ILPin kuivain suodatin

MrCabin

Aktiivinen jäsen
Yritin etsiä näin vuoden vaihtuessa jos löytyisi yhtään keskustelu ketjua ILPin kuivain suodattimesta, mutta ei oikein löytynyt paljon aiheesta mainintoja.

Heitän tähän siis kysymyksen löytyykö ILPeistä kuivain suodatinta varsinkaan alle 1,000€ malleista?

Tämä liittyy jonkin verran viikko sitten aloittamaani keskusteluun tyhjiöinnistä - ne kun liittyvät toisiinsa ajatellen kosteuden poistamista järjestelmästä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Aiempaa juttua aiheiseen liittyen

Tifo

Vakionaama
Yritin etsiä näin vuoden vaihtuessa jos löytyisi yhtään keskustelu ketjua ILPin kuivain suodattimesta, mutta ei oikein löytynyt paljon aiheesta mainintoja.

Heitän tähän siis kysymyksen löytyykö ILPeistä kuivain suodatinta varsinkaan alle 1,000€ malleista?

Tämä liittyy jonkin verran viikko sitten aloittamaani keskusteluun tyhjiöinnistä - ne kun liittyvät toisiinsa ajatellen kosteuden poistamista järjestelmästä.
Vastasitkin jo osittain eli yli tonnin koneissa se on? Mikä sen merkitys on ilpissä, voiko sillä kompensoida huonoa asennusta vai onko siitä pitkällä juoksulla muuta hyötyä.

MrCabin

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Aiempaa juttua aiheiseen liittyen
Ok, olisi löytynyt sanalla "kuivaaja". Yritin sanoilla, kuivain, kuivainsuodatin, suodatin.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vanhoissa Panoissa löytyi kuivain HE9DKE ja E9DKEW ohessa. Nykyisin Panoissa on tuossa samassa kohden on useasti strainer ja muffler.

1767291390870.png
1767291540603.png

MrCabin

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Vastasitkin jo osittain eli yli tonnin koneissa se on? Mikä sen merkitys on ilpissä, voiko sillä kompensoida huonoa asennusta vai onko siitä pitkällä juoksulla muuta hyötyä.
Olin tuolla Taitotalon koulutus hallissa purkanut parin eri valmistajan yksiköt osiin ja aluksi oletin että joku niistä "mokkuloista" olisi ollut kuivain, mutta kaikissa oli ne sitten imupuolella ( :) ) tai painepuolella, niin olivat vain joko äänenvaimentimia tai paineen tasaajia. Yhdessäkään ei ollut sisällä silicagelia vaikka ne ulkoa ovat ihan saman näköisiä kuin kupariset juotettavat kuivaimet. Tuo hintataso 1,000 ekeä tulee ihan siitä että tuolla Jenkeissä hiukan kalliimmat vehkeet tai tunnetummat brandit kyllä sisältävät kuivaimen. Ajattelin jos täällä Euroopassa on vähän sama, että halvemmissa malleissa niitä ei käytetä.

Merkitys ja hyöty - kuivain poistaa mahdollisen jäännös kosteuden jos sellaista olisi jäänyt huonosti tehdyn tyhjiöinnin jäljiltä ensi asennuksen yhteydessä. Samoin jos laitetta on avattu huoltoa varten tai lisätty kylmäainetta ja siinä yhteydessä on päässyt kosteutta ja sama homma eli ei olla tyhjiöity kunnolla käyttämällä tyhjiömittaria tyhjiön tason todentamiseen - kuivaimen silicagel tai muu vastaava absorboi kosteuden pois.​

MrCabin

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Voi olla että Mitsun kokoluokka vaikutti myös oliko niissä kuivain suodatinta. Työskentelin pääasiassa 1-2 tonnin eli 3,5 - 7kW Mitsujen kanssa Jenkeissä. Tuo ylimääräinen mittaus nippa löytyi vuoden 2011 jälkeen valmistetuissa laitteissa. Voi olla että tässäkin on sellainen homma että maakohtaisesti mihin ne valmistetaan vaikuttaa mitä niihin on asennettu.

