Jäähdytetyn tuloilman kanava YP eristeissä

jmaja

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Tarkoitus olisi asentaa koneellinen ilmanvaihto, johon tulisi keruupiirustä (kaivo) esijäähdytys. Lueskelin tätä Valloxin ohjetta. Siinä varoitetaan laittamasta jäähdytetyn tuloilman kanavaa YP-eristeisiin kondenssin takia.

Onko tuo todellinen riski? Tarkoitus olisi käyttää BetterPipe-putkia, joissa reilun paksuinen solumuovieristys, jonka pitäisi vastata 10 cm villaa. Kovin syvälle eristeeseen niitä ei saa, sillä kattotuolien alapalkit ovat 200 mm korkeat ja L-aumakattoisessa niitä menee vähän väliä poikittain. Villaa oli kyllä ajatus laittaa keko putkien kohdalle, vaikka muuten villaa tuskin tulee kuin 250-300 mm eli vain 50-100 mm palkkoen päälle.

Ei kai noin hyvin eristetyn putken eristeen päälle (alumiinikalvo) tule enää kovin kylmää kondenssia keräävää pintaa?
 

Mikki

Vakionaama
No en kyllä nykytarjonnasta parempaa ratkaisua keksi. Jos 50mm uretaanieristys ei kelpaa niin minulta loppuu ideat.

Meillä poistoilman tiputus kauimmasta pisteestä on ollut noin 1C. En oikeasti jaksa miettiä olisiko joku eristys parempi.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vallox varmaan varmistelee, mutta kai tuo mahdollistakin on.
Mitä se sitten tekee hikoilulle kun putki eristeineen jäähdyttää ympäriltään myös muut eristeet, tuleeko kastepiste johonkin oikeasti.

Ikivanha Kojan ohje oli että 16 asteista ilmaa voi käyttää ilman kondenssieristettyä putkea.
 

Mikki

Vakionaama
Tietenkin voi teoreettinen malli sanoa jotain, mutta jos 50mm betterpipet on IV putkina niin 99,9 prosenttia koko Suomen rakennuksista on huonommin eristetty.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valoxin ohje on idioottivarma kaikkiin majdollisiin tilanteisiin. Kait ton kastepisteen voi laskea jos haluaa. Minä en olisi huolissani.
vallox-ohje.jpg
 

jmaja

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Eihän tuokaan vielä kovin hyvin ole eristetty. Siksi haluausin laittaa päälle vielä eristekasan. 1-tasoisessa tulee aika pitkät putket, pisin yli 15 m. Kyllä se jäähtyy/lämpenee jo helposti 2C 50 mm BetterPipelläkin.
 

jmaja

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Kait ton kastepisteen voi laskea jos haluaa.
Kastepistehän voi olla hyvin lähellä ulkoilman lämpötilaa. Kyllähän silloin saa helposti eristeen pinnan alle kastepisteen. Onnistunee myös poistoputkien osalta, jos sisällä on viileämpää kuin ulkona.

Onko se sitten oikea ongelma on toinen juttu.
 

Mikki

Vakionaama
Kovin pitkät vedot jos on, niin jos oikeasti hyvän haluaa niin laittaa vielä villamatot makaamaan betterpipen päälle.

Me laitettiin 50mm kivivilla viimeisimpään huoneeseen menevän putken päälle. Sitten puhallusvillat.

Mutta olen aika vakuuttunut betterpipen tuotteista pohjalle. Niiden päälle voi laittaa jotain lisää, mutta se on makuasia.
 

kotte

Hyperaktiivi
Hirmuisen nopeaahan kondensio ei ole, kun villa kuitenkin estää ilmankierron, jolloin uutta kosteutta ei pääse paikalle. Toisaalta, jos putkisto tulee höyrysulun yläpuolella olevan villan sekaan, muutama tippakin on potentiaalinen riski, koska höyrysulun päälle joutunut nestemäinen vesi kuivuu äärimmäisen hitaasti (ja silloinkin lähinnä vasta talvella).
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Pointti on siinä että uretaani muodostaa kondenssieristyksen, se on vesitiivis. Kulmat ja muut kun tekee kunnolla niin ei mitään ongelma ole luvassa betterpipesin kanssa.
Ei auta jos uretaanin pintalämpötila laskee tarpeeksi - vesi kondensoiutuu siihen. Mutta pitäisin kyllä aika teoreettisena mahdollisuuteana koska ei kastepiste niin alhaalla ole kuin tunteja kerallaan.
 

