, koska manuaalissa on sanottu, että lattialämmitystaloihin A tai B.
Meinasin lähinnä tuota B nappia. Jos tuo B-käyrä olis nollakelissä ehkä jossain 30 asteen alla, niin B-napin kaks napsua vetää sitä 8 astetta alas, eli 20 asteen paikkeille. eli siis kiinni, kuten valosta voi päätellä. Siellä kannen alla voi toki olla joku alaraja asetettu. Se säätö on melko äkkinäinen, ite kun aikanaan säädin, niin ei tarvinnu ku kattoa vihaisesti päin, niin jo oli lattialämpö aivan sekaisin.
 

Sukke

Jäsen
Sisäyksikkö puhaltaa huonosti 'vasemmalle' tai 'oikealle'.
Olin tässä uskossa aiemmin, mutta ainakin Toshiba Premiumin ilmansuuntaus toimii oikein hyvin, lämpö kulkeutuu hienosti noin 9 m päähän (sivuttaissiirtymää noin 5 m). Toimi jopa niin hyvin, että jouduin vähentämään suuntausta sivulle, ettei "pumppuhuone" viilene.
 

PKM

Jäsen
Joo, toinen kokeilupäivä menossa, eli kaikki säädöt laitettu oikealle puhallukseen, niin kyllä paremmin tuntuu ilma kulkevan oikeisiin paikkoin.
 

PKM

Jäsen
Onko kenelläkään suositella hyvää ammattilaista Joensuun alueella, jolta voisi tilata palveluna Ouman EH-80 lattialämmityksen ja tämän Mitsubishi LN 35 säätöjen yhteensovittamisen?
 

Jolberious

Vakionaama
1. säädät vaikkapa näin alkuun oumanista vakiolämmön, vaikka 23-25astetta, jotta vesi kiertää ja lattia pysyy "mukavana", loppulämpö sit tarpeen mukaan ILPillä, eli sen ohjaus +24 niin kämpässä on about 22 lämmintä tämän jälkeen
2. katso kohta 1
3. asteen huonelämpötilan nosto lisää kustannuksia n. 5%, joten turha ylilämmittäminen ei kannata. Lisäksi asumismukavuus kärsii turhaan.
Onko kenelläkään suositella hyvää ammattilaista Joensuun alueella, jolta voisi tilata palveluna Ouman EH-80 lattialämmityksen ja tämän Mitsubishi LN 35 säätöjen yhteensovittamisen?
En veloita konsultaatiopalkkiota
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Onko kenelläkään suositella hyvää ammattilaista Joensuun alueella, jolta voisi tilata palveluna Ouman EH-80 lattialämmityksen ja tämän Mitsubishi LN 35 säätöjen yhteensovittamisen?
Sinä olet se ammattilainen itse ja haet kokeilemalla parhaan säädön.
Ostopalveluna et tuota saa, menee vaan rahat.
 

Jolberious

Vakionaama
Oumanista ottaisin ehkä A-käyrän ja hienosäätö tosiaan B-säätimestä, mitä kylmemmälle sen kääntää niin sitä enemmän ilp tekee hommia. Loppulämpö sit ilpillä edelleenkin.
Millä muuten lattialämmityksen vesi lämpenee?
 

Prestige

Tulokas
Liityn hyvin samankaltaisella asialla tänne PKM:n ketjuun. 3 viikkoa sitten asennettiin Mitsun LN 25 ILP, ja meillä myös vesikiertoinen lattialämmitys. Erona PKM:n tilanteeseen että meillä on 2 kerroksinen koti, valmistunut 2001. ILP on yläkerrassa olohuoneen seinällä.
Haave minulla on että yläkerta, noin 65m2 lämpiää kokonaan ILPillä, kylppärin lattiaa lukuunottamatta. Kiertoja yläkerran jakotukista lähtee 6 ja neljässä niistä on noita huonekohtaisia termostaatteja. Yläkerrassa parkettilattiat kylppäriä lukuunottamatta. Alakerrassa l

Ensin tehtiin niin että huonekohtaiset termostaatit yläkerrassa vedettiin noin +10 lämpötilaan ja ILP +21C asetukseen. Ihan ok, yläkerrassa lattiat ei tunnu kylmältä.

1. En kyllä ole kovin varma miten kiinni nuo huonekohtaiset termostaatit nuo kierrot laittaa? Tai onko helppoa keinoa varmistua termostaattien toiminnasta? Pysähtyykö sieltä kierto tuolla hommalla kokonaan?

