Ilpin (Aiwa) asentelua - juttua kartioista ja tyhjiöpumpuista

kotte

Hyperaktiivi
Tuolla ultimatemarketin yksivaiheisella tyhjiöpumpulla nyt et muutenkaan pakkaskelillä saa tyhjiöityä, joten aika hankalaksi menee noilla työkaluilla. Jos sinulla olisi kaksivaiheinen pumppu, niin toivoa ehkä olisi. Noiden työkalujen kanssa saisit lämmitellä ulkona kulkevaa putkiosuutta sen verta että se on plussalla.
Ei noiden yksi- ja kaksivaiheisten tyhjiöintikyvyssä välttämättä ratkaisevan suurta eroa ole. Sen sijaan yksivaiheinen hyytyy, jos poistettavaa kosteutta tai muuta mönjää on putkissa paljon, kun tyhjiöpumpun öljy kontaminoituu. Ensimmäisen pumppuasteen tärkein tehtävä on pitää jälkimmäisen pumppuasteen öljy kunnossa päästämällä väliin puhdasta ilmaa ulkoa, jotta tuo toinen aste i) poistaa toisen asteen öljyn kontaminaation suhteellisen syvällä tyhjiöllä poistoaukosta käsin ja ii) pitää omankin öljyn riittävän puhtaana huutelemalla sitä syvähkön alipaineen höyrynpaineita alentaneella ilmavirralla. MItä suurempi on kylmäpiirin tilavuus tai mitä enemmän siellä on epäpuhtauksia, sitä tärkeämmäksi tuo muodostuu. Kyllä yksivaiheinenkin pumppu pysty vetämään normaalin ilppipiirin tyhjiöön, joka vastaa jotakin -40oC veden höyrynpainetta (olen mitannut itsekin elektronisella tyhjiömittarilla), kunhan putkisto on alun perin puhdas eikä sinne ole kertynyt kosteutta sisätiloista käsin tai vaikkapa kovajuotoksista (eli suojaukset, suojakaasuhuuhtelut ja vastaavat on hoidettu kunnolla).
 

repomies

Hyperaktiivi
Oletko todella päässyt valmistajien lupaamaan 0,2mbar tyhjiöön asti? Minä en ole päässyt edes lähelle, ihan hetkellisesti ennen öljyn lämpenemistä olen päässyt 0,6mbar lukemaan. Tuo siis pelkkää mittaria tyhjiöimällä, tyhjiöpumpulla johon on jätetty vain imunippa ilman mitään haaroja.. Mitä öljyä oikein käytät?
 

5epi

Jäsen
Siinä pumpussa lukee 25 micron ja eikös se tee 0,033mbar ?
Kyllä se jonnekkin sinne menee. mutta tässä nyt tulee jo mittalaitteen tarkkuus ongelmaksi.
Öljynä on vielä sitä pumpun mukana tullutta öljyä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Siinä pumpussa lukee 25 micron ja eikös se tee 0,033mbar ?
Kyllä se jonnekkin sinne menee. mutta tässä nyt tulee jo mittalaitteen tarkkuus ongelmaksi.
Öljynä on vielä sitä pumpun mukana tullutta öljyä.
Tuo on normaali/hyvä 2-vaihepumpun lukema tuoreilla öljyillä.

Kotte tuossa yllä väitti että yksivaiheisella pumpulla pääsisi -40C höyrystymislämpötiloihin. Minä en pääse, vaikka perustemput jotka on tehtävissä, on tehty.
 

