Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Tabula

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Ensinnäkin tervehdys foorumilaisille.

Käytössä Toshiban ilmalämpöpumppu. Ulkoyksikkö on talon eteläpuolella, suojakotelossa johon paistaa koko iltapäivän aurinko. Oman subjektiivisen kokemuksen perusteella tuntuu siltä että ilpin jäähdytys- ja kuivausteho tuntuu laskevan iltapäivän mittaan ja erityisesti alkuillasta. Tämä kokemus osuu samaan päivänaikaan kuin aurinko porottaa kuumiten ulkoyksikköä vasten. Voiko olla, että tällaisella on vaikutusta ilpin jäähdytystehoon? Yön/aamun/päivän aikana kun ulkoyksikkö on vähemmän auringon porotuksessa, viilennys toimii hyvin.

Haasteena asian toteamisessa on, että pohjaan arviot etelään suuntautuvan ikkunan vieressä olevaan sisälämpötilamittariin. Asia lienisi helppo todeta jonkinlaisella lämpötilamittarilla suoraan sisäyksiön alueelta, mutta sopivaa lämpötilamittaria ei tällä hetkellä tuollaiseen ole.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Kyllä ulkolämpötila ja kotelo vaikuttaa laitteen jäähdytystehoon. Suojakotelon voisi ottaa kokeeksi pois ulkoyksikön päältä.
 

Tabula

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Kiitos vastauksesta.

Testailinpa nyt myös sisäyksikön laippojen välistä lähtevän ilman lämpötiloja, kun asiasta innostuin.

20 asteen pyyntilämpötilalla sisäyksiköstä tuli 15-16 asteen lämpöä ulos. Nyt oman odotukseni mukaan jäähdytysteho on kärsinyt. Siitä en ole varma onko tuollainen mittaustulos luotettava tai sitten normaali. Teenpä toisen mittauksen vielä kun oman odotuksen mukaan jäähdytysteho on hyvä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Mikä on imulämpötila, kun pyynti on 20 C?

Kokeile pyynniksi 16C, niin pitäisi puhaltaa 5-7C lämpöistä normaalisti.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Tabula sanoi:
Kiitos vastauksesta.

Testailinpa nyt myös sisäyksikön laippojen välistä lähtevän ilman lämpötiloja, kun asiasta innostuin.

20 asteen pyyntilämpötilalla sisäyksiköstä tuli 15-16 asteen lämpöä ulos. Nyt oman odotukseni mukaan jäähdytysteho on kärsinyt. Siitä en ole varma onko tuollainen mittaustulos luotettava tai sitten normaali. Teenpä toisen mittauksen vielä kun oman odotuksen mukaan jäähdytysteho on hyvä.
Laitteen huoneessa näkyvän tehon ei pitäisi riippua mistään niin kauan kuin laite ei käy täysillä - ja sen voi kokeilla laittamalla pyynniksi vaikka +15. Jos tehoja vielä löytyy kyse ei ole kuumenneesta ulkoyksiköstä vaan laitteen säätölogiikasta.. mutta ne kotelot tosiaan haittaavat ulkoyksikön toimintaa välillä aika pahastikin.

Laite säätää vähän kaikkea portaattomasti ja tehontarpeen se päättelee siitä, kuinka viileää sisäyksikön tienoilla on.. kannattaa siis mitata ilman lämpötila sisäyksikön anturin tienoilta ja katsoa kuinka se suhtautuu pyyntiin - jos se vastaa sitä niin laite ei nosta tehojaan. Siinä lukemassa tosin voi olla offsettia niin, ettei lämpötila ihan vastaa pyyntiä, ainakin lämmityskäytössä laite olettaa että katonrajassa on vähän kuumempaa kuin alempana.
 

Tabula

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Nappasin testiksi ulkoyksikön suojakotelon pois. Hieman oudosti ulkoyksikön reuna, johon kylmäaineputket liittyvät oli ulkoyksikön pinnasta huurteessa/pienessä jäässä. Pumppu ollut tosiaan pelkästään jäähdytyskäytössä.