2. Jakotukissa ei ole mitään mistä kiertävän veden määrää voisi päätellä. Uskaltaako jakotukista vaan pyöräyttää kaikki muut paitsi kylppärin kierron yläkerrasta kiinni? Voiko siitä olla jotain haittaa? Pitäisikö kierrot esim tyhjentää ensin vedestä jotenkin? Onko väliä sulkeeko kierrot jakotukista meno vai tulopuolelta? Menopuoelta olisi tietenkin helpompi kun paluupuolella on noita termostaattien palikoita kiinni.

Alakerrasta on avoin portaikko yläkertaan, joten alakerran lattialämmityksen lämmittämä ilma siirtyy yläkertaan. Tämän hetken asetusten ongelma on ollut että alakerran lattia meinaa olla vähän viileä. Yläkerrassa lämpöä kyllä riittää. Jos yläkerran kierrot laittaisi kiinni, niin sittenhän voisi vain Oumannista kääntää alakeraan lämpöä lisää, ja voisi olla varma että sitä ei turhaan kierrä yläkerrassa.

Muita havaintoja: Olen asiasta jutellut kolmen eri putkimiehen kanssa, jotka tässä on muun remontin myötä käynyt. Kaikki sanovat että asentavat noita lattialämmityksiä. Kaikilta tullut varsin toisiinsa ristiriitaiset ohjeet siitä miten pitäisi systeemi säätää.
 

Santtu_80

Tulokas
Seurailen mielenkiinnolla. Meille asenneltiin tällä viikolla Mitsubishin LN35 ILP ja talossa vesikiertoinen lattialämmitys. Neliöitä vajaa 140 yhdessä tasossa.

Pannuhuoneessa Jäspin Tehowatti (se todellakin käyttää tehokkaasti sähköä), josta säätelin putkistoon menevän veden lämpötiloja vähän matalammaksi ja huonekohtaisista termostaateista lämpötilan kolmisen astetta alemmas kun ILPin pyynti. Pyrin pitämään kylppärissä ja khh:ssa mukavuuslämmön lattiassa vaikka tuo varmasti jonkin verran syö ILPin säästöjä. Kylppärissä ja khh:ssa ei ole erillistä termostaattia.

Käsitykseni mukaan huonekohtaiset termostaatit eivät olisi avanneet huoneissa kiertoa tänä aikana. Toki piirit voisi käydä vääntelemässä jakotukilta kokonaan kiinni, mutta kokeillaan nyt ensin näin ja tarkkaillaan vaikutusta sähkön kulutukseen.

Mietin tuota piirien kokonaan sulkemista ja sen haittoja, mutta ei kai niissä kesälläkään pitäisi kiertää vesi kun huoneissa on lämpimämpää kun termostaattiin asetettu arvo? Vai onko siellä kuitenkin koko ajan pieni virtaus...?

Ulkolämpötilat on olleet nollan vaiheilla ja vähän plussan puolella ja hyvin on lämpöä riittänyt.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Olin tässä uskossa aiemmin, mutta ainakin Toshiba Premiumin ilmansuuntaus toimii oikein hyvin, lämpö kulkeutuu hienosti noin 9 m päähän (sivuttaissiirtymää noin 5 m). Toimi jopa niin hyvin, että jouduin vähentämään suuntausta sivulle, ettei "pumppuhuone" viilene.
Mitsun LN ei pysty sivulle päin siirtämään vaakapuhallusta kuin ihan vähän. Alaspäin puhallus käntyy kyllä aika reippaasti. LN kun puhaltaa laitteen alta eikä edestä --> ei pysty paljoa kääntämään vaakapuhallusta, koska laitteesta alaspäin lähtevä puhallus ohjataan ylös- alassiivekkeillä ylöspäin, jolloin kaukana sisuksissa olevien sivuttaissiirron siivekkeiden teho romahtaa pahoin. Alaspäin puhallettettaessa pystyy siis kääntämmän enempi, vaan ilmavirta ei ylety sitten pidemmälle kämppään mitenkään.
 

oilman

The Cable Guy
Minä olen samaa säädellyt, en tosin Ilpin kanssa vaan leivinuunin.
Ouman säädetty siten, että kahdessa kauimmaisissa makkareissa termostaatit täysillä +22,5 - 23c. Nämä sitten termostaateilla rajoitettu 21,5 - 22c. Näissä makkareissa pääsääntöisesti ovet kiinni.

