Ilmanvaihtokoneiden laakerit

fraatti

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Tiedot näistä on pitkin ja poikin ympäri eri ketjuja. Pidetään tämä ketju pelkästään keskustelulle laakereista ja muista pyörivistä koneen osista. Editoin ensimmäiseen viestiin sitä mukaa laakereita yms jahka tietoa tulee esille enemmän. Yhdestä paikasta tiedon hakeminen on huomattavasti helpompaa.

Enervent Pandion/onnline eco XL/pingving XL
Puhallinvaihtoehto 1: EBM-papst G3G160-AC50-01 laakerin malli: SKF 6000-2Z / +28 moottori: m3g074-cf
Kuvia: https://www.dropbox.com/sh/h344xrlp7qycpd9/AACI64Pdj8yqTv00uhJhG7wGa?dl=0
Puhallinvaihtoehto 2: Ziehl-Abegg RG14S-6IP-OX.XR laakerin tarkka malli piirustusten mukaan: CE 608 MNZZSD35 M3MTLY121H (merkintä laakerissä NHB 608 Z)
keskustelua/kuvia: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,12368.msg316685.html#msg316685
Lopullinen ratkaisu: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,12368.msg322713.html#msg322713
Puhallinvaihtoehto 3(uusin): EBM-papst G3G146-HK07-11 Laakerit: SKF BB1-0872 A Italy 05b 17 189 N (ulkomitoiltaan 60:cool:
(aiempaa keskustelua/kuvia)
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,12368.msg319516.html#msg319516

Kennonpyöritysmoottori Onnline eco XL(Enervent pingving XL) (vm ~2011-2012)
moottori: panasonic m61x6g4gga
vaihde: mx6g25b
juttua: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,12368.msg314600.html#msg314600
Kennonpyöritysmoottori Pandion ACE: SPG S6I06GXCE Vaihde: s6106gxce

Enervent Pingvin eco EDE
Puhallinvaihtoehto 1: G3G146ED2306/G3G146-ED23-06 Laakeri SKF BB1-0626 EA Moottori: M3G055-CF
kuvia: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,12368.msg288448.html#msg288448
vaihto-ohje: http://users.kymp.net/p906605x/LaakerinVaihto.pdf
puhallinvaihtoehto 2(uudempi): G3G146ED1910 Moottori: M3G055-CF

Kennonpyöritysmoottori: SPG XFM605G-A20: vaihde S6DP20B1-U68

Onnline Rotor 360/Dantherm dvr 450
Kaapu R3G225-AE19-12

Nibe 410P
Kaapu R3G160-AC50-11 Puhallin EBM-papst G3G160-AC50-01 laakerin malli: SKF 6000-2Z / +28

Vallox 145 SE 3710/Vallox 150 Effect SE
Puhallin: EBM-papst G3G160-AC50-01 laakerin malli: FAG F-589190.6000 J0327 moottori: m3g074-cf

Vallox 140 Effect SE
Puhallin kaapuineen: EBM-papst R1G160ah3952 moottori: M1G074-BF

Vallox Digit SE
Laakeri: 608

Enervent LTR-3
Laakeri: NMB626Z puhallin G3G146ED2306?
Tuorein puhallinvaihtoehto: G3G146-ED19-10

