IVT ilma-vesilämpöpumput

Bertta

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Taidanpa olla ainoa Suomessa, jolla on asennettuna IVT:n ilma-vesipumppu !

Vai olenko ?
Mikäli tällä foorumilla on ylla olevan laitteen käyttäjiä, olisi mukava saada yhteyttä Teihin. Pistäkääpä viestiä foorumille. Katsotaan, montako meitä on, vai olenko tosiaan yksin ja ainoa.

terv. Bertta
 

Bertta

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Kysynpä vaan, olenko ainoa Suomessa ?

No joo, ei puhise vielä muu kuin omistaja,onnesta,
 

R-410A

Aktiivinen jäsen
Vs: Kysynpä vaan, olenko ainoa Suomessa ?

Hei !
Lue tämä vanha ketju, niin siellä saattaa olla muitakin kun "Miettijä " lähetä ko henkilölle yh viesti niin saat päivitettyä tietoa.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=9885.0

En tiedä minkä IVT:n ilma-vesipumpun onnellinen omistaja olet mutta Optimassa ainakin on ollut "huolia"
 

Bertta

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Kiitos aikaisemmasta ketjuvinkistä. Luettu on, mielenkiintoista.

Huoltomies tilattu, tulee ensi viikolla, ellei jo ennemmin. Näin sovimme.

Nykyäänkö kaikkilla IVT:n omistajilla laitteet toimii ja kaikki hyvin ?
Vai oletteko luopuneet pumpuistanne ja/tai vaihtaneet ne, jos niin mihin ja toimiiko lämmitykset nyt ?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Sulla vasta on ikävästi alkanut tämä lämpöpumppaus-elämä. IVT taitaa olla aika harvinainen ilmavesikone foorumin jäsenillä, eikös se ollut uutena aika kallis? Onkohan tuota samaa laitetta myyty jokin muun merkkisenä?
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

pökö sanoi:
Onkohan tuota samaa laitetta myyty jokin muun merkkisenä?
Onko minkä mallin IVT? Ainakin osittain myyty samoja laitteita sekä IVT että Bosch merkkisinä. Tosin Boschiakaan ei ole taidettu myydä liiemmälti Suomessa, länsinaapurissa enemmänkin.
Mitä Ruotsin foorumilta pystyy päättelemään niin yleisesti ihan perus ok vehkeitä, eivät nekään tosin ongelmattomia mutta yleisesti kyllä toimivia.
Oliko Berttalla uusi vai käytettynä asennettu laite? Jos uusi niin ongelma voinee sysätä laitteen asentaneen yrityksen huoleksi, jos käytettynä niin ongelmat joutuu varmaan pitkälti ratkaisemaan itse. Molemmissa tapauksissa pumpun saanee käyttöön, kysymys lähinnä että mitä/kuka maksaa.
Foorumilta löytynee tietotaitoa ongelmien ratkaisemiseen, ei tuo sen kummallisempi pumppu ole kun muutkaan vaikka joitain omaleimaisuuksia varmaan löytyykiin.
Helpoiten ja nopeimmin apua löytynee Ruotsin foorumilta, rohkeasti siellä vain kysymyksiä esittämään.
 

Bertta

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Tämä minun laitteeni on IVT 1100 ja Rego 800 ohjauskeskus sekä lisäkaappi lisälämpöä (öljypannu, vastukset tms ) varten.
Käytettynä hankittu ja varmasti kaikki takuuajat on ohitettu vaikka parhaita juristeja käyttäisi. Eli itse maksan mitä eteen sitten tuleekin.

