Ilto 440 ongelma

Tervehdys :)

Löytyiskö neuvoja tai ajatuksia -05 vuosimallin Ilto 440 sielunelämään ?

Ongelmana on poistopuhallin joka käy välillä aaltoilemalla tai sitten pysähtyy kokonaan..

Yleensä vika korjaantuu hetkellisesti joko sammuttamalla ja käynnistämällä koko kone useita kertoja peräjälkeen,
tai sitten ihan raakasti "Nyrkillä" hakkaamalla koneen kylkeen kohdalle missä virta ja piirilevy-
yksikkö sijaitsee.

Puhaltimia on vaihdettu ristiin ja suljettu moottorivika pois.

Ennen kuin joku ehtii sanomaan että, niinhän se kuuluukin "pätkiä" Niin vastaan
että EI KUULU poistopuhaltimen "pätkiä" Korkeintaan hidastua ylipaine toiminnon aikana.

Omia pähkäilyjä vian suhteen on :

-piirilevyssä joka käsittääkseni ohjaa puhaltimen teho käskyjä, on joku häriö .
Tätä diaknoosia tukis tuo puhaltimen herääminen hakkaamalla koneen kylk.

- Taitaahan tuolla ohjauskeskuksessa olla jokunen relekkin, mutta onko poistopuhallin yhdenkään
releen takana ?

- Luukkukytkin... ( Microkytkin / turvakytkin joka sammuttaa koneen luukkua/Ovea avatessa)
Näitä noissa on kuulemma mennyt ja tähänkin jo kertaalleen vaihdettu.. Mutta vialliseen
kytkimeenhän reakoisi molemmat puhaltimet...

Kiitoksia jo etukäteen, jos löytyisi jotakin ajatusta.. Ja ennen kaikkea ei tarviisi ihan hakuammunnalla
rueta vikaa etsimään saatikka osia vaihtelemaan..
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ei se nyt mikään konkkavika ole kun puhaltimia on ristiin vaihdettu ja poistossa molemmat pysää.
 

Jolberious

Vakionaama
Kortti/relevika siellä on. Itselläni kilahti muistaakseni tulopuhallin samalla tavalla, uusi kortti koneeseen ja kone toimii vieläkin.

Korjaa samalla muuten tuo kesäpelti (jumitat sen kiinni-asentoon), puhaltaa muuten ilmaa suodattimen ohi.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Laukeaako pikasulake / vikavirtasuoja?

Toimiiko kennon sulattelu ei stoppaako tuloilmapuhallim aina välillä?
 

jussipa

Jäsen
Kaverin 440:ssä oli samanlaiset oireet. Viaksi paljastui takkakytkimen rele. Rele ei maksa juuri mitään ja on helppo vaihtaa itse.
 
Hei, paljon kiitoksia hyvistä vinkeistä.

Eilen löysin tuon Ilton 440 manuaalin ja piti ihan ajatuksen kanssa piirikaaviota ja ohjauslìitäntä kaaviota tavata. Molemmilla puhaltimilla on omat erilliset irralliset kondensaattorit koneen sähkö/ohjauskeskuksessa.
Lisäksi samassa paikassa sijaitsee ,reilun pari kämmenen kokoisessa piirilevyssä peräkkäin pikaliittimellä kiinni olevat kytkentäreleet , 8 kpl .
Näistä rele 7 ( poistop. Pysäytys takkatoiminto ) on primääri rele poistopuhaltimelle. Eli voisi hyvinkin olla tuo ko:rele viallinen.

Tulipa vielä tuota poistopuhallinta irrallaan pöydällä testattua erillisellä tyristori-muuntajalla , ei lähde kunnolla pyörimään , vaan "Jurisee" ja lämpenee kovasti. Ilmeisesti tarvitsee sen toimivan kondensaattorin rinnalleen.

Mikä muuten määrittää tuon puhaltimen pyörimissuunnan..?

