IV-kone vaihtoon - mikä Vallox Digit SE:n tilalle?

Moro,

OKT-talo. 2005 rakennettu. 1 3/4 -kerroksinen. 157 kem2. 456 m3.

Sinänsä hyvin palvellut Vallox Digit SE vm. 2005 alkaa olla tiensä päässä.

- Peltimoottori on rikki ja käytän sitä manuaalisesti
- "Väylävika!" -ilmoitusta pukkaa silloin tällöin. Korjaantuu koneen uudelleen käynnistämällä.
- Ohjainpaneeleissa aika ajoin myös kaikenlaista muuta häröilyä
- Puhallinmoottorit myös tod.näk ennemmin tai myöhemmin entiset

Vanhan tekohengitys ei innosta. Uutta energiatehokkaampaa vehjettä tilalle siis. Mutta kas mikä?

Valloxilla ei oikein muita realistisia vaihtoehtoja ole kuin Vallox 110 MV.
Mutta siinä ongelma on laitteen korkeuden kasvu ja kanavalähdöt ovat myös riittävästi eri tavalla ripoteltu koneen päälle, että ei napsahda vanhan tilalle ihan tuosta vain.

Kone on KHH:ssa välittömästi lämminvesivaraajan yläpuolella ja 110 MV pitäisi saada asennettua nähdäkseni seinällä alemmaksi kuin nykyinen, jotta vältyttäisiin merkittävältä kanavajumpalta.

Arvon valistuneet, onko muilla valmistajilla soveltuvia malleja kaupan?
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Kuva kanavalähdöistä, Vallox 110 MV vs Digit SE:
 

Liitteet

  • Vallx 110 MV vs Digit SE.PNG
    Vallx 110 MV vs Digit SE.PNG
    376,7 KB · Katsottu: 151

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Onhan siellä ylhäällä tilaa peltikattoon asti? Kyllä siihen virittelee korkeuden suhteen melkein minkä vaan.
Enempi ehkä joutuu miettimään nykyisen ja tulevan koneen mahdollista leveyseroa, luulisin?
 

Koelli

Aktiivinen jäsen
Vaihdoin itse Enervent Sallan Digit SE:n tilalle. Salla hieman pienempänä meni tuohon suht kivuttomasti, vaikkei kanavat menneetkään 1=1. Harkinnan arvoinen laite, sanoisin.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Onhan siellä ylhäällä tilaa peltikattoon asti? Kyllä siihen virittelee korkeuden suhteen melkein minkä vaan.
Enempi ehkä joutuu miettimään nykyisen ja tulevan koneen mahdollista leveyseroa, luulisin?
On, tai tässä tapauksessa tiilikattoon asti.

Korkeuden kanssa ongelmaksi muodostuu ulkoilmakanava. Tai sen korko.
Se kun taitaa mennä kotelointien takana suurin piirtein tässä korossa täl viisiin.

Ulkoilmakanava koneelle.PNG

20210904_195914.jpg


110 MV:n korkeus on 706 mm. Digit SE:n 565 mm.

+14 senttiä on tässä tapauksessa paljon, kun koneen alla oleva LV-varaaja ei salli tiputtaa konetta juurikaan nykyistä alemmaksi.

Täytyypi purkaa koneen yläpuolella olevia kotelointeja hieman niin saa paremman kuvan tilanteesta.

Vapaa asennusleveys on kohteessa n. 655 mm. 110 MV:n leveys on 638 mm. Eli leveyden puolesta se olisi naftisti ok.
 
Viimeksi muokattu:
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vaihdoin itse Enervent Sallan Digit SE:n tilalle. Salla hieman pienempänä meni tuohon suht kivuttomasti, vaikkei kanavat menneetkään 1=1. Harkinnan arvoinen laite, sanoisin.

Kiitos vinkistä. Tutustun koneeseen.
Oliko minkälainen kanavajumppa asennuksessa?
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
On, tai tässä tapauksessa tiilikattoon asti.