Ruotsin sivustoja lueskelin ja siellä oli vain pari kysymystä vuosien mitaan esitettynä minun laitettani riivaavasta viasta, kompressorin suojakytkin lauennut.
Kommentteina olivat likipitäen väärä syöttöjohtojen järjestys. Koneessa on laite joka huolehtii vaiheiden oikeasta järjestyksestä.
Kompressorin suojan liian matala asetus ampereissa, minulla 8 amp. Lisäys ei auttanut.
Pehmokäynnistimissä ollut jossain vaiheessa alihankkijalla jotain vaikeuksia, tehdas vaihtanut toimivan tilalle, miten lie minulla.
Pehmokäynnistimellä ollut vaikeuksia toimia Rego 800 kanssa joissain tapauksissa.
Kompressorin suojakytkin lauennut yhden vaiheen puuttumiseen (3-vaihe kone). Kaikki vaiheet tulee kontaktorille saakka mutta kontaktori ei saa ohjausta vetääkseen, todettu mittaamalla.

Mitattu myös kompura (scroll), kunnossa.

Kun virat kytkee laitteistoon alkurutiinit menee ok. Vihreä valo kertoo laitteen olevan toimintavalmiina. Näyttöön tulee aloitusvalikko. Noin 15 sek. jälkeen merkkivalo muuttuu punaiseksi ja näyttöön ilmestyy ilmoitus: lauennut moottorinsuoja kompressori. Suojan palauttaminen ei tuota toivottua tulosta, tuntuu kuin sitä ei saisi viritettyä takaisin ns. valmiusasentoon

Joku pikku ledivalo vilkkuu ohjauskaapin ja ulkoyksikön kytkentälevyillä ja joku rele naksuu jonkun kerran, siinä kaikki. Hälyytysäänen olen poistanut käytöstä, hermostuttaa muutenkin riittävästi.

Eipä siitä osaa sen enempää sanoa ja vikaa on vielä vaikeampi sanoa.
Hyviä ehdotuksia kuuntelen enemmän kuin mielelläni.
 

pamppu

Vakionaama
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Mittaapa pihtimittarilla virta, jos kerran suoja laukeaa mutta kaikki muuten näyttää ok:lta. Omalle kohdalle on sattunut (ei lämpöpumpuissa, muualla) vikaantunut moottorisuoja joka alkoi laukeilla huomattavasti säädettyä alemmilla virroilla. Ehkäpä vika onkin suojassa itsessään. Tuossakin tapauksessa kone ei suostunut käymään vaikka suoja säädettiin tappiin virtojen mittaamisen jälkeen. Uus suoja oikeilla ampeeriasetuksilla ja heti alkoi pysymään käynnissä.
 

Bertta

Jäsen
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Eikös siinä pihtimittarimaittauksessa johdossa pitäisi "kulkea" virta että saadaan kulutuslukemia ?
Minulla kun virta tulee kontaktoriin saakka eikä mene siitä "läpi" minnekään. Kontaktori ei edes yritä vetää.
Olenko järkeillyt asian jotenkin väärin kun en ole alan ammattilainen. Tosin ei minulla moista mittariakaan ole mutta sähkäri kyllä tulee sen mittaamaan jos siinä on mitattavaa.
Miten se siinä mitatessa ilmenee, tuo kuvailemasi rikkonaisuus ?

Hukkaan en sitäkään miestä tohdi ja raaski juoksuttaa, täällä foorumilla asian puiminen on huomattavasti halvempaa ja nopeaa ja tulee runsaasti ammattitasoisia mielipiteitä, näkökulmia ja ehdotuksia.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Voisiko ongelma olla tuossa vaihevahdissa? Piirustuksesta ja asennusohjeesta ei oikein pysty päättelemään vahtiiko sekä vaihejärjestystä että vaiheiden olemassaoloa mutta luulisi niin. Jos tuo em vaihevahti ei anna kontaktorin vetää?
Jos ymmärsin Bertan oikein niin kompuran pääkontaktori K1 ei vedä? Jos moottorisuoja on lauennut eikä palaudu tai mikäli vaihevahti ei sulje piiriä niin kontaktorikaan ei saa kyllä sitten ohjausjännitettä.
Pätevän sähkärin luulisi kyllä suhteellisen nopeasti todentavan missä mättää piirustuksen perusteella.
On tietysti mahdollista että ohjauskäsky jää uupumaan jostain muusta syystä mutta oireiden perusteella lienee syytä ensi alkuun tsekata nuo em kohteet.
 

