Ilppi pumpun yleisin vika

holotna

Aktiivinen jäsen
Ylivoimainen ykkönen on kylmäainevuodot, onko eriäviä näkemyksiä.
Seuraavaksi yleisin on äänihaitat?
Kolas yleisin onkin jo vaikeampi nimetä.
Merkkikkohtaisiin vikoihin en haluakajota.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ilppi pumpun yleisin vika

Minulla tuli ensiksi mieleeni: "Pitää ääntä, eikä säästä!" :)
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ilppi pumpun yleisin vika

holotna sanoi:
Ylivoimainen ykkönen on kylmäainevuodot, onko eriäviä näkemyksiä.
Seuraavaksi yleisin on äänihaitat?
Kolas yleisin onkin jo vaikeampi nimetä.
Merkkikkohtaisiin vikoihin en haluakajota.

Nämä jakaantuvat elinkaaren varrelle. Uudessa pumpussa häiritsee yleensä sisäyksikkö jotenkin, vaikkapa natisee sulatellessa.
Tähän sitten tottuu. Suunnilleen toisen kesän jälkeen pumppu haisee, sitten se opitaan putsaamaan. Pari vuotta menee rauhaisasti, sitten on laipoista karannut senverran aineita että alkaa tulla sentyyppisiä vaivoja, joita sitten onkin monenlaisia.. ja niistä kun päästään yli aineita lisäämällä ja paikat kiristelemällä alkaa sisäyksikön laakerointi kaivata hoitoa. Muutamasta pumpusta menee matkan varrella kortti tai kompura mutta niitä ei ole kovin paljon..
 

holotna

Aktiivinen jäsen
Vs: Ilppi pumpun yleisin vika

Eli sisäyksikön laakerit pitää vaihtaa merkkiin kun merkkiin ainakin kerran elinkaaren aikana.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ilppi pumpun yleisin vika

holotna sanoi:
Eli sisäyksikön laakerit pitää vaihtaa merkkiin kun merkkiin ainakin kerran elinkaaren aikana.

Ei välttämättä vaihtaa, mutta vaikkapa Sanyo-sukuisten nailonlaakeri pitää lopulta voidella tai se kirskuu aika ikävästi. Vaikka nuo ovat jo vanhoja ja niitä on aikoinaan myyty paljon en muista että niihin olisi laakereita tai moottoreita määrissä vaihdettu. Ja sitten on merkkejä joihin vaihdetaan moottori muutaman vuoden päästä: jotain hoitoa yötäpäivää pyörivä oravanpyörä tuntuu lopulta tarvitsevan.
 

jviirret

Vakionaama
Vs: Ilppi pumpun yleisin vika

holotna sanoi:
Eli sisäyksikön laakerit pitää vaihtaa merkkiin kun merkkiin ainakin kerran elinkaaren aikana.

Olisiko suurin syy vaihtotarpeeseen paineilmalla puhdistaminen? Sillä kun kunnolla puhaltaa niin menee puhallin ylikierroksille...
 

jviirret

Vakionaama
Vs: Ilppi pumpun yleisin vika

kylmäkaasu sanoi:
Karkaako laakereista rasvat paineilmalla?

No varmaan jos niihin suoraan puhaltaa. Mutta jos laakeri pyörii liian lujaa niin rasva/öljykalvo rikkoontuu jaa laakeri kulahtaa silmissä. Myös "oravanpyörän" pienikin epätasapaino kasvaa suhteessa kierroslukuun...
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Ilppi pumpun yleisin vika

jviirret sanoi:
Olisiko suurin syy vaihtotarpeeseen paineilmalla puhdistaminen? Sillä kun kunnolla puhaltaa niin menee puhallin ylikierroksille...
Tuskin laakerit ottaa nokkiinsa ylikierrosten takia puhdistuksen aikana. Isompi mahdollisuus on tuo että paineilmalla puhalletaan pölyä laakeriin sisälle.
 

Opa

Aktiivinen jäsen
Vs: Ilppi pumpun yleisin vika

holotna sanoi:
Eli sisäyksikön laakerit pitää vaihtaa merkkiin kun merkkiin ainakin kerran elinkaaren aikana.

Yleiseksi viaksi voitaneen luetella myös osaamaton käyttö sekä se ettei tiennyt mitä tuli ostettua. Puhallusääni ja "nitinät ja natinat" lienevät enemmänkin ominaisuuksia kuin vika. Ja jos kuvittelee että yhdellä puhaltimella saa mökin muutamassa tunnissa ylläpitolämpötilasta pakkaskelillä normaalilämpöiseksi, niin ei ole ihan viimeisen päälle tutustunut laitteeseen.

Puhaltimen laakereja en ole toistaiseksi vaihtanut, - ei ole ollut tarvetta. Puhaltimen nopeuspyyntö on aina täysillä, sitä se on kestänyt vikisemättä muutaman päivän alle 9-vuotta. Koskaan en ole kennoa puhdistanut, eikä ole haissut, - syytä en tiedä. Puhdistamiseen en ole nähnyt tarvetta.

Kylmäainevuodossa yleisin syy on varmaan huolimaton asennus. Vaikka LG:tä en enää ostaisi, niin samalta myyjältä/asentajalta voisin kyllä uuden ostaa kun tästä aika jättää.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Ilppi pumpun yleisin vika

Opa sanoi:
se on kestänyt vikisemättä muutaman päivän alle 9-vuotta.
Hyvin on laakerit kestänyt eikä olisi maailmanloppu vaikka 9 vuoden jälkeen ne joutuisi vaihtamaan.
 
Ylös Bottom