Nilan EC9
Puhallin G3G146HK0711 626Z




Laakereiden hankintapaikkoja:
608 E2 SKF C3-välykset: https://www.ebay.de/itm/1-SKF-Miniaturlager-Rillenkugellager-Kugellager-E2-608-2Z-C3-8x22x7-mm/282589475001?hash=item41cba530b9:g:0-UAAOSwEetV9FpJ
608 NMB 608SSA1M2MTLY121 tiukemmat välykset: http://fi.rsdelivers.com/product/nmb/608ssa1m2mtly121/ball-bearing-608ssa1m2mtly121-8mm-id-22mm-od/0138613
608 NMB RST DDR-2280DDMTRA5P24LY121 tiukemmat välykset: http://fi.rsdelivers.com/product/nmb/ddr-2280ddmtra5p24ly121/ball-bearing-ddr-2280ddmtra5p24ly121-8mm-id-22mm/6125931
608 Hybrid: kiinanpojalta
6000 NMB 6000SSM3MTLY121 tiukemmilla välyksillä: http://fi.rsdelivers.com/product/nmb/6000ssm3mtly121/ball-bearing-6000ssm3mtly121-10mm-id-26mm-od/6126142
6000 E2 SKF C3-välykset: https://www.ebay.de/itm/1-Stk-SKF-Rillenkugellager-Kugellager-E2-6000-2Z-C3-10x26x8-mm/371852322043?epid=1905290866&hash=item56942024fb:g:0-UAAOSwEetV9FpJ
626 RST NMB DDR-1960ZZRA5P25LY121 tiukemmat välykset: http://fi.rsdelivers.com/product/nmb/ddr-1960zzra5p25ly121/radial-ball-bearing-ddr-1960zzra5p25ly121-6mm-id/6125846
626 E2 SKF C3-välykset: https://www.ebay.de/itm/1-SKF-Miniaturlager-Rillenkugellager-Kugellager-E2-626-2Z-C3-6x19x6-mm/281901160907?hash=item41a29e59cb:g:0-UAAOSwEetV9FpJ
 

Makiaho

Tulokas
Vs: Ilmanvaihtokoneiden laakerit

Avaisin Pandion ACE-mallin poistopuhaltimen G2E160-DY50-09 ja siinä on laakereina 608-Z ja 6000Z. oletan että tulopuolella on samat sisuskalut.
Pitäisi hankkia noihin vielä sopiva laakerit niin pääsisi metelistä eroon. 10v ovat pyörineet että ei paha saavutus.
Postaan tiedon kun noista AC laitteista ei ollut mitään infoa keskustelupalstoilla.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Ilmanvaihtokoneiden laakerit

Ainakin SKF :l tä on on ollut saatavana myös äänitestattua laakeria, lopputunnuksella QE6
Yleensäkin noissa kannattaa käyttää tunnettujen laakerinvalmistajien tuotteita, sillä noihin kertyy melkoset määrät käyttötunteja
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Ilmanvaihtokoneiden laakerit

EC-puhaltimien laakerit taitaa ainakin verkkokaupoissa olla täällä saamattomissa?
 

rikalart

Tulokas
Vs: Ilmanvaihtokoneiden laakerit

Vallox 110 SE
2 vuotta vanha, puhaltimet R3G146-AD19-18 joissa laakereina 2 x 608 kokoiset SKF BB1-0872. Purkaantuu nätisti muutaman ruuvin avaamalla ja laakerit muovipesissä helposti irrotettavissa. Ainoa haaste oli saada lukkorengas akselin päästä kun pihtien kärjet ei oikein natsannut.

Ja Bilteman "keraamiset" laakerit ei toimi vaikka niitä saakin illalla vaivattomasti ostettua. Karsee rallatus jo aamulla.
 

Jolah

Jäsen
Vs: Ilmanvaihtokoneiden laakerit

fraatti sanoi:
Enervent Pingvin eco EDE
Puhallinvaihtoehto 1: G3G146ED2306/G3G146-ED23-06 Laakeri SKF BB1-0626 EA Moottori: M3G055-CF
kuvia: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,12368.msg288448.html#msg288448
vaihto-ohje: http://users.kymp.net/p906605x/LaakerinVaihto.pdf
puhallinvaihtoehto 2(uudempi): G3G146ED1910 Moottori: M3G055-CF
Swegon Casa 120R mallissa on varaosakirjan mukaan tulo ja poistopuhaltimena Ebm Papstin G3G146ED2306 eli G3G146-ED23-06 ja suluissa sen perässä (R) eli juuri tuo meidän oikeakätinen. Vasen kätisessä (120L) mallissa on G3G146-ED23-56 mutta eikös näiden 06 ja 56 mallien ero ole lähinnä sen puhaltimen "kätisyys" joka vaihtuu siis koneen kätisyyden mukaan?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Ilmanvaihtokoneiden laakerit