kotte

Hyperaktiivi
Oletko todella päässyt valmistajien lupaamaan 0,2mbar tyhjiöön asti? Minä en ole päässyt edes lähelle, ihan hetkellisesti ennen öljyn lämpenemistä olen päässyt 0,6mbar lukemaan. Tuo siis pelkkää mittaria tyhjiöimällä, tyhjiöpumpulla johon on jätetty vain imunippa ilman mitään haaroja.. Mitä öljyä oikein käytät?
En, mutta onko väliäkään? Veden kiehumapiste on 0,6 mbarin paineessa -26oC ja 0,2 mbarin paineessa -35oC, joten ei tuo ero maailmaa kaada. Olen kylläkin kokeillut kahden yksivaiheisen pumpun kytkemistä sarjaan niin, että välissä on huokoisen hiukan ilmaa läpäisevän pinnan muodostama venttiili, jollainen periaatteessa toimii kuin kaksivaiheinen pumppu ja jolla systemaattisesti pääsee yksivaihepumpun rajatyhjiötä alemmas myös tapauksissa, joissa öljy on saastunut esimerkiksi etanolihöyryjen takia ensin niin huonoksi, että yksivaihepumpulla jäätäisiin millibaarien luokkaan parhaimmillaan.
 

pelzi_

Vakionaama
Kyllä sen pumpun on päästävä selvästi alle halutun loppupaineen tai ahtaiden letkujen ja schraderin kautta ei tule valmista ikinä.

Paine on myös saatava selvästi alle ympäristön lämpötilaa vastaavan kiehumispisteen tai muuten siellä tyhjiössä oleva jää sublimoituu äärettömän hitaasti koska siihen siirtyy säteilemällä muutenkin lämpöä hyvin hitaasti.
 

kotte

Hyperaktiivi
Kyllä sen pumpun on päästävä selvästi alle halutun loppupaineen tai ahtaiden letkujen ja schraderin kautta ei tule valmista ikinä.

Paine on myös saatava selvästi alle ympäristön lämpötilaa vastaavan kiehumispisteen tai muuten siellä tyhjiössä oleva jää sublimoituu äärettömän hitaasti koska siihen siirtyy säteilemällä muutenkin lämpöä hyvin hitaasti.
Vähintään yhtä oleellista on huuhdella putkistoa muutamaan kertaa kuivalla kaasulla, kuten typellä ja tyhjiöidä uudelleen joka välissä. Vesihöyry ja muut vieraat kaasut on saatava sieltä pois eivätkä nuo tule hyvin, kun putkisto jää täyteen tuota moskaa vaikkakin pienessä paineessa. Teoriassa toki typpikin pitäisi lopuksi saada pois, mikä ei onnistu kuin päästämällä putkistoon joitakin gramman osia ao. kylmäainetta. Myönnän kyllä, että äärimmäisen hyvällä tyhjiöpumpulla voi paremmin luistaa tuosta huuhteluproseduurista.
 

5epi

Jäsen
Piti oikein varmuudeksi käydä testaamassa ja muutin varuiksi yksikön microneiksi, ettei tule mitään käännöskukkasta...
27 micronia oli aluksi ja kun pumppu lämpesi alkoi 30-35 micronin jälillä vaihtelemaan.
Tallissa on melko viileää, anturin mukaan +10.
 

repomies

Hyperaktiivi
Tuo 30-35 micronia on tosi hyvä mielestäni, jos vanhoilla alkuperäisillä öljyillä imet. Tuon parempaa en itse kaipaisi. Taidan investoida kaksivaiheiseen piakkoin.
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
En pysty sanomaan, mikä olisi hyvä, mutta Amazonillehan voi aina palauttaa. Paluu postit joutuu kyllä itse maksamaan. Nuo arvostelut/tähdet on yleensä aika kohdallaan. Jos hyvät arvostelut niin kyllä se jotain kertoo. Jos kaksivaiheisen haluat niin tämän alta: https://www.amazon.de/s?k=2+stage+vacuum+pump&sprefix=Stage+Vacuum+Pump,aps,115&ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_2_17
Paljon näkyy olevan ostettuna BACOENG brändillä olevia pumppuja. Ei sano mitään, mutta aika hyviä arvosteluita.