pamppu

Vakionaama
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Bertta sanoi:
Eikös siinä pihtimittarimaittauksessa johdossa pitäisi "kulkea" virta että saadaan kulutuslukemia ?
Minulla kun virta tulee kontaktoriin saakka eikä mene siitä "läpi" minnekään. Kontaktori ei edes yritä vetää.
Olenko järkeillyt asian jotenkin väärin kun en ole alan ammattilainen. Tosin ei minulla moista mittariakaan ole mutta sähkäri kyllä tulee sen mittaamaan jos siinä on mitattavaa.
Miten se siinä mitatessa ilmenee, tuo kuvailemasi rikkonaisuus ?

Hukkaan en sitäkään miestä tohdi ja raaski juoksuttaa, täällä foorumilla asian puiminen on huomattavasti halvempaa ja nopeaa ja tulee runsaasti ammattitasoisia mielipiteitä, näkökulmia ja ehdotuksia.
Jaa, jotenkin jäin kuvitelmaan että se kävisi hetken ja laukeaisi. Vaan jos se heti on tilt niin ei sitte saa mitattua. Vaan jos se tosiaan laukeaa, niin voishan sitä suojaa testata irrottamalla se ja ajamalla jollain keinolla virtaa läpi...

Millainen se suoja on, onko kuitattavissa? Antaneeko vikatiedon vaikka onkin kuitattu? Siitä tullee logiikalle joku piuha joka kertoo statuksen. (Ei mitään hajua millainen tuo kone on, mutta muista apparaateista vertailen)
 

Bertta

Jäsen
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Kontaktori on ihan tavallinen mötikkä josta virrat menee läpi vetäneenä. Vetotoiminto testattiin irroitettuna ulkopuolisella vetojännitteellä ja naks ja pom. Toimi kuten pitää.

Heti kontaktorin jälkeen on asetettava amppeerirajoitus-suoja( mikä lie oikea nimitys, lämpösuoja)

Molemmissa mötiköissä on kuittauspainikkeet, lämpösuojassa valintamahdollisuus käsin tai automaattisesti. Kontaktorin palautusnapin painaminen ei vain palauta mitään, tuntuu kuin ei "virittyisi" uudelleen toiminta-asentoon.
Eli kontaktori ei laukea käynnistettäessä, mitään ei tapahdu, ei naksu eikä pauku, kuten odottaisi laukeamisessa tapahtuvan. Laitteiston käynnistämisestä menee jokin aika jonka jälkeen tulee näyttöön em maininta lauennut moottorinsuoja kompressori.

Kontaktorin kärkien läpimenovastus mitattu, ne on kunnossa.

Komennot kulkee ns busväylää pitkin omana neljän johtimen muodostamana suojattuna kaapelina. Kulkee tai ei kulje, vaikea sanoa. Enpä osaa moista asiaa mitata. Kaapeli mitattu, eheä sekin.

Tuo vaihevahti ja pehmokäynnistys ovat myös epäilyksen alaisia.
Taitaa tuo vaihevahti vain vahtia että kaikki vaiheet tulee konehuoneeseen saakka, noin noista papereista yritin päätellä. Kaikki vaiheet on kyllä kontaktorin navoissa odottamassa eteenpäinpääsyä. Eli siitäkö voisi vaikka päätellä että se osa olisi eheä, ehkä niin.
Pehmokäynnistin on minulle täysin vieras laite toiminnaltaan eli voi minun puolesta olla rikki tai ehjä, en saa selvää siitä.