Korkeuden kanssa ongelmaksi muodostuu ulkoilmakanava. Tai sen korko.
Se kun taitaa mennä kotelointien takana suurin piirtein tässä korossa täl viisiin.




110 MV:n korkeus on 706 mm. Digit SE:n 565 mm.

+14 senttiä on tässä tapauksessa paljon, kun koneen alla oleva LV-varaaja ei salli tiputtaa konetta juurikaan nykyistä alemmaksi.

Täytyypi purkaa koneen yläpuolella olevia kotelointeja hieman niin saa paremman kuvan tilanteesta.

Vapaa asennusleveys on kohteessa n. 655 mm. 110 MV:n leveys on 638 mm. Eli leveyden puolesta se olisi naftisti ok.
Ulkoilmakanava tuskin kuitenkaan menee tuossa korkeudessa. Se lähtee etu oikealta ja viereisestä kaapista puuttuu yläpuolelta puolet joten tuskinpa se pääsee sivulle lähtemään kun vasta villojen yläpuolelta. Jäteilmakanava kun on siellä takana oikealla edessä niin melkoisen varmasti tuonne viereisen kaapin yläpuolelle ei ole ollut mahdollista saada ulkoilmakanavaa asennettua.

Huomaa myös kondenssiveden mahdollinen liitäntä. 110 mallissa se ei ole niin fiksusti kun digitissä jos ja kun alla on vesipönttö.
 
Ulkoilmakanava tuskin kuitenkaan menee tuossa korkeudessa. Se lähtee etu oikealta ja viereisestä kaapista puuttuu yläpuolelta puolet joten tuskinpa se pääsee sivulle lähtemään kun vasta villojen yläpuolelta. Jäteilmakanava kun on siellä takana oikealla edessä niin melkoisen varmasti tuonne viereisen kaapin yläpuolelle ei ole ollut mahdollista saada ulkoilmakanavaa asennettua.

Huomaa myös kondenssiveden mahdollinen liitäntä. 110 mallissa se ei ole niin fiksusti kun digitissä jos ja kun alla on vesipönttö.

Kyllä se menee sillä tavalla kuin ounastelin. Purin nimittäin kalustelevyt ja kattolistat tuosta pois edestä.
20210905_120308.jpg


20210905_121225.jpg


Ulkoilmakanava tulee koneelle suoraan ulkoseinältä oikealta vaakassa muutaman metrin vedolla.

Muut kanavat lähtevät koneelta n. puoli metriä ylöspäin ja jatkavat koneen taakse väliseinän takana olevan MH:n välipohjaan.

Hyvä huomio re:kondenssivesiyhde. Tämäkin on toki huomioitava. LV-varaajan alla on lattiakaivo, johon nyt lorotellaan.

On sen verran ahdas tämä asennuspaikka, että vaikeaksi (mutta ei välttämättä mahdottomaksi) menee korkeamman koneen sijoitus, jos ei vaihda samalla myös LV-varaajaa matalampaan malliin. Ja toimivaa vehjettä ei viitsisi huvin vuoksi lähteä vaihtamaan. Lisäksi kanavalähdötkin saisivat olla, jos ei ihan identtiset, niin ainakin hyvin lähelle sitä.

Hämmentävää, että Valloxilla ei ole identtisillä kanavalähdöillä mallia nykyisessä mallistossa. On kait näitä Digittejä myyty jokunen pitkin Suomea.
 
Viimeksi muokattu:
Moro,

OKT-talo. 2005 rakennettu. 1 3/4 -kerroksinen. 157 kem2. 456 m3.

Sinänsä hyvin palvellut Vallox Digit SE vm. 2005 alkaa olla tiensä päässä.

- Peltimoottori on rikki ja käytän sitä manuaalisesti
- "Väylävika!" -ilmoitusta pukkaa silloin tällöin. Korjaantuu koneen uudelleen käynnistämällä.
- Ohjainpaneeleissa aika ajoin myös kaikenlaista muuta häröilyä
- Puhallinmoottorit myös tod.näk ennemmin tai myöhemmin entiset

Vanhan tekohengitys ei innosta. Uutta energiatehokkaampaa vehjettä tilalle siis. Mutta kas mikä?

