IV kanavan sivuheitto käyrillä

lmfmis

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Juu,

Pitäis saada mitätön sivusiirtymä 160mm kierresaumakanavaan ja Lindabilla olisi esim 15 ast käyrä.

Näitä kaksi peräkkäin saa aikaan sivusiirtymän....mutta paljon?

Menisin mittaamaan mutta ei näitä ole hyllysssä kenelläkään.

Ryttykanava ei käy. Liesituuletin on.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Juu,

Pitäis saada mitätön sivusiirtymä 160mm kierresaumakanavaan ja Lindabilla olisi esim 15 ast käyrä.

Itse kun pähkäilin saman asian kimpussa niin hain jostain lehdykästä mittapiirokset ja kuvankäsitelyohjelmalla laskin siirtymän.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Juu,

Paljonko se mitätön heitto on?

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Näillähan saa aikaiseksi vaikka kuinka pienen x-suuntaisen siiron jos sallitaan myös y-suuntainen siirto.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Hmm...

Milläs kokoon tuon ihmeen?

Ja menee kait painetestiksi kun on tollasia tee-se-itse osia..
Siitä tehdään "ryssänliitos". Leikattuihin paloihin 10mm pitkät leikkaukset jotta ne katkaistut päät saa työnnettyä sisäkkäin, muutama pop-niitti ja kitillä tiiviiksi sisäpuolelta.

Toinen vaihtoehto on katkoa se kyrvi melkein päistä ja sopivan mittainen putki niiden väliin, ja niitit/liimakitti sisään.

Tulee siisti ja tiivis, vanhoissa osissahan ei tiivisteitä ollu, nekin kitattiin.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Mutta jos noita ei oo ennen leikkaillu ja se jää näkyville niin 30 tai 15 asteen kurvit ei ole kalliita.
Saattaa joutua tilaamaan.

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Mutta jos noita ei oo ennen leikkaillu ja se jää näkyville niin 30 tai 15 asteen kurvit ei ole kalliita.
Saattaa joutua tilaamaan.
Olen edelleen LVInro 8100558 osan kannalla. Sillä siirtyy kanavan keskilinja tättärää, 35mm ;)
EDIT: väärin laskettu, 17,5mm oikein, mutta kanavakoko tippuisi 160-125

Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
Minä kun olen DIYttäjä niin paskartelin mutkista sivuttaissiirrot. Rälläkällä mutka poikki ja surkealla täytelankaroiskuttimella varovasti heppaillen kiinni. Loppu sauma jollain rakennusliimamassalla tiivistäen. Harasoo. Niistä tuli "ihan hyvät" mutta sanottakoon että varmaan tuonkin saa tehdä uusiksi joskus kun vaihtaa koko koneen. Silloin laitan kyllä yläpohjassa homman kuntoon niin että mitään tuollaisia jesarimaisia ranetuksia ei tarvita.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
35mm heittoa, 2x15asteinen ja päät kiinni 160mm kanavassa, niin siirtyy silti liikaa.
Olen edelleen LVInro 8100558 osan kannalla. Sillä siirtyy kanavan keskilinja tättärää, 35mm ;)
Ei siirry keskilinja 35mm ;D , eikä kannata pienentää kanavaa kun ei ole pakko. Tekee itse vaan kun se on mahdollista ja helppoa.

lmfmis

Vakionaama
Mut lähtö on 160 ja ei se supistamalla mihinkään siirry...vai meinaat että perään 125-160 laajentava osa...ok nyt hiffasin.

Mitenköhän tuo 160-125-160 supistus...melua tekee kun ilmannopeudet nousee :rolleyes:

lmfmis

Vakionaama
Ja tulee siis jopa näkyviin.

... ja on valvottu kohde...pitäis näkyä kuvissa jos supistellaan tai tehdään omia osia...

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Ei siirry keskilinja 35mm ;D , eikä kannata pienentää kanavaa kun ei ole pakko. Tekee itse vaan kun se on mahdollista ja helppoa.
Kah, näköjään taas pää löi aavistuksen tyhjää. Eihän se siirry kuin 17,5mm. Pitäisi lopettaa nää laskentahommat ennenkun edes aloittaa. Yhdelle piti laskea jo auki, että 30kw keskuslämmityskattila on vähä reilun kokoinen hänen kaavailemaan 300l varaajan perään..

Mut lähtö on 160 ja ei se supistamalla mihinkään siirry...
Kyllä se tuollaisella osalla keskilinja siirtyy, on nimittäin epäkeskeinen.

Mikäli sitten haluaa kunnolla tehdä, niin ehdotettu 2x15asteista ja 95mm putkea väliin, kanava siirtyy 35mm, eli olin väärässä 15asteisten heittojen kanssa.

lmfmis

Vakionaama
Kah, näköjään taas pää löi aavistuksen tyhjää. Eihän se siirry kuin 17,5mm. Pitäisi lopettaa nää laskentahommat ennenkun edes aloittaa. Yhdelle piti laskea jo auki, että 30kw keskuslämmityskattila on vähä reilun kokoinen hänen kaavailemaan 300l varaajan perään..

Kyllä se tuollaisella osalla keskilinja siirtyy, on nimittäin epäkeskeinen.

Mikäli sitten haluaa kunnolla tehdä, niin ehdotettu 2x15asteista ja 95mm putkea väliin, kanava siirtyy 35mm, eli olin väärässä 15asteisten heittojen kanssa.
Mainiota. Tilataan noi.