Tiputin pyyntölämpötilan minimiin eli 17 astetta tällä laitteella ja puhallintehon maksimiin manuaalisesti. Siipien kohdalta ulos tulevan ilman lämpö näytti edelleen samaa 15/16 astetta. Sammutin laitteen testiksi ettei asetukset ole menneet jotenkin sekaisin, jolloin laitteen sammuessa sisäyksiköstä kuului useampia rasahduksia. Ne kuulostivat ehkä eniten jääpinnan halkeilulta tai lämpölaajenemisen aiheuttamalta napsahtelulta. Voikohan olla mahdollista että sisäyksikköö on päässyt jäätymään? Pitää antaa laitteen olla vähän aikaa sammuksissa ja kokeilla uudelleen.
 

Jäähöyry

Aktiivinen jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Ei pitäisi mistään mennä huurteeseen...Hikihelmet putkissa ovat eri asia...jos menee huuruun(tarkoittaa pakkasen puolelle) niin höyrystymispaine on liian alhainen...johtuu yleensä kylmäainevajauksesta...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Ihan klassinen kylmäainevajauksen oire tuo että vetää täysiä "jäähdyttäessä" sen ulkoyksikön pään putkista jäähän. Muistaakseni juurikin ohuempi nestelinja on se joka vetää komeaan kuuraan silloin, eikä paksumpi kaasuputki ole välttämättä kovinkaan kylmä. Jos soppaa riittää niin molemmat putket on kylmiä mutta eivät pakkasen puolella. Noin niin kuin karkeasti.

Vuoto siis jossain, vuoto pitää korjata taikka uutta konetta seinälle. Öljyä etsisin ensin laippaliitosten luota. Se käy helpoiten silloin kun kone on ollut käyttämättä sen aikaa että kaikki kosteus on haihtunut putkista. Liitokset on paitsi siinä ulkoyksikön päässä että sisäyksikön luona, vähän riippuen asennuksesta joko talon ulkoseinällä taikka talon sisällä.

Sitten jos on öljyä ulkoyksikön pohjalevyllä tai vaikka sisäyksikön kondenssiputken sisäpinnalla, niin voi olla hankalampi case. Vuotavan kylmäaineen mukana kuitenkin tulee melkein aina öljyä mukana.
 

Tabula

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Täytyy olla suosiolla asennusliikkeeseen yhteydessä.

Voiko Ilpille koitua lisävaurioita jos sitä käyttää jäähdytyskäytössä vajaalla kylmäainemäärällä? Pidän tuota vielä hieman epävarmana, vaikkakin todennäköisenä aiheuttajana.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

hörppää ilmaa sisäänsä ja lyhentää jäljellä olevaa käyttö aikaa.ei juurikaan muuta merkitystä paitsi syö turhan paljon fingriidin verkosta.
 

Tabula

Jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Pientä päivitystä vielä asiaan. Annoin ilpin olla kiinni muutaman tunnin ja laitoin uudelleen päälle. Sisäyksiköstä kuului oman havaintoni perusteella selkeää jään pirstaloitumista sekä sisäyksikkö puhalsi ulos vesipisaroita. Samoin ulkoyksikön kondenssivesiputkesta tuli sangon pohjalle vettä, joten kondenssipoisto toimii.

Jäätä kuulosti olevan sisäyksikössä sen verran paljon, että laitoin koneen samantien kiinni. Alkoi hieman epäilyttämään koneen kosteus, joten useamman tunnin jälkeen laitoin koneen päälle pelkälle puhallukselle, jotta kone kuivuisi sisältä. Koneen käynnistyessä tuli taas hieman pisaroita, mutta niiden tulo loppui heti alkuun. Samoin poistokondenssivesiputki ulkoyksiköltä tiputteli hieman vettä. Puhalluksen päällä ollessa sisäyksikkö näyttää kuivuneen varsin hyvin eikä pisaroita ole enää tullut.