Valloxilla ei oikein muita realistisia vaihtoehtoja ole kuin Vallox 110 MV.
Mutta siinä ongelma on laitteen korkeuden kasvu ja kanavalähdöt ovat myös riittävästi eri tavalla ripoteltu koneen päälle, että ei napsahda vanhan tilalle ihan tuosta vain.

Kone on KHH:ssa välittömästi lämminvesivaraajan yläpuolella ja 110 MV pitäisi saada asennettua nähdäkseni seinällä alemmaksi kuin nykyinen, jotta vältyttäisiin merkittävältä kanavajumpalta.

Arvon valistuneet, onko muilla valmistajilla soveltuvia malleja kaupan?
Tuosta "Väylävika"-ilmoituksesta sen verran, ennen kuin tuomitset koko vehkeen vialliseksi. Se ilmoitus tulee kun jonkun väylään liitetyn laitteen väyläjohdot on irti tai kontakti on huono, tai väylän päätevastus puuttuu. Kannattaa käydä ensimmäisenä kaikki ohjainpaneelit, kosteusanturit ja CO2-anturit läpi ja niiden väyläjohtojen liitokset sekä kytkentäkotelon liittimet ja siellä oleva päätevastus, jos ei ole ko. antureita käytössä. Ja vaikka sanoit että tekohengitys ei napostele, niin puhaltimien laakereiden uusinnalla (max. ~15€) niistä saa aivan kurantit.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
No niinpä näkyy mahtuvan. Hätäisimmät eristää tuon tuloilmaputken vaikka ei sille oikeasti mitään tarvetta ole kuten taas nämäkin kuvat todistaa. Kastepisteitä voi laskeskella ja kuvitella mielessään kaikenlaista, totuus on että noinkin pärjää.

Vallox 110 kondenssipoisto vie koneen alta ulkopuolelta noin viisi senttiä tilaa, sinne tulee semmoinen valkoinen muovikuppi. Toki siihenkin voi rakennella mitä vaan mutta kannattaa huomioida jos Valloxin hankkii.
Itse suosittelisin tuota Sallaa, Valloxi on pilattu ohjelmallisesti. Sulatukset ei toimi ja sulatuksien aikana painesuhteet heittelevät miten sattuu. Asiakaspalvelu vastaa kuukausien viiveellä jos ollenkaan, eikä tietenkään suostu myöntämään mitään ongelmaa olevan olemassakaan. Unohda Valloxi.
 

kotte

Hyperaktiivi
Hätäisimmät eristää tuon tuloilmaputken vaikka ei sille oikeasti mitään tarvetta ole kuten taas nämäkin kuvat todistaa. Kastepisteitä voi laskeskella ja kuvitella mielessään kaikenlaista, totuus on että noinkin pärjää.
Vaan aika lailla näkyy tyypillistä kosteushärmää putken pinnalla ... kun vertaa toiseen putkeen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ja tuo haittaa mitä?
Lähinnä viittaa siihen, että putken pinta saattaisi välistä olla märkä. Kukaties tuo tiputtaakin ajottain vettä jonnekin tai kastelee sisäkattorakenteita. Sanotaanko niin, että en suhtautuisi tilanteeseen ihan niin huolettomasti kuin minkä kuvan sain viestistäsi edellä, vaan katsaistaisin paikat aika tarkkaan, jospa olisi nyt samalla syytä kohentaa muutakin, kun kaikki on sopivasti esillä (sekä tarkastusta että korjausta varten).
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Olet oikeassa. Kannattaa tutkia koko putken matkalta että kaappien päälliset on terveet ja että seinän seutuva läpiviennin kohdalta on ok. Teoriassa tipotus on mahdollista mutta käytännön tietää vain kun tutkii paljain silmin putken ympäristön. Mikään automaatio kosteusvaurio tai tipotus ei kuitenkaan ole vaikka kastepistelaskuri näyttää mitä.
Tässä tapauksessahan putki tulee kaapin päällä joten sisäkattorakenteet ovat turvassa mutta kaapin yläpinta on riskialueella. Onneksi se on helppo tarkistaa kun poistaa tuon lopunkin yläsokkelin ja katsoo silmä kädessä.
 