Tifo

Vakionaama
Katsoin kun ammattimies asensi vuokralaiselle pakkashuoneen koneiston. Kurssilla opetettiin että pitää juottaa suojakaasussa. Kun kysyin että et sitten käytä suojakaasua niin totesi siihen että sen takia koneissa on suodattimet. Teoria ja käytäntö on eri.🙄

MrCabin

Aktiivinen jäsen
Katsoin kun ammattimies asensi vuokralaiselle pakkashuoneen koneiston. Kurssilla opetettiin että pitää juottaa suojakaasussa. Kun kysyin että et sitten käytä suojakaasua niin totesi siihen että sen takia koneissa on suodattimet. Teoria ja käytäntö on eri.🙄
Sanoisin tuohon että teoriassa ja käytännössä typen käyttö on suositeltavaa - ei tarvitse kertoa kummassa on käytetty typpeä. Duunasin nämä varta vasten kun käydään läpi juottamista Taitotalossa :)

Juota kylmävaraston putkilinjat muutamalla mutkalla ilman typpeä putkessa niin Danfossin paisarin suodatin on täynnä mustaa slakia ja sitten ihmetellään kun höyrystimen paine on alhaalla. MIstä johtuu - kylmäainemäärä, paisarin säätö ym. tsekkauksia ja vika oli putkien asennuksessa kun joku ammattimies näin ajatteli ettei typpeä tarvitse käyttää kun juottaa kupariputkia :mad:

1767295956317.png

repomies

Hyperaktiivi
Jotenkin uskomatonta, etteivät ammattilaiset jaksa laittaa typpeä. Olen itsekin nähnyt saman. Ja olen itse tehnyt saman testin typellä ja ilman.

Olen myös kokeillut nestekaasua typen sijaan, pienellä virtauksella vaan ja virvatuli putken päähän palamaan, putkeen foscujuotos keskelle. Se mitä itse juotoskohdasta tihkuu kaasua, palaa samalla kun putkea kuumentaa. Ei tule mustaa putken sisäpintaan nestekaasunkaan kanssa.

MrCabin

Aktiivinen jäsen
Jotenkin uskomatonta, etteivät ammattilaiset jaksa laittaa typpeä. Olen itsekin nähnyt saman. Ja olen itse tehnyt saman testin typellä ja ilman.

Olen myös kokeillut nestekaasua typen sijaan, pienellä virtauksella vaan ja virvatuli putken päähän palamaan, putkeen foscujuotos keskelle. Se mitä itse juotoskohdasta tihkuu kaasua, palaa samalla kun putkea kuumentaa. Ei tule mustaa putken sisäpintaan nestekaasunkaan kanssa.
Tästä tulee nyt homma helpommaksi kun aletaan asentaa propaania käyttäviä systeemeitä. Annetaan propaanin virrata putken läpi ja tuli persuksiin toiseen päähän ja juottamaan :)

Tässä päästetään propaanit ulos systeemistä, jossa oli 80g propaania - testattiin tulevaa ATEX tilaa varten miten ulos tuleva propaani palaa.

Se muuten palaa samalla tavalla vaikka tyhjennyksen jälkeen on laitettu systeemiin asetuksen suosittelema 2 bar typpipaine ennenkuin tyhjiöidään ennen toista typetystä.

1767298977795.png

Mikkolan

Vakionaama

Tämä olikin hyvä tieto kun tulevissa propellihommissa ei ole mahdollisuutta kaikkia hienouksia käyttää mutta hiukan kyseenalaista R290 on tarjolla runsaasti. Tyhjiöinnin täydentämiseksi samalla aineella tehtäneen myös huuhteluita kosteuden ja ilman poistamiseksi. Huuhtelukaasuun johdan letkulla grilliin niin saan samalla välipalan, saattaa se vähän leimahdella juotoskohdissakin mutta mitä siitä.
Vanhat kuivaimet regeneroin räkleenillä ja kuumentamalla, pieni määrä kosteutta on sallittua kylmäkoneessa.
Monessa koneikossa on lasisilmä, josta näkee kaasun kuplimisen ja -värin sekä dry/wet indikaattorin, aina se kuivaa näyttää vaikka "kyseenalaista" kaasua kyseenalaisin menetelmin olen siihen tuputtanut.
Kun vanhoista romuista itelleen kasaa 0-putjetilla niin ei ole niin tarkkaa toimiiko laite 5 vai 25 vuotta ;)

Mikkolan

Vakionaama
Tästä tulee nyt homma helpommaksi kun aletaan asentaa propaania käyttäviä systeemeitä. Annetaan propaanin virrata putken läpi ja tuli persuksiin toiseen päähän ja juottamaan :)

Tässä päästetään propaanit ulos systeemistä, jossa oli 80g propaania - testattiin tulevaa ATEX tilaa varten miten ulos tuleva propaani palaa.

Se muuten palaa samalla tavalla vaikka tyhjennyksen jälkeen on laitettu systeemiin asetuksen suosittelema 2 bar typpipaine ennenkuin tyhjiöidään ennen toista typetystä.

katso liitettä 111327
Jotenkin kuulostaa hätävarjelun liioittelulta?

jussi

Vakionaama

Melkeen sama mitä siellä on, kunhan syrjäyttää hapen. Juotoskohtakin toki vaikuttaa, kannattaako siitä edes isommin huolestua.

Back
Ylös Bottom