Tämä sisäyksikön jäätyminen taitanee tukea tuota kylmäainevajausepäilyä. Annan koneen kuivua vielä hetken puhalluksella (viilennystä en uskalla kokeilla), sitten virrat pois ja odottelemaan huoltoa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Tabula sanoi:
Tämä sisäyksikön jäätyminen taitanee tukea tuota kylmäainevajausepäilyä. Annan koneen kuivua vielä hetken puhalluksella (viilennystä en uskalla kokeilla), sitten virrat pois ja odottelemaan huoltoa.
Onko sisäyksikön kenno koska viimeeksi imuroitu/pesty? Laitteessa on normaalisti suojaustoiminto joka estää kennon jäätymisen rajoittamalla kompressorin kierroksia. Tuo ei tietenkään auta silloin jos ilmavirtaus kennon läpi ei ole normaalia. Isommilla manulaalisilla puhallusnopeuksilla kenno tuskin pääsee nytkään jäätymään. Mikä Toshiban malli nyt on kyseessä?
 

Liitteet

Tabula

Jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

janti sanoi:
Onko sisäyksikön kenno koska viimeeksi imuroitu/pesty? Laitteessa on normaalisti suojaustoiminto joka estää kennon jäätymisen rajoittamalla kompressorin kierroksia. Tuo ei tietenkään auta silloin jos ilmavirtaus kennon läpi ei ole normaalia. Isommilla manulaalisilla puhallusnopeuksilla kenno tuskin pääsee nytkään jäätymään. Mikä Toshiban malli nyt on kyseessä?
Kiitoksia vastauksista.

Kenno/suodattimet imuroin noin 3 viikkoa takaperin. Laite asennettiin alle 2kk sitten ja ollut vain välillä käytössä matkustelun vuoksi. Silloin kun on ollut päällä, katkonaista käyttöä on vältetty. Tuolloin 3vko takaperin sisälmys oli käytännössä katsoen täysin puhdas, mutta imuroin sen silti. Laite on hieman hankalassa paikassa, joten en pääse nyt heti sen pölytilannetta tarkistamaan, mutta en heti pysty uskomaan että liittyisi siihen. Tarkoitus on taas ensi viikon lopun puolella puhdistella.

Malli on viilennyskäyttöön tarkoitettu RAS-13BKV-E / RAS-13BAV-E (sisä/ulko).

Todennäköisesti ammattilaiselle tämä olisi case olisi helppo ratkaista nähtynä, mutta jatkoin hieman vielä perustarkistuksia (--> helteinen viikonloppu ajaa etsimään viilennystä :) )

Pidin laitetta kuivauksen jälkeen pidempään sammutettuna ja laitoin sen hetki sitten vielä testiksi viilentämään. Nyt tällä kertaa pidän fan speedin manuaalisena. Löydökset olivat seuraavat:

Huoneilma sisäyksikön lähistöllä 26C
Pyyntilämpötila: 23C
Fan speed: (4/5 manuaalinen)

Näillä asetuksilla mittasin sisäyksiköstä tulevan ilman lämpötilaksi 6 C. Eli ymmärtääkseni normaali. Vastaavasti taas kondenssipoisto näyttää jatkavan normaalia toimintaansa eli ei näytä olevan tukossa. Näen tämän mittauksen hieman outona, koska ymmärrykseni mukaan jos kylmäainetta olisi merkittävissä määrin kadonnut kierrosta, laite ei pystyisi antamaan näin viileää ilmaa ulos.