Tämä voisi olla ok, mutta onko hinta jo liian kallis? https://www.amazon.de/-/en/Vacuum-Including-Assembly-Suitable-Pressure/dp/B07PNJPXR8/ref=sr_1_38?keywords=2+stufige+vakuumpumpe&qid=1642971451&sprefix=Stage+Vacuum+Pump,aps,115&sr=8-38
Tämän pumpun myyjän arvostelut, voi myös katsoa: https://www.amazon.de/-/en/sp?marke...R9&seller=A1QC9SRD2B68SX&ref=dp_merchant_link
 
Viimeksi muokattu:

mazottaja

Aktiivinen jäsen
Hoitusko näillä homma ja saisko autoon tarvittaessa lisättyä kylmä ainetta.
Vaikka niitä pullo kaasuja mitä myydään tee se itse ja säästä miehille.
Pumpussa oleellinen oltava 2 stage versio ?
Merkillä niin taida väliä olla.
 

Liitteet

  • Screenshot_2022-01-24-08-12-38-220_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2022-01-24-08-12-38-220_com.android.chrome.jpg
    46,3 KB · Katsottu: 24
  • Screenshot_2022-01-24-08-11-43-957_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2022-01-24-08-11-43-957_com.android.chrome.jpg
    52,8 KB · Katsottu: 24
Viimeksi muokattu:

mazottaja

Aktiivinen jäsen
Tuo motonetista ostamani putken pään levitin vaikka kuin yrittää keskitellä niin näyttää että kyllä se sitä levittää vähän miten sattuu. Lämpöäkin kokeilin. Pitänekö vielä lämmittää enemmän. Millaisia putken pään levittelijöita ammatti ukot käytätte. Onnistuuko päät kertaheitolla. Pitäskö siihenkin vähän sijoittaa. Onninen möi jotakin. Pitää katsoa millainen ja mitä se suomessa maksaa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Jos laippatyökalua tarkoitat, niin vaikka tuolta:


Innoair myy samasta vähän tarkemmin koneistettua versiota noin satasella. Innoairin myymä versio on hyvä, mutta toki senkin kanssa putken päästä tulee olla jäysteet poistettu ja työkalun kartio öljytty kompressoriöljyllä tai nylogilla.

Putken pään levitin on sitten eri työkalu. Sitä käytetään kovajuotosten tekoon, jotta putket saadaan sisäkkäin.
 

mazottaja

Aktiivinen jäsen
Jos laippatyökalua tarkoitat, niin vaikka tuolta:


Innoair myy samasta vähän tarkemmin koneistettua versiota noin satasella. Innoairin myymä versio on hyvä, mutta toki senkin kanssa putken päästä tulee olla jäysteet poistettu ja työkalun kartio öljytty kompressoriöljyllä tai nylogilla.

Putken pään levitin on sitten eri työkalu. Sitä käytetään kovajuotosten tekoon, jotta putket saadaan sisäkkäin.

Kompressori öljyä, muu ei käy ?
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
Hoitusko näillä homma ja saisko autoon tarvittaessa lisättyä kylmä ainetta.
Vaikka niitä pullo kaasuja mitä myydään tee se itse ja säästä miehille.
Pumpussa oleellinen oltava 2 stage versio ?
Merkillä niin taida väliä olla.

Tarkista ainakin, että liittimet sopii siihen ILP:iin. Se kai on kuitenkin se tärkein? Oliko tuossa hana mukana?
 

mazottaja

Aktiivinen jäsen
Tämäkin työkalu eikö toimis. Ahlsell myy 75 e alennus normi hinta satasen. Pariin päivään hyvinkäältä tulis.
Monireikänen
CPS,IMPERIAL

Kuvaus: "3/16", 1/4", 5/16", 3/8", 1/2", 5/8""
 

Liitteet

  • IMG_20220124_114845.jpg
    IMG_20220124_114845.jpg
    27,4 KB · Katsottu: 20

mazottaja

Aktiivinen jäsen
Tarkista ainakin, että liittimet sopii siihen ILP:iin. Se kai on kuitenkin se tärkein? Oliko tuossa hana mukana?
2 eri setti tarjolla. Hinnan ero muutama kymppi. Punaisessa sarjassa olis sray pullosta kylmäaineen lisäys autoon tai vaikka pyöräkoneeseen. Kiinalaisetkin täyttävät pyöräkoneen ilmastoinnin pulloilla Olivat vaan jättäneet mun kohalla täyttämättä. No suomessa täytettiin...
 