Ilmanvaihtotekniikka sanoi:
Kyllä EC puhaltimiin saa laakereita siinä missä AC puhaltimiinkin
hyvä. Pistä linkki mistä tilaan kun avaan koneen ens viikolla
 

JoKoi

Tulokas
Laakerit, keraamiset, suunnittelemani ja ostamani( palautan) ei kokeneen jäsenen mukaan kestä niin olen SKF Keraamisia etiskelly.
Etralta löyty tuotenumero, mutta kirjautumista vaativa sivusto eikä tuotetta saatavilla.
Menee maanantaille että pääsen Specmaan ( mistä ostin teräslaakeri) kyseleen keraamisia. Toivottavasti saavat tilattua.

Etralta
10300012390
6000-2RSLTN9/HC5C3WT Urakuulalaak.4
Tuotetta ei ole saatavilla
 

fraatti

Vakionaama
Laakerit, keraamiset, suunnittelemani ja ostamani( palautan) ei kokeneen jäsenen mukaan kestä niin olen SKF Keraamisia etiskelly.
Etralta löyty tuotenumero, mutta kirjautumista vaativa sivusto eikä tuotetta saatavilla.
Menee maanantaille että pääsen Specmaan ( mistä ostin teräslaakeri) kyseleen keraamisia. Toivottavasti saavat tilattua.

Etralta
10300012390
6000-2RSLTN9/HC5C3WT Urakuulalaak.4
Tuotetta ei ole saatavilla
Itse törmäsin noihin SKF keraamisiin hiukan pienemmässä koossa ja siitä onkin juttua jossain toisessa ketjussa. Tosin hinta on sellainen että se laittaa miettimään että onko noita järkeä ostaa koska kuitenkin vielä jää riski että välys on väärä. Nuo on C3:a ja yhdet puhaltimet mistä sain välyksen itse valmistajalta oli normaalia tiukemmilla välyksillä...
Tässä esimerkkihinta ko. laakerista: https://www.amazon.co.uk/6000-2RSLTN9-HC5C3WT-SKF-Ceramic-8x26x8mm/dp/B0764FLCG2
 
Meidän kauttamme on saatavilla SKF:n keraamisia laakereita. Kokoja 626, 608, 6000, 6001, 6002 pyritään pitämään muutama hyllystä ja lisää saa tilaamalla. Tilausajat on normaalisti 1-2 vko. Me käytämme keraamisia laakereita EC koneiden laakerointeihin. Laakerit ovat kumitiivisteillä ja C3 välyksellä. Yhteydenottoa vaan jos tarvetta on. Kyllä niitä saa
 
MUH Ilmava VKL 120:ssä on tämmöinen moottori: ebm R2E140 - AL40-45 seuraavin lisämerkinnöin
230V~, 50 Hz 0,6 A 135W 1650 min 2uF, 450VDB Ins CI.B moist. prof Made in Germany
230V~, 60 Hz 0,64A 145W 1700 min 2uF 450VDB
Tuo minun koneen moottori ei välttämättä ole alkuperäinen, mutta tuommoinen siellä on ja ainakin se sinne sopii.

Pökö minua täällä valisti, että laakeri olisi 608zz. Omakohtaista kokemusta laakerista ei ole, kun hyvin ovat kestäneet. Pitää valmistautua joskus vaihtamaan.
 