Tuosta "Väylävika"-ilmoituksesta sen verran, ennen kuin tuomitset koko vehkeen vialliseksi. Se ilmoitus tulee kun jonkun väylään liitetyn laitteen väyläjohdot on irti tai kontakti on huono, tai väylän päätevastus puuttuu. Kannattaa käydä ensimmäisenä kaikki ohjainpaneelit, kosteusanturit ja CO2-anturit läpi ja niiden väyläjohtojen liitokset sekä kytkentäkotelon liittimet ja siellä oleva päätevastus, jos ei ole ko. antureita käytössä. Ja vaikka sanoit että tekohengitys ei napostele, niin puhaltimien laakereiden uusinnalla (max. ~15€) niistä saa aivan kurantit.

Ok, kiitos tiedosta. Täytyypi tutkia asiaa. Lisäantureita ei ole käytössä. Ohjauspaneeleissa (2 kpl koneessa kiinni, yksi alakerrassa ja yksi yläkerrassa) näkyy välillä PPM-arvoja CO2-anturitiedoissa vaikka ei tosiaan CO2-antureita koneessa kiinni olekaan. Voivatko vastukset saada koneen kuvittelemaan, että antureita olisi kiinni?

Tekohengitys ei ole pois suljettu vaihtoehto.

Joskushan tuo LV-varaajakin (HAATO HK 300 vm. 2005) on vaihdettava ja mieluusti sitä vaihtaisi sitten sekä IV-koneen että LV-varaajan uusiin molemmat samalla kertaa. Jos vain suostuvat ikääntymään samaan tahtiin.

Kysyin tuosta "Väylävika" -ilmoituksesta Valloxin tuelta aikoinaan ja he vastasivat näin:
Valloxin tuki.PNG
 
Viimeksi muokattu:
@metsänhoitaja ja @kotte

Ulkoilmakanava on kääritty solumuoviin. Solumuovikääre loppuu juuri ennen konetta.
20210905_133831.jpg


Ja kanava menee tosiaan kaappien päällä välipohjan alapuolella. Mitään ylimääräisiä kosteusjälkiä ei ole havaittavissa.
 
Ok, kiitos tiedosta. Täytyypi tutkia asiaa. Lisäantureita ei ole käytössä. Ohjauspaneeleissa (2 kpl koneessa kiinni, yksi alakerrassa ja yksi yläkerrassa) näkyy välillä PPM-arvoja CO2-anturitiedoissa vaikka ei tosiaan CO2-antureita koneessa kiinni olekaan. Voivatko vastukset saada koneen kuvittelemaan, että antureita olisi kiinni?

Tekohengitys ei ole pois suljettu vaihtoehto.

Joskushan tuo LV-varaajakin (HAATO HK 300 vm. 2005) on vaihdettava ja mieluusti sitä vaihtaisi sitten sekä IV-koneen että LV-varaajan uusiin molemmat samalla kertaa. Jos vain suostuvat ikääntymään samaan tahtiin.

Kysyin tuosta "Väylävika" -ilmoituksesta Valloxin tuelta aikoinaan ja he vastasivat näin:
katso liitettä 72994
Sellainen varoituksen sana sitten niistä paneelin / antureiden johdoista, että jos otat irti yhtään johtoa niin merkkaa vitun tarkasti että mikä tulee mihinkin. + ja - kun menee ristiin, niin se on molemmat paneelit kanttuvei. Sen jälkeen saa todellakin vaihtaa sitä konetta, kun ei enää kannata alkaa uusia kallita paneeleita hankkimaan. En kylläkään ymmärrä miksi Vallox ei ole voinut tehdä noihin halvalla diodilla napaisuuden suojausta? Tokihan on mahdollista että noinkin vanhassa koneessa / ohjauspaneeleissa on Elkot alkaneet kuivua ja ne aiheuttaa tuota häröilyä. Niiden puolijohteet ei kyllä käytöllä mene rikki, ellei sitten ukkonen ole niitä rikkonut tai nuo Elkot esim. kuivahtaneet.
 