Oh+eteinen, yksi mh ja takkahuone termarilla n.20c, keittiön piirin virtaus säädetty n.20,5c. Näihin tiloihin sitten lämmitellään leivinuunilla lisää asteita.
Ainoa ongelma on tuo olohuone+eteinen, kun ne on termarin perässä ja uunia lämmitetään päivittäin, niin lattiat on kylmät.(laattalattiat)
Täytyy ottaa toimilaite irti termarin perästä ja säätää kierto tuon keittiön kanssa samoihin lämpöihin, niin on lattia lämpimän tuntoinen.

Säätäminen vie vain aikaa, viime talvena oli hyvä säädellä kun ei vielä talossa asuttu, sai huone kerrallaan ovet kiinni säätää ja odottaa vaikutusta.
Edellisen asukkaan jäljiltä oli virtaukset miten sattuu ja kaikki toimilaitteet väärän kätiset, termostaatit ja toimilaitteet ristissä ym. kivaa:rolleyes:

Tosiaan nyt 0-kelillä seurannut nuita kahta makkaria termarit täysin auki, niin näyttää lämpö tippuvan reilulla asteella. Ouman on juurikin sama EH-80, pitäisi vaihtaa 800B tilalle, niin saisi 0-keleille laittaa pattia käyrään..
 
Viimeksi muokattu:
Oumanissa on se haaste, että siinä ei ole suoraan lämpöasteita mitä valita. Siinä on vain 5 pykälää miinuspuolella ja 5 pluspuolella.
Maksimisäästöä ei saa oikein yhteispelillä. Jos ILPille haluaa jättää jotain oleellisempaa virkaa, pyyntöä vain alle ILPin asetuksen ja Reinot ja varsinkin ne Ainot käyttöön. Lattiaan voisi laittaa jonkin minimikiertolämpötilan, jolloin ne eivät koskaan mene aivan kylmäksi asti ja siitä sitten käyrän ja huonetermostaatin asetuksen mukaan lisälämmitystä kun se ILP ei enää jaksa. En tiedä mitenkä tuo Oumanni tuohon taipuu vai taipuuko mitenkään. Vähän suurpiirteinen aparaatti, jos ei ota numeerisia asetuksia vastaan enkä itse tuota tunne. Tiimissä (Tiimi 3000, joka on ollut suunnilleen vuosituhannen alusta myynnissä) ainakin voisi laittaa kierrolle miminiasetuksen, jolla voisi pitää lattiakierron lämpötilan helposti esim. 24 asteessa ja sitten käyrän ja huoneyksikön mukaan voisi ohjata lämmitystä lisää tarvittaessa.

Jos muuta ei voi tuon Oumannin kanssa tehdä, niin voisi laittaa suntin käsin ihan pienelleen, jotta lattiat lämpenevät vähintään siihen huonelämpötilaan jolloin ne eivät tunnu jäätävän kylmältä. Tämä ei vielä mainittavasti lämmitä, mutta kattaa ne lattian lämpöhäviöt. Sitten se varsinanainen lämmitys sillä ILPillä ja kun se ei jaksa, sitten tökkäseen sen Oumannin säätämään jolloin mittarikin lähtee iloisesti vilkuttamaan.
 

oilman

The Cable Guy
On siinä Oumanissa minimirajoitus, joka aloittajalla 20. Minulla se on 24 pesuhuoneen takia, saa aina vähän lämmintä lattiaan.
Kesällä tosin sinne menee ~32c, koska pannuhuoneessa myös 32 lämmintä ja öljykattila kuumana.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
EH-80 oumanniin saa säädettävän lämmönpudotuksen ulkoisen katkaisijan kanssa varsin halvalla ja helposti.
Se toimii hienosti ilpin kanssa, saa normaalikäyrästä haluamansa pudotuksen aina kun ilp lämmittää.
 

oilman

The Cable Guy
EH-80 oumanniin saa säädettävän lämmönpudotuksen ulkoisen katkaisijan kanssa varsin halvalla ja helposti.
Se toimii hienosti ilpin kanssa, saa normaalikäyrästä haluamansa pudotuksen aina kun ilp lämmittää.
Tässä tulee ongelma siellä minne ilppi ei lämpöä puske.
Jakotukkeihin jokaiselle piirille oma säätömoottori, niin pystyisi hifistelemään :hmm:
 

Jolberious

Vakionaama
Jakotukkeihin jokaiselle piirille oma säätömoottori, niin pystyisi hifistelemään
Jos haluaa hifistellä, niin saa säädettyä jokaisen piirin kiertoa lämpötilan perusteella, niitä kutsutaan toimilaitteiksi ja termostaateiksi ;D

Toimilaitteitahan voi ohjata myös muun tiedon perusteella kuin lämpötilan perusteella.
 
Ylös Bottom