Jolah

Jäsen
Vs: Ilmanvaihtokoneiden laakerit



Swegon Casa 120R mallissa on varaosakirjan mukaan tulo ja poistopuhaltimena Ebm Papstin G3G146ED2306 eli G3G146-ED23-06 ja suluissa sen perässä (R) eli juuri tuo meidän oikeakätinen. Vasen kätisessä (120L) mallissa on G3G146-ED23-56 mutta eikös näiden 06 ja 56 mallien ero ole lähinnä sen puhaltimen "kätisyys" joka vaihtuu siis koneen kätisyyden mukaan?
Vaihdetti molemmat laakerit, SKF 626 2Z. Toinen puhallin antautui yön aikana. Sain kasaan kun elektroniikan päädyn laakerit molemmissa puhaltimissa oli ehjät. Imupuolen laakereissa oli muuten ruosteista rasvaa ja jäykät pyörittää ks kuva josta pahimmat jo pyyhitty.

Nyt kiinnostaa, että mikä merkitys säteisvälyksellä on? Suurempi välys kestää kuumentumista enemmän? Ostin täältä ne perus 2Z mallit, tuolla olisi niin parempiakin esim. 626 2Z C3 GJN, olisko sopiva? https://www.tampereenlaakerikeskus.com/tuotteet.html?id=42174/226552
 

Liitteet

kotte

Hyperaktiivi
Nyt kiinnostaa, että mikä merkitys säteisvälyksellä on? Suurempi välys kestää kuumentumista enemmän?
Ainakin tässä puheena olevissa sovelluksissa pieni välys tarkoittaa tyypillisesti hiljaisuutta ja pitempää käyttöikää. Ratkaisevampaa on kuitenkin tasaisen ja riittävän (muttei liian suuren) aksiaalisen jännityksen pitäminen laakereissa soveltuvalla laakerituennalla. Tällä konstilla voi suuremman välyksen omaava laakerikin kestää ja pysyä ääneltään siedettävänä pitempään.
 

Jolah

Jäsen
Ainakin tässä puheena olevissa sovelluksissa pieni välys tarkoittaa tyypillisesti hiljaisuutta ja pitempää käyttöikää. Ratkaisevampaa on kuitenkin tasaisen ja riittävän (muttei liian suuren) aksiaalisen jännityksen pitäminen laakereissa soveltuvalla laakerituennalla. Tällä konstilla voi suuremman välyksen omaava laakerikin kestää ja pysyä ääneltään siedettävänä pitempään.
Ok kiitos tiedosta. Tällä perusteella siis 626 C2 LHT23

Vähän hämää, että alkuperäinen laakeri ollut erilainen kuin SKF 626 2Z malli, liitteen kuvassa vasemmalla alkuperäinen.

Ulkonäöllisesti alkuperäistä vastaisi https://www.tampereenlaakerikeskus.com/tuotteet.html?id=42174/1350 mutta onko keskiön koolla mitään merkitystä?

Edit: Sitten löytyi vielä tämmönen vaihtoehto... Menejatiedä: https://www.tampereenlaakerikeskus.com/tuotteet.html?id=42174/466080
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Tapasin tuossa kahdenlaisia laakereita:

Nuo F&D Bearing tekeleet on valmistettu Kiinassa, maksoivat 60 s/kpl, muoviset suojukset
NSK:n merkkiset on valmistettu Indonesiassa ja ne maksoivat 1,5 €/kpl, metalliset suojukset

Mahtaisikohan noita NSK -merkkisiä kannattaa laittaa sitten jos aika jättää nykyisistä vai soveltuvatko vain sormispinneihin? Niissä näkyy olevan nämä samat koot.

60554
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Noita zz eli peltisillä pölysuojilla olevia oli vanhemmissa koneissa tehtaalla laitettu. Itse laittaisin sellaiset, taitaa pyöriäkin kevyemmin kuin 2rs versiot.
608 sopii myös rullaluisten pyöriin, jos semmoiset omistaa.
 

Borat

Tulokas
ZZ (eli 2Z)-laakerit ovat oikeat laakerit pienten IV-koneiden puhaltimiin.