Sellainen varoituksen sana sitten niistä paneelin / antureiden johdoista, että jos otat irti yhtään johtoa niin merkkaa vitun tarkasti että mikä tulee mihinkin. + ja - kun menee ristiin, niin se on molemmat paneelit kanttuvei. Sen jälkeen saa todellakin vaihtaa sitä konetta, kun ei enää kannata alkaa uusia kallita paneeleita hankkimaan. En kylläkään ymmärrä miksi Vallox ei ole voinut tehdä noihin halvalla diodilla napaisuuden suojausta? Tokihan on mahdollista että noinkin vanhassa koneessa / ohjauspaneeleissa on Elkot alkaneet kuivua ja ne aiheuttaa tuota häröilyä. Niiden puolijohteet ei kyllä käytöllä mene rikki, ellei sitten ukkonen ole niitä rikkonut tai nuo Elkot esim. kuivahtaneet.
Tarkkuus mallia v..ttu laitettu korvan taakse tutkimuksien edetessä.

Muistuipa muuten mieleeni, että kysyin myös eräältä Valloxin valtuutetulta huoltoliikkeeltä tästä ja heidän vastaus oli tällainen:
Vallox huolto.PNG


Paneeleita ja/tai emokorttia haluaisivat heti olla vaihtamassa...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

jussipa

Jäsen
@metsänhoitaja ja @kotte

Ulkoilmakanava on kääritty solumuoviin. Solumuovikääre loppuu juuri ennen konetta.
katso liitettä 72995

Ja kanava menee tosiaan kaappien päällä välipohjan alapuolella. Mitään ylimääräisiä kosteusjälkiä ei ole havaittavissa.


Itsellä iv-koneen päältä suoraan tuleva putki kondensoi reilusti. Kovalla pakkasella veti jäähän koko putken ulkopinnan. Vesi pääsi valumaan kuitenkin koneen päältä koneen sisälle ja sitä kautta kondenssipoiston kautta viemäriin. Nyttemmin olen kyllä eristänyt putken. Voimakkaalle kostumisena syynä meillä oli tod.näk. pyykin kuivaus samassa tilassa.
 
Tarkkuus mallia vittu laitettu korvan taakse tutkimuksien edetessä.

Muistuipa muuten mieleeni, että kysyin myös eräältä Valloxin valtuutetulta huoltoliikkeeltä tästä ja heidän vastaus oli tällainen:
katso liitettä 72997

Paneeleita ja/tai emokorttia haluaisivat heti olla vaihtamassa...
No jos sä et Default :ina ole konetta heti vaihtamassa, niin tuo tutkiminen todellakin kannattaa. Esim. tuon emolevyn pois otto ja sen visuaalinen tarkastus huonojen juotosten/kontaktien, pullistuneiden Elkojen tai piirilevyllä olevien tummentumien varalta ei ole kummoinenkaan homma. Se on Molex-liittimillä ja niitä ei saa edes väkisin väärin laitettua, ainoa on kanava-antureiden johdot, ne on kaikki samanlaisilla liittimillä. Kannattaa vain muistaa jos siihen alkaa, että töpseli ensimmäisenä pois seinästä, sillä piirikortilla on 230Vac jännitteitä.
Tuossa liittenä on yhden Digit SE mallin emolevy. Koneen iästä riippuen siellä saattaa olla hieman erilainen ja eri liittimillä oleva versio. Tuo nyt on vain esimerkki.