Mikki

Vakionaama
BetterPipen kulmat on kyllä hiton helppo liittää suoriin putkiin. Niitä on vaikea ryssiä.

Uretaani ja teipit. Muuta ei tarvitse.

Jos jollain on parempi ratkaisu tarjolla, niin saa toki esittää.
 

Jolberious

Vakionaama
Ei auta jos uretaanin pintalämpötila laskee tarpeeksi - vesi kondensoiutuu siihen. Mutta pitäisin kyllä aika teoreettisena mahdollisuuteana koska ei kastepiste niin alhaalla ole kuin tunteja kerallaan.
Joo ei tietenkään, mikäli kanavassa kulkee -50asteinen ilma.

Jäähdytyspiirillä jos sinne ajetaan +5asteista keruunestettä, niin ei se ilma varmaan kylmene kuin 10K max. Kuivuu kylläkin varmasti.

50mm uretaanieristettä eristää melkoisesti jo (joku voisi laskea että paljonko, jos sisään puhalletaan +15asteista ilmaa) ja ympäröivä lämpötila +25.

Yhtö huolestuttavia on sentin paksuisella kamala eristetyt kylmäaineputket, siellä menee oikeasti alle 0-asteinen kama läpi ;)
 

jmaja

Aktiivinen jäsen
50mm uretaanieristettä eristää melkoisesti jo (joku voisi laskea että paljonko, jos sisään puhalletaan +15asteista ilmaa) ja ympäröivä lämpötila +25
Potentiaalinen ongelma tuossa on se höyrytiivin eristeen päällä oleva eriste. Sisäputken pintalämpötila voi olla vaikkapa 10 C ja sitten ulkolämpötila 25 C. Jos tuossa on ensin 50 mm uretaania ja sitten 300 mm villaa, voi siinä villan ja uretaanin välissä olla vaikkapa 15 C. Eristäähän tuo 300 mm villaa paljon paremmin kuin 50 mm uretaania.

Ymmärrän siis Valloxin huolen, mutta en osaa sanoa onko tuo todellinen ongelma.
 

Jolberious

Vakionaama
Potentiaalinen ongelma tuossa on se höyrytiivin eristeen päällä oleva eriste. Sisäputken pintalämpötila voi olla vaikkapa 10 C ja sitten ulkolämpötila 25 C. Jos tuossa on ensin 50 mm uretaania ja sitten 300 mm villaa, voi siinä villan ja uretaanin välissä olla vaikkapa 15 C. Eristäähän tuo 300 mm villaa paljon paremmin kuin 50 mm uretaania.

Ymmärrän siis Valloxin huolen, mutta en osaa sanoa onko tuo todellinen ongelma.
Suurempi ongelma on esim 10°C tuloilmalla tuloilmaventtiilien kondensoiminen :grandpa:

Mikäli ulkona on +25°C, sisällä +20°C ja nuo betterpipesin putket asennetaan heti höyrysulun päälle (jotta saadaan se 300mm puhallusvillaa päälle), niin todennäköisesti putkien ympärillä oleva ilma on jotain +21-22°C.
 

jmaja

Aktiivinen jäsen
Suurempi ongelma on esim 10°C tuloilmalla tuloilmaventtiilien kondensoiminen :grandpa:

Mikäli ulkona on +25°C, sisällä +20°C ja nuo betterpipesin putket asennetaan heti höyrysulun päälle (jotta saadaan se 300mm puhallusvillaa päälle), niin todennäköisesti putkien ympärillä oleva ilma on jotain +21-22°C.
Ei ole siis minulla mahdollista, kun nuo kattotuolien alapalkit ovat 200 mm korkeat eli putkien ja höyrynsulun väliin jää 200 mm levyvillaa. Periaatteessa joillain pätkillä voisi mennä alapalkkien suuntaisesti höyrynsulun päällä, mutta aika monta kertaa mennäään poikittain alapalkkeihin nähden, noita kun tosiaan tuossa L-muotoisessa aumakattoisessa on monessa eri suunnassa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ratkaisuhan olisi turvallisempi, jos kaivaisi villan pois putken päältä ja sivuilta, jolloin myös putken eriste lämpenee lähelle ilman lämpötilaa. Myös kuivuminen varmistuu, jos tapahtuu pientä kondensoitumista hetken aikaa (mutta ei niin kauan, että alkaa tippua, jolloin peli on menetetty).