Vaikka vikailmoituksen kuittaa, jää punainen valo kertomaan viasta ja summeri soi (ei soi kun ei kestä kuunnella) eikä kone palaudu alkutilaan.
Ja syvä hiljaisuus vallitsee "pannuhuoneessa".
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Bertta sanoi:
Molemmissa mötiköissä on kuittauspainikkeet, lämpösuojassa valintamahdollisuus käsin tai automaattisesti. Kontaktorin palautusnapin painaminen ei vain palauta mitään, tuntuu kuin ei "virittyisi" uudelleen toiminta-asentoon.
Eli kontaktori ei laukea käynnistettäessä, mitään ei tapahdu, ei naksu eikä pauku, kuten odottaisi laukeamisessa tapahtuvan. Laitteiston käynnistämisestä menee jokin aika jonka jälkeen tulee näyttöön em maininta lauennut moottorinsuoja kompressori.
Ei kai kontaktorissa palautusnappia ole? Eikös kontaktorin "nappia" painettaessa siihen kytketty laite hyrähdä käyntiin kun sähkö menee perille väkisin. Tuleeko sulle sähköä kontaktoriin asti?
 

Bertta

Jäsen
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Juu, nappi siinä on, mitä varten, luulin että palautusta vasten ? Vaikka virrat on kytkettynä ja siitä napista painaa, ei hyrähdä mikään. Kyllä se sähkö siinä kontaktorin navoissa on ja odottaa eteenpäin päästämistä.

Juu, huomenna aamusta kun valkenee niin otan kuvia, toivottavasti saan ne jotain kautta katseltaviksi. Tämä tietotekniikkakaan kun ei ole minun leipälajini. Toivon mukaan vanha sanonta toimii tässäkin tapauksessa nimittäin että yksi kuva kertoo enemmän kuin paraskaan selittelijä !
 

pamppu

Vakionaama
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Kontaktoreissa joskus on nappi tms josta voi kokeilla toimintaa. Mutt ei se konetta käynnistä tietty jos perässä on laeunnut moottorisuoja, eikä sitä saa viritettyä takaisin elävien kirjoihin. Logiikka taas ilmeisesti näkee että suoja on lauenneessa tilassa eikä sen takia vedä kontaktoria. Päätellen siitä että se antaa virheen suojasta. Näin meilläkin toimii yksi monimutkaisempi laite.

Sitten on vaan kysymys että onko itse suoja rikki, epäilisin jos kerransitä ei saa viritettyä. Toinen vaihtoehto on tietysti joku muu syy joka laulaisee suojan.

Ainiin, semmoinen vaihevahti viisaammissa vehkeissä voi kyllä vahtia pyörimissuuntaa myös. Mutta siitä varmaankin saisit eri viheilmoituksen.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Bertta sanoi:
Kontaktori on ihan tavallinen mötikkä josta virrat menee läpi vetäneenä. Vetotoiminto testattiin irroitettuna ulkopuolisella vetojännitteellä ja naks ja pom. Toimi kuten pitää.

Heti kontaktorin jälkeen on asetettava amppeerirajoitus-suoja( mikä lie oikea nimitys, lämpösuoja)

Molemmissa mötiköissä on kuittauspainikkeet, lämpösuojassa valintamahdollisuus käsin tai automaattisesti. Kontaktorin palautusnapin painaminen ei vain palauta mitään, tuntuu kuin ei "virittyisi" uudelleen toiminta-asentoon.
Eli kontaktori ei laukea käynnistettäessä, mitään ei tapahdu, ei naksu eikä pauku, kuten odottaisi laukeamisessa tapahtuvan. Laitteiston käynnistämisestä menee jokin aika jonka jälkeen tulee näyttöön em maininta lauennut moottorinsuoja kompressori.

Kontaktorin kärkien läpimenovastus mitattu, ne on kunnossa.
Eilen kun vilkaisin Jantin linkkaamasta manuaalista niin asiasta jäi sellainen mielikuva että mikäli moottorisuoja tai vaihevahti ovat lauenneet niin vetävät ohjauskärjet auki ja estävät täten kontaktoria vetämästä kunnes tilanne on korjattu ja häiriö kuitattu.