* EDIT: kyllähän ne liittimet näköjään saa halutessaan ristiin :confused:
 

Liitteet

  • 949013.jpg
    949013.jpg
    301,6 KB · Katsottu: 85
No jos sä et Default :ina ole konetta heti vaihtamassa, niin tuo tutkiminen todellakin kannattaa. Esim. tuon emolevyn pois otto ja sen visuaalinen tarkastus huonojen juotosten/kontaktien, pullistuneiden Elkojen tai piirilevyllä olevien tummentumien varalta ei ole kummoinenkaan homma. Se on Molex-liittimillä ja niitä ei saa edes väkisin väärin laitettua, ainoa on kanava-antureiden johdot, ne on kaikki samanlaisilla liittimillä. Kannattaa vain muistaa jos siihen alkaa, että töpseli ensimmäisenä pois seinästä, sillä piirikortilla on 230Vac jännitteitä.
Tuossa liittenä on yhden Digit SE mallin emolevy. Koneen iästä riippuen siellä saattaa olla hieman erilainen ja eri liittimillä oleva versio. Tuo nyt on vain esimerkki.

* EDIT: kyllähän ne liittimet näköjään saa halutessaan ristiin :confused:
Juu, kyllä tämä kortti täytyy katsoa. Joko itse tai ulkoistaen.

Ja tutkaista myös tuon Belimon peltimoottorin vaihto-operaatiota.
Vaikka sen toimimattomuus ei sinänsä niin häiritse; syksyllä kääntää käsin pellin auki ja keväällä kiinni kennoa vasten. Pikkuhomma suodattimien vaihdon ja muun putsauksen yhteydessä. Ainoastaan rajailmoilla ei sitten LTO toimi optimaalisesti, mutta ei voi mittee.
Keskusteluakin aiheesta näyttää forumilta löytyvän. Esim. -> https://lampopumput.info/foorumi/threads/vallox-digit-se-kesäpellinmoottori-belimo-kyselyä.22443/
 

jmki

Jäsen
Jos on tarvetta Belimon LM24 peltimoottorille, mulla on niitä varastossa pari ja voin myydä ainakin yhden kohtuuhintaan. Vaihdoin itselleni sellaisen ja Ebaysta tuli aikanaan tilattua 3 kpl kerralla, kun edullisesti sai.

Vallox ajelee tuota peltiä kesäasennossa yllättävän paljon. Se ottaa automaattisesti talteenoton päälle, jos huoneeseen puhallettavan ilman lämpö laskee liian alas (kylmä ulkoilma) tai ulkoilman lämpötila nou katso liitettä 73028 see jäteilman lämpöä korkeammaksi. Moottori on helppo vaihtaa, kun ottaa suodattimet, kennon ja kesäpellin pois. Pelti lähtee irti, kun painaa sen akselin päätä sisään. Siinä on jousi sisällä. Moottori on parilla peltiruuvilla takaseinässä kiinni.

Tässä kuvassa ohitus on kiinni, ts. pelti talviasennossa. Ylimääräinen harmaa johto menee mikrokytkimelle, jonka lisäsin haistelemaan pellin asentoa. Pellin reunoihin on myös lisätty tiivisteitä, jotta systeemi olisi tiiviimpi.
Screenshot 2021-09-08 231954.jpg
 
Mietinkin juuri tuossa peltimoottorin vaihdon mielekkyyttä, jos päätän tällä koneella jatkaa.

Tätä kohtaa Teknisessä ohjeessa...
https://www.vallox.com/files/158/TEKNdigitse_SED_260505.pdf

LTO Ohitus.PNG


...tuossa juuri tankkasin.
Ja tuo oli yllätys, että kennoa käytetään automatiikan avulla myös jäähdytykseen. Oletin, että uudemmissa koneissa vasta tullut Valloxilla tämä.

ILP:llä tulee nimittäin yläkertaa jäähdyteltyä kesäisin (23C pyyntinä, hellejaksoina aina päällä) ja tuohan on hyvä, että hieman viileämpää tuloilmaa saadaan IV:n kautta puskettua myös alakertaan, kun automatiikka käytössä tai manuaalisesti pelti laitettuna talviasentoon.


Tämä ilmeisesti kyseinen moottori?
https://www.belimo.com/fi/shop/fi_F...tteet-ilman-turvatoimintoa/LM24A/p?code=LM24A

Voisin tarjoukseen tarttua; mihin hintaan toisen niistä voisi lunastaa?
YV:nä jos vaikka jatketaan.
 