Liitteet

  • IMG_20220124_115736.jpg
    IMG_20220124_115736.jpg
    72,8 KB · Katsottu: 18
  • IMG_20220124_115709.jpg
    IMG_20220124_115709.jpg
    66,1 KB · Katsottu: 18
  • IMG_20220124_115648.jpg
    IMG_20220124_115648.jpg
    59,1 KB · Katsottu: 19

repomies

Hyperaktiivi

pelzi_

Vakionaama
Autoissa on noi liitin-adapterit. Niihin menee 1/4" letku ja R410a/R32 menee 5/16". Sama sarja ei oikein suoraan sovi molempiin jos ei sisällä myös 5/16" letkunpäätä / sovitinta.

jne.

Itse käytän 1/4" letkuja ja näitä painimia. Mahdollistaa mm. mittariosaston tyhjiöinnin / vuototestauksen ennen schraderin avaamista. Samaten painekokeen teko helpottuu koska mittaristoon voi laittaa pullosta saman paineen - 1bar mitä oli eilen, ennen painimen avausta, jolloin heitto on todella pieni kun ei tule enää letkun tilavuutta laskua eikä liitintä kiertäessä voi "sihahtaa" ja samaten tyhjiöinnin lopussa voi sulkea schraderin jolloin kylmäainetta ei mene letkuun ja sihise irrottaessa (tämä on parempi kuin riski ilman päästämisestä tyhjiöön).

Lisäksi tarvitaan hana ja haara ja tyhjiömittari, joka helpoiten on se "core tool" ja sen on oltava laadukas ettei se vuoda. Halvan ostin ja en ole pahemmin käyttänyt, toki se vuotavan coren vaihtoon toimisi pienine vuotoineen, tyhjiöön ei.


Huom. 5/16" versiossa mittarin yhde on myös 5/16" -> tarttee adapterin että tyhjiömittari sopii. Esim. toinen yllä oleva painin.

Ilppien kanssa en aina poista schraderia, jolloin käytettäisiin 5/16" mallia suoraan koneeseen, vaan laitan 1/4" mallin schrader-painimeen (yllä) ja käytän tätä kalua vain sulkuna + haarana tyhjiömittarille. Eli periaatteessa pelkkä 1/4" malli voisi olla kätsympi. Mittarikin sopii suoraan 1/4" sivuyhteeseen.


Tän tyyppinen tyhjiömittari joka menee suoraan core tooliin on hyvä, jos välissä on letku se aina vuotaa. Eli jos mittarissa on urosliitin, tarvitaan väliin naaras-naara- metalliputki, itsellä se oli pitkään kupariputki jossa 1/4" kartiot ja kiinteästi kiinni mittarissa ja core toolissa, nykyisin on vanhan letkun päässä olleet kumitiivisteelliset liittimet ja letkun tilalle juotettu kupariputki. Tällaiset putket saa toki myös valmiina tyhjiömittarille tarkoitettuna, maksamalla taas yhdet rahdit ja odottelemalla.
 

repomies

Hyperaktiivi
Nuo Pelzin listaamat on sitten paremman pään työkaluja, halvempiakin löytyy.. mutta pitääkö halvemmat tyhjiötä ja irtoaako halvalla schraderin poistotyökalulla schrader, onkin kokonaan toinen juttu. Ainakin minulla on kinkkiversioiden kanssa ollut hankaluuksia saada se schrader tulemaan ulos. Venttiili kiertyy toki auki, mutta työkalu irtoaa schraderin päästä luvattoman helposti, ja siihen irti kierretyn venttiilin onkimiseen kyllästyy varsin pian.
 

pelzi_

Vakionaama
Ja toki jos on pihi, ja omistaa jo mittarisarjan tms. jolla pumpun voi sulkea niin periaatteessa toi 5/16" - 1/4" painin, tällainen: https://www.ebay.com/itm/294610348526 ja tyhjiömittari vie pitkälle. Pumpun vaihtoakin kannattaa arvioida, kun näkee imeekö se. Uutta en ostaisi jos ei ole mittaria kourassa, menee palautusoikeus ohi ennenkö tietää imeekö se lainkaan.
 

pelzi_

Vakionaama
Juu, Yellow Jacketissa se core pysyy, ja työkalu ei myöskään vuoda. Halvemmista tuli lähinnä vitutusta.