Pidän sisä- ja ulkoyksikköä silmällä ja todennäköisesti en kauaa anna sen olla päällä. Sen verran ikävä kokemus tuo sisäyksikön jäätyminen oli, että pyyntilämpötilaa en viitsi alemmas laittaa. Jos selviäisi helteiden kanssa sihen asti, että asennusliikkeen kanssa ehtii alkuviikosta konsultoida ja päättää seuraavat stepit.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Muutaman kuukauden ikäinen laite ei voi olla vielä tukossa, tai sitten on jo elintavoissa ja kämpän siivouksessa jotain outoa. Veikkaanpa että kenno on ihan puhdas, suodattimissa voi olla vähän pölyä. En usko sen vaikuttavan mihinkään.

Höyrystymislämmön ei pitäisi olla pakkasella eikä se normaalisti toimivassa koneessa olekaan. Kone voi kyetä painamaan puhallusilmaa kylmäksi vielä jonkin aikaa kierrättämällä kompressoria vähän kovemmin, mutta mikäli se vuotaa yhä niin pian se ei enää kykene siihenkään. Hyötysuhde ei ole enää hirveän hyvä jos kompura vetää jo pakkaselle höyrystymisen. Omituinen höyrystymislämpötila selittyisi kylmäainevajauksella taikka ehkä paisuntaventtiilin ongelmalla. Todennäköisemmin vajaus. Ehkä viallinen pipe-temp anturi sisäyksikössä voisi myös aiheuttaa jotain tuollaista, kun normaali jäätymisen esto ei sitten toimisi.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Eli laite toimii manuaali nopeudella aivan normaalisti. Jokin väliaikainen häiriö taisi olla kyseessä.
=> Kovaa ajoa vaan! ;)

Tässä Mirain SM
http://www.toshibaclim.com/Portals/0/SVM-16003-3%207%2010%2013.pdf
 

Tabula

Jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

hyvää pohdintaa ja kiitos huoltomanuaalista. Sen mukaan tämän laitteen kohdalla on sama kylmäainemäärä aina 15m asennusvetoihin saakka. Olin jo ehtinyt pohdiskella, josko pitkähkön putkivedon vuoksi ohjeistettu (ja asennuksessa laitettu) kylmäainemäärä ei riitä voimakkaaseen viilennykseen.

Tällä hetkellä kone pyörii kivasti. Huurtumista ei ole havaittavissa sisä- tai ulkoyksikössä ja viilennysteho on pitänyt. Jopa tuo ulkoyksikön reuna, joka eilen oli täysin huurteessa/jäässä (+kondensoi vettä) on nyt kädenlämpöinen ja kuiva vaikka kone on viilentänyt jo useamman tunnin.

Mutta tutkia tuo juurisyy täytyy vaikka nyt vaikuttaa hyvältä. Jossain vaiheessa se tulee kuitenkin vastaan. Palailen tähän ketjuun jos selkeä syy lötyy.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Oisko vaan kun on ajettu ns. Pätkimällä ja täysillä.
niin alkanut keräämään jäätä semmoiseen kohtaan höyrystimessä että jäätäri ei ole toiminut.
nyt kun se saa tehdä rauhassa hommansa niin ei mitään vikaa ole havaittavissa.
kuumennutta kämppää kun ei rajoille mitoitetulle koneella voi repiä suoraan vaan.
vähän niin kuin portaissa ensiin kosteus pois sitten lämpö.
 

Tabula

Jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

kimmok sanoi:
Oisko vaan kun on ajettu ns. Pätkimällä ja täysillä.
niin alkanut keräämään jäätä semmoiseen kohtaan höyrystimessä että jäätäri ei ole toiminut.
nyt kun se saa tehdä rauhassa hommansa niin ei mitään vikaa ole havaittavissa.
kuumennutta kämppää kun ei rajoille mitoitetulle koneella voi repiä suoraan vaan.
vähän niin kuin portaissa ensiin kosteus pois sitten lämpö.
Tarkoitatko pätkimällä manuaalista laitteen sammuttamista ja käynnistämistä vai että automaatinen puhallinnopeus olisi tiputtanut välillä puhaltimen nopeuden liian alas? Kun laite on käytössä (ts ollaan kesällä kotosalla) sitä pidän normaalisti yhtä mittaa päällä 24/7.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