Viimeksi muokattu:
VKL:na, kun on paremmin aikaa, niin olisi tarkoitus purkaa konetta ja ohjauspaneeleita sen verran, että pääsen syynäämään liitokset jne. hapettumien yms. varalta.
 
Tämmöisiä näyttää Digit tänään:
20210912_095110.jpg


Plus- ja miinusmerkit sekaisin tuloilmalle? :huh:

Ja tuloksena jälkilämmityspatteri tod.näk. täysillä ja huutomerkkiä pukkaa:
20210912_095142.jpg


Onko tällaisista oirehista kellään kokemusta?

Tulolämpötila vaihteli siis hetken +20 ja -20 välillä, kunnes päätyi siihen, että ehkäpä se +20 sitten kuitenkin on se oikea.
 
Lisäbonuksena CO2-arvoja näkyy paneelissa myös, vaikka ei CO2-mittareita koneeseen/paneeleihin kytkettynä olekaan:
20210912_095118.jpg
 

jmki

Jäsen
CO2-anturi tulee kiinni ohjauspaneelin ja koneen väliseen väylään. Sinulla ei sitä anturia ole, mutta mittauksia näkyy siitä huolimatta, joten väylä sekoilee. Tuloilman lämpötila tulee emokortilta paneelille myös väylän kautta. Jokin komponentti tai väylän johdotus on nyt epävarma. Kannattaa käydä kytkennät läpi ja tarkistaa, että missään ei ole löysiä. Sinulla kun on väylässä useampi ohjauspaneeli, on vikapaikkojakin. Valloxin kytkentäkuvissa ei näy päätevastusta, mutta RS485-väylän päissä sellaiset on hyvä olla.
 
CO2-anturi tulee kiinni ohjauspaneelin ja koneen väliseen väylään. Sinulla ei sitä anturia ole, mutta mittauksia näkyy siitä huolimatta, joten väylä sekoilee. Tuloilman lämpötila tulee emokortilta paneelille myös väylän kautta. Jokin komponentti tai väylän johdotus on nyt epävarma. Kannattaa käydä kytkennät läpi ja tarkistaa, että missään ei ole löysiä. Sinulla kun on väylässä useampi ohjauspaneeli, on vikapaikkojakin. Valloxin kytkentäkuvissa ei näy päätevastusta, mutta RS485-väylän päissä sellaiset on hyvä olla.
Täytyy käydä läpi, vaikkapa paneeleista aloittaen ja liitäntärasialle / emokortille edeten.

Jäi viime vkloppuna kone/paneelit purkamatta/syynäämättä, kun ajattelin samalla vaihtaa sen uuden posti-kustin kyydissä olevan peltimoottorin paikalleen osana samaa rupeamaa.

Ensi vkloppuna sitten. tai sitä seuraavana...ei tässä niin hengen hätiä.
 

Supa

Jäsen
Täällä myös Digit SE:n korvaamista mietin uudemmalla. Lähinnä sen takia kun öljykattila lähtee pois ja tässä koneessa vesipatteri.
Ei kannata/huvita vesikiertoa rakentaa enää uuden varaajan kanssa.

Mitenhän pystyisi laskemaan tai arviomaan paljonko uudempi kone esim 145 MV vähentäisi torpan lämmitystarvetta?
Säästöähän pitäisi käsittääkseni tulla paremman LTO hyötysuhteen (60% -> 80%) sekä energiatehokkaampien puhaltimien avulla.
Ja paremman LTO kennon ansiosta pienempi tarve jälkilämmitykselle. Uusissa näkyykin olevan vain sähköpatterilla olevaa.