Loppu -viikosta olen viisampi sitten ja infoan lisää kunhan tilaamani osat saapuvat ( molemmat puhaltimet kondensaattoreineen sekä rele 7)

Joku kysyi että pelaako tulopuhallin oikein sulatuksineen ... Pelasi niin kauan kun poispuh. Toimi , vaan ei enää koska poistoa ei ole ja elektroniikka pyrkii pienentämään /sammuttamaan tulon liian kylmänilman ja lto- kennon huurtumisen takia. Puikko -antureitten paikkoja siirtämällä varmaan tulonkin sais pyörimään kunnolla , mutta en halua kovin ylipaineista mökkiä tehdä pitemmäksi aikaa. Menköön painovoimaisena nyt sen aikaa kunnes Ilto korjaantuu. Ps: Iso kiitos vielä toistamiseen kaikille.. Palataan
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Aki
Tässä vielä osa-kuva piirikaaviosta, oranssin viivan sisällä ohjauspiirikortti.
Kondensaattorit mustalla ympyröity , piirikortin sisällä releet R1 , R2 , R3 , Jne.
Muuntaja oikealla keltaisella.
20191125_163411.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kortti/relevika siellä on. Itselläni kilahti muistaakseni tulopuhallin samalla tavalla, uusi kortti koneeseen ja kone toimii vieläkin.

Korjaa samalla muuten tuo kesäpelti (jumitat sen kiinni-asentoon), puhaltaa muuten ilmaa suodattimen ohi.
Vielä hiukan palaan yllä olevaan lainaukseen... Eihän se suodattimen f7 ohi puhalla vaikka
"kesäpelti" olisi kiinni asennossa...Auki asennossahan sen pitää kylmällä ilmalla olla.
Jolberious tarkoitit varmaan että lto-kennon ohi puhaltaa ?

Joo.. Peltimoottori on ollut jo tovin aikaa irti fyysisesti "kesäpelistä" ja homma hoituu
käsin kun tarve on.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Voisiko konkat vaihtaa kokeeksi päittäin että saisi poiston pyörimään. Olettaen että olisi konkkavika. Voisi poissulkea sen vian tuolla tavoin ainakin.
 
Jantille...Hyvä pointti.. Hitto ei käynnyt edes mielessä tuo.

Kondensaattorit on lieriö malliset n. Ison peukalon kokoiset ja hankalasti ohjaskesk. Takanurkassa , muuntajan ja kytkentärima viidakon takana. Konkkien johdotus tais mennä piirilevylle... En nyt just muista ihan tarkaan.

Johdot oli ainakin kondensaattorin päässä "paistettu" kiinteesti konkkaan , liekkö piirilevylläkin juotettu vai avattava liitos ? Tietysti poikaamalla nuo konkkien johdot ja ristiin kytkemällä onnistuis. Ei mulla kyllä ole koko poistopuhallintakaan siellä enää paikoillaan...

Taidan odotella nuo uudet puhaltimet ja kondensaattorit ja minun tuurilla todeta sitten että, EI PERKL. Toimi vieläkään :))

Puhaltimet vaihdan nyt oikeastaan siksi kun aikoinaan ensimäisen laakeroinnin yhteydessä hävittivät tasapainonsa ja hiukan ovat resonoineet siitä lähtien. Lisäksi puhallinpaketti (137 euroa / puhallin) toimitus sisältää kondensaattorin. Samassa tulee lisäksi tuo yksi rele. Jos noilla ei herää niin arvotaan sitten seuraava uusi komponentti ;)
 
Viimeksi muokattu:
Taisin jo aiemmin arvuutella, mikä mahtaa määritellä puhallinmoottorin pyörimissuunnan tässä ko: järjestelmässä ?
... Voisiko tuolla kondensaattorilla olla siihen vaikutusta..? Vai mikä tehtävä sillä konkalla per moottori oikein on ?