Itse yrittäisin selvittää missä tuo kontaktorin ohjausjännite katkeaa, sillä tuo ongelma todennäköisesti ratkeaakin. Ohjausjännite lähtee piirikortin liitinrimalta (L), menee vaihevahdin ja mootorisuojan kärkien kautta sisään Di2:sta, jatkaa nc kärkien kautta (minkähän tämän ohjaa?) kautta Di1:lle josta langoitettu Do5:lle ja siitä suoraan kontaktorin ja moottorisuojan kautta moottorille. Tuolla matkalla se katkeaa jossain koska joku käyntiehdoista ei täyty tai jokin komponenteista on viallinen. Tarkistuksen yhteydessä voi olla hyvä varmistua myös siitä että tuo K1 on myös kytketty kunnolla nollaan. Kontaktori kun on todistetusti kunnossa niin toimii kyllä kunhan kela saa vaihetta sekä nollaa mutta jompikumpi noista uupuu nykytilanteessa. Tuo kyseinen kontaktorihan ei virity, ei ole moottorikontaktori vaan kelan ja rautasydämen synnyttämä magneettikenttä vetää kärjet yhteen. Lepotilassa tuota yhteyttä ei taasen ole.

Positiivinen puoli tuossa lienee se että komponentteja ei ole kovin monta ja ovat todennäköisesti korvattavissa ihan vakiokamoilla. Liitinrimasta tilannetta mittaamalla tai herkällä virtakynällä "haistelemalla" ratkeaa todennäköisesti ja saat pannuhuoneeseesi eloa :)
 

rouda

Jäsen
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

tuon ylivirtasuojan nc 95 ja 96 mittaa virrattomana niin ohmipulella pitäs olla oikosulussa kun on toimintakunnossa
 

AnttiT

Aktiivinen jäsen
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Moro.

Käännä ensimmäisenä tuon lämpöreleen sininen reset nappi h-asentoon. Tarkoittaa manuaali kuittausta.

Paina sitten sitä sinistä nappia kuitataksesi rele.

Käännä keltaista nuppia vaikka sinne 10-asentoon.

Mikäli sulta löytyy piipperi, niin ota laitteesta sähköt pois ja mittaa 95 ja 96, kun olet releen kuitannut. 95 ja 96 liittimiltä tulee todennäkoisesti se sun hälytys.

Voit myös kokeilla liittää yhteen nuo 95 ja 96 liittimen johdot ja katsoa lähteekö rele vetämään ja meneekö virta kontaktorin läpi.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Onko toi lämpöreleen säätö (se keltainen) ihan minimissä ja siten liian pienellä?
 

Bertta

Jäsen
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Kyllä niitä vaihejohtoja on vaihdettu paikoistaan toisiin, ei vaikutusta.

Se lämpöreleen asetus on 1 - 10 asteikolla noin 9, näkyy huonosti kuvassa, osoitinkolmionuoli on keltaisen kiekon alareunassa.
Sitä sinistä nappia ei olekkaan vielä painettu, kierretty kyllä on a:sta h:hon ja takaisin, räplätty on kaikkia vaan ilmeisesti väärässä järjestyksessä ja tietämättä mitä ollaan tekemässä.
Nyt on selvä tieto ja järjestys, mitä tehdään ja missä järjestyksessä.

Hetikohta aamulla kun taas näkee eli pimeys hälvenee, mitataan nuo vinkit, jos vaikka . . . . . .
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Bertta sanoi:
Hetikohta aamulla kun taas näkee eli pimeys hälvenee, mitataan nuo vinkit, jos vaikka . . . . . .
AnttiT anto hyvät ohjeet, selkeesti sähköammattilainen kyseessä, me maallikot vaan arvaillaan ;) Toivottavasti hyrähtää käyntiin.
 

Bertta

Jäsen
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Kaunis kiitos ja kumarrus kaikille Teille talkoisiin osallistuneille.

NYT TOIMII !!!!