Jos saisi takaisinmaksuajan laskettua, niin olisi helpommin perusteltavissa paremmalle puolisollekkin :D
 

Harrastelija

Vakionaama
Palstalla käsittänyt että kaikilla valmistajilla nuo energiatehokkaat puhaltimet ovat myös kirous. Kalliita ja eivät ole kovin pitkäikäisiä.
Säästynyt energia menee ylläpitokustannuksiin jos riittääkään.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Täällä myös Digit SE:n korvaamista mietin uudemmalla. Lähinnä sen takia kun öljykattila lähtee pois ja tässä koneessa vesipatteri.
Ei kannata/huvita vesikiertoa rakentaa enää uuden varaajan kanssa.
Eikait tuossa iso rakentaminen ole kun kattila vaihtuu lämpöpumppuun?
 

roots

Hyperaktiivi
Meillä on MLP:n perässä vesipatteri. En ole sen touhuja niin seuraillut, vastus olsi voinut huolestuttaa enemmän.
Juuri päivastainen ajatus, onneksi on vastuksen kanssa niin ei tarvii tommoseen vesiä touhuta ja pelätä kierron pysyvyyttä.
Kustannus sähköllä lämmittäen eteläsuomessa ei paljoa ole...
 

kotte

Hyperaktiivi
Jos saisi takaisinmaksuajan laskettua,
Kun laskee vaihto- ja odotettavissa olevat uuden huoltokustannukset, epäilemättä yli 50 vuodesta puhutaan, jos vanha laite on kunnossa ja jälkilämpö vesipatterille tuotetaan lämpöpumpulla. Vanha kone on vähemmän kranttu säädöille, kun taas uusi vaatii säännöllisemmin toistettavia säätöjä päästäkseen lähelle luvattua optimia. Vanha rakennus ei välttämättä ole niin tiivis, että uuden tehokkaan kennon tarjoama lisähyöty realisoituu ongelmitta.
 

Supa

Jäsen
Kiitoksia pohdinnoista. Näinhän se varmaa on, ettei mitään maagista säästöä heti synny. Tuo vesikierto on vaan nykyisessä järjestelmässä semmoinen häkkyrä, että olisin mielelläni luopunut siitä ihan jo pelkästään ulkonäöllisistä syistä :D
Koneen oma termostaatti on aiemmin juminut, niin se on otettu pois käytöstä ja tuossa on erillinen kierto missä käsisäätöinen 3-tie venttiillii.
Venttiiliä saa kääntää millin aina suuntaansa, ettei mene liian kuumalle tai kylmälle. Eikä oikein viitsisi tuohon mitään oumania uhrata.

Jos ei konetta vaihda, niin joko korjaa tuon oman termostaatin, jolloin saisi koneen itse pitämään huoneisiin tulevan lämmön kohdillaan. Tai sitten sähköpatteri jostain tilalle. Ohjaimen asetuksista voi ainakin valita sähkö tai vesipatterin niin kai samainen kone osaa ohjata kumpaa vaan.
 

Supa

Jäsen
Päädyin nyt kuitenkin pitämään vanhan digit se:n käytössä. Jos sattuu tulemaan uudempaa mallia eteen edullisesti vaikka käytettynä, niin vaihdan sitten.
Joten jos jollain on jäänyt varaosia ko. Laitteeseen niin vesipatterin termostaatti+toimilaite kiinnostaisi
Saa myös vinkata, jos on tullut jossain vastaan edullisesti. Vanhaan koneeseen ei kauheasti viitsisi laittaa rahaa kiinni.
 

roots

Hyperaktiivi
Päädyin nyt kuitenkin pitämään vanhan digit se:n käytössä. Jos sattuu tulemaan uudempaa mallia eteen edullisesti vaikka käytettynä, niin vaihdan sitten.
Joten jos jollain on jäänyt varaosia ko. Laitteeseen niin vesipatterin termostaatti+toimilaite kiinnostaisi
Saa myös vinkata, jos on tullut jossain vastaan edullisesti. Vanhaan koneeseen ei kauheasti viitsisi laittaa rahaa kiinni.
Aina niitä voi liikkua tori.fi...
Itsekin möin pois toimivan MUH Ilmavan kun se tossa jonkun aikaa turhan panttina oli.
 
Ylös Bottom