Millä muuten tuon laskee?

Vai onko sulla cad tms käytössä?

lmfmis

Vakionaama
Kiitos kaikille. Tämä ratkesi perinpohjaisesti.

Jos joskus tarttee vielä pienemmän sivuheiton niin ebayltä löytyy myös 15 ast muhvikäyrä, johon tuon lindabin 15 ast käyrän laittamalla saa varmaan sen mininmiheiton aikaiseksi:

https://www.ebay.de/itm/Bogen-15-NW-160mm-Luftungsrohr-Abluft-Zuluft-Formteil/323511477519

Toinen tarjottu idea oli tosiaan sen epäkeskeiseni muuntopalan LVInro 8100558 käyttö, mutta - supistuksen sijaan - tekisin 160-250 laajennuksen. Osaa pyörittämällä saisi jonkinverran säätöä. Seuraavaan projektiin sitten...

https://onnshop.onninen.fi/onninen-iv-muuntoliitin-epakesko-pu-pu-myen-4-d-250-160/p/ALL509

Tuossa 160-250, mutta jostan saksasta voisi löytyä 160-200 kokokin...

Liitteet

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
On ne mutta ei niillä juur mitään tee paperikuvaan verraten, turhanpäiväsiä täysin asentajille.
Murros on käynnissä, yhä useammalla on tabletti juurikin kuvia varten. Isossa kohteessa säästyy rampaamiselta kun kuvat on yleensä yhdessä pisteessä seinällä.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Murros on käynnissä, yhä useammalla on tabletti juurikin kuvia varten. Isossa kohteessa säästyy rampaamiselta kun kuvat on yleensä yhdessä pisteessä seinällä.
Onko tosta tabletista sitten esim kätevämpi ottaa mittoja kuin paperilakanasta, tai hahmottaa kokonaisuus kun joku kysyy jotain yksityiskohtaa? Varmasti ei ole.

Miten muuten mittoja otat tablettikuvista?

pAy

Aktiivinen jäsen
CAD on kätevä mittojen ottamiseen, mitoitan yleensä etukäteen kaikki tarvittavat kohdat, kun jotain rakentelen.

Lappanen

Jäsen
Onko tosta tabletista sitten esim kätevämpi ottaa mittoja kuin paperilakanasta, tai hahmottaa kokonaisuus kun joku kysyy jotain yksityiskohtaa? Varmasti ei ole.

Ei ole kokemusta, mutta luulisin ja olettaisin että sormella tökkäät kahta pistettä ja sovellus ilmoittaa niiden välisen etäisyyden.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ei ole kokemusta, mutta luulisin ja olettaisin että sormella tökkäät kahta pistettä ja sovellus ilmoittaa niiden välisen etäisyyden.
Juuri näin... paitsi että käyttäisin ehkä kynää.

Ja isoissa kohteissa on kyllä helppo ottaa useammat lakanat.

On helppoa ja useampia lakanoita otetaan ja kaikki muut on hukassa tai ei ole mukana kuin se yksi mikä on teipattu seinään tai on kansiossa. Juuri isot työmaat on se syy miksi digitaalisia palveluita kehitetään - välimatkat on pitkiä ja paprujen perässä juokseminen vie aikaa.... olet keroksessa kuusi ja haluta tiettää mitä on keroksessa 7 samassa kohtaa - mars rappusia ylös vai dikikuva tabletilla.

Harvoin tarvii tarkkoja mittoja ja jos tarvii niin vesipuolella on naamakuvat. Ei digi korvaa paperia vaan eneminkin korjaa paperin puutteita. Edeleenkin työmaalla on vähintääkin se yksi lakana kansiossa ja yksi seinässä kiinni mutta eipä niitä koskaan ole käsillä kun niitä tarttee.

Viimeksi muokattu:

Agiles

Jäsen
Selvästikään paperi vs. digi keskustelussa ei ole mukana kuin yksi joka on työskennellyt/työskentelee jonkinlaisena asentajana :rolleyes:

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
On helppoa ja useampia lakanoita otetaan ja kaikki muut on hukassa tai ei ole mukana kuin se yksi mikä on teipattu seinään tai on kansiossa. Juuri isot työmaat on se syy miksi digitaalisia palveluita kehitetään - välimatkat on pitkiä ja paprujen perässä juokseminen vie aikaa.... olet keroksessa kuusi ja haluta tiettää mitä on keroksessa 7 samassa kohtaa - mars rappusia ylös vai dikikuva tabletilla.
Ei kai ne nyt hukassa ihan joka kerta ole?
Kyllä sinne 7. On vaan herkästi silti mentävä jotta asia selviää, on sitä tullut harjoteltua.

Harvoin tarvii tarkkoja mittoja ja jos tarvii niin vesipuolella on naamakuvat.
Putkimies ei tarvikkaan, mutta ilmamies tarvii koska työssä on paljon mitoitusta ja kappaleet isoja. Esim 150m2 iv-konehuone johon tulee 5 pakettiauton kokoista konetta ja kanttikanavaa lähes koko tila täyteen ja asentaja mitoittaa kappaleet valmistukseen.
Siinä se iso paperi ja suhdeviivain on hyvät kun näkee kokonaisuuden ja ja mitat heti.
En minä väitä että digikuva ollenkaan huono on, olen niitä itsekin paljon katsellut.
Niiden huonoin puoli on että niitä tulee tuijotettua myös taukojen aikana.

Ylös Bottom