Saamiani hyviä neuvoja sovelsin osaamiseni rajoissa. Ongelmavyyhtiä en vain saanut purettua oikeassa järjestyksessä ja oli nöyrryttävä ja tilattava huolto paikalle.

Vika ei ollut suuren suuri mutta juuri sen löytymis- ja korjaushetkeksi minut ohjattiin muualle vääntämään vipua joten enpä tiedä mitä tehtiin. Onnesta sykkyrässä koneen käynnistymisestä en älynnyt edes kysyä mistä kenkä puristi. Arvata saattaa, että kyllä jälkeenpäin, kun töppäykseni totesin, minua todella harmitti.

Siihen vaihevahtiin vain jälkeenpäin ulkoyksikköä tarkastaeesani huomasin syttyneen pienen vihreän valon. Siinä päättelin sitten sen katkoksen olleen, kuten apuviesteissäkin annettiin ymmärtää. Se kuulemma vahtii sekä vaiheiden paikallaoloa, järjestystä ja estää kompressoria pyörimästä väärään suuntaan.

Nyt tulee lämmintä käyttövettä ja mökkiin lämpöä. Kaikki hyvin kunhan saa nuo säädöt vielä vastaamaan talon ja asukkaiden tarpeita.

Ja sitten vielä tuo seurantapuolen rakentaminen on edessäpäin.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Hieno homma että sait laitteen tulille, se on joskus pienestä kiinni.
 

Bertta

Jäsen
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Noin niinkuin päivityksenä: TOIMII EDELLEEN.
Ja mielestäni hyvin, kun vain oppisi säätämään siitä kaikki mahdollinen hyöty käyttöön. On se vaikeaselkoinen se käyttöohje, vaikka kuinka lukee niin ei ymmärrä !
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Tottakai se toimii
Sulla kun on jo vuosien kokemus niin millaista coppia ivt antaa talvella?
 

Bertta

Jäsen
Vs: IVT ilma-vesilämpöpumput

Copeista en tiedä mitään, aikanaan koetin jotain laskea mutta ei siitä mitään tolkullista tullut, osaamisvajeet kun haittaa lähes kaikkea toimeliaisuutta. Intoa kyllä näissä lämmitysasioissa piisaa.

Tässä nollan pinnassa ulkolämpötiloissa kun mennään niin VILP kuluttaa noin 1,3 kw tunnissa ja ILP noin 700 w tunnissa johon sisältyy ilmanvaihdon sähkönkulutuskulutus. Lukemat viimeisen 24 tunnin ajalta ovat mitattuja keskiarvoja. Lämmin vesi tehdään sähköboilerilla alusta loppuun (veden esilämmitys on tarvikkeita myöten "valmis" toteutettavaksi jossain aikajaksossa VILPin jätelämmöllä).
Koko talon kulutus oli 2,3 kw tunnissa em. ajanjaksona.

Mitä noista nyt saisi copiksi ? Pitääkö olla huolissaan ??
 

Bertta

Jäsen
Tervehdys Suomen Turusta !

Elossa edelleen, niin IVT kuin mieskin. IVT on edelleen toiminut moitteetta ja odotetulla tavalla sitten viime viestini. Säädöt on lähes tehdasasetuksissa pienin omin säädöin.
LogTemp valvoo, vartioi ja viestittää, jopa netin kautta.
Ei aivan heti tule mieleen parempaa hinta - hyötysuhteista hankintaa. Vanhahan tuo kokonaisuus jo rupeaa olemaan. Siitä saatuja kokemuksia ja ymmärrystä pääsee sittten jossain vaiheessa eli uutta kokonaisuutta hankkiessa hyödyntämään. Saa nähdä, kumpi meistä jaksaa pidempään !

Ps. Sitä lämpimän käyttöveden valmistustapamuutosta ei ole vieläkään toteutettu, taitaa jo osa tarvikkeistakin olla hukassa.
 
Ylös Bottom