Noi 1/4" - 5/16" adapterit ei ole halvimpia eikä kalleimpia. Mutta ne on toimineet.

Teston mittari on myös hinnaltaan aika hyvä, paljoa halvemmaksi ei pääse.
 

pelzi_

Vakionaama
Paitsi että ilman oikeaa tyhjiömittaria ei ole mitään tietoa siitä onko systeemissä pieni vuoto tai öljy märkää tai muusta syystä paine jäänyt niin korkeaksi että tyhjiöinti on ollut lähinnä teatteria, jonka tulos on ihan sama kuin sen parjatun "etelän maiden huuhtelun" eli vain ilmat on saatu pois, muttei sitä seinämiin adsorboitunutta kosteutta. Tämä toki, kuten havaittua, riittää monille ja niin asennettuja lienee suurin osa ilp-ammattilaisten koneista. Kun putket on tehtaalla kuivattu ja tulpattuna koko ajan, myös kun rullalta on katkaistu putkea on päät litattu oikeasti kunnolla umpeen eikä vaan vähän sinne päin ja yht. asennuksen aikana putken päät on auki alle 15min, tämä riittää hienosti kunhan varmasti ei ole kosteutta päätynyt mukaan (lähde: Danfossin ohje jääkaappien valmistajille vuosien takaa, jossa puhuttiin uunissa kuivattujen osien kasaamisesta kylmäpiiriksi oikein niin ettei ne pääse kastumaan)

Tehtaalla kuivaus yli 100-asteisella kuivalla ilmalla tekee öljyttömistä putkista (ja uudesta sisäyksiköstä) niin kuivat, ettei pumppaamalla siihen tasoon niin vaan edes pääse -> yksivaiheisella pumpullakin aika varmasti tässä tilanteessa päästään tarpeeksi alas, kuten sillä kylmäine-huuhtelullakin.

Jos taas putkiin on päässyt vettä, niin sen saaminen pois vie kauan, koska se leviää seinämiin, adsorboituu ja sen vapautuminen seinämistä vie kauan ja vaatii matalamman paineen kuin pelkkä veden keittäminen. Perusarkifysiikan vastaisesti vaikuttaa olevan, että se seinämiin adsorboitunut kaasu kuitenkin vapautuu hanakammin huuhteluun kuin tyhiöintiin - ilmeisesti tällöin vesihöyryn osapaine on kuivassa kaasussa matalampi kuin mihin tyhjiöpumppu pystyy, ja kaasumolekyylit sitten puskee sitä vesihöyryä pumpun läpi pihalle eikä se jää tiivistymään ja haihtumaan jokaisella pumpun kierroksella.

Siispä yksivaiheisella voi ihan hyvin asentaa kun omistaa tyhjiömittarin. Jos paine ei joskus laske, pitää sitten vaikka lainata 2-vaiheinen pumppu tai tehdä noita suojakaasu-huuhteluita, yleisesti annettu ohje "triple evacuation" yksivaihepumpuilla sisältää 2 huuhtelua typellä. Harrasteasennuksissa voi tehdä useampiakin huuhteluit, aikaahan on rajattomasti. Tullaan vaan taas siihen että se Albee typpikoeponnistuspullokin maksaa, vaikka se onkin laskenut hintaa päästä hommiin sisään kun pelkkä typpipullon 1-50bar paineregulaattori maksaa lähes yhtä paljon kuin se Albeen pullo. Itse näen asian kuitenkin niin että vaikka kuluu rahaa asioiden oikein tekoon enemmän kuin virallinen asennuspalvelu, niin vastineeksi saa oikein tehdyn asennuksen ja sen saaminen maksamalla palvelusta on arpapeliä.