Periaatteessa voisi ratkaista niinkin, että asentaa putken ulkopuolelle kourumaisen alumiinipellin (tai osittain paksun alumiiniteipin), joka nousee villan yläpuolelle ja estää villan ja solumuovieristeen rajapinnan jäähtymisen merkittävästi ulkoilmaa kylmemmäksi. Eikä mikään estäisi nestekiertoisen (tai heat pipen) lämmityksen asentamista kiinni solumuovin alla olevaan kouruun (ulkoilman ja etenkin sisäilman lämpö riittää), mutta sitten menee jo propellihattuviritysten tontille.
 

jmaja

Aktiivinen jäsen
Ratkaisuhan olisi turvallisempi, jos kaivaisi villan pois putken päältä ja sivuilta, jolloin myös putken eriste lämpenee lähelle ilman lämpötilaa.
Tietysti, mutta silloin menetetään lisäeristys eli kesällä jäähdytetty ilma lämpenee ullakolla ja talvella lämmitetty ilma jäähtyy enemmän kuin olisi tarpeen.
 

Jolberious

Vakionaama
Ratkaisuhan olisi turvallisempi, jos kaivaisi villan pois putken päältä ja sivuilta, jolloin myös putken eriste lämpenee lähelle ilman lämpötilaa.
Toiset villat onneksi myös kuivuvat, jos niihin pieni määrä kosteutta tiivistyy.
Suurempi ongelma voi olla tuossa tilanteessa jo syksyisin se 95% ilmankosteus ja yöpakkaset
 

staari

Jäsen
Jos kyseessä on IV koneeseen integroitu pieni esilämmitys/jäähdytys kenno keruupiirissä, on sen viilennysteho niin pieni että en pelkäisi yhtään. Aina voi pitää myös tuloilman pökön mainitsemassa min. 16 asteessa.
Mikäli tarkoitit jotakin järeämpää ulkoista kennoa, kannattaa asiaan kiinnittää huomiota. Virhekäytöllä saadaan silloin liian kylmää ilmaa ja loppukesästä putket kondensoitumaan jos ei ole kunnolla eristettyjä. Tässä tapauksessa eristäisin Armaflexilla tai sitten nuo betterpipet mutta järkevällä kanavakoolla taitaa tulla ahdasta tapauksessasi.
 

staari

Jäsen
Tähän betterpipe ja polyuretaani keskusteluun liittyen.

Pohjoismaissa ammattikeittiön kylmäsäilytyslaitteissa on yleinen eriste XPS ja paremmissa PU 40 tai 50mm. Sisälämpötila näissä on lihalle ja kalalle yleisesti +2 astetta ja ulkopuolella 20-25 astetta. Kosteus ympäristössä on yleensä suuri. Nämät laitteet eivät silti kondensoi ulkopinnoiltaan.
 

jmaja

Aktiivinen jäsen
Eli lämpötilaa ei säädetä millään?
Vallox 145 voi asettaa rajat, joilla esilämmitys on päällä. Raja laitetaan ulkolämpötilan mukaan. Jäähdytyksessä taas säätö riippuu tuloilmasta tai poistoilmasta. Maakierto patterissa on on-off, mutta sen jälkeenhän tulee LTO, jonka kesäpelti säätyy portaattomasti ja jossa on jälkilämmitysvastukset.

Noilla siis saanee tuloilmaa varsin vapaasti säädettyä, vaikka tuossa esilämmitys/-jäähdytyspatterissa on vain on-off. Kai sitäkin voisi katkoa PWM:llä, mutta ehkä kiertovesipumppu ja rele ei siitä pitäisi. Releen voi tietysti valita puolijohteiseksi. Käsittääkseeni Vallox 145 ei tuollaista osaa.
 
Ylös Bottom