ILP päällä koko ajan?

toope2.0

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Tämä on varmaan käyty täällä läpi jo moneen kertaan, en vain onnistunut löytämään sopivaa hakusanaa... Olen ymmärtänyt, että ILPiä kannattaa pitää päällä koko ajan, vaikka lämmitystarvetta olisi vain osaksi päivää. Perustuuko tämä sähkön säästöön, laitteen kestävyyteen vai mihin? Näin syksysäällä olen ajastanut laitteen siten, että se lämmittää aamuyöstä halvalla yösähköllä täydellä puhalluksella aamuun saakka ja kytkee itsensä pois päältä päiväksi. Pumppu on siis päällä vain 4-5 tuntia päivässä. Säästääkö tällä sähköä vai kuluttaako jatkuva sammuttelu ja käynnistely ehkä enemmän?

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Jos lämmitystarvetta ei ole, niin pumppu joka tapauksessa sammuttaa itse kompressorinsa. Helposti menee katkokäynnille, jossa käy lyhyitä jaksoja ja taas menee "lepotilaan". Tässä mielessä mainitsemasi tapa ajastaa päiväksi pois päältä on ihan hyvä tai jopa parempi kuin antaa pumpun käydä katkokäyntiä koko päivän. Tuolla sammuttamisen välttämisellä viitattaneen enemmän pakkaskauden käyttöön. Yleinen käsitys on ollut, että tuolloin ei kannata lyhyiden huippupakkaspiikkien ajaksi sammuttaa, vaan antaa pumpun vain käydä läpi talven.

Näin syksysäällä olen ajastanut laitteen siten, että se lämmittää aamuyöstä halvalla yösähköllä täydellä puhalluksella aamuun saakka ja kytkee itsensä pois päältä päiväksi.
Kannattaa ainakin muistaa, että COP on huonompi yöllä, kun ilman lämpötila on keskimäärin alhaisempi. Itse olen käyttänyt VILPiä aivan päin vastoin eli päivisin. Vaikea sanoa, kumpi on kokonaisuudessaan edullisinta. Vero ja usein siirtokin tuppaa olemaan saman verran / kWh, energian hinta voi joustaa enemmän.

ILP toimii parhaiten lähellä minimikuormaa. Suurella teholla COP on paljon heikompi kuin pienellä kuormalla. Tällä perusteella epäilen vahvasti valintasi kannattavuutta.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Näihin valintoihin tosiaan vaikuttaa sähkösoppari aika vahvasti. Minulla on nykyään kiinteähintainen sähkö - mutta siirto maksaa yöllä alle 2snt/kWh. Niinpä suosin yötä auton latauksessa ja sellaisissa. Täytyypä tutkia onko käyttöveden lämmitys tarpeeksi (aamu)yöpainoista jotta aamusta on mahdollisimman kuumaa tankissa.. kalliimpi siirto vaihtuu 7 aikaan.

toope2.0

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Kiitos vastauksista! Meillä on pörssisähkö, ja yösiirron hinta on rapiat 50% päiväsiirrosta, joten jatkan valitsemallani tiellä ainakin näillä lämpötiloilla.

Ylös Bottom