juurikin tätä ensimmäistä.
mutta hankala tilanne jos ei teho riitä lämmön pudotukseen.
ja ei halua pitää jatkuvasti päällä konetta.
suosittelen laitta kone mökiltä lähtiessä joku 27-25° jäähdytykselle.
ei se mahdottomia.sähkölaskuja tee.
se suoriutuu siitä jäähdytys kuormasta paljon helponmin kun ei ole hirvetä kosteutta revittävänä.
mut jos ei uskalla jättää päälle.
niin on hommattava tehoa lisää. joko ilman kuivain tai isompi kone.
lämpimässä ja kosteassa ilmassa on paljon energiaa vs.
lämpimään ja kuivenpaan ilmaan.
sen takia perus jäähdytys ja turha jatkuva ilman vaihto pois niin .
pienpikin ilp voi jaksaa toimia.
mut järki päässä liika on aina liikaa.
 

Tabula

Jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Pieni paluu asiaan. Pumppu on nyt ollut kesän lopun kevyemmässä käytössä.

Tulloin heinäkuussa tehdyn huoltopyynnön pohjalta sitten viimein tänään huoltomies kävi pumppua katsomassa. Tarkistuksen yhteydessä havaittiin että poistettu vanha kylmäaine oli painoltaan noin puolet siitä mitä asennuksen aikana laitteeseen oli laitettu, mutta hieman yllättäen vuotoja ei havaittu edes typpitestillä.

Samalla havaintoja oli että ilmeisesti putkivedon pituudesta ja putkivedon kulmien määrästä johtuen paineita ei saada tarpeelliselle tasolle, mistä johtuen kylmäaine menee pakkasen puolelle kierron aikana. Putkivedon pituus itsessään on laitteen raja-arvojen sisällä, mutta putkivedon kulmat vaikuttavat ilmeisesti myös kylmäainekiertoon ja kulmien määrä tulisi ottaa huomioon putkivetoa suunnitellessa.

Seuraavaksi lienee tarpeen selkeyttää onko ILPiä tarpeen vaihtaa suurempaan teholuokkaan vai sitten yrittää putkivetoa saada lyhyemmäksi.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Ekaa kertaa kuulen tuollaisen selityksen.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan


Hmmm. Pitäisiköhän kasvattaa putkidimensiota jos ekvivalentti putkipituus alkaa olemaan noin rajoilla ja välttää niitä kulmia mitkä on muutenkin ns. Kiellettyjä käyrät on sallittuja mutta niissäkin on oma ekvivalentti kertoimensa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Täytyy nyt sanoa että mitäs minä sanoin, vajaan koneen oireet oli. Tuo putkiselitys on aika outo, mutta se on toki mahdollista että joku putki on väännetty yksinkertaisesti littuun mutkassa. Asennusvirhe, jos näin on, putket voi kyllä taivutella siististikin ilman että halkaisija olennaisesti muuttuu. Paisuntaventtiilin ongelma olisi toinen meriselitys mikäli kone ei nosta paineita kun pyydetään kylmää sen mitä irtoaa. Toki ulkolämpötilallakin joku vaikutus kaiketi on, mutta silti.. ei sen pitäisi pakkaselle vetää höyrystymislämpöä jos soppaa on.

Mutkien tilanteen voi tarkastaa mutta putkieristeet joutuu mutkista poistamaan ja teippaamaan takas. Jos ne on kaikki länässä tai joku on oikein kunnolla litussa, niin kai se vaikuttaa sitten.
 

Tabula

Jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

juu tuosta putkivetopuolesta on näin omalta puoleltani vaikea sanoa juuta tai jaata. Ihan mielenkiinnosta, osaakohan joku sanoa, minkähänlaisia kaikenlaisia vaikutuksia tuolla kylmäaineen lämpötilan pakkaselle menolla voi olla?