C3-laakereissa on liian suuri säteisvälys, jonka vuoksi ne pitävät enemmän ääntä. C3-laakereita käytetään yleensä silloin, kun laakerin kiinnitys akseliin tai laakeripesään on tiukka. Pienissä puhaltimissa kiinnitys on löysä (laakerin voi irroittaa sormivoimilla), joten normaali säteisvälys on paras.

RS-laakereiden kumisuojat aiheuttavat vain turhaa kitkaa eli laakerin kuumenemista.

Erikoisrasvoista on vain vähän tai ei mitään hyötyä matalilla kierrosnopeuksilla (alle 2000 rpm) ja lämpötiloilla.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Vakionaama
Keraamisista laakereista ei käsittääkseni ole hyötyä DC-puhaltimissa.
Käsitys on väärä koska kaikista uusista puhaltimista sellaiset löytyy. Tuolla ketjussa tuosta eteenpäin omasta puhaltimien suolestamisesta kuvia itse laakereista ja muutu mutuilua.

Itse välyksistä, olen yhden puhaltimen alkuperäisen laakerin mallin saanut puhaltimen valmistajan piirustuksista käsiini ja siinä välys oli normaalia tiukempi.
C3:a käytetään usein sähkömoottoreissa ja jonkun tekstin perusteella siksi että muuten laakeri narahtaisi kiinni roottorin nopeamman lämpenemisen takia käynnityksessä. Lämpöneekö bldc moottorin staattori samalla tavalla? Lähinnä ajatellen sitä että voiko siinä olla syy miksi välykset ainakin tuossa yhdessä laakerissa oli pienemmät. Toki ääni ja värinät pitäisivät myös olla pienemmät pienemmillä välyksillä.

 

jk_single

Jäsen
Tälläiset tuli tänään tilattua Tampereelta Nibe 410:iin kun Motonetin pilipali laakereilla piti outoa ajottaista mörinää (tuli ja meni tasasin välein, välillä melkein äänetön) ja FAG C3sten kanssa jatkuvaa rallatusta.

6000 ZZ CM

1567594302224.png
 

Borat

Tulokas
Käsitys on väärä koska kaikista uusista puhaltimista sellaiset löytyy.
Taidat olla oikeassa tuossa. En tiedä, mistä olen moiseen käsitykseen päätynyt.

Olipa hyvä, että tuli puheeksi, koska pitäisi ostaa uusi puhallin kiertoilmalämmityskoneeseen ja olen pitkään arponut EC:n ja AC:n välillä. Uusi EC-puhallin maksaisi 800e ja käytetty AC alle 50e. EC-puhaltimella saisi selvää säästöä sähkölaskuun, mutta elektroniikan toimintavarmuus arveluttaa ja nyt vielä tämä, että laakeritkin pitää olla jotain erikoismallia.

Välillä tuntuu, että ikkunatuuletus on way to go.
 

kotte

Hyperaktiivi
Tai sitten painovoimainen ilmanvaihto, jota autetaan kesäaikaan korvausilmaventtiileihin integroiduilla laitetuulettimilla. Jostakin syystä tuollaisten muoviholkkiliukulaakerit tms. kestävät useimmiten vuodesta toiseen äänettöminä (kaiketi pienen tehon, kevyen roottorin ja kuulien puutteen takia). Toki häiriöääntä aiheuttavia kappalekohtaisia virkojakin voi olla (mutta vikaantunut laite on helppo ja halpa korvata uudella).
 

jk_single

Jäsen
Tälläiset tuli tänään tilattua Tampereelta Nibe 410:iin kun Motonetin pilipali laakereilla piti outoa ajottaista mörinää (tuli ja meni tasasin välein, välillä melkein äänetön) ja FAG C3sten kanssa jatkuvaa rallatusta.

6000 ZZ CM

katso liitettä 60753
En muista että Niben flekti olisi ikinä ollut näin hijainen, Koyon normi C3 laakerit pitivät kyllä aikoinaan enemmän ulinaa
 
Ylös Bottom