IVT 490 Menee lepotilaan aiheetta

Jani-Sri

Tulokas
Olen asunut pari vuotta IVT490 kanssa.
Muuten laite toimii ihan ok, mutta kerran pari vuodessa laitteen kanssa saa raapia päätään.

Laite menee lepotilaan eikä ymmärrä tulla sieltä itse pois. Laite pysyy lepotilassa vaikka lattialämmitykseen menevän veden asetusarvo on 31C ja aktuaali menevä lämpö 10-15c alhaisempi aiheuttaen lattioiden ja siten talon kylmenemisen.

Ongelman pystyy kiertämään sillä että kääntää lämmitykseen menevän veden kolmitieventtiilin manuaalisesti siten, että pyynti ja aktuaalilämpötilat ovat lähellä toisiaan. Tällöin laite ymmärtää poistua lepotilassa ja käynnistää kompuran ja alkaa lämmittämään vettä.

Ongelma tuntuu ilmestyvän vain silloin kun ulkoilman lämpötila on siinä 4-5c. Kylmempinä tai lämpimämpinä aikoina laite toimii ok.

Tuntuu että laitteen logiikka menee jumiin tuossa 4-5c ulkolämpötilan paikkeilla, eikä enää osaa säätää tuota kolmitieventtiiliä itse??

Pitäisikö laittaa uutta ohjauskorttia tilaukseen vai mitä tässä voisi tehdä?

ArttuP

Tulokas
Ongelma lienee jo ratkennut?

Minulla oli samaa ongelmaa ja vika löytyi 3tie venttiilin sunttimoottorista. Tuli uusittua koko moottori, mutta kun purin vanhan niin sisältä löytyi muutama huono juotos, eli olisi ollut korjattavissa itsekin.

Mikki78

Tulokas
Hei,
Nyt 17 vuotta toiminut pömpeli teki saman, eli menee lepotilaan. Huomasin että kun kytkee lisäsähkön päälle niin toimii, mutta tällöin ei kompura pyöri. Ulkona noin 9 astetta lämmintä. Onko enään kellään näin vanhaa värkkiä käytössä?

Mikki78

Tulokas
No niin. Kyllä se tässäkin nyt näytti kolmitieventtiili/suntti juonitteleva. Otin ja kolistelin suntin piirilevyä ja kappas alkoi toimimaan. Kylmäjuotos lie.

Ylös Bottom