Sen ohella ihmetyksen aiheena on itselläni hieman, mihin asennuksen yhteydessä laitettua kylmäainetta on voinut mennä jos vuotoja ei ole havaittavissa.

Täytynee pitää laitetta pois päältä nyt sen aikaa kunnes selkinee hieman enemmän seuraavat askeleet. Nyt kun säidenkin osalta näyttää, että viilennystarve alkaa olla ohi tältä vuodelta.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Sopivan väljä kuula putkeen ja typpeä perään jos kuulaa ei näy ei kuulu sopii vaihtaa se putki ennen kuin tarvii vaihtaa ulkoyksikkö/komp.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Tutkiko asentaja huoltoliitännän schraderin vuodon varalta, ennen kuin otti aineet pois? Meinaan vaan että kun sitä schraderia käyttää niin se saattaa istahtaa paremmin paikalleen eikä välttämättä vuoda enää yhtä paljon. Huoltoliitännän suojana on lisäksi metallinen tulppa, mutta sen tiiveys ei ole mitenkään varma koska tiivisteitä siinä ei ole, ellei asennuksen yhteydessä ole laitettu esimerkiksi nylog blue tiivistettä.

Se schrader ei myöskään luonnollisesti vuoda juuri silloin kun huoltosarja on kiinni huoltoliitännässä, se schrader on auki silloin ja tiiveys on huoltosarjan liitännän varassa. Oletan nyt että painetesti tehtiin silleen pikaisesti mittari kiinni huoltoliitännässä.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

jos huoltoventiilin hattu ei pidä kylmäainetta niin on aivan sama laittako sen kiinni.käsin vai avaimella.
mitenköhän nämä lämpöpumput on pitäneet kylmäaineen sisäällään ennen kun tuli markkinoillä tuo ny..... ihme aine.
olen suurest hämmästynyt.
kyseistä lientä en ole vielä tarvinnut ja tuskin tarvitsenkaan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Huoltoventtiilin hattu osuu hyvin pieneltä alueelta huoltoyhteen pään viistoon pintaan. Momenttiin kiristäminen kannattaa, mutta ihan kaikki asentajat eivät jaksa sormitiukkuutta enempää käyttää (olen nähnyt). Siellä välissä ei ole mitään hehkutettua kuparia muotoutumassa vaan naurettavan pieni alue joka koskee viistoon osaan, sekä kierteet. Vuodon määrä riippuu siitä paljonko tuonne pääsee painetta kertymään. Jos ei kerry, ei vuoda. Varmuuden siitä ettei vuoda saa kun laittaa tiivistysainetta, ei se juuri mitään maksa.
 

Tabula

Jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Scroll sanoi:
Kylmäaine on kaasuna normaali-ilmanpaineessa. Joten et sinä mitään nestemäisiä lammikoita tule missään näkemään. Taivaan turuille ne kylmäaineet ovat aikaa sitten jo paenneet.
Olomuodosta riippumatta tarkoitan että jos vuotokohtia ei ole havaittaissa, millä tavoin kyseinen kylmäaine (oli se sitten kaasuna) on voinut kadota suljetusta kierrosta.
 

ahpe

Jäsen
Vs: Jäähdytysteho tuntuu laskevan päivän mittaan

Tarkistuksen yhteydessä havaittiin että poistettu vanha kylmäaine oli painoltaan noin puolet siitä mitä asennuksen aikana laitteeseen oli laitettu, mutta hieman yllättäen vuotoja ei havaittu edes typpitestillä.
Olisiko käynyt niin, että se vajaus kylmäaineessa johtuu siitä ettei sinne ole tehtaalla jostain syystä enempää laitettukkaan.

Eihän sen asentajan tarvi sinne kylmäainetta asentaessa laittaa, senkun avaa venttiilit.
 
Ylös Bottom