Ja sillä schrader-painimella vältetään tuo letkun irrottamisen ongelma. Painin vapaaksi, hanat auki, ja sitten voi letkun poistaa eikä sieltä sihahda mitään. Ennen hanojen avausta en poista letkua vaikka schrader onkin kiinni, koska joskus schraderin jousi on kuoleentunut ja silloin schrader ei pidä tyhjiötä vasten ja imee ilmat sisään, mutta kun systeemissä on paine, se painaa sen kyllä kiinni.

Itse laitan kyllä myös hatut momenttiavaimella, mutta jokainen tavallaan.
 
Viimeksi muokattu:

r290

Aktiivinen jäsen
Muistelen,että kun aikoinaan R32 ILPit tuli markkinoille,venttiileissä oli "vääräkierteiset" (eli LH-lefthand) yhteet
verrattuna R410a- ILPpeihin (=RH).

Mikä tilanne on nykyisin eli onko sekaantumisen riskiä eri brändien kesken?
 

pelzi_

Vakionaama
Koneissa liitännät on samat kuin R410a:ssa, mutta kylmäainepullossa voi olla erit ja vääräkierteiset. R32:n vuoksi tyhjiöpumput on nykyisin räjähdysturvallisempia eli ei taida olla mekaanista keskipakokytkintä. Ulkona käyttäessä tämä on melkoisen irrelevanttia.
 

repomies

Hyperaktiivi
Koneissa liitännät on samat kuin R410a:ssa, mutta kylmäainepullossa voi olla erit ja vääräkierteiset. R32:n vuoksi tyhjiöpumput on nykyisin räjähdysturvallisempia eli ei taida olla mekaanista keskipakokytkintä. Ulkona käyttäessä tämä on melkoisen irrelevanttia.
Satutko tietämään onko tyypillistä, että noissa el-cheapo tyhjiöpumpuissa olisi mekaaninen keskipakokytkin? R410A era, ennen R32 yleistymistä..

Sen mitä youtubessa noita on purettu, niin moottori vetää suoraan mutta pumpun sisällä keskipakovoima painaa palikat vasten rumpua. Nuo palikat on voineet muuttua tässä välissä muovisemmiksi, mutta toisaalta muovi on halpaa..

Valmistajat puhuvat lähinnä kipinöistä liittyen katkaisijaan. Mikä onkin varsin loogista. "One vital tool in an engineer’s kit is a vacuum pump. However, when working on AC units that use R32 it is essential to use spark proof pumps. Designed specifically for systems where A2L/R32 gases are in use, pumps such as JAVAC’s Bulldog A2L DV spark proof, two-stage vacuum pump have a sealed, spark proof 5m power switch lead and circuit breaker – critical when dealing with the mildly flammable refrigerant. This improves engineer safety and gives peace of mind to those working with R32."
 
Viimeksi muokattu:

mazottaja

Aktiivinen jäsen
Muistelen,että kun aikoinaan R32 ILPit tuli markkinoille,venttiileissä oli "vääräkierteiset" (eli LH-lefthand) yhteet
verrattuna R410a- ILPpeihin (=RH).

Mikä tilanne on nykyisin eli onko sekaantumisen riskiä eri brändien kesken?
Aiwassa kylmäaine R32 ja normi kierteet.
Ei väärän kätiset.
 

pelzi_

Vakionaama
Satutko tietämään onko tyypillistä, että noissa el-cheapo tyhjiöpumpuissa olisi mekaaninen keskipakokytkin? R410A era, ennen R32 yleistymistä..

Sen mitä youtubessa noita on purettu, niin moottori vetää suoraan mutta pumpun sisällä keskipakovoima painaa palikat vasten rumpua. Nuo palikat on voineet muuttua tässä välissä muovisemmiksi, mutta toisaalta muovi on halpaa..