Ps. Ei ole nämä sähkö/elektroniikka jutut ihan ominta alaa, mutta kun perse edellä puuhun kiipeää voi
joskus jotain jopa oppia kantapään kautta :tap: Ainakin kukkaro kevenee...:rolleyes:
 
Vielä unohtui mainita että, poistopuhaltimelle ei tule kuin alle 5 V jännite.. Vaikka tehonsäätö olisi täysillä
ja pyyntö 230 V
 

hode74

Jäsen
Minulla noin 13v ikäinen ilto440control molemmat puhallinmoottorit vaihdettu kertaalleen kun alkoivat pientä ääntä pitämään, mutta konkat alkuperäiset, kesäpellin saranointia ja peltinoottorin kiinnitystä piti tässä joku vuosi sitten korjata mutta vaikuttaisi että pelti edelleen toimii omin voimin ok. Mietinnässä toisinaan ollut että joko olisi aika uusia tuo iv-kone hyötysuhteeltaan parempaan, mittasin joskus kulutusta ja pelkät puhallinmoottorit taisi ottaa useamman sata wattia tehoa nelospykälällä. Mutta kaiken kaikkiaan ihan toimiva peli eikä aikoinaan hankintahinta ollut paha
 
hode 74 , Melkein saman ikäiset koneet meillä. Joo , edullisimmasta päästä saman kokoluokan koneistahan tuo silloin oli. Mielestäni näkyy kyllä viimeistelyssä yms. mm. Koneen sisäinen tiiveys on vähän kyseenalainen tiettyjen pelti-liitosten osalta. Luukun/Oven saranointi / lukitus on jo vaatinut korjaamista , koneen sisäpuolelle on jätetty lukuisia teräviä viimeistelemättömiä pellin särmiä, joihin yleensä kätensä repii konetta huoltaessa yms. No kaikesta huolimatta asiansa on tähän asti hoitanut. Olen miettinyt minäkin koneen päivittämistä, mutta nyt ei ole siihen mahdollisuutta.
 
Heps, osat tuli reilussa vuorokaudessa swegonilta ja kone toimii nyt. Uutta tuli molemmat puhaltimet ja kondensaattorit sekä rele joka ohjaa poistopuhaltimen pysäytystä kun ns. Takkatoimintoa käytetään. Kuvassa rele on merkitty valkoisella piirilevyssä ja releitä on kaikkiaan 8.
20191126_165433.jpg
 
Ei selvinnyt varmuudella mikä komponenti vian aiheutti. Enkä enää jaksanut yksikerrallaan osia vaihdella ja kokeilla.
Konkat olisi tietysti voinut mitata ja verrata uusiin, mutta en oikein tiedä miten noita kondensaattoreita pystyy mittaamaan. Hyvä yleismittari kyllä löytyy kun vain osais käyttää sitä. Releen vaihdoin samalla kertaa kun piirilevy oli kerta käsillä ja oli kuitenkin poistopuhallinta ohjaava primääri rele.
 

hode74

Jäsen
Täältä löytyi googlella mukavasti tietoa ilton konkista, onniselta hain 2kpl 4uf konkkia, eivät olleet hinnalla pilattu. Varalta uusin kun koneella jo ikää miltei 15v, molemmat puhallinmoottorit uusittu ääntämisen vuoksi jo aiemmin. Mittasin alkuperäiset konkat nyt kun ne oli irroitettu, 3,8uf ja 3,8uf eli vielä olivat kyllä kunnossa, mutta tulipahan uusittua.

kesäpeltimoottori se sen sijaan on sökö, ei inahtanutkaan antoipa kumpaan vaan napaan 230V....no pitänee se uusia joskus tässä kun jaksaa, toisaalta juhannuksena jos käsin vääntäs pellin kesäasentoon ja elokuun lopussa talviasentoon niin tuskin paljon eroa sähkönkulutuksessa siihen että peltimoottori siellä hoitaisi asiaa, moottori maksaa näköjään rapiat 200eur...
 

Liitteet

  • IMG_20210319_200033014_HDR.jpg
    IMG_20210319_200033014_HDR.jpg
    75,3 KB · Katsottu: 387
  • IMG_20210319_203027306.jpg
    IMG_20210319_203027306.jpg
    48,1 KB · Katsottu: 321
Ylös Bottom