ilpin ulkoyksikkö mökin ryömintätilaan?

tommi2

Tulokas
moi.

mökille on suunniteltu MITSUBISHI ELECTRIC AP25. Mietin, että voisi asennuttaa ulkoyksikön mökin alle, joka puolelta avoimeen ryömintätilaan. Ei olisi rumaa kapistusta hirsiseinässä ja olisi ulkoyksikkö paremmin säältä suojassa, puisen säleikön takana. Kallio laskee poispäin mökistä, joten vedet saisi ohjattua pois. Korkeutta ajatellussa asennuskohdassa on 1.2m. Onko tämä huono/hyvä idea?

Liitteenä kuva paikasta.

1 - seinän läpivienti
2 - ulkoyksikkö seinällä
3 - ulkoyksikkö mökin alla

Liitteet

• ilp-mokki-sijoitus.png
    ilp-mokki-sijoitus.png
    829,4 KB · Katsottu: 105

Lande

Jäsen
Jep, sinne alle sen voisi varmaan hyvin laittaa. Miten ajattelit kiinnittää ulkoyksikön? Alamäki on ehkä haasteellinen siinä mielessä. Voihan sen tietysti tukea myös ylhäältä päin jotenkin, tai peräti ripustaa. Ripustamisessa on samat haitat kuin seinäkiinnityksessä eli mahdolliset värinät menee rakenteisiin. Entä käytetäänkö laitetta talvella? Jos tuo seinusta sattuu olemaan järvelle päin, niin täyttyykö tuo tila tuiskuttavasta lumesta?

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Ja kuinka lähelle maanpintaa laite tulee ja mitä materiaalia mökin alla on? Tuossa kuitenkin käy melkoinen ilmavirta joten onko kenno äkkiä tukossa?

tommi2

Tulokas
* tilaa on se 120cm, joten 20-30cm tulee maasta, betoniseinään kiinni
* pohja on nyt hiekkaa/lehtiä, mutta kaivoin jo kallion esiin, voin kaivaa isommalta alueelta
* on järvelle päin, mutta tuonne alle ei kyllä tuiskuta
* on tarkoitus käyttää talvella
* mökin pohja alhaalta ylös: jyrsijäverkko, joku vaneeri, tuulensuojapahvi, 30-40cm Huntonia (puukuitueristettä), tuulensuoja(?)paperi, lautalattia

sulatushöyry on kyllä hyvä huomio, ei käynyt mielessäkään. jos alle laittaisi, höyryn voisi ohjata ollain ohjauspellillä ulos?

Liitteet

• asennus.png
    asennus.png
    385,1 KB · Katsottu: 26
Viimeksi muokattu:

Lande

Jäsen
Itse olen havainnut näkyvää höyryä ilpistä lähinnä silloin, kun se käynnistyy uudelleen sulatusjakson jälkeen. Silloin tulee höyrypöllähdys puhaltimen ilmavirran mukana, jos lämpötila on jossain nollan tuntumassa.

Ton1A

Jäsen
Esimerkiksi tuo mun DIY VILP, Fujitsu AWYZ-14 puhaltaa ihan järjettömän höyrypilven siinä kohtaa kun puhallin lähtee käyntiin sulatuksen jälkeen. Tuohon voi toki vaikuttaa se, että vedestä saa huomattavasti enemmän sulatusenergiaa irti ja kenno lämpenee kunnolla.

Lande

Jäsen
Naapurilla on ilpin ulkoyksikkö portaikon alla, hänellä ei ole ollut ongelmia. Itse uskaltaisin kyllä laittaa ulkoyksikön sinne talon alle, koska ei se mikään umpitila ole ja laite tuulettaa sen mitä parhaimmalla tavalla ihan itse. Kenno sulatetaan suht vähällä lämmöllä, jolloin sulanut jää valuu vetenä alas. Silloin ei höyryä ole ilmassa. Pieni höyrähdys tulee siinä puhaltimen käynnistyessä, kun kennossa oleva kosteus lähtee tehokkaasti liikkeelle.

tommi2

Tulokas
kiitos kaikille kommenteista, varmuudeksi soitin vielä ScanOfficelle, erittäin hyvä ja asiantunteva palvelu, ja oli heidänkin mielestä ok pistää tuonne alle, lähelle reunaa, että on helppo huoltaa. päälle joku pelti/levy, että koppaa mahdollisen höyryn pois. Ja raaputan reilusti kalliota, että tulee eteen vähintään 1m tyhjää tilaa eikä pölise.

ktos.

Ylös Bottom