Valmistajat puhuvat lähinnä kipinöistä liittyen katkaisijaan. Mikä onkin varsin loogista. "One vital tool in an engineer’s kit is a vacuum pump. However, when working on AC units that use R32 it is essential to use spark proof pumps. Designed specifically for systems where A2L/R32 gases are in use, pumps such as JAVAC’s Bulldog A2L DV spark proof, two-stage vacuum pump have a sealed, spark proof 5m power switch lead and circuit breaker – critical when dealing with the mildly flammable refrigerant. This improves engineer safety and gives peace of mind to those working with R32."
Kyllä mulla on ollut useampi halpa joissa on keskipakokytkin nimenomaan moottorissa ja start-käämi. Ja yksi on myös hajonnut kun se prakasi. Vaihdoin sitten tilalle isomman moottorin joka yleensä jaksaa startata vain konkalla. Kerran sekin paloi, kun oli ilmeisesti sähkökatkon jälkeen jäänyt jumiin.

Value-merkkistä en ole purkanut, sitä mainostetaan R32:lle mutta on silti virtakytkin laitteen rungossa. Magneettiventtiili ei harmi kyllä auta moottorin hajoamiseen, niin pitäisi ehkä kehittää siihen vielä joku rpm-vahti jos on oikein tylsää jotta hana menee aina kiinni jos pumppu ei tosiasiassa käy.
 

mazottaja

Aktiivinen jäsen
Hyvännäköinen työkalu. Luulis tällä liitoksien onnistuvan. Täytyy tänään harjoitella.
 

Liitteet

  • IMG_20220126_204840.jpg
    IMG_20220126_204840.jpg
    89,7 KB · Katsottu: 60

repomies

Hyperaktiivi
Sinänsä ihan hyvä että työkaluistakin keskustellaan, varmaan ihan ok aihe niille joita asennukset yhtään kiinnostavat. Mutta voisihan nämä johonkin työkaluketjuun siirtää, eihän tämä tähän oikein kuulu.

Tilasin halvimman kaksivaiheisen tyhjiöpumpun jonka löysin, ja se oli justiinsa sellainen miksi pelzi sen kuvaili. Ei painekelloa, ei solenoidia, ei R32-leimoja, mekaaninen keskipakokytkin, aneemisen näköiset muovitulpat ja kaiken kukkuraksi joku ihan omituinen kierre toisessa yhteessä. Omat messinkitulpat eivät sovi, koska kierre on jotenkin nousultaan eri. Koko on oikea, vähän kiertyy, mutta siihen jää. Tasoitellut hampaat tuossa kierteessä. Noh, muovitulpan voimin sitten, niin kauan kuin se kestää.

Löin sisään öljyt avaamattomasta kannusta ja testasin, tulos oli 17 micronia hetkellisesti. Omat työkalut vuotaa niin paljon ettei se pysy sulun takana sekuntiakaan, mutta onhan tuo kuitenkin pumpun osalta huomattavan hyvä tulos verrattuna ultimatemarketin yksivaihepumppuun. Pitänee antaa ultin pumpulle viimeinen voitelu ja katsoa mihin se pystyy tuoreilla öljyillä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Muovitulppa on ok kun lisää sinne itse O-renkaan.
Tämä oli joku deluxe-malli, O-rengas kuului varusteluun.

Kylläpä teki ison eron Wigam K1L Ultimatemarketin 1-stage-wonderiin. Toki tiedossa oli että tuore ja hyvä tyhjiöpumppuöljy helpottaa hommaa, mutta enpä olisi uskonut näkeväni alle 60 micronin käväissyttä lukemaa mittarissa. Epäilin jo että mittari hajosi, mutta kun pascaleinakin lukema käväisi seitsemällä alkavana, niin uskottava kai se on. Toki öljyn lämmettyä tuo mittarin lukema heikkeni jonnekin vähän vajaaseen sataan microniin, mutta onhan tuokin ihan ok tuommoisella perustyhjiöpumpulla. Ihan soiva peli se on.

Nyt kun myyntipuhe on pidetty niin jos joku haluaa hakea tuon "viimeisen voitelun" saaneen Ultimatemarketin ihmeen pois nurkistani, niin hp on 50€ Pirkkalasta noudettuna. Testatakin saa, valuen vmv-1 löytyy siihen, sikaa ei tartte ostaa säkissä.
